Kun turkulainen sanoo "ketä" sen pitäs sanoa

Anonyymi

Voiko typerämpää olla
Miks kuka-sanan tilalle
Ketä
Järjetöntä

35

86

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ketä tämän pitäisi kiihdyttää?
      Oles ny

Beng

• Anonyymi

Tuo uusi puhetyyli on opittu maahanmuuttajilta, jotka ei suomea osaa.
      Opetelkaa lisää, kohta ollaan ihan sekakielisiä eikä mamuja erota joukosta, pimeässä ainakaan.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota asioista selvää! Ketä-sanaa on käytetty jo vanhassa Helsingin slangissa.
        https://www.kielikello.fi/-/-keta-se-oli-kun-polli-mun-kirjan-

Hehei.
        Muutama vuosikymmen puhuttiin paikoin vielä niin vahvoja murteita eikä niistä aina selvää saanut.
        Kirjakieli tai huolimaton yleiskieli on häivyttänyt niitä puhumisen pikantteja eroja.
        Miettikää myös puheen intonaatiota. Kimi tai eräs urheilu-uutisten lukija, toisen puhe tasaista jorinaa ja toisen laulua. Kumpainenkaan ei kummemmin häiritse. Näin ihmiset ilmentävät itseään. Paljonko suomenkielen intonaatioon vaikuttaa pitkä oleskelu ulkomailla, mitä en pidä tietenkään pahana? Tuttua melodiaa on helppo laulaa.
        Tämmöttäs vai tommottas vai kummottas?

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hehei.
        Muutama vuosikymmen puhuttiin paikoin vielä niin vahvoja murteita eikä niistä aina selvää saanut.
        Kirjakieli tai huolimaton yleiskieli on häivyttänyt niitä puhumisen pikantteja eroja.
        Miettikää myös puheen intonaatiota. Kimi tai eräs urheilu-uutisten lukija, toisen puhe tasaista jorinaa ja toisen laulua. Kumpainenkaan ei kummemmin häiritse. Näin ihmiset ilmentävät itseään. Paljonko suomenkielen intonaatioon vaikuttaa pitkä oleskelu ulkomailla, mitä en pidä tietenkään pahana? Tuttua melodiaa on helppo laulaa.
        Tämmöttäs vai tommottas vai kummottas?

Beng

Kuulin ketä sanaa kuka sanan tilalla, eikö pitäisi olla silloin etää kekkä eikä ketä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulin ketä sanaa kuka sanan tilalla, eikö pitäisi olla silloin etää kekkä eikä ketä?

Kekkä kiinnostaa VAI Ketä kiinnostaa.

• Anonyymi

Minä olen ainakin tottunut ketä sanaan ....että aivan sama sanooko kuka tai ketä ...kun tietää tarkoituksen...
      Turusta tuli mieleeni uutinen ...siellä on taas kiusattu ihmisiä ja heitelty kananmunia taloihin ja ikkunoihin . Eikö mitään hauskempaa huvia löydy nuorisolle.
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

Kerroppas minulle sellainen murre, missä ei ole toisia kummastuttavia sanoja.
      Ketä on kuulkaas Turun murretta.

• Anonyymi

Miten turkulainen pyytää ravintolassa ruokalistaa ?
      -"Onk teil nakei ?"

• Anonyymi

Turun , auranjoenruskea murre jok pure koht kaikki Tamperelaissi.

• Anonyymi

Ketä on Vaasassakin yleistä kuka-sanan tilalle.

• Anonyymi

Onko? En ole huomannutkaan.

60-luvulla helsinkiläisserkut käyttivät tuota. Se väärä muoto ärsytti jo silloin, vaikka itse olin hädin tuskin kouluikäinen.

• Anonyymi

Pöytä on täynnä ketä milloinkin.

Pitäisikö olla: Pöytä on täynnä KUKA milloinkin.

KETÄ TEILLE on opettanut äidinkieltä.

• Anonyymi

Ei kukaan ymmärtääkseni väittänyt, että ”ketä” sana pitäisi joka paikassa korvata ”kuka” sanalla.

Aloittaja kaiketi perää sitä, että sanoja käytettäisiin niille kuuluvilla paikoilla puhuttaessa. Sanaa ”kuka” silloin kun se kuuluu lauserakenteeseen ja ”ketä” myöskin vain silloin, kun se kuluu lauserakenteeseen.

• Anonyymi

Kunkas likkoi työ oletten, kun noin tyhmiä kyselette.

Ketä tuli taloon............ jos niit tulee monta.

• Anonyymi

KYSELETTEN .

• Anonyymi

Aivan.
        ”Ketä” on monikkomuoto. Hesassa (ilmeisesti myös Turussa ja Vaasassa) sitä käytetään vaikka tarkoitetaan yksikköä.

• Anonyymi

Ketä yrität tavoittaa, Hunksiako,

• Anonyymi

Ketä, ketkä, kuka, kutka?
      Esimerkkejä:
      Ketä kiinnostaa?
      Ketkä paskoivat housuunsa?
      Kuka sukseni vei?
      Kulukussa mutka

• Anonyymi

On se kaaheeta, jos o kulukku kippeenä. Eikö oukkii?

kylmätotuus

• Anonyymi

Kettää ei kiinnosta, kuka suksen vohki.

Tae:Kukkaa ei ou kiinnostunu siitä, ketkä (kutka:vanhentunut muoto) suksen vohkivat.

kylmätotuus

ps. Murteet ovat suomen kielen rikkaus.

• Anonyymi

Ai kutka ?

• Anonyymi

No ei tuo KETÄ väärässä kohdassa käytettynä kirjakieltä ole kuitenkaan. Keljua kun leviää jo jopa meille tänne melkein Napapiirille asti. Todella "hoonoa soomea"!

Ja milloin Hesan slangi on suomea ollut missään esimerkkimielessä? Järkyttävää molottamista se on, mutta omasta mielestään hienoa ja fiksua "omaa" kieltään puhuvat Sörkan kundit ja gimmat. Japaskat! Se on lättähattujen <50-lukulaista "hienostelua", sitten tarttunut tietyn kansanosan puhekieleen. Suurelta osin ruotsin kielestä johdettua, sekä ruotsin että suomen kielen sanoja vääristelevää lätinää.

En ihaile, en käytä.

• Anonyymi

Hesan slangi on sekoitettu sekä suomen, ruotsin, että venäjän kielistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hesan slangi on sekoitettu sekä suomen, ruotsin, että venäjän kielistä.

Ei se mikään murre ole. Murteet ovat vuosisatojen aikana kehittyneet yhteisöittäin, pikkuhiljaa, ja tiettyä murretta ovat puhuneet kaikki alueella asuvat perhekunnittain, vaarista pikkulapsiin. Se kieli opittiin jo kotona. Eri alueiden murteet muuntuivat hiukan erilaisiksi, mikä on ihan luonnollista välimatkojen vuoksi.

Hesan slangi lie kehittynyt vasta joskus viime vuosisadan alkupuolelta lähtien, ja sitä puhuivat vain tietyt nuorisojengit, lättähatuiksi heitä ennen sanottiin. Liekö rasistista? Kotona sitä ei opittu, mutta tietysti nuoriso toi sen kotiinkin, ja osa siitä jopa tarttui muiden perheenjäsenten puheeseen. Ja tietysti lättärit keksivät porukoissaan uusia sanoja ja ilmaisuja senkun kerkisivät...

• Anonyymi

Stadin slangi on murre siinä missä muutkin murteet.

• Anonyymi

"Keitä te ootte te pienet poijjat, kun en mä tunne teitä?
        Piupali, paupali, piupali, paupali, kun en mä tunne teitä."

🐜

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Keitä te ootte te pienet poijjat, kun en mä tunne teitä?
        Piupali, paupali, piupali, paupali, kun en mä tunne teitä."

🐜

Ketä on käyttännyt ruostumattomasta teräksestä valmistettua paistinpannua.

Kaikki ruat palo pohjaan, vaikka oli paljon rypsiöljyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketä on käyttännyt ruostumattomasta teräksestä valmistettua paistinpannua.

Kaikki ruat palo pohjaan, vaikka oli paljon rypsiöljyä.

Voi taivas, mitä skeidaa,
        se kuuluu olla:kuka on käyttänyt
        Tai:kekä on käyttänyt,
        jos sun tyyliä jatkaa
        Yöks!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi taivas, mitä skeidaa,
        se kuuluu olla:kuka on käyttänyt
        Tai:kekä on käyttänyt,
        jos sun tyyliä jatkaa
        Yöks!

Mä hain kaupast tänää nakei. Ketä se kiinnosta, jos kuka syö: mää, sää vai hää, myö, työ vai hyö.
        Napinapi.

🐜

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä hain kaupast tänää nakei. Ketä se kiinnosta, jos kuka syö: mää, sää vai hää, myö, työ vai hyö.
        Napinapi.

🐜

Turkkusess kait sitten:
        Kuka se kiinnostaa....

• No, on kai tässä maailmassa vielä paljon typerämpiä ja järjettömämpiäkin asioita, kuin jotkin suomen kielen murresanat. Eiköhän tuosta jotenkin ymmärrä, mitä se turkulainen tarkoittaa.

• Anonyymi

Etkös tiedä että on maailmassa, mutta siis että muistako ei saisi keskustella kuin järjettömämmistä?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Miten turkulainen sanoisi ymmärrettävästi seuraavan uutisotsikon eräästä paikallislehdestä: "Kuka löi ja sumutti ketä Sienimäessä?"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      137
      2001
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      129
      1639
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1506
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      88
      1423
    5. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      32
      1391
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      132
      1214
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      50
      1100
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      24
      1099
    9. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1021
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      51
      894
    Aihe