Asperger-rutiinit?

Anonyymi

Onko jotain esimerkkejä mitä Asperger-henkilöille tyypilliset "rutiinit" tarkoittaa? Onko esimerkiksi makaronilaatikon syöminen siten, että napsii jauhelihanpalat ensin pois, tai keitosta porkkanat ensin sellaisia?

Mutta esim. se että tietynlainen viini pitää juoda tietynlaisesta lasista ei ole? Eikä juhlien pukukoodit, esim. jos juhla alkaa ennen 18, pitää olla sellaiset ja sellaiset puvut, ja 18:n jälkeen alkavissa pitää olla erilaiset puvut. Nämähän ovat nenttien kotkotuksia.

14

1337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rutiinit tarkoittaa ehkä paremmin ruuan asetteluun, syöntijärjestykseen ja välineiden käyttöön liittyviä aina samoina toistuvia eleitä.

    • Anonyymi

      Se että viini juodaan tietynlaisesta lasista ja juhlapukujen koodistot liittyvät käytöstapoihin. Koti ja juhlakäytännöt täytyy kyetä erottamaan toisistaan. Mahdollisesti asperger-ihmiselle tällainen on vaikeaa? Näin korona aikana moinen on toisarvoista. Suuria juhlia ei voi järjestää.

      Tällä hetkellä arki tuottaa enemmän vaikeuksia. Kuinka selvitä esim. ruokakaupassa autistisen aikuisen kanssa, joka haluaa koskea joka paikkaan, nuuhkia jopa maistella. Koko perhe suuressa vaarassa koko ajan.

      • Anonyymi

        Puhutko nyt yleisellä tasolla vai jostain yksittäisestä tapauksesta? Yleisellä tasolla ei voi sanoa, että autistit toimisivat kuvaamallasi tavalla. Haluan muistuttaa sanonnasta, "Kun olet tavannut yhden autistin, olet todellakin tavannut vain yhden autistin". Autisteja on hyvin monenlaisia.

        Mikäli puhuit jostain yksittäisestä tapauksesta, haluaisin vielä kysyä, että onko tällä kyseisellä henkilöllä Asperger vai autismi? Mikäli kyseisellä henkilöllä ei ole Asperger, viestisi ei liity tähän keskusteluun oikein mitenkään, koska tämän keskustelun aihe on nimenomaan Asperger-rutiinit. Minun on vaikea uskoa, että kukaan Asperger-ihminen haluaisi kaupassa koskea ja maistella kaikkea.


    • Anonyymi

      Oon 13 ja mulla on Asperger ja itellä ainakin on esim missä järjestyksessä siivin huoneen esim ensin pyykit ja sitten voi vasta siivota roskat. Tai toinen esimerkki on mitä teen on koulussa tunnille meno, eli luokkaan pitää mennä silloin kun tunti alkaa eikö aiemmin eikä myöhemmin tai että en voi poistua pöydästä kun tasa lukujen aikana kellossa esim klo 14.03 ei onnistu! Mulla on tosi paljon rutiineja ja tunnistan jo melko hyvin ne mutta ne vaihtelee tosi paljon. Onneks oon Asperger ja Tourette luokalla😅

    • Anonyymi

      Mä oon kans asperger ja mulla on rutiinina se, että kun olen jossain autossa kyydissä minun pitää päästä takapenkille. En siedä etumatkustajan paikkaa. Lisäksi kun mulla on syntymäpäivä niin mä teen aina junareissun jonnekin. Mä en ikinä juo minkäänlaisia juomia pillillä.

    • Anonyymi

      No mulle sanoi yksi tai kaksi ammattilaista että oon asperger mutta 5 muuta sanoi etten ole aspergeria poteva.

      Mutta siis jos en ole asperger niin on minussa aspergerin piirteitä ainakin. Eli siis paljon rutiineja ja hermostumisia, jännittämisiä ja jökitystä ja henkisen kuorman lisääntymistä väkijoukoissa &sosiaalisissa tilanteissa ja pakko-oireita sekä neuroottisuutta ja keskittysongelmiakin hieman sekä yltiömäisen kova kiinnostus pariin tai yhteen asiaan. Eikös tuo kuulosta siltä että oon asperger?

      Rutiineina pitää olla aina samat. Jos kaava rikkoutuu , menen ihan sekaisin henkisesti. Isäni on välillä hieman ongelmissa mun kanssa.

    • Anonyymi

      Syitä outoihin juttuihin voi olla paljon muitakin kun asp. Ne voi olla tourettea, pakko-oireista häiriötä ja vaikka mitä. Aspina ainakin olen kova poika heijaamaan ja autolla ajaessa käytän kuulosuojaimia. Vaikka ois parempikin hiljainen auto.

    • Anonyymi

      Paljonko saatte tuosta xestian testistä? Mää sain 129.

      • Anonyymi

        Tulipa tehtyä vaikkei kyseistä diagnoosia ole kohdallani edes ehdotettu muistaakseni ja aika paljon tuli pisteitä, 115 eli saatan olla assi tuon mukaan. Osaan en tiedä mistä ominaisuus tullut, mutta osaan on täysin varmaa syyn olevan muu kuin Asperger. On meinaan muuttunut elämän aikana, kun Asperger on perusstatukseltaan aika muuttumaton läpi elämän.

        Mutta nämä testit on usein kaupallisten toimijoiden tekemiä eikä siksi välttämättä ihan luotettavia, vaan enemmän mielessä bisneksen edistäminen. Muutenkin todella monilla oireilla voi olla helposti parikymmentä eri vaihtoehtoa. Toki tämä testi on laajudeltaan aika kattava, kun sellaset muutaman kysymyksen testit on pelkkää humpuukia.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulipa tehtyä vaikkei kyseistä diagnoosia ole kohdallani edes ehdotettu muistaakseni ja aika paljon tuli pisteitä, 115 eli saatan olla assi tuon mukaan. Osaan en tiedä mistä ominaisuus tullut, mutta osaan on täysin varmaa syyn olevan muu kuin Asperger. On meinaan muuttunut elämän aikana, kun Asperger on perusstatukseltaan aika muuttumaton läpi elämän.

        Mutta nämä testit on usein kaupallisten toimijoiden tekemiä eikä siksi välttämättä ihan luotettavia, vaan enemmän mielessä bisneksen edistäminen. Muutenkin todella monilla oireilla voi olla helposti parikymmentä eri vaihtoehtoa. Toki tämä testi on laajudeltaan aika kattava, kun sellaset muutaman kysymyksen testit on pelkkää humpuukia.

        Monisairas

        Eräs todella selvä assioire, mutta muuttunut elämässä, mulla on suorapuheisuus. Harvemmin olen kuitenkaan kovin epäkohtelias mutta sitäkin enemmän ns. epäkorrekti eli sanon sellaista ja sellaisissa paikoissa, joissa ei yleensä ole tarkoitus. Osa tästä on kyllä ihan tarkoituksellista mutta osa ei, vaan enemmän ääneen miettimistä. Suorapuheisuus on verrannollinen väsymyksen määrään ja mahdollisesti vaikuttaa myös syrjäytyminen sekä aivovammat. Nooh, toiset sitten suoltaakin suoraa henkilökohtaista luokkausta mikä paljon paljon pahempi.
        Kognitiivisilta kyvyiltä ja ominaisuuksilta olen lähempänä asseja aivan selvästi ja tämä on pysyvämpi olotila

        Monisairas


    • Anonyymi

      Sain Xestian asperger-testista 143 pistettä.

      Olen tiennyt jo kohta 15 vuotta, että olen assi.
      Se tieto oli mulle valtava helpotus. Itkin ilosta,
      kun aikoinaan sain netin keskustelupalstan kautta
      yhteyden muihin asseihin. Alkaa itkettää yhä,
      jos kerron siitä jollekulle ääneen.
      Se oli elämäni onnellinen käännekohta.
      Pimeydestä valoon!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe