Trimmijuttuja

Anonyymi

Trimmi alhaalla vene kulkee mukavasti, ja kun nostaa konetta trimmillä ylemmäs niin vauhti kiihtyy huomattavasti, mutta keula alkaa pomppimaan todella paljon. Onko koko kone sillon liian ylhäällä vai alhaalla? Nyt kavitaatiolevy on tasan pohjan tasalla

31

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koneen korkeus ei yksinään poista ongelmaa. Erittäin yksinkertaistetteuna tarvitset parempaa potkuria, joka jaksaisi pitää veneen keulaa paremmin ylhäällä trimmattuna.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä. Nyt on 13x15, auttaisko esim 13x13?
        Ymmärrän noista yhtä paljon kun aasi milleniumista


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat paremmalla potkurilla?


    • Anonyymi

      Ei olla kerrottu mitään veneestä, moottorista ja nopeudesta. Yleisesti laukkaaminen on merkki siitä, että veneen trimmi (siis kulkuasento, ei koneen trimmi) on suurempi kuin maksimaalinen stabiili. Laukkaamisraja on kaikilla liukuvilla veneillä. Useissa vaan painopiste on niin edessä tai potkurin pito rajoittaa trimmiä, jolloin laukkaamisrajalle ei päästä.

      Ainoa ratkaisu on yleensä pitää veneen trimmi alle tuon maksimin. Ei siinä auta potkurin vaihto tai koneen korkeuden säätö ellei niiden kautta veneen trimmi pysy ko. arvoa matalammalla. Mutta sehän onnistui jo nykyiselläkin kunhan koneen trimmiä ei nosteta liikaa.

      • Anonyymi

        Eikö trimmi ole silloin kohdillaan kun vene kulkee suurinta nopeutta? Nyt vene kulkee suurinta nopeutta vasta kun alkaa laukkaamaan. Hieman kun trimmiä laskee niin nopeuskin hidastuu mutta kulku tasoittuu.

        Ja jos veneellä jotain väliä on niin flipper 515ht perässään 50 e-tec. Huiput jää alle 30 solmun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö trimmi ole silloin kohdillaan kun vene kulkee suurinta nopeutta? Nyt vene kulkee suurinta nopeutta vasta kun alkaa laukkaamaan. Hieman kun trimmiä laskee niin nopeuskin hidastuu mutta kulku tasoittuu.

        Ja jos veneellä jotain väliä on niin flipper 515ht perässään 50 e-tec. Huiput jää alle 30 solmun

        Voin vielä yrittää vähän avata tätä potkuri asiaa, mutta sen sisäistämiseen ei välttämättä yksi, eikä kaksi aattoiltaa riittä. Pelkkä potkurin nousun muutos ei välttämättä muuta asiaa, eikä laukkauskynnystä mitenkään. Nopeudenmuutos johtuu lyhentyneestä vesilinjasta, joka on veneessä suurin jarru nopeudelle.

        Lähtökohtaisesti hyvin karkeasti eri trimmivaihtoehtoja on kolme:

        Trimmi täysin alhaalla niin vene kulkee koko pituudella vedessä, mutta vakaa kaikissa tilanteissa.

        Trimmi aavistuksen positiivissa kulmassa, silloin saa yleensä muutama sata kierrosta lisää ja veneen keula kevenee aavistuksen, jolloin myös vauhti nousee.

        Trimmi reilusti positiivissa kulmassa, vaikutus useita satoja kierroksia. Veneen keula kevenee ja vesilinja lyhenee. Todennäköisesti paras nopeus, mutta ongelmana on hyvin todennäköisesti laukkaus, koska potkurissa ei ole tarpeeksi pitoa pitää veneen keulaa ylhäällä.

        Tässä tapauksessa voidaan palata trimmissä vähän alaspäin tai etsiä sitä "parempaa" potkuria, joka olisi esim. hyvälaatuinen teräspotkuri.

        Kerro vielä kierrosluku kaasupohjassa ja nopeus. Oliko potkurin koko 13x15" ja materiaali?

        https://moottoriveneily.foorumi.eu/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin vielä yrittää vähän avata tätä potkuri asiaa, mutta sen sisäistämiseen ei välttämättä yksi, eikä kaksi aattoiltaa riittä. Pelkkä potkurin nousun muutos ei välttämättä muuta asiaa, eikä laukkauskynnystä mitenkään. Nopeudenmuutos johtuu lyhentyneestä vesilinjasta, joka on veneessä suurin jarru nopeudelle.

        Lähtökohtaisesti hyvin karkeasti eri trimmivaihtoehtoja on kolme:

        Trimmi täysin alhaalla niin vene kulkee koko pituudella vedessä, mutta vakaa kaikissa tilanteissa.

        Trimmi aavistuksen positiivissa kulmassa, silloin saa yleensä muutama sata kierrosta lisää ja veneen keula kevenee aavistuksen, jolloin myös vauhti nousee.

        Trimmi reilusti positiivissa kulmassa, vaikutus useita satoja kierroksia. Veneen keula kevenee ja vesilinja lyhenee. Todennäköisesti paras nopeus, mutta ongelmana on hyvin todennäköisesti laukkaus, koska potkurissa ei ole tarpeeksi pitoa pitää veneen keulaa ylhäällä.

        Tässä tapauksessa voidaan palata trimmissä vähän alaspäin tai etsiä sitä "parempaa" potkuria, joka olisi esim. hyvälaatuinen teräspotkuri.

        Kerro vielä kierrosluku kaasupohjassa ja nopeus. Oliko potkurin koko 13x15" ja materiaali?

        https://moottoriveneily.foorumi.eu/

        Melko varmasti tuossa yhdistelmässä ei potkurin vaihto muuta laukkaustaipumusta mihinkään. Pitää olla varsin sporttinen yhdistelmä, jotta potkurilla voi kumota veneen luontaisen laukkaustaipumuksen tietyllä veneen trimmillä (tietyllä nopeudella ja kuormalla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melko varmasti tuossa yhdistelmässä ei potkurin vaihto muuta laukkaustaipumusta mihinkään. Pitää olla varsin sporttinen yhdistelmä, jotta potkurilla voi kumota veneen luontaisen laukkaustaipumuksen tietyllä veneen trimmillä (tietyllä nopeudella ja kuormalla).

        Jos paketissa on alupotkuri ja varsinkin jos aftermarket potkuri niin ero teräkseen on kuin yö ja päivä. Omaa käytännön kokemusta on noin 15v ajalta retki- ja vauhtiveneistä, mutta silti tämäkin on pelkkää teoriapohjaista mutua. Se veneilystä tekeekin hienoa kun kaikki paketit ja käyttäjät on uniikkeja ja jokainen voi tehdä sitä juttua omalla tavallaan.

        Tuohon voisi vertailuna ottaa mun retkiveneen Flipper 450 HT trimaran, joka kulkee 50hv 2t Yamahalla ja alupotkurilla sen noin 30-32 solmua. Joten uskoisin 515:kin kulkevan nykykoneella sen vähän päälle 30 solmua retkimoodissakin kun vain potkuri on oikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos paketissa on alupotkuri ja varsinkin jos aftermarket potkuri niin ero teräkseen on kuin yö ja päivä. Omaa käytännön kokemusta on noin 15v ajalta retki- ja vauhtiveneistä, mutta silti tämäkin on pelkkää teoriapohjaista mutua. Se veneilystä tekeekin hienoa kun kaikki paketit ja käyttäjät on uniikkeja ja jokainen voi tehdä sitä juttua omalla tavallaan.

        Tuohon voisi vertailuna ottaa mun retkiveneen Flipper 450 HT trimaran, joka kulkee 50hv 2t Yamahalla ja alupotkurilla sen noin 30-32 solmua. Joten uskoisin 515:kin kulkevan nykykoneella sen vähän päälle 30 solmua retkimoodissakin kun vain potkuri on oikea.

        Körfaktassa on kulkenut Yamaha F50 reilusti alle ja F60 tasan 30 kn. Tuskin menee yli 30 kn Etec 50:llä. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.batvaruhuset.se/documents/batvaruhuset/documents/korfakta_2002_tcm36-34329.pdf&ved=2ahUKEwimrf_3387mAhUhwsQBHT3wCoIQFjAMegQIARAB&usg=AOvVaw2TF9KM7WvCOx3iim9C0ai_

        Trimaraani-Flipper 70-luvulta on aika eri vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Körfaktassa on kulkenut Yamaha F50 reilusti alle ja F60 tasan 30 kn. Tuskin menee yli 30 kn Etec 50:llä. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.batvaruhuset.se/documents/batvaruhuset/documents/korfakta_2002_tcm36-34329.pdf&ved=2ahUKEwimrf_3387mAhUhwsQBHT3wCoIQFjAMegQIARAB&usg=AOvVaw2TF9KM7WvCOx3iim9C0ai_

        Trimaraani-Flipper 70-luvulta on aika eri vene.

        Jees kyllä kyllä. Itseasiassa taisin sekoittaa 510-malliin, mutta testien perusteella tuon pitäisi kulkea tosiaan noin 28 solmua 50hv ja 32 solmua 70hv.

        Körfaktan testissä kun naputtelee laskuriin tuon Yamaha F60 luvut niin ne täysin linjassa.. Sitä voidaan kuitenkin ihmetellä miksi F50 moottorilla on ajettu samalla potkurilla ja huippukierrokset on saatu 6000rpm, joka tekee luistoksi ~25%.

        Tuo Yamahan 3.5" peräkotelo on aika haastava vähänkin raskaammassa retkiveneessä kun potkurin halkaisijat on yleisesti vain 10-11 tuumaa. Saa olla tarkkana, ettei luisto karkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jees kyllä kyllä. Itseasiassa taisin sekoittaa 510-malliin, mutta testien perusteella tuon pitäisi kulkea tosiaan noin 28 solmua 50hv ja 32 solmua 70hv.

        Körfaktan testissä kun naputtelee laskuriin tuon Yamaha F60 luvut niin ne täysin linjassa.. Sitä voidaan kuitenkin ihmetellä miksi F50 moottorilla on ajettu samalla potkurilla ja huippukierrokset on saatu 6000rpm, joka tekee luistoksi ~25%.

        Tuo Yamahan 3.5" peräkotelo on aika haastava vähänkin raskaammassa retkiveneessä kun potkurin halkaisijat on yleisesti vain 10-11 tuumaa. Saa olla tarkkana, ettei luisto karkaa.

        Outoa saada täältä järkeviäkin vastauksia 😁, kiitos siitä kaikille.

        Ostin uuden moottorin ilman potkuria, ja myyjäliike lykkäs siihen rubexin alupotkurin 13,8x15 ja sanoi että tule vaihtamaan jos on huono. No huonohan se tuntuu olevan, mutta minkälaista kokeilis seuraavaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa saada täältä järkeviäkin vastauksia 😁, kiitos siitä kaikille.

        Ostin uuden moottorin ilman potkuria, ja myyjäliike lykkäs siihen rubexin alupotkurin 13,8x15 ja sanoi että tule vaihtamaan jos on huono. No huonohan se tuntuu olevan, mutta minkälaista kokeilis seuraavaksi

        Niin ja tuolla potkurilla kone kiertää just ja just 5000rpm.
        Itse ajattelisin että seuraava kokeiltava vois olla 13,5x13?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja tuolla potkurilla kone kiertää just ja just 5000rpm.
        Itse ajattelisin että seuraava kokeiltava vois olla 13,5x13?

        Oletko katsonut paljonko saat huippunopeutta kaasupohjassa ja tuolla 5000 kierroksella? Onkohan tuon etecin perävälitys 2.67 ja suositus vähintään 5750 rpm?

        Solaksen potkurit saattaa olla usein jopa kaksi tuumaa ilmoitettua jyrkempiä, eli jos vaihdat potkuria niin olisi tärkeää pysyä saman merkin ja mallin potkureissa tai ainakin saada testata ensin, koska eri potkurit saattaa toimia täysin erilailla.

        Laskurissa kun tuota pyörittelee niin jos todellinen ja ilmoitettu nousu pitäisi paikkansa ja olisi esim. 15". Kierroksia 6000rpm ja 6% luistolla olisi huippunopeus 26 solmua. Jos tästä alkaa nousua pienentämään niin se syö huippunopeutta.

        Jos potkurissa kuitenkin pito riittää niin konetta voisi yrittää nostaa 1-2 tuumaa AV-levy (kavitaatiolevy) pohjalinjan yläpuolelle ja yrittää saada sieltä vähän kierroksia lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko katsonut paljonko saat huippunopeutta kaasupohjassa ja tuolla 5000 kierroksella? Onkohan tuon etecin perävälitys 2.67 ja suositus vähintään 5750 rpm?

        Solaksen potkurit saattaa olla usein jopa kaksi tuumaa ilmoitettua jyrkempiä, eli jos vaihdat potkuria niin olisi tärkeää pysyä saman merkin ja mallin potkureissa tai ainakin saada testata ensin, koska eri potkurit saattaa toimia täysin erilailla.

        Laskurissa kun tuota pyörittelee niin jos todellinen ja ilmoitettu nousu pitäisi paikkansa ja olisi esim. 15". Kierroksia 6000rpm ja 6% luistolla olisi huippunopeus 26 solmua. Jos tästä alkaa nousua pienentämään niin se syö huippunopeutta.

        Jos potkurissa kuitenkin pito riittää niin konetta voisi yrittää nostaa 1-2 tuumaa AV-levy (kavitaatiolevy) pohjalinjan yläpuolelle ja yrittää saada sieltä vähän kierroksia lisää.

        5000rpm (ei kierrä enempää) niin apaut 27 solmua oon mitannu gps:llä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5000rpm (ei kierrä enempää) niin apaut 27 solmua oon mitannu gps:llä

        Oletko varma, että nousu on 15 tuumaa? Mun taulukko näyttää tosiaan etecille perävälitykseksi 2.67 ja laskuriin kun syöttää tiedot: 15 tuuman nousu, 2.67 perävälitys, 5000 kierrosta ja 27 solmua niin luisto on miinus 17%.

        Tämä ei tietenkään voi pitää paikkansa eli joko potkuri on ilmoitettua jyrkempi, kierrosluku on valheellinen tai nopeus on väärä.

        Jos todellinen potkurin nousu olisi 19" niin laskurin tiedot näyttäisivät järkeviä lukuja. Kannattaa perehtyä ja tarkistaa potkurin merkinnät.

        Liian jyrkkä potkuri olisi kyllä syy siihen, että joudut yli trimmattuna kutittelemaan kierroksia ja nopeutta, jolloin vene alkaa laukkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko varma, että nousu on 15 tuumaa? Mun taulukko näyttää tosiaan etecille perävälitykseksi 2.67 ja laskuriin kun syöttää tiedot: 15 tuuman nousu, 2.67 perävälitys, 5000 kierrosta ja 27 solmua niin luisto on miinus 17%.

        Tämä ei tietenkään voi pitää paikkansa eli joko potkuri on ilmoitettua jyrkempi, kierrosluku on valheellinen tai nopeus on väärä.

        Jos todellinen potkurin nousu olisi 19" niin laskurin tiedot näyttäisivät järkeviä lukuja. Kannattaa perehtyä ja tarkistaa potkurin merkinnät.

        Liian jyrkkä potkuri olisi kyllä syy siihen, että joudut yli trimmattuna kutittelemaan kierroksia ja nopeutta, jolloin vene alkaa laukkaamaan.

        Potkurissa merkintä 13,5x15 niin eikös 15 ole nousu ja 13,5 halkaisija?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkurissa merkintä 13,5x15 niin eikös 15 ole nousu ja 13,5 halkaisija?

        Jotain on nyt lähtötiedoissa vialla. 5000 rpm 15" nousulla vastaa 23 solmun teoreettista nopeutta. Ei voi kulkea 27 solmua noilla kierroksilla. GPS varmaan näyttää oikein, mutta kierroslukumittari voi näyttää väärin. Tai sitten muistat väärin.

        Vertailun vuoksi tuo kone oli Kipparin kestotestissä 21" potkurilla Buster L:ssä. Huippunopeus 31,8 solmua 5500 rpm ja 5000 rpm:llä kulki 28 solmua. https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf

        27 solmua 5000 rpm olisi uskottava n. 19" nousulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on nyt lähtötiedoissa vialla. 5000 rpm 15" nousulla vastaa 23 solmun teoreettista nopeutta. Ei voi kulkea 27 solmua noilla kierroksilla. GPS varmaan näyttää oikein, mutta kierroslukumittari voi näyttää väärin. Tai sitten muistat väärin.

        Vertailun vuoksi tuo kone oli Kipparin kestotestissä 21" potkurilla Buster L:ssä. Huippunopeus 31,8 solmua 5500 rpm ja 5000 rpm:llä kulki 28 solmua. https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf

        27 solmua 5000 rpm olisi uskottava n. 19" nousulla.

        Mainittakoon vielä että veneen liukuun saanti on aika operaatio 2-3 ukkoa kyydissä, yksin ajaessa onnistuu "melko" helposti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos paketissa on alupotkuri ja varsinkin jos aftermarket potkuri niin ero teräkseen on kuin yö ja päivä. Omaa käytännön kokemusta on noin 15v ajalta retki- ja vauhtiveneistä, mutta silti tämäkin on pelkkää teoriapohjaista mutua. Se veneilystä tekeekin hienoa kun kaikki paketit ja käyttäjät on uniikkeja ja jokainen voi tehdä sitä juttua omalla tavallaan.

        Tuohon voisi vertailuna ottaa mun retkiveneen Flipper 450 HT trimaran, joka kulkee 50hv 2t Yamahalla ja alupotkurilla sen noin 30-32 solmua. Joten uskoisin 515:kin kulkevan nykykoneella sen vähän päälle 30 solmua retkimoodissakin kun vain potkuri on oikea.

        Isot pojat sanoi että pienissä (alle sata heppaa) perämoottoreissa teräspotkuri on ihan vaan rahanhukkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainittakoon vielä että veneen liukuun saanti on aika operaatio 2-3 ukkoa kyydissä, yksin ajaessa onnistuu "melko" helposti

        Nyt pitäisi sitten tietää onko 15" vai 5000 rpm se totuus. Molemmat ei voi olla. Jos 15" on totuus, tilanne liukuunlähdössä pahene, valittaessa sopivampi potkuri. Jos 5000 rpm, on potkuri liian jyrkkä ja jotain paljon enemmän kuin 15". Tällöin tietysti liukuunlähtö paranee loivempaa vaihdettaessa. Huippunopeus tuskin juuri paranee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isot pojat sanoi että pienissä (alle sata heppaa) perämoottoreissa teräspotkuri on ihan vaan rahanhukkaa

        Moottorin tehoa paljon oleellisempaa on veneen nopeus. 30 solmun vauhdissa teräspotkuri ei ole sen nopeampi kuin hyvä alumiini. 40 solmun ja varsinkin yli sen eroa alkaa tulla selvästi. Alumiinipotkurit eivät yleensä siedä kavitointia eikä ilmaa. 40 solmussa potkuri kavitoi lähes aina ja moottorin nosto korkeammalle vähentää vastusta, mutta tuo samalla ilmaa potkurille.

        30 solmussa moottorin nostolla on varsin olematon merkitys, koska perän vastus on pieni suhteessa veneen vastukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi sitten tietää onko 15" vai 5000 rpm se totuus. Molemmat ei voi olla. Jos 15" on totuus, tilanne liukuunlähdössä pahene, valittaessa sopivampi potkuri. Jos 5000 rpm, on potkuri liian jyrkkä ja jotain paljon enemmän kuin 15". Tällöin tietysti liukuunlähtö paranee loivempaa vaihdettaessa. Huippunopeus tuskin juuri paranee.

        Jeps tästä odotetaan vielä lisätietoja.. Anyway se 27 solmua on nopeuden puolesti ihan kartalla, mutta kierroksia saisi kyllä olla vähintään suositusalueen puoliväliin asti.

        Potkurien eroista ei nyt jaksa alkaa haastamaan, mutta se kannattaa pitää mielessä että potkuri on venepaketin tärkein varuste.


    • Anonyymi

      Pohja joustaa perälaudasta eteenpäin jonkun matkaa.

    • Anonyymi

      Laskekaas potkurimiähet mikä se luisto tms. on jos se nopeus onkin 27 mph eikä 27 knots?

      • Anonyymi

        Miksi suomalaisessa veneessä ja vielä GPS:llä mitattuna nopeus olisi jenkkien maamaileja? Jossain jenkkiveneessä voisi vielä nopeusmittari noita näyttää, mutta tuskin siinäkään GPS.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi suomalaisessa veneessä ja vielä GPS:llä mitattuna nopeus olisi jenkkien maamaileja? Jossain jenkkiveneessä voisi vielä nopeusmittari noita näyttää, mutta tuskin siinäkään GPS.

        Tämähän se olikin oikea vastaus ...


    • Anonyymi

      Pohjan tasolla olevat trimmitasot estää hyvin laukan ja niillä saa paremman ajoasennon koneelle, eli pystyasentoon tai vähän plussalle ja vauhti kasvaa. Itse olen tehnyt niitä mm. kiinteänä asennuksena, eli rosteripellistä kanttaamalla reunat ja peräpeilin kulma, josta ruuveilla peräpeiliin kiinni ja pienet vanttiruuvit säätöön. Siis ilman saranaa.

      • Anonyymi

        Tuo on yksi hyvä vaihtoehto kulkuasennon korjaamiseeen ja laukkauksen poistamiseen. Nopeus 27kn on kuitenkin jo niin lähellä testien huippua, että saattaa kuitenkin olla, että trimmilevyt alkaa jarruttaa vauhtia.

        Edelleen odotetaan kuitenkin vahvistusta potkurin nousulle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on yksi hyvä vaihtoehto kulkuasennon korjaamiseeen ja laukkauksen poistamiseen. Nopeus 27kn on kuitenkin jo niin lähellä testien huippua, että saattaa kuitenkin olla, että trimmilevyt alkaa jarruttaa vauhtia.

        Edelleen odotetaan kuitenkin vahvistusta potkurin nousulle...

        Nousun vaihto ei auta siihen. Jos on rakekulmaa enemmän, niin se auttaa keulaa nousemaan ja se taas lisää loikkimista ja pienempi laskee keulaa. Trimmitasoilla korjautuu. Ei tarvi olla kovin isotkaan. RAKE, eli lavat kallistettu taaksepäin. Nousua voisi ajatella esim. 1" pienemmäksi, että kiertään hieman paremmin. Tuossa jo epäiltiin kiekkamittaria ja sitä samaa minäkin, eli ei heti voi sanoa juuta tai jaata.


    • Anonyymi

      Laita sähkäsäätöiset trimmitasot ja saat veneen ylemmäs vedestä, jolloin nopeus nousee koneen trimmiä säätämällä. Menee yli 30 kn jos potkuri ok. Pieni lovikin tiputtaa vauhdin. Paras kun ostat uuden potkurin ja vaihdat sen sopivaan tapeentullen.

    • Anonyymi

      Tossa veneessähän on porraspohja, 50 heppanen tuntuu pieneltä.. tai sit tyytyy siihen vajaaseen 30 kn huippuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe