Vasenkätisen neulonta

Anonyymi

Hei,
tietääkö kukaan edes yhtä painettua käsityöopasta, joka olisi suunnattu vasenkätisille, eli myötäpäivään neuloville. Netistä jotain löytyy, mutta ei mitään kokoavaa, yhtenäistä ohjeistoa. Itse olen täydellinen vasuri. Pieniä käsitöitä toki olen tehnyt, mutta aina se neuleohjeen "kääntäminen" itselle sopivaksi on työlästä. Vasenkätiset ovat kuitenkin melko suuri vähemmistö. Luulisi, että jotain löytyisi kirjoissa ja kansissa. Jos joku mahdollisesti omistaa tarpeettomana ohjeita, olen valmis maksamaan.

2

598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä tarkoitat myötäpäivään neulomisella?

Olen oikeakätinen ja neulon ihan "tavallisesti", mutta kyllä minun työni etenee myötäpäivään. Neulomattomat silmukat ovat vasemmalla ja neulotut oikealla ja oikealle menee koko ajan uutta ja työ etenee myötäpäivään.

Neulominen on aika lailla molempikätinen tekniikka ja siksi siitä (toisin kuin virkkauksesta) ei yleensä opeteta peilikuvaversiota vaan kaikki oppivat saman tekniikan. Suomessa me vielä neulomme mannermaisesti, jolloin oikea ja vasen joutuvat molemmat töihin ja tämä on ilmeisesti vasenkätiselle helpompi tekniikka kuin englantilainen neulonta, jossa oikea käsi tekee suurimman osan työstä. Kaiken tämän vuoksi voi olla, että etsimääsi kirjaa ei ole olemassakaan. :-( Löysin Googlella pari Left-handed knitting -kirjaa, mutta ne olivat kalliita ja niissä opetetaan hyvin mahdollisesti englantilainen neuletekniikka, jota tuskin haluat opetella.

Jos tosiaan neulot peilikuvana eli niin, että neulotut ovat vasemmalla ja neulomattomat oikealla, etsi sellaisia neuleohjeita, joissa on kaaviokuva mallineuleesta, silloin näet heti, mitä pitää tehdä ja voit lukea kaaviota vasemmalta oikealle. Esimerkiksi monet pitsineule- ja palmikkomallit ovat tällaisia.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta. Myötäpäivään neulomisella tarkoitan, että neulon kellon viisareiden etenemisen suuntaisesti, eli ymmärtääkseni oikeakätiset neulovat ns. vastapäivään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3563
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      69
      3211
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      2995
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      159
      2758
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      12
      2303
    6. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2279
    7. Kirjotan ikävää ulos

Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1698
    8. Sinä se vaan jaksat

Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1597
    9. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      3
      1587
    10. iltalehden uutinen poistettiin?

Jämsässä koulussa rikosepäily avustaja juu
      Jämsä
      15
      1356
    Aihe