Uusi asenne

Aikaisemmin koulukiusatut vaikenivat ja halusivat unohtaa menneet vaikeudet, kun koulu loppui. Kuitenkin monille jäi kiusaamisesta elämänikäiset arvet.
Kiusaajat päästivät kiusaajansa pälkähästä, kun eivät koskaan nousseet kiusaajiaan ja koulun välinpitämättömyyttä vastaan. Tai vaikka nousivatkin. saatiin heidät hiljaisiksi kiristämällä ruuvia entisestään. Kiusaajat ja koulu olivat aina voimakkaammat.
Vuosikymmenet olen ihmetellyt, kuinka kouluissa kiusaaminen voi olla niin yleistä opettajien ja muiden aikuisten huomaamatta. Millaisia kuuroja ja sokeita kouluihin pestataan?

Nyt ovat kiusatut muuttaneet suhtautumistaan.
Nyt he kertovat mediassa kokemuksistaan, kertovat missä koulussa olivat, millä luokilla kiusattiin. Mainitsevat ikänsä ja nimensä. Monet julkkikset ovat kertoneet rankoista vuosistaan. Samoja kouluja käyneet ovat nyt varmasti huolestuneita omasta maineestaan. Tällaisen oppilaan koulunkaan on turha ylvästellä kuuluisalla oppilaallaan, jos hänen kokemuksensa ovat olleet karmeita koulun suojeluksessa.

Juuri luin Eetu Heikka-nimisen kaverin artikkelin. Häntä kiusattiin 10 v kouluaikana, ja nyt hän kiertää kouluissa puhumassa aiheesta.
Näitä uskalikkoja soisi löytyvän enemmänkin, sillä jokainen kiusatun vanhempi tietää, kuinka toivotonta aikanaan oli saada apua lapselle, joka lain voimalla joka aamu oli patistettava kouluun kiusattavaksi, eikä koulun aikuiset olleet huomaavinaankaan, saattoivat jopa edesauttaa tapahtumia omalla asenteellaan.

Heikan ja hänen kohtalotovereittensa esimerkki antaa toivottavasti uskallusta muillekin. Puhuminen helpottaa. eikä kiusattu ole se syyllinen. Syyllisiä ovat ne pullistelijat. Heiltä voisi kysyä tämän muodissa olevan kysymyksen: "Eikö teitä hävetä?"

72

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Seuraavaksi nettikiusatut tulevat julkisuuteen

    • Anonyymi

      Kiusaaminen ei ole vain koululaisten ja koulujen ongelma.
      Kiusaamista on kaikissa ikäryhmissä ja kaikissa porukoissa.
      Minua ei koulussa kiusattu mutta ammatin ja työpaikan löytämisvaikeuksien vuoksi sitten aikuisena paremmin onnistuneet sukulaiset ja tuttavat olivat omahyväisen pilkallisia. Avioeron sittem sai "somen sekaisin" kuten nykyään sanotaan. Ei nyt sentään mutta suvun avioeroni sai sekaisin. Olin hylkiö, sylkykuppi, kun erosin hienon suvun jälkeläisestä, jonka suvun kunnian loisteessa oli saanut paistatella minun sukulaiseni.

      Olen lukenut, että kiusaamisesta jää vähemmät arvet ja traumat, jos kiusattavaksi joutunut panee hanttiin, taistelee vastaan, ei alistu. Sen aikaa kuuntelin vihtuiluja ja halveksuntaa, kun oli kovasti puuhaa järjestää omat asiat uusiksi. Mutta sitten, kun taas seisoin elämässäni vahvalla pohjalla, niin annoin palaa ja sanoin suorat sanat ilkeilijöille, joita olin luullut ennen avioeroani ystävikseni.
      Kummasti nikottelivat ja ovat olleet hiljaisia. Ja vaikka jotain vielä inisisivätkin, niin en korvaani lotkautua heidän sönkötyksilleen. Karvansa näyttivät.

    • Poikkeuksellisesti kommentoin yli-ikäiselle.
      -
      Lapsemme ovat muuttaneet lakeja omaksi hyödykseen.
      Tai sitten ujuttaneet tuomaristoihin seksuaali-vammaisia, yli-helliä jäseniä.
      Nykyään kannattaa itkeä ja valittaa.
      Silloin antaa oikeus asiansa hoitaneilta revittyä rahaa paljon.
      -
      Tässä yksi kommenteistani edelliseen, vuoden-takaiseen kiusaamis-jankutukseen:

      Minä olen koulukiusaaja.
      Epäilen nuorena raiskanneenikin.
      Mutta...ei minua aina ihan täysillä vastuttettu.
      Kyynelten lävitse loistavat onnelliset silmät...
      Huulten soperrus... voi että minua ensin pelotti...
      Sitten se huipennus:
      Rakas, kulta, minä rakastan sinua nyt enemmän kuin koskaan...
      Tee se minulle uudelleen...
      Minä työnnän kyllä sitten isoakin rulla-tuolia...

      H.

      • Koulukiusaaja on pohjimmiltaan aina raukkis ja pelkuri.
        Turhaa tulla selittelemään aikuisena että oikeesti tytöt tykkäsi kun MINÄ niitä raiskasin. Pelkkää puolustusmekanismia ja selittelyä. Taitaa olla liian myöhäistä ehdottaa terapiaa; saat elää ja kuolla uskossasi että siinä olisi jotain erinomaista kun se on ainoastaan säälittävää ja pateettista. Ei kelpaa edes vitsiksi. Ei koskaan enää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Koulukiusaaja on pohjimmiltaan aina raukkis ja pelkuri.
        Turhaa tulla selittelemään aikuisena että oikeesti tytöt tykkäsi kun MINÄ niitä raiskasin. Pelkkää puolustusmekanismia ja selittelyä. Taitaa olla liian myöhäistä ehdottaa terapiaa; saat elää ja kuolla uskossasi että siinä olisi jotain erinomaista kun se on ainoastaan säälittävää ja pateettista. Ei kelpaa edes vitsiksi. Ei koskaan enää.

        12:38

        No onhan tosikkomaista tulkintaa! Huumori ei todellakaan tunnu olevan kaikkien laji!


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Koulukiusaaja on pohjimmiltaan aina raukkis ja pelkuri.
        Turhaa tulla selittelemään aikuisena että oikeesti tytöt tykkäsi kun MINÄ niitä raiskasin. Pelkkää puolustusmekanismia ja selittelyä. Taitaa olla liian myöhäistä ehdottaa terapiaa; saat elää ja kuolla uskossasi että siinä olisi jotain erinomaista kun se on ainoastaan säälittävää ja pateettista. Ei kelpaa edes vitsiksi. Ei koskaan enää.

        Palomalle. Koulukiusaaja ei raiskaa. Irakilaiset ja afganistanilaiset aikuiset miehet raiskaa kyllä koulutyttöjä. Onko se koulukiusaamista mielestäsi ?
        Miten sinä nyt raiskaajiin noin ankarasti suhtaudut ? ennen selitit että vika on niissä raiskatuissa tytöissä ja heidän löperöissä vanhemmissaan, kun eivät vahdi ja valista tyttöjään.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Koulukiusaaja on pohjimmiltaan aina raukkis ja pelkuri.
        Turhaa tulla selittelemään aikuisena että oikeesti tytöt tykkäsi kun MINÄ niitä raiskasin. Pelkkää puolustusmekanismia ja selittelyä. Taitaa olla liian myöhäistä ehdottaa terapiaa; saat elää ja kuolla uskossasi että siinä olisi jotain erinomaista kun se on ainoastaan säälittävää ja pateettista. Ei kelpaa edes vitsiksi. Ei koskaan enää.

        En ole koskaan ollut koulukiusattu eivätkä lapsenikaan, mutta lähipiirissäni on nuori mies joka kärsii edelleen koulukiusauksesta saadustaan, luultavasti elinikäisestä sosiaalisesta vammautumisesta. Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti, joutui lopettamaan koulunkäynnin ja lopulta koulu tunnusti heidän tehneen virheratkaisuja ja maksoivat hänen lukio-opiskelunsa kansankorkeakoulussa. sisälaitosoppilaana. Nyt vieläkin hän kärsii sosiaalisista fobioista, ei uskalla luottaa keneenkään eikä avautua kenellekään.
        Joten tuin koulukiusausihannointisi voit tunkea niin syvälle sinne minne aurinko ei paista eikä kuu kumota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        12:38

        No onhan tosikkomaista tulkintaa! Huumori ei todellakaan tunnu olevan kaikkien laji!

        Ei hunkszin koulukiusaamisstoorit ole kai koskaan olleet mitään keksittyä huumoria. Olen aivan varma että niissä on vinha perä.
        Minulta löytyy RUNSAASTI huumoria mutta ei raukkamaisuudelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomalle. Koulukiusaaja ei raiskaa. Irakilaiset ja afganistanilaiset aikuiset miehet raiskaa kyllä koulutyttöjä. Onko se koulukiusaamista mielestäsi ?
        Miten sinä nyt raiskaajiin noin ankarasti suhtaudut ? ennen selitit että vika on niissä raiskatuissa tytöissä ja heidän löperöissä vanhemmissaan, kun eivät vahdi ja valista tyttöjään.

        Vuoden viimeinen päivä on saanut sinutsekoamaan. Minä en ole koskaan puolustanut raiskaajia ja vastaukseni oli Hunkszurukolle, joka kertoi fantasioitaan raiskaajana mukamas vitsikkäinä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        En ole koskaan ollut koulukiusattu eivätkä lapsenikaan, mutta lähipiirissäni on nuori mies joka kärsii edelleen koulukiusauksesta saadustaan, luultavasti elinikäisestä sosiaalisesta vammautumisesta. Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti, joutui lopettamaan koulunkäynnin ja lopulta koulu tunnusti heidän tehneen virheratkaisuja ja maksoivat hänen lukio-opiskelunsa kansankorkeakoulussa. sisälaitosoppilaana. Nyt vieläkin hän kärsii sosiaalisista fobioista, ei uskalla luottaa keneenkään eikä avautua kenellekään.
        Joten tuin koulukiusausihannointisi voit tunkea niin syvälle sinne minne aurinko ei paista eikä kuu kumota.

        """Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti,"""

        Mitäköhän tuolla tarkoitat?
        Siiskö, että joku sai Asperger-syndrooman koulukiusaamisen tuloksena?

        Kyllä se kiusaaminen on varmasti johtunut siitä, että hänet on huomattu muista niin paljon poikkeavaksi, eivätkä toiset lapset ole ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti,"""

        Mitäköhän tuolla tarkoitat?
        Siiskö, että joku sai Asperger-syndrooman koulukiusaamisen tuloksena?

        Kyllä se kiusaaminen on varmasti johtunut siitä, että hänet on huomattu muista niin paljon poikkeavaksi, eivätkä toiset lapset ole ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on.

        Aivan, eipä yltänyt Paloman rationaalisuus tajuamaan Aspergerin synroman olevan synnynnäinen ominaisuus.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti,"""

        Mitäköhän tuolla tarkoitat?
        Siiskö, että joku sai Asperger-syndrooman koulukiusaamisen tuloksena?

        Kyllä se kiusaaminen on varmasti johtunut siitä, että hänet on huomattu muista niin paljon poikkeavaksi, eivätkä toiset lapset ole ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on.

        Äläpäs nyt tellu yritä, kyllä paloma tietää. Hänellä kun on siihen viittaavaa koulutustakin . Teki juuri uraauurtavan keksinnön, mistä Asperger johtuu.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En ole koskaan ollut koulukiusattu eivätkä lapsenikaan, mutta lähipiirissäni on nuori mies joka kärsii edelleen koulukiusauksesta saadustaan, luultavasti elinikäisestä sosiaalisesta vammautumisesta. Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti, joutui lopettamaan koulunkäynnin ja lopulta koulu tunnusti heidän tehneen virheratkaisuja ja maksoivat hänen lukio-opiskelunsa kansankorkeakoulussa. sisälaitosoppilaana. Nyt vieläkin hän kärsii sosiaalisista fobioista, ei uskalla luottaa keneenkään eikä avautua kenellekään.
        Joten tuin koulukiusausihannointisi voit tunkea niin syvälle sinne minne aurinko ei paista eikä kuu kumota.

        Minkä koulukiusausihannointini ? Joko olet aloittanut aaton tissuttelun vaiko onko tuo kestotila, kun keksit olemattomia. Tunge ne olettamuksesi omaan pimeään paikkaasi !


      • Anonyymi

        Olet siis ollut mätäpaise läpi elämäsi. Oulukiusaaja, raiskaaja. Nyt ikärasisti ja en ihmettelisi, että juuri sinä olet se, joka palstoilla kiusaa muita kirjoittajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä koulukiusausihannointini ? Joko olet aloittanut aaton tissuttelun vaiko onko tuo kestotila, kun keksit olemattomia. Tunge ne olettamuksesi omaan pimeään paikkaasi !

        kyllä tuo hunkkeli on jauhanut vuosia olleensa koulukiusaaja, joten tunge vaan itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis ollut mätäpaise läpi elämäsi. Oulukiusaaja, raiskaaja. Nyt ikärasisti ja en ihmettelisi, että juuri sinä olet se, joka palstoilla kiusaa muita kirjoittajia.

        Koulukiusaaja. No, Oulukiusaajaksi muiden raiskaajien joukkoon.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei hunkszin koulukiusaamisstoorit ole kai koskaan olleet mitään keksittyä huumoria. Olen aivan varma että niissä on vinha perä.
        Minulta löytyy RUNSAASTI huumoria mutta ei raukkamaisuudelle.

        """Minulta löytyy RUNSAASTI huumoria mutta ei raukkamaisuudelle."""

        Onko oikeasti raukkamaista tunnustaa olleensa koulukiusaaja?

        Jos on ollut koulukiusattuja, niin tottahan silloin on ollut niitä kiusaajiakin. Miksi ne eivät saisi astua esiin siinä kuin kiusatutkin?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Minulta löytyy RUNSAASTI huumoria mutta ei raukkamaisuudelle."""

        Onko oikeasti raukkamaista tunnustaa olleensa koulukiusaaja?

        Jos on ollut koulukiusattuja, niin tottahan silloin on ollut niitä kiusaajiakin. Miksi ne eivät saisi astua esiin siinä kuin kiusatutkin?

        Siksi koska koulukiusaajat ovat surkeita munanlutkuttajia ja vaikka olet kuinka ihastunut huruksziin niin koulukiusaajassa ei ole mitään ihailtavaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siksi koska koulukiusaajat ovat surkeita munanlutkuttajia ja vaikka olet kuinka ihastunut huruksziin niin koulukiusaajassa ei ole mitään ihailtavaa!

        No kumpi sinusta on raukkamaisempaa; myöntää rekatullaan olleensa joskus koulukiusaaja, vaiko anonyymiteetin suojassa kokeilla kiusata vielä vanhana yli seitenkymppisenäkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        12:38

        No onhan tosikkomaista tulkintaa! Huumori ei todellakaan tunnu olevan kaikkien laji!

        Niin, huumori ei ole kaikkien laji. Todellista huumoria ei ole, jos kaikki muut nauravat, mutta yksi itkee. Naurajat voisivat kysyä itseltään, menikö vitsi mönkään.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti,"""

        Mitäköhän tuolla tarkoitat?
        Siiskö, että joku sai Asperger-syndrooman koulukiusaamisen tuloksena?

        Kyllä se kiusaaminen on varmasti johtunut siitä, että hänet on huomattu muista niin paljon poikkeavaksi, eivätkä toiset lapset ole ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on.

        Tuntematta tapausta kysyn, eikö erilaisuus ole hyväksyttävää koulumaailmassa? Hyväksyyt siis kiusaamisen?


      • Makriina2 kirjoitti:

        Tuntematta tapausta kysyn, eikö erilaisuus ole hyväksyttävää koulumaailmassa? Hyväksyyt siis kiusaamisen?

        En hyväksy kiusaamista, paitsi mitä nyt täällä palstoilla olen ottanut kiusaajiksi harjoittelevat (tai ei kai niitä ole kuin yksi) sellaisina kuin on. Hyväksynytkin, sillä olenhan jo aikuinen.

        Mutta lapset ovat lapsia.
        Eivät he tiedä mikä sellainen Asperger on, jos ei heille sitä ole kerrottu.
        Varmaan olisivat ottaneet eri tavalla, jos heille olisi kerrottu miksi yksi on niin poikkeava.


      • Sinultahan kysynikin tietämättäni ollenkaan (eikä se ole tarpeenkaan) mitä kaikkea lutkutat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä koulukiusausihannointini ? Joko olet aloittanut aaton tissuttelun vaiko onko tuo kestotila, kun keksit olemattomia. Tunge ne olettamuksesi omaan pimeään paikkaasi !

        Kommenttinihan oli vastaus Hunkszille. Ei koskenut mitenkään sinua.
        En tissuttele en tänään enkä muulloinkaan.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kommenttinihan oli vastaus Hunkszille. Ei koskenut mitenkään sinua.
        En tissuttele en tänään enkä muulloinkaan.

        huruksz...

        H.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei hunkszin koulukiusaamisstoorit ole kai koskaan olleet mitään keksittyä huumoria. Olen aivan varma että niissä on vinha perä.
        Minulta löytyy RUNSAASTI huumoria mutta ei raukkamaisuudelle.

        Olen samaa mieltä paloma sun kanssa, raiskaamisella kehumisessa ei ole yhtään huumoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12:38

        No onhan tosikkomaista tulkintaa! Huumori ei todellakaan tunnu olevan kaikkien laji!

        En näe huumoria kiusaamisella ja raiskaamisella kehuskelulla.
        Halveksin ja inhoan kiusaajia, ovat jotenkin vinoutuneita.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Älykäs, avoin, iloinen ja sosiaalisesti ulospäin suuntautunut lapsi kiusattiin Asperger-syndrooman puhkeamiseen asti,"""

        Mitäköhän tuolla tarkoitat?
        Siiskö, että joku sai Asperger-syndrooman koulukiusaamisen tuloksena?

        Kyllä se kiusaaminen on varmasti johtunut siitä, että hänet on huomattu muista niin paljon poikkeavaksi, eivätkä toiset lapset ole ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on.

        "kyllä se kiysaaminen on varmasti johtunut siitä, että hän oli poikkeava eivätkä ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on"
        TAI EHKÄ SE JOHTUI RASISMISTA ERILAISUUTTA (tässä tapauksessa asperger-syndrooma) KOHTAAN!
        VIIMEISTÄÄN OPETTAJIEN OLISI PITÄNYT PUUTTUA ASIAAN.
        JOIDENKIN PAKSUUN KALLOON EI MAHDU ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANARVOISIA IHMISIÄ JA ANSAITSEVAT SAMANLAISTA KOHTELUA


      • Anonyymi kirjoitti:

        "kyllä se kiysaaminen on varmasti johtunut siitä, että hän oli poikkeava eivätkä ymmärtäneet miksi hän on sellainen kuin on"
        TAI EHKÄ SE JOHTUI RASISMISTA ERILAISUUTTA (tässä tapauksessa asperger-syndrooma) KOHTAAN!
        VIIMEISTÄÄN OPETTAJIEN OLISI PITÄNYT PUUTTUA ASIAAN.
        JOIDENKIN PAKSUUN KALLOON EI MAHDU ETTÄ KAIKKI OVAT SAMANARVOISIA IHMISIÄ JA ANSAITSEVAT SAMANLAISTA KOHTELUA

        Lakkaa sitten huutamasta minulle, ettei minullekin puhkea Asperger syndrooma vielä vanhoilla päivilläni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12:38

        No onhan tosikkomaista tulkintaa! Huumori ei todellakaan tunnu olevan kaikkien laji!

        Joillakin luonteeltaan kieroon kasvaneilla taitaa empatiakyvyn puute ilmetä sairaana'huumorina'.


    • Anonyymi

      Tuota sakinhivutusta on ollut kautta ihmikunnan historian. Eihän se pelkästään kouluihin liity, vaan kaikissa yhteisöissä, armeijassa ja laitoksissa koulivat yksilötkin toisiaan. Jopa mediassakin ilmenee kiusaamismenttaliteettiä, kuten tiedämme. Vahvat vahvistuvat, ja heikkohermoisemmat kaikkoavat tai katkeroituvat.
      Samoin on laumaeläinkunnassa, linnuilla varsinkin.
      Jos osaisimme pitää sitä luonnonlakina, saattaisimme nähdä hyödytkin karsinnassa vahvat vastaan heikot.
      Mitä se koulu jälkeensä jättää, saattaa myös osaltaan kehittää muovata muita ominaisuuksia, jopa paljon arvokkaampia keinoja selviämisessä.
      En koskaan ole ollut koulukiusattu, enkä silti kiusaajakaan, vaan katselen ja luen ilmiöstä ainoastaan vallitsevana, ja paljon puhuttelevana ilmiönä, ilmeisesti kiusattujen kannalta.

      • Anonyymi

        "Tuota sakinhivutusta on ollut kautta ihmikunnan historian. Eihän se pelkästään kouluihin liity, vaan kaikissa yhteisöissä, armeijassa ja laitoksissa koulivat yksilötkin toisiaan. Jopa mediassakin ilmenee kiusaamismenttaliteettiä, kuten tiedämme. Vahvat vahvistuvat, ja heikkohermoisemmat kaikkoavat tai katkeroituvat."

        "Sakinhivutus" ja koulukiusaaminen eivät ole ollenkaan sama asia. Joissakin pienemmissä yhteisöissä tai ryhmissä ryhmän sisällä tapahtuvaa sakinhivutusta voivat ryhmään kuuluvat itse pitää hyväksyttävänä, mutta eivät kaikki, ulkopuolisista puhumattakaan.
        Jos taas ryhmä (ihmisiä) katsoo oikeudekseen antaa sakinhivutusta ulkopuolisille ja varsinkin heikommille yksilöille, niin heidän toimintaansa ei voi hyväksyä.
        Kukaan mieleltään terve jolla on suht normaali äly ja ajattelukyky ei voi nähdä mitään hyvää siinä, että yksi heikompi joutuu kehittelemään erilaisia selviytymiskeinoja välttyäkseen "vahvempien" huomiolta ja mahdollisilta sakinhivutuksilta.

        Olen itsekin murrosikäisenä joutunut jonkun verran väistelemään "sakilaisia" eli tyttöjengejä jotka huvittelivat pahoinpitelemällä heikompiaan. Heidän "vahvuutensa" perustui vain ylivoimaan. Aina silloin tällöin joku näistä tuli yksin vastaan kadulla, eiväthän nuo rassukat pystyneet edes katsettani kohtaamaan että se siitä vahvuudesta.

        Bessie


    • Anonyymi

      Tuo ei ole oikeudenmukaisesti sanottu, ettei aikuiset koulussa lotkauta korvaansa kiusaamiselle. Eihän se kiusaaminen yleensä opettajien nähden tapahdu eikä luokassa, vaan välitunnilla ja koulumatkoilla. Valvojat ei voi olla joka paikassa yhtä aikaa. Tappeluissa on usein kaksi osapuolta, joku kiusaa sanallisesti, joku käymällä käsiksi. Joku eristetään, mutta on vaikea pakottaa ketään kenenkään ystäväksi. Varmasti kouluissa tehdään paljon, mutta ongelma on hankala. Kiusaajien ja kiusattujen vanhemmat pitäisi saada mukaan, mutta aina ei yhteistyöhalua riitä. Kiusattu voi vaieta, ettei joutuisi enemmän silmätikuksi. Suuri osa kiusaamisesta on siirtynyt nettiin. Pitäisikö opettajien oppilaiden netin käyttöä valvoa ? Se kuuluu vanhemmille ja rikostapaukset poliisille.

    • Anonyymi

      Minäkin olen ollut koulukiusattu!
      Sitä kesti monta vuotta ja kotona ei kukaan sitä uskonut.
      Kerran sitten isäni lähti mukaan kouluun kanssani.
      Oppitunnin aluksi opettaja kysyi minulta:
      "No, kuka oli ensimmäinen presidentti Suomessa?"

      Käännyin heti katsomaan isääni ja hihkaisin voitonriemuisella äänellä:
      "Mitä minä olen sanonut!"

      • Anonyymi

        Tuttu tilanne.
        Mulla oli vielä vaikeampaa!
        Kiusaaminen jatkui ihan alaluokista alkaen ja vain paheni vuosien myöten.
        Ulkonäköä arvosteltiin, haukuttiin tyhmäksi ja lihavaksi mitättömyydeksi.
        Lopulta se saavutti sellaiset mittasuhteet, että en enää jaksanut.

        Eräänä aamuna herätessäni huusin suureen ääneen, että minä en halua lähteä kouluun.
        Vaimoni sanoi, ettää pakkohan se on, kun olen koulun rehtori!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu tilanne.
        Mulla oli vielä vaikeampaa!
        Kiusaaminen jatkui ihan alaluokista alkaen ja vain paheni vuosien myöten.
        Ulkonäköä arvosteltiin, haukuttiin tyhmäksi ja lihavaksi mitättömyydeksi.
        Lopulta se saavutti sellaiset mittasuhteet, että en enää jaksanut.

        Eräänä aamuna herätessäni huusin suureen ääneen, että minä en halua lähteä kouluun.
        Vaimoni sanoi, ettää pakkohan se on, kun olen koulun rehtori!

        Että on ihanaa huumoria kommenttejen välissä. Ääneen ihan hihkaisin ilosta !


    • Onkohan meillä yhtään julkkista, joka ei olisi ollut koulukiusattu ?..))
      Siltä tuntuu välillä kun lehtien lööpit houkuttavat ostamaan lehden. Eli taitaa jossain määrin olla muotijuttu.
      Minua on eniten kiusannut oma isoveli ja niin paljon että sen jälkeen kaikki on ollut huomattavasti helpompaa..)) Ehkä opin pitämään tuota kiusaamista kuvioon kuuluvana ja ilmeisesti se myös kasvatti omaa luonnetta joiltakin osin. Jos niin tahtoisin nähdä niin kyllä kai ankaran yliminän synty voi liittyä tuohon, mutta sen kanssa on ollut pakko tulla juttuun. Niinkuin monen muunkin luonteenpiirteen.

      Olisiko sitten ollut hankalampaa jos vieras olisi kiusannut, vaikka koulukaveri ?
      Saattaa olla että tuo kotirintaman kiusaaminen opetti sen, että osasi välttää sudenkuopat: luovia pois "uhkaavasta" tilanteesta, "kaveerata" ja olla jossain määrin "näkymätön".
      Kuten täällä on todettu, erilaisuus pistää silmään, hyvässä ja pahassa, mutta sitä kai ei voi kokonaan kitkeä pois ? Muottiin pitäisi sentään mahtua.

      Toinen seikka minkä Paloma tuolla mainitsikin on kiusaajan oma pelokkuus. Onkin sanottu että kiusaajan ja kiusatun problematiikka on usein yhteistä. Siksi minäkin vähän hakisin keskustelun näitä kiusaajan tarinoita (muidenkin kuin herra H:n, jonka vilpittömyydestä en nyt ole ihan varma..)).

      Tuosta koulun osuudesta, joku kirjoittikin jo. Ystäväni, ala-asteen opettaja, näytti minulle kerran nelisivuisen monisteen, jossa ohjeistettiin opettajaa siitä miten kiusaamiseen täytyy suhtautua. Se veti kyllä mykäksi. Miten kaikki toimet ovat mahdollisia yli kahdenkymmenen lapsen luokassa ja kuten sanottu, ei kiusaaminen aina tapahdu opettajan silmien alla vaan välitunnilla (jossa on kyllä valvontaa) tai koulumatkalla. Vanhempien osallistuminen tuo mukanaan omat ongelmansa eikä heidän tapaamistaan ilmeisesti lasketa koulutyöhön kuuluvaksi.

      Niin että katson kyllä että joku nollatoleranssi kiusaamisessa on saavuttamaton tavoite. Ehkä myös niitä keinoja millä asia on yritetty ratkaista, voisi miettiä uusiksi.

      • Koulukiusaamista on monen eri tasoista ja onhan totta että joku herkkähermoisempi kokee koulukiusaamiseksi jonkun pienemmän häirinnän tai tönimiset tai myssyn viemisen päästä. Että voisimme puhua koulukiusaamisesta niin sen on oltava toistuvaa, tapahtua pitemmällä ajanjaksolla ja häiritä kohteen sosiaalista elämää, koulunkäyntiä tai ja aiheuttaa haittaa hänen psyykelleen. Koulukiusaus voi johtaa pahimmillaan psyykiseen sairauteen, sosiaaliseen fobiaan, tunne-elämän järkkymiseen ja jopa itsemurhaan. Olen seurannut liian läheltä kiusatun nuoren kääntymistä sisäänpäin, erakoitumista, luottamuksen menetystä aikuisiin ja lopuksi täydellistä kieltäytymistä mennä kouluun. Vanhemmat yrittivät parhaansa yhteistyössä koulun kanssa, mutta loppupeleissä koulu pesi kätensä ja kiusaajat voittivat. Pojassa ei ole mitään muuta eroavaisuutta ikätovereihinsa kuin että hän on hieman arka ja hyvin kiltti. Ulkoisesti hän ei eroa muista; nyt 30-vuotiaana hän on kookas, leveäharteinen, miellyttävän näköinen nuori mies, opiskelee ja asuu yksin, mutta erakoitunut ja melkein kaikki sosiaalinen elämä on tietokoneen kautta. Hän lopetti hymyilemisen ja nauramisen varhaisessa teini-iässä, kun poikajengi koulussa sai hänestä yliotteen.

        Nollatoleranssi on ainoa minkä voi hyväksyä mitä tulee oikeaan koulukiusaamiseen. On myös tärkeää että kiusaajat joutuvat vastuuseen tekemisestään: ratkaisuna eristää uhri ja lähettää hänet toiseen kouluun on huono, koska se syyllistää edelleenkin uhria ja palkitsee kiusaajia. Kiusaajajengi tulee saada hajoitettua ja heistä siirtää esim. johtaja(t) toisiin kouluihin, ilman tukijoukkojaan.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Koulukiusaamista on monen eri tasoista ja onhan totta että joku herkkähermoisempi kokee koulukiusaamiseksi jonkun pienemmän häirinnän tai tönimiset tai myssyn viemisen päästä. Että voisimme puhua koulukiusaamisesta niin sen on oltava toistuvaa, tapahtua pitemmällä ajanjaksolla ja häiritä kohteen sosiaalista elämää, koulunkäyntiä tai ja aiheuttaa haittaa hänen psyykelleen. Koulukiusaus voi johtaa pahimmillaan psyykiseen sairauteen, sosiaaliseen fobiaan, tunne-elämän järkkymiseen ja jopa itsemurhaan. Olen seurannut liian läheltä kiusatun nuoren kääntymistä sisäänpäin, erakoitumista, luottamuksen menetystä aikuisiin ja lopuksi täydellistä kieltäytymistä mennä kouluun. Vanhemmat yrittivät parhaansa yhteistyössä koulun kanssa, mutta loppupeleissä koulu pesi kätensä ja kiusaajat voittivat. Pojassa ei ole mitään muuta eroavaisuutta ikätovereihinsa kuin että hän on hieman arka ja hyvin kiltti. Ulkoisesti hän ei eroa muista; nyt 30-vuotiaana hän on kookas, leveäharteinen, miellyttävän näköinen nuori mies, opiskelee ja asuu yksin, mutta erakoitunut ja melkein kaikki sosiaalinen elämä on tietokoneen kautta. Hän lopetti hymyilemisen ja nauramisen varhaisessa teini-iässä, kun poikajengi koulussa sai hänestä yliotteen.

        Nollatoleranssi on ainoa minkä voi hyväksyä mitä tulee oikeaan koulukiusaamiseen. On myös tärkeää että kiusaajat joutuvat vastuuseen tekemisestään: ratkaisuna eristää uhri ja lähettää hänet toiseen kouluun on huono, koska se syyllistää edelleenkin uhria ja palkitsee kiusaajia. Kiusaajajengi tulee saada hajoitettua ja heistä siirtää esim. johtaja(t) toisiin kouluihin, ilman tukijoukkojaan.

        Ymmärrän että noin voi käydä, Paloma, mutta voiko kenelle tahansa ? Tarkoitan , että jo ennen kouluikää lapsella on voinut olla valmiutta saada jokin näistä uusista "syndroomista" tai hän on ollut erilainen jo ennen kouluikää.
        Meillä on käsittääkseni yritetty kovastikin huomioida näitä erityislapsia, mutta resurssit eivät tietenkään riitä kaikkeen, kuten siihen, että heille annettaisiin kaikki ne erityispalvelut mitä tilanteen hoito nykytiedon mukaan edellyttäisi, etenkin kun erityislasten määrä käsittääkseni vain kasvaa. Niin, että sitä omaa sietokykyä voisi kiusatunkin kohdalla yrittää kasvattaa.
        Kyllähän niitä nollatoleransseja voi asettaa, mutta niiden asettaminen tuo kyllä lisäpaineita opettajille, opettajantyö ei muutenkaan kuulu houkutteleviin ammatteihin tänä päivänä, enkä kyllä yhtään ihmettele.
        Minäkin olen seurannut muutamaa koulukiusaamistapausta tuttujen perheiden ja oman koulukeikkojeni kautta. Joskus lapsella on ollut ylihuolehtivat vanhemmat ja heidän ylireagointinsa on vain pahentanut tilannetta. Kiusaajan vanhemmat taas ovat luonnostaan puolustuskannalla niin että selvitä siinä sitten ehkä sukupolvien takaa periytyvää erityislaatua ja sen ilmentymiä...
        Hyvähän se on, että puhutaan ja puututaan, mutta kuten sanoin, tämänhetkinen keskustelu aiheesta tuntuu jossain määrin sensaatiohakuiselta ja yksipuoliselta kun kiusaajan kertomukset ja näkökulma puuttuvat.


      • demeter1 kirjoitti:

        Ymmärrän että noin voi käydä, Paloma, mutta voiko kenelle tahansa ? Tarkoitan , että jo ennen kouluikää lapsella on voinut olla valmiutta saada jokin näistä uusista "syndroomista" tai hän on ollut erilainen jo ennen kouluikää.
        Meillä on käsittääkseni yritetty kovastikin huomioida näitä erityislapsia, mutta resurssit eivät tietenkään riitä kaikkeen, kuten siihen, että heille annettaisiin kaikki ne erityispalvelut mitä tilanteen hoito nykytiedon mukaan edellyttäisi, etenkin kun erityislasten määrä käsittääkseni vain kasvaa. Niin, että sitä omaa sietokykyä voisi kiusatunkin kohdalla yrittää kasvattaa.
        Kyllähän niitä nollatoleransseja voi asettaa, mutta niiden asettaminen tuo kyllä lisäpaineita opettajille, opettajantyö ei muutenkaan kuulu houkutteleviin ammatteihin tänä päivänä, enkä kyllä yhtään ihmettele.
        Minäkin olen seurannut muutamaa koulukiusaamistapausta tuttujen perheiden ja oman koulukeikkojeni kautta. Joskus lapsella on ollut ylihuolehtivat vanhemmat ja heidän ylireagointinsa on vain pahentanut tilannetta. Kiusaajan vanhemmat taas ovat luonnostaan puolustuskannalla niin että selvitä siinä sitten ehkä sukupolvien takaa periytyvää erityislaatua ja sen ilmentymiä...
        Hyvähän se on, että puhutaan ja puututaan, mutta kuten sanoin, tämänhetkinen keskustelu aiheesta tuntuu jossain määrin sensaatiohakuiselta ja yksipuoliselta kun kiusaajan kertomukset ja näkökulma puuttuvat.

        Kertomukseni lapsi ei ollut mikään "erityislapsi", eikä erottunut mitenkään merkitsevästi kiusaajistaan. Vanhemmat eivät myöskään ylireagoineet vaan ottivat tapahtumat hyvin asiallisesti. Aluksi koulukuraattori vai oliko se psykologi totesi että oli todellakin kysymys kiusaamisesta ja että hän tiesi myös ketkä siihen olivat syyllisiä. Tilanteen kehittyessä kiusaaminen yritettiin kääntää uhrin syyksi ja jopa kotioloista etsittiin syyllisiä, vaikka kysymys oli päivänselvä ja koti oli normaali ja tasapainoinen. Jossain vaiheessa asiaa alettiin painaa villaisella ja siinä vaiheessa lapsen koulunkäynti oli jo pilattu. Lopputulos kaikesta oli että vanhemmat tekivät valituksen ja koulu todettiin syylliseksi laiminlyöntiin ja rehtori joutui eroamaan.
        Toiseksi ja kolmanneksikin, on aivan väärin lähteä etsimään syypäätä koulukiusaamiseen uhrista. Meillä on oikeus kaikilla olla oma itsemme ja erilaisuus, niin kauan kun se ei haittaa muita on jopa toivottavaa. Lapset joilla on joku handicap, fyysinen poikkeavuus tai neurologinen tai psyykinen vamma ovat aivan yhtä oikeutettuja normaaliin koulunkäyntiin kuin keskiverto matti tai Maija. Koulukiusaus ei ole koskaan puolustettavissa tai selitettävissä.
        Koulukiusaajat kasvavat usein probleemiaikuisiksi, empatian puute ja sosiopatia eivät ole mikään edellytys kasvaa kunnon kansalaiseksi. Olisi mielenkiintoista löytää joku tutkimus koulukiusaamisen ja rikollisuuden yhtymäkohdista aikuisiällä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kertomukseni lapsi ei ollut mikään "erityislapsi", eikä erottunut mitenkään merkitsevästi kiusaajistaan. Vanhemmat eivät myöskään ylireagoineet vaan ottivat tapahtumat hyvin asiallisesti. Aluksi koulukuraattori vai oliko se psykologi totesi että oli todellakin kysymys kiusaamisesta ja että hän tiesi myös ketkä siihen olivat syyllisiä. Tilanteen kehittyessä kiusaaminen yritettiin kääntää uhrin syyksi ja jopa kotioloista etsittiin syyllisiä, vaikka kysymys oli päivänselvä ja koti oli normaali ja tasapainoinen. Jossain vaiheessa asiaa alettiin painaa villaisella ja siinä vaiheessa lapsen koulunkäynti oli jo pilattu. Lopputulos kaikesta oli että vanhemmat tekivät valituksen ja koulu todettiin syylliseksi laiminlyöntiin ja rehtori joutui eroamaan.
        Toiseksi ja kolmanneksikin, on aivan väärin lähteä etsimään syypäätä koulukiusaamiseen uhrista. Meillä on oikeus kaikilla olla oma itsemme ja erilaisuus, niin kauan kun se ei haittaa muita on jopa toivottavaa. Lapset joilla on joku handicap, fyysinen poikkeavuus tai neurologinen tai psyykinen vamma ovat aivan yhtä oikeutettuja normaaliin koulunkäyntiin kuin keskiverto matti tai Maija. Koulukiusaus ei ole koskaan puolustettavissa tai selitettävissä.
        Koulukiusaajat kasvavat usein probleemiaikuisiksi, empatian puute ja sosiopatia eivät ole mikään edellytys kasvaa kunnon kansalaiseksi. Olisi mielenkiintoista löytää joku tutkimus koulukiusaamisen ja rikollisuuden yhtymäkohdista aikuisiällä.

        Jos koululainen ei halua koulussa leikkiä välitunnilla jonkun oppilaan kanssa eikä kulkea koulumatkoja yhdessä tämän oppilaan kanssa, niin ei ole pakko, Eikä se ole kiusaamista, vaikka ei jonkun oppilaan kanssa ole.
        Koululuokassa tietenkin toimitaan opettajan ohjeiden mukaan ja tehdään yhteistyötä opettajan määräämän kaverin kanssa.

        Se on kiusaamista, jos koululainen pakotetaan olemaan luokkatoverin kanssa vapaa-aikana ja koulumatkoilla, vaikka tämä ei halua,

        Ja jos opettaja laittaa valitsemaan joukkueet, niin se ei ole kiusaamista, jos ei jotakin oppilasta ensimmäisten joukossa valita joukkueeseen.
        Mitä opettaja laittoi valitsemaan, jos ei saa valita HÖH


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos koululainen ei halua koulussa leikkiä välitunnilla jonkun oppilaan kanssa eikä kulkea koulumatkoja yhdessä tämän oppilaan kanssa, niin ei ole pakko, Eikä se ole kiusaamista, vaikka ei jonkun oppilaan kanssa ole.
        Koululuokassa tietenkin toimitaan opettajan ohjeiden mukaan ja tehdään yhteistyötä opettajan määräämän kaverin kanssa.

        Se on kiusaamista, jos koululainen pakotetaan olemaan luokkatoverin kanssa vapaa-aikana ja koulumatkoilla, vaikka tämä ei halua,

        Ja jos opettaja laittaa valitsemaan joukkueet, niin se ei ole kiusaamista, jos ei jotakin oppilasta ensimmäisten joukossa valita joukkueeseen.
        Mitä opettaja laittoi valitsemaan, jos ei saa valita HÖH

        Puhut aivan eri asiasta.
        Kysymys ei ole että joku ei leiki jonkun kanssa tai ei halua kulkea koulumatkoja. Minä puhun sekä fyysisestä että psyykisestä väkivallasta. Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhut aivan eri asiasta.
        Kysymys ei ole että joku ei leiki jonkun kanssa tai ei halua kulkea koulumatkoja. Minä puhun sekä fyysisestä että psyykisestä väkivallasta. Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne.

        Ei ole ollenkaan aivan eri asia.
        Se on veteen piirretty viiva tuo kiusaamisen määrittely.
        Joku lapsi ja vanhempansa kokevat kiusaamiseksi lasten spontaanin käytöksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollenkaan aivan eri asia.
        Se on veteen piirretty viiva tuo kiusaamisen määrittely.
        Joku lapsi ja vanhempansa kokevat kiusaamiseksi lasten spontaanin käytöksen.

        Se on sitten kiusaamista, jos suljetaan ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhut aivan eri asiasta.
        Kysymys ei ole että joku ei leiki jonkun kanssa tai ei halua kulkea koulumatkoja. Minä puhun sekä fyysisestä että psyykisestä väkivallasta. Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne.

        Koulukiusaus johtuu vääristyneestä sosialidemokraattisesta tasa-arvo - ajattelusta

        Kun lisätään roimasti epätasa-arvoa mahdollisuuksissa ja työnnetään pääsykokeiila eri laatuinen alemman tason porukka jossa sopeutumaton paskasakki on

        kansakouluun jossa opetaan pihatöitä kodinhoitoa läskisoosinvalmistusta vaatteide päällepamista ja kahvin ja kananmunan keittoa ja kiroilla ja tapella saa ja opettajat ovat pääosin miehiä urheilusta kiinnostuneita sianlihapihvin ystäviä poliisi - yms kouluista reputettuja

        niin kunnon oppilaat saavat oppikoulussa harjoittaa tasa-arvohäiriköistä vapaana opiskelua ja valmistua akateemikoiksi ja luoviksi ammattilaisiksi ilman tasa-arvohäirintäkoulukiusausta


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhut aivan eri asiasta.
        Kysymys ei ole että joku ei leiki jonkun kanssa tai ei halua kulkea koulumatkoja. Minä puhun sekä fyysisestä että psyykisestä väkivallasta. Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne.

        Voi pyhä sylvi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Jos on kysymys "Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne."
        niin on vanhempien puututtava tilanteeseen ja jos ei yhteydenotto kouluun auta, niin vanhempien on siirrettävä lapsensa toiseen kouluun.
        Jos se siirtäminen ei muuten onnistu, niin perhe muuttakoon toiselle paikkakunnalle,
        Niin minä olen toiminut. Ja lapseni on iloinen aikuinen nyt. Pru vie, lapsensa puolesta pitää taistella kuin tiikeriemo.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhut aivan eri asiasta.
        Kysymys ei ole että joku ei leiki jonkun kanssa tai ei halua kulkea koulumatkoja. Minä puhun sekä fyysisestä että psyykisestä väkivallasta. Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne.

        Kun pääsykokeilla ja testeillä pystytään pääosa kusipäistä pitämään poissa lääketieteellisestä niin kyllä koulustakin ja kaikki kiittävät kun sopeutuvat ja opiskeluun valmiit saavat edetä rauhassa

        Jos kusipääluokassa koulunsa käynyt sitten tulee 2- kymppisen jälkeen työttömänä järkiinsä iltaoppikoulu on käytössä ja sen jälkeen pääsykoe lääkikseen tms.

        Mutta koulusta sopeutumattomat ulos häiriköimästä


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhut aivan eri asiasta.
        Kysymys ei ole että joku ei leiki jonkun kanssa tai ei halua kulkea koulumatkoja. Minä puhun sekä fyysisestä että psyykisestä väkivallasta. Kimppuun käymisestä, tavaroiden varastamisesta, uhkailuista tappaa jne.

        Eristäminen on pahimpia kiusaamismuotoja, koska sitä on vaikea todistaa ja siinä uhri alkaa itse syyllistää itseään.


      • Anonyymi

        Lapsi on epäkypsä ja vielä kehitysvaiheessaan. Aikuisen asia on ohjata ja tsempata lasta oppimaan yhteisönsä aseenteet ja tavat. Pieni lapsi imee oppia joka päivä. Esimerkki on hyvä opettaja. Suhtautuminen kiusaamiseen syntyy jo ennen kouluikää.
        Nykyinen suuntaus tähtää kuitenkin siihen, että lapsi on valmis paketti, josta putkahtaa sitten muuttumattomana eri asiat, puhe. kävely, oppiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, empatia . tunteet kaikki. . .
        Aikuinen tekee virheen, jos estää lasta toteuttamasta itseään. Riehuva ja talttumaton uhmaikäinen on "tempperamenttinen", jolle ei mitään mahda. Kyllä se sitten rauhoittuu kun ikää tulee. (Hah)
        Asiasta on jokaisen nykyaikuisen lapsuudessakin kerrottu ainakin kahdessa sadussa: "Kasper", ja "Tynnyrissä kasvanut tyttö."
        Kasper perustuu tositapahtumiin.
        Miten käy, kun lapsi ei saa mitään ohjausta. Kouluista on suorastaan poistettu opettajien kasvatusvelvollisuus, heidän asiansa on opettaa, kotien asia antaa käytöstavat ja kotikasvatus. Nyt meillä on silmille hyppivä nuoriso, joka ei tervehdi, joka ei tiedä miten käyttäydytään missäkin tilanteessa, joka ei osaa pöytätapoja, jonka kielenkäyttö on ala-arvoista ja sanavarasto koostuu lähinnä kirosanoista. Oma minä on se tärkein, joten on hyväksyttävää vaatia itselle kaikki mahdollinen, ja käytävä sellaisen kimppuun, jolla jo on tietoja tai taitoja, jotka itseltä puuttuu
        Koska jokainen on aina oikeassa, on syypää löydyttävä lähipiiristä. Koulussa se helposti löytyykin, ja elävässä elämässä se löytyy työttömistä, maahanmuuttajista ja vääriin puolueisiin kuuluvista. Tai typeristä työkavereista.
        Kiusaaminen ja ylenkatse opitaan koulussa, ja hyvin se jatkuu sitten työelämässä ja avioliitossa. Itsekritiikki on idioottimaista, minkä ihminen kiivaalle luonteelleen mahtaa.

        Kiusaaminen tulee jatkumistaan jatkumaan, ja sen laatu pahenee yhä.
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi on epäkypsä ja vielä kehitysvaiheessaan. Aikuisen asia on ohjata ja tsempata lasta oppimaan yhteisönsä aseenteet ja tavat. Pieni lapsi imee oppia joka päivä. Esimerkki on hyvä opettaja. Suhtautuminen kiusaamiseen syntyy jo ennen kouluikää.
        Nykyinen suuntaus tähtää kuitenkin siihen, että lapsi on valmis paketti, josta putkahtaa sitten muuttumattomana eri asiat, puhe. kävely, oppiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, empatia . tunteet kaikki. . .
        Aikuinen tekee virheen, jos estää lasta toteuttamasta itseään. Riehuva ja talttumaton uhmaikäinen on "tempperamenttinen", jolle ei mitään mahda. Kyllä se sitten rauhoittuu kun ikää tulee. (Hah)
        Asiasta on jokaisen nykyaikuisen lapsuudessakin kerrottu ainakin kahdessa sadussa: "Kasper", ja "Tynnyrissä kasvanut tyttö."
        Kasper perustuu tositapahtumiin.
        Miten käy, kun lapsi ei saa mitään ohjausta. Kouluista on suorastaan poistettu opettajien kasvatusvelvollisuus, heidän asiansa on opettaa, kotien asia antaa käytöstavat ja kotikasvatus. Nyt meillä on silmille hyppivä nuoriso, joka ei tervehdi, joka ei tiedä miten käyttäydytään missäkin tilanteessa, joka ei osaa pöytätapoja, jonka kielenkäyttö on ala-arvoista ja sanavarasto koostuu lähinnä kirosanoista. Oma minä on se tärkein, joten on hyväksyttävää vaatia itselle kaikki mahdollinen, ja käytävä sellaisen kimppuun, jolla jo on tietoja tai taitoja, jotka itseltä puuttuu
        Koska jokainen on aina oikeassa, on syypää löydyttävä lähipiiristä. Koulussa se helposti löytyykin, ja elävässä elämässä se löytyy työttömistä, maahanmuuttajista ja vääriin puolueisiin kuuluvista. Tai typeristä työkavereista.
        Kiusaaminen ja ylenkatse opitaan koulussa, ja hyvin se jatkuu sitten työelämässä ja avioliitossa. Itsekritiikki on idioottimaista, minkä ihminen kiivaalle luonteelleen mahtaa.

        Kiusaaminen tulee jatkumistaan jatkumaan, ja sen laatu pahenee yhä.
        Mkr.

        "Anonyymi"

        Onneksi asia ei enää koske meidän ikäisiä.
        Pää-asia on miettiä teini-tyttöjemme hallituksia.
        Eikä sekään meille enää niin tärkeää ole.

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi on epäkypsä ja vielä kehitysvaiheessaan. Aikuisen asia on ohjata ja tsempata lasta oppimaan yhteisönsä aseenteet ja tavat. Pieni lapsi imee oppia joka päivä. Esimerkki on hyvä opettaja. Suhtautuminen kiusaamiseen syntyy jo ennen kouluikää.
        Nykyinen suuntaus tähtää kuitenkin siihen, että lapsi on valmis paketti, josta putkahtaa sitten muuttumattomana eri asiat, puhe. kävely, oppiminen, sosiaalinen kanssakäyminen, empatia . tunteet kaikki. . .
        Aikuinen tekee virheen, jos estää lasta toteuttamasta itseään. Riehuva ja talttumaton uhmaikäinen on "tempperamenttinen", jolle ei mitään mahda. Kyllä se sitten rauhoittuu kun ikää tulee. (Hah)
        Asiasta on jokaisen nykyaikuisen lapsuudessakin kerrottu ainakin kahdessa sadussa: "Kasper", ja "Tynnyrissä kasvanut tyttö."
        Kasper perustuu tositapahtumiin.
        Miten käy, kun lapsi ei saa mitään ohjausta. Kouluista on suorastaan poistettu opettajien kasvatusvelvollisuus, heidän asiansa on opettaa, kotien asia antaa käytöstavat ja kotikasvatus. Nyt meillä on silmille hyppivä nuoriso, joka ei tervehdi, joka ei tiedä miten käyttäydytään missäkin tilanteessa, joka ei osaa pöytätapoja, jonka kielenkäyttö on ala-arvoista ja sanavarasto koostuu lähinnä kirosanoista. Oma minä on se tärkein, joten on hyväksyttävää vaatia itselle kaikki mahdollinen, ja käytävä sellaisen kimppuun, jolla jo on tietoja tai taitoja, jotka itseltä puuttuu
        Koska jokainen on aina oikeassa, on syypää löydyttävä lähipiiristä. Koulussa se helposti löytyykin, ja elävässä elämässä se löytyy työttömistä, maahanmuuttajista ja vääriin puolueisiin kuuluvista. Tai typeristä työkavereista.
        Kiusaaminen ja ylenkatse opitaan koulussa, ja hyvin se jatkuu sitten työelämässä ja avioliitossa. Itsekritiikki on idioottimaista, minkä ihminen kiivaalle luonteelleen mahtaa.

        Kiusaaminen tulee jatkumistaan jatkumaan, ja sen laatu pahenee yhä.
        Mkr.

        Makriina otti esille pari klassikkokirjaa, joiden voidaan katsoa vaikuttaneen kasvatusasenteisiin, ainakin meidän lapsuudessa.

        Itse, 40-luvulla syntyneenä, pitäisin hyvin merkittävänä 1970 ilmestynyttä "Summerhill-kasvatuksen uusi suunta"- teosta, mistä kai katsotaan tämän nykysuuntauksenkin alkaneen. Alice Miller, (Lahjakkaan lapsen tragedia) jatkoi sitten samaa pakotonta linjaa ja sitä käsittääkseni jatketaan edelleen, vaikka ohjaavasta kasvatuksesta kai nykyisin puhutaan.

        Telkkarista tuli hiljakkoin elokuva "Kärpästen herra", joka perustui William Goldingin 1954 ilmestyneeseen romaaniin . Sen olisi suonut kaikkien katsovan, tai lukevan. Siinä omilleen jätetyt lapset syyllistyivät lopulta yhden lapsen surmaan.

        Niin että ohjausta ja esimerkkejä lapset minunkin mielestäni tarvitsevat edelleenkin, ensisijaisesti omilta vanhemmiltaan ja jo ennen kouluikää. Vanhemmuutta ei voi ulkoistaa vaikka sen merkitystä nykyisin vähätelläänkin.


    • Anonyymi

      Yleisesti tiedetään että vihreät ovat pahimpia kiusaajia

      https://mobile.twitter.com/AnniKoponen/status/1211908613616353283

      Erikoista on sekin, että Mikki Kauste, joka on siis mm. Espoon kaupunginhallituksessa ja toimii Vihreiden puoluevaltuuskunnassa, osallistuu loanheittoon. Olen tavallinen sairaanhoitaja Tampereelta ja Vihreissä minulla ei ollut muuta roolia kuin rivijäsenen rooli.

    • Anonyymi

      Aikuisille on tehty ihan oma ''koulukiusaamis'' asetus. Sen nimi on Tupakkalaki.

      • Anonyymi

        Kuvittele, että minun lapsuudessani mies kysyi vierailulla perheen naisilta, sopiiko, että hän sytyttää savukkeen. Eikä sytyttänyt, jos se ei sopinut.
        Naiset polttivat kyllä myös, ennen sotia savukkeen kuului olla pitkässä imukkeessa, ja mies riensi sytyttämään daaminsa savukkeen. Naisten ei missään tapauksessa sopinut polttaa ulkona. Se oli huonoa käytöstä vielä 60-70-luvuillakin.
        Tupakoinnin yleistyessä koko perheen harrastukseksi, nämä esteet tietenkin poistuivat, ja perheiden lapset viettivät koko lapsuutensa passiivisina tupakoitsijoina kodeissaan.
        Tupakoinnista ei katsottu olevan mitään haittaa, siihen piti suorastaan opetella teini-iässä.
        Tupakkateollisuus taisteli vuosikymmenet terveydenhoidon ammattilaisia vastan, ennen kuin luovuttivat vastustamisen.
        Tämän päivän nuoriso ei enää tupakoi. Sijalle on tullut nuuska, joka on toistaiseksi vain poikien harrastus. Syövänhän siitäkin saa, mutta muiden ei ole pakko sietää savuja eikä täysiä tuhkakuppeja. Siinä mielessä ollaan paremmalla puolella.
        Ulkona tupakoivat sen sijaan heittävät auliisti tumppinsa maahan parvekkeiltaan. Keväisin sitten talkoilla haravoidaan talojen ympäristöt siisteiksi.
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvittele, että minun lapsuudessani mies kysyi vierailulla perheen naisilta, sopiiko, että hän sytyttää savukkeen. Eikä sytyttänyt, jos se ei sopinut.
        Naiset polttivat kyllä myös, ennen sotia savukkeen kuului olla pitkässä imukkeessa, ja mies riensi sytyttämään daaminsa savukkeen. Naisten ei missään tapauksessa sopinut polttaa ulkona. Se oli huonoa käytöstä vielä 60-70-luvuillakin.
        Tupakoinnin yleistyessä koko perheen harrastukseksi, nämä esteet tietenkin poistuivat, ja perheiden lapset viettivät koko lapsuutensa passiivisina tupakoitsijoina kodeissaan.
        Tupakoinnista ei katsottu olevan mitään haittaa, siihen piti suorastaan opetella teini-iässä.
        Tupakkateollisuus taisteli vuosikymmenet terveydenhoidon ammattilaisia vastan, ennen kuin luovuttivat vastustamisen.
        Tämän päivän nuoriso ei enää tupakoi. Sijalle on tullut nuuska, joka on toistaiseksi vain poikien harrastus. Syövänhän siitäkin saa, mutta muiden ei ole pakko sietää savuja eikä täysiä tuhkakuppeja. Siinä mielessä ollaan paremmalla puolella.
        Ulkona tupakoivat sen sijaan heittävät auliisti tumppinsa maahan parvekkeiltaan. Keväisin sitten talkoilla haravoidaan talojen ympäristöt siisteiksi.
        Mkr.

        """Tämän päivän nuoriso ei enää tupakoi."""

        Ei voi tuossakaan yleistää. Kyllä nuorissa, alaikäisissäkin, on paljon tupakoivia, minkä olen nähnyt. Samanlaista harhaa kuin sekin, että nuoriso olisi herännyt ilmastokysymyksiin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Tämän päivän nuoriso ei enää tupakoi."""

        Ei voi tuossakaan yleistää. Kyllä nuorissa, alaikäisissäkin, on paljon tupakoivia, minkä olen nähnyt. Samanlaista harhaa kuin sekin, että nuoriso olisi herännyt ilmastokysymyksiin.

        Komppaan ja lisään vielä, että kyllä naiset/ tutötkin nuuskaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan ja lisään vielä, että kyllä naiset/ tutötkin nuuskaa.

        Niin, ja nuorten huumeitten käyttö on lisääntynyt.
        Onko sitten parempi se kuin tupakka tai nuuska.


      • Tellukka kirjoitti:

        Niin, ja nuorten huumeitten käyttö on lisääntynyt.
        Onko sitten parempi se kuin tupakka tai nuuska.

        Eli erilaisten myrkkyjen käytön yleistyminen on vaan hyväksyttävä ja opittava elämään yhteiskunnassa, jossa erilaisten päihteiden käyttö nuoresta pitäen on pysyvä käytäntö.


    • Anonyymi

      Vihreiden harjoittama aikuisten koulukiusaus kohdistuu usein eläkeläisiin, jotka ovat hampaattomia tai niin huonohampaisia, etteivät pysty puolustautumaan viherkiusaajia vastaan, joilla on fluoroidut eläkeläisten veroilla maksetut purukalut
      https://blogit.perussuomalaiset.fi/reijo-tossavainen/vihreat-nuoret-haukkuvat-vaaraa-puuta/

      Vihreiden nuorisojärjestön edustajat paheksuivat eläkkeiden suuruutta. Heidän mielestä niitä pitäisi leikata, jotta rahat riittäisivät.

    • Usein noissa koulukiusaustapauksissa kuulee lasten suusta sanat, että kukaan ei uskonut kun kerroin, vanhemmat saatavat vähätellä ja opettaja vähättelee,
      ummistaa silmänsä kiusaustilanteissa.
      Seurasin erästä koulukiusaustapahtumaa, jossa harjoiteltiin joulunäytelmää ja siinä oppilaat kulkivat sillan alta, ja aina kun eräs poika siitä sillan alta meni, siltaa pitävä koulutoveri hyökkäsi sanoin, siihen aikaan oli homo sellainen sana jolla kiusattiin helposti, en tiedä onko vieläkin, ja tökkäsi kädellä samanaikaisesti. Tilanne vain paheni kun harjoitukset etenivät ja lopulta tämä kiusattu kieltäytyi menemää joulujuhlaan, no kiusatun vanhempi soitti opettajalle ja kertoi tilanteen, johon opettaja totesi vain muina miehinä, että olen kyllä huomannut, no puutun tilanteeseen. Siis opettaja oli nähnyt mutta ei puuttunut. Miten usein kiusaustilanteet kuitataan vain kiusoitteluna. Lasten keskeisenä kisailuna. Sitä kuinka kukin kiusoittelun kokee paljastuu parhaiten jutteluna ja kaikkien, herkimpienkin kuuntelemisena.

      Joku kirjoitti tuolla edellä sakinhivutuksesta, enempi taitaa olla armeijassa käytetty juttu,, itse olen kouluaikana ollut kahdesti sakinhivutuksessa, kun yksi villikko-oppilas teki pahojaan ja me kaikki jouduttiin seisomaan monta tuntia ja odotettiin että tekijä olisi tunnustanut. Tekijä ei tunnustanut ja meistäkään ei kukaan paljastanut, oltiin kiinteä hyvä porukka, ei sakinhivutus silloin onnistunut.

      • " itse olen kouluaikana ollut kahdesti sakinhivutuksessa, kun yksi villikko-oppilas teki pahojaan ja me kaikki jouduttiin seisomaan monta tuntia ja odotettiin että tekijä olisi tunnustanut. Tekijä ei tunnustanut ja meistäkään ei kukaan paljastanut, oltiin kiinteä hyvä porukka, ei sakinhivutus silloin onnistunut."
        ei ollut mielestäni esimerkki sakinhivutuksesta vaan kollektiivirankaisusta. Hieman eri asia.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lapsen lastani kiusattiin melu. koko ala asteen ajan, joka vaikutti jopa opiskelu menestykseen.
      Onneksi opettaja/rehtori siirsi kiusaajan viimein eri luokkaan, ja myös yläasteella kiusaaja, ilm.tietoisesti järjestettiin muihin ryhmiin. Lapsen lapseni koulumenestys parani niin että keskiarvo hipoo jo yhdeksikköä; mikä vahinko olisi tullutkaan, jos opett
      ajien ja vanhempien yhteistyö ei olisi tuottanut tulosta.
      Nämä ovat yksilön kannalta kauas tulevaisuuteen vaikuttavia asioita.

      Minua kiusattiin erilaisen ulkonäköni takia, kesakkoni olivat pilkan kohteena, ja että minä häpesin itseäni silloin.

      Pirre

      • Anonyymi

        Ei-mikään melu vaan..melkein..mistähän tuon asetuksen voisi muutta, ettei sanat muutu omin päin 😈


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei-mikään melu vaan..melkein..mistähän tuon asetuksen voisi muutta, ettei sanat muutu omin päin 😈

        Mun lukio kaveria kusattiin töissä, oli ikävä kuulla asiasta. Tosi kiva tyttö, pidin hänestä.


    • Kukahan tämän vanhan ketjun nosti taas ylös?
      Aloin lukemaan sitä joskus myöhään yöllä ja minua jäi vaivaamaan se miten ylimielisesti ja piittaamattomasti monet suhtautuvat varsinaiseen koulukiusaamiseen ja miten monet käsittävät koko asian väärin. Ja joku vielä kehuskelee omalla kiusaamisellaan ja että tytöt tykkäsivät että hän niitä raiskasi. Todella yököttävää ja ei mene edes huonona huumorina.

    • Anonyymi

      Tänään tulee ohjelma 11-vuotiaasta suomalaispojasta jolla Touretten syndrooma ja muita sairauksia ....hänet oli erotettu koulusta ...äiti sanoi että pidetäänkö lastani hirviönä....
      Näin sen dokumentin joka tuli ajat sitten ...kyllä se vähän järkytti ....että lapsi osaakin käyttää sellaisia sanoja ....joita tuli suusta...
      Onkohan häntä edes uskallettu kiusata ...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        On se kauheeta lukea noita kokemuksia, herkille ihmisille se on todella ikävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kauheeta lukea noita kokemuksia, herkille ihmisille se on todella ikävää.

        Kotona minua kiusasi veli, henkistä ja fyysistä väkivaltaa.


    • Anonyymi

      Vanha alotus,,,
      mutta aihe antoi kimmokeen sanoa sanasen asiasta :

      koulu / työpaikka-kiusaaminen on outo tapahtuma, mystinen, tuntematon, ei käsitettävissä,
      omakohtainen kokemus työpaikkakiusaamisesta,
      jätti pelkkiä kysymysmerkkejä päähän,
      koskaan ei selvinny minulle, miksi,

      joten päättelin, kai minussa oli jokin vika, hymmmm,,, niin,, se siitä,
      ei selitystä,,

      ihminen, ihmiset ovat sisimmältään kai pahoja, ilkeitä, kilttejä, fiksuja, ym. hyvää,,

      niin minäki kaikkea mahdollista,

      yleisesti ottaen kiltti, fiksu, ym. hyvää,, heh,

    • Anonyymi

      Mielelläni moikkaan vanhaa koulukiusaajaani nyrkit taskussa. Hän on kokenut elämässään kovia.
      Nyt trollaattori-äijänä yrittää olla mielin kielin.
      [ takarivintaavi ]

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      207
      5448
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      129
      3296
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2475
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      343
      2411
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1586
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1561
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1250
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe