Väsynyt mummeli

Anonyymi

Taitaa tulla ylläri ensi vuonna, kun tämä mummeli 69 vee lähtee tulevana jouluna viettämään pyhiä valmiiseen pöytään jonnekin kylpylään tai risteilylle. Kun nyt olen kuunnellut sitä narinaa männä päivinä, että kun joutuu syömään jouluruokia kolmena päivänä peräkkäin ja joutuu juoksemaan "siellä ja täällä joulupöydissä syömässä". Ite olen, vanha ihminen, huhkinut hellan ja uunin vieressä viimeisen pari viikkoa, kantanut kassikaupalla ruokaa, suunnitellut ruokalistoja, kattanut ja korjannut pöytää yhtämittaa, lämmittänyt, jäähdyttänyt, tiskannut, ja taas kattanut ruokia herrasväelle. Aattoiltana meni pitkälle yöhön keittiössä ja eikun joulupäivänä uutta kattausta moneen kertaan. Olenko ravintola? Olen. Olenko rikas? Ilmeisesti olen. On varaa kylmäsuolattuun, savustettuun, sianlihaan, poronlihaan, naudanlihaan, on kakkuja, on juustoja, voi että vaikka mitä, uutta perinnettä ja vanhaa. Talous huutaa hallelujaa, lahjakortteja kiitos, en haluu mummelin ostamaa halpatavarakrääsää, pitää olla lahjakortti että voi ite valita... mummelithan kroisoksia, ei sitä muuten mummelille tultaisi, kun "pitää tulla ja joutuu tulemaan". Olenko joskus sanonut, että pitää. Mistä moinen kuvitelma? Mummo on uunin viereen kasvanut pahka, joka osaa kokata ja jonka kuuluu kokata. Mutta nyt mummeli pistää ensi vuonna elämän niin risaaaseksi ja jouluna ei mummelista näy kuin tyhjät Ainotossut. Nuorempi väki laittaa ihan ite ihanat sapuskansa, vaikka mitä ulkomaan reseptiä, mummo riekkuu jossain muualla joulutunnelmissa. Saattaa peräti vetää läskit silmille kerrankin. Terkuin Sinikka-Mummeli, joka on ollut ite syyllinen uhriutumiseensa.

4

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä Sinikka, pidä lupauksesi ja nauti.

• Anonyymi

Kiitos! Sinikka-mummeli ei peru lupaustaan. On vain vahvistunut mieli siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos! Sinikka-mummeli ei peru lupaustaan. On vain vahvistunut mieli siihen.

Ei taida onnistua koronan takia?

• Hyvä hyvä =) Ei toiselta saisi vaatia liikoja. Pitää osata myös ymmärtää toistakin ihmistä. Ei aina voi vaatia sitä ja tätä lahjaksi tai että pitää olla kaikenmaailman ruuat pöydässä. Sitäpaitsi, jos sukulaiset/perhe tai ystäviä tulee joulua viettämään, niin hekin voisivat edes jotenkin osallistua ruokapuoleen ja joulussahan tunnelma on tärkeintä, että miksi sitä pitää heti alkuunsa ruveta latistamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4515
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      311
      3433
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3356
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2509
    5. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2475
    6. 258
      2081
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      1632
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      89
      1571
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      44
      1336
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1153
    Aihe