Stihl MS 200 vai Husqvarna 339 XP?

xyz

Kokemuksia?

35

69198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      Olen käyttänyt kumpaakin ja vertailu mielestäni vaikeaa. Tasavahvoja sahoja tehon suhteen kumpikin. Valintaan vaikuttaa mielestäni sahan käyttötarkoitus.

      Itse sahaan Husqvarna 339 XP:llä. Käytän sahaa pääasiassa kiipeillen tehtäviin kaatoihin. Siihen tarkoitukseen valitsisin kuitenkin mieluummin Stihlin. Stihl näppärämmän oloinen puussa, mutta maassa tehtävissä töissä Huski on mielestäni parempi.

      Huskin hyviä puolia on se, että siihen käy normaali 13/.325" laippa ja samat viilat kuin isompiikin sahoihin. Takakahva on isompi kuin Stihlissä, saha tuntuu tasapainoisemmalle. Huskin äänenlaatu on korville ystävällisempi.

      Huonoja puolia ovat edessä päällekkäin olevat tankit. (En ole onnistunut kuitenkaan tankkaamaan väärin.) Myös kaasutin ja ilmanputsari ovat Huskissa edessä. Kaasu on hirttänyt kiinni jonkun kerran talvella kun ohutta lunta on pöllynnyt. Saha täytyy sulattaa ennen kuin taas kunnolla toimii. Kaasuttimen säätöruuvit ovat ikävästi etukahvan alla eikä T-ruuvin säätö meinaa onnistua. Onneksi ruuveihin ei juuri tarvitse koskea. Likaa ilmanputsariin ei kerry kummemmin kuin jos se olisi takana. "Pakoputki" on Huskissa mielestäni kehnossa kohtaa. Sitä pitää varoa jos sahan esim. reiden päälle hetkeksi nostaa. (Nimim. reikä housuissa). Tuntuu että Huskin bensatankki tyhjenee tässä mallissa nopeammin kuin Stihlin vaikka usein toisinpäin sanotaan.

      Jos on pienempää puustoa edessä, jätän heti isomman sahan pois. Päivän jälkeen tuntee millä on sahannut.

      • Harrastaa sahausta

        "Huskin hyviä puolia on se, että siihen käy normaali 13/.325" laippa ja samat viilat kuin isompiikin sahoihin."

        Mikä Sthilissä tämän estää, siis käyttää 13/.325" laippaa?
        Ostin juuri po. Stihlin ja huomioin erilaisen laipan/ketjun (vetolenkki 1.3 mm). Kysyin myyjältä asiaa, mutta ei osannut sanoa mitään sen soveltuvuudesta.

        Parin tankillisen jälkeen huomioin myös ton toisaalla esitetyn öljykorkin sulkeutumisjutun. Lisäksi näyttäs menevän sen kautta puupurua ja roskaa helposti öljyn sekaan (=kokemattomuutta)!?


      • Tilhi
        Harrastaa sahausta kirjoitti:

        "Huskin hyviä puolia on se, että siihen käy normaali 13/.325" laippa ja samat viilat kuin isompiikin sahoihin."

        Mikä Sthilissä tämän estää, siis käyttää 13/.325" laippaa?
        Ostin juuri po. Stihlin ja huomioin erilaisen laipan/ketjun (vetolenkki 1.3 mm). Kysyin myyjältä asiaa, mutta ei osannut sanoa mitään sen soveltuvuudesta.

        Parin tankillisen jälkeen huomioin myös ton toisaalla esitetyn öljykorkin sulkeutumisjutun. Lisäksi näyttäs menevän sen kautta puupurua ja roskaa helposti öljyn sekaan (=kokemattomuutta)!?

        Mulla viime kesänä ostettu MS 200, jossa ollut käytihäiriöitä lähes koko ajan. Huolto ei ole saanut kuntoon. Onko muilla ollut onkelmia?


      • vika
        Tilhi kirjoitti:

        Mulla viime kesänä ostettu MS 200, jossa ollut käytihäiriöitä lähes koko ajan. Huolto ei ole saanut kuntoon. Onko muilla ollut onkelmia?

        Kysyttiin myyjältä... hän sanoi että jossakin vanhemmassa MS200 sarjassa on ollut vika kaasuttimissa... hän sanoi että ongelma on vaikea korjata tavanomaisilla konsteilla, mutta jos huollossa viitsittäisiin lukea kyseisen sahan huolto-ohjeet niin ongelma saadan helposti hoidettua.


      • Harrastelijametsuri
        Harrastaa sahausta kirjoitti:

        "Huskin hyviä puolia on se, että siihen käy normaali 13/.325" laippa ja samat viilat kuin isompiikin sahoihin."

        Mikä Sthilissä tämän estää, siis käyttää 13/.325" laippaa?
        Ostin juuri po. Stihlin ja huomioin erilaisen laipan/ketjun (vetolenkki 1.3 mm). Kysyin myyjältä asiaa, mutta ei osannut sanoa mitään sen soveltuvuudesta.

        Parin tankillisen jälkeen huomioin myös ton toisaalla esitetyn öljykorkin sulkeutumisjutun. Lisäksi näyttäs menevän sen kautta puupurua ja roskaa helposti öljyn sekaan (=kokemattomuutta)!?

        Noista laippavaihtoehdoista sen verran, että sitä vähemmän pientä konetta kuormittaa mitä vähemmän lastua jyystetään, sahaamisen tarkoitus on puun katkaiseminen/oksiminen.Minulla on käytössä 025 C
        sekä vasta hankittu MS 200. Yllätyin pienen sahan tehokkuudesta.Mutta siinä olikin kapeampi terämalli, kun sen sijaan 025 ;ssä oli leveämpi terä. En näe mainittavaa haittaa käyttää 3/8 P molemmissa sahoissa. Hieman tarkempi teroitettava, mutta ei ole ongelma.
        Tässä yhteydessä olisi ehkä tuotava esille myös metsänomistajan mahdollisuudet verovähennysten käyttöön.ALV-varovelvollisksi kannattaa ilmoittautua, koska silloin hankitun sahan hinta käytännössä putoaa 18.03% ja alijäämähyvityksen /pääomatulojen kautta tulee
        lisää 28 %.Tämä on ainakin omalta osaltani tarkoittanut sitä, että romujen kanssa en metsään mene ja pienemmänkin käytön ollessa kysymyksessä pidän kahta sahaa. Kun on kaukana metsässä ja sahan jäädessä jumiin, on pirun mukava vetää toinen saha käyntiin ja purkaa ongelma.
        Sthil ms 200 on kallis saha, mutta ammattimetsurien suosiossa. Kaiken kaikkiaan se on varmatoiminen ja hyvä käynnistymään jota ei Husku ole aina ollut - on kokemusta.


      • PL79
        Tilhi kirjoitti:

        Mulla viime kesänä ostettu MS 200, jossa ollut käytihäiriöitä lähes koko ajan. Huolto ei ole saanut kuntoon. Onko muilla ollut onkelmia?

        Minulla on ollu 5v MS200 ja toiminut todella hyvin, ei mitään vikaa.


      • cunt-to-way
        Harrastaa sahausta kirjoitti:

        "Huskin hyviä puolia on se, että siihen käy normaali 13/.325" laippa ja samat viilat kuin isompiikin sahoihin."

        Mikä Sthilissä tämän estää, siis käyttää 13/.325" laippaa?
        Ostin juuri po. Stihlin ja huomioin erilaisen laipan/ketjun (vetolenkki 1.3 mm). Kysyin myyjältä asiaa, mutta ei osannut sanoa mitään sen soveltuvuudesta.

        Parin tankillisen jälkeen huomioin myös ton toisaalla esitetyn öljykorkin sulkeutumisjutun. Lisäksi näyttäs menevän sen kautta puupurua ja roskaa helposti öljyn sekaan (=kokemattomuutta)!?

        Mistäs löyrät tilhiin sopivan kytkinrummun jossa jako on .325...


      • cunt-to-way
        vika kirjoitti:

        Kysyttiin myyjältä... hän sanoi että jossakin vanhemmassa MS200 sarjassa on ollut vika kaasuttimissa... hän sanoi että ongelma on vaikea korjata tavanomaisilla konsteilla, mutta jos huollossa viitsittäisiin lukea kyseisen sahan huolto-ohjeet niin ongelma saadan helposti hoidettua.

        Vaihra kiihdytyspumpun o-rengas, niin taas pelaa


    • ossi k.

      Minulla oli Hq 339, älä osta sitä. Vaihdoin sen isompaan huskuun, mutta olen myös kokeillut MS 200 ja se tuntui paljon paremmalta. Suurin vika oli ettei 339:n saanut kierroksia vaikka miten ja kuka yritti, eivät saaneet huollossakaan.
      Vanha, armas 242 varastettiin, kokeilin 339:ää, päädyin 346:een ja olen tyytyväinen.

    • sthil

      se on laadukkaammin tehty ja takuu 2 v. Itellä toiminu tosi hyvin talvipakkasellakin. Leikkuunopeuttakin löytyy hyvin, osasyynä ketju. Suosittelen vain alkuperäisiä Sthilin omia ketjuja. Halpaketjut on paskoja.

      HQ laatu on tippunu kun siirtyi 300 sarjaan. Sen sijaan Stihlin parantunut.

      • beaver

        Kyllä se huskunkin takuu on 2 vuotta. Sahoista parempi kylläkin Stihl. Huskulla ollut ongelmia kaasuttajien kanssa joita sitten on vaihdeltu takuuseen.

        Toki Stihlissäkin omat ongelmansa talvikäytössä. Joten jos haluat kunnon sahan etkä mopoa niin osta husku 346. nää kevyt mallit kivoja pitää kaupassa kädessä kun on kevyitä ja sahailla pajunoksia tienvarsilta mutta metässä niillä ei tee mitään


      • MOK
        beaver kirjoitti:

        Kyllä se huskunkin takuu on 2 vuotta. Sahoista parempi kylläkin Stihl. Huskulla ollut ongelmia kaasuttajien kanssa joita sitten on vaihdeltu takuuseen.

        Toki Stihlissäkin omat ongelmansa talvikäytössä. Joten jos haluat kunnon sahan etkä mopoa niin osta husku 346. nää kevyt mallit kivoja pitää kaupassa kädessä kun on kevyitä ja sahailla pajunoksia tienvarsilta mutta metässä niillä ei tee mitään

        ... ne nykyään kiinassa ne huskun kaasuttimet, kun sellaista muistelen kuulleeni?


      • beaver kirjoitti:

        Kyllä se huskunkin takuu on 2 vuotta. Sahoista parempi kylläkin Stihl. Huskulla ollut ongelmia kaasuttajien kanssa joita sitten on vaihdeltu takuuseen.

        Toki Stihlissäkin omat ongelmansa talvikäytössä. Joten jos haluat kunnon sahan etkä mopoa niin osta husku 346. nää kevyt mallit kivoja pitää kaupassa kädessä kun on kevyitä ja sahailla pajunoksia tienvarsilta mutta metässä niillä ei tee mitään

        motothan on nykyään jo keksitty joilla ne isot tukit kaadetaan,eikä nykyään kannata rueta kantaan metsään mitää suurta moottorisahaa


      • Sivutoiminen sahaaja
        makeman74 kirjoitti:

        motothan on nykyään jo keksitty joilla ne isot tukit kaadetaan,eikä nykyään kannata rueta kantaan metsään mitää suurta moottorisahaa

        Olen ostamassa uutta sahaa sivutoimiseen käyttöön. Teen hankinta-hommina muutamia harvennuksia silloin tällöin ja polttopuu ym. hommat. Lisäksi joskus muutamia tukkeja osuu kohdalle. Näihin tarpeisiin olen kahden viikon harkinnan jälkeen päättänyt ostaa Huskus 353 -mallin. Täytyy tälläisen käyttäjän tehdä hieman kompromisseja, koska kahtakaan sahaa ei kannata ostaa. Tavallaan ammattilaiset ovat erikseen, joilla saattaa olla kaksikin sahaa käyttökohteen mukaan. Jos minun tarpeeni olisivat pelkästään esim. energiapuussa, niin varmaankin ostaisin pienemmän sahan, Huskun tai Stihlin.


      • Nimetön
        makeman74 kirjoitti:

        motothan on nykyään jo keksitty joilla ne isot tukit kaadetaan,eikä nykyään kannata rueta kantaan metsään mitää suurta moottorisahaa

        Jos meet mettään ja haluut kaataa pari fedua niin otakkos MOTO:n paikalle vai STIHL:in käteesi .
        Taitais tulla aika arvokkaaksi MOTO:lla kaadetut .


      • Nimetön kirjoitti:

        Jos meet mettään ja haluut kaataa pari fedua niin otakkos MOTO:n paikalle vai STIHL:in käteesi .
        Taitais tulla aika arvokkaaksi MOTO:lla kaadetut .

        eipä viisastella sielä,mää tarkotinki lähinnä jos aletaan kaataan suurempaa puu määrää...


      • telveto
        makeman74 kirjoitti:

        eipä viisastella sielä,mää tarkotinki lähinnä jos aletaan kaataan suurempaa puu määrää...

        eräs vanhempi metsuri kokeili tuot stihl mallii ja sanoi et jos tälläisiä sahoja olis ollu 60 luvul niin motot olis jääny keksimättä !!!


    • asseri61

      Ite ottasin noista sahoista stihl merkkisen. Ainoastaan siitä syystä koska stilhillä etusäiliö metallivalua. Huskun kun työntää pakkaskelillä vahingossa kuusentrönttioksaan karsiessa niin säiliö on varmasti halki. Ei ole halpa korjata. Tiedän kokemuksesta. Hanki mieluummin vaikka Huskun 353 malli, jos on pakko Husku ostaa.

    • pöllli

      kyllä saha on still eei kannata muihin sekaantua

      • Pupeli

        Minulla on ollut STIHL MS200 jo kolme vuotta ja olen tyytyväinen.Säiliöiden pikakorkit ovat ongelmallisia jos ei osaa oikein sulkea.Vaatii vähän harjottelua.Muute saha on pelannut kuin unelma.


    • metsätyämies

      ostin uuden ms 200 stiilin eikä lopu diili.hyvin toimii ennen oli jonsfret,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    • tautinen

      Sthil sahassa kun olisi vielä kunnollinen bensatankin korkki niin olisipa hyvä.Sillä pikakorkilla pärjää vuoden turhake kisassa.

      • LP

        Sitä täytyy osata käyttää, minulla on ollu ms 200 kahdeksan vuotta eikä korkeissa mitään vikaa. Sahakin on pelannut kuin junan vessa.


    • Tepi

      Kuinkahan kannattaisi korjata huski kun runko katkennut kahvan juuresta?

      Löytyykö rungon puolikkaita uutena tai käytettynä?

      http://aijaa.com/2y7K9V

    • Pikkulanperän eke

      Missä sijaitsee tarkasti ottaen 200 stilin kiihdytyd pumpun o rengas

    • nättijussi

      Ota kaasuläppä pois ja vedä akseli ulos, akselissa on epäkesko joka pumppaa jousi kuormitteista mäntää, siinä männässä on pieni o rengas, kun uuden ostaa niin jousi ja mäntä on siinä paketissa.

    • jopu

      Joo, kyllä noista kahdesta Stihl, tosin pikakorkit ei saa minulta kehuja.

    • hupponen

      Jos stihl 200 olisi yhdellä männän renkaalla niin olisi kova peli, olisi enempi tehoja ja kuluttais vähempi bensaa.

      • lkrsjhgjh

        Niinpä niin joo. Yksi tai kaksi se ja sama. Pikakorkit toimii kyllä hyvin mutta sulkemisessa pitää olla huolellisempi kuin tavallisilla. Huono hätähousuille.


    • kokem

      Stihl ms 200 on tehokkaampi kuin 339xp , johtuen että tehoa on korkeammalla kierrosalueella ja luonne moottorissa parempi. Ne ne muut erot sahoissa, hv:ssa muovirunko ja kova takakahva joka ei kestä vääntöä/rasitusta niin kuin ms 200.

      vakioterälaitteet on stihlillä paremmat 3/8 1.3mm , kuten on muutamissa muissakin malleissa.

    • joppo

      Noista pikkusahoista ehdottomasti Tilhi.
      Kuka onneton nosti Huskun 353 - mallin tähän? Se kuuluu eri kokoluokkaan.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti 339XP ja uuden ostaisin jos olisi. Tuo stihl on pieni ja nysä käytössä kun muutaman tankin sahasin ja ei vain mitenkään sovi käyttötyyliini. Stihl on ärsyttävempi ääneltään kun välillä ei ole suojia käytössä 339XP leppoisampi ääneltään ja hitusen tehokkaampi tuntumaltaan. Nyt alkaa olla loppu 339XP.

      • Anonyymi

        Kummassakin lukee made in kiina
        Ovat ylihintasia paskoja !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummassakin lukee made in kiina
        Ovat ylihintasia paskoja !

        Mister tokmanilta saa saksalaisia hyviä ja laadukkaita brugge sahoja! Liity sinäkin laadukkaiden brugge® tuotteiden käyttäjäksi. Meitä on jo kolme.


      • Anonyymi

        Kumpaakaan ei myydä enää. 339 oli epäonnistunut malli. Paljon vikoja. Eikä niitä enää paljoa ole jäljellä eikä niitä paljoa myytykään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe