Uusi torjuntahävittäjä on selvä. Tikkakoskella lentävät.

Lockheed Martin ratkaisee maailman vaikeimpia teknologiahaasteita. Yli 70 valtiota luottaa Lockheed Martinin työntekijöihin, tuotteisiin ja teknologioihin kansalaistensa suojelemisessa ja yhdistämisessä verkottuneessa maailmassa sekä tieteellisten läpimurtojen edistämisessä. Epävarmuus lisääntyy ja uusia uhkia syntyy jatkuvasti, minkä vuoksi innovaatio ja suorituskyky ovat kaiken tekemisemme ytimessä.

F-35: Paras vaihtoehto Suomelle
Lockheed Martinin F-35 Lightning II on maailman ensimmäinen viidennen sukupolven monitoimihäivehävittäjä, joka on suunniteltu vastaamaan nykyisiin ja tulevaisuuden uhkiin. Yhdistämällä häiveominaisuudet, sensorifuusion ja ylivertaisen tilannekuvan F-35-hävittäjä auttaa Suomea turvaamaan itsenäisyytensä tulevien vuosikymmenten ajan.

https://www.f35.com/global/participation/finland/translate/fi

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet pahasti pihalla, ei voi muuta sanoa.

      Se on hidas, sen pystyy havaitsemaan toisenmaailmansodan aikaisella tutkateknologialla (se siitä häivehommasta), se hävisi ilmataistelussa 60 vuotiaalle F-16 hävittäjälle, se on syttynyt palamaan itsestään kiitoradalla ja ilmassa, siis omia aikojaan, norjalaisten tilaamat koneet ruostuivat vuodessa mikä ei ilahduttanut norjalaisia kauheasti, ja moni maa on pyrkinyt perumaan konetilauksensa, koska rakkine on romu.

      Itänaapurin vanhat Migit hakkaavat tämän ”uuden superkoneen” lentokyvyn jo nyt mennen tullen. Mig-21 oli elektroniikkaa lukuunottamatta kovempi kuin tämä suorituskyvyltään.

      • Anonyymi

        Olet pahasti pihalla, ei voi muuta sanoa.

        Niin olet.


    • Anonyymi

      Rysäpöksyjen puntit tutisee kun ammattilaiset antaa kommentteja.

    • Laitan pitkän....

      Lockheed-Martin F-35 Lightning II on selvästi väärinymmärretyin sotilaslentokonetyyppi maailmassa. Konetyypin puolesta vaikuttavat mediassa puhuvan ainoastaan valmistajan edustajat, mutta koneen arvon tuntevat parhaiten hävittäjälentäjät. Erityisesti F-35-lentäjät varoittavat vertaamasta konetta mihinkään neljännen sukupolven hävittäjään.

      Minulla oli tilaisuus haastatella 2016 Kuopion lentonäytöksessä Yhdysvaltain ilmavoimien evp. kenraali Gary Northia, entistä hävittäjälentäjää, joka toimii nykyisin Lockheed-Martinin palveluksessa asiakasten vaatimuksiin perehtyvänä varatoimitusjohtajana. Hänen ansioluettelonsa on pitkä kuin Leo Tolstoin Sota ja rauha, mutta mainittakoon siitä edes jotain: Aavikkomyrskystä alkaen neljässä USAFin operaatiossa, 83 taistelulentoa Irakissa ja Afganistanissa, lentokokemusta F-4-, F-15C- ja F-16 -hävittäjillä sekä USAFin Tyynenmeren komentajuus, jolloin hän tutustui muun muassa F-22-hävittäjiin.

      Siivet 2017/1Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2017/1. Tilaa toki lehti!

      Vaikka North vastasikin kysymyksiin edustamansa yrityksen äänellä, pystyy hän peilaamaan F-35:tä omiin kokemuksiinsa. Tuotetta on helppo, mutta samaan aikaan vaikea markkinoida, koska F-35 on maailman ainoa myynnissä oleva viidennen sukupolven monitoimihävittäjä, jossa yhdistyvät häiveteknologia, verkotettu sensorifuusio ja yhteistoimintakyky, jotka kaikki on rakennettu koneen sisään. Myös antennit ja aseet ovat koneen rungon sisällä.

      Sain lisäksi käsiini tuoreen videon, jossa Defense & Aerospace haastatteli Floridassa sijaitsevan US Air Forcen 33. Operatiivisen tukilaivueen komentajaa, everstiluutnantti Scott Gunnia sekä Yhdysvaltain asevoimien yleisesikunnan J-8-johtokunnassa työskentelevää merijalkaväen everstiluutnantti David Berkeä, joka on entinen F-22- ja F-35B-lentäjä. Poimin artikkeliini myös heidän ajatuksiaan F-35:stä.

      Lockheed-Martin F-35
      F-35:n elektro-optinen maalinnusjärjestelmä (EOTS) on rakennettu koneen sisään ja siitä näkyy vain kulmikas, ikkunallinen kohouma. Kuva: USAF / Christopher Callaway

      Häiveominaisuudet ja toiminta-aika
      North esitteli minulle Kuopiossa tunnin verran F-35:n ominaisuuksia ja painotti erityisesti koneen selviytymiskykyä edistyksellisiä uhkia, kuten paljon puhuttua A2AD-kykyä (anti-access−area-denial) vastaan. Siinä jonkin rajallisen alueen ilmatila eristetään ilmavalvontatutka- ja ilmatorjuntaohjusverkostolla:

      − Potentiaalisilla vihollisillanne on A2AD-kyky, joka on lisäksi liikuteltava. On kysyttävä, mitkä ovat neljännen sukupolven hävittäjän mahdollisuudet selviytyä sellaisessa ympäristössä? Vaikka niihin voidaan nykyään lisätä häiveominaisuuksia, se on erilaista kuin koneessa, joka on rakennettu häivekoneeksi alusta pitäen.

      Neljännen sukupolven hävittäjien tutkapoikkipinta-ala ilmoitetaan lähes poikkeuksetta aseettomasta koneesta, mutta sodassa ei lennetä sileillä koneilla. F-35:n näkyvyys tutkissa ei asekuorman mukana muutu, koska ne voidaan kuormata sen rungon sisään.

      − F-35:n asekuiluun mahtuu neljä − tulevaisuudessa kuusi − AMRAAM-ilmataisteluohjusta tai kahdeksan SDB-pommia. Tarvittaessa aseita voidaan ripustaa myös kannattimiin ja jos ne ovat viidennen sukupolven aseita, niin ne eivät juuri lisää koneen tutkapoikkipinta-alaa, kertoo North.

      Koneen moottori on piilotettu niin syvälle koneen uumeniin, että se ei Northin mukaan lisää koneen näkyvyyttä tutkissa. Moottori on kuitenkin iso ja suuriruokainen, minkä vuoksi julkisissa ominaisuuksien vertailussa neljännen sukupolven koneita vastaan toiminta-aika jää F-35:ssä lyhyeksi, mutta North ampuu tämän tiedon alas:

      − Sisäisellä polttoaineella F-35 pystyy lentämään maksimissaan jopa kolme tuntia, ilmatankkauksilla luonnollisesti huomattavasti pitempään, joten pakkaa lounas mukaan.

      Defense & Aerospacen haastattelema Gunn kertoo kokemuksistaan toiminta-ajan suhteen:

      − Olen lentänyt F-35:llä kaksi harjoituslentoa yhdellä tankkauksella siinä, kun F-15C:llä vain yhden, vaikka siinä oli lisäsäiliöt. Kun F-15:llä teki yhden hyökkäyksen, niin oli palattava tankkaamaan, mutta F-35:llä pystyy tekemään kaksi kierrosta.

      Berke selittää eroa edellisen sukupolven hävittäjiin vielä lisää:

      − Neljännen sukupolven koneessa ovat ripustimet, aseet ja lisäpolttoainesäiliöt, jotka tekevät siitä painon ja ilmanvastuksen takia hitaan ja ne kuluttavat paljon polttoainetta. Kone on silloin myös altis uhille ja lentäjä voi joutua pudottamaan kaiken pois koneen alta selviytyäkseen hengissä.

      Mutta F-35:hän sanotaan myös olevan hidas, kun painavassa koneessa on vain yksi moottori. North kertoo nopeuden historiasta:

      − Aikaisemmin opetettiin, että nopeus merkitsee elämää, ja hävittäjälentäjällähän ei ole koneessa koskaan tarpeeksi työntövoimaa, naurahtaa North ja selventää F-35:n filosofiaa:



      https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35-ei-ole-havittaja/

    • Anonyymi

      Se on hidas?

      Tiedätkö mikä sen kiihtyvyys Mach 0.6-1.2 on? Ja tämä tehdään lastattuna tämä testi.

      Mille taajuuksille tuo häive on tehty? Ne eivät nimittäin toimi kaikilla taajuksilla, esim. optisilla, 400-700nm niin kaikki koneet näkyvät.

      Mitkä maat ovat pyrkineet perumaan tilauksensa?

      Mig-21 oli parempi vai. Eli venäläisten oma Mig-29 joka tehtiin tuhoamaan F-16 koneita oli täysin turha ja venäläiset tekivät virheen. Niitä rakennettiin yli 1600 kappaletta ihan turhaan vai?

      Mene takaisin kouluun trolli.

      • Et taida olla enää mukana tässä.


    • Anonyymi

      Rysäpöksyillä on tavoitteena päästä kuuhun ensimmäisenä.

    • Tikkakoskella ei ole tarkoituksena mennä kuuhun vaan etsiä Suomelle sopiva hävittäjä.

      Suorituskyky edellä sanovat .....

    • Anonyymi

      "Lockheed Martin ratkaisee maailman vaikeimpia teknologiahaasteita. "

      Tällä hetkellä Lockheed Martinin vaikein teknologiahaaste on torjua ovea raapiva KONKURSSI,

      Lockheed Martinin on luotettavien tietolähteiden mukaan joutunut myymään häivekoneitaan 5-10 milj. alle tuotantokustannusten.

      Kannattavasta liiketoiminasta jotain ymmärtävät näkevät heti epäluotettavuuden.

      • Anonyymi

        Et taida kuulua maailman rikkaiden joukkoon.


      • Anonyymi

        Toveri jättää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toveri jättää

        Toveri ei koskaan laita teknisiä tietoja muista ehdokkaista.

        Mikä on normaalia toverikäytäntöä.


    • Anonyymi

      "Lockheed Martin ratkaisee maailman vaikeimpia teknologiahaasteita"

      Tällä hetkellä Lockheed Martinin vaikein haaste on torjua ovea raapiva KONKURSSI.

      Lockheed Martin on asiaa tuntevien lähteiden mukaan joutunut myymään tuotteitaan 5-10 milj. alle tuotantokustannusten.

      Kannattavasta liiketoiminnasta ymmärtävät voinevat kommentoida Lockheed Martinin luotettavuus ongelmaa.

      • Anonyymi

        Kun rysäpöksylän trolli on huolissaan niin maailma pelastuu.


      • Anonyymi

        Hienoa, ostetaan halvalla.
        Rysäpöksy ei ymmärrä markkinataloutta.

        Itse vetäsin vaatimattomasti n. 120 000 egee

        Pienellä odottamisella olisin melkein tuplannut mutta laitoin liikaa Rysäpöksyville.


    • Anonyymi

      Toveri ei koskaan laita teknisiä tietoja muista ehdokkaista.

      Mikä on normaalia toverikäytäntöä.

    • Anonyymi

      . Mig-27 lensi jo korkeammalla ja kovempaa kuin tämä varis. Mihin käyttöön tällaisia ylihintaisia skeidoja edes tarvitaan? Miksi tämä romukasa on edes olemassa?

      • Anonyymi

        Kyse ei olekaan mistään sotilaskoneesta. Juuri siksi esim. USA:n laivasto ei halua näitä ritsoja. Kyse on politiikasta. Koneen valmistuksessa on mukana noin 300 000 ihmistä noin kymmenessä osavaltiossa. Se on siis työllisyyspolitikkaa kotimaassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei olekaan mistään sotilaskoneesta. Juuri siksi esim. USA:n laivasto ei halua näitä ritsoja. Kyse on politiikasta. Koneen valmistuksessa on mukana noin 300 000 ihmistä noin kymmenessä osavaltiossa. Se on siis työllisyyspolitikkaa kotimaassaan.

        Se on myös sotateolliselle kompleksille lypsylehmä, joka valuttaa kultaa utareistaan. Hinta on jo kavunnut yli 1 000 miljardin kotimaassa, eikä valmista ole vieläkään.

        Suomalaislentäjät ovat kansainvälisissä ilmailunäytöksissä vedelleet vanhoilla Horneteillaan näitä ihmekoneita kölin ali mennen tullen, koska näillä ”tulevaisuuden” romuilla ei voi tehdä samoja lentoliikkeitä. Sen pitäisi jo kertoa kaikki tarvittava.


    • Anonyymi

      Hienoa taustoitusta.

      Lockheed-Martin F-35 Lightning II on selvästi väärinymmärretyin sotilaslentokonetyyppi maailmassa. Konetyypin puolesta vaikuttavat mediassa puhuvan ainoastaan valmistajan edustajat, mutta koneen arvon tuntevat parhaiten hävittäjälentäjät. Erityisesti F-35-lentäjät varoittavat vertaamasta konetta mihinkään neljännen sukupolven hävittäjään.

      Minulla oli tilaisuus haastatella 2016 Kuopion lentonäytöksessä Yhdysvaltain ilmavoimien evp. kenraali Gary Northia, entistä hävittäjälentäjää, joka toimii nykyisin Lockheed-Martinin palveluksessa asiakasten vaatimuksiin perehtyvänä varatoimitusjohtajana. Hänen ansioluettelonsa on pitkä kuin Leo Tolstoin Sota ja rauha, mutta mainittakoon siitä edes jotain: Aavikkomyrskystä alkaen neljässä USAFin operaatiossa, 83 taistelulentoa Irakissa ja Afganistanissa, lentokokemusta F-4-, F-15C- ja F-16 -hävittäjillä sekä USAFin Tyynenmeren komentajuus, jolloin hän tutustui muun muassa F-22-hävittäjiin.

      Siivet 2017/1Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2017/1. Tilaa toki lehti!

      Vaikka North vastasikin kysymyksiin edustamansa yrityksen äänellä, pystyy hän peilaamaan F-35:tä omiin kokemuksiinsa. Tuotetta on helppo, mutta samaan aikaan vaikea markkinoida, koska F-35 on maailman ainoa myynnissä oleva viidennen sukupolven monitoimihävittäjä, jossa yhdistyvät häiveteknologia, verkotettu sensorifuusio ja yhteistoimintakyky, jotka kaikki on rakennettu koneen sisään. Myös antennit ja aseet ovat koneen rungon sisällä.

      Sain lisäksi käsiini tuoreen videon, jossa Defense & Aerospace haastatteli Floridassa sijaitsevan US Air Forcen 33. Operatiivisen tukilaivueen komentajaa, everstiluutnantti Scott Gunnia sekä Yhdysvaltain asevoimien yleisesikunnan J-8-johtokunnassa työskentelevää merijalkaväen everstiluutnantti David Berkeä, joka on entinen F-22- ja F-35B-lentäjä. Poimin artikkeliini myös heidän ajatuksiaan F-35:stä.

      Lockheed-Martin F-35
      F-35:n elektro-optinen maalinnusjärjestelmä (EOTS) on rakennettu koneen sisään ja siitä näkyy vain kulmikas, ikkunallinen kohouma. Kuva: USAF / Christopher Callaway

      Häiveominaisuudet ja toiminta-aika
      North esitteli minulle Kuopiossa tunnin verran F-35:n ominaisuuksia ja painotti erityisesti koneen selviytymiskykyä edistyksellisiä uhkia, kuten paljon puhuttua A2AD-kykyä (anti-access−area-denial) vastaan. Siinä jonkin rajallisen alueen ilmatila eristetään ilmavalvontatutka- ja ilmatorjuntaohjusverkostolla:

      − Potentiaalisilla vihollisillanne on A2AD-kyky, joka on lisäksi liikuteltava. On kysyttävä, mitkä ovat neljännen sukupolven hävittäjän mahdollisuudet selviytyä sellaisessa ympäristössä? Vaikka niihin voidaan nykyään lisätä häiveominaisuuksia, se on erilaista kuin koneessa, joka on rakennettu häivekoneeksi alusta pitäen.

      Neljännen sukupolven hävittäjien tutkapoikkipinta-ala ilmoitetaan lähes poikkeuksetta aseettomasta koneesta, mutta sodassa ei lennetä sileillä koneilla. F-35:n näkyvyys tutkissa ei asekuorman mukana muutu, koska ne voidaan kuormata sen rungon sisään.

      − F-35:n asekuiluun mahtuu neljä − tulevaisuudessa kuusi − AMRAAM-ilmataisteluohjusta tai kahdeksan SDB-pommia. Tarvittaessa aseita voidaan ripustaa myös kannattimiin ja jos ne ovat viidennen sukupolven aseita, niin ne eivät juuri lisää koneen tutkapoikkipinta-alaa, kertoo North.

      Koneen moottori on piilotettu niin syvälle koneen uumeniin, että se ei Northin mukaan lisää koneen näkyvyyttä tutkissa. Moottori on kuitenkin iso ja suuriruokainen, minkä vuoksi julkisissa ominaisuuksien vertailussa neljännen sukupolven koneita vastaan toiminta-aika jää F-35:ssä lyhyeksi, mutta North ampuu tämän tiedon alas:

      − Sisäisellä polttoaineella F-35 pystyy lentämään maksimissaan jopa kolme tuntia, ilmatankkauksilla luonnollisesti huomattavasti pitempään, joten pakkaa lounas mukaan.

      Defense & Aerospacen haastattelema Gunn kertoo kokemuksistaan toiminta-ajan suhteen:

      − Olen lentänyt F-35:llä kaksi harjoituslentoa yhdellä tankkauksella siinä, kun F-15C:llä vain yhden, vaikka siinä oli lisäsäiliöt. Kun F-15:llä teki yhden hyökkäyksen, niin oli palattava tankkaamaan, mutta F-35:llä pystyy tekemään kaksi kierrosta.

      Berke selittää eroa edellisen sukupolven hävittäjiin vielä lisää:

      − Neljännen sukupolven koneessa ovat ripustimet, aseet ja lisäpolttoainesäiliöt, jotka tekevät siitä painon ja ilmanvastuksen takia hitaan ja ne kuluttavat paljon polttoainetta. Kone on silloin myös altis uhille ja lentäjä voi joutua pudottamaan kaiken pois koneen alta selviytyäkseen hengissä.

      Mutta F-35:hän sanotaan myös olevan hidas, kun painavassa koneessa on vain yksi moottori. North kertoo nopeuden historiasta:

      − Aikaisemmin opetettiin, että nopeus merkitsee elämää, ja hävittäjälentäjällähän ei ole koneessa koskaan tarpeeksi työntövoimaa, naurahtaa North ja selventää F-35:n filosofiaa:

      https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35-ei-ole-havittaja/

      • Anonyymi

        Jenkkipilotit menivät kyykkyyn kunnioituksesta, kun näkivät livenä Mig-29 hävittäjät Saksanmaalla.
        Ensimmäinen housupyykki tuli heti ensi näkemältä.


    • Anonyymi

      "Tällä hetkellä Lockheed Martinin vaikein haaste on torjua ovea raapiva KONKURSSI.

      Lockheed Martin on asiaa tuntevien lähteiden mukaan joutunut myymään tuotteitaan 5-10 milj. alle tuotantokustannusten.

      Kannattavasta liiketoiminnasta ymmärtävät voinevat kommentoida Lockheed Martinin luotettavuus ongelmaa."

      Taloudellinen luotettavuus on aika lähelle 0. Mutta niin on myös teknisten ongelmien osalta.

      • Lockheed Martin on osakeyhtiö, joka tuottaa voittoa. Konkurssi on siis näköpiirissä vain tiltun unelmissa.


    • Anonyymi

      Valtaeliitin uusi sukupolvi ei halua kääntää maansa kurssia kohti länttä.

      Euroopassa ja Yhdysvalloissa on Puolan ulkopoliittisen instituutin (PISM) tuoreen raportin mukaan pitkään ja virheellisesti ajateltu, että Venäjän valtaeliitin nuori sukupolvi omaksuisi avoimuuden ja oikeusvaltioperiaatteen kaltaisia läntisiä arvoja, koska länsi sinänsä koetaan niin vetovoimaisena.

      Opiskelun läntisissä yliopistoissa ja henkilökohtaisten bisneskontaktien on toivottu vähintään altistavan niin sanotut ”Kremlin kakarat” myönteisille läntisille vaikutteille ja parhaassa tapauksessa vähitellen johtavan presidentti Vladimir Putinin muovaaman Venäjän hallintojärjestelmän länsimaistumiseen.

      – Valtaeliitin toinen sukupolvi kuitenkin omaksuu vain harvoin näitä arvoja, ja sen edustajat näyttävät tuntevan vielä vähemmän mielenkiintoa järjestelmän muuttamista kohtaan, PISMin tutkijat Bartosz Bieliszczuk ja Agnieszka Legucka kirjoittavat.

      Nämä Venäjän vaikutusvaltaisimpien perheiden lapset nauttivat heidän mukaansa merkittäviä etuoikeuksia maassaan. Monet heistä toimivat valtio-omisteisten yhtiöiden johtopaikoilla, hankkivat omistuksia eri puolilta maailmaa ja saavat tuottoisia toimeksiantosopimuksia Venäjän valtiolta.

      – Kaikki Venäjän eliitin lapset eivät lukeudu näihin ”Kremlin kakaroihin”, mutta miltei jokaisella eliitin jäsenellä on ”Kremlin kakara” perheessään, he toteavat.

      Vaikutusvaltansa ja kokemuksensa vuoksi nämä nuoret ovat PISMin raportin mukaan kaikkein todennäköisimpiä ehdokkaita Venäjän avainpaikoille silloin, kun vallankahvassa oleva sukupolvi vähitellen väistyy.

      Rooli kansainvälisessä politiikassa
      ”Kremlin kakaroiden” arvioidaan edistävän toimillaan myös Venäjän ulkopoliittisia päämääriä muun muassa politiikan välineiksi valjastettujen valtionyhtiöiden puitteissa, mutta myös monin muin tavoin.

      – Lisäksi Venäjän eliitti kiertää läntisiä pakotteita siirtämällä omistuksiaan luotettujen perheenjäsentensä käsiin. Tällä tavalla ”Kremlin kakaroiden” merkitys kasvaa myös kansainvälisellä tasolla, raportti toteaa.

      Heihin tulisikin Bieliszczukin ja Leguckan mielestä suhtautua tietoisena siitä, että Venäjä voi käyttää heitä hyväkseen pyrkiessään vahvistamaan omaa vaikutusvaltaansa läntisten yhteiskuntien sisällä.

      – Heidän asemansa tarjoaa mahdollisuuden korruptoida Yhdysvaltain ja EU:n viranomaisten laittomasti hankituin varoin ja siten heikentää lännen edellytyksiä vastata Venäjän aggressiivisiin toimiin, Bieliszczuk ja Legucka sanovat.

      Venäjän vaikutusvaltaisimpiin klaaneihin lukeutuvat heidän mukaansa esimerkiksi veljesten Arkadi ja Boris Rotenbergin, teknologiafirma Rostehin pääjohtajan Sergei Tšemezovin, pankkiiri Juri Kovaltšukin, öljy-yhtiö Rosneftin johtajan Igor Setšinin, federaation turvallisuusneuvoston pääsihteerin Nikolai Patruševin, valtakunnansyyttäjä Juri Tšaikan ja suurliikemies Gennadi Timtšenkon perheet.

      Boris Rotenbergilla ja Gennadi Timtšenkolla on myös Suomen kansalaisuus.

      Konkurssi tulee kohtaamaan Venäjän.
      Ja se tuli jo ilmi Su-57 naurettavuudessa.

    • Anonyymi

      Nastaa huomata kuinka Venäjän trollien mielipide muuttui.

    • Anonyymi

      Lockheed Martinin tarjoama hävittäjä on selvä. Se on itseasiassa KAPUT!

      • Anonyymi

        "Jos päättäjät ovat valinneet tämän lentävän porsaan (nimi. jonka koneen omat koelentäjät ovat sille antaneet "Off the record"), he ovat syyllistyneet suoranaiseen maanpetokselliseen rikokseen. F-35 on nimittäin kaikista koneista surkein,"


    • Jos rysäpöksyt haluavat niin voin laittaa myös arvion Gripenistä ja muista ehdokkaista.

      Eli valitkaa niistä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja entä se ”tulevaisuuden kone”? Yleisessä tiedossa on, että itänaapuri kehittelee jo ns. 7. sukupolven koneita, Samoin Kiina. Tämä prutku on siis 5. sukupolven kone. Se on siis jo nyt jäljessä siitä mitä itänaapuri työntää uunista ulos muutaman vuoden päästä.

    • Anonyymi

      "Lockheed Martinin tarjoama hävittäjä on selvä. Se on itseasiassa KAPUT!"

      Ei tuosta koskaan toimivaa tule.

      • Nyt alkaa jo trollit olemaa epätoivoisia.

        Eivät enää osaa keksiä korvaavia vaihtoehtoja suursuosikille eli F-35 hävittäjälle.


      • Anonyymi
        ketku kirjoitti:

        Nyt alkaa jo trollit olemaa epätoivoisia.

        Eivät enää osaa keksiä korvaavia vaihtoehtoja suursuosikille eli F-35 hävittäjälle.

        Korjaan:

        Suru suosikki F-35.

        Ei tästä toimivaa tule.


    • Anonyymi

      Asevarustelussa ei suomi tule ikinä pärjäämään venäjän asevarustelulle ja siitä syystä suomelle riittää aivan hyvin 4. sukupolven kone ilmavalvontaan koska suomi ei tule sotimaan enää venäjän kanssa. Mutta kun sotilaille antaa päätösvallan niin nehän ostaa mitä tahansa härpäkkeitä ja siksipä hankinnat pitäisi tehdä puolustusvoimien budjetista jota ei koroteta hävittäjien takia vaan puolustusvoimat säästää rahat budjetistaan ja niin saadaan tasapaino ettei yksi aselaji kasva kohtuuttomaksi muiden kustannuksella.

    • Anonyymi

      Suomella ei ole suosikkia valinnoissa, kaikkia kohdellaan samalla tavalla.

      Valinnoissa painotetaan että kone on moderni viidennen sukupolven häivekone.

      • Anonyymi

        Amerikan Tiltu väittää F-35 :n lento ominaisuuksia hyviksi vaikka totuus on ihan muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikan Tiltu väittää F-35 :n lento ominaisuuksia hyviksi vaikka totuus on ihan muuta.

        Esitäpä meille faktoja F-35:n liikehtimiskyvystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitäpä meille faktoja F-35:n liikehtimiskyvystä.

        Montako niitä olikaan pudonnut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako niitä olikaan pudonnut?

        Kaksi kappaletta. Sitten niitä faktoja tiskiin, odotellaan.


    • Anonyymi

      F35 on hidas, sen pystyy havaitsemaan toisenmaailmansodan aikaisella tutkateknologialla (se siitä häivehommasta), se hävisi ilmataistelussa 60 vuotiaalle F-16 hävittäjälle, se on syttynyt palamaan itsestään kiitoradalla ja ilmassa, siis omia aikojaan, norjalaisten tilaamat koneet ruostuivat vuodessa mikä ei ilahduttanut norjalaisia kauheasti, ja moni maa on pyrkinyt perumaan konetilauksensa, koska rakkine on romu.

      Itänaapurin vanhat Migit hakkaavat tämän ”uuden superkoneen” lentokyvyn jo nyt mennen tullen. Mig-21 oli elektroniikkaa lukuunottamatta kovempi kuin tämä suorituskyvyltään.

      Aika noloa, kun muistaa että se valmistui toisen maailmansodan jälkeen. Mig-27 lensi jo korkeammalla ja kovempaa kuin tämä varis. Mihin käyttöön tällaisia ylihintaisia skeidoja edes tarvitaan? Miksi tämä romukasa on edes olemassa?

      Kyse ei olekaan mistään sotilaskoneesta. Juuri siksi esim. USA:n laivasto ei halua näitä ritsoja.

      • Anonyymi

        Ei se kuule samaa höpinää massapostittamalla todeksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kuule samaa höpinää massapostittamalla todeksi muutu.

        #Ei se kuule samaa höpinää massapostittamalla todeksi muutu.#
        Kiusallista faktaa, joita ei pitäisi kirjoittaa julki, näin se kuitenkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        #Ei se kuule samaa höpinää massapostittamalla todeksi muutu.#
        Kiusallista faktaa, joita ei pitäisi kirjoittaa julki, näin se kuitenkin on.

        Ei siinä ole perää, esimerkiksi väite F-16:sta on valhetta, samoin ruostuminen.


    • Anonyymi

      Paperilennokit riittäisivät, tulisivat halvaksi ja vähämmän turhaa tuhoa ympäri maailman. (Heh, hee.)🎅

      • Anonyymi

        Ei meillä ole tarkoitus siirtyä ryssäläiseen puolustukseen
        (Heh, hee.)🎅


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4408
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      32
      3288
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      299
      3266
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2433
    5. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      14
      2077
    6. 255
      1946
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      269
      1533
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      83
      1464
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      43
      1234
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1143
    Aihe