Olen tehnyt testamentin

Anonyymi

Olen testamentissani määrännyt miten jäämistössäni olevat varat, kiinteistöt ym. tullaan jakamaan,. Olen myös määrännyt, että yksi osakas tulee saamaan vain lain määräämän lakiosan. Testamentin mukaan lakiosa täyttyy.
Kysymys: voiko vain lakiosan saanut riituttaa tekemäni testamentin.?Onko mahdollista, että oikeus määrää pesänjakajan, joka voi poiketa minun tahdostani? Voiko pesänjakaja lähteä myymään jäämistöoikeus varallisuutta ja näin antaa lakiosan saajalle jotain muuta varallisuuttani testamentin vastaisesti?
Kuka määrää oikeudenkäyntikulut? Voinko testamenttiin kirjoittaa, että testamentin riitauttaja maksaa riitauttamisesta aiheutuneet luut?

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perintösuunnittelu on jo hyvällä tolalla, kun noin tarkasti on asiat paperilla.

      Rintaperilliselle on aivan sallittua määrätä testamentilla "vain" lakiosa.
      Toinen juttu taas on, että tietenkin kuka tahansa testamentin saajista voi mennä "känkkäränkkä"-moodiin ja alkaa yrittään riitauttaa asioita ties mistä syistä... ...mutta oletettavasti tuohon moodiin kääntyy juuri rintaperillinen, joka ei saakaan mielestään hänelle kuuluvaa osuutta perinnöstä.

      Tilannetta hieman saattaisi auttaa, kun henkilöiden saannon kohdalle "runoilee" lauseen pari ja kertoo perusteita ko. määrättyyn osuuteen.

      Noihin tarkempiin kysymyksiin oikeudesta ja pesänjakajan määräämisperusteihin liittyen kommentoinevat seuraavat kirjoittelijat...

      ** **
      Tietystihän tapauksessa voi käydä niinkin onnellisesti, että kaikki hyväksyvät testamentin ja että perilliset ja testamentin saajat tekevät perinnönjaon sovinnossa eli sovintojakona, jolloin mitään pesänjakajia ei edes tarvita (olettaen, että kaikki pesän osakkaat ovat täysvaltaisia hoitamaan omia asioitaan).

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Olen laittanut testamentin liitteeksi syyn menettelyyni. Eiköhän siitä selviä syyi. Tuskin kukaan muu, ei edes tuomari voi mitätöidä testamentissani olevaa tahtoani.
        Mitä virkaa testamentilla on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olen laittanut testamentin liitteeksi syyn menettelyyni. Eiköhän siitä selviä syyi. Tuskin kukaan muu, ei edes tuomari voi mitätöidä testamentissani olevaa tahtoani.
        Mitä virkaa testamentilla on ?

        "Tuskin kukaan muu, ei edes tuomari voi mitätöidä testamentissani olevaa tahtoani."

        Nimenomaan tuomari (ei varatuomari) tuomarin toimessaan voi mitätöidä tahtosi, mutta vain asianosaisen vaatimuksesta ja lain edellytysten täyttyessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olen laittanut testamentin liitteeksi syyn menettelyyni. Eiköhän siitä selviä syyi. Tuskin kukaan muu, ei edes tuomari voi mitätöidä testamentissani olevaa tahtoani.
        Mitä virkaa testamentilla on ?

        "Mitä virkaa testamentilla on ?"

        Ollos huoleti. Kukaan ei todellakaan kumoa viimeistä tahtoasi, jos se täyttää testamentin muotovaatimukset. Testamentti voi kumoutua, jos se on pätemätön, mikä usein johtuu siitä, että TESTAMENTTI EI VASTAA SEN TEKIJÄN TAHTOA. Esimerkki: jos olet testamenttia tehdessäsi vanhuuden höppänä, tai joku on saanut tekemään testamentin, jota et ole halunnu tehdä vaikuttamalla sinun tahdonmuodostukseesi epäasiallisella tavalla.

        Testamentti voidaan myös hyväksyä ennakolta jo eläessäsi. Siinä tapauksessa lakimääräiset perilliset kirjallisesti ilmoittavat luopuvansa oikeudestaan sen moittimiseen. Tällöin perilliset voivat riidellä ainoastaan siitä, onko mahdollisesti annetut testamentin hyväksymisilmaisut tapahtuneet pätevästi.

        Oikeudenkäyntikulut määräytyvät lain mukaan, eikä siihen voi vaikuttaa testamentilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Olen laittanut testamentin liitteeksi syyn menettelyyni. Eiköhän siitä selviä syyi. Tuskin kukaan muu, ei edes tuomari voi mitätöidä testamentissani olevaa tahtoani.
        Mitä virkaa testamentilla on ?

        Testamentin voi vielä hylätä asiakirja-väärennöksenä myös perinnönjaon jälkeen ja joka sen on laatinut ja salannut aikaisemmat testamentit, jos on ollu aikaisempia, niin niistä toiseksi viimeisimmän salannut menettää oikeutensa koko perintöön.


    • Anonyymi

      "Testamentin mukaan lakiosa täyttyy.
      Kysymys: voiko vain lakiosan saanut riituttaa tekemäni testamentin.?"

      Jos ko. rintaperillinen on sitä mieltä, että lakiosa ei täyty, vaan jää vajaaksi, hän voi vaatia pesänjakajan määräämistä suorittamaan jaon siten, että lakiosa täyttyy. Tästä aiheutuvat kulut menevät pesästä, huolimatta testamentin kulumääräyksestä - paitsi ehkä, jos lakiosa testamentin mukaan selvästi täyttyi.

      • Anonyymi

        Pesänjakaja voi katsoa testamentin väärin tehdyksi ja ottaa käyttöön edellisen testamentin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesänjakaja voi katsoa testamentin väärin tehdyksi ja ottaa käyttöön edellisen testamentin.

        Nyt meni pieleen. Pesänjakaja voi tehdä monia asioita, mutta testamentin pätevyyden tutkiminen kuuluu yksinomaan tuomioistuimelle.

        Lakiviite: perintökaari 13 lulu 1 § alkaa sanoin: "Testamentti voidaan moitteen johdosta julistaa pätemättömäksi:"

        Eli testamentin moite käsitellään aina käräjillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni pieleen. Pesänjakaja voi tehdä monia asioita, mutta testamentin pätevyyden tutkiminen kuuluu yksinomaan tuomioistuimelle.

        Lakiviite: perintökaari 13 lulu 1 § alkaa sanoin: "Testamentti voidaan moitteen johdosta julistaa pätemättömäksi:"

        Eli testamentin moite käsitellään aina käräjillä.

        Kyllä testamentin voi kumota pesänselvittäjä jos on todiste että tekijä on PAKOTETTU tekemään testamentti ja todistusklasuulin kirjoitushetkellä ei ole todistajat olleet paikalla,tai eivät ole sitä itse kirjoittaneet silloin kun testaattori sen allekirjoittaa,siihen pitäs vielä lisätä jos outoa tapahtuu kirjoituksen aikana,eli jos paikalla on myös testamentin edunsaaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1397
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1346
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1273
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1229
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1186
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      632
      1162
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      984
    Aihe