Terveppä terve

Anonyymi

Meinaan vaihtaa talven aikana vanhaan, mutta käytökseltään uutta vastaavaan moottoriin termostaatin, ja putsailla vesikanavat perusteellisesti muutenkin. Ja kun moottoreissa tuppaa pultit jumittamaan aikalailla, niin kysymys kuuluukin, että mikähän aine olisi paras laittaa kierteisiin kasausvaiheessa estämään jumiin hapettumista.
Onko kierreterva tai sinkkimaali, vaiko vesivaseliini, tai niiden kaikkien yhdistelmä paras kierresuojaus, vai onko joku muu mönjä vielä parempi?

14

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Grafiitti, eli lyijykynä.

    • Anonyymi

      Riippuu melko pailjon mitä pulttien kierteitä haluat suojata jymähtämiseltä. Vaseliini sopii joihinkin, mutta ei kaikkiin. Grafiitti, kuparithana jne toimii joillekin pulteille.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juuri näin . Kierrelukite estää ruostumisen.


    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä, se grafiitti on kokeilemisen arvoinen juttu varmaan. Vesikannen ja termostaatin kannenpultit pitää irrottaa.

      • Anonyymi

        Harkintaa siihen irrotukseen. Pultit katkeaa tosi helposti, jos ovat hapettuneet. Koputtele vasaralla pultinkantoihin.


    • Anonyymi

      Kuparitahnaa ei saa laittaa merivedessä käytettävään koneeseen

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä linkki, kiitokset siitä. Varmaan muillekkin tarpeen. Aiemmin mainittu ruuvilukite on kyllä hyvä vauhtipyörän alaisisille ruuveille.


    • Anonyymi

      Nyt on vesikansi ja termostaatti irrotettu. Yllätys oli mukava, yksikään pultti ei ollut hapettunut ollenkaan, kierteetkin kuin aivan uusia. Vähän kalkkimaista töhnää oli termostaatissa. Muuten vesitila ihan alkuperäisessä siistissä kunnossa. Uusin vain termostaatin, vaikkei siinäkään taida vikaa olla. Kone on 30v vanha 20hv Johnsson.

      • Anonyymi

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.

        Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
        Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.

        Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oon kuullut, täytyy jossain vaiheessa kurkistaa kurkkuun, onko siellä avarrettavaa.
        Tein mielenkiintoisen jutun tulppien kanssa. Championin normaalikärjillä olevat. Hipaisin ohuella tussilla posliin kylkiin viivat kumpaankin samaan kohtaan, otin irti ja katoin kärkien suunnat, nehän oli 90 astetta eri suuntaan. Vaikka kone käykin aivan tasaisesti tyhjäkäyntiä pitkiäkin aikoja, niin lievää nytkyttelyä se pitää sivuttain, se on kyllä hyvin pientä.

        Voiskohan tuo kärkienasennon ero aiheuttaa sitä sivu nytkimistä, jos toinen tulppa sytyttää paremmin, joten koetan ohuella alumiini prikalla säätää kärjet samaan asentoon. Siitähän ei perinteisissä koneissa ole mitään hajua, onko merkitystä. Tietenkin rakotulkilla myös kärkiväli prikulleen sama ei pahaa tee.

        Siinä koneessa ei ole tulpan asennolla mitään väliä, se on etecin juttu. Tosiaan, kaasarissa on irtoholkit, tai se on isompi kurkkuinen, niin holkit pois tai imukansi irti ja viilaus merkattuun reunaan asti. Joskus menee samalla suuttimellakin ja erään kerran piti laittaa pienempi? mutta sillä meni parhaiten. Voimaa tulee senverran enemmän, että usein vaatii puolitoista - pari tuumaa lisää nousua potkuriin. Riippuen veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä koneesta saa paljon terhakamman pikkujutulla. Etenkin jos on 32mm kaasarilla.

        Pultien hapettuminen on pääasiassa yamahan ongelma, johnsonit ja evikat eivät
        sitä tunne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      219
      5016
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2705
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1480
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1292
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      99
      1268
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      155
      1185
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      82
      1163
    Aihe