Grubin fonttien koko

Anonyymi

Miksi patterilla käynnistettynä on pienempi/sievempi fontti, kuin virtalähteellä käynnistettynä?
Oikeasta vastauksesta tienaat "papukaijamerkin" :-) Itse en tiedä vastausta.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuon on mahdollista vain siinä tapauksessa että käynnistyslataajana toimii muussa sijainnissa oleva grub2. Tuskin sinullakaan on enää vanha grub sehän vaihtui jo vuosia sitten grub2:seen.

      Tuliko merkki?

      • Anonyymi

        Voi olla että merkin saat, tai ainakin sulan hattuun, jos ei muuta.
        Tässä oli myös Ubuntu 16.04 LTS, mutta tein siitä tilan musiikille. Jos sen Grub on mukana tässä hommassa, miten sen tietäisi?
        Tässä on nyt vain Ubuntu 19.10 ja windos 10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että merkin saat, tai ainakin sulan hattuun, jos ei muuta.
        Tässä oli myös Ubuntu 16.04 LTS, mutta tein siitä tilan musiikille. Jos sen Grub on mukana tässä hommassa, miten sen tietäisi?
        Tässä on nyt vain Ubuntu 19.10 ja windos 10.

        ALT CTRL T
        grub-install --version

        No nyt tuli sulka, vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ALT CTRL T
        grub-install --version

        No nyt tuli sulka, vai?

        Komentosi = grub-install (GRUB) 2.04-1ubuntu12.1
        En yhtään tiedä saatko sulkaa, taikka jopa kaksi :-)
        Miten ronnkkisi kaiken datan MBR-sektorilta. Se kun on melkein alkupiste? Löytyisikö sieltä muutama Grub? Vai mistä ne löytyy? Tuleeko liikaa kysymyksiä? Hä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komentosi = grub-install (GRUB) 2.04-1ubuntu12.1
        En yhtään tiedä saatko sulkaa, taikka jopa kaksi :-)
        Miten ronnkkisi kaiken datan MBR-sektorilta. Se kun on melkein alkupiste? Löytyisikö sieltä muutama Grub? Vai mistä ne löytyy? Tuleeko liikaa kysymyksiä? Hä?

        Nyt tultiin siihen pisteeseen että pitäisi tuntea tilanne hyvin. Tällä hetkellä tiedän että sinulla on Windows 10 ja Ubuntu. Kuinka sinulla on järjestetty tämä käynnistyminen, ovatko järjestelmät toisistaan erillään, eli ei yhteistä BOOT -valikkoa, vaan valitset BIOSin kautta miltä kiintolevyltä järjestelmä käynnistetään. Missä tämä tila niille kuville on, onko sekin kokonaan erillinen kiintolevy, vai Ubuntun tai Windows kiintolevyn osio.

        Jos kuville varattu tila on kokonaan erillinen kiintolevy, voit MBRän nollata Windows 10:n asennusmedialla, tämän ohjeen avulla, https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-windows-10/

        Ei viitsi jossitella enempää näin vähillä tiedoilla, itse olen tuolla siivonnut Linux kokeilujen jäljet Master Boot Record tietueesta, joskus 3 vuotta sitten, löytyi omista muistiin panoista.

        Edelleenkin kummastuttaa tuo fontin koko, koska annoit ymmärtää että on kysymys täysin samasta käynnistimestä, ja sehän ei voi olla mahdollista, mutta kahden eri kiintolevyn käynnistin on useinkin erilainen, riippuen minkä järjestelmän aikaansaannoksia se on. Esimerkkinä Mint 19.3 luo minun silmille aivan liian pienellä fontin koolla boot valikon kun taas Mint 19 luoma BOOT -valikko on ihan passeli, no on noissa muutakin eroa, fontti on ainut jonka joudun suurentamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tultiin siihen pisteeseen että pitäisi tuntea tilanne hyvin. Tällä hetkellä tiedän että sinulla on Windows 10 ja Ubuntu. Kuinka sinulla on järjestetty tämä käynnistyminen, ovatko järjestelmät toisistaan erillään, eli ei yhteistä BOOT -valikkoa, vaan valitset BIOSin kautta miltä kiintolevyltä järjestelmä käynnistetään. Missä tämä tila niille kuville on, onko sekin kokonaan erillinen kiintolevy, vai Ubuntun tai Windows kiintolevyn osio.

        Jos kuville varattu tila on kokonaan erillinen kiintolevy, voit MBRän nollata Windows 10:n asennusmedialla, tämän ohjeen avulla, https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-windows-10/

        Ei viitsi jossitella enempää näin vähillä tiedoilla, itse olen tuolla siivonnut Linux kokeilujen jäljet Master Boot Record tietueesta, joskus 3 vuotta sitten, löytyi omista muistiin panoista.

        Edelleenkin kummastuttaa tuo fontin koko, koska annoit ymmärtää että on kysymys täysin samasta käynnistimestä, ja sehän ei voi olla mahdollista, mutta kahden eri kiintolevyn käynnistin on useinkin erilainen, riippuen minkä järjestelmän aikaansaannoksia se on. Esimerkkinä Mint 19.3 luo minun silmille aivan liian pienellä fontin koolla boot valikon kun taas Mint 19 luoma BOOT -valikko on ihan passeli, no on noissa muutakin eroa, fontti on ainut jonka joudun suurentamaan.

        Ihan perusasennus (19.10), ei asennuksessa erillisiä osioita. Erillinen osio on musiikille, kuville, videoille, asiakirjoille muulle datalle, mitä en halua julkaista. Se on salattu LUKS ja takuulla arvaamaton salasana. Ei liity edes tähän? Yritin itse tutkia asiaa, mutta ei löytynyt kuinka MBR voisi suoraan ronkkia. Pitää lähtä nukkuun, väsyttää uusi vuosikymmen, jo ennalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan perusasennus (19.10), ei asennuksessa erillisiä osioita. Erillinen osio on musiikille, kuville, videoille, asiakirjoille muulle datalle, mitä en halua julkaista. Se on salattu LUKS ja takuulla arvaamaton salasana. Ei liity edes tähän? Yritin itse tutkia asiaa, mutta ei löytynyt kuinka MBR voisi suoraan ronkkia. Pitää lähtä nukkuun, väsyttää uusi vuosikymmen, jo ennalle...

        Jos se olisi Linux Mint 19.3 Xfce voisit muuttaa sen fontin molemmissa samanlaiseksi, vaikka näin:

        Tämä on yksirivinen fontin vaihto komento, vaikka jakaantuukin näköjään kahdelle riville
        sudo grub-mkfont -s 24 -o /boot/grub/fonts/UbuntuMono16.pf2 /usr/share/fonts/truetype/dejavu/DejaVuSansMono.ttf

        Sitten vain otat käyttöön
        sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

        Käynnistä uudelleen, että näet muutoksen. Nämä kansiorakenteet vaihtuvat jakelusta toiseen, mutta periaate säilyy. Joten ellei tämä tässä muodossaan toimi, etsi kiintolevyltäsi, mahdolliset *.pf2 tiedostojen sijainti ja haluamasi fonttitiedosto, ja muuta komentoa vain niiltä osin kun se poikkeaa annetusta esimerkistä.

        Myöskään grubin käyttämä fontti ei välttämättä ole sama kuin sen on mintissä (UbuntuMono16.pf2). Kannattaakin tutustua tuolla tuon grub-mkfont komennon käyttöön http://manpages.ubuntu.com/manpages/trusty/man1/grub-mkfont.1.html

        No nyt tuli sulat ja merkit, vai?


    • Anonyymi

      "pienempi/sievempi fontti"

      Ubuntussa ei ole todellakaan mitään "sievää" kaikki on ku kirveellä veistettyy ja ulkonasu ku petolinnun prc 🤬

      • Anonyymi

        Niinpä, jos lisäksi tyhmänä win-looserina asennat ne veistetyt, ttf-mscorefonts (Microsoft TrueType core fonts).
        Ubuntussa on oletuksena ihanan kauniit nykyaikaiset fontit, eikä Ubuntua ole sotkettu microsoftin moskalla.


      • Anonyymi

        Taitaa entinen kottaraispöntön koluaja nykyisn tutkiskella noita "petolinnun prc 🤬":tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa entinen kottaraispöntön koluaja nykyisn tutkiskella noita "petolinnun prc 🤬":tä.

        Tapan kyllä surutta kaikki eläimet, jotka auttavat elämääni (kottaraisetkin, ovat herkullisia), ja myös sukulaisiani.
        Sinusta ei siihen olisi, koska selvästi olet kasvatettu kaupungin kerrostalossa, jossa suppea maailmankatsomus luo elämälle vain pinnallisen elementin. Etkä ole edes uskaltanut tutustua luontoon.
        Otan osaa, taas surkeaan uuteen vuoteesi, jona saatat kuolla avuttomuuteesi..
        Itseä ei tarvitse tappaa, ei varsinkaan hädän hetkellä, vaan vain korjata suunta elämälle (elä nyt helevetti lankea jonkun jehovalaisen ansaan, niillä se paska elämä vasta onkin).
        Minun matkassa ilman apuja, kuolisit luonnossakin alle vuodessa.
        Onko sinulla fetissi petolinnun peräreikiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapan kyllä surutta kaikki eläimet, jotka auttavat elämääni (kottaraisetkin, ovat herkullisia), ja myös sukulaisiani.
        Sinusta ei siihen olisi, koska selvästi olet kasvatettu kaupungin kerrostalossa, jossa suppea maailmankatsomus luo elämälle vain pinnallisen elementin. Etkä ole edes uskaltanut tutustua luontoon.
        Otan osaa, taas surkeaan uuteen vuoteesi, jona saatat kuolla avuttomuuteesi..
        Itseä ei tarvitse tappaa, ei varsinkaan hädän hetkellä, vaan vain korjata suunta elämälle (elä nyt helevetti lankea jonkun jehovalaisen ansaan, niillä se paska elämä vasta onkin).
        Minun matkassa ilman apuja, kuolisit luonnossakin alle vuodessa.
        Onko sinulla fetissi petolinnun peräreikiin?

        Kannattaisi opetella kommentoimaan oikeaan kohtaan tai muuten saatat eksyä myös omlla reissuillasi.


    • Anonyymi

      Köytin upuntun raketin kylkeen ja ammuin taivaantuuliin.

      • Anonyymi

        ja minä köytin winkuran isoon kiveen ja upotin saimaaseen


      • Anonyymi

        Winkuraa ei saa päästää enää avaruuteen kun saastuttaa sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Winkuraa ei saa päästää enää avaruuteen kun saastuttaa sen.

        Onkos se nyt sitten parempi että saimaan saastuttaa.


    • Anonyymi

      Mikähän tuolla windows-tyypillä on hätänä? Seuraa keskustelua, kuin rutto eurooppaa, paskoo kaikki keskustelut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe