Ajatellaampa teoreettisesti, että koira olisi monella häiriöksi muille ihmisille. Tältä pohjalta otsikossa oleva kysymys. Kysyessäni aiemmin samaa tällä palstalla, olen saanut useimmiten seuraavat kaksi perustelua, jotka kumoan alla vastakysymyksillä. HUOM: puhun LEMMIKKIKOIRISTA, EN TYÖKOIRISTA (esim huumekoirat, ruumiskoirat, avustajakoirat).
1) "koira on tärkeä/ystävä/perheenjäsen" -miksei jokin muu lemmikki ajaisi saman asian? 2) "koira suojelee" - mihin ihminen tarvitsee erityistä suojelua, miksi ylivoimainen enemmistö ihmisistä pärjää ilman tällaista suojelua?? Lisäksi, jos suojelua tarvitsee, siihen löytyy kosolti muitakin keinoja.
Miksi hankitte lemmikiksi juuri koiran??
15
97
Vastaukset
- Anonyymi
1. siksi minulla olikin lemmikkinä kissa. Se piti hiiret poissa. Nyt ei ole enää mitään lemmikkiä, koska tykkään matkustella. Lemmikki rajoittaisi liikaa. Hommvsin hiirenloukkoja.
2. en tarvitse suojelua, koska minä en käytä huumeita, ei ole velan perijoitä, ei velkaa. Ovissani on hyvät lukot. Kuulen ilman koiraakin, jos joku pyrkisi sisään.
3. tykkään naapureistani. :) - Anonyymi
Koirani, ei ole häiriöksi.Se ei hauku ihmisiä kylillä, ei mene vieraiden luo, enkä jätä sen ulosteita maahan hoidetuilla alueilla.Se vain on olemassa.Kulut maksan itse.
On mukavampi kulkea lenkkejä koiran kanssa.Nään muita koiran omistajia, ja lenkkeillään viikottain yhdessä.Meillä tullut paljon tuttuja naapurustosta koiran vuoksi, ihmiset tulee sen vuoksi juttelemaan.
Käyn näyytelyissä, tuttuja nään siellä, kuljetaan matkoja yhdessä.Käyn kokeissa, sama juttu.
Koira ilmoittaa vieraista pihallamme, asumme syrjässä.Neljäsataa metriä noin, naapuriin.
Koira on mukana sukulaisissa, vanhukset ilahtuvat kovastikkin( pyytävät,ota mukaa,jos en ota,ovat pettyneitä ja käskevät ottaa seuraavalla kerralla), ja käydään yhdessä lenkeillä, heillä on myös koiria.
Metsästetään, ilman koiraa riistaa ei löydy, tai saada talteen esim.vedestä,kaislikosta,heinikosta, pusikoista jne.
Mikä muu lemmikki, olisi sinusta minulle sopivampi, kuin koira?
Koira soveltuu...
Lenkkiseura
ilmoittava vahti
kyläilyseura
koeharrastus
näyttelyharrastus
metsästysharrastus
vanhusten seurana
lasten seurana( hakee leluja, leikittää vanhuksia ja lapsia jne)
...mikä korvaisi tuon koiran, oikeasti
?
Vai, meinaatko, että minä harrastaisin noita ilman koiraa?
Ihmetyttää, että mitä se sinua haittaa, että minulla on koira?
Onko se tervettä?
Mitä sinä harrastat?
Ei minua haittaa, vaikka jollain on, tai on olematta lemmikki.Tietysti niitä pitää kohdella kuten laki suomessa velvoittaa.- Anonyymi
"Ihmetyttää, että mitä se sinua haittaa, että minulla on koira?"
Missä sanoin niin? T, aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ihmetyttää, että mitä se sinua haittaa, että minulla on koira?"
Missä sanoin niin? T, aloittajaKukaan ei tuollaista aloitusta tee, ellei koirien olemassa olo ahdista ihan sairaasti.
Normaalia ihmistä ei kiinnosta pätkänvertaa, että mitä muilla on, tai ei ole lemmikkinä.
- Anonyymi
Koiria hankitaan varmasti monista eri syistä.
Esimerkiksi:
-lemmikiksi, koira voi antaa rakkautta ja kiintymystä, ja sille voi antaa sitä takaisin
-jotkut hankkii koiran vain oman egon pönkittämistä varten, ja tietyn rotuisia tähän tarkoitukseen -> oikeasti tekee vain itsestään naurettavan
-jotkut hankkii tietämättömyyttään ja ymmärtämättömyyttään pikkulapsille retuutus leluksi
-joku voi hankkia esim. maataloon tai yksinäiseen omakotitaloon vahtikoiraksi, joka on samalla lemmikki
-monet nauttivat koiran kanssa harrastamisesta, löytyy monia mahdollisuuksia harrastaa koiran kanssa (jälki, rauniokoiratoiminta, toko, agility jne. jne.
Koirahan on ollut ihmisen kumppani ja seuralainen tuhansia vuosia, joten mitään uuttahan tässä asiassa ei ole. - Anonyymi
Ensimmäinen syy, miksi minulla on koira, on totta puhuen tottumuskysymys. Meillä on aina ollut koiria, mutta opiskellessani nuorena olin ilman koiraa. Elämä tuntui tyhjälle. Jos haluaa raapaista pintaa syvemmälle, perimmäinen syy koiran hankintaan on puhtaasti oma itsekkyys. Koska haluan, koska voin ja koiranomistajana haluan kehittyä ja kehittää koiria i.
Seuraavaksi tulee sitten metsästysharrastukseni. Kykenen siihen ilman koiraa kyttäämällä, mutta mielestäni se on kaikin puolin parempaa ja tehokkaampaa koiran kanssa. Siksi minulla on metsästyskoira.
Arvostan koirassa myös vahtiviettiä maalla asumiseni vuoksi ja ominaisuuksia koiraharrastuksiin. Metsästyskoirasta on kaveriksi hiihtoon ja juoksuun, joilla myös ylläpidän sen metsästyskuntoa, mutta sillä ei ole miellyttämishalua tai vahtiviettiä yhtään. Siksi minulla on paimenkoira, jonka kanssa koluan pidemmälle.
Onhan näistä seuraa ja ilman koiria nyhjöttäisin ilman kontakteja ulkomaailmaan. Tuskin liikkuisin ilman niitä. Eli syitä nekin. Mutta se syy siihen, miksi minulla on koira, on puhtaasti oma itsekkyys.
En tiedä mitä haluat vastaukseksi, koska jo toinen aloitus aiheesta, mutta tässä nyt oma kokemus ja mielipide. En usko, että koira otetaan suojelemaan, hyvin harva oikeasti ottaa varsinkaan koska se on todella huono syy ottaa elävä eläin, vaan ehkä se koira itsessään tuo sitä turvan tunnetta? Toisaalta miksi koira ei voisi olla vaihtoehto kuten vaikka pippurisumute luomaan sitä turvan tunnetta? Ihan yhtä vaarallisia väärin käytettynä molemmat, mutta jo se olemassaolo "takataskussa" luo itsessään kummassakin sen turvan tunteen. 1 - kohtaan taas käy kaikki eläimet, joten miksi se on ongelma vain koiran kohdalla? Toki ehkä syynä koiran/eläimen hankintaan "ystävyys" on huono, koska silloin helposti unohdetaan vastuu mitä omistamiseen ja sen eläimen lajikohtaiseen hyvinvointiin liittyy, koska lemmikki inhimillisestetään herkästi. - Anonyymi
itse en halua koiraa siksi, kun lenkki ilman koiraa on pidempi ja vauhdikkaampi. Lenkkeillessä ohitan monta koirankusettajaa, jotka vain seisoo joko koiraa paskattaen tai toisen koirankusettajan kanssa jutellen. Kai ne luulee lenkkeilevänsä. :D
- Anonyymi
Vaikutelma viestistäsi on että haluat vain nokittaa olemalla "parempi lenkkeilijä", mutta siltä varalta että aidosti koet ton esteenä koiran hankinnalle: koira ei hidasta lenkkiä juuri yhtään jos sen opettaa juoksemaan pysähtelemättä, minkä se oppii todella nopeasti. Ite kuntolenkin alussa ja lopussa annan koiran tehä tarpeensa, mutta siihen väliin mahtuu vauhtia ihan niin paljon kuin haluan. Minkä lisäksi käydään rauhallisilla kävelyillä rupattelemassa toisten koirankusettajien kanssa
- Anonyymi
Itse katkaisin välit yhteen pariskuntaan, jonka naispuolinen osapuoli halusi aina ottaa koiran mukaan meille, vaikka olin sanonut, että koira jää pihalle ja se ei taas hänelle sopinut.
Harmi, koska mies oli tosi mukava ja hyvää seuraa. Eli kyllä koira voiolla myös sosiaalisesti rajoittava.- Anonyymi
Mielestani vika on Sinussa eika tuttavissasi saatikka heidan koirassaan. Kaverit koirineen ovat aina tervetulleita, ja mieluummin koirineen. Oma on valintasi, ehkä yksinainen vanhuus ilman edes koiraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestani vika on Sinussa eika tuttavissasi saatikka heidan koirassaan. Kaverit koirineen ovat aina tervetulleita, ja mieluummin koirineen. Oma on valintasi, ehkä yksinainen vanhuus ilman edes koiraa.
Kyllä ympärilläni ihmisiä piisaa eli yksinäisyydestä ei ole pelkoa. Onneksi kaikilla tuttavillani ei ole koiraa. Ja niilläkin joilla koira on, osaavat jättää sen kotiin tai ymmärtävät, että koira voi olla ulkonakin. Meillä on iäkäs kissa, jota koira stressaa, sekä yhdellä lapsella koira-allergia. Vain tämä nainen oli liian tyhmä tajuamaan, ettei koira voi tulla meille sisälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ympärilläni ihmisiä piisaa eli yksinäisyydestä ei ole pelkoa. Onneksi kaikilla tuttavillani ei ole koiraa. Ja niilläkin joilla koira on, osaavat jättää sen kotiin tai ymmärtävät, että koira voi olla ulkonakin. Meillä on iäkäs kissa, jota koira stressaa, sekä yhdellä lapsella koira-allergia. Vain tämä nainen oli liian tyhmä tajuamaan, ettei koira voi tulla meille sisälle.
Tiesitkö.Kissa allergisoi koiraa enemmän.Siksi koiralle allergiset ovat ensin, tai enemmän kissoille allergisia.Tutkittu juttu.Kani on myös enemmänallergisoiva eläin.Eli eläinallerkisille pahimmat kani ja kissa.Itsellä allergiaa noille, ollut silti molempia itsellä.Pienet oireet ei haittaa, silti voi lemmikin lopuikää pitää.
Kouluissa, lapsiel kavereilla on kissaa,kania,koiraa,hevosta ja niiden allergeenit vaatteissaan.Jos alkaa niitä väistelemään, on siitä enemmän allergiselle haittaa kun hyötyä.Siedätys, se on vaihtoehto, jos oikein ahdistaa.Asenne, vaikuttaa myös.
- Anonyymi
Koirasta on hyotyä.
Sinkkumiehenä loydän koiran kanssa naistuttavia helpommin, kuin yksin. Jos ne eivät ole johtaneet vakavampiin suhteisiin, vika on minussa, ei koirassa.
Koira lämmittää ja lohduttaa rotkottäessään selän takana sängyssä, missä sen naisen pitäisi olla.
Koira ei myöskään kiukuttele. On tyytyväinen ruokaansa, vaikka se olisi samaa joka päivä.- Anonyymi
Siinäpä syy, miksi olet sinkku. Naiset eivät tykkää koiranhajuisista miehistä, eikä likaisesta koirasta sängyssä. Vai nukutko itsekin likaisissa vaatteissa ja kengät jalassa, etkä käy suihkussa kuin pari kertaa vuodessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäpä syy, miksi olet sinkku. Naiset eivät tykkää koiranhajuisista miehistä, eikä likaisesta koirasta sängyssä. Vai nukutko itsekin likaisissa vaatteissa ja kengät jalassa, etkä käy suihkussa kuin pari kertaa vuodessa?
Minä nukuin mieheni vieressä.Ja aamulla, taas koira kömpi sänkyyn kerjäämään silityksiä.
Koiraa pestään aina ulkoilunjälkeen, jos tassut on likaiset.Pikainen tassujen suihkutus ja kuivaus vie aikaa alle viisi minuuttia.
Joitakin ahdistaa kaikki, muiden lemmikitkin, ja sitten uskottelevat ja kuvittelevat puolet ongelmistaan lisää.Onnea vaan aloittajallekkin sinne mielikuvituskuplaan, helpolla et itteesi päästä, mut pärjäile😂👍
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232327Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37940- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780