Voiko typerämpää olla
Miks kuka-sanan tilalle
Ketä
Järjetöntä
Kun turkulainen sanoo "ketä" sen pitäs sanoa
35
86
Vastaukset
- Anonyymi
Ketä tämän pitäisi kiihdyttää?
Oles ny
Beng - Anonyymi
Tuo uusi puhetyyli on opittu maahanmuuttajilta, jotka ei suomea osaa.
Opetelkaa lisää, kohta ollaan ihan sekakielisiä eikä mamuja erota joukosta, pimeässä ainakaan.- Anonyymi
Ota asioista selvää! Ketä-sanaa on käytetty jo vanhassa Helsingin slangissa.
https://www.kielikello.fi/-/-keta-se-oli-kun-polli-mun-kirjan- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ota asioista selvää! Ketä-sanaa on käytetty jo vanhassa Helsingin slangissa.
https://www.kielikello.fi/-/-keta-se-oli-kun-polli-mun-kirjan-Hehei.
Muutama vuosikymmen puhuttiin paikoin vielä niin vahvoja murteita eikä niistä aina selvää saanut.
Kirjakieli tai huolimaton yleiskieli on häivyttänyt niitä puhumisen pikantteja eroja.
Miettikää myös puheen intonaatiota. Kimi tai eräs urheilu-uutisten lukija, toisen puhe tasaista jorinaa ja toisen laulua. Kumpainenkaan ei kummemmin häiritse. Näin ihmiset ilmentävät itseään. Paljonko suomenkielen intonaatioon vaikuttaa pitkä oleskelu ulkomailla, mitä en pidä tietenkään pahana? Tuttua melodiaa on helppo laulaa.
Tämmöttäs vai tommottas vai kummottas?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehei.
Muutama vuosikymmen puhuttiin paikoin vielä niin vahvoja murteita eikä niistä aina selvää saanut.
Kirjakieli tai huolimaton yleiskieli on häivyttänyt niitä puhumisen pikantteja eroja.
Miettikää myös puheen intonaatiota. Kimi tai eräs urheilu-uutisten lukija, toisen puhe tasaista jorinaa ja toisen laulua. Kumpainenkaan ei kummemmin häiritse. Näin ihmiset ilmentävät itseään. Paljonko suomenkielen intonaatioon vaikuttaa pitkä oleskelu ulkomailla, mitä en pidä tietenkään pahana? Tuttua melodiaa on helppo laulaa.
Tämmöttäs vai tommottas vai kummottas?
BengKuulin ketä sanaa kuka sanan tilalla, eikö pitäisi olla silloin etää kekkä eikä ketä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulin ketä sanaa kuka sanan tilalla, eikö pitäisi olla silloin etää kekkä eikä ketä?
Kekkä kiinnostaa VAI Ketä kiinnostaa.
- Anonyymi
Minä olen ainakin tottunut ketä sanaan ....että aivan sama sanooko kuka tai ketä ...kun tietää tarkoituksen...
Turusta tuli mieleeni uutinen ...siellä on taas kiusattu ihmisiä ja heitelty kananmunia taloihin ja ikkunoihin . Eikö mitään hauskempaa huvia löydy nuorisolle.
mimmimum-..mi - Anonyymi
Kerroppas minulle sellainen murre, missä ei ole toisia kummastuttavia sanoja.
Ketä on kuulkaas Turun murretta. - Anonyymi
Miten turkulainen pyytää ravintolassa ruokalistaa ?
-"Onk teil nakei ?"- Anonyymi
Turun , auranjoenruskea murre jok pure koht kaikki Tamperelaissi.
- Anonyymi
Ketä on Vaasassakin yleistä kuka-sanan tilalle.
- Anonyymi
Onko? En ole huomannutkaan.
60-luvulla helsinkiläisserkut käyttivät tuota. Se väärä muoto ärsytti jo silloin, vaikka itse olin hädin tuskin kouluikäinen.
- Anonyymi
Pöytä on täynnä ketä milloinkin.
Pitäisikö olla: Pöytä on täynnä KUKA milloinkin.
KETÄ TEILLE on opettanut äidinkieltä.- Anonyymi
Ei kukaan ymmärtääkseni väittänyt, että ”ketä” sana pitäisi joka paikassa korvata ”kuka” sanalla.
Aloittaja kaiketi perää sitä, että sanoja käytettäisiin niille kuuluvilla paikoilla puhuttaessa. Sanaa ”kuka” silloin kun se kuuluu lauserakenteeseen ja ”ketä” myöskin vain silloin, kun se kuluu lauserakenteeseen.
- Anonyymi
Kunkas likkoi työ oletten, kun noin tyhmiä kyselette.
Ketä tuli taloon............ jos niit tulee monta.- Anonyymi
KYSELETTEN .
- Anonyymi
Aivan.
”Ketä” on monikkomuoto. Hesassa (ilmeisesti myös Turussa ja Vaasassa) sitä käytetään vaikka tarkoitetaan yksikköä.
- Anonyymi
Ketä yrität tavoittaa, Hunksiako,
- Anonyymi
Ketä, ketkä, kuka, kutka?
Esimerkkejä:
Ketä kiinnostaa?
Ketkä paskoivat housuunsa?
Kuka sukseni vei?
Kulukussa mutka- Anonyymi
On se kaaheeta, jos o kulukku kippeenä. Eikö oukkii?
kylmätotuus - Anonyymi
Kettää ei kiinnosta, kuka suksen vohki.
Tae:Kukkaa ei ou kiinnostunu siitä, ketkä (kutka:vanhentunut muoto) suksen vohkivat.
kylmätotuus
ps. Murteet ovat suomen kielen rikkaus.
- Anonyymi
Ai kutka ?
- Anonyymi
No ei tuo KETÄ väärässä kohdassa käytettynä kirjakieltä ole kuitenkaan. Keljua kun leviää jo jopa meille tänne melkein Napapiirille asti. Todella "hoonoa soomea"!
Ja milloin Hesan slangi on suomea ollut missään esimerkkimielessä? Järkyttävää molottamista se on, mutta omasta mielestään hienoa ja fiksua "omaa" kieltään puhuvat Sörkan kundit ja gimmat. Japaskat! Se on lättähattujen <50-lukulaista "hienostelua", sitten tarttunut tietyn kansanosan puhekieleen. Suurelta osin ruotsin kielestä johdettua, sekä ruotsin että suomen kielen sanoja vääristelevää lätinää.
En ihaile, en käytä.- Anonyymi
Hesan slangi on sekoitettu sekä suomen, ruotsin, että venäjän kielistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesan slangi on sekoitettu sekä suomen, ruotsin, että venäjän kielistä.
Ei se mikään murre ole. Murteet ovat vuosisatojen aikana kehittyneet yhteisöittäin, pikkuhiljaa, ja tiettyä murretta ovat puhuneet kaikki alueella asuvat perhekunnittain, vaarista pikkulapsiin. Se kieli opittiin jo kotona. Eri alueiden murteet muuntuivat hiukan erilaisiksi, mikä on ihan luonnollista välimatkojen vuoksi.
Hesan slangi lie kehittynyt vasta joskus viime vuosisadan alkupuolelta lähtien, ja sitä puhuivat vain tietyt nuorisojengit, lättähatuiksi heitä ennen sanottiin. Liekö rasistista? Kotona sitä ei opittu, mutta tietysti nuoriso toi sen kotiinkin, ja osa siitä jopa tarttui muiden perheenjäsenten puheeseen. Ja tietysti lättärit keksivät porukoissaan uusia sanoja ja ilmaisuja senkun kerkisivät...
- Anonyymi
Stadin slangi on murre siinä missä muutkin murteet.
- Anonyymi
"Keitä te ootte te pienet poijjat, kun en mä tunne teitä?
Piupali, paupali, piupali, paupali, kun en mä tunne teitä."
🐜 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Keitä te ootte te pienet poijjat, kun en mä tunne teitä?
Piupali, paupali, piupali, paupali, kun en mä tunne teitä."
🐜Ketä on käyttännyt ruostumattomasta teräksestä valmistettua paistinpannua.
Kaikki ruat palo pohjaan, vaikka oli paljon rypsiöljyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketä on käyttännyt ruostumattomasta teräksestä valmistettua paistinpannua.
Kaikki ruat palo pohjaan, vaikka oli paljon rypsiöljyä.Voi taivas, mitä skeidaa,
se kuuluu olla:kuka on käyttänyt
Tai:kekä on käyttänyt,
jos sun tyyliä jatkaa
Yöks! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi taivas, mitä skeidaa,
se kuuluu olla:kuka on käyttänyt
Tai:kekä on käyttänyt,
jos sun tyyliä jatkaa
Yöks!Mä hain kaupast tänää nakei. Ketä se kiinnosta, jos kuka syö: mää, sää vai hää, myö, työ vai hyö.
Napinapi.
🐜 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä hain kaupast tänää nakei. Ketä se kiinnosta, jos kuka syö: mää, sää vai hää, myö, työ vai hyö.
Napinapi.
🐜Turkkusess kait sitten:
Kuka se kiinnostaa....
No, on kai tässä maailmassa vielä paljon typerämpiä ja järjettömämpiäkin asioita, kuin jotkin suomen kielen murresanat. Eiköhän tuosta jotenkin ymmärrä, mitä se turkulainen tarkoittaa.
- Anonyymi
Etkös tiedä että on maailmassa, mutta siis että muistako ei saisi keskustella kuin järjettömämmistä?
- Anonyymi
Ketä tykkä Maukan muinasist niin siitto tääl aik pali
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16182698/koiviston-aika - Anonyymi
Miten turkulainen sanoisi ymmärrettävästi seuraavan uutisotsikon eräästä paikallislehdestä: "Kuka löi ja sumutti ketä Sienimäessä?"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1372001
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1291639Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11506Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras881423- 321391
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1321214Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet501100- 241099
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221021- 51894