Kiirastuli (lat. purgatorium, 'puhdistuspaikka') on katolisen kirkon teologian mukaan olotila, jossa pelastuneen ihmisen sielu kuoleman jälkeen puhdistuu (lat. purgare, 'puhdistaa') synneistä ennen taivaaseen pääsyä. Useimmat taivaaseen pääsevät tarvitsevat katolisen kirkon käsityksen mukaan tällaista puhdistusta ennen kuin kohtaavat Jumalan. Sitä vastoin kadotukseen joutuvat eivät käy kiirastulessa.
Katolisen kirkon katekismuksen mukaan "ne, jotka kuolevat Jumalan armossa ja ystävinä, mutta eivät ole täydellisesti puhdistuneet, saavat kyllä olla varmoja ikuisesta pelastuksestaan, mutta he joutuvat kuolemansa jälkeen läpikäymään puhdistuksen saavuttaakseen sen pyhyyden, joka on välttämätön taivaan iloon pääsemiseksi".
Käsitys kiirastulesta nojaa käytäntöön rukoilla vainajien puolesta. Tähän liittyy sielunmessujen (lat. requiem) viettäminen. Katekismuksen mukaan "kirkko on jo varhaisimmista ajoista asti kunnioittanut vainajien muistoa ja kantanut heidän puolestaan esirukouksia ja varsinkin eukaristista uhria, jotta he puhdistuisivat ja pääsisivät autuaaksi tekevään Jumalan katselemiseen. Kirkko suosittaa myös almuja, aneita ja katumustekoja vainajien puolesta."
Katolinen kirkko katsoo kiirastulen olemassaolon näkyvän jo Raamatun kirjoissa; kirkkoisillä se on havaittavissa varhaisimmillaan 200–400-luvuilla Clemens Aleksandrialaisen, Cyprianus Karthagolaisen, Lactantiuksen, Kyrillos Jerusalemilaisen, Gregorios Nyssalaisenlähde tarkemmin?, pyhän Johannes Khrysostomoksen ja pyhän Augustinuksen kirjoituksissa. Oppi dogmatisoitiin eli määrättiin pakolliseksi uskonkappaleeksi kirkon jäsenille vuonna 1274.
Protestanttisten kirkkojen ja liikkeiden piirissä oppia kiirastulesta ei hyväksytä. Martti Lutherin mukaan kiirastulen olemassaolosta ei voida sanoa mitään.
Ortodoksisen teologian mukaan ihmiset ovat kuolemansa jälkeen välitilassa, jossa he ovat tietoisia, mutta kirjaimellista puhdistavaa tulta ei ortodoksisen kirkon mielestä ole. Ortodoksisen näkemyksen mukaan sielut siirtyvät pois välitilasta viimeisen tuomion jälkeen. Se, että tarkoitetaanko tällä välitilalla niin sanottua tulliasemaoppia, ei ole saatu ortodoksisessa teologiassa yhteisymmärrystä.
Dante Alighierin teos Jumalainen näytelmä lienee kuuluisin kaunokirjallinen kuvaus kiirastulesta. Dante kuvaa kiirastulen pengerretyksi vuoreksi. Kun syntinen on viimein puhdistunut synneistään, hän voi nousta vuoren huipulle, mistä alkaa paratiisi. Danten näkemys kiirastulesta on kuitenkin taiteilijan oma eikä sinänsä edusta kirkon virallista näkemystä. Kirkon viralliseen näkemykseen ei myöskään kuulu käsitys kirjaimellisesta, polttavasta tulesta vaan ylipäätään kärsimyksestä tai taakasta, josta sielu kiirastulen myötä vapautuu.
- Joona -
KIIRASTULI
9
101
Vastaukset
- Anonyymi
Hyviä arvauksia, mutta kaikki pielessä.
r - Anonyymi
Onneksi läpimätä Joona lähti pilaamasta Jumalan lasten raikasta ja puhdasta hengitysilmaa.
- Anonyymi
Kuitenkin sääli Joona-riepua. Monessa polvessa Amerikkaa myöten suvussa on ollut uskovaisia. Joona oli siunattu Helsingissä puhujaksi, mutta katsoi tehtävän halvaksi ja jätti Jumalan valtakunnan. Edessä on helvetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin sääli Joona-riepua. Monessa polvessa Amerikkaa myöten suvussa on ollut uskovaisia. Joona oli siunattu Helsingissä puhujaksi, mutta katsoi tehtävän halvaksi ja jätti Jumalan valtakunnan. Edessä on helvetti.
"Joona oli siunattu Helsingissä puhujaksi, mutta katsoi tehtävän halvaksi ja jätti Jumalan valtakunnan."
Joona ei jaksanut olla enää niiden puhujien joukossa, jotka hyväksyivät SRK:n harhaan menon salaamisen.
- Anonyymi
Kiirastuli on täysin saatanallista, ihmisuskon tulosta, joka ei esiinny Raamatussa.
Tuonela on paikka minne kuolleet menee, pahat alkuperäiselle puolelle, ja UT;n Pyhät Jeesuksen uuteen Pyhälle puolelle, jonka Hän perusti, vieden anteeksi pyytäneen, parannuksen tehneen mennessään.
Kuoleman jälkeen ei enää ketään puhdisteta, puhdistus pitää tulla ihmisestä Parannuksen Jeesukseen jo hengissä ollessa.
Katoliset, eikä Jeesusta vastaanottamattomat eivät koskaan tapaa Jumalaa, tuomionkin antaa Messsias, Jeesus.
Jumala ei jaa enää ketään, se on Jeesus ja vain Uudestisyntyneet Pyhät ovat Hänen kanssaan Iankaikkisuudessa.
katekismukset ovat ihmisen luomia vihkosia, ei muuta.
Kannattaa rukoilla elävien, ei kuolleiden puolesta, kuten Raamattu kehottaa.
Nämä almut, yms ovat suoraan saatanalle, kolmiyhteinen Jumala niitä ei huoli eikä tarvitse.
Silläkään ei ole mitään merkitystä, kuinka hyvin osaa nettiä kopioida, oli kopioija kuka hyvänsä.
Tuonela on se välitila, josta Idän kirkko kirjoittaa, ja on ihan oikeassa. Siellä Pyhällä puolella voi tavata paremman ristin ryövärinkin.
Mielistäni tälläisiä kirjoituksia ei tälle palstalle kannata tuoda.
f- Anonyymi
Mielestäni sinun kirjoituksia ei tällä palstalla tarvita. Ekslusiivista ,saatanallista, harhauttavaa saalemia noi juttusi. Mene hellureitten, kaltaistesi palstalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni sinun kirjoituksia ei tällä palstalla tarvita. Ekslusiivista ,saatanallista, harhauttavaa saalemia noi juttusi. Mene hellureitten, kaltaistesi palstalle.
Menikö minulla kommenttisi ohi kirjoituksista?
Etkö voi vastata, tai oletko juonut exlusiivi?
r
- Anonyymi
Aamen.
1. Kor. 3:9-15 ”Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
"Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.” jumalanvaltakunnan siijjonissa on siunatut hoitokokkoukset. Tässä ei kiirastulia tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706594
- 584472
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283158- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566- 151564
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341349
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471273