Vastikään tein taas matkan Ranskanmaalle, seuraavassa kokemuksiani.
Menomatka meni siedettävästi eikä suuria ongelmia ollut. Pariisin CDG:llä menin vahingossa Exitin kautta vaihtamaan lentokonetta ja se harmitti mutta osoittautui sitten että se juuri oli se ainoa tapa päästä toiseen terminaaliin, ei transfer. Sitä ei missään tietenkään kerrottu enkä sitä tiennyt eikä opasteita ollut eikä koneessa ollut mitään kuulutuksia asiaan liittyen.
Paluumatkalla jouduin Pariisin CDG- kentälle vaihdettuani konetta. Se ei todellakaan ole suosikkini monien erittäin huonojen kokemusten takia. Piti siis päästä toiseen terminaaliin, joka, hämmästyttävää kyllä, oli tällä kertaa ilmoitettu. Joskus on vaan pudotettu lentokentälle toisesta koneesta eikä tiedä edes mihin terminaaliin pitää mennä eikä kukaan osaa vastata. Kerran menentin jatkolennon sen takia eikä lähtevien koneiden opastustauluilla esiintynyt omaa lentoani.
CDG:llä lähdin siis etenemään transferin viittojen mukaan kuten yleensä on kaikilla kentillä tapana kun konetta vaihdetaan. Virhe! Huomasin ettei ole mitään opasteita oikeaan terminaaliin, ei mitään, ei missään. Pysähdyin virkapukuisen naisen luona (AirFrance) ja kysyin kohteliaasti, kuinka pääsen toiseen terminaaliin. Sain vastaukseksi poikkeuksellisen töykeän möläyksen, Nainen sanoi ei-tietävänsä miten pääsee viereiseen terminaaliin. Jatkoin siis tyrmistyneenä matkaani ja etsin jotain merkkiä kyseisestä terminaalista, ei mitään. Toisesta terminaalista havaitsin ja sinne olisi päässyt käytävää pitkin. mutta väärä suunta. Löysin lopulta taas AF:n tiskin ja kysyin sen johtajan näköiseltä heppulilta miten pääsen toiseen terminaaliin. Hän vastasi että se on hyvin helppoa: Tuosta menet portaat alas ja sieltä Exit. menin siis portaat alas kuten hän osoitti mutta siellä olikin myymälöitä ja baareja eikä mitään ulospääsyä. Jouduin palaamaan portaat ylös ja aloittamaan etsimisen alusta. Lähdin siis sinne väärän terminaalin suuntaan ja pitkän matkan päässä oli taas AF:n virkailija jolta taas kysyin. Hän viittasi portaisiin alas jotka olivat siinä aivan lähellä. Tämä ohje olikin oikea ja lopulta pääsin siis ulos (piti kysyä vain kaksi kertaa sillä matkalla opastusta kun opasteet loppuivat kokonaan) ja sitten alkoi sen oikean terminaalin etsiminen joka oli huomattavan kaukana . Siellä piti sitten mennä taas turvallisuustarkastuksen läpi ja lopulta selvittää mikä on lähtöportti ja etsiä sekin. Useampi kilometri tuli käveltyä, onneksi olin varannut aikaa tähän koska tiesin miten voi pahimmillaan käydä.
Air Francella ja CDG:n lentokenttäyhtiöllä on totisesti paljon korjattavaa! CDG on ylivoimaisesti Euroopan huonoin lentokenttä yllämainituista syistä. Tällä kertaa en kuitenkaan menettänyt matkatavaroitani mikä oli plussaa.
Laskeuduttuani Vantaan lentoasemalle alkoi taas tallustaminen epämääräisten opasteiden johdattamana. Siitä vielä selvisin. Sitten piti etsiytyä parkkihalliin jonne autoni olin jättänyt. Merkinnät olivat sekavia ja väliin katosivat. Löysin tällä kertaa autoni kun olin ottanut valokuvan siitä ja merkinnyt sijaintitiedot muistiin. Sitten ajo ulos parkkihallista ja sitten... Piti päästä pois alueelta mutta työmaiden takia reitti ei olekaan tavanomainen. Mitään opastuksia ei ollut, ei yhtikäs mitään. Ajoin vaistonvaraisesti ja tajusin että tässä nyt tehdään usean kilometrin lenkkiä, ei ainoatakaan opastetta ollut matkan varrella, ei mitään. Ajoin bussin perässä ja arvelin että se ehkä johdattaa pois. Lopulta alkoi tulla tutun näköisiä teitä ja risteyksiä ja pääsin ulos sieltä. Sitten lähdin etsiytymään Kehä III:lle. Jossain vaiheessa tuli esille kilpi Kehä III ikään kuin oltaisiin jo ajamassa sitä mutta ei tietenkään oltu vaan se oli vain kilpi ajoradan yläpuolella. Lopulta löysin oikean suunnankin mutta mikään ei ollut itsestään selvää, opastukset olivat kovin puutteelliset. Vantaan kaupungilla olisi kovasti tehtävää korjata lentokentän alueen opastukset kuntoon. Nyt ne ovat idioottimaisella tasolla. Kaukaa saapuneet matkustajat omalla ajoneuvollaan saattavat joutua kuluttamaan aikaansa turhaan sekoiluun josta kaupunki ei taatusti saa pisteitä, tälläkään kertaa.
Lentokentän omat opastukset ovat edelleen osaksi heikolla tolalla. Olisi totisesti oikea menettely jonkun vastaavan henkilön suunnistaa ikäänkuin asiaa tuntemattomana paikasta toiseen ja varmistaa että opasteet ovat olemassa ja osoittavat oikeaan paikkaan. Nyt eivät tee sitä. Enkä ole kokematon vaan matkustanut eri puolilla maailmaa usean vuoden aikana, pääasiassa ilman ongelmia.
Joku tietenkin kysyy että miksen käyttänyt navigaattoria. Ne eivät toimi CDG:llä eikä kännykkäkään tahdo toimia kuin paikoin. Reissu oli CDG:n osalta koko lailla turhauttava ja kohtelu (Air France) oli osaksi törkeätä. Aion välttää Ranskassa matkustamista kaikin keinoin.
Matkailija Ranskassa on pelkkä maksaja -- ei mitään väliä
20
50
Vastaukset
- Anonyymi
niin, ja jos joku väittää että kirjoitan pötyä niin ilmoitan että minulla on koko matkaltani nauhoitteet joilla pystyn kaiken osoittamaan tapahtuneeksi. Paluumatkaltanikin noin kymmenen tuntia omilla kommenteillani varustettuna.
aloittaja - Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=Knl-JMjypX8
Älä matkusta pe**läpi valtioihin. - Anonyymi
Millä kielellä kyselit neuvoja? Ranskalaiset olettavat kaikkien osaavan ranskaa, tosin ei ole kokemusta siellä matkailusta.
- Anonyymi
En osaa ranskaa joten hyvällä ja kohteliaalla englannilla selviää siellä. Lisäksi tiedän kokemuksesta että he osaavat aivan hyvin englantia, ei heillä ole mitään ongelmia siinä, vain haluttomia. Hyvin monet ranskalaiset ovat lisäksi opiskelleet Englannissa ja USAssa joten heillä on usein hämmästyttävän hyvä kielitaito.
Olen aiemminkin matkaillut Ranskassa jo kauan sitten lomilla ja kohtelu on aina ollut tylyä. He pitävät ulkomaalaisia raakalaisina ja tolloina, siis Pariisin seudulla liikuttaessa. Maaeudulla tilanne on aivan toinen ja sieltä löytyy oikein mukavia ihmisiä.
- Anonyymi
CDG kuvaa hyvin ranskalaista elämänmenoa. Lähtöportilla saattaa miespuolisella virkailijalla olla rööki suussa "bourdauksen" aikana. Kerran ainoa paikka, missä ei ollut tupakoitsijoita oli heille varattu alue, missä ei ollut mitään eristystä muusta alueesta. Ymmärrän hyvin, miksi itseään taiteilijoiksi kutsuvat henkilöt pitävät ranskalaisesta menosta kuten Aki Kaurismäki.
- Anonyymi
Joo siis kaikenlaista hämminkiä voi kyl lentoasemalla tapahtua...olin löytänyt noin vuonna 2013 CDG:lla alueen missä minun olisi pitänyt saada vaihdetuksi varaukseni ja maksetun lentoni boarding passiin eli muistaakseni minulle sitten sanottiin että sillä alueella on se en nyt muista oliko Finnairin vai sas:n lipputoimisto mutta sitten kun aloin sitä haravoida ja juosta läpi niin lufthansaa ja air francea oli loputtomiin tiskeinä vieri vieressä mutta ei sen nimistä tiskiä missä olis lukenut se minun ostetun lipun lentoyhtiön tiski..Tilanne oli pikkasen absurdi kun kelasin aluetta edes takaisin,en muista sanoiko joku virkalija että varmaan joku tiski sitten muuttaa sen nimensä jossain vaiheessa siksi minun lentoyhtiön tiskiksi vai kävikö se sitten vaan niin että se minun tiski olikin isketty sinne kulmantakana olevaan hämärätiskiin joka olikin jo hieman seuraavan sektorin puolella niiden sadan muun minulle väärän tiskin ulkopuolelle..Mutta jotenkin sain sen lennon paikkalipun sitten viimein ja olin jo aika hiessä kun muistaakseni yleensä jo sen lentofirmojen tiskialueen löytymisen kanssa olin jotenkin vähän jo etsiskellyt ehkäpä väärää aluetta mutta nojoo sinne lennolle pääsin joka tapauksessa..Joo ja jotenkin tuon oikean terminaalin kanssa yleensäkin kannattaa olla tarkkana ettei vahingossa vaan mene väärään siellä(muistaakseni kerran aiemmin senkin asian kanssa tuli joku ihmettely mutta sitä juttua en enää muista mikä se ihmetys silloin oli vai tajusinko vaan että niitä terminaaleja on kaksi ja pitää kyllä valita se oikea)mutta se onneksi minulla ei tosin ollut se ongelmakohta silloin 2013 kun yritin sitä lippua saada itselleni ja onneksi sitten sainkin sen..ajoissa..
- Anonyymi
Kuulostaa hiukan oudolta aloittajan selostus koneenvaihdosta CDG:llä. Myönnän, että se ei ole mikään helpoimmasta päästä, mutta ei se koneenvaihto todellakaan vaadi mitään rakettitiedettä. Olen jokusen kerran itse vaihtanut konetta kauimmaisilta non-schengen porteilta T2E hall M Finnairin käyttämään T2D:hen alta tunnissa. Kävelyä näiden gatea välille tulee max 1 km ja juna avittaa pienen pätkän alkupäässä. Missään vaiheessa vaihtoa ei kyllä T2D kyltit huku näköpiiristä. Ja koko matka on samaan suuntaan (länsi) kävelyä. Voi myös suunnistaa TGV ja Sheraton hotelli kylttien mukaan. GPS toimii terminaalissa vallan hyvin kunhan laittaa ilmaisen EU-mobiilidatan päälle. En muista oliko terminaalissa ilmaista wifiä.
- Anonyymi
Niinpä, tulin T2F ja sieltä ei pääse T2D, ei mitenkään., käytävä joka sinne loogisesti johtaisi on suljettu seinällä. Ainoa keino on jostain löytää EXIT ja mennä ulos ja uudestaan turvatarkastukset jotta pääsee T2D. Tätä ei missään sanota eivätkä AF:n virkailijat kaikki ole tästä tietoisia, hehän vain notkuvat siellä ja ovat tekevinään jotain. Nähtävästi T2E onnistuu ainakin kylttien mukaan mutta mitäs minä sielllä. GPS ei toiminut, jos meni jonkin ikkunan lähelle niin siellä saattoi mutta mitäs siellä tekisi.
Lentoasema on vuosien aikana kasvanut valtavasti ja muuttuu matkustajan kannalta yhä vihamielisemmäksi paikaksi. Ei auta yhtään että välillä on baaria ja kioskia yms. jos pitää kiirehtiä oikeaan terminaaliin. Kerran olen menettänyt siellä lentoni juuri sen takia ettei kukaan tiennyt mitään eikä ollut mitään opastuksia eivätkä lähtevien koneiden luettelot näyttäneet lainkaan lentoani. Jos olisivat, olisin osannut mennä oikeaan paikkaan. Henkilökuntaa ei kaikissa halleissa ollut lainkaan, tilanne oli absurdi kuten monella muullakin. Jouduin maksamaan uuden lennon yli 300 euroa eikä lentoyhtiö ollut tietääkseenkään asiasta. Voi prkl. Hukkasivat vielä matkalaukkunikin. Voi prkl.
- Anonyymi
Joidenkin vaan kannattaisi pysyä kotona...
- Anonyymi
mielellään pysyisinkin mutta työni vaatii matkustamista aika ajoin, ei siitä mihinkään pääse.
- Anonyymi
Ja se puhelimen GPS ja navigointi toimii varmasti sisällä rakennuksissa jos vaan puhelin on päällä ja roaming päällä. Toisin sanoen jos olet käyttänyt mobiilidataa matkan aikana , on myös GPS toiminut. Aivan sama tilanne jos menen jumboon sisälle ja haluan etsiä tietyn liikkeen , GPS toimii vaikka olen sisällä rakennuksessa.
- Anonyymi
GPS ei ole riippuvainen puhelimen toiminnoista vaan se ottaa datansa satelliitista, vai olenko erehtynyt? Vanha kännykkäni jossa ei ole SIM-korttia toimii navigaattorina hyvin.
Lentoasema on teräsbetonia ja siellä ei GPS näyttänyt toimivan kuin hetkittäin jossain ikkunan lähellä, se oli hyödyton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
GPS ei ole riippuvainen puhelimen toiminnoista vaan se ottaa datansa satelliitista, vai olenko erehtynyt? Vanha kännykkäni jossa ei ole SIM-korttia toimii navigaattorina hyvin.
Lentoasema on teräsbetonia ja siellä ei GPS näyttänyt toimivan kuin hetkittäin jossain ikkunan lähellä, se oli hyödyton.Varmaan sotketaan gepsin ja kuukle-Mapsin toimintaa! Tosin, toimiihan toi maps, jos on kännyssä esiladatut kartat. Ja gepsin hakema reittikin tallentuu ilman karttadataa jälkipolvien ihailtavaksi ;-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan sotketaan gepsin ja kuukle-Mapsin toimintaa! Tosin, toimiihan toi maps, jos on kännyssä esiladatut kartat. Ja gepsin hakema reittikin tallentuu ilman karttadataa jälkipolvien ihailtavaksi ;-)
mahtaisiko google mapsin kartasta olla mitään tukea lentoaseman sisällä jos vaikka toimisikin?
Sattumalta, lähtiessäni liikkeelle sen päivän aamulla eräältä toiselta ranskalaiselta lentoaseman hotellilta, jouduin käyttämään juuri mapsia jotta löytäisin katujen sokkeloista oikealle terminaalille. Se vielä toimi mutta ei mapsin resoluutio mitenkään siellä aseman sisällä riittänyt mihinkään suunnistukseen joten laitoin sen pois, siellä oli ihan hyvät opastukset mutta tulipa kokeiltua kun oli kourassa. Eri asia on sitten jos pitää isossa skaalassa kulkea teitä ja katuja pitkin.
- Anonyymi
Vähän on erikoinen, sellainen "ei mikään koskaan hyvin" sävy viestissä. Tulee mieleen eräs viesti, jossa valitettiin lentohenkilökunnan käyttäytymisestä koneessa, ei oltu kunnioitettu matkustajaa tarpeeksi. Mielensäpahoittaja meininkiä.
- Anonyymi
en tunnista itseäni tuosta. Matkustan välillä Kauko-idässäkin ja siellä asiat on hoidettu tyylikkäästi. Et nähtävästi ymmärtänyt tilannetta. Hongkongin lentokenttä on tupaten täynnä ihmisiä ja on melkoinen kompleksi mutta kaikki toimii sujuvasti ja opastukset ovat hyvät, aina löytää. Olen liian usein juuri tällä CDG kentällä joutunut ongelmiin kun henkilökuntaa ei ole ja ne jotka ovat, ovat joko tylyjä, tietämättömiä tai törkeitä. Missään muussa maassa en ole tällaista havainnut.
Ja Vantaalla rakennustöiden takia opastukset kadulla puuttuivat kokonaan mutta sensijaan liikennejärjestelyt olivat täysin toiset kuin edellisen kerran samasta hallista ulosajaessani. Kun vielä yöllä pimeässä joutuu etsimään tietä aivan uusien katujen seassa ilman ensimmäistäkään opastusta, on se jo hieman ärsyttävää. Arvelen että parin kilometrin lenkki oli ajettava outoja katuja ennenkuin pääsi pois. Kokeile jos et usko. - Anonyymi
Paras kohtelu löytyy Taipein lentokentältä, siellä henkilökunta on ykkösluokkaa. Samoin Cathayn lentoyhtiö toimii tosi hyvin vaikka onkin Hongkongilainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
en tunnista itseäni tuosta. Matkustan välillä Kauko-idässäkin ja siellä asiat on hoidettu tyylikkäästi. Et nähtävästi ymmärtänyt tilannetta. Hongkongin lentokenttä on tupaten täynnä ihmisiä ja on melkoinen kompleksi mutta kaikki toimii sujuvasti ja opastukset ovat hyvät, aina löytää. Olen liian usein juuri tällä CDG kentällä joutunut ongelmiin kun henkilökuntaa ei ole ja ne jotka ovat, ovat joko tylyjä, tietämättömiä tai törkeitä. Missään muussa maassa en ole tällaista havainnut.
Ja Vantaalla rakennustöiden takia opastukset kadulla puuttuivat kokonaan mutta sensijaan liikennejärjestelyt olivat täysin toiset kuin edellisen kerran samasta hallista ulosajaessani. Kun vielä yöllä pimeässä joutuu etsimään tietä aivan uusien katujen seassa ilman ensimmäistäkään opastusta, on se jo hieman ärsyttävää. Arvelen että parin kilometrin lenkki oli ajettava outoja katuja ennenkuin pääsi pois. Kokeile jos et usko.Jos tuo CDG olisi noin paha ja hankala kuin annat ymmärtää, jotain olisi varmasti tehty sen parantamiseksi. Ja sinähän olet vielä kokenut matkustaja ymmärtääkseni. Itse en pidä Ranskasta ja heidän mentaliteetistaan ollenkaan. Eiffeltornikin on parhaimmillaan lentokoneesta yöllä katsottuna, hienot valot.
Mitä Vantaaseen tulee niin se on todellakin sekamelska ulkoa rakennustöiden takia, mutta sisältä todella selkeä. Viimeksi eilen sieltä tulin kotiin taas, taksilla tällä kertaa, bussilla normaalisti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo CDG olisi noin paha ja hankala kuin annat ymmärtää, jotain olisi varmasti tehty sen parantamiseksi. Ja sinähän olet vielä kokenut matkustaja ymmärtääkseni. Itse en pidä Ranskasta ja heidän mentaliteetistaan ollenkaan. Eiffeltornikin on parhaimmillaan lentokoneesta yöllä katsottuna, hienot valot.
Mitä Vantaaseen tulee niin se on todellakin sekamelska ulkoa rakennustöiden takia, mutta sisältä todella selkeä. Viimeksi eilen sieltä tulin kotiin taas, taksilla tällä kertaa, bussilla normaalisti.Niin luulisi. Olen matkustanut sen kautta jo silloin kun oli vain T1 ja se oli samanlaista sekoilua ja epämääräisyyttä.
Menepä vaikka Pariisiin ostoksille pikkukauppoihin. Kun huomaavat sinut ulkomaalaiseksi alkaa melkoinen tylytys tai vähintäänkin silminnähtävä nyrpistely . Sen jälkeen on siellä turha kysyä mitään, vastauksia ei tule. Jos puhut ranskaa, on syytä puhua Pariisin murteella ja tarkasti oikein, muuten pitävät maalaismoukkana.
Tämän kaikki muut ranskalaiset hyvin tietävät ja siksi inhoavat pariisilaisia. He eivät edellämainituista syistä ole kovin suosittuja muualla Ranskassa. Minulla on useita ystäviä (ei Pariisissa) ja asioista on hauskaa keskustella heidän kanssaan. Jotkut heistä ovat jopa vaivautuneet opettelemaan puhumaan suomea. Eräs kaveri osaa ääntää suomenkieltä lähes täydellisesti joka aina ällistyttää minua. Puhelimessa hän usein aloittaa kohteliaalla suomenkielisellä tervehdyksellä joka taatusti mykistää. Lisäksi osaa monenlaisia suomalaisia sanontoja ja sanavarastonsa taitaa olla jo melkoinen. Ranskalaiset ovat fiksuja ja ymmärtäväisiä ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin luulisi. Olen matkustanut sen kautta jo silloin kun oli vain T1 ja se oli samanlaista sekoilua ja epämääräisyyttä.
Menepä vaikka Pariisiin ostoksille pikkukauppoihin. Kun huomaavat sinut ulkomaalaiseksi alkaa melkoinen tylytys tai vähintäänkin silminnähtävä nyrpistely . Sen jälkeen on siellä turha kysyä mitään, vastauksia ei tule. Jos puhut ranskaa, on syytä puhua Pariisin murteella ja tarkasti oikein, muuten pitävät maalaismoukkana.
Tämän kaikki muut ranskalaiset hyvin tietävät ja siksi inhoavat pariisilaisia. He eivät edellämainituista syistä ole kovin suosittuja muualla Ranskassa. Minulla on useita ystäviä (ei Pariisissa) ja asioista on hauskaa keskustella heidän kanssaan. Jotkut heistä ovat jopa vaivautuneet opettelemaan puhumaan suomea. Eräs kaveri osaa ääntää suomenkieltä lähes täydellisesti joka aina ällistyttää minua. Puhelimessa hän usein aloittaa kohteliaalla suomenkielisellä tervehdyksellä joka taatusti mykistää. Lisäksi osaa monenlaisia suomalaisia sanontoja ja sanavarastonsa taitaa olla jo melkoinen. Ranskalaiset ovat fiksuja ja ymmärtäväisiä ihmisiä.Toi ranskalaisten ylimielisyys muunmaalaisia kohtaan on ikiaikainen.Tässä ikätätönen oli n 40 sitten Pariisissa. No huh.ei vieläkään ole unohtunut se pariisilaisten töykeys.Jaa koskeekohan se sitten ainoastaan pariisilaisia., voi olla.Varsinaisia maailmanomistaja porukkaa. sen koomon en ole käynyt.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070