Nykyään ei enään ole niin koristeellinen pääsiäinen kuin ennen...

Pääsiäis_Cybunny

Eilenkin minua tultiin virpomaan... Ja mitkä vitsat. Toisessa oli vain yksi sulka ja joku naru, ja toisessa oli kaksi pientä sinistä paperikukkaa... Pakko niille oli jotain antaa ja annoin The Woods Family munat... Ennen vitsatkin olivat koristeellisempia... Mitä nykyajan lapsille on tapahtunut kun ei ole varaa kuin pariin sulkaan ja naruun?

195

58397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helga

      Niin voi sanoa että puolet koristeista tippuu maahan..

      • Helga

        Tärkeintähän on ajatus..Se on lapsen antama ja tekemä..Enpä itse moittisi kun kovalla vaivalla ovat ne tehneet.


      • mie
        Helga kirjoitti:

        Tärkeintähän on ajatus..Se on lapsen antama ja tekemä..Enpä itse moittisi kun kovalla vaivalla ovat ne tehneet.

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)


      • Helga kirjoitti:

        Tärkeintähän on ajatus..Se on lapsen antama ja tekemä..Enpä itse moittisi kun kovalla vaivalla ovat ne tehneet.

        ei ole enää samanlaista kuin joskus 20-vuotta sitten. Eivät lapset enää kerää karamellia, sitä saa muutenkin riittävästi. Meilläkin lapset käyvät vain niillä ovilla joista saivat edellisenä vuonna rahaa. Eli siitä on tullut rahan keräys eikä pääsiäisen perinteestä ole tietoakaan. Opetetaanko lapsille edes mitä pääsiäinen tarkoittaa?


      • xyz
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        virpomisen perimmäinen tarkoitus...?


      • suklaamuna
        anikani kirjoitti:

        ei ole enää samanlaista kuin joskus 20-vuotta sitten. Eivät lapset enää kerää karamellia, sitä saa muutenkin riittävästi. Meilläkin lapset käyvät vain niillä ovilla joista saivat edellisenä vuonna rahaa. Eli siitä on tullut rahan keräys eikä pääsiäisen perinteestä ole tietoakaan. Opetetaanko lapsille edes mitä pääsiäinen tarkoittaa?

        eri asioita eri ihmisille.
        Virpominen liittyy pakanalliseen perinteeseen, jolla vähän tekemistä nykyisen valtionuskonnon kanssa. Koko pääsiäisen ajankohta, kuten joulun ja juhannuksenkin, on täysin vuodenajan kierron mukaan päätetty, ja periytyy "pakanallisten" juhlien ajankohdista. Vain syksyltä puuttuu vastaava vuodenkierron taitekohtaan sijoittuva juhla.
        On nämä juhlat menneet vähän liian kaupallisiksi ja ahneiksi minun makuuni, kuten virpomisen nykymuotoiset esimerkit näyttää.
        Onneksi juhannus on säilynyt aitona juhlintana lähes ilman sen (muka)syvempiä tarkoitusperiä.


      • keksi-ikäinen mummo
        Helga kirjoitti:

        Tärkeintähän on ajatus..Se on lapsen antama ja tekemä..Enpä itse moittisi kun kovalla vaivalla ovat ne tehneet.

        Pikkuiset virpojat olivat ilo minulle ja monelle muulle vielä vanhemmalle ihmiselle. On ihanaa kerran vuodessa nähdä värikkäät ja ilmeikkäät lapsoset tuomassa kevääseen tunnetta olipa virpojan vitsa millainen tahansa. Melkoinen homma on vanhemmilakin saada lapsoset virpomisasuihinsa. Kiitos kun kävitte! tulkaa taas uudestaan


      • yh-äitikkä
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        Omalle lapselleni on ainakin askartelu todella vaikeaa, motóriikka ei ikätasoa vastaavasti kehittynyt. Niinpä virpomisvitsatkin ovat aina olleet juuri niitä "kyhäyksen" näköisiä mutta kovalla vaivalla tehtyjä oksia, joista puolet koristeista on pudonneet jo matkalle... Onneksi tuttavat ja ystävät, joita tämä pikkuvirpoja on käynyt ilahduttamassa, ovat ottaneet ne parin sulan vitsat ilolla vastaan :) Olisi surullista, jos vitsan "huonoudesta" alettaisiin päätellä, että lapsi on vain palkan takia liikkeellä...


      • åg¨piohåouhpui
        anikani kirjoitti:

        ei ole enää samanlaista kuin joskus 20-vuotta sitten. Eivät lapset enää kerää karamellia, sitä saa muutenkin riittävästi. Meilläkin lapset käyvät vain niillä ovilla joista saivat edellisenä vuonna rahaa. Eli siitä on tullut rahan keräys eikä pääsiäisen perinteestä ole tietoakaan. Opetetaanko lapsille edes mitä pääsiäinen tarkoittaa?

        meen ainaki karkin takia en rahan


      • Kaarina
        yh-äitikkä kirjoitti:

        Omalle lapselleni on ainakin askartelu todella vaikeaa, motóriikka ei ikätasoa vastaavasti kehittynyt. Niinpä virpomisvitsatkin ovat aina olleet juuri niitä "kyhäyksen" näköisiä mutta kovalla vaivalla tehtyjä oksia, joista puolet koristeista on pudonneet jo matkalle... Onneksi tuttavat ja ystävät, joita tämä pikkuvirpoja on käynyt ilahduttamassa, ovat ottaneet ne parin sulan vitsat ilolla vastaan :) Olisi surullista, jos vitsan "huonoudesta" alettaisiin päätellä, että lapsi on vain palkan takia liikkeellä...

        Jos lapsi ei yksin pärjää vitsan teossa, voi äiti auttaa, eikö?
        Kyllä mä ainakin teen vielä esim. 8-vuotiaan kanssa virpomisvitsat yhdessä, koristellaan ne kauniisti, laitetaan kreppipaerikukkia, sulkia, helmiä yms. Ja ainakin äiti voi auttaa materiaalihankinnoissa. Kyllä mua ihmetytti, kun minua virvottiin vitsalla, jossa oli koristeena vessa-ja talouspaperia sekä palanen muovipussia!!
        Jos lapset päästetään virpomaan ja 'palkkaa' hakemaan, niin täytyy myös itse panostaa asiaan ja ennenkaikkea opettaa lapsi siihen!


      • Ex noita
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        Epäilit että palkan takia pikkulapset kiertelee talosta taloon virpomassa...TIETYSTI.Ne ahneet pikku noidat. Virvoitko itse pienenä. Itse virvoin...ja minkä takia...No,tietysti että sain kahvipannun täyteen karkkia.


      • katja
        Helga kirjoitti:

        Tärkeintähän on ajatus..Se on lapsen antama ja tekemä..Enpä itse moittisi kun kovalla vaivalla ovat ne tehneet.

        eikö oo parempaa tekemistä kuin rutista jostain oksista??!! ajatus siinä tärkein on eikä ne oksat.. helvetin rutisijat!!


      • puck
        suklaamuna kirjoitti:

        eri asioita eri ihmisille.
        Virpominen liittyy pakanalliseen perinteeseen, jolla vähän tekemistä nykyisen valtionuskonnon kanssa. Koko pääsiäisen ajankohta, kuten joulun ja juhannuksenkin, on täysin vuodenajan kierron mukaan päätetty, ja periytyy "pakanallisten" juhlien ajankohdista. Vain syksyltä puuttuu vastaava vuodenkierron taitekohtaan sijoittuva juhla.
        On nämä juhlat menneet vähän liian kaupallisiksi ja ahneiksi minun makuuni, kuten virpomisen nykymuotoiset esimerkit näyttää.
        Onneksi juhannus on säilynyt aitona juhlintana lähes ilman sen (muka)syvempiä tarkoitusperiä.

        Suomessa ei valtionuskontoa olekaan, sellainen termi kuuluu historian hämärään. Valtio ei tunnusta mitään uskoa, se siitä. Se, että suomalaisista 90% on kristillisten kirkkojen jäseniä ei voi olla vaikuttamatta siihen että tässä maassa jotkut asiat vaan on aika kristillissävytteisiä. Kuten juhlat.

        Virpominen ei muuten liity pakanalliseen perinteeseen. Kyseessä on kansanuskomuksista kehittynyt perinne, mutta nämä kansanuskomukset ovat nimenomaan kristillisiä uskomuksia.

        Alunperin pohjanmaalla virpominen suoritettiin pitkänperjantain ja pääsisäissunnuntain välisenä lauantaina. Ajatus oli, että koskan Jeesus kuoli perjantaina ja nousi kuolleista sunnuntaina, väliin jäävä lauantai oli pahojen henkien ja noitien valta-aikaa. Näitä pahoja voimia sit karkoitettiin virpomalla. (tästä juontaa ilmeisesti noidaksi pukeutuminen, mutta en ole varma)

        Karjalainen tapa taas oli virpomalla toivottaa siunausta taloon. Tämä virpominen tapahtui palmusunnuntaina l. viikko ennen pääsiäistä. Esikuva tällöinkin Raamatusta: Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin kansanjoukot heiluttelivat palmunoksia. Siitä kehittyi ajatus koristelluista pajunoksista.

        Pääsiäisen ajankohtakaan ei määräydy minkään pakanallisen juhlan mukaan (kuten esim. joulun laita oli) vaan Juutalaisen pääsiäisen mukaan.

        Hiukan taustaselvityksiä ennenkuin aletaan tunkea sitä pakanuutta ihan joka paikkaan. Kyllä se vaan on niin, että suomalainen kulttuuri on läpeensä kristinuskon värittämää.


      • puck kirjoitti:

        Suomessa ei valtionuskontoa olekaan, sellainen termi kuuluu historian hämärään. Valtio ei tunnusta mitään uskoa, se siitä. Se, että suomalaisista 90% on kristillisten kirkkojen jäseniä ei voi olla vaikuttamatta siihen että tässä maassa jotkut asiat vaan on aika kristillissävytteisiä. Kuten juhlat.

        Virpominen ei muuten liity pakanalliseen perinteeseen. Kyseessä on kansanuskomuksista kehittynyt perinne, mutta nämä kansanuskomukset ovat nimenomaan kristillisiä uskomuksia.

        Alunperin pohjanmaalla virpominen suoritettiin pitkänperjantain ja pääsisäissunnuntain välisenä lauantaina. Ajatus oli, että koskan Jeesus kuoli perjantaina ja nousi kuolleista sunnuntaina, väliin jäävä lauantai oli pahojen henkien ja noitien valta-aikaa. Näitä pahoja voimia sit karkoitettiin virpomalla. (tästä juontaa ilmeisesti noidaksi pukeutuminen, mutta en ole varma)

        Karjalainen tapa taas oli virpomalla toivottaa siunausta taloon. Tämä virpominen tapahtui palmusunnuntaina l. viikko ennen pääsiäistä. Esikuva tällöinkin Raamatusta: Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin kansanjoukot heiluttelivat palmunoksia. Siitä kehittyi ajatus koristelluista pajunoksista.

        Pääsiäisen ajankohtakaan ei määräydy minkään pakanallisen juhlan mukaan (kuten esim. joulun laita oli) vaan Juutalaisen pääsiäisen mukaan.

        Hiukan taustaselvityksiä ennenkuin aletaan tunkea sitä pakanuutta ihan joka paikkaan. Kyllä se vaan on niin, että suomalainen kulttuuri on läpeensä kristinuskon värittämää.

        Eikös se kuitenkin ole niin, että nykyisessä virpomisperinteessä on sekoitettu itäisen Suomen virpominen ja länsi-Suomesta tutut trullit, eli juuri ne (pikku)noidat?

        Sehän juuri monia uskonnollisia ihmisiä loukkaakin, että kristillishenkiseen virpomiseen sekoitetaan noitia.


      • yh-äitikkä
        Kaarina kirjoitti:

        Jos lapsi ei yksin pärjää vitsan teossa, voi äiti auttaa, eikö?
        Kyllä mä ainakin teen vielä esim. 8-vuotiaan kanssa virpomisvitsat yhdessä, koristellaan ne kauniisti, laitetaan kreppipaerikukkia, sulkia, helmiä yms. Ja ainakin äiti voi auttaa materiaalihankinnoissa. Kyllä mua ihmetytti, kun minua virvottiin vitsalla, jossa oli koristeena vessa-ja talouspaperia sekä palanen muovipussia!!
        Jos lapset päästetään virpomaan ja 'palkkaa' hakemaan, niin täytyy myös itse panostaa asiaan ja ennenkaikkea opettaa lapsi siihen!

        Lapsi on vilpittömän innoissaan omista tekeleistään, kokee ne kelvollisiksi. Pitäiskö äidin mennä sanomaan, että kuule kun sä et osaa niin anna äiti tekee? Me on aina tehty yhteistyönä niin, että osa vitsoista on ollut äidin kokonaan tekemiä ja osa lapsen itse tekemiä. Lapsen omaa luovuutta ei saisi tappaa aikuisten "kauneusihanteitten" vuoksi!!!


      • omppu

        En ole koskaan saanut virpoa, koska äidin mielestä se oli kerjäämistä. Enkä koskaan ollut kovin innoissani muutenkaan koko ideasta, koska lapsilla on vain se - palkka tänne -idea.
        Perheemme on ortodoksinen ja sen takia hyvin perinteinen. Mummi opetti minulle miten tehdään perinteinen virvon varvon- vitsa. Opetti oikeat lorutkin. Perinteen mukaankin siinä vain tuotiin onnea kotiin ja terveyttä.
        Emme ole koskaan avanneet ovia, paitsi tänä vuonna ja sieltä tuli köppäsia risuja ja yhdellä pojalla oli 5 sentin pituinen maasta revitty oljenkorsi.


      • suklaamuna
        puck kirjoitti:

        Suomessa ei valtionuskontoa olekaan, sellainen termi kuuluu historian hämärään. Valtio ei tunnusta mitään uskoa, se siitä. Se, että suomalaisista 90% on kristillisten kirkkojen jäseniä ei voi olla vaikuttamatta siihen että tässä maassa jotkut asiat vaan on aika kristillissävytteisiä. Kuten juhlat.

        Virpominen ei muuten liity pakanalliseen perinteeseen. Kyseessä on kansanuskomuksista kehittynyt perinne, mutta nämä kansanuskomukset ovat nimenomaan kristillisiä uskomuksia.

        Alunperin pohjanmaalla virpominen suoritettiin pitkänperjantain ja pääsisäissunnuntain välisenä lauantaina. Ajatus oli, että koskan Jeesus kuoli perjantaina ja nousi kuolleista sunnuntaina, väliin jäävä lauantai oli pahojen henkien ja noitien valta-aikaa. Näitä pahoja voimia sit karkoitettiin virpomalla. (tästä juontaa ilmeisesti noidaksi pukeutuminen, mutta en ole varma)

        Karjalainen tapa taas oli virpomalla toivottaa siunausta taloon. Tämä virpominen tapahtui palmusunnuntaina l. viikko ennen pääsiäistä. Esikuva tällöinkin Raamatusta: Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin kansanjoukot heiluttelivat palmunoksia. Siitä kehittyi ajatus koristelluista pajunoksista.

        Pääsiäisen ajankohtakaan ei määräydy minkään pakanallisen juhlan mukaan (kuten esim. joulun laita oli) vaan Juutalaisen pääsiäisen mukaan.

        Hiukan taustaselvityksiä ennenkuin aletaan tunkea sitä pakanuutta ihan joka paikkaan. Kyllä se vaan on niin, että suomalainen kulttuuri on läpeensä kristinuskon värittämää.

        Niinpä, kaiken maailman noidat ja taikavarvuthan ne vasta kristinuskoon kuuluukin ;)
        Menee samaan kastiin kuin joulupukit, pelloissa pyörimiset, kaivoon katsomiset ym.
        Eiköhän sitä kristinuskoa kuitenkin levitetty paikallisiin tapoihin sovittamalla, esimerkkinä Meksikon kuolleiden juhlat ym. Palmunoksien ja pajunvarpujen rinnastaminen menee myös samaan laatikkoon.
        Juutalaisetkin valitsivat juhlansa sopivaan aikaan, sehän on tietenkin selvillä päivämäärineen, milloin Mooses heidät Egyptistä pois johdatti ;) Mitäköhän muita muinaisia uskonnonjuhlia sattuu juuri siihen hetkeen, kun päivä alkaa olla pidempi kuin yö, eli ns. valo voittaa.


      • Pep3
        Kaarina kirjoitti:

        Jos lapsi ei yksin pärjää vitsan teossa, voi äiti auttaa, eikö?
        Kyllä mä ainakin teen vielä esim. 8-vuotiaan kanssa virpomisvitsat yhdessä, koristellaan ne kauniisti, laitetaan kreppipaerikukkia, sulkia, helmiä yms. Ja ainakin äiti voi auttaa materiaalihankinnoissa. Kyllä mua ihmetytti, kun minua virvottiin vitsalla, jossa oli koristeena vessa-ja talouspaperia sekä palanen muovipussia!!
        Jos lapset päästetään virpomaan ja 'palkkaa' hakemaan, niin täytyy myös itse panostaa asiaan ja ennenkaikkea opettaa lapsi siihen!

        Eipä tuossa mitään kummallista ole. Käytiin virpomassa (Vitsillä lähinnä) parin kaverin vanhemmille vitsoilla mitkä oli koristeltu kondomeilla, stringeillä, pullonkorkeilla, vessapaperilla, jesariteipillä ja kaikella mitä mieleen pilkahti.

        Palaute oli loistavaa ja saatiin monta suklaamunaa :)


      • -Jenzku-
        xyz kirjoitti:

        virpomisen perimmäinen tarkoitus...?

        ...virvotaan terveyttä ihmisille, se on ainaki mitä mä tiedän


      • perässä
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        kyl minä ainaki muistan ku joskus 80 luvulla virvottiin..ni kyl se tärkeintä oli et sai paljon karkkeja ja rahaa..ei siin mitää perinteitä kukaa miettiny


      • äiti
        puck kirjoitti:

        Suomessa ei valtionuskontoa olekaan, sellainen termi kuuluu historian hämärään. Valtio ei tunnusta mitään uskoa, se siitä. Se, että suomalaisista 90% on kristillisten kirkkojen jäseniä ei voi olla vaikuttamatta siihen että tässä maassa jotkut asiat vaan on aika kristillissävytteisiä. Kuten juhlat.

        Virpominen ei muuten liity pakanalliseen perinteeseen. Kyseessä on kansanuskomuksista kehittynyt perinne, mutta nämä kansanuskomukset ovat nimenomaan kristillisiä uskomuksia.

        Alunperin pohjanmaalla virpominen suoritettiin pitkänperjantain ja pääsisäissunnuntain välisenä lauantaina. Ajatus oli, että koskan Jeesus kuoli perjantaina ja nousi kuolleista sunnuntaina, väliin jäävä lauantai oli pahojen henkien ja noitien valta-aikaa. Näitä pahoja voimia sit karkoitettiin virpomalla. (tästä juontaa ilmeisesti noidaksi pukeutuminen, mutta en ole varma)

        Karjalainen tapa taas oli virpomalla toivottaa siunausta taloon. Tämä virpominen tapahtui palmusunnuntaina l. viikko ennen pääsiäistä. Esikuva tällöinkin Raamatusta: Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin kansanjoukot heiluttelivat palmunoksia. Siitä kehittyi ajatus koristelluista pajunoksista.

        Pääsiäisen ajankohtakaan ei määräydy minkään pakanallisen juhlan mukaan (kuten esim. joulun laita oli) vaan Juutalaisen pääsiäisen mukaan.

        Hiukan taustaselvityksiä ennenkuin aletaan tunkea sitä pakanuutta ihan joka paikkaan. Kyllä se vaan on niin, että suomalainen kulttuuri on läpeensä kristinuskon värittämää.

        hei,kerrankin asiaa tällä törkypalstalla.olen samaa mieltä, tai siis eihän se ole mielipide vaan tosiasia,ei virpominen ole pakana-juttu vaan liittyy todellakin kristinuskoon.pyhäkouluissa askarreltuihin vitsoihin aikoinaan pantiin raamatunlauseita yms mukaan ja siunauksen toivotushan se alunperin on.
        ja kyllä,lapsille opetetaan aika paljon perinteistä yms koulussa ja eskarissa,ainakin pohjois-suomessa :D


      • kilttinä tätinä tai setänä
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        vaikka kertoa omille tuttava lapsillesi virpomisen perinteistä kun kerran olet niiden perään.

        ja ehkä sitä voisi näyttää ystävällistä naamaa kuitenkin lapsille kun tulevat ovellesi. moni vanhus olisi kaivannut että olisi joku käynyt ovella.


      • tuulelle, vaikka
        -Jenzku- kirjoitti:

        ...virvotaan terveyttä ihmisille, se on ainaki mitä mä tiedän

        itsekin ihmettelin, kun ei ollut yhtään höyhentä vaan pari paperipalaa. No lasten ilo on tärkein. Vanhemmat päättävät mitä lapset askartelevat. Olivat hienosti pukeutuneet ja siitä olin tyytyväinen, että isä oli ulkona tai alhaalla odottamassa, jolloin lapset eivät kulje ilman turvaa. Siitä iso plussa.


      • Onnenkukka
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        Niinpä - meillä lapset käyttivät tosi paljon aikaa vitsojen tekoon. Ja halusivat käydä vain vanhojen
        ihmisten luona joilla ei käy vieraita kylässä.
        Ja "palkaksi" riitti - yksi karkki siis pussista
        eikä mitään munia tarvinnut olla eivätkä niitä
        ottaneet kun tarkoituksena heillä oli tuoda hyvä mieli ihmisille.


      • fialka
        Kaarina kirjoitti:

        Jos lapsi ei yksin pärjää vitsan teossa, voi äiti auttaa, eikö?
        Kyllä mä ainakin teen vielä esim. 8-vuotiaan kanssa virpomisvitsat yhdessä, koristellaan ne kauniisti, laitetaan kreppipaerikukkia, sulkia, helmiä yms. Ja ainakin äiti voi auttaa materiaalihankinnoissa. Kyllä mua ihmetytti, kun minua virvottiin vitsalla, jossa oli koristeena vessa-ja talouspaperia sekä palanen muovipussia!!
        Jos lapset päästetään virpomaan ja 'palkkaa' hakemaan, niin täytyy myös itse panostaa asiaan ja ennenkaikkea opettaa lapsi siihen!

        hei,
        luin viestisi ja olen samaa mieltä, että äitikin voi auttaa. Meillä äiti askarteli myös 8 vuotiaan lapsen ja hänen kaverinsa kanssa koko edellisen päivän, jotta lapsilla olisi mahdollisimman kauniit ja koristeelliset oksat virpomiseen. Kauniit niistä tulikin ja lapsilla oli hyvä mieli, eikä tarvinnut hävetä niitä ojentaessaan.

        mummi


      • ent. pikkutrulli
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        ...älyttömintä musta on, että nykyään trulleja näkee käyvän virpomassa esim. kioskeissa - eivätkä nämä ymmärrä etteivät munat ja rahat ole kioskin tädin omia/vapaasti annettavissa palkkioiksi. Eikö tämä ole jo ahneutta..?


      • fialka
        ent. pikkutrulli kirjoitti:

        ...älyttömintä musta on, että nykyään trulleja näkee käyvän virpomassa esim. kioskeissa - eivätkä nämä ymmärrä etteivät munat ja rahat ole kioskin tädin omia/vapaasti annettavissa palkkioiksi. Eikö tämä ole jo ahneutta..?

        Ei lasten tarvitse olla ahneita, vaan heille ei ole kotona selitetty asiaa. (Sinänsä aika fiksusti oivallettu, jos luulee saavansa todella paljon nameja). Kyllä kaikki lähtee kotoa, niin nämä perinteiset vanhat tavat, kuin käytöstavatkin. Lasta yksin on turha syyttää.

        mummi


      • puck
        suklaamuna kirjoitti:

        Niinpä, kaiken maailman noidat ja taikavarvuthan ne vasta kristinuskoon kuuluukin ;)
        Menee samaan kastiin kuin joulupukit, pelloissa pyörimiset, kaivoon katsomiset ym.
        Eiköhän sitä kristinuskoa kuitenkin levitetty paikallisiin tapoihin sovittamalla, esimerkkinä Meksikon kuolleiden juhlat ym. Palmunoksien ja pajunvarpujen rinnastaminen menee myös samaan laatikkoon.
        Juutalaisetkin valitsivat juhlansa sopivaan aikaan, sehän on tietenkin selvillä päivämäärineen, milloin Mooses heidät Egyptistä pois johdatti ;) Mitäköhän muita muinaisia uskonnonjuhlia sattuu juuri siihen hetkeen, kun päivä alkaa olla pidempi kuin yö, eli ns. valo voittaa.

        No siitä voi kyllä kinata, että onko noidat ja virpominen jotenkin kristinuskolle vieraita. Riippuu aina miten ne ymmärtää. Siunauksen toivottaminen virpomalla ei ole mitenkään pakanallista, mikäli ajatellaan että se hyvä onni kumminkin loppuviimein tulee Jumalalta, eikä siitä koristellusta risusta. Jos pajunkissoille itselleen aletaan antaa jotain maagisia ominaisuuksia, niin sit kyse on kyllä jostain ihan omasta jutustaan..

        Ja mitä noitiin tulee, niin kyllähän aina ja kaikkialla on uskottu erilaisiin tietäjiin ja shamaaneihin. Kristinuskon vaikutuksesta suhtautuminen tällaiseen touhuamiseen kuitenkin muuttui kielteiseksi. Nykyinen käytäntö, jossa noituudesta on tehty lasten söpöilyä olisi varmaan suututtanut liki jokaisen suomalaisen 200 vuotta sitten. Pukisitko lapsesi natsiunivormuun huvin vuoksi, koska hän näyttää niin söötiltä siinä? Tuskin. Samalla tavoin ajattelisi ihminen jolle noituus merkitsi kahvipannujen ja hassujen huivien sijaan kirouksia ja paholaisen antamia taikavoimia.

        Näissä tavoissa tulisi pystyä jotenkin selvittämään (ja kai joku on selvittänytkin) ovatko ne oleet olemassa jo pakanallisella ajalla, ja sitten uudelleenmuotoutuneet kristinuskon vaikutuksesta, vai syntyneet kristityn kansan piirissä. Nimittäin ei kulttuuri muutu staattiseksi kristinuskon myötä, kyllä niitä uusia tapoja syntyy sen piirissäkin. Itse veikkaisin jälkimmäistä, mutta se on enemmänkin valistunut arvaus.

        Miksei Egyptistä lähtöä muka voisi tietää päivänmäärälleen? Kyllähän meillekin on säilynyt tarkkoja historiallisia hetkiä yli tuhannen vuoden takaa? Sitäpaitsi, pääsiäinen on aika liikkuva juhla. Tänä vuonna pääsiäinen on aikaisimmillaan, mutta joskus se menee jopa huhtikuun loppuun. Se on ankkuroitu kuukalenteriin, ei aurinkoon. Oikeastaan Vappuakin voisi väittää tällä perusteella pakanalliseksi juhlaksi, sekin on osuvasti laitettu kevään ja kesän taitekohtaan. ;)


      • YouSweet666
        fialka kirjoitti:

        Ei lasten tarvitse olla ahneita, vaan heille ei ole kotona selitetty asiaa. (Sinänsä aika fiksusti oivallettu, jos luulee saavansa todella paljon nameja). Kyllä kaikki lähtee kotoa, niin nämä perinteiset vanhat tavat, kuin käytöstavatkin. Lasta yksin on turha syyttää.

        mummi

        Oon ite vielä tosi nuori ja olin viimeksi itse virpomassa ehkä.. neljännellä.. en siitä syystä että se olisi noloa, muttei sitä vaan enää jaksa herätä virpomaan tai muutenkaan. Virpomispäivänä meidän oven taakse tuli ainoastaan kaksi virpojaa. Pikku noita ja pikku pääsiäispupu. Tytöt kysyivät kiltisti että saako virpoa. Olin siinä sitten vähän tönkkönä kun äidilläni ei ole tapana antaa virpojille mitään. mutta lupaan että kun olen aikuinen, minä annan virpojille jotain. =) Kyllä ne osaavat kohteliaasti kysyä ja kunnioittavat niitä joille virpovat. Ja niistä oksista. Oli meilläkin sillon pelkkiä paperipaloja, mutta oksat olivat täynnä niitä, ja paperit olivat todella värikkäitä ja siististi tehtyjä. Onko väliä jos on kaameat oksat? jos ostat pääsiäiseksi virpojia varten hirveästi karkkia, ja rupeat katsomaan että annat karkkia vain niille joilla on hienot vitsat, huomaat että sinulle jää yli puolet, koska ei nykyajan lapset paljoa välitä vitsoistaan. Nykyään pääasia on se että vitsoja on niin paljon että voi käydä koko kotiseudun läpe, että saa paljon karkkia. ja se on totuus! Mutta eikö se ole tärkeintä että pääsiäinen on ilon juhla? Kun virpoja tulee ovellesi, olet iloinen että saat kauniin vitsan, ja virpoja iloinen että saa karkkia. ajatelkaa nyt!! KIITOS!


      • möhlä
        Pep3 kirjoitti:

        Eipä tuossa mitään kummallista ole. Käytiin virpomassa (Vitsillä lähinnä) parin kaverin vanhemmille vitsoilla mitkä oli koristeltu kondomeilla, stringeillä, pullonkorkeilla, vessapaperilla, jesariteipillä ja kaikella mitä mieleen pilkahti.

        Palaute oli loistavaa ja saatiin monta suklaamunaa :)

        Aika hauska idea.
        Et pahastune jos lainaan vuodenpäästä ideaasi?


      • kristikunta
        puck kirjoitti:

        No siitä voi kyllä kinata, että onko noidat ja virpominen jotenkin kristinuskolle vieraita. Riippuu aina miten ne ymmärtää. Siunauksen toivottaminen virpomalla ei ole mitenkään pakanallista, mikäli ajatellaan että se hyvä onni kumminkin loppuviimein tulee Jumalalta, eikä siitä koristellusta risusta. Jos pajunkissoille itselleen aletaan antaa jotain maagisia ominaisuuksia, niin sit kyse on kyllä jostain ihan omasta jutustaan..

        Ja mitä noitiin tulee, niin kyllähän aina ja kaikkialla on uskottu erilaisiin tietäjiin ja shamaaneihin. Kristinuskon vaikutuksesta suhtautuminen tällaiseen touhuamiseen kuitenkin muuttui kielteiseksi. Nykyinen käytäntö, jossa noituudesta on tehty lasten söpöilyä olisi varmaan suututtanut liki jokaisen suomalaisen 200 vuotta sitten. Pukisitko lapsesi natsiunivormuun huvin vuoksi, koska hän näyttää niin söötiltä siinä? Tuskin. Samalla tavoin ajattelisi ihminen jolle noituus merkitsi kahvipannujen ja hassujen huivien sijaan kirouksia ja paholaisen antamia taikavoimia.

        Näissä tavoissa tulisi pystyä jotenkin selvittämään (ja kai joku on selvittänytkin) ovatko ne oleet olemassa jo pakanallisella ajalla, ja sitten uudelleenmuotoutuneet kristinuskon vaikutuksesta, vai syntyneet kristityn kansan piirissä. Nimittäin ei kulttuuri muutu staattiseksi kristinuskon myötä, kyllä niitä uusia tapoja syntyy sen piirissäkin. Itse veikkaisin jälkimmäistä, mutta se on enemmänkin valistunut arvaus.

        Miksei Egyptistä lähtöä muka voisi tietää päivänmäärälleen? Kyllähän meillekin on säilynyt tarkkoja historiallisia hetkiä yli tuhannen vuoden takaa? Sitäpaitsi, pääsiäinen on aika liikkuva juhla. Tänä vuonna pääsiäinen on aikaisimmillaan, mutta joskus se menee jopa huhtikuun loppuun. Se on ankkuroitu kuukalenteriin, ei aurinkoon. Oikeastaan Vappuakin voisi väittää tällä perusteella pakanalliseksi juhlaksi, sekin on osuvasti laitettu kevään ja kesän taitekohtaan. ;)

        ei siitä vaikuta kinata onko kristinuskoa vai pakanauskontoa, koska juuri KRISTINUSKO ELI SUOMEN VALLITSEVA(vielä!!) USKONTO ON PAKANAUSKONTO!!!!

        mikään ei johda enempää harhaan ja edistä pakanallisia alkuperiä kuin kirkko!!


      • Meikäpoika
        Ex noita kirjoitti:

        Epäilit että palkan takia pikkulapset kiertelee talosta taloon virpomassa...TIETYSTI.Ne ahneet pikku noidat. Virvoitko itse pienenä. Itse virvoin...ja minkä takia...No,tietysti että sain kahvipannun täyteen karkkia.

        Markka- aikana, muutamia vuosia sitten kaksi noin 13- 14 vuotiasta poikaa soitti ovikelloa sanoen anna kymppi, mukana heillä oli vaahterasta katkaistu paksu oksa vailla koristeita. Kun kysyin lorua, pojat juoksivat kauemmas jossa pari kaveria odotti. kuulin heidän sanovan; ei se ämmä mitään antanut! Olisivat edes yrittäneet oksansa kanssa jotain lorua. Ennen vanhaan, ( -50 luvun lopulla) sentään kysyttiin , saako virpoa, palkkana oli keitetty kananmuna jonka sai vasta viikon kuluttua noutaa. Kokeilin tätä pari vuotta sitten ja sanoin että palkan saa viikon kuluttua, tytöt hakivat ja annoin bonustakin. Nykyään vain lapsenlapset käyvät virpomassa oikeaoppisesti.


      • suklaamuna
        puck kirjoitti:

        No siitä voi kyllä kinata, että onko noidat ja virpominen jotenkin kristinuskolle vieraita. Riippuu aina miten ne ymmärtää. Siunauksen toivottaminen virpomalla ei ole mitenkään pakanallista, mikäli ajatellaan että se hyvä onni kumminkin loppuviimein tulee Jumalalta, eikä siitä koristellusta risusta. Jos pajunkissoille itselleen aletaan antaa jotain maagisia ominaisuuksia, niin sit kyse on kyllä jostain ihan omasta jutustaan..

        Ja mitä noitiin tulee, niin kyllähän aina ja kaikkialla on uskottu erilaisiin tietäjiin ja shamaaneihin. Kristinuskon vaikutuksesta suhtautuminen tällaiseen touhuamiseen kuitenkin muuttui kielteiseksi. Nykyinen käytäntö, jossa noituudesta on tehty lasten söpöilyä olisi varmaan suututtanut liki jokaisen suomalaisen 200 vuotta sitten. Pukisitko lapsesi natsiunivormuun huvin vuoksi, koska hän näyttää niin söötiltä siinä? Tuskin. Samalla tavoin ajattelisi ihminen jolle noituus merkitsi kahvipannujen ja hassujen huivien sijaan kirouksia ja paholaisen antamia taikavoimia.

        Näissä tavoissa tulisi pystyä jotenkin selvittämään (ja kai joku on selvittänytkin) ovatko ne oleet olemassa jo pakanallisella ajalla, ja sitten uudelleenmuotoutuneet kristinuskon vaikutuksesta, vai syntyneet kristityn kansan piirissä. Nimittäin ei kulttuuri muutu staattiseksi kristinuskon myötä, kyllä niitä uusia tapoja syntyy sen piirissäkin. Itse veikkaisin jälkimmäistä, mutta se on enemmänkin valistunut arvaus.

        Miksei Egyptistä lähtöä muka voisi tietää päivänmäärälleen? Kyllähän meillekin on säilynyt tarkkoja historiallisia hetkiä yli tuhannen vuoden takaa? Sitäpaitsi, pääsiäinen on aika liikkuva juhla. Tänä vuonna pääsiäinen on aikaisimmillaan, mutta joskus se menee jopa huhtikuun loppuun. Se on ankkuroitu kuukalenteriin, ei aurinkoon. Oikeastaan Vappuakin voisi väittää tällä perusteella pakanalliseksi juhlaksi, sekin on osuvasti laitettu kevään ja kesän taitekohtaan. ;)

        Alkuperäisen viestinin tarkoitus oli kuitenkin sanoa, että on monia erilaisia pääsiäisenviettotapoja, monista eri syistä, ja se on ihan ok. Ärsyttävä piirre on kaikkeen tunkeutuva kaupallistuminen ja sisällön tuottaminen, niin että alkuperäisestä tarkoituksesta jää vain kuoret jäljelle.
        On ihan hyvä, että tavat ja kulttuurit muuttuvat ja kehittyvät. Mutta on myös hyvä, että ihmiset ymmärtävät, mistä jotkin tavat ovat peräisin ja mitä ne merkitsevät, sen sijaan että toteuttavat niitä vain "tavan vuoksi" ja mahdollisesti vain omaksi edukseen.

        Luulisin, että jos Jeesus pölläytettäisiin nyt keskelle nykyajan kristinuskon erilaisia toteuttamistapoja, hän ei todellakaan tunnistaisi niitä omiksi opeiksiin. Mahdollisesti myös Muhammedille ja islaminuskolle kävisi samoin.

        Muistaakseni jo lukion tai yläasteen oppikirjoissa opetettiin, että kristinuskoa alettiin levittää paikallisiin tapoihin sovittamalla, jotta se leviäisi nopeammin, joten se ei ole vain minun omasta päästäni lähtöisin, vaan tunnustettu tosiasia.

        Juutalaisethan voivat toki laskea pääsiäisen päivämäärän ja jopa maailman syntyhetken päivämäärälleen, eri asia on kannattaako niitä ottaa liian tosissaan. Varsinkin verrattuna siihen, että vanha testamentti ja raamattu ylipäätäänkin on vain aikalaisten ja suurimmaksi osaksi myöhemmin eläineiden tulkintaa tapahtumista sekoitettuna eri aikoina syntyneihin taruihin ja uskomuksiin.

        Pääasia kai on, että tiettyjä asioita muistetaan tiettyinä ajankohtina, jotta ihmisillä on jotain, jota odottaa, ja joka rytmittää elämää.


      • peiccotyttö
        kilttinä tätinä tai setänä kirjoitti:

        vaikka kertoa omille tuttava lapsillesi virpomisen perinteistä kun kerran olet niiden perään.

        ja ehkä sitä voisi näyttää ystävällistä naamaa kuitenkin lapsille kun tulevat ovellesi. moni vanhus olisi kaivannut että olisi joku käynyt ovella.

        Olen juuri muuttanut lapsuuden kotoani omaan asuntoon ja odotin innoissani pääsiäistä ja trullien vierailua. Olin varannut ison kasan karkkia pikkunoidille, sillä olinhan itsekkin sellainen joskus ollut. Koin pettymyksen...

        Ovellani kävi vain kaksi virpojaporukkaa, joista toinen oli pikkusiskojeni kaveriporukka. Ihmettelin tätä, sillä asumme ihan päiväkodin vieressä ja muutenkin lapsirikkaalla alueella. Oma asuntoni on kaksirappuisen kerrostalon viimeinen asunto, joten lapset olivat jo kiertäneet ovelleni tultuaan koko talon. Heidän kahvipannuissaan oli ainoastaan pari karamelliä! Tuplasin helposti heidän saaliinsa omalla osuudellani. Tiedoksi siis... Asun talossa joka on täynnä vanhuksia! Pikkusiskoni kertoi, että osa vanhuksista oli todella törkeitä... He nimittelivät lapsia ja käskivät heidän painua pois! Luulenpa, että pihapiirin lapset tiesivät tämän, eivätkä siksi viitsineet vierailla meidän talossamme...

        Sitä kuulee aina kuinka nuoriso ei osaa mukamas käyttäytyä... Missä ovat vanhemman väestön käytöstavat?! Vai oikeuttaako suurempi elämänkokemus kenties olemaan töykeä ja käymään lapsien kimppuun?!


      • Ex noita kirjoitti:

        Epäilit että palkan takia pikkulapset kiertelee talosta taloon virpomassa...TIETYSTI.Ne ahneet pikku noidat. Virvoitko itse pienenä. Itse virvoin...ja minkä takia...No,tietysti että sain kahvipannun täyteen karkkia.

        Tänä palmusunnuntaina en avannut ovea yhdellekään virpojalle. Miuta niin inhottaa katsella niitä risuja, joissa on yksi jostain purkkapaketista saatu tarra ja katkennut höyhen. En jaksa uskoa osan koristeista tippuvan matkalle eikä tuollaisiin oksiin ole mitään luovuutta käytetty.

        On vanhempien tehtävä 'kouluttaa' lapsensa tekemään kunnollisia vitsoja, jottei virvonnasta tulisi yksipuolista karkinkeruuta. Virpomisvitsojen on tarkoitus saada virvottava hyvälle mielelle eikä vain miettimään viitsivätkö nuo tuollaisilla risuilla virpojat enää nähdä minkään asteen vaivaa.

        Kun itse olin pieni, äiti auttoi miuta oksien teossa. Käärimme pajunoksan varren kokonaan kreppipaperiin, varoimme pajunkissoja ja lisäkoristeiksi laitoimme sulkia, kreppipaperiruusuja ja erilaisia kukkasia. Yhden kerran naapuri tuli tuomaan lisääkin palkkaa, kun mielestään olimme ansainneet sen.

        Minun mielestänii kaikki ne virpojat, jotka ovikelloani soittivat eivät ansainneet palkkaa. Ikkunasta aina tarkastin millaisten oksien kanssa olivat liikkeellä. Vasta sitten aukeaa miun ovi, kun näen lasten nähneen edes vaivaa.


      • puck
        kristikunta kirjoitti:

        ei siitä vaikuta kinata onko kristinuskoa vai pakanauskontoa, koska juuri KRISTINUSKO ELI SUOMEN VALLITSEVA(vielä!!) USKONTO ON PAKANAUSKONTO!!!!

        mikään ei johda enempää harhaan ja edistä pakanallisia alkuperiä kuin kirkko!!

        Anteeksi vaan, mutta tuossa ei kyllä ole mitään järkeä. "pakana" on nimenomaan kristinuskon käyttämä termi, joka merkitsee laajemmassa merkityksessä kaikkia ei-kristittyjä (l. siis pakana=toisuskoinen), suppeammassa merkityksessä pakanuudella viitataan vaikeasti määriteltävään uskontoryhmään johon kuuluvat erilaiset luonnonuskonnot, esi-isien palvonta, noituus (siis wiccalaisuus), samanismi yms., tällöin kuitenkin pakanuudeksi ei nimitetä esim. islamilaisuutta.

        Kaikesta huolimatta on täysin mahdotonta sanoa, että kristinusko olisi pakanauskonto, koska termi "pakanauskonto" tarkoittaa "ei-kristinuskoa". Pakanahan ei sanana suinkaan ole synonyymi "vääräuskoiselle" tai "pahalle", eli siis se on oikeastaan arvoneutraali.

        Vai oliko kirjoittajalla ajatus siitä, että kristinusko siinä muodossa kuin se nykyään esiintyy, on jotenkin pakanuuden vääristämä? Nämä on aina mielenkiintoisia, nämä "alkuperäisen" kristinuskon nimeen vannojat, usein idealismia, "musta tuntuu"-tietoja ja omia mielipiteitä on aika tavalla enemmän kuin asiantuntemusta. Mielestäni se, että joulua vietetään samaan aikaan kuin pakanallista Jule-juhlaa ei riitä tekemään kristinuskosta kieroutunutta. ;)


      • puck
        suklaamuna kirjoitti:

        Alkuperäisen viestinin tarkoitus oli kuitenkin sanoa, että on monia erilaisia pääsiäisenviettotapoja, monista eri syistä, ja se on ihan ok. Ärsyttävä piirre on kaikkeen tunkeutuva kaupallistuminen ja sisällön tuottaminen, niin että alkuperäisestä tarkoituksesta jää vain kuoret jäljelle.
        On ihan hyvä, että tavat ja kulttuurit muuttuvat ja kehittyvät. Mutta on myös hyvä, että ihmiset ymmärtävät, mistä jotkin tavat ovat peräisin ja mitä ne merkitsevät, sen sijaan että toteuttavat niitä vain "tavan vuoksi" ja mahdollisesti vain omaksi edukseen.

        Luulisin, että jos Jeesus pölläytettäisiin nyt keskelle nykyajan kristinuskon erilaisia toteuttamistapoja, hän ei todellakaan tunnistaisi niitä omiksi opeiksiin. Mahdollisesti myös Muhammedille ja islaminuskolle kävisi samoin.

        Muistaakseni jo lukion tai yläasteen oppikirjoissa opetettiin, että kristinuskoa alettiin levittää paikallisiin tapoihin sovittamalla, jotta se leviäisi nopeammin, joten se ei ole vain minun omasta päästäni lähtöisin, vaan tunnustettu tosiasia.

        Juutalaisethan voivat toki laskea pääsiäisen päivämäärän ja jopa maailman syntyhetken päivämäärälleen, eri asia on kannattaako niitä ottaa liian tosissaan. Varsinkin verrattuna siihen, että vanha testamentti ja raamattu ylipäätäänkin on vain aikalaisten ja suurimmaksi osaksi myöhemmin eläineiden tulkintaa tapahtumista sekoitettuna eri aikoina syntyneihin taruihin ja uskomuksiin.

        Pääasia kai on, että tiettyjä asioita muistetaan tiettyinä ajankohtina, jotta ihmisillä on jotain, jota odottaa, ja joka rytmittää elämää.

        Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että on kurjaa kun alkuperäiset merkitykset peittyvät kaupallisuuden ja lastenviihteen alle. Itse suhtaudun pääsiäiseen varmaan aika eri tavalla kuin joku toinen. Pääsiäismunat, pajunkissat ja puput/tiput eivät meikäläistä liikuta juurikaan, haen juhlasta nimenomaan sen hengellistä merkitystä: Kristuksen kuoleman ja ylösnousemusken muistamista. Ymmärrän hyvin, että joku toinen ei tuollaisiin asioihin tahdo uskoa, ja jokaisella olkoon tässä asiassa vapaus. Jos kuitenkin yleisesti aletaan olemaan sitä mieltä, että pääsiäisen ydin on juuri pajunoksissa ja suklaassa, niin sitten tulee hiukan turhautunut olo. Hiukan sama juttu, jos vaikka itsenäisyyspäivän merkitys muuttuisi ylioppilaiden soihtukulkepäiväksi - kaunis tapa voi pahimmassa tapauksessa syrjäyttää alkuperäisen merkityksen. (tosin itsenäisyyspäivän kanssa ei tällaista ole näkyvissä, kunhan keksin esimerkin)

        Kristinusko levittämisessä kyllä hyödynnettiin pakanallisia tapoja, siinä olet ihan oikeassa. Lähinnä tätä virpomisjuttua vain mietin, että onko kyseessä pakanallinen tapa (silloin sen pitäisi olla lähes 1000 vuotta vanha tapa) vaiko kristityn kansan kehittämä tapa? Tähän kulttuuriantropologit vastatkoon, minä en tiedä sanoa.

        Mitä Jeesukseen ja nykykristillisyyteen tulee, niin onhan se totta, että monet tavat ja käytänteet ovat muuttuneet kovasti - onhan välissä 2000 vuotta historiaa. Kuitenkin kirkoissa saarnataan samasta Raamatusta, jota jo alkukristityt lukivat. Sisällön tasolla muutos on pienempi kuin uskoisikaan - tosin tässä on kyllä varmasti vaihtelua eri kirkkojen ja seurakuntien välillä.

        Juutalaisten pääsiäiseen on vielä pakko vängätä: ei sen päivänmäärää ole myöhemmin laskettu, vaan kerran tapahduttuaan jengi on vuosittain viettänyt samaa juhlaa. Tällöin ei jälkikäteiseen selvittelemiseen liittyvää epätarkkuutta pääse samalla tavalla syntymään.

        "Vanha testamentti ja raamattu ylipäätäänkin on vain aikalaisten ja suurimmaksi osaksi myöhemmin eläineiden tulkintaa tapahtumista sekoitettuna eri aikoina syntyneihin taruihin ja uskomuksiin."
        --> tämä on mielipiteesi, ei mikään fakta. Moni uskoo ihan tosissaan, että Raamattu ei ole pelkkää vanhojen tyyppien satuilua vaan ihan totta. Mutta silloin mennäänkin jo uskonnon puolelle, josta voisi väitellä vaikka koko elämän. ;)


      • Tytsi
        Dalayna kirjoitti:

        Tänä palmusunnuntaina en avannut ovea yhdellekään virpojalle. Miuta niin inhottaa katsella niitä risuja, joissa on yksi jostain purkkapaketista saatu tarra ja katkennut höyhen. En jaksa uskoa osan koristeista tippuvan matkalle eikä tuollaisiin oksiin ole mitään luovuutta käytetty.

        On vanhempien tehtävä 'kouluttaa' lapsensa tekemään kunnollisia vitsoja, jottei virvonnasta tulisi yksipuolista karkinkeruuta. Virpomisvitsojen on tarkoitus saada virvottava hyvälle mielelle eikä vain miettimään viitsivätkö nuo tuollaisilla risuilla virpojat enää nähdä minkään asteen vaivaa.

        Kun itse olin pieni, äiti auttoi miuta oksien teossa. Käärimme pajunoksan varren kokonaan kreppipaperiin, varoimme pajunkissoja ja lisäkoristeiksi laitoimme sulkia, kreppipaperiruusuja ja erilaisia kukkasia. Yhden kerran naapuri tuli tuomaan lisääkin palkkaa, kun mielestään olimme ansainneet sen.

        Minun mielestänii kaikki ne virpojat, jotka ovikelloani soittivat eivät ansainneet palkkaa. Ikkunasta aina tarkastin millaisten oksien kanssa olivat liikkeellä. Vasta sitten aukeaa miun ovi, kun näen lasten nähneen edes vaivaa.

        Ensi Pääsiäisenä katson kanssa ikkunasta kenelle oven avaan. Täällä meillä päin myös pojat ovat hokanneet että mepäs kans keräämään rahaa ja karkkia. Huippu oli kun menin oven avaamaan ja siellä kaksi poikaa, ensimmäisenä kummallakin muovipussi ojossa, ei virpomis vitsoja, ei mitään
        sanattomina tuijottivat että etkö anna mitään. Saivat lähteä tyhjin toimin pois, ei vitsaa ei palkkaa. Kyllä minä trullit miellän pikku tytöiksi. Ja paljon kävikin nätisti laitettuja pikku trulleja joille olin varannut kaikenlaista pääsiäiseen liittyvää. Rahaa periaatteesta en antanut kenellekkään. Mutta ensi pääsiäisenä en avaa oveani poika trulleille.


      • Jouse
        mie kirjoitti:

        ...joo toikin riippuu lapsesta. Mut paljon on niitäkin lapsia, jotka vain käy virpomassa sen PALKAN takia ja todellakin oksat on jotain kyhäyksiä. Ja kun kuuntelee noit nykyajan lapsia, ni eivät taida edes tietää virpomisen perimmäistä tarkoitusta :( ..en yleistä..on niitä poikkeuksiakin tietysti ja hyvä niin :)

        Voidaanko tästä syyttää lapsia. Nykyisin lapsille puhutaan enemmän rahasta kuin rakkaudesta. Vanhemmilta opitaan nykyisin tulojen maksimointi ja menojen minimointi eikä perinteistä jakseta niin puhua.

        Sitä saa mitä tilaa.

        ps. Sen jälkeen syytetään vielä lapsia kaikesta eikä jakseta etsiä syitä seurauksille. Eikö hävetä?


    • hmmmm

      Olisko tullut tulosvastuu virpojillekin. Eli mahd. vähällä vaivalla mahdollisimman paljon maallista hyvää..eli sama systeemi kuin vanhemmillaankin tänään töissään. Mitä isot edellä sitä pienet perässä.

      • mie

        sitä vanhemmat voisi vähän katsoa millaisia vitsoja lapset tekee, tai vaikka edes yhdessä ostaa tarvikkeita...
        itse sain vitsan jossa oli karkkipapereista tehty pari kukkasta!!eikä muuta..
        olisi tehnyt mieli antaa sitruunat niin kuin joku iltasanomissa vkonloppuna kirjoitti että antaa sitruunoita virpojille


      • vveerraa
        mie kirjoitti:

        sitä vanhemmat voisi vähän katsoa millaisia vitsoja lapset tekee, tai vaikka edes yhdessä ostaa tarvikkeita...
        itse sain vitsan jossa oli karkkipapereista tehty pari kukkasta!!eikä muuta..
        olisi tehnyt mieli antaa sitruunat niin kuin joku iltasanomissa vkonloppuna kirjoitti että antaa sitruunoita virpojille

        EIKÖ OLE SÄÄLITTÄVÄÄ JOS LAPSEN PERHE ON KÖYHÄ JA VIRPOMISEN AVULLA LAPSI YRITTÄÄ HANKKIA JOTAIN KOTIIIN!!


      • kyylä10
        vveerraa kirjoitti:

        EIKÖ OLE SÄÄLITTÄVÄÄ JOS LAPSEN PERHE ON KÖYHÄ JA VIRPOMISEN AVULLA LAPSI YRITTÄÄ HANKKIA JOTAIN KOTIIIN!!

        Uskotko itse tohon että pienet lapset kerää vanhemilleen jotain pientä. herää sinä katkera Akka! Olet Niitä tyyppejä jotka eivät anna mitään ja oot vihanen kun heräämään joudut niin aikaisin ovikellon soittoon sosiaalipummi.


      • 3xäiti
        mie kirjoitti:

        sitä vanhemmat voisi vähän katsoa millaisia vitsoja lapset tekee, tai vaikka edes yhdessä ostaa tarvikkeita...
        itse sain vitsan jossa oli karkkipapereista tehty pari kukkasta!!eikä muuta..
        olisi tehnyt mieli antaa sitruunat niin kuin joku iltasanomissa vkonloppuna kirjoitti että antaa sitruunoita virpojille

        Meillä on edessä tulevana lauantaina ensimmäistä kertaa kun oma lapsi on menossa virpomaan,ja olemme varautuneet siihen jo hyvissä ajoin hankimalla vitsat ja kaupasta olen ostanut höyenet ja kreppipaperit monen väriset joista on tarkoitus tehdä koristee vitsoihin.tyttäreni on mukana koristamassa ja tiedän että hän on myös sellainen että näistä vitsoista saamme myös nätit koska tyttö on niin pikkutarkka että se haluaa niistä todella hyvännäköiset,mieheni on tehnyt pienen nätin koivuluudan johon laitamme kahvipannun kiikkumaan ja tyttäreni ottaa mukaansa myöskin oman pehmokissansa joka on musta väriltään ja sopii Kippurahännäksi.Kun näin ollen valmistelemme hyvin myös tulos on hyvä.Kyllä oma mielipiteeni on että esimerkillämme näytämme ja minä ainakin palkitsen hyvän vitsan tekijän mukavalla palkalla,vaivaa pitää sen verran nähdä,tai ei lähde kierokselle ollenkaan.


      • morjestaa
        vveerraa kirjoitti:

        EIKÖ OLE SÄÄLITTÄVÄÄ JOS LAPSEN PERHE ON KÖYHÄ JA VIRPOMISEN AVULLA LAPSI YRITTÄÄ HANKKIA JOTAIN KOTIIIN!!

        sua.
        varmaankin


      • ...
        kyylä10 kirjoitti:

        Uskotko itse tohon että pienet lapset kerää vanhemilleen jotain pientä. herää sinä katkera Akka! Olet Niitä tyyppejä jotka eivät anna mitään ja oot vihanen kun heräämään joudut niin aikaisin ovikellon soittoon sosiaalipummi.

        Minä ainakin kävin virpomassa pienenä sen takia että en saanut mistään rahaa karkkia ym.
        Vitsat tehtiin siitä mistä pystyttiin, ei vanhemmat ostanut mitään koristeita.
        Siitä kun olin viimeksi virpomassa ei ole kulunut montaa vuotta.


    • say_no

      ..että jotain on tapahtunut nykyajan vanhemmille, eikai se ole pienen lapsen vika jos vanhemmat eivät osta enää tarpeeksi koristeita.. eipä tullut mieleen että ei ne lapset niitä käy itse ostamassa vaan vanhempien pussista ne rahat saadaan..

      • muumi

        Sain todella kauniit virpomisvitsat.Kun vielä opettelisivat useamman säkeen,siihenhän kuuluu
        paljon useampi såe.Tuntuu että pitää päästä äkkiä
        sinne missä pyydetään palkkaa.


      • Oldie
        muumi kirjoitti:

        Sain todella kauniit virpomisvitsat.Kun vielä opettelisivat useamman säkeen,siihenhän kuuluu
        paljon useampi såe.Tuntuu että pitää päästä äkkiä
        sinne missä pyydetään palkkaa.

        Oletko ajatellut, että se litanian unohtaminen voisi johtua ujoudesta/hämmennyksestä.


    • virvottavaksiko ...

      ... vaan en avannut edes ovea tänä vuonna ... aikaisempina vuosina kyllä, oli lauma muksuja, yksi antoi oksan karahkan, kaikki ne oottiva jotain saavansa, ei enää yhtään mitään tule tippuman ...

      • Minä

        Miten joku jaksaa edes tulla kitisee tänne noin pienestä asiasta?!? Voi voi!!!


      • sinä sitten
        Minä kirjoitti:

        Miten joku jaksaa edes tulla kitisee tänne noin pienestä asiasta?!? Voi voi!!!

        jaksat vaivautua tänne kitisemään takaisin noin pienestä asiasta? Voivoi. Jos hän kitisee niin sitten kitisee. Ei sinun siitä tarvitse tulla nipottamaan. =) tack


    • Noita-ukko

      Meillä kävi vain yksi virpoja, mutta vitsa oli todella komea ja koristeellinen. Sitä oli ajan kanssa väsätty.

      • 11.vuotias tytöntyllerö

        Heippa.

        Minä kävin PAJUNOKSIA itse suksilla hakemassa, äidin kanssa tehtiin. Koristeltiin sulilla, höyhenillä, haitareilla, nauhoilla ym. Tuli hienoja ja värikkäitä. :)
        Palkan pyytäminen kyllä tulee ihan runosta:
        "Virvon varvon, tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle." Minulle opetettiin tuollainen runo. Onhan myös toisia, mutta minä käytän tuota...


      • 11-vuotias
        11.vuotias tytöntyllerö kirjoitti:

        Heippa.

        Minä kävin PAJUNOKSIA itse suksilla hakemassa, äidin kanssa tehtiin. Koristeltiin sulilla, höyhenillä, haitareilla, nauhoilla ym. Tuli hienoja ja värikkäitä. :)
        Palkan pyytäminen kyllä tulee ihan runosta:
        "Virvon varvon, tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle." Minulle opetettiin tuollainen runo. Onhan myös toisia, mutta minä käytän tuota...

        Minäki oon 11-vuotias. En käyny tänä vuonna virpomassa, mutta edllisinä vuosina kävin. Sanoin aina tällasen runon: Virvon varvon tuoreeks terveeks
        tulevaks vuodeks teille onnen pipanoita, terveyttä ja mansikoita.


      • Piu 21v
        11.vuotias tytöntyllerö kirjoitti:

        Heippa.

        Minä kävin PAJUNOKSIA itse suksilla hakemassa, äidin kanssa tehtiin. Koristeltiin sulilla, höyhenillä, haitareilla, nauhoilla ym. Tuli hienoja ja värikkäitä. :)
        Palkan pyytäminen kyllä tulee ihan runosta:
        "Virvon varvon, tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle." Minulle opetettiin tuollainen runo. Onhan myös toisia, mutta minä käytän tuota...

        Itse en ole muistaakseni käynyt koskaan virpomassa, en ole halunnut. Siihen kyllä vaikuttaa sekin että siinä lorussa on pirusti ärriä ja mulla on ärrä-vika... Viime vuonna ovikello soi jatkuvasti. Avattiin ovi ensimmäiselle yrittäjälle ja sen jälkeen kirjoitettiin lappu "meillä on jo käyty virpomassa. Hyvää pääsiäistä :)!"
        Unohdimme nimittäin varautua virpomiseen...
        Sitä edellisenä vuonna ei avattu ovea kellekään ja taidettiin poistaa ovikellokin käytöstä kun krapulaa podettiin silloisen poikaystäväni kanssa...


    • ovi kiinni

      Meillä virpojina oli lauma lapsia, vanhemmat odottivat kulman takana ja korjasivat lasten rahat omaan pussiinsa, tarjosin lapselle hedelmää palkaksi, sain irvistyksen takaisin.
      Kun menin lähikauppaan olivat samat vanhemmat kaljan ostossa, niin, että se virpomisesta ja sen merkityksestä.

      • ihme nipo nipo porukkaa

        Se jos vanhemmat osti kaljaa ei kuulu sulle mitenkään ja tuskin he ostivat oman lapsensa virpoma rahoilla sitä.
        Ihan kun vanhemmilla ei olis mitään oikeuksia.
        Vanhemmatkin ottaa joskus eikä se ole pahe jos ostaa muutaman sauna oluen kyllä meidän perheessä vanhemmatkin ottaa olutta tai siideriä kohtuuden rajoissa ja kuule ihan omalla työllä tienataan ne oluemme eli pidä sä turpas kiinni kuule.


      • nanna
        ihme nipo nipo porukkaa kirjoitti:

        Se jos vanhemmat osti kaljaa ei kuulu sulle mitenkään ja tuskin he ostivat oman lapsensa virpoma rahoilla sitä.
        Ihan kun vanhemmilla ei olis mitään oikeuksia.
        Vanhemmatkin ottaa joskus eikä se ole pahe jos ostaa muutaman sauna oluen kyllä meidän perheessä vanhemmatkin ottaa olutta tai siideriä kohtuuden rajoissa ja kuule ihan omalla työllä tienataan ne oluemme eli pidä sä turpas kiinni kuule.

        Taisi osua omaan nilkkaan kun noin kovasti suutahdit harmittomasta viestistä :))


      • Sipuli
        ihme nipo nipo porukkaa kirjoitti:

        Se jos vanhemmat osti kaljaa ei kuulu sulle mitenkään ja tuskin he ostivat oman lapsensa virpoma rahoilla sitä.
        Ihan kun vanhemmilla ei olis mitään oikeuksia.
        Vanhemmatkin ottaa joskus eikä se ole pahe jos ostaa muutaman sauna oluen kyllä meidän perheessä vanhemmatkin ottaa olutta tai siideriä kohtuuden rajoissa ja kuule ihan omalla työllä tienataan ne oluemme eli pidä sä turpas kiinni kuule.

        Samaa mieltä!


      • Ah ihanaa teneriffalle lämp...
        nanna kirjoitti:

        Taisi osua omaan nilkkaan kun noin kovasti suutahdit harmittomasta viestistä :))

        Se ei mitenkään osunut omaan nilkkaan koska olen alkoholin kohtuu käyttäjä toki voi olla muut sellasia jotka käyttää lapsien virpomia rahoja kaljan ostoon älä yleistä jos näit jonkun ostavan.
        Sitä paitsi silloin kun ostan olutta tai mitä nyt ostan niin ostan sitä laatu aikana ja lapset on mummulassa hoidossa ei mukana kaljaostoksilla sori jos tuotin sulle pettymyksen.
        Täytyy lähteen pakkaan Teneriffa kutsuu.
        Hyvää pääsiäistä jääkää tappeleen tänne virpojista.


    • Sipuli

      Meidän lapset virpoo vain tutuilla ja vitsat on vimpan päälle hienot. Rahastuksesta ei ole kysymys todellakaan vaan perinteestä. Annan myös suklaapalkkaa virpojille, mutta rahaa en. Se ei kuulu asiaan. Ei ole varmaan lasten vika jos ei vanhemmat osta koristeita.

      • äiti

        Olen samaa mieltä, vanhemmista se on kiinni jos lasten vitsat eivät ole koristeltuja. Vanhemmilla on vastuu "tarjota" lapsille virikkeitä ja tarvikkeita. Itse olen "vakio asiakas" askarteluliikkeissä. Oma lapseni pukeutui ja koristeli vitsansa hienosti. Meillä käyneet virpojakin olivat laittaneet itse vitsansa komeiksi ja pukeutuneet hienosti. Vanhemmat ottakaa vastuuta jotta lapsenne oppivat kunnolla askartelemaan, ei se riitä että tarhassa ja koulussa askarrellaan. Kotoa ne " kädentaidot" opitaan.


      • kolmen lapsen äiti
        äiti kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, vanhemmista se on kiinni jos lasten vitsat eivät ole koristeltuja. Vanhemmilla on vastuu "tarjota" lapsille virikkeitä ja tarvikkeita. Itse olen "vakio asiakas" askarteluliikkeissä. Oma lapseni pukeutui ja koristeli vitsansa hienosti. Meillä käyneet virpojakin olivat laittaneet itse vitsansa komeiksi ja pukeutuneet hienosti. Vanhemmat ottakaa vastuuta jotta lapsenne oppivat kunnolla askartelemaan, ei se riitä että tarhassa ja koulussa askarrellaan. Kotoa ne " kädentaidot" opitaan.

        Ei aikuisen kuulu niitä tehdä ja lapsi tekee ne niin hyvin kuin osaa onhan se sääli jos joku kehtaa sanoa lapsen tekemästä vitsasta, että se on huonosti tehty osaatko sä edes hävetä ja sulla tietty se yks ainoo lapsi jolle on aikaa kaikkeen joten ne perheet joilla useampi lapsi ei voi olettaa, että äiti ehtis vielä vitsatkin vääntää.
        Sitä paitsi pojat ei halua mitään noita asuja ja meikkiä naamaan joka on ihan luonnollista.
        Enkä sitten ala pakottaan naamaan maalia jos he eivät sitä halua.


      • Pikku-noita
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

        Ei aikuisen kuulu niitä tehdä ja lapsi tekee ne niin hyvin kuin osaa onhan se sääli jos joku kehtaa sanoa lapsen tekemästä vitsasta, että se on huonosti tehty osaatko sä edes hävetä ja sulla tietty se yks ainoo lapsi jolle on aikaa kaikkeen joten ne perheet joilla useampi lapsi ei voi olettaa, että äiti ehtis vielä vitsatkin vääntää.
        Sitä paitsi pojat ei halua mitään noita asuja ja meikkiä naamaan joka on ihan luonnollista.
        Enkä sitten ala pakottaan naamaan maalia jos he eivät sitä halua.

        Meillä on 4 lasta ja ihan itse saavat vääntää vitsat ja apuun riittää aikaa jos on tarvis. Tarvikkeita kyllä riittää.


    • heartti

      odottanut kotona , että hänet olisi virvottu.
      Mutta ei, toinenkin näkemys asiasta..


      Lapseni oli virpomassa ja yhdessä teimme kauniit koristeelliset "oksat" =), koska jo itseni puolesta haluan, että todellakin ne on kauniita ja tuo hyvän mielen toiselle.

      Periaate meillä: ei liian montaa vaan vähän ja kauniita.

      Lapselleni yksi oli myös pasikannutoven kiinni, hän kovasti kyseli miksi vanha nainen niin teki..

      Poikani olisi ihan ilman mitään saamattakaan virponut toisen, näistä puhuimme jo kotona ennen hänen lähtöänsä.

      Hänelle oli virpominen tärkeintä, ja se että joku tulee iloiseksi!

      Kuitenkin perinteenä siinä toivotaan nimenomaan terveyttä toiselle .:)

      Jos itse aikuisena ajattelisin mitä toi tullessaan..huh huh :)))

      Avatut namipussit heitin pois..

      Kaikki muut sai hän itse pitää! ja hänelle riitti se pienikin:))

      Onneksi lapseni ei ole ahne.... vaan haluaa kokea asioita ja osalistua niihin omasta tahdosta.

      Hänellä oli ihana iso noitahattu ja viitta :) sekä kunnon noitanaamari..itse tehtyjä.
      Naamaria ei kuitenkaan halunnut..mutta kehuja sai.

      Itse kyllä avasin oven kun minut virvottiin..sain "oksan" missä yksi höyhen ja pajunkissoja, ihana .))

      Ja tapana säilyttää aina seuraavaan vuoteen asti pienessä maljakossa "oksani".

      • häh?

        eihän vielä ole virvottu.. eikös ne pikkunoidat tuu virpomaan vasta pääsiäispäivänä,eli ens lauantaina??


      • heartti
        häh? kirjoitti:

        eihän vielä ole virvottu.. eikös ne pikkunoidat tuu virpomaan vasta pääsiäispäivänä,eli ens lauantaina??

        eiköhän palmusunnuntaina virvota :)ainakin tähän asti:)

        Toki voit odotella ensiviikolla virpojia jos siltä tuntuu.)


      • nanna

        Juuri näin pitäisikin olla että nähdään vaivaa hieman. Lapsilla edes jotain rekvisiittaa päällään ettei ne arkiasut, talvihaalarit ja pipo. Ja se oksa-> lähikoivun oksa serpentiinin kanssa...ei ei ei. Kyllä palkan saadakseen vaadin että olisi edes sen verran nähty vaivaa että on käyty hakemassa se pajunoksa.


      • muumi
        häh? kirjoitti:

        eihän vielä ole virvottu.. eikös ne pikkunoidat tuu virpomaan vasta pääsiäispäivänä,eli ens lauantaina??

        Oikein vanhan tavan mukaan kuuluu virpoa palmusunnuntaina,mutta palkka haettiin vasta
        pääsiäissunnuntaina eli viikon kuluttua virpo-
        misesta.Ja tuohon oven paiskomiseen nenän edestä,
        sanoisin on turha ihmetellä lasten käyttäytymis-
        tä,kun itse me aikuiset näytämme esimerkkiä.


      • juohg
        heartti kirjoitti:

        eiköhän palmusunnuntaina virvota :)ainakin tähän asti:)

        Toki voit odotella ensiviikolla virpojia jos siltä tuntuu.)

        kyllä täällä pohjanmaalla on ainakin tähän asti virvottu aina pääsiäispäivänä,eli lauantaina! missä päin sä asustelet? voiko se tosiaan olla että eri päivänä virvotaan eri paikoissa?


      • mamma
        muumi kirjoitti:

        Oikein vanhan tavan mukaan kuuluu virpoa palmusunnuntaina,mutta palkka haettiin vasta
        pääsiäissunnuntaina eli viikon kuluttua virpo-
        misesta.Ja tuohon oven paiskomiseen nenän edestä,
        sanoisin on turha ihmetellä lasten käyttäytymis-
        tä,kun itse me aikuiset näytämme esimerkkiä.

        Miksi lapset käyttäytyy huonosti jos aikuiset ei osaa antaa hyvää esimerkkiä lukekaa ton ime sitä kirjoittaneen viesti kuika lapsellinen hän on.
        Luulen ettei hänellä ole lainkaan lapsia itsellään mitä se tääl palstalla tekee kun riitaa on haastamassa.
        Pysyis ovien takana ei ole pakko avata ovea mörköilköön sisällä.


      • xyz
        häh? kirjoitti:

        eihän vielä ole virvottu.. eikös ne pikkunoidat tuu virpomaan vasta pääsiäispäivänä,eli ens lauantaina??

        Palmusunnuntain virpomiseen on sekoitettu (ainakin) kaksi perinnettä... Palmusunnutaihinhan kuuluvat ne oksat, perustuen kai siihen kun Jeesus ratsasti aasilla ja ihmiset heiluttelivat "lehviä ja oksia". Sen sijaan noidat kuuluvat pääsiäislauantaihin.. kun Jeesus kuoli pitkäperjantaina, aikana ennen pääsiäispäivän ylösnousemusta pahat henget liikkuivat maan päällä pääsiäislauantaina. Näitä pikkuisia pahoja henkiä mekin lapsina pohjanmaalla edustettiin :) - ilman mitään virpomisoksia.. Nykyäänkin (ainakin etelä-)pohjanmaalla trullit liikkuvat vasta pääsiäislauantaina, tosin sinnekin ovat nykyään rantautuneet ne vripomisoksat, joilla ei siis ole mitään tekemistä pääsiäislauantain kanssa. Mutta täällä muualla maassa yleisesti trullit (joilla taas ei siis ole mitään tekemistä palmusunnutain kanssa:) virpovat palmusunnuntaina..

        En tiedä mahtaako olla muita perinteitä tai virpomis/trullipäiviä jossain päin maata...???


      • häh?
        xyz kirjoitti:

        Palmusunnuntain virpomiseen on sekoitettu (ainakin) kaksi perinnettä... Palmusunnutaihinhan kuuluvat ne oksat, perustuen kai siihen kun Jeesus ratsasti aasilla ja ihmiset heiluttelivat "lehviä ja oksia". Sen sijaan noidat kuuluvat pääsiäislauantaihin.. kun Jeesus kuoli pitkäperjantaina, aikana ennen pääsiäispäivän ylösnousemusta pahat henget liikkuivat maan päällä pääsiäislauantaina. Näitä pikkuisia pahoja henkiä mekin lapsina pohjanmaalla edustettiin :) - ilman mitään virpomisoksia.. Nykyäänkin (ainakin etelä-)pohjanmaalla trullit liikkuvat vasta pääsiäislauantaina, tosin sinnekin ovat nykyään rantautuneet ne vripomisoksat, joilla ei siis ole mitään tekemistä pääsiäislauantain kanssa. Mutta täällä muualla maassa yleisesti trullit (joilla taas ei siis ole mitään tekemistä palmusunnutain kanssa:) virpovat palmusunnuntaina..

        En tiedä mahtaako olla muita perinteitä tai virpomis/trullipäiviä jossain päin maata...???

        no nyt vähän selkis toi virpomispäiväjuttu :)


      • xyz
        xyz kirjoitti:

        Palmusunnuntain virpomiseen on sekoitettu (ainakin) kaksi perinnettä... Palmusunnutaihinhan kuuluvat ne oksat, perustuen kai siihen kun Jeesus ratsasti aasilla ja ihmiset heiluttelivat "lehviä ja oksia". Sen sijaan noidat kuuluvat pääsiäislauantaihin.. kun Jeesus kuoli pitkäperjantaina, aikana ennen pääsiäispäivän ylösnousemusta pahat henget liikkuivat maan päällä pääsiäislauantaina. Näitä pikkuisia pahoja henkiä mekin lapsina pohjanmaalla edustettiin :) - ilman mitään virpomisoksia.. Nykyäänkin (ainakin etelä-)pohjanmaalla trullit liikkuvat vasta pääsiäislauantaina, tosin sinnekin ovat nykyään rantautuneet ne vripomisoksat, joilla ei siis ole mitään tekemistä pääsiäislauantain kanssa. Mutta täällä muualla maassa yleisesti trullit (joilla taas ei siis ole mitään tekemistä palmusunnutain kanssa:) virpovat palmusunnuntaina..

        En tiedä mahtaako olla muita perinteitä tai virpomis/trullipäiviä jossain päin maata...???

        ..eli siksi, että pahat henget liikkuivat pääsiäislauantaina, siis niiden karkottamiseksi, pohjanmaalla myös poltetaan kokkoja pääsiäisenä..


      • Äippä
        nanna kirjoitti:

        Juuri näin pitäisikin olla että nähdään vaivaa hieman. Lapsilla edes jotain rekvisiittaa päällään ettei ne arkiasut, talvihaalarit ja pipo. Ja se oksa-> lähikoivun oksa serpentiinin kanssa...ei ei ei. Kyllä palkan saadakseen vaadin että olisi edes sen verran nähty vaivaa että on käyty hakemassa se pajunoksa.

        koivunoksassa on jos sen kauniisti koristelee höyhenillä? Upean näköisiä ja keväisiä kun aukeavat hiirenkorvalle maljakossa. Meillä aina sekä pajunkissoja että koivunoksia Pääsiäisenä.


      • Meillä trullattiin..
        xyz kirjoitti:

        ..eli siksi, että pahat henget liikkuivat pääsiäislauantaina, siis niiden karkottamiseksi, pohjanmaalla myös poltetaan kokkoja pääsiäisenä..

        Itse virvoin lapsena isovanhemmat ja vanhemmat palmusunnuntaina, vaikka asuin Pohjanmaalla, koska olen karjalaista sukujuurta. Vähän isompana kierreltiin kyllä kaverien kanssa pääsiäislauantaina trullaamassa, mutta se ei kyllä liittynyt mitenkään virpomiseen, vaan me pukeuduimme noidiksi, laulettiin pyynnöstä ja saatiin siitä palkka. Nykyään tuntuu kyllä virpominen olevan yhä yleisempää myös meilläpäin Pohjanmaalla, mutta päivänä on yhä pääsiäislauantai.

        Perinteet sekoittuvat, mutta sillätavalla saadaan uusia perinteitä!


      • trulli pohojanmaalta
        juohg kirjoitti:

        kyllä täällä pohjanmaalla on ainakin tähän asti virvottu aina pääsiäispäivänä,eli lauantaina! missä päin sä asustelet? voiko se tosiaan olla että eri päivänä virvotaan eri paikoissa?

        Pohjanmaalla on perinne, että virvotaan / trullitellaan lankalauantaina eli tulevana lauantaina. Täällä etelässa ne lapsoset virpoo palmusunnuntaina. Tavat on eri perinteistä. Etelä-Suomessa on Karjalainen tapa ja pohojanmaalla se liittyy "noitien ja pahojen henkien" päivään. Siksi pohojanmaalla poltetaan pääsiäislauantaina kokkoa...ajetaan pahat henget pois.


      • itsekin
        Meillä trullattiin.. kirjoitti:

        Itse virvoin lapsena isovanhemmat ja vanhemmat palmusunnuntaina, vaikka asuin Pohjanmaalla, koska olen karjalaista sukujuurta. Vähän isompana kierreltiin kyllä kaverien kanssa pääsiäislauantaina trullaamassa, mutta se ei kyllä liittynyt mitenkään virpomiseen, vaan me pukeuduimme noidiksi, laulettiin pyynnöstä ja saatiin siitä palkka. Nykyään tuntuu kyllä virpominen olevan yhä yleisempää myös meilläpäin Pohjanmaalla, mutta päivänä on yhä pääsiäislauantai.

        Perinteet sekoittuvat, mutta sillätavalla saadaan uusia perinteitä!

        Pohjanmaalla tosiaan pääsiäisenä trullitellaan pääsääislauantaina, noidiksi pukeutuneena kuljetaan ovelta ovelle. Ennen kuului ainakin perinteeseen tehdä pääsiäispahaa, ainakin jos ei saanut karkkia. Myös pelloilla oli kokkoja eli pääsiäisvalkea joiden ympärillä noidat tanssivat, nämä eivät mitenkään liittyneet itse pääsiäiseen, vaan jotakin pakanallisia perinteitä


    • Willi-kissa

      Muistan itse ku olin penska vuonna 1 ja 2.
      Kävin virpomassa ja tein silloin mutsini kanssa oikein hienot pääsiäis varvut pajubkissoista, siinä sit kävin vain tuttavien ovella ja en odottanut saavani pahemmin mitään. Tärkeintä oli antaminen mulle, kuin ottaminen palkaksi siitä.
      Se oli sitä ihanaa 80 lukua.

      Mutta nykypäivänä kauheeta rahastusta kerron tässä yhen todellisen jutun virpojasta joka kävi tuttavan ovella.

      Kaksi poikaa tuli virpoo jotaon 8 vuotiaista. Ne kysyi virpomisen päätteksi Onko rahaa? tämä vastasi ei. Seuraavaksi ne kysyi onko pankkikorttia? ja pojat kinuivat automaatille menoa. Tämä tyyppi haistatti paskat ja sulki oven ja pojat manaili..

      Minkälaisia lapsia me kasvatamme? Onko pääsiäisen teema unohtunut täysin? Enää ei joillekin riitä muna vain raha.. Haloo vanhemmat te olette esimerkkejä, teidän sietäisi hävetä, kun ette kasvata lapsistanne kunnon kansalaisia.

      • muumi

        KUTEN JO SANOIN AIKUISTEN ESIMERKKI ON KAIKEN AA
        JA OO.EI TIUSKITA !


    • missä?

      siis missä virvotaan palmusunnuntaina, ite asun myös pohjanmaalla ja täällä virvotaan vasta lauantaina!

      • Nella

        Outoa, että pohjanmaalaiset (rantaruotsalaiset?) noudattavat eri perinnettä kuin muu Suomi. Kyllä muualla Suomessa on virpomispäivä aina palmusunnuntai.


      • emma-mamma
        Nella kirjoitti:

        Outoa, että pohjanmaalaiset (rantaruotsalaiset?) noudattavat eri perinnettä kuin muu Suomi. Kyllä muualla Suomessa on virpomispäivä aina palmusunnuntai.

        Kotipaikkakunnallani Keski-Suomessa virvotaan myös lauantaisin. Täällä Eteläsuomessa lapsemme virpovat palmusunnutaisin ja kerran kävi niin et ne kävi kaks kertaa virpomassa. Kotonaan ja mummulassa! Joku ajattelee nyt et onpa ahneita... Lapsemme ovat alle kouluikäsiä ja perinteen vuoksi on se niille opetettu ja se on niistä hauskaa (äitistä vähemmän, kun saa kuskailla). meillä ei todellakaan virvota rahasta, ainakaan vielä, jos ei koulumaailma sitä opeta. Ne lapset missä on kotona opetettu ahneeksi. Mun vanhin poika on 6 ja piti tärkeänä et varmaan muistaa aina kysyä:" Saako virpoa!" Sillon on reilun pelin henki kun voi ystävällisesti kieltäytyä. kaikki ei vaan osaa käytöstapojen aakkosia (edes). Meillekkin kävi niin et verhon raosta kurkittiin mut ovi pysyi kiinni.


      • xyz
        Nella kirjoitti:

        Outoa, että pohjanmaalaiset (rantaruotsalaiset?) noudattavat eri perinnettä kuin muu Suomi. Kyllä muualla Suomessa on virpomispäivä aina palmusunnuntai.

        Outoa, että erilainen perinne virpomisen suhteen on myös rasismin aihe... :D Eli minusta outoa on se, että ei tule mieleen, että tavat ja perinteen eivät ole joka paikassa samat. Ei, pääsiäislauantain virpominen ei ole "rantaruotsalainen" tapa.. itse olen kotoisin melkein 200 km lähimmältä merenrannalta ja puhun aika huonosti ruotsia vaikka olenkin yläasteella ja lukiossa sitä lukenut.. :) Ei ehkä kannattaisi esittää mielipiteitä noin varmasti oikeina, ennen kuin on ottanut asiasta selvää.

        Hyvää pääsiäistä ihmisille! :)


      • Laura
        xyz kirjoitti:

        Outoa, että erilainen perinne virpomisen suhteen on myös rasismin aihe... :D Eli minusta outoa on se, että ei tule mieleen, että tavat ja perinteen eivät ole joka paikassa samat. Ei, pääsiäislauantain virpominen ei ole "rantaruotsalainen" tapa.. itse olen kotoisin melkein 200 km lähimmältä merenrannalta ja puhun aika huonosti ruotsia vaikka olenkin yläasteella ja lukiossa sitä lukenut.. :) Ei ehkä kannattaisi esittää mielipiteitä noin varmasti oikeina, ennen kuin on ottanut asiasta selvää.

        Hyvää pääsiäistä ihmisille! :)

        Itse olen pohjoisesta kotoisin ja Torniossa virvotaan lauantaina, eli ns.lankalauantaina Pitkän Perjantain jälkeen. Oli outoa aluksi etelä-Suomessa, kun noidat tulivat ensimmäisenä palmusunnuntaina, muttan nyt siihen on tottunut.

        En ymmärrä aikuisia, jotka lyövät oven lapsen nenän alla kiinni, sillä lapsiahan ne virpojat ovat. En ole nähnyt yläasteikäisiä virpomassa. On avaamatta ovea jos ei pidä.

        Sitäpaitsi karkki on tosi halpaa, siitä ei voi olla kyse, ettei muutamaa tikkunekkua muutaman kymmen sentin hintaan saisi irti, kyse on enemmänkin asenteesta.

        Hyvää Pääsiäistä myös teille kaikille:)


      • torniossa
        Laura kirjoitti:

        Itse olen pohjoisesta kotoisin ja Torniossa virvotaan lauantaina, eli ns.lankalauantaina Pitkän Perjantain jälkeen. Oli outoa aluksi etelä-Suomessa, kun noidat tulivat ensimmäisenä palmusunnuntaina, muttan nyt siihen on tottunut.

        En ymmärrä aikuisia, jotka lyövät oven lapsen nenän alla kiinni, sillä lapsiahan ne virpojat ovat. En ole nähnyt yläasteikäisiä virpomassa. On avaamatta ovea jos ei pidä.

        Sitäpaitsi karkki on tosi halpaa, siitä ei voi olla kyse, ettei muutamaa tikkunekkua muutaman kymmen sentin hintaan saisi irti, kyse on enemmänkin asenteesta.

        Hyvää Pääsiäistä myös teille kaikille:)

        siis on se lankalauantai?? itsellä kolme pientä ja tänään olivat lähdössä jo kovasti mutta ensi viikollakin kulkee ja itse en ole sata varma mikä oikea päivä kulkea siis joten apua pyydän?!

        kun täällä meillä (torniossa siis) on käynyt jo tänään palmusunnuntaina virpojia useampi oven takana, ovea ei kyllä ole lyöty nenän eestä kiinni ja ovat herkkuja saaneet, en suosi rahaa antaa lapsille virpomisesta, ostetaan niitä pieniä suklaa ja hedelmämunia ja niitä puottelen pussista =)


    • äiti84

      meillä kun kävi virpojat sunnuntaina niin niillä ei ollut oksissa mitään koristeita ja toisilla oli pari höyhentä silloin kun olin itse siinä iässä että menin virpomaan niin meillä piti olla hienosti koristellut oksat ja oikein noita vaatteet...

      • Mejah

        Olen sinua pari vuotta vanhempi ja asunut maalla lapsuuteni ja kyllä meilläkin väkerrettiin virpomisoksiin silkkipaperista ruusuja ja rautalangalla väännettiin höyheniä kiinni ja komeita oli oksat! Toisaalta emme noita-asuissamme kiertäneet virpomassa kun mummot, kummit ja muut tuttavat ja läheiset koska äiti opetti että ei saa mennä vieraita ihmisiä häiritsemään.. Ihan hyvä asia, koska koskaan ei tosiaan tiedä kuka sen oven avaa ja millä asenteella.. Hassua kyllä, vaikka tuntuu että kaikkien muiden ovilla nämä pikku "häiriköt" ovat käyneet, niin ei meillä! Itse saatiin syödä kymmenet kinderimme.. Liekö vanhemmat sanoneet että niiden alakerran lesbojen ovelle ei sitten saa mennä, tiedä mitä tauteja sieltä saa.. :D Nooh, ehkä ensi vuonna sitten.. :)


    • ihmetyttää

      Virpomispäivänä kerrostalon käytävässä vastaani tuli neljä melkein teini-ikäistä nuorta miehenalkua. Käsissään heillä oli epämääräisiä oksia joissa ei ollut koristeita. Ilmeisesti joku oli kuitenkin oksista jotain "pulittanut" koska kotiin palatessani käytävän lattiat olivat täynnä roskia, suklaata ja "liiskattuja" karkkeja. seinätkin oli pitänyt sotkea. Ilmeisesti virpojille on syytä maksaa käteisellä niin ei tarvitse jälkeenpäin itse käytäviä siivota.

      • täti

        Juuri tuollaisten kusipäiden takia mennyt maku koko päivästä. Pojille pitäisi antaa oikeasti sitä vitsaa.


    • oma mielipide

      Eli mun mielestä ku lapset virpoo nii kannattais antaa edes jotain pientä ku ei mitään,jotkut eivät edes uskolla pimpottaa ovikelloo,nille se on rohkee ku uskoltaa (tietenki palkan takii) mut lapset ovat sellaisia,ne rakastavat karkkeja!!! Ihan niinku tekin pienenä,älkää väitätkö että te ette kerjänny karkkeja vanhemmitanne!!!! Oksat oat joskus rumia,ehkä sen takia ku lapsi teki sen itse,vanhemmat ei auttannu,jos joku ihme yli 12 vuotias nii kyll mä uskon et ne oksat pitäis olla hyviä,mut jos esim.alle 11, ei niille voi sanoo et ne on rumii,kai nyt pitäis ymmärtää....

      Ja ku joku virpoo mun mielestä kannattaa antaa karkkea enemmän ku rahat nimittäin mun tietääkseni lapset ovat hulluna karamelliin ,vaik annat niille 1euro se hän aika iso sillee kyll sil saa karkkia,mut lapset ovat varmaa pieniä (jos on) ei ne saa käytää varmaa rahaa,sillo niistä tuntuu et ne ei sais mitää,joten niitten mielest karkit ovat kyllä parempia!!
      ja on TOSI epäkohtelias sanoa lapselle joka on uskoltannu tulla soittamaan ovikelloa sanan "ei saa virpoa" siis kuka voi sanoa sellaista!!! miten ne pystyyy!!!!!!!????!!! Jos ei haluu antaa nii vois teeskennellä olevan pois kotoolt ku avaa oven ja sanoo epäkohteliasti "ei"!!! kattokaa vaik ikkunasta jos näätte virpojii eikä teillä oo mitään ANNETTAVAA nii älkää avatko ovee,olkaa hiljaa kunnes ne lähtee,tiedän että tuokin on epäkohteliasti tehty mut mun mielestä paljon parempi ku sanoo "ei"

      samaa mieltä??!!!

    • JJJ

      miks mun viestit ei näy täällä

    • Raquel

      Harmittaa kovasti kun meillä ei virpojia käynyt ollenkaan. Munia olisivat saaneet jos olisivat tulleet..

    • ja rullit myös

      Juu, meilläkin kävi näitä koristeettomien risujen tukuttajia, eivätkä malttaneet edes lorua loppuun lausua vaan ojensivat muovipussinsa antiani varten. Annoin molemmille äykeät sisupastillit kätöseen ja kiittelin kovin. He eivät kyllä kiiteleet.

    • vain yksi

      ja ainoa "noita", jonka tulosta oli sovittu jo etukäteen. Joten meille annetut oksat olivat todella upeita ja meidän antamamme palkat sen mukaisia!

      • Laowai 1

        Hei kaikille ja hauskaa Pääsiäistä..

        "KANSA ILMAN PERINTEITÄ ON KUOLEVA KANSA"

        kts/ www.tigerleapinggorge.com ja ottakaa mallia! Olimme mm YANNAN ACADEMY OF SOCIALS SCIESCIN/SOUTH OF CHINA katselemassa,kuinka etnokansat (26) vaalivat perinteitään...


    • kerjäläinen

      Vanhemmat voisivat vähän katsoa kyllä lapsiensa perään, ja opettaa tapojakin. Jos karkit loppuu tai niitä ei ole niin lapset iloisesti sanovat: kelpaa meille rahakin! Huhhuh, muutenkin kun on kaikenmaailman huumehörhöjä ja namusetiä niin en kyllä omia lapsiani päästäisi kerjuulle.

      • pintale

        noi voit sä kai nyt 20 senttiä tai jos oikeen nuuka pitää olla niin 5 sennttiä sen lapsen pannuun heittää! olen minäkin vähissä varoissa mutta annan silti. en tajua ihmisiä kun valittaa virpojista! ehkä jotkut on ahneita mut mitä sitten? siinäpä ovat, mut on niitä pieniä ihania lapsosia suurin ossa jotka tyytyy kyllä vähempäänkin.


    • kata

      Meillä kävi sunnuntaina virpojia, joista kolme tuli kerralla ja heillä oli vain yksi aika surkean näköinen oksa mukana. Sillä ne sitten virpoivat ja olivat suklaamuniensa kanssa ulkona nopeasti, eivät edes kiittäneet... Eipä paljon kiinnosta avata ovea nykyajan virpojille...

      • soppa

        Minut virvottiin puhelimitse ja olin tyyväinen, palkka ja vitsa vaihdetaan kun tavataan,olen erittäin tyytyväinen ja virpoja on palkkansa ansainnut varmasti.


      • ähpuh
        soppa kirjoitti:

        Minut virvottiin puhelimitse ja olin tyyväinen, palkka ja vitsa vaihdetaan kun tavataan,olen erittäin tyytyväinen ja virpoja on palkkansa ansainnut varmasti.

        ihme tyyppejä, kuinka hemmetissä saattekin riidan aikaiseksi moisesta?

        Puolustusmäärärahoja kun leikkasivat, eivät ottaneet huomioon, että näin riitainen sortinsakki kuin me suomalaiset, saa aikaiseksi ihan itse sen pahimman uhkakuvan....
        täälläkin ollaan kuin sisällissodassa keskenään.. aikuiset ihmiset...


      • nipoti nipoti
        ähpuh kirjoitti:

        ihme tyyppejä, kuinka hemmetissä saattekin riidan aikaiseksi moisesta?

        Puolustusmäärärahoja kun leikkasivat, eivät ottaneet huomioon, että näin riitainen sortinsakki kuin me suomalaiset, saa aikaiseksi ihan itse sen pahimman uhkakuvan....
        täälläkin ollaan kuin sisällissodassa keskenään.. aikuiset ihmiset...

        lueppa tarkkaan yhden ihmisen kommentit kuinka ihmeessä lapsivihaaja tekee pääsiäisvirpojien palstalla kysympä nyt sulta mistä tää alkoi???
        Mua ottaa päähän tollaset jotka tulee viha päissään jonnekkin nettiin.
        Menis puimaan niit ongelmia johkin muualle.
        Lapsetkin lukee ehkä näitä viestejä ja näkee millasia nykyajan ihmiset ovat. HULLUJA!sanoi mun poikakin kun luki näitä kirjoituksia voi jessus!!!


      • terroristit
        nipoti nipoti kirjoitti:

        lueppa tarkkaan yhden ihmisen kommentit kuinka ihmeessä lapsivihaaja tekee pääsiäisvirpojien palstalla kysympä nyt sulta mistä tää alkoi???
        Mua ottaa päähän tollaset jotka tulee viha päissään jonnekkin nettiin.
        Menis puimaan niit ongelmia johkin muualle.
        Lapsetkin lukee ehkä näitä viestejä ja näkee millasia nykyajan ihmiset ovat. HULLUJA!sanoi mun poikakin kun luki näitä kirjoituksia voi jessus!!!

        Hulluja tuntuu monet kakaratkin jo olevan. Hajottaa, sotkee, repii, varastaa kaiken mikä eteen sattuu. Voi jessus!!!, olen taivastellut itsekkin monet kerrat!


    • hevirouva

      Ollaanpa sitä nuukia.
      Ehkäpä jotkut pikkulapset eivät osaa koristella vitsoja, tai sitten he ovat kiireisiä.
      Sitäpaitsi mitä väliä sillä on? haha.
      Inhoan kun tällaisiakin OTSIKOITA pitää ruveta tekemään. Arvostaisit sitä mitä sinulle annetaan.

    • huhhuh!

      uskomatonta, mutta vielä vaille kymmenen illalla oli yksinään n. 8-vuotias pikkutyttö virpomassa meidän oven takana. Miten voi olla mahdollista että vanhemmat päästää TUOHON aikaan ulos?? Ei voi muuta kuin ihmetellä... missä vanhemmat??

      • ulla-bella

        Ei sulla tullu mieleen kysya silt reppanalta et onko sil kaikki ok?Vai etko viittiny,HYI HAPEA!Laps on vaik voinu olla alkkisten jalkikasvua ja keksiny tavan saada syotavaa!Kato ku viel nykymaailmassaki se on mahdollista et lapset on oman onnen nojassa ja kun on meidan aikuisten tehtava PUUTTUA!!!!!


    • lapsi

      aion ite mennä virpomaan ja kun ne oksat pitää koristella niin se ei oo mitää helppoo sitä paitsi mun mielestä on tosi tyhmää mennä haukkumaan toisten kovalla vaivalla tehdyt oksat mee ite virpoon ja tee hienoja oksia jos toisten tekemät oksat ei kelpaa

    • .....

      Jos et pidä lapsista voit laittaa oveen lapun ja kirjotttaa siihen esim. Ei virpojia pienempi lapsi nukkuu. tai, Ei virpojia päiväunien aika :)

      • tai sitten

        voi kirjoittaa yksinkertaisesti, että "ei virpojia". Miksi alkaa valehdella jotain päikkäreistä?


    • äiti neljälle

      Minun mielestäni virpominen on ihana perinne ja
      meillä on todella nähty vaivaa oksien eteen. kävimme 7-vuotiaan tyttäreni kanssa hiihtäen hakemassa oksat(2.5 tuntia) ja hän koristeli oksia melkein 4 tuntia joten virpomispalkka oli kyllä ansaittu! Itsekin varaudun aina virpojiin tekemällä pieniä namupussukoita ja otan ilolla vastaan lasten tuomat oksat oli ne millaisia tahansa!

      • yksi neljästä äidin lapsesta

        Niinpä! :) Kaiken kaikkiaan jos lapsi käyttää vaikka 10 tuntia niin vitsojen hakemiseen, koristelemiseen, omaan pukeutumiseen, kasvomaalauksiin kuin itse virpomiseen, niin kyllä lapsi saa jo senkin vuoksi hyvällä omallatunnolla tuoda pienen noidan selkä vääränä karkkia ja suklaamunia kotiin vaikka useamman kilon. Hui miten alipalkattua työtä se on ja vielä lasten tekemää. Ihailtavaa pikku ahkeruutta :)


    • Äiti minäkin

      Iso lauma 10 vuotiaita oven takana, vain yksi oksa, rallatuksesta ei osattu kuin pieni pätkä, vaatetus oli punaisia poskia lukuunottamatta tavallinen. Kun tarjosin palkaksi pipareita ja paperikaramellit sain vastaani ilvehtimisiä ja kysymyksen löytyisikö pikkurahaa esim. euro mieheen ;)

      • hoh

        Meillä oven takana kävi kaksi täysin tuntematonta tyttöä. Kehuivat kiertäneensä koko paikkakunnan ensin kotoa käsin ja nyt vielä kaikki mummulan naapurit. Esittelivät kaikki suklaapupunsa yms. ja sanoivat kiertävänsä pitkälle iltaa "että saavat paljon karkkia". Ymmärrettävää ... mutta vastuuta vanhemmille missä lapset kulkevat ja kenelle tuntemattomille käyvät pelkkiä koivunoksia tuomassa.


    • Työtön yh äiti

      lapset teki isot vitsat ja niihin laitettiin höyhenii ym. rimpsua ja nii oli niilläkii jotka meille kävi virpomassa. Mut ohan semmosiikiin joita ei vanhemmat valvo ne kyyhäävät jotain et saisvat ees yhen munan pääsiäiseks kyllä sääliks käy

      • satu

        On ihan totta että monet lapset eivät saa mistään hienoja höyheniä ym. ja joutuvat kyhäämään oksansa sanomalehtipaperista ym.Sääliksi tuollaisia lapsia käy ja ennemmin heille pääsiäismunia jaan kuin rikkaille pennuille jotka saavat niitä munia muutenkin mielin määrin.
        Mun lapseni eivät tule koskaan virpomaan muutakuin sukulaisilla.Niin hölmöä kerjäämisttä tuo touhu on.


      • sivustaseuraaja...
        satu kirjoitti:

        On ihan totta että monet lapset eivät saa mistään hienoja höyheniä ym. ja joutuvat kyhäämään oksansa sanomalehtipaperista ym.Sääliksi tuollaisia lapsia käy ja ennemmin heille pääsiäismunia jaan kuin rikkaille pennuille jotka saavat niitä munia muutenkin mielin määrin.
        Mun lapseni eivät tule koskaan virpomaan muutakuin sukulaisilla.Niin hölmöä kerjäämisttä tuo touhu on.

        Totuushan on se, että ne harvat nykyajan ipanat jotka virpomassa käyvät, tekevät sen usein vain palkan takia. Muistuu mieleen eräs neljän tytön lauma. Virpomisoksat olivat KOIVUN risuja, hädin tuskin parinkymmenen sentin mittaisia koivupuusta räävittyjä oksia. Ei siis pajunoksia, ei pajunkissoja. Koristeita oli silkkipaperi siellä, höyhen täällä, ja nämä tytöt eivät mitään motoriikkansa puolesta huonoja olleet. Oksia oli monta korillista, kymmniä ellei yli sata, ja noitalauma ojensi virvottavalle tasan yhden oksan vaikka noitia oli neljä, ja toivoivat silti paljon karkkia jokaiselle. Ja tunnen nämä tyypit ja myönsivät palkan perässä vain virpovansa, joten...

        Luojan kiitos on myös poikkeuksia, mutta kyllä näitä ahneitakin löytyy.


      • psykologisesti testattu
        sivustaseuraaja... kirjoitti:

        Totuushan on se, että ne harvat nykyajan ipanat jotka virpomassa käyvät, tekevät sen usein vain palkan takia. Muistuu mieleen eräs neljän tytön lauma. Virpomisoksat olivat KOIVUN risuja, hädin tuskin parinkymmenen sentin mittaisia koivupuusta räävittyjä oksia. Ei siis pajunoksia, ei pajunkissoja. Koristeita oli silkkipaperi siellä, höyhen täällä, ja nämä tytöt eivät mitään motoriikkansa puolesta huonoja olleet. Oksia oli monta korillista, kymmniä ellei yli sata, ja noitalauma ojensi virvottavalle tasan yhden oksan vaikka noitia oli neljä, ja toivoivat silti paljon karkkia jokaiselle. Ja tunnen nämä tyypit ja myönsivät palkan perässä vain virpovansa, joten...

        Luojan kiitos on myös poikkeuksia, mutta kyllä näitä ahneitakin löytyy.

        Lapset ovat persoja makealle. Näin televisiossa psykologisen kokeen, jolla testattiin lasten karkinhimoa. Kokeessa lapset jätettiin yksin huoneeseen, jossa oli yksi iso karkki lapsen edessä pöydällä ja seinustalla isoja karkkilaatikoita. Lapselle luvattiin jokin tietty määrä karkkia ja se iso karkki, jos hän EI söisi isoa karkkia pöydältä, kun nämä aikuiset ovat muualla. Jos taas lapsi söisi sen yhden karkin, ei hän saisikaan enää lisää. Lapselle tehtiin selväksi, että suurempi palkkio odottaisi, jos lapsi hillitsisi himonsa.

        No miten kävikään. Lapsi toisensa perään lankesi yhden karkin takia.

        Nyt näiltä luonnollisesti kehittyviltä lapsilta sinä vaadit jotain yliluonnollista kykyä ilahduttaa vanhuksia vitsoillaan, ikään kuin moni aikuinenkaan ajattelisi noinkaan paljon tuntemattomien tätien mielihyvää.

        Luojan kiitos on myös poikkeuksia, jotka eivät syytä ahneiksi lasta, joka luonnostaan ei voi mitään karkin himolleen.

        MOT.


      • Jarska
        satu kirjoitti:

        On ihan totta että monet lapset eivät saa mistään hienoja höyheniä ym. ja joutuvat kyhäämään oksansa sanomalehtipaperista ym.Sääliksi tuollaisia lapsia käy ja ennemmin heille pääsiäismunia jaan kuin rikkaille pennuille jotka saavat niitä munia muutenkin mielin määrin.
        Mun lapseni eivät tule koskaan virpomaan muutakuin sukulaisilla.Niin hölmöä kerjäämisttä tuo touhu on.

        ...vain ja ainoastaan rahan takia. Köyhästä perheestä kun olin niin totesin tämän hyväksi keinoksi ansaita rahaa. Karamellit heitin suoraan roskiin. Pajunoksissa oli todella harvoin yhtään ainoatakaan sulkaa tai muutakaan koristetta. Mahdollisimman vähällä vaivalla paljon rahaa siis oli tienattava, huivi niskaan ja isosiskon meikit poskille ja ei muuta kuin ovelta ovelle.

        Sitä rahaa todella tuli tienattua useita satoja markkoja kun oikein ahkeralla päällä oli.

        Kyllähän sitä nykypäivänä ihmettelee mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä rahan eteen jo pienenä poikana. Onneksi asiat ovat nyt hieman paremmin. Omille lapsosille joskus hamassa tulevaisuudessa tulen toki opettamaan hieman erinlaisen tavan virpoa ja juhlia muitakin pyhiä yleensä.

        Terveisin,
        24 vuotias mies lapista.


      • toi koe
        psykologisesti testattu kirjoitti:

        Lapset ovat persoja makealle. Näin televisiossa psykologisen kokeen, jolla testattiin lasten karkinhimoa. Kokeessa lapset jätettiin yksin huoneeseen, jossa oli yksi iso karkki lapsen edessä pöydällä ja seinustalla isoja karkkilaatikoita. Lapselle luvattiin jokin tietty määrä karkkia ja se iso karkki, jos hän EI söisi isoa karkkia pöydältä, kun nämä aikuiset ovat muualla. Jos taas lapsi söisi sen yhden karkin, ei hän saisikaan enää lisää. Lapselle tehtiin selväksi, että suurempi palkkio odottaisi, jos lapsi hillitsisi himonsa.

        No miten kävikään. Lapsi toisensa perään lankesi yhden karkin takia.

        Nyt näiltä luonnollisesti kehittyviltä lapsilta sinä vaadit jotain yliluonnollista kykyä ilahduttaa vanhuksia vitsoillaan, ikään kuin moni aikuinenkaan ajattelisi noinkaan paljon tuntemattomien tätien mielihyvää.

        Luojan kiitos on myös poikkeuksia, jotka eivät syytä ahneiksi lasta, joka luonnostaan ei voi mitään karkin himolleen.

        MOT.

        Ei ne kaikki lapset sitä karkkia syöneet. Oli lapsia, jotka hillitsivät karkinhimonsa.. Ja tuosta tutkimuksestahan on katsottu, että nämä karkkiin lankeavat lapset olisivat huonommin itsesnäs hillitseviä aikuisina kuin ne lapset, jotka eivät syöneet sitä karkkia. Että eipä tuo mitään yliluonnollisia kykyjä vaadi. Kyseessä on vaan persoonallisuuserot.


      • candyking
        toi koe kirjoitti:

        Ei ne kaikki lapset sitä karkkia syöneet. Oli lapsia, jotka hillitsivät karkinhimonsa.. Ja tuosta tutkimuksestahan on katsottu, että nämä karkkiin lankeavat lapset olisivat huonommin itsesnäs hillitseviä aikuisina kuin ne lapset, jotka eivät syöneet sitä karkkia. Että eipä tuo mitään yliluonnollisia kykyjä vaadi. Kyseessä on vaan persoonallisuuserot.

        Ihmettelenpä vaan kovasti, kuinka tutkimus voi katsoa tulevaisuuteen, sillä minun näkemäni koe näytti kuvan laadun perusteella olleen tehty vasta viime vuosina eli kokeen lapset eivät vieläkään ole aikuisia.

        Osaisitko kertoa lisätietoja tutkimuksesta, josta sinä puhut, niin voisin itsekin tutustua siihen tarkemmin?


      • en ole ennustaja
        candyking kirjoitti:

        Ihmettelenpä vaan kovasti, kuinka tutkimus voi katsoa tulevaisuuteen, sillä minun näkemäni koe näytti kuvan laadun perusteella olleen tehty vasta viime vuosina eli kokeen lapset eivät vieläkään ole aikuisia.

        Osaisitko kertoa lisätietoja tutkimuksesta, josta sinä puhut, niin voisin itsekin tutustua siihen tarkemmin?

        Tuo on vanha koe ja siitä on psykologian kirjoissa juttua. Koulussakin tuota on opiskeltu lapsia ja persoonallisuutta tutkittaessa. Ja näitä lapsia on seurattu aikuisinakin.. Eli tuo koe, jonka sinä olet katsonut televisiosta on vaan uusittu koe vanhasta... Selitit sen juuri niin, kuin se todellakin menee. (Psykologiset kokeethan ovat sellaisia, että niiden pitäisi olla toistettavissa).


      • Kyöpelinvuoretar
        Jarska kirjoitti:

        ...vain ja ainoastaan rahan takia. Köyhästä perheestä kun olin niin totesin tämän hyväksi keinoksi ansaita rahaa. Karamellit heitin suoraan roskiin. Pajunoksissa oli todella harvoin yhtään ainoatakaan sulkaa tai muutakaan koristetta. Mahdollisimman vähällä vaivalla paljon rahaa siis oli tienattava, huivi niskaan ja isosiskon meikit poskille ja ei muuta kuin ovelta ovelle.

        Sitä rahaa todella tuli tienattua useita satoja markkoja kun oikein ahkeralla päällä oli.

        Kyllähän sitä nykypäivänä ihmettelee mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä rahan eteen jo pienenä poikana. Onneksi asiat ovat nyt hieman paremmin. Omille lapsosille joskus hamassa tulevaisuudessa tulen toki opettamaan hieman erinlaisen tavan virpoa ja juhlia muitakin pyhiä yleensä.

        Terveisin,
        24 vuotias mies lapista.

        Voi kun suloinen,mutta vähän surullinenkin tarina.Onneksi olosuhteet ovat muuttuneet ja omat lapsesi pääsevät virpoilemaan jo ihan huvin vuoksi.=).

        Riemukasta Kevään Suurta Juhlaa teille!


    • nipa

      no mites se sellaseks on menny hassua mutta totta......kumma kyllä

    • Mimosa

      surkea vitsa, minkä minä sain. Kaiken lisäksi tytöt eivät olleet ollenkaan pukeutuneet, vaan oli tavalliset arkivaatteet päällä. Hieman kyl arvellutti antaa palkkaa siitä, mut ainakin sain hyvän mielen, kun oli tultu tuomaan onnea kämppään...
      Itse nuorempana pukeuduttiin kaverin kanssa oikein kunnon noidiksi ja mukana oli myös äidin antama kahvipannu. Seuraavana vuona meinaan kyllä kattoa tarkemmin, mitä on päällä niillä kerjureilla, et antaisinko vitsoa meille lainkaan...

    • Mää vaa

      Niin mä menin sillon virpomaan.
      Ei ne meidänkään vitsat mitään maailman hienoimpia ollu, mutta olisitte nähneet kuinka kauan ja hartaasti mun pikkuveli niitä teki. Ja yhtenä' syynä voi olla myös se, että ensimmäiset vitsat ovat ihania ja kauniita kunnniitä tekee. Sitten kyllästyy niiden tekemiseen ja hutasee loput nopeesti. Yhdyn toisten viesteihin tai ainakin joidenkin, eli ajatus se on kaikkein tärkein!

    • dumpo91

      kullä mä ku kävin joskus kaks vuotta sitte nii mä annoin heti kunnon kimpun niitä pajunkissoi ei niille mitään tartte antaa jos ne antaa vaa yhen rupsun
      vai mitä

    • hyvät naurut ainakin sain

      Mun sisko asuu Turussa, ja sen luona oli käynyt pari poikaa virpomassa, joilla ei ollut ollu muuta kuin pelkkä oksa, ja sekin oli ollut koivunoksa

      • DeathComesWithoutReason

        Okei, tää on tosiaan turhanpäivänen syy motkottaa, mut oon kyllä samaa mieltä alkuperäsen kirjottajan kanssa. Nimittäin, nykypäivän kersat ei paljo jaksa höyhentä höyhenen päälle laittaa. Ehkä kyse on laiskuudesta, ehkä ei. Taikka sitten rahasta. Mutta, jos nyt niin kovasti HALUU mennä virpomaan, niin kannattaa siihen ehkä jotain muuta laittaa ku yks höyhen tai joku paska roikkumaan siitä oksasta.. :D Well.. It's just life... have to get use to it ;D


    • Juhis

      Meillä Espoossa kävi kolme "virpojaa" kerralla.
      Kellään ei ollut minkään näköistä aiheeseen liittyvää asustetta ja vitsoja oli yksi. Vitsaa ei hyvällä omalla tunnollakaan voinut sanoa hienoksi; oli revitty irti, eikä mitään koristeita. Kun tuli maksun paikka, niin rahat kyllä kelpasivat, mutta oksa ei meinannut hellitä; sanoivat vain: "Ei me haluta tätä antaa". Sanoin, että se kuuluu antaa vastineeksi palkasta, jolloin virpojat sen pitkin hampain antoivat. Kerjuulla olivat pääsiäisen varjolla, sanon minä! Lorun sentään osasivat ja kysyivät aluksi saako virpoa...

      • DeathComesWithoutReason

        Niin.. On se kyllä aika paksua, jos tullaan kerjäämään rahaa. Koska, kysymyshän on vaikka suklaamunasta tai pienestä karkkinyytistä. On turha odottaa vaikka kolmea euroa rahaa, sehän on vapaaehtoista mitä antaa. Ja sitäpaitsi, pari kersaa heitti kerran kananmunan ulko-oveen, kun ei suostuttu virvottavaksi. ANTEEKS, jos ei ollut silloin mitä antaa. Tänä pääsiäisenä oltiin kyl valmistauduttu.. xDDDD


      • Oikeata perinnettä

        Virpoja ei tarvitse (=ei saa olla noita) mitään erityistä asua. Virpovitsat sentään kuuluisi koristella. Tosin kauan sitten (pula-aikana)pelkät pajunkissaoksatkin kävivät. Oksa kuuluu antaa virvottavalle. "Sulle vitsa, mulle palkka".


    • jmk

      Meillä ainakin oli pikkusilla hyvin koristellut pajunoksat. ja oksatkin oli niin hienoja ku vaan löyty metsästä. niissä oli jopa pajunkissojakin. et ei kaikilla oo niin huonoja ku sulle on sattunu tulleen..Et eipä siinä...On niitä hyviäkin virpojia.Ainakin pattijoella!

    • Vilma

      meillekkin kun tultiin virpomaan, niin oli koristeina vessapaperia ja vihkosta revittyä ruutupaperia..

      • Ulvoja

        Lueskelin tuossa mitäs täällä ollaan virpomisesta mieltä...Itse virvoin vielä muutama vuosi sitten, ja snne todellakin mennään palkan takia. Vanhoille ihmisille on kaikkein hienointa virpoa, sillä useidenkaan vanhojen ihmisten luona ei välttämättä käy usein vieraita, niin ehkä virpoja on hyvinkin tervetullut kylään!! Aikuiset joilla ei ole omia lapsia eivät varmasti tajua mikä idea virpomisessa on!!

        Palkoista vielä. Meillekin ostettiin tänä vuonna pussillinen "ruohomunia" eli pieniä suklaisia pääsiäismunia, pussi maksoi vain 1 euron, ja siitä voi jakaa iloa monelle lapselle! se ei siis tule mitenkään kalliiksi omalle kukkarolle, joten mikä sitten ottaa niin kovasti useallakin päähän???


    • kissa

      ei virpomisperinne kyllä todellakaan ole samanlaista ku ennen. ennen lapset tulivat virpomaan, todella hienot ja koristeelliset pajut mukana. tarkoitus oli saada sitten "palkkio" siitä. nykyään oksia ei monet juurikaan koristele. meillekin virpojat toivat oksan, jossa oli kaksi pientä höyhentä.
      palkkiota kumminkin innolla odottivat.
      tuntuu että nykyään tärkeintä lapsille on vaan ne "palkinnot" mitä virpomisesta saa. antamisen ilo toisille ihmisille on sitten toinen juttu.
      tietenkään ei voi yleistää..mutta näin meillä päin

      • Ulvoja

        Vitsoista vielä. Useastikin yritimme löytää vtsoja, joissa pajunkissat olisivat jo puhjenneet, mutta ei niitä vain lytynyt, joten jouduimme tyytymään "kissattomiin". Sitten haimme ison nipun oksia, joista plamusunnuntai aamuna valkkasimme parhaat ja koristelimme ne kreppipaperivietereillä, höyhenillä, kartongista askarrelluilla tipuilla sekä jonakin vuonna maitopurkissa oli rairuohoon tarkoitettuja tiuja, keräsimme kaikista maitopurkeistame ne sa teippasimme se oksiin.

        Ei kait ihmiset kuvittele, että oksat pitäisivät olla kuten amerikkalaisten joulukuuset??!! Keräisikö ylipäätänsä kovinkaan moni koristeita talteen?? vai heitettäinsiinkö ne roskikseen oksien mukana?!


      • Isn´t it enough???
        Ulvoja kirjoitti:

        Vitsoista vielä. Useastikin yritimme löytää vtsoja, joissa pajunkissat olisivat jo puhjenneet, mutta ei niitä vain lytynyt, joten jouduimme tyytymään "kissattomiin". Sitten haimme ison nipun oksia, joista plamusunnuntai aamuna valkkasimme parhaat ja koristelimme ne kreppipaperivietereillä, höyhenillä, kartongista askarrelluilla tipuilla sekä jonakin vuonna maitopurkissa oli rairuohoon tarkoitettuja tiuja, keräsimme kaikista maitopurkeistame ne sa teippasimme se oksiin.

        Ei kait ihmiset kuvittele, että oksat pitäisivät olla kuten amerikkalaisten joulukuuset??!! Keräisikö ylipäätänsä kovinkaan moni koristeita talteen?? vai heitettäinsiinkö ne roskikseen oksien mukana?!

        Haloo, haloo, haloo!!!!!!!! Kun mä olin pieni, oli ihanaa pukeutua yhdeksi aamuksi ennalta suunniteltuun asuun, tehdä vaivalla oksia ja sitten jakaa niitä ihmisille. Melkein kaikki tulivat aina iloisiksi, ja namujakin tietenkin kertyi. Niitä kuitenkin tuli sitten saatua jo niin paljon, että lopuksi jakelin oksia ihan muuten vaan. Kai sitä virpoa voi haluamatta karkkiakin???


      • Leidi 88
        Isn´t it enough??? kirjoitti:

        Haloo, haloo, haloo!!!!!!!! Kun mä olin pieni, oli ihanaa pukeutua yhdeksi aamuksi ennalta suunniteltuun asuun, tehdä vaivalla oksia ja sitten jakaa niitä ihmisille. Melkein kaikki tulivat aina iloisiksi, ja namujakin tietenkin kertyi. Niitä kuitenkin tuli sitten saatua jo niin paljon, että lopuksi jakelin oksia ihan muuten vaan. Kai sitä virpoa voi haluamatta karkkiakin???

        Joo, ollaanpa sitä tekopyhää! Varmaan joo jakelit oksia huvikses etkä halunnu karkkia. Pitäskö toi uskoa???


      • huh huh

        Mitä V....a sä muuta kuvittelit sulle vitsa- mulle palkka tottakai lapset odottaa sitä palkkaa oot tyhmä jos muuta uskottelet.
        Ei sen tarvitse olla rahaa joku pieni suklaa munakin tuo hyvän mielen.


    • let me out!!

      Klo 8 sunnuntaiaamuna ei oikeen huvita mennä avaamaan ove ilkeille kakaroille jotka tyrkyttää jotain oksia, jotka on mun puskista otettu. Palkaks odotti kinder-munia, mut arvatkaa mitä sai? annoin niille pari kiveä imeskeltäväksi. Pitäköön sitten hauskaa.

    • Natsiäiti espoosta... :)

      Koko juttu ihan naurettavaa. Omia lapsia 3, kaikki kävivät virpomassa. Väkersivät kullannuput oksia kaksi päivää. Vanhin ompeli puvut kaikille. Ja ei todellakaan ole kaikkia karkkeja vielä syöty!

      Kaikenlaisia sitä maailmaan mahtuukin!!!

    • miepä vaan

      Eikö virpomisen kuuluisi tapahtua vasta seuraavana sunnuntaina,eli tällä viikolla sunnuntaina? Näin täälläpäin ainakin..

      • miepä vaan

        Muistin väärin,se on se ensi lauantai, jolloin sisarukseni ainakin virpovat.. Eli pitkäperjantain jälkeinen lauantai, seuraavana päivänä 1.pääsiäispäivä.. Anteeksi sekoiluni


    • Lapset!!

      Meille tuli ainakin todella koristeellisia oksia...Viimevuonne tuli yx sellanen oksa jossa oli vain yks naru...Mutta kun minä vielä kävin virpomassa en palkän karkin takia vaan koska oli kivaa antaa hienosti koristeltu oksa taloon.. ja se oli hauskaa..

    • dominatar

      Minä virvoin varvoin ruoskalla miestäni selkään,kun hän oli nelinkontin lattialla tulppaani suussa karhuntaljan päällä.Tämän jälkeen sain pääsiäismunaa kunnolla suuhuni,leukapielet ovat vieläkin kipeät.Tämä virvon varvon vuosi jää ikuisesti mieleeni.Meillä ainakin virpomisjutut ovat muuttuneet oleellisesti.Ei ole enää niin värikkäitä munia,kuin aikaisemmin.Ehkä se johtuu nykyisen mieheni väristä.Virvotaan.

    • Minä_virpoja

      Kävin kaverini kanssa virpomassa. Oksiamme kehuttiin ja annettiin hyvä palkka. Vaikka sulat loppuivatkin kesken tuli vitsoista hienoja. Oksien hakeminen oli rankinta, koska meenasi jäätyä pystyyn. Vaikka mennäänkin virpomaan palkan takia, niin tulee siitä hyvä pääsiäis mieli. :)

    • Nanna

      Muistan sillo ainaki ku ite olin sen ikänen et piti aina pääsiäisenä lähtee virpomaan. Nii kyllä niihin pajunoksiin panostettiin oikein urakalla, laitettiin kaikenmaailman eriärisiä sulkia, rusetteja, nauhoja yms. kaiken näköstä. :) Ja tietenkin kunnolliset kasvomaalaukset ja asukokonaisuudet piti mummun vintiltä aina käydä valittemas..Niin ja tietenkin kaffipannu kuului vakivarusteisiin aina! Eihän se olis tullu kuuloonkaa mennä heilumaan ihmisten oville ilman mitään rekvisiittaa saatika sitten pelkkien tyhjien oksien kans.. Kyllä niihin kuulu ennen ainaki panostaa kunnolla..Ja hyvät mielet siitä muutkin sai ku jotku oli jaksanu nähdä vaivaa niiden tekemises.. :)

      Ei nykyään lapset jaksa paljoakaan panostaa tollaseen. Onhan niitäkin toki jotka jaksavat niitä värkätä "vanhan perinteen" mukaan, mutta suuri osa sellaisia jotka pimpottelevat ovikelloja koristelemattomien risunoksien kans ja vieläpä ihan normaaleissa kuteissa.. Ja kuvittelevat vielä saavansa parhaimmat karkit pusseihinsa.. :/

      Missä lasten mielikuvitus ja viitseliäisyys on, kadonnut kuin tuhka tuuleen?! Onko kaikenmaailman ihmeelliset pelikonsolit ja tiesat syrjäyttäny kiinnostuksen? Vai mikä mahtaa olla syynä nykypäivän lasten muutenkin niukalle mielikuvitukselle ja luovuudelle??

    • onhan se niinkin mutta kyllä on niitäkin vitsoja joissa ei näy koko oksaa kun on niin koristeltu....

    • Minä

      Tunnen tapauksia jotka käy viel 6 lk virpomassa vain palkan takia mutta on tapauksia jotka haluavat vain aikuisille hyvän mielen esim mun sisko se ei tee sitä palkan takia vaan sen takia että se saa iloiset ilmeet aikuisten kasvoille.
      Mietitään asiaa tältä kantilta.

    • virtsa on terveellistä

      sirkka hartola

    • shokkis_f

      Meillä ei käynyt yhtään virpojaa. :( Olin varannut karkkia valmiiksi eikä yhtään käynyt. Kyllä harmitti. Odotin oikein innolla jotain pientä tyttöä oksan kanssa. Kyllä virpominen kuuluu pääsiäiseen ja suomalaiseen perinteeseen...

    • Virpomisessuta ulos kasvanu...

      Muistan hyvin kun itse kävin kaverini kanssa virpomassa noin viisi-kuusi vuotta sitten, joskus ehkä kahdeksan vuotiaina. Me nähtiin aina hirveä vaiva, jokaisen vitsan tekoon kulutettiin aina hirveästi aikaa, ja vitsojen teko piti aloittaa aina monta viikkoa ennen, että sai ilahduttaa koko naapurustoa. Vanhemmat osti aina osan koristeista ja osaan käytimme sitä mielikuvitusta. Asuja ei tarvinnut ostaa, vaan ne oli aina ne samat mummon vanhat essut. Silloin kierrettiin aina vaan lähinaapurusto, mutta komeilla vitsoilla saatiin aina "hyvät saaliit" :).

      Tämän vuoden vitsoista ja noidista yli puolet sai vain huonolle tuulelle. Kamalinta oli, kun lapset ei olleet edes kunnolla pukeutuneet ja suuresta porukasta yksi antoi säälittävän okankarahkan josta roikkui tasan yksi höyhen ja säälittävä kreppipaperi. Viime vuonna oli lähes samanlaista, joten arvasin että tälläistä se on tänäkin vuonna. Onneksi hankittiin tänä vuonna vähän reilummat palkkiot niille, jotka aidosti olivat nähneet vaivaa, sillä olihan niitäkin, jotka oli aidosti "tunteella" mukana. Hyvän palkkion annoin siitäkin jos huomasi että lapsi oli nähnyt vaivaa, vaikkei tulos ollutkaan hääppöinen :).

      Kyllä ihmisillä pitäisi olla sen verran tapoja, että avaa niille lapsille edes oven ja antaa vaikka yhden karkin jokaiselle..

      Ja äidit, jos ette "halua tyrehdyttää lapsen luovuutta", voitte antaa sen tehdä vitsoihin sitä mitä itse haluaa ja neuvoa pari juttua millä saa mukavan koristeen.

      Ja ihan tiedoksi, että kyllä päiväkodissa/koulussa olevat lapset jo ymmärtävät minkä takia virpovat ja onko vitsa kelvollinen.. Ja sekin vielä, että päiväkodissa ja ala-asteella (monissa) kouluissa opetetaan vitsan tekoa...

      • Johnny

        Ihmettelin kun ovikello alkoi soida aamupäivällä vähän väliä. Oli tullut ryypättyä aamukuuteen. Aikani siinä kuuntelin, menin avaamaan oven ja karjaisin, että hlvettiin sieltä oven takaa rapisuttamasta. Lähtivät juosten karkuun. sen jälkeen revin ovikellosta patterin irti. En edes tajunnut mistä oli kyse ennen kuin joskus illalla kun sain pari bisseä alas.


    • Virvottu

      nyt pikkunoidille ,käteisten EUR.lisäksi kelpaa jo maksu virpomisesta Visalla ja pankkikortilla.

    • virpojia

      Oman pihan lapset näin pihalla kulkevan, mutta eipä käyneet meidän ovella. Naapurin kylläkin.
      Olin varautunut joten harmittaa..

    • 1 lapsi

      Se on vanhempien antamasta esimerkistä kiinni, miltä ne oksat näyttää. Jos lasten kanssa pienestä pitäen askartelee niin ihan itsestään ne oppii "kunnon" vitsankin teon.
      Kun itse virvoin niin en olis kehdannut yhen suln risua kellekkään antaa. Eikä joutunut äiti kuitenkaan vitsojani tekemään.

    • entinen noita

      täälä etelä-pohjanmaalla virvotaan vasta lanka lauantaina ja silloin poltetaan pääsiäis valkiatkin. Valkiollla on tullut tavaksi pitää trullikisoja kuka paras trulli!

    • Hea

      Juu, no meillä kävi virpomassa lapsia jotka olivat täysin normaaleissa vaatteissa.. Säälittävää! En kyllä antanutkaan niille mitään, enkä oksaa halunnut. Nykyään pikkulapsetkin ovat niin pinnallisia ja ahneita..

      • Yrjö

        erikoisesti pukeutuminen.Virpomalla toivotetaan menestystä.Pääsiäisnoidiksi pukeutuminen ei kuulu virpomisperinteeseen.Nykyisin on sekoitettu noidat ja virpominen.


      • itsekin
        Yrjö kirjoitti:

        erikoisesti pukeutuminen.Virpomalla toivotetaan menestystä.Pääsiäisnoidiksi pukeutuminen ei kuulu virpomisperinteeseen.Nykyisin on sekoitettu noidat ja virpominen.

        oikeassa olet, pääsiäisnoidat ja virpominen eivät kuulu yhteen. Pääsiäisnoidat eli trullit kuten täällä pohjanmaalla, kävivät tekemässä pahaa jos eivät saaneet karkkia ja tanssivat kokkojen ympärillä


    • Nina

      ... jos kerran ne vitsat ovat rumia käppyröitä, joissa ei ollut lainkaan koristeita (lukuunottamatta sitä höyhentä ja paria paperipalaa) niin minä voin tulla ensi vuonna kun täytän 17 niin kolkuttelemaan ovellesi kunnon varvun kanssa mihin on kynitty kana jotta olisi tarpeeksi höyheniä ja laitetaan parit munat roikkumaan siitä, niin hoohoohoo. Oma pikkusisko (8w) kauhealla vaivalla väänsi pari risua ja laittoi niihin paljon tavaraa, joista kylläkin puolet putosivat todellakin matkalle. Kohta tuli tyttö takaisin kotiin itkien kun joku perhanan idiootti pariskunta olivat haukkuneet risut ja karkkia eikä kiitosta ollut herunut...

      Vähän rajaa, ihmiset. Lapsia ne vaan ovat, ei voi yleistää että kaikki olisivat rahan perässä, tuskin kovin moni nykyään lapsista TODELLA ajattelee muuta kuin palkkaa, eli karkkeja... Tuskin itsekkään lapsena menit ovelta ovelle ihan huvin vuoksi, piti sitä vähän siitä palkkaa saada, vaikka vain pari namua per talous.

      Itse en ole koskaan käynyt ovelta ovelle kiertelemässä. Nyt siihen on hyvä syykin kun ei kerran lasten risut kelpaa. Täytyy huomioida myös lapsen ikä, aivan varmasti nuoremmat ovat saavutukseensa tyytyväisiä!?

    • mummo

      kerjuullahan nuo käyvät ...lapsiraukat.virpominen on ihan kiva asia. mutta mielestäni voi käydä vain tutuissa paikoissa virpomassa. ovelta ovelle kulkeminen on kerjäämistä...näin mummo

    • mä vaan

      Ajatushan on tärkeintä!

    • En saanut vitsaa :-D

      Mutta sait vitsat sentään! Meillä kun "noidat" kiisivät vitsat vinkuen sanaakaan sanomatta munineen hyvineen pihalle. Taisi suklaamunat olla pettymys näille n.kymmenvuotiaille tytöille. Olisi kai se pari euroa/nenä vähintään pitänyt antaa.
      Ei tullut vitsaa, ei. Eikä tuo sinänsä niin väliksikään, onhan meillä lasten askartelemia vitsoja omasta takaakin, mutta periaatteessa vaan ajattelen.Mitäköhän noidat olisivat meinanneet jos olisin ottanut oksat kädestä ja vetänyt oven kiinni ja häipynyt niine hyvineni takaisin. Pitääkin ens vuonna kokeilla, kun nämä perinteet muutenkin näyttävät muuttavan muotoaan jatkuvasti.

    • Loponen

      Vitsat on ihan hyviä. Se riippuu vaan että missä päin asuu ja kuka ne tekee.

    • vanhemmat ne on

      jotka neuvovat lapsia ja hankkivat askarteluvälineitä, jos hankkivat. Lapsille pitää olla kiltti. He olivat pukeutuneet hienoiksi noidiksi. Vanhemmat ne katsovat mitä lapset puuhaavat ja päättävät mitä askarrellaan.

      • Jenni

        jos vanhemmat ei osta askartelutarvikkeita kiireissään, niin turha lapsia syyttää jos vitsat ovat rumia. sitäpaitsi lentävät ne kuitenkin roskikseen, eikö virpomisessa tärkeintä ole kuitenkin kaikkien lasten ilo! Ei meidän mäkätys ja vaakkuminen


      • meillä

        Meillä pajuja haettiin jo pari viikkoa ennen ja niitä väsättiin sitten monena iltana. Tuli sulkia ja silkkikukkia ja rasseista väännettyjä koristeita ja huovasta leikattuja mustia kissoja.

        Virpomisvaatteet puettiin sunnuntaiaamuna ja naamioitumiseen meni ainakin tunti kun värjättiin hiuksia mustaksi ja meikattiin naamaa.

        Ei tyttöjä edes tunnistanut kun lähtivät. Lämpimästi ne oli otettu vastaan...opettelivat täksi vuodeksi vanhemman pääsiäislorun, ettei aina ólisi sama virvon varvon.


      • susu

        vanhempien ei myöskään pidä mennä suotta korjailemaan lastensa töitä. Miltä pienestä lapsesta tuntuu kun vanhemmat korjailevat lapsen mielestä hienoa vitsaa. Johan siinä lapsen itsetunto kasvaa.


    • hehhuli

      Joo olen itse huomannut myös saman asian. Nykyään lapset eivät koristele enää vitsojaan, koska lähtevät karkkien ja muun vuoksi liikenteeseen vitsojensa kanssa. Ennenhän se on ollut toisin.

      • pupuli

        Me saatiin ainakin kauniisti koristeltuja vitsoja. Samoin omat teki hienot taitojensa mukaan tietysti.


    • Pasi

      Ei enään paljaa pyrinyt virpojia. Muistan että aikaisempina vuosina sai jatkuvasti availla ovea. Tänä vuonna ei tullut kuin yksi "käden" paksuinen oksa!!!

    • poutis

      Meillä kävi vain yhdet virpojat. Lapset kiltisti kysyivät ensin saako virpoa, itse en muista että tällaista olisin tehnyt. Mentiin vain ovelle ja virvottiin ja toivottiin paljon namia. Oksakin oli hieno, kuusi sulkaa, silkkipaperia yms. Kyllä melkein hävetti kun ei ollut mitään namia. Kolmeen vuoteen ei ole käynyt yhtään virpojaa joten ei tullut edes mieleen hankkia mitään.
      Annettiin siis rahaa, mutta enpä tiedä arvostivatko lapset sitä suunnaattomasti. Viisivuotiaat kiittivät kuitenkin kauniisti ja toivottivat hyvää pääsiäistä. Jäi hyvä mieli ja toivottavasti ensi vuonnakin näkee yhtä hyvä tapaisia virpojia!

    • dex

      Itse aisassa minulle taas on hyvin vierasta ja uusi asia, että virvontakeppeihin lisätään mitään höyheniä yms.
      Kun minä lapsena kiersin, jaoimme vain luonnonkauniita pajunkissoja...
      Vieläkin pidän enemmän oksista ilman kamalaa värikirjoa.
      Makuasia vissiin.

    • Essi30

      no muuta tänne niin on vittakki komiempia ja trullit kulkee nyt lauantaina. kokkokin palaa komiammin ku missään.

    • kevätesikko

      Olen huomannut ,että jotka eivät itse osallistu koskaan mihinkään hauskan tekoon, kuten pääsiäistrullien kiertämisessä, ym muissakin juhlapyhissä, ovat kovimpia arvostelemaan toisia.!!!
      Kun lapsenlapseni tulivat meille viikonlopuksi ja myös toinen anoppi lapsensa kanssa, puimme lapsille hienot vaatteet ja meikkasimme,punaposket ja pilkutja haimme kätköistä vanhat kahvipannut. Aikaa oli kulunut jo edellinen ilta virpomisoksien tekoon ja vielä aikaisemmin pajunkissojen hakuun ties kuinka kauan, ja lasten kiertolenkki kesti n 2 tuntia. Kun poika ja tytöt tulivat kotiin sormet jäässä he olivat ikionnellisia koska kaikki virvottavat paikat olivat olleet niin kivoja ja ystävällisiä.
      Ei tarvitse antaa niin kalliita "karkkeja" että itseä suututtaa ,kysehän on enemmänkin opettaa lapsille vanhan ajan tapoja jota he sitten myöhemmin itsekin ilolla muistelevat!
      Heidän iloaan katsellessa tulee itsekin hyvälle päälle ja tuntuu että pääsiäinen alkaa.
      Pääsiäistä ei kannata viettää pelkästään syömällä ja varsinkin juomalla itsensä sairaaksi.
      Oikein iloista ja rentouttavaa pääsiäsenaikaa kaikille !

    • noita-ukko

      Juu, kyllä sitä muistaa kun itsekin kävi lapsena virpomassa. Silloin sitä todellakin nähtiin vaivaa ja koristeita oli vaikka minkälaista. Usein virpomisoksia tehtiin koulussakin askartelutunneilla.
      Nykyajan kakarat yrittää vaan päästä mahdollisimman helpolla ja kohta ei enää karkitkaan kelpaa, pitäis saada rahaa, jotka sitten laitetaan säästöön että parin vuoden päästä voidaan juoda kylillä keppanaa.
      Katsokaa vanhemmat minkälaisia oksia lapsenne tekevät, ennen kuin päästätte heidät kerjuulle. Tämä on vakava asia! Tähän täytyy tulla muutos.

    • ehottomasti

      hei ihmiset.... ottakaa rennosti.. ne on vaan pieniä lapsia joista se on hauskaa... ei kannata olla noin ilkeitä.... kerran se pääsiäinen vaan on... ei siinä ole mitään pahaa... :) lapsilla on ainakin kivaa ja se on tärkeintä... :) antakaa lasten elää... ja iloita... :)

      • Nipsu

        Just niin. Oli kiva nähdä iloisia naperoita
        nätteine vitsoineen, ja tyytyväisiä olivat vaikka
        ei rahaa saaneet vaan vähän suklaata.


      • sammoo mieltä....
        Nipsu kirjoitti:

        Just niin. Oli kiva nähdä iloisia naperoita
        nätteine vitsoineen, ja tyytyväisiä olivat vaikka
        ei rahaa saaneet vaan vähän suklaata.

        olen aivan samaa mieltä... :) oli tosi kiva nähä pikkusia lapsia meikattuna ja hienot vaatteet päällä... :D ja oksat oli tosi koristeellisia...:)


    • Eukko

      Kyllähän niitä hienojaki vitsoja vielä löytyy, meillekkin kotiin tuli kunnon kasa ihania värikkäitä ja täyteläisiä oksia! Ei pitäis yleistää sitä että oksat muka olisivat rumia, ja pitää ottaa huomioon että pienet lapset eivät jaksa isoa kasaa niitä oksia koristella...

      • Niina81

        Olessani pikkuinen tyttonen kavin virpomassa joka vuosi. Se oli iso juttu.
        Yhdessa kavereiden kanssa kaytiin keraamassa vitsat ja aidin kanssa koristeltiin. Aiti auttoi mutta ei torjunut vahan hupsuja ideoitani, kuten laittaa folioo koko vitsan ymparille. Tosin kylla han kysyi etta mikas se tama vaserrys on ja sanoine sen kuvaavan jaapuikkoa. Kaunis vitsa se ei ollut mutta olin todella ylpea tekeleestani ja annoin sen varmasti hymyssa suin.
        Pitaa kuitenkin muistaa etta vitsat on lapsi itse tehnyt ja kayttanyt siihen omaa luovuuttaan. Monesti voi olla etta mika lapsen silmin on kanista ei valttamatta mielyta aikuisen silmaa. Ajatus kuitenki on tarkein.

        Itseammi saamme vain siita syyttaa etta lapset ovat oppineet etta virpomalla saa rahaa. Vastuun tuntoiset aikuisethan siihen ovat opettaneet. Itse olin ainakin pienena pettynyt jos koppani pohjaa peitti vain raha eika varikkaat suklaa munat. Taisipa yksi paasianen itkukin paasta kuin ei ollut kuin pari paasiaismunaa ja muuten palkaksi oli saatu rahaa.


    • Marica

      Itselläni on 9 vuotias tyttö joka joutui tänä vuonna lähtemään yksin virpomaan sillä olin töissä silloin ja se harmitti minua kovasti...Olihan isi mukana turvana ja tukena muttei se ole sama juttu kun olemme olleet tähän asti noita kaksikko...Usvanoidat kyöpelivuoren kupeesta Noita Nokinenä (9 wee) ja Drusella (30 wee)...Olemme tehneet vaatteet tätä h-hetkeä varten ja ne jotka tietävät että olemme noitimassa odottavat meitä innolla...Innokkaimmat soittavat paria päivää aikaisemmin ja varmistavat että tulemme varmasti!...Virvomme, laulamme ja joskus jopa hieman tanssimme...äänemme ovat mahdottoman narisevat mutta pilke silmäkulmassamme on ystävällinen ja lempeä...=D
      Oksamme ovat aina värikkäitä ja kauniita eli emme laadusta tingi missään vaiheessa...=D

      Kuitenkin arvostan sitä oksaa jonka itse saan virpojalta sillä onhan hän sen tehnyt ihan tätä varten...Sellaisista noidista en tykkää jotka tulee tavallisissa vaatteissa ja oksassa on kaksi solmuun laitettua langan pätkää...niin kuin viime vuonna tulla tupsahti oven taakse illan suussa joskus seitsemän jälkeen...silloin se on vain sitä palkion haluamista!!!!

      Mutta oikein hyvää pääsiäistä kaikille tasapuolisesti!!!!

    • hanni

      Minulle tuli virpomaan neljän lapsen porukka ja kaikilta sain kauniisti koristellut monihaaraiset oksat. Pienenä tykkäsin itsenkin koristella oksat mahdollisimman täyteen ja kauniiksi :)
      Vanhemmilleni tuli kaksi lasta virpomaan ja molemmilta he saivat lyhyet oksanpätkät missä oli pari paperia ja ehkä yksi tai kaksi höyhentä.

      Tottakai se riippuu oksien tekijän iästä mikä on hänen näkemyksensä kauniista oksasta. Myös se, ostavatko vanhemmat/lapset itse tarpeeksi koristeita niin että kaikkiin oksiin riittää jotakin, vaikuttaa asiaan. Kaikki eivät edes jaksa kovasti nähdä vaivaa oksien eteen, mutta ilahtunut olin kun näin pikkupoikiakin kauniisti koristeltujen oksien kanssa kiertelemässä ovelta ovelle.

    • oven avaaja

      Minä sain kahdelta tuntemattomalta tytöltä todella kauniit vitsat ja hyvän mielen. Molemmat tytöt antoivat minulle oman. Niissä oli todella nähty vaivaa. Sulkien lisäksi oli itse tehty rusettejä ja paperikoristeita (ja niistä näki, että lapset olivat ne itse tehneet).
      Parasta tietysti oli kun 3-vuotias kummipoikani noita-asuun pukeutuneena tuli yllätyksenä virpomaan minut. Siinä samassa sain myös koko perheeltä kortin. Se oli kaunista.

      Itse kävin (näin aikuisenakin) virpomassa isovanhempani (kuten lapsesta asti olen tehnyt, teen niin kauan kuin he elävät, se on perinne)

      mieli oli iloinen kun sain pääsiäiskoristteksi kauniita vitsoja. Mukavaa, että jotkut näkevät vaivaa. En yleensä pidä ajatuksesta, että vieraat lapset tulevat virpomaan, mutta tänä vuonna siitä jäi todella hyvä mieli.

    • kunnon mies

      Lapset syyllistyivät kotirauhan rikkomiseen kun tulivat häiritsemään minua typerillä virpomisillaan. Tietysti eivät ikänsä puolesta ole rikosoikeudellisessa vastuussa,mutta haluankin vastuuttomat vanhempansa vastaamaan lapsiensa teosta.

    • Kisu

      pääsiäinen pilalla!! Sanoppa tuo lapselle joka on vääntänyt vitsaa ihan itse ja kovalla työllä saanut valmiiks ja sen mielestä se on maailman paras! Eiköhän se tarkoitus ole tärkein. Itselleni vaikka lapsi toisi pelkän risun olisin tyytyväinen koska pieni lapsi antaa sen sydämmestään.

    • VERTAILIJA

      http://www.seven.fi

      Sivujen keskellä Pixmania banneri - klikkaa

      Mene sivujen alas ja klikkaa Suomen lippua

      Tutustu erittäin halpoihin tuotteisiin.

    • hodari

      Oon ite ollu joka vuos virpomassa ja todennäköisin syy on se, että lapset haluavat tarpeeksi karkkia, ja vitsoja pitää myös poimia paljon.

      Siis syy on se, että lapset alkavat koristella niitä yksi päivä ennen pääsiäistä, ja kun vitsoja on paljon, niin vähäinen koristemäärä voi johtua näistä syistä:

      a) Koristeet eivät riitä joten lapsen pitää laittaa vähän koristeita vitsoihin

      tai

      b) Vitsoja on liian paljon ja lapsi ei jaksa koristella kaikkia kunnolla

      Joten turha suuttua lapsille, koristeet vain ovat liian kalliit ja lapsen kunto huono.

    • ...............

      Entäs kun jossain päin Suomea ei virvota ollenkaan?
      Itse en kunnolla edes tiedä mitä on virpominen, kai se on samantyyppistä uin nuuttipukkien kierto.

    • ..............................

      Jossain päin Suomea ei virvota ollenkaan. Itse en tarkalleen edes tiedä mitä on virpominen, olettaisin sen vain olevan samanlaista kuin nuuttipuukien kierto?

    • öllöl

      virpomaan eilen?eihän nyt ole edes palmusunnuntai hei daa!

    Ketjusta on poistettu 57 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe