Terveppä terve

Anonyymi

Meinaan vaihtaa talven aikana vanhaan, mutta käytökseltään uutta vastaavaan moottoriin termostaatin, ja putsailla vesikanavat perusteellisesti muutenkin. Ja kun moottoreissa tuppaa pultit jumittamaan aikalailla, niin kysymys kuuluukin, että mikähän aine olisi paras laittaa kierteisiin kasausvaiheessa estämään jumiin hapettumista.
Onko kierreterva tai sinkkimaali, vaiko vesivaseliini, tai niiden kaikkien yhdistelmä paras kierresuojaus, vai onko joku muu mönjä vielä parempi?

14

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Grafiitti, eli lyijykynä.

    • Anonyymi

      Riippuu melko pailjon mitä pulttien kierteitä haluat suojata jymähtämiseltä. Vaseliini sopii joihinkin, mutta ei kaikkiin. Grafiitti, kuparithana jne toimii joillekin pulteille.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juuri näin . Kierrelukite estää ruostumisen.


    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä, se grafiitti on kokeilemisen arvoinen juttu varmaan. Vesikannen ja termostaatin kannenpultit pitää irrottaa.

      • Anonyymi

        Harkintaa siihen irrotukseen. Pultit katkeaa tosi helposti, jos ovat hapettuneet. Koputtele vasaralla pultinkantoihin.


    • Anonyymi

      Kuparitahnaa ei saa laittaa merivedessä käytettävään koneeseen

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä linkki, kiitokset siitä. Varmaan muillekkin tarpeen. Aiemmin mainittu ruuvilukite on kyllä hyvä vauhtipyörän alaisisille ruuveille.


    • Anonyymi

      Nyt on vesikansi ja termostaatti irrotettu. Yllätys oli mukava, yksikään pultti ei ollut hapettunut ollenkaan, kierteetkin kuin aivan uusia. Vähän kalkkimaista töhnää oli termostaatissa. Muuten vesitila ihan alkuperäisessä siistissä kunnossa. Uusin vain termostaatin, vaikkei siinäkään taida vikaa olla. Kone on 30v vanha 20hv Johnsson.

      • Anonyymi

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.

        Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
        Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.

        Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
        Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.

        Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.

        Siinä koneessa ei ole tulpan asennolla mitään väliä, se on etecin juttu. Tosiaan, kaasarissa on irtoholkit, tai se on isompi kurkkuinen, niin holkit pois tai imukansi irti ja viilaus merkattuun reunaan asti. Joskus menee samalla suuttimellakin ja erään kerran piti laittaa pienempi? mutta sillä meni parhaiten. Voimaa tulee senverran enemmän, että usein vaatii puolitoista - pari tuumaa lisää nousua potkuriin. Riippuen veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.

        Pultien hapettuminen on pääasiassa yamahan ongelma, johnsonit ja evikat eivät
        sitä tunne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3149
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2495
    3. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2136
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2045
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1952
    6. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1594
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1560
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1253
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1168
    10. Vuodetvierii

      E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1083
    Aihe