Kyllähän kaikista traumoista ajan kanssa pääsee yli, mutta jäljet niistä jäävät, jotka sitten

Anonyymi

vaikuttavat ja heijastuvat hyvinkin voimakkaasti elämään. Kun on henkisesti jo lapsena niin paskana, että normaali kanssakäyminen on hankalaa, niin eihän sitä pysty normalisoitumaan, vaan kerää uusia traumoja, kuin lumipallo joka vyöryy vuorenrinnettä alas.

Kaikki mahdollinen paska tässä on osunut kohdalle. Sairaudet. Kiusaamisen koulussa/työelämässä. Riippuvuudet. Heikko itsetunto. Asunnottomuus. Luottotiedot mennyt pari kertaa, kun on jossain maniassa ja syvässä masennuksessa sössinyt asiansa kunnolla. Tai hakenut lohdutusta erinäisistä asioista itselleen. Pari kunnon loppuunpalamista työelämässä. Lista on loputon.

Eikä siinä mitään, kaikesta negatiivisesta saisi kirjoitettua pienen kirjan, mutta eniten harmittaa se, että tilaisuuksia annettiin moneen ihmissuhteseen, mutta kun on henkisesti niin vammainen ja rikki, ei vaan pysty vaikka pakottaisi itsensä paikalle. Ei kykene toimimaan. Vaikka mitä mahdollisuuksia oli, vaikka mihin. Monta kertaa sitä kokosi ja keräsi itsensä pohjalta, ja jollain ihmeen kaupalla onnistuisi nousemaan hyvään asemaan, mutta sitten taas kaikki päin vittua ja takaisin pohjalle.

Välillä tuntuu, että sitä on kirottu ja elämä käsikirjoitettu epäonnistumaan. Pitkään sitä oli käpertynyt vain kerälle ja eli jossain helvetinmoisessa sumussa, jossa vuodet vierivät pitkään nopeasti ohitse. Vaikea nousta normaaliin elämään kun ei ole mitään mihin tarttua. Jokaisessa helvetin paikassa on joutunut jonkinlaisen naureskelun kohteeksi. Ei vaan kykene siihen enää. Helvetin huono itsetunto jo lapsena, kaikki koettu paska on vain romuttanut sitä entisestään.

Sitä ajatteli olevansa jo joskus 18-vuotiaana ihan täysi luuseri, mutta nyt tajuaa miten hyvin asiat vielä olivat elämässä. Nyt voi todeta, että on jopa taantunut niistä ajoista ja huonotunut jokaisella osa-alueella.

Olen onnellinen siitä, että sisaruksillani pyyhkii hyvin, mutta kyllähän se vituttaa olla itse tämä täydellinen epäonnistuja ja täysin yksin vuodesta toiseen. Jotenkin ihmetyttää miten sitä on tähän asti jaksanut suhteellisen hyvin. Ihme, että sitä lopullista pimahdusta ei ole vielä tullut.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aina elämässä on mahdollisuutta päästä eteen päin ja saavuttaa jotain uutta. Mutta valitettavasti se vie aikaa paljon ja täytyy voittaa ne omat pelkonsa moneen kertaan. Voi opiskella jotain uutta ammattia yms. Sieltä pohjalta kai pitäisi olla helppoa kuitenkin aloittaa pikkuhiljaa parantamaan omaa elämän laatua? Ehkä ei kannata verrata omaa elämää liikaa muihin. Aina on niitä joilla menee asiat paljon paremmin. Sitten monesti mietin että onko heilläkään asiat loppupeleissä aina niin hyvin? Varmasti jokainen kohtaa elämässä jotain haasteita, mutta harmillista kuinka ne sitten joillekin kasautuu monenkertaisesti. :(

      Mulla on ollut myös todella traumaattinen ja vaikea elämä, kyllä se heijastuu kaikkeen ja etenkin elää muistoissa.Omaa historiaa ei voi uusiksi kirjoittaa, valitettavasti. Saattaa olla että tulee taas traumat mieleen jostain ja koko päivä tai viikko menee sen takia pilalle. On vaikeaa tutustua ihmisiin, joilla on mennyt asiat aina hyvin ja elämä ollut pelkkiä iloisia asioita. Mitä mulla on yhteistä heidän kanssaan, ei mitään. En ole kenellekään voinut kertoa täysin koko elämääni ja en usko että voisin koskaan kertoakaan. Mun mies heti sanoo "vaihda puheenaihetta, en halua kuulla tai en pysty kuuntelemaan enempää". Vanhemmillenikaan en ole pystynyt kaikkea kertomaan, he kun ovat molemmat saaneet huippuarvosanat yo-kirjoituksista, saaneet hienot yliopisto-urat, isä etenkin tienannut helvetin hyvin. Itse kituutan pienellä palkalla ja alan vaihto mielessä päivittäin.

      Vasta aikuisena alkanut asiat pikkuhiljaa näyttää hieman valoisammilta ja oon jotenkin päässyt työelämään. Kärsin myös pitkään sosiaalisista peloista. Edes puhelimella soittaminen ei tahtonut oikein onnistua, sekin pelotti. Puhumattakaan esitelmän pito.
      Opiskelu ollut haastavaa (muhun kävi ala-asteen reksi käsiksi kun olin lapsi), muutuin oudon sulkeutuneeksi ja masentuneeksi lapseksi, mikä taas johti kiusaamiseen. Vaikka olen melko älykäs, mua ei koulu kiinnostanut yhtään, kun kirjojen avaaminen muistutti siitä mitä kannoin taakkana, se helvetin pedofiili. Oon lopettanut lukuisia kouluja kesken pelkojen takia, mutta oon myös lukenut 3 lyhyttä ammattia. Sen minkä taakseen jättää, niin edestään löytää pitää noissa kyllä niin paikkaansa.
      Mun on edelleen tosi vaikeaa lähteä tutustumaan ihmisiin kasvotusten, kun olin lukiossa tuntemattomien silmissä huora ja lesbo. Musta on puhuttu niin paljon pahaa, että en edes itse tiedä puoliakaan. Eikä ne ihmiset kukaan tuntenut mua kuin ulkonäöltä.

      Kannattaa hakea ystäviä netistä, se pikkuhiljaa on tuottanut tulosta ja olen löytänyt muutamia hyviä kavereita. Uudet ystävät parantaa elämänlaatua kyllä ja sitä kautta tulee elämään uusia juttuja, harrastuksia, kulttuuria yms. Harmittaa toki kun lapsuudesta jäi ystäviä tasan yksi ja ei ole oikein yhteisiä muistoja kenenkään kanssa.

      Tsemppiä kaikille traumojen kanssa eläville. Olisi kivaa olla onnellinen, mutta kun elämä ollut täynnä pelkkää traumaa niin mistä sitä onnellisuutta sitten kaavit? Kannattaa ainakin tehdä niitä asioita jotka eniten tuottaa iloa ja tavoitella pieniä asioitakin kohti ja välittää itsestänsä.

    • Anonyymi

      Voi että, tuollainen itsesääli ja uhriutuminen estää kaiken kehityksen. Varmasti kaikille aikuiseksi ehtineille on kertynyt painolastia ja epäonnistumisia elämässä, mutta suurin osa ihmisistä näkee, että uhriutuminen on naurettavaa elämän kieltämistä.
      Yritä rohkaistua elämään nykyhetkeä ja tavoittele kohtuullisia asioita, joihin kykysi riittävät, niin elämä ei ole jatkuvia pettymyksiä.

      • Anonyymi

        Älä viitsi jauhaa tuommoista paskaa. Odota mieluummin hiljaa oman elämäsi koettelemuksia ja jauha paskaa muualla. Eivät raskaita läpikäyvät ihmiset katsos jaksa tuollaisia vitun hiutalepuheita. Ei millään hyvällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi jauhaa tuommoista paskaa. Odota mieluummin hiljaa oman elämäsi koettelemuksia ja jauha paskaa muualla. Eivät raskaita läpikäyvät ihmiset katsos jaksa tuollaisia vitun hiutalepuheita. Ei millään hyvällä.

        ...Ja voihan siinä käydä vielä niinkin, että kun itse koet oikeasti kovia, niin kaikki mitä saat on joku "trolli" kaatamassa teennäistä skeidaa päällesi. Silloin voit todeta, että kohtasit viimein itsesi? Parempi lopuksi kuin ei silloinkaan.


      • Anonyymi

        Kovin typerästi sanottu. Väkivallan, kiusaamisen yms. kohteen nimenomaan on tunnistettava että on ollut uhri ja myös säälittävä itseään tai osoitettava myötätuntoa itselleen.
        Kukas muu sitä myötätuntoa osoittais. Vielä parempi on raivostua saamastaan kohtelusta ja tunnistaa miten se on muuttanut omaa elämää ja ajattelua.
        Sen jälkeen kyllä ainoa vaihtoehto taitaa olla paketoida koko paska ja päättää että menee eteenpäin. Tai sitten voi jäädä maahan makaamaan. Terapia voi auttaa asioiden jäsentelyä mutta en ymmärrä, mitä hyötyä on jäädä vellomaan asioita tunteella.


    • Anonyymi

      Ollaan vähemmistöstä murto-osaa, jos ei enemmistöä kovin käy pelottamaan.

    • Anonyymi

      Luin joskus aiemmin tuon ylempänä linkatun Mad in Finland -kirjoituksen ja minusta se on tähänkin ketjuun aika osuva. Katkelmia:

      Joskus 60-70-luvuilla vielä ymmärrettiin, että psykologinen toimintahäiriö oli olemassa ennemminkin monimuotoisessa perheyhteisössä tai sosiaalisessa ympäristössä, kuin kenessäkään yksittäisessä ihmisessä, vaikkakin yksittäinen ihminen voi olla ainut, joka oireilee. Tämä ymmärrys on kirjoittajan mukaan kadonnut diagnosoinnin aikakautena, jopa perheterapiasta. Koska tällaista tuhoisaa dynamiikkaa ei lasketa traumaksi, ja sitä on mahdotonta mitata tai tavoittaa minkäänlaisilla kyselyillä, siitä tulee näkymätöntä ja se muuttuu yksilön sairaudeksi.

      ....


      Vaikka henkilö olisi onnekas, ja hänen elämänkokemuksensa validoitaisiin, ongelmana silti säilyy se, mikä on hyväksyttävä reaktio sellaisiin kokemuksiin. Jos henkilö osaa liittää pelkonsa johonkin tapahtumaan, jota mielenterveyden ammattilainen tarpeeksi pahana aiheuttaakseen reaktion, sitten se on ymmärrettävää. Mutta jos pelosta tulee hajanainen tai symbolinen tai ei suoraan liity mihinkään tapahtumaan, henkilö on paranoidinen tai harhainen.
      https://madinfinland.org/trauma-informoidun-trendin-haasteet/

      • Anonyymi

        vielä tää:

        Trauma voi olla uskomattoman haitallinen ja vaikea päästä yli. Mutta se ei ole sairaus.

        Mielenterveyden ammattilaiset tykkäävät kertoa maailmalle, miten pitäisi tai ei pitäisi käyttäytyä, mitkä ovat tai eivät ole hyväksyttäviä uskomuksia tai tunteita ja kuinka lääkkeitä ja terapiaa tarvitaan miltei kaikissa tilanteissa. Mutta vielä tärkeämpää tuntuu olevan näyttää se, kuinka tärkeitä he itse ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vielä tää:

        Trauma voi olla uskomattoman haitallinen ja vaikea päästä yli. Mutta se ei ole sairaus.

        Mielenterveyden ammattilaiset tykkäävät kertoa maailmalle, miten pitäisi tai ei pitäisi käyttäytyä, mitkä ovat tai eivät ole hyväksyttäviä uskomuksia tai tunteita ja kuinka lääkkeitä ja terapiaa tarvitaan miltei kaikissa tilanteissa. Mutta vielä tärkeämpää tuntuu olevan näyttää se, kuinka tärkeitä he itse ovat.

        Otetaanko noin huomioon se, että ihmiset ovat omia itsejään olipa tilanne mikä tahansa. Miten siis voidaan määritellä kaikki saman muotin alle. Keskeinen asia on ymmärrys, ei taida noin toteutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaanko noin huomioon se, että ihmiset ovat omia itsejään olipa tilanne mikä tahansa. Miten siis voidaan määritellä kaikki saman muotin alle. Keskeinen asia on ymmärrys, ei taida noin toteutua.

        Ei sovita kaikki samaan muottiin.


    • Anonyymi

      Mutta miksi et tunnu pääsevän koskaan eteenpäin? Märehdit tuota samaa paskaa: kaveri ei sanonut moi, kun sanoin sille moi? Kun olet käynyt välillä lataamassa, niin etkö oivaltanut mitään, millä pääsisit tuosta muiden syyttelystä ja vanhojen märehtimisestä eteenpäin?
      Älyllinen pääomasi on rajallinen, mutta asenteilleen voi jokainen tehdä jotain. Miksi ei onnistu sinulta?

    • Anonyymi

      huostaanotettuna lapseen jättää jäljen, mut jos on onnekas ja pääsee tukiperheeseen tai lastenkotiin missä ei ole alkoholismia ja suht normaalit rytmit ja saa rakkautta sekä huomiota onhan se pelastus niin kuin minullekin näin kävi, kokemusta on riittävästi tältä saralta
      ja uhriutuminen on sellaista minkä pitäisi vain unohtaa ja pitää omasta terveydestä huolta aikuisena. alkoholi ihan minimiin tai vallan pois koska se pahentaa moninkertaisesti negatiivisia ajatusmalleja joita pyörii mahdollisesti ajatuksissa.
      siis alkoholi pois ja seuraa omaa kehoa mitä se kertoo kuukausien kuluttua. voin kertoa että auttaa olotilaan parantavasti ja traumat saattaa keventyä.
      olin 17 vuotta lastenkodissa kolmena eri vuosikymmenenä
      hyvää uutta vuotta kaikille yksinäisille ihmisille! älkää jääkö yksin neljän seinän sisälle!!!

      • Anonyymi

        Voi vattu nää asia virheet on huvittavia näissä sepitelmissä :D 17 vuotta lastenkodissa kolmena eri vuosikymmenenä. Mieti nytvähän näitä juttujasi :D :D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe