https://yle.fi/uutiset/3-10979255:
"Eri tutkimuksissa 3-15 prosenttia saa haittavaikutuksia psykoterapiasta"
Onko haittavaikutus esimerkiksi?
1) taloudellinen
2) toimintakykyä salpaava
3) persoonallisuuden muutos epäterveeksi
4) työkyvyttömyys
5) trauma
6) sosiaaliset pelkotilat
7) ahdistus
8) riippuvuus
10) masennus
Tai joku muu?
Voidaanko tunnistaa niistä 3-15%, jotka saavat haittuvaikutuksia erilaisia yhteyksiä eri terapiasuuntauksien välillä? Onko olemassa jotkut suuntaukset, joiden riskitekijät voivat olla vakavampia kuin toisten? Onko esim. Ratkaisukeskeisyyden riskitekijä esim taloudellinen, jos vointi ei parane elämää korjaavien toimenpiteiden ja lämpimän rinnallakulkijan avulla. Tai onko psykodynaamisen persoonallisuuden muutokseen tähtäävät terapiat riskialttiimpia esim. Ahdistuneisuushäiriön esilletulossa?
"Stenberg on yksi kirjoittajista Duodecimin tuoreessa julkaisussa Psykoterapian haitat – ei vain ruusutarhaa(siirryt toiseen palveluun). Artikkeli jakaa haitat hyvin vakavista vakaviin, keskivakaviin ja vähäisiin. Esimerkkejä haitoista ovat itsemurhat, sairauspoissaolot, poikkeukselliset riidat puolison kanssa ja lisääntynyt itkuisuus terapiassa."
"Ongelma on, ettei haittavaikutuksia tunneta tarpeeksi ja keskustelusta puuttuu kriittisyys. Terapian tehoa ja mahdollisia haittavaikutuksia ei ole seurattu yhdessä"
Kiitos. Tämä tuo vähän toivoa. Kanava kriittiselle toiminnalle on aina se avain, joka mahdollistaa kehityksen. Jos potilaan ääntä ei haluta kuuluviin, kertoo se vain asenteesta potilaita kohtaan - voisiko tämän tulkita jopa niin, että hoidossa on sallittua pahentaa oloa.
Psykoterapian riskit tulee tunnistaa
37
246
Vastaukset
- Anonyymi
En ole itse ollut psykoterapiassa ikinä enkä aio mennäkkään.
Sen verran tiedän että täytyy olla psyykkisesti jo hieman paremmassa kunnossa terapiaan mennessä, huonokuntoisia, sairauden akuuttivaiheessa olevia ei yleensä laiteta sellaiseen terapiaan.
Siellä myös kaivetaan asioita pintaa syvemmältä eli usein alkuvaiheessa saattaa alkaa ahdistukset ym. voimistua uudelleen.
Terapeutin täytyy olla tosi hyvä ja heillä on jotain sääntöjä myös kuinka saa ja kuinka ei saa toimia.
Kuulemma potilasta ei saisi lainkaan esim. johdatella missään asiayhteydessä koska silloin potilas voi eksyä pahasti, siis henkisesti.
Tarkoitan sitä ettei voi sanoa esim. " jos sinulle on käynyt näin ja näin" tai muuta sellaista. Kun jos ei olekaan käynyt niin potilas voi silti ajatella että onkohan minulle käynyt niin ja siitä jo muodostuu lisää ongelmia.
Kerran tv:stä tuli ohjelmaa tästä.- Anonyymi
Minua nimenomaan jodateltiim auttavassa puhelimessa siinä määrin manipulatiivisesti, että lopulta puhuin aivan sekoja.
"poiuytrdfghjk" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua nimenomaan jodateltiim auttavassa puhelimessa siinä määrin manipulatiivisesti, että lopulta puhuin aivan sekoja.
"poiuytrdfghjk"Siis tulin ennenkaikkea täysin harhaanjohdatelluksi, niin että alkoi ihan tuntua että sitä sillä Raamatinkin harhaanjohdattelulla varmaan tarkoitetaan mitä mulle auttavassa puhelimessa kävi. Lisähaittavaikutuksina olisi ollut moraalin heikkeneminen, jos en olisi alkanut tällätavoin kriitiseksi., Myös haittavaikutuksena oli johdattelu seuraamaan ajatuksissa pelkoja, sekä yhä lisääntyvä puheripuli.
"poiuytrfdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tulin ennenkaikkea täysin harhaanjohdatelluksi, niin että alkoi ihan tuntua että sitä sillä Raamatinkin harhaanjohdattelulla varmaan tarkoitetaan mitä mulle auttavassa puhelimessa kävi. Lisähaittavaikutuksina olisi ollut moraalin heikkeneminen, jos en olisi alkanut tällätavoin kriitiseksi., Myös haittavaikutuksena oli johdattelu seuraamaan ajatuksissa pelkoja, sekä yhä lisääntyvä puheripuli.
"poiuytrfdfghj"Jos en olisi vastustanut haittavaiktuksena olisi ollut myös huonoihin oppeihin manipuloituminen kuten periaatteen: "Totuus voittaa" vaihtaminen periaatteeseen "vale voittaa". Siis uskomusten vaihtaminen huonompiin. Yritettiin myös tehdä vähemmän vastuulliseksi ihmiseksi opettamalla etten voi vaikuttaa ympäristööni kuin itseeni vain.
Siis kaikenlaisten epätieteellisten ja paikkansapitämättömien käsitysten opettaminen, älyllisen tason huomattava lasku, epäkohteliaamman puhetavan opettelu, jos en olisi laittanut hanttiin lukutottumusten ja ajanviettotapojen vaihtamimen huonolaatuisempiin, siis aktiivisen ajattelun vaihtaminen tv:n töllötykseen ja oman kriittisen ajattelun väheneminen, kehitystason taantuminen epäitsenäisemmäksi ja vanhemmista riippuvaisemmaksi,
"poiuytrdfghjk" - Anonyymi
Kiitos minä juurikin aloin puhelujen seurauksena, koska puhuivat emotionaalisesti niin johdattelevasti epäillä että kaikkea sellaista olisi voinut tapahtua mitä ei ole voinut tapahtua, näin minulle tapahtui vielä viime viikolla soittaessani erääseen paikkaan, seurauksena oli epäilyksiä, että vaikka mitä kauheaa olisi voinut tapahtua mistä en ole lainkaan tietoinen. Auttava puhelin loi koko ajan epäilyksiä, että olisi voinut tapahtua vaikka mitä mistä en tiedä mitään. Se oli se pahin haittavaikutus, jonka seurauksena tuntui olevan riski tulla hulluksi.
Tästä syystä lopetin koko puhelinlinjani olemassaolon ja nyt olen lopettanut soittelun sekä auttaviin puhelimiin että vanhemmilleni kokonaan pysyäkseni järjissäni. Aivotila on alkanut terävöityä.
"poiuytrdfghj"
- Anonyymi
Anteeksi, että vastaan tähän vaikka kyse ei ole suoranaisesti terapiasta, mutta sain useita noita haittavaikutuksia auttavasta puhelimesta soitettuani sinne muusta syystä: ruokarahojen menetys, itsetunnon menetys, minäkuvan huononeminen, pelkotilojen kierre, tärinää pelosta puhelimessa, kaatuminen puheluiden jälkeen, riippuvuus, moninkertaistraumatisoituminen, persoonallisuuden muutos huonompaan, käyttäytymisen muutos huonompaan, emotionaalisen tilan synkistyminen, mielikuvien synkistyminen yhä painajaismaisemmiksi, epävarmuuden lisääntyminen siitä miten asiat ovat jne.
Olen vielä viime viikolla soittanut yhteen toiseen paikkaan mistä sain kauheita oireita, mutta myös puhelun josta en saanut oireita, mutta tehnyt päätöksen etten soita mihinkään keskustelu auttavaan puhelimeen enää koskaan. Päätöksen jälkeen vointi on kohentunut nopeasti.
"poiuytrfghjk"- Anonyymi
Muita haittavaikutuksia oliivat: Mielen ja tunteiden kuormittuminen, keskittymiskyvyn heikkeneminen, mielenhallinnan kyvyn heikkeneminen, painajaiset, tolkuton ajatusten vaeltelu mielikuvitusmaailmoissa keskustelijoiden johdatuksella, luottamuksen heikkeneminen toisiin ihmisiin, keskustelemisesta pitämisen loppuminen,
"poiuytfghjkl" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muita haittavaikutuksia oliivat: Mielen ja tunteiden kuormittuminen, keskittymiskyvyn heikkeneminen, mielenhallinnan kyvyn heikkeneminen, painajaiset, tolkuton ajatusten vaeltelu mielikuvitusmaailmoissa keskustelijoiden johdatuksella, luottamuksen heikkeneminen toisiin ihmisiin, keskustelemisesta pitämisen loppuminen,
"poiuytfghjkl"Haittavaikutuksena oli myös kaikenlaisten haitallisten ajatusten ruokkiminen, täysin harhaan menneiden ajatusten ruokkiminen aika suurissa mittasuhteissa, mm. tämän kylläkin aloitti eräs toinen henkilö puhelimitse mikä sitten jatkui auttavan puhelimen puolesta. Eli itse auttava puhelinkin saattoi tulla ikäänkuin alkuun manipuloiduksi toisen henkilön johdattelun johdosta miksi sitten haittavaikutuksista tuli näin äärimmäisiä.
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haittavaikutuksena oli myös kaikenlaisten haitallisten ajatusten ruokkiminen, täysin harhaan menneiden ajatusten ruokkiminen aika suurissa mittasuhteissa, mm. tämän kylläkin aloitti eräs toinen henkilö puhelimitse mikä sitten jatkui auttavan puhelimen puolesta. Eli itse auttava puhelinkin saattoi tulla ikäänkuin alkuun manipuloiduksi toisen henkilön johdattelun johdosta miksi sitten haittavaikutuksista tuli näin äärimmäisiä.
"poiuytrdfghj"Sitten tajusin viime viikolla että: ainoa keino pelastua on täysi stoppi kaikille noille tekemisilleen. Ei sanan sanaa noihin suuntiin.
"poiuytfdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten tajusin viime viikolla että: ainoa keino pelastua on täysi stoppi kaikille noille tekemisilleen. Ei sanan sanaa noihin suuntiin.
"poiuytfdfghj"Lisähaittavaikutuksena mahdollisesti suhteeni vanhenpiini tekeminen täysin mahdottomaksi sekaantumalla asiaan omien ajatusteni ja tunteideni ja näkemykseni ja kokemukseni vastaisesti.
"poiuytrfdfghjk" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisähaittavaikutuksena mahdollisesti suhteeni vanhenpiini tekeminen täysin mahdottomaksi sekaantumalla asiaan omien ajatusteni ja tunteideni ja näkemykseni ja kokemukseni vastaisesti.
"poiuytrfdfghjk"Lisähaittavaikutuksena päätymimen tänne kun kerran olin joutunut "torille" yleiseksi pilkattavaksi puhelimessa.
Anonyymi kirjoitti:
Lisähaittavaikutuksena päätymimen tänne kun kerran olin joutunut "torille" yleiseksi pilkattavaksi puhelimessa.
"poiuytrdfghj"Haittavaikutuksena myös huoli että asioitani leviteltäisiin selkäni takana, koska puhelimen säännöt olivat käytännössä hyvin joustavat,
Anonyymi kirjoitti:
Haittavaikutuksena myös huoli että asioitani leviteltäisiin selkäni takana, koska puhelimen säännöt olivat käytännössä hyvin joustavat,
"poiuytrdfghj"Haittavaikutukset olisivat mahdollisesti jääneet pysyviksi, jos en olisi yhtynyt tähän kritiikkiin, siksi oli pakko, pahoitteluni
Anonyymi kirjoitti:
Haittavaikutukset olisivat mahdollisesti jääneet pysyviksi, jos en olisi yhtynyt tähän kritiikkiin, siksi oli pakko, pahoitteluni
"poiuytrdfghj"siis ryhtynyt, pahoitteluni myös valtaisasta kirjoitusvirhemäärästä, johtuu neurologisesta kömpelyydestä osua näppäimiin ja en jaksa korjata
"poiuytrdfgh"
- Anonyymi
Pelkkää kusetusta ja humpuukkia. Keksittyä must have -skeidaa.
- Anonyymi
Juuri noin minäkin olen arvellut koko ikäni, että kyseessä mahdollisesti olisi keksitty must have-skeida
"poiuytfghjk" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin minäkin olen arvellut koko ikäni, että kyseessä mahdollisesti olisi keksitty must have-skeida
"poiuytfghjk"Keskustelua tarvitsee sitä enemmän mitä enemmän puhuu, koska ongelmat paisuu. Koko ajan on lisää selvitettäviä pulmia niin ettei enää voi tehdä mitään muuta kuin ratkoa niitä. Ainakin puhelinkeskustelut vaikuttivat minuun niin. Olin kauhuissani kuin vielä neuvoivat säännölistä puhumista. Puheripulini olisi siinä tapauksessa kymmenkertainen tähän verrattuna. Minä en ollut se joka tämän puhumisen halusi aloittaa. Se on oma tarinansa miksi aloitin.
"poiuytfrghjk" - Anonyymi
Poiu! Tämäbtopic oli psykoterapian laaturekisterillle, kehittämistyölle, riskien ehkä yleiselle luokittelulle.
Tämä Poiun kokema on aika mielenkiintoista, koska yleensä voidaan olettaa, että etäterapioissa toisen ihmisen häpeäilmeet, vihailmeet ja olemus jotka ovat osavaijkuttimina myös mieleen -eli emootioihin jäävät vaikuttamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskustelua tarvitsee sitä enemmän mitä enemmän puhuu, koska ongelmat paisuu. Koko ajan on lisää selvitettäviä pulmia niin ettei enää voi tehdä mitään muuta kuin ratkoa niitä. Ainakin puhelinkeskustelut vaikuttivat minuun niin. Olin kauhuissani kuin vielä neuvoivat säännölistä puhumista. Puheripulini olisi siinä tapauksessa kymmenkertainen tähän verrattuna. Minä en ollut se joka tämän puhumisen halusi aloittaa. Se on oma tarinansa miksi aloitin.
"poiuytfrghjk"Ja tämä kaikki koska eivät voineet luurissa kunnioittaa omia eettisiä sääntöjään. Toin heille heti alkuun kohteliaasti ja asiallisesti esiin että olen henkilö, jolle keskusteluterapia ei sovellu. Neurologinikin oli hyväksynyt sen ettei sovellu, niin miksi tuollaisessa puhelimessa pitää sooloilla kuuntelematta soittajaa ollenkaan ?
"poiuytrfghjk" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämä kaikki koska eivät voineet luurissa kunnioittaa omia eettisiä sääntöjään. Toin heille heti alkuun kohteliaasti ja asiallisesti esiin että olen henkilö, jolle keskusteluterapia ei sovellu. Neurologinikin oli hyväksynyt sen ettei sovellu, niin miksi tuollaisessa puhelimessa pitää sooloilla kuuntelematta soittajaa ollenkaan ?
"poiuytrfghjk"He ryhtyi niinkuin vastustajikseni koska kuulun siihen vähemmistöön jolle ei sovellu hoitomuodoksi lääkkeet tai keskusteluterapia. Lääkärit ovat kaikki hoitaneet minua määräämättä minulle kumpaakaan. He eivät suostuneet keskustelemaan kanssani luureissa tyrkyttämättä minulle noita minulle sopimattomia hoitomuotoja,
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He ryhtyi niinkuin vastustajikseni koska kuulun siihen vähemmistöön jolle ei sovellu hoitomuodoksi lääkkeet tai keskusteluterapia. Lääkärit ovat kaikki hoitaneet minua määräämättä minulle kumpaakaan. He eivät suostuneet keskustelemaan kanssani luureissa tyrkyttämättä minulle noita minulle sopimattomia hoitomuotoja,
"poiuytrfghj"On olemassa ihmisiä jotka on äärimmäisen kemikaaliherkkiä sekä ihmisiä joille ei keskusteluterapia tuo mukanaan mitään hyötyjä. Tätä faktaa eivät voineet hyväksyä. Siksi kai tänne olen päätynyt.
Anonyymi kirjoitti:
On olemassa ihmisiä jotka on äärimmäisen kemikaaliherkkiä sekä ihmisiä joille ei keskusteluterapia tuo mukanaan mitään hyötyjä. Tätä faktaa eivät voineet hyväksyä. Siksi kai tänne olen päätynyt.
"poiuytrdfghj"Minä nyt satun vielä olemaan noita kumpaakin yhtäaikaa. Ihmettelin koko ajan että miksi eivät voi minun antaa rauhassa olla sellainen poikkeustapaus kuin olen. Silloinhan en olisi joutunut edes tällaiseen julkiseen paasaukseen vaivoikseen.
Anonyymi kirjoitti:
Minä nyt satun vielä olemaan noita kumpaakin yhtäaikaa. Ihmettelin koko ajan että miksi eivät voi minun antaa rauhassa olla sellainen poikkeustapaus kuin olen. Silloinhan en olisi joutunut edes tällaiseen julkiseen paasaukseen vaivoikseen.
"poiuytrfdfghjk"Mun mielestä siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa että myös kemikaaliherkkä henkilö jolle ei sovellu keskusteluterapia keskustelee muutoin vain toisten ihmisten kanssa tai etsii toisenlaisia ratkaisuja ongelmiin. .
Anonyymi kirjoitti:
Mun mielestä siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa että myös kemikaaliherkkä henkilö jolle ei sovellu keskusteluterapia keskustelee muutoin vain toisten ihmisten kanssa tai etsii toisenlaisia ratkaisuja ongelmiin. .
"poiuytrdfghj"Ei kai nyt kuitenkaan kaikkien ihmisten tarvitse mennä terapiaan tai syömään masennuslääkkeitä.
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai nyt kuitenkaan kaikkien ihmisten tarvitse mennä terapiaan tai syömään masennuslääkkeitä.
"poiuytrfghj"Mitä sitten jos lopulta koko kansa käy terapiassa ja syö masennuslääkkeitä ?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitten jos lopulta koko kansa käy terapiassa ja syö masennuslääkkeitä ?
"poiuytrfdfghjk"Ei kai se sentään pitäisi olla mikään päämäärä ?
"poiuytfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai se sentään pitäisi olla mikään päämäärä ?
"poiuytfghj"Näen mielikuvituksessani sellaisen hauskan science fiction elokuvan jossa tosiaan koko kansa käy terapiassa, joka ikisellä on oma terapeutti. Elämästä on tullut kokonaan terapiaa.
"poiuytrfdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näen mielikuvituksessani sellaisen hauskan science fiction elokuvan jossa tosiaan koko kansa käy terapiassa, joka ikisellä on oma terapeutti. Elämästä on tullut kokonaan terapiaa.
"poiuytrfdfghj"Ja mä koen terapiat hyvin epämiellyttäviksi ihan siitä syystä että koen että ne itsessään opettavat lapsenomaiseen riippuvuuteen "hoitajasta", infantilisoivat.
Anonyymi kirjoitti:
Ja mä koen terapiat hyvin epämiellyttäviksi ihan siitä syystä että koen että ne itsessään opettavat lapsenomaiseen riippuvuuteen "hoitajasta", infantilisoivat.
"poiuytrdfghj"Mua oksettaa sellainen infantilisoiva tunne todella voimakkaasti ja tuottaa pahoinvointia jo ihan itsessään sellainen lapsenomainen asema aikuiselle ihmiselle.
"poiuytrdfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mua oksettaa sellainen infantilisoiva tunne todella voimakkaasti ja tuottaa pahoinvointia jo ihan itsessään sellainen lapsenomainen asema aikuiselle ihmiselle.
"poiuytrdfgh"Eikö riskinä ole vain henkilön oma vaikeus luottaa, vaan se että vastassa todella voi olla sisintäsi kaiveleva epäluotettava henkilö. Mua on aina kiitelty luottavaisuudestani keskusteluissa, mutta millä hinnalla ?
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö riskinä ole vain henkilön oma vaikeus luottaa, vaan se että vastassa todella voi olla sisintäsi kaiveleva epäluotettava henkilö. Mua on aina kiitelty luottavaisuudestani keskusteluissa, mutta millä hinnalla ?
"poiuytrfghj"Mitään takeita ei ole myöskään siitä että terapeutti oikeasti olisi asiakastaan jotenkin henkisesti kehittyneempi.
"poiuytredfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään takeita ei ole myöskään siitä että terapeutti oikeasti olisi asiakastaan jotenkin henkisesti kehittyneempi.
"poiuytredfgh"Eihän ole mitään sellaista luonnonlakia että terapauteiksi hakeutuisi muita kehittyneemmät ihmiset.
"poiuytrdfghj"
- Anonyymi
Voi apua Poiu.
Mihis luureihin soittelit?- Anonyymi
No mä tunnustan olen erääseen toiseen numeroon sillointällöin soittanut luurisoitteluni täydellisesti lopetettuani kaksi vuotta sitten sinne mitä kritiikini koskee. Nyt on valitettavasti käynyt niin, etten voi soittaa viimeiseenkään luuriin johon olen joskus soittanut pitäen sitä ainoana numerona jonne voi soittaa. En paljasta syytä.
Anonyymi kirjoitti:
No mä tunnustan olen erääseen toiseen numeroon sillointällöin soittanut luurisoitteluni täydellisesti lopetettuani kaksi vuotta sitten sinne mitä kritiikini koskee. Nyt on valitettavasti käynyt niin, etten voi soittaa viimeiseenkään luuriin johon olen joskus soittanut pitäen sitä ainoana numerona jonne voi soittaa. En paljasta syytä.
"poiuytrdfghj"Kilttien ihmisten ei kannata alkaa murehtia olisiko vika heissä, jos tätä lukevat.
"poiuytfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilttien ihmisten ei kannata alkaa murehtia olisiko vika heissä, jos tätä lukevat.
"poiuytfghj"Nyt alkaa täysin luuriton, luureista raitis elämä. Viimeinkin.
"poiuytrfdfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"poiuytrdfghj"Mitä auttavia numeroita?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse674479Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1043737Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1083361Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.211906Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681893Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.871159- 89923
- 54878
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.122872Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä23794