Ledivalot tehottomia.

Anonyymi

Nykyiset led panelit kaukovaloina ovat tehottomia ja virtaa vieviä.
H 1 Halogen oli 2x55W yht 110W.
Nykyiset muka sähköä säästävät panelit jopa 200W.
Ledpanelien valo kyllä häikäisee hyvin vastaantulijoita, mutta tiehen osuva valo jää todella lyhyeksi.
Pyöreä n.20cm halkaisijalla oleva xsenon on paras ikinä lisävalo, kulutuskin on vain 2x35W.
Panelit ovat rumia ja jättävät suuren hiilijalan jäljen.

24

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi kuinka vähän tiedät asiasta. Tutki Ledin kantamaa ja valoteho ja niin opit.

      • Anonyymi

        Ledistä ei saada yhteen pisteeseen niin paljon kirkkautta kuin xenonista, siitä syystä ledi ei näytä koskaan niin pitkän matkan päähän, kuin xenon siihen suunnitellussa valaisimessa. Ja sen takia ledistä ei saada niin kirkasta kuin xenon polttimosta, koska se tuhoutuisi heti omaan kuumuuteensa.

        Ei ole olemassa esimerkiksi mitään 100w ledejä, niissä on vain vierekkäin 100 1 wattista lediä saman fosfori kerroksen alla. Sama juttu esimerkiksi 10w cree ledeissä, joita käytetään led bareissa. Saman fosfori kerroksen alla useita pienempi tehoisia ledejä.

        Jos 10w ohjattaisiin pelkästään yhdelle "valoa säteilevälle diodille" vaatisisi se ihan älyttömän jäähdytyksen, verrattuna näihin "10w" ledeihin, joita on led bareissa, mutta se valaisisi paljon pidemmän matkan päähän. Niitä älyttömällä jäähdytyksellä olevia aitoja 10w ledejä pitäisi olla kuitenkin useita, jotta päästäisiin xenonin valaisuteho luokkaan ja se veisi älyttömästi tilaa ja maksaisi paljon.

        Summa summarun. Xenon lisävalot ovat jäämässä historiaan, koska ne tulevat kalliimmaksi kuin nämä nykyiset pilipali led lisävalot(pelkästään xenon umpiot ovat halvemmat, mutta siihen tarvitsee vielä kalliit polttimot ja ballastit) ja niiden umpiot vievät enemmän tilaa kuin esimerkiksi nämä led barit. Ja monet tietämättömät hehkuttaa ledien paremmuutta, kuten tämä anonyymi ja uskovat kiinalaisten mainoksiin jossa luvataan h4 led polttimolle 10000 lumenia, vaikka siinä tosissaan on vain 500 lumenia ja tulee täysin väärä valokuvio. Siitä syystä niitä led lisävalaisimia myös tehdään ja xenoneita vähemmän. Vaikka xenoneilla saa paremman valotehon.


    • Anonyymi

      Pimpatut hehkulamput eli halogeenit antavat muistaakseni 1650 lm/kpl (plus miinus pieni toleranssialue päälle). Perinteiset hoomoilaset, mitä jotkut myös jaksaa ylistää, noin 1000/1500 lm lähi/kaukovalo. Tällaiseen verrattuna H1 voikin näyttää tehokkaalta.

      Vajaatehoiset 25 W xenonit noin 2000 lm ja 35 W xenonit 3000 lm. Halogeenit siis tippuivat kehityksen kelkasta jo aikoja sitten.

      LED valoja tietenkin on monentehoisia. Monen auton led-valot, etenkin kaukovalot, ovat kehnot. 60 v papparaisille on helppo myydä huonotkin valot, kun vaan sanoo, että tässä on ledit = uusinta tekniikkaa. Uusinhan on aina paras? Tosin ei uutta auringon alla. Ei pelkällä kaksoinxenonillakaan ihmeellistä kaukovaloa saa aikaan, vaikka lähivalo peseekin halogeenit 6-0.

      Lisävalojakin on monen kokoisia ja tehoisia. Ihan syystäkin - jos lähivalot eivät ole kovin kummoiset, ei niiden rinnalle pidä laittaa supertehokkaita kaukovaloja. Jos tehoero kauko- ja lähivalojen välillä on iso, ei näe yhtään mitään, kun kaukovalot joutuu vastaantulijan vuoksi sammuttamaan.

      LED kaukovaloja löytyy kyllä ihan hemmetin tehokkainakin, jos tarvetta on. Esim. rekkojen katolle asennettavat, miehenmittaiset LED-palkit. Joilla korvataan tyypillisesti 4 kaukovalon (mallia saunapata) setti nupin katolla.

      Hlöauton keulaan sopivat ledvalot ennemminkin 50 W teholuokassa, mikä vastaa 3 kpl halogeeneja. Jos ei riitä, niin sitten laitetaan joko pidempi tanko tai usemapi kpl. Lisäkaukovalojahan saa olla 3 kpl. Ettäjotta ledeillä kyllä saa valoa - kyse on enemmänkin siitä, ettei keulaan ole mielekästä ripustaa maksimitehoisia valoja, koska niiden kanssa tehoero lähivaloihin kasvaisi liian suureksi.

      Mistä voidaankin päätellä, että hyvien kaukovalojen perusedellytys on hyvät lähivalot. Jos lähivalot ovat mallia H4 saunalyhdyt, peli on menetetty. Lisätään halpispolttimot, väärä suuntaus/väärin asennetut polttimot, hapettuneet umpiot, naarmuiset lasit... eli normali nuukapetterin setti. Eiku vielä toinen ajovalo rikki. Jep, tässä on prototyyppi nuukapetterin autosta. Valoja ei ole varaa laittaa kuntoon, koska oma henki on halpa. Tilanne paikataan selittämällä pihlajanmarjat happamiksi "emmää kunnon valoja olisi halunnutkaan"!

      • Anonyymi

        Osuit asian ytimeen. Ledpanelit kaukovaloina valaisevat lähietäisyyden liian kirkkaana. Pidemmälle niistä ei sitten valoa lahdekään.
        Kunnon pyöreä n 2000mm halkaisijaltaan oleva valaisin valaiseekin sitten kauas eikä ole tehoeroa lähivaloihin. Valaisin voi olla led tai xsenon.
        Ledpanelit on lähinnä karvanoppakansan peniksenjatke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Ledpanelit kaukovaloina valaisevat lähietäisyyden liian kirkkaana. Pidemmälle niistä ei sitten valoa lahdekään.
        Kunnon pyöreä n 2000mm halkaisijaltaan oleva valaisin valaiseekin sitten kauas eikä ole tehoeroa lähivaloihin. Valaisin voi olla led tai xsenon.
        Ledpanelit on lähinnä karvanoppakansan peniksenjatke.

        Peniksenjatkeita ovat nämä 200-300 m kantamat. Näyttää kivalta paperilla, vaan mitä tekee käytännössä?

        Harvemmin eteen edes osuu viivasuoraa ja täysin tasaista tietä, jossa edes teoriassa pääsisi moista valaisumatkaa hyödyntämään. Vähän jos mutkaisempaa tai hiemankin kumpuilevaa tietä ajaa, niin kiinteästi asennetut "kanuunat" tykittää koko ajan metsään, taivaalle tai seuraavan nyppylän rinteeseen. Kääntyvät lähi kaukovalot ovat hyödyllisempi varuste, sillä edellytyksellä, että ne vakiomallin kaukovalot ovat kohtuu hyvät. Mitä pelkät kaksoisxenonit eivät ole.

        Kaksoisxenonien kuviossa riittää leveyttä, mutta kantama on aika niukka - tällaisten kaveriksi "pistevalo" sopinee. Halogeeneille ja ylipäätään vakiovaloille, joiden kuvio on turhan kapea, taas passaa paremmin leveän kuvion antava kaukovalo. BTW ei se kuvion leveys vättämättä tarkoita, että lähelle tulee liikaa valoa. Kas kun nykyään osataan tehdä muunkinlaista kuin pyöreää valokuviota...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Ledpanelit kaukovaloina valaisevat lähietäisyyden liian kirkkaana. Pidemmälle niistä ei sitten valoa lahdekään.
        Kunnon pyöreä n 2000mm halkaisijaltaan oleva valaisin valaiseekin sitten kauas eikä ole tehoeroa lähivaloihin. Valaisin voi olla led tai xsenon.
        Ledpanelit on lähinnä karvanoppakansan peniksenjatke.

        Missä myydään halkaisijaltaan 2000 mm valaisimia autoon ?


    • Anonyymi

      Ihme kun LED-paneelien häikäisy sitten vaikuttaa häiritsevän eniten vaikka ovat kuulemma huonosti valaisevia :D

      Taitaa juuri se suuri valoteho ja loistava valaisu olla syy miksi kateelliset täällä haukkuu.

      • Anonyymi

        ee kää katteeks ku sinuahhii nii hirviästi nuo letit häekäsöö, minula onkii kunnon senonit lyhyvet ja pitkät...nuarpurkii muuttu iha vihreeks katteuvesta, vaekka olkii vihreijen puoluveesta, mut minkäs minä sille maha, ku ee se minnuu häekäse.


    • Anonyymi

      Sattui kerran vähän suoremalla tiellä tulemaan vastaan semmoinen LED-hirviöauto.
      No väänsin kammesta omat kaukovalot pois päältä (omat 2XH7 ja lisäkaukovalot 2XH7)
      Sitten ajeltiin parin kilsan verran ilman näkyvyyttä, kun ei voinut laittaa pitkiä päälle, kun se vastaantulijalED-hirviö olisi häikäissyt.
      Onko se sitten hyvä, että lähi- ja kaukovalojen ero on niin järkyttävän suuri...?

      • Anonyymi

        Se on taas sellaista pippelin mittaamista uudella asialla tajuamatta että itse on lähes sokea kun nuo tykit pudottaa pois ja onnettomat lyhyet on kuin kynttilät, mutta oppirahat pitää taas jos niin maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on taas sellaista pippelin mittaamista uudella asialla tajuamatta että itse on lähes sokea kun nuo tykit pudottaa pois ja onnettomat lyhyet on kuin kynttilät, mutta oppirahat pitää taas jos niin maksaa.

        Ei nuo nyt mitkään kovin tykit ole. 4 pimpattua hehkulamppua antaa niukasti enemmän valoa 2 kpl 35 W xenonpolttimoita. Jämerämmät led-tangot ihan saamaa teholuokkaa ja ylikin (ne miehen mittaiset vehkeet, mitkä ovat korvanneet rekkojen nupin katolle sijoitetut 4 kpl pesuvadin kokoisia halogeeneja).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo nyt mitkään kovin tykit ole. 4 pimpattua hehkulamppua antaa niukasti enemmän valoa 2 kpl 35 W xenonpolttimoita. Jämerämmät led-tangot ihan saamaa teholuokkaa ja ylikin (ne miehen mittaiset vehkeet, mitkä ovat korvanneet rekkojen nupin katolle sijoitetut 4 kpl pesuvadin kokoisia halogeeneja).

        Valotehot katoaa kuutamolle, linssi projektori tekniikalla saadaan valoa mustaan tienpintaan koko teholla!


    • Anonyymi

      Lisäkaukovalot ovat turhat ja jopa vaaralliset ainakin Etelä-Suomessa, jossa ajaminen tapahtuu pääasiassa lähivaloilla. Kyllähän niillä apupitkillä näkee kauas, mutta kun vaihtaa lähivaloille, niin on kuin säkin päähän vetäisi eli tehoero on liian suuri. Kaiholla muistelen vanhaa 100A Datsunia, johon sai vielä kahdentaa lähivalot ja kaukovalot. Oli siinä vielä sumuvalotkin mutta sitten laturin teho loppui.

      • Anonyymi

        Joskus 70-luvun loppupuolella rakentelin Amazoniin melko hyvän patterin vaikka pikkuisen laittomat. Paketin referenssiluku oli 120 laillisen 100 sijasta. Alkuperäisten 7" H4 umpioiden lisänä pari Boschin H4:ia. Keskelle mahtui vielä Hellan 180 mm apukaukovalot. Talvella maisema oli kohtuullisen kirkas. Laturi oli tiukoilla vaikka vaihdoin Lucaksen vaihtovirtalaturin alkuperäisen tilalle. Koko auto oli aika komea sen ajan olosuhteissa kun vielä onnistuin saamaan siihen Volvon omat leveät peltivanteet ja niihin sopivat renkaat. Sekään ei tuohon aikaan ollut niin helppo tai itsestään selvä juttu kuin nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 70-luvun loppupuolella rakentelin Amazoniin melko hyvän patterin vaikka pikkuisen laittomat. Paketin referenssiluku oli 120 laillisen 100 sijasta. Alkuperäisten 7" H4 umpioiden lisänä pari Boschin H4:ia. Keskelle mahtui vielä Hellan 180 mm apukaukovalot. Talvella maisema oli kohtuullisen kirkas. Laturi oli tiukoilla vaikka vaihdoin Lucaksen vaihtovirtalaturin alkuperäisen tilalle. Koko auto oli aika komea sen ajan olosuhteissa kun vielä onnistuin saamaan siihen Volvon omat leveät peltivanteet ja niihin sopivat renkaat. Sekään ei tuohon aikaan ollut niin helppo tai itsestään selvä juttu kuin nykyisin.

        No nythän valaistuimme täysin kun jaoit tuo 70-luvun kokemuksesi. Se kristalisoi ja selventää nykyisen autokannan valot ja myös samalla uusimmat ledit ja ledpaneelit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nythän valaistuimme täysin kun jaoit tuo 70-luvun kokemuksesi. Se kristalisoi ja selventää nykyisen autokannan valot ja myös samalla uusimmat ledit ja ledpaneelit.

        No elä nyt ku kaveri vähän nostalgisoi. Nää jutuut kuuluu tänne asian väleihin niinku Essollakin aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No elä nyt ku kaveri vähän nostalgisoi. Nää jutuut kuuluu tänne asian väleihin niinku Essollakin aikoinaan.

        Juu, tyyliin mielensä pahoittaja elokuvan tyylinen setämies.


      • Anonyymi

        Essonvaaria harmittaa, kun ei 50 vuoden takainnen perinnetieto enää ole ajankohtasta. Essonvaarin aivot ovat jo aikaa sitten käytön puutteessa kuihtuneet, joten uutta ei vaari enää kykene oppimaan. Vähempikin pistää harmittamaan.


    • Anonyymi

      Onkohan nämä ledit aina sitten suunnattu oikei ku häikäisee vai tuottaako hajavaloa liikaa?

      • Anonyymi

        Taitaa syyllisinä olla suomalaisten suosikit, eli halvimmat kiinapaskat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa syyllisinä olla suomalaisten suosikit, eli halvimmat kiinapaskat.

        Rekkojen katolla? Miksi ne niitä sinne laittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekkojen katolla? Miksi ne niitä sinne laittaa?

        Siis tukkirekkojen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekkojen katolla? Miksi ne niitä sinne laittaa?

        Sieltä ne saadaan suunnattua hyvin tiehen sopivalle etäisyydelle, eivätkä paskotu. Toista on henkilöautot joissa monesti valopalkit on asennettu todella alas ja siellä ne paskottuu nopeasti ja suuntaus on yleensä liian ylös ja häikii vastaantulijat. Vielä kun ihmiset tajuaisivat ettei pitkien valojen tarvitse olla mitään älyttömiä tykkejä, sillä kun kuitenkin joutuu vaihtamaan lyhyille, niin silloin iske melkoinen pimeys ennen kuin silmät palautuvat kirkkaista valoista. Tiedän jokusen tyypin jotka asensivat juuri tuollaiset tykit ja syynä oli oikeasti huono kaukonäkö silmissä, eli optikko olisi ollut se oikea paikka ja yksi sen jopa tunnisti ja poisti tuon ruman palkin autonsa keulasta ja käyttää nyt silmälaseja ja kertoi kuinka tyhmä ihminen voi olla ja kuinka ei voinut uskoa kun joku asiasta vihjaili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltä ne saadaan suunnattua hyvin tiehen sopivalle etäisyydelle, eivätkä paskotu. Toista on henkilöautot joissa monesti valopalkit on asennettu todella alas ja siellä ne paskottuu nopeasti ja suuntaus on yleensä liian ylös ja häikii vastaantulijat. Vielä kun ihmiset tajuaisivat ettei pitkien valojen tarvitse olla mitään älyttömiä tykkejä, sillä kun kuitenkin joutuu vaihtamaan lyhyille, niin silloin iske melkoinen pimeys ennen kuin silmät palautuvat kirkkaista valoista. Tiedän jokusen tyypin jotka asensivat juuri tuollaiset tykit ja syynä oli oikeasti huono kaukonäkö silmissä, eli optikko olisi ollut se oikea paikka ja yksi sen jopa tunnisti ja poisti tuon ruman palkin autonsa keulasta ja käyttää nyt silmälaseja ja kertoi kuinka tyhmä ihminen voi olla ja kuinka ei voinut uskoa kun joku asiasta vihjaili.

        Parhaat vatipäät turaa vakiovaruste-etusumuvaloista jonkinmoiset lisäkaukovalot änkeämällä niihin laittomat kiinanxenonit tai ledimuunnossarjan. Luonnollisesti sumuvalot ovat aivan liian matalalla ja suuntauskin alaviistoon, joten valaistu alue on todella lyhyt, vain 20 m ... mutta näyttävän leveä! Ja saahan sen suuntauksenkin käännettyä taivaalle!

        Sitten kelpaa ajella koko ajan nämä "lisäpitkät" päällä. Suuntaus ylös ja leveä vlaokuvio = ihan vittumainen häikäisy vastaantulijoille. Moottoriteillähän näitä mielellään käytetään...

        Kaiken takana on tietysti se, että auton omat lähivalot ovat mallia saunalyhty ja ongelmaa on lähdetty ratkomaan tällä tapaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe