Keräilyasteella?

Anonyymi

Kertokaapa, kuinka marjavavuosi meni, varsinkin tienestikeräilijät. Itse olen vaimoni kanssa kerännyt myyntiin marjoja viisi vuotta, ja ihan mielenkiinnon vuoksi olen pistänyt tulot ylös. Vuonna -15 mustikat puolukat 652kg, 2366e, seuraava vuosi paljon marjoja, 1018kg, 1457e, viime kesänä kehnosti marjoja, mutta hinta hyvä, 837kg, mutta euroja 4158e!, muut siitä väliltä. Marjat myymme torimyyjille, viime kesänä jopa soittelivat, koska tuomme lisää. Nettimyynti ei kiinnosta.

Kertokaapa ja kehuskelkaa. Meitä keräilyasteella olevia ei ole enää kovin paljon, joten kiinnostaisi lukea muidenkin kokemuksia; myös kiinnostaa, käytättekö marjatulonne normielämiseen vai käytättekö rahat matkaan lämpimään tms.

Me pienituloisina (eläkeläinen työtön) käytämme rahat mukavaan elämään Thaimaassa, missä omassa pihassa kelpaa köllötellä riippumatossa. Heittoverkkokalastus, puutarhanhoito on aika kivaa talvella! No, se on meidän tapamme, kertoilkaapa omistanne. Olisi mukava lukea, josko kukaan nuori tätä keräilytaloutta harrastaa, vai olemmeko katoavaa kansanperinnettä. Nythän on niin, että ainoat suomalaiset, joita metsässä näemme, ovat pienen kipon kanssa kerääviä mummeleita ja rivakoita thai-poimijoita, joita myös on kiva moikata siellä.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille marjastajille, sienestäjille ym!

5

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ahkeria olette olleet, ehkäpä Kainuusta? Itse keräilen harrastuksen ja kunnon vuoksi vuosittain muutaman sata kiloa, ja rahat kyllä menee ihan normielämään. Onhan tosin sitten jotain särkymävaraa, jos jotain sattuu.
      Itse keväisin pyydän kutusärkiä, niitä sitten pakasteesta pistän purkkiin (umpioin), samoin sienet löytyvät metsiköistä minun ruokapöytään. Kyllä niillä säästää aika paljon. ---Eipä tosiaan nuoria marjametsässä näy, naapurin mamman kanssa joskus päivitellään huonoa marjavuotta.

• Anonyymi

Uusi purkki eilen ( 10.9.2019 )
      Puolukka 53 %
      Sokeri 26 %
      Vesi 20,5 %
      Melatiini 0,5 %
      Todella hyvä !

• Anonyymi

Huono marjavuosi etelässä ainakin, ja keskisuomea myöten.
      Karpalo pelasti marjavuoteni. Sitä löytyy vieläkin. Viime pyhänä keräsin viimeiset, alkaa vain lähisuot olla kaluttuja. Ehkä ensikesästä parempi mustikkasato vois tulla.

• Anonyymi

oli muuten sympaattisia nuo pari ensimmäistä himokerääjien viestiä, harmi vain että tämäkin ketju on hiljentynyt epätodellisen paljon...

• Anonyymi

Marjavuosi 2019

Mustikka n. 30 litraa
      Puolukka noin 0,5 litraa
      Karpalo noin 19 litraa

-Karpaloita en ollut koskaan ennen löytänyt kunnolla kerättäväksi saakka. Minigrippeihin pistettiin ja sotketaan kaupan 500g pakastepuolukan joukkoon aamupuuron päälle. Voi sanoa, että yllätyskarpalot pelastivat marjavuoden 2020!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe