Lämpöputkien eristämisen vaikutus

23

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se lämpö "hävisi" niihin tiloihin joita lämmitetään samaisella ilmalla, ei niin paha. Paljonko tuo hävikki on sitten noin energiana ilmoitettuna, lämpötilan muutos, ilmamäärä, ilman ominaislämpökapasiteetti ja sellaiset huomioiden ja häviö niiden mukaan laskettuna? Paljonko häviössä menetetyn energian tuottamiseen kuluu koko lämmitysenergian tuoton tarvitsemasta energiasta, tapahtuipa se vaikka öljyllä, kaasulla tms?

      • Luitko artikkelin vai haluatko vain viisastella?


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Luitko artikkelin vai haluatko vain viisastella?

        En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta luin artikkelin ja katsoin ensimmäisen videon. Toinen on vielä katsomatta.

        Edellisellä kirjoittajalla on ihan hyvä pointti. Riippuu paljon missä putken menee mitä tapahtuu. Itsellä on 35-jalkainen kerrosrakenteinen purjevene. Putket lämmittävät aika hyvin menoreittinsä, jolloin lämpöhäviö pienenee merkittävästi siitä mitä se olisi kylmässä tilassa. Onko noiden tilojen lämmityksestä sitten hyötyä ja miten suuri osuus lämmöstä tulee lopulta sisätiloihin? Tuo on kovin tapauskohtaista.

        Itse laitoin 13 mm Armaflexiä putkistoon vuosi sitten. Valitettavasti en voinut tehdä mittauksia ennen jälkeen, kun olin jo purkanut pakoputken pois ennen homman aloitusta. Sen hajoaminen oli alkusysäys koko hommalle ja samalla siirsin lämppärin toiseen paikkaan.

        Aika kova homma on laittaa tuota Armaflexiä, ainakin jälkeenpäin. Putkista tulee todella paksuja, joten tilaa vaaditaan. Putken työntäminen Armaflexin sisään on vaikeaa ja Armaflex repeää ikävän helposti.

        Otin kasan kuvia lämpökameralla asennuksen jälkeen. Lämppäri on D4 90 mm kanavistolla. Lämppärin on ruorin alla ja tuolta tulee yksi 90 mm kanava, josta lähtee 60 mm haara peräkajuutan takaosaan, 90 mm haara vessaan, ja 60 mm haara keulakajuuttaan päälinjan mennessä salongin sohvan kylkeen.

        Tässä mittauksia täydellä teholla n. 6 C ulkolämpötilassa (vene pukilla pressun alla) ammattilaadun lämpökameralla (mittasin myös lämpöanturilla).

        Lämppärin pääty 60-74 C
        Eristetty putki heti lämppärin jälkeen 20-28 C
        Peräkajuuttaan menevä lyhyt eristämätön pätkä 60 mm putkea 62-65 C
        Peräkajuuttan suutin/ilma 81 C
        Eristetty putki sitloodan säilytyslaatikon alla lähellä vessaan menevää läpivientiä 24 C
        Edellinen läpiviennin kohdalla lyhyt eristämätön osuus 43 C
        Vessan suutinta ei kiiltävänä saa järkevästi lämpökameralla, suurin lukema 65 C, suuttimen taakse työnnetty anturi 81 C
        Vessapöntön alla oleva lasikuitunen sisämoduli, jonka alla menee putkisto, joka on eristetetty Y-kappaletta lukuunottamatta lämpimin kohta 33 C
        Vessan allaskaapissa oleva eristetty putki 28 C
        Salongin suutin/ilma 86 C
        Keulahytin suutin/ilma 82 C

        Tuli tuota laskettuakin lämmönsiirto-ohjelmalla. 7 m 90 mm eristämätön pahviputki täydellä teholla 10 C lämpötilassa jäähtyy 87->67 C. Alussa pintalämpötila 57 C. 4 kW tehosta 3060 W päätyy putken päähän. 13 mm Armaflexillä eristettynä 87->80 C ja putken päähän päätyy 3630 W. Putken pintalämpötila alussa 25 C ja lopussa 24 C.

        Vastaavasti 900 W minimiteholla eristämätön loppulämpötila 39 C ja eristetty 52 C. Tehot putken päässä 480 ja 700 W.

        Tuossa laskennassa oletetaan putken ympäristön pysyvän 10 C ja tietty vapaa konvektio ja säteily. Todellinen tilanne on sitten täysin tapauskohtainen.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Luitko artikkelin vai haluatko vain viisastella?

        Niin hyvä nim. "vanhami", en halua enkä jaksa keskustella linkkejä laitellen ja niitä lukien.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin hyvä nim. "vanhami", en halua enkä jaksa keskustella linkkejä laitellen ja niitä lukien.

        Artikkelin tarkotus oli havainnollistaa mahdollisimman maalaisjärjellä ymmärrettävästi putkien eristyksen merkitys sekä tekstin, että Lämpökameralla kuvattujen videoiden avulla. Se ei ollut tieteellisesti tehty koe, vaan päivätyön ohessa pikaisesti dokumentoitu koe, tämä mainitaan siellä artikkelissa. Samoin siellä mainitaan, että joitain tiloja on hyvä lämmittää sillä putkella, joka vuotaa lämpöä sinne vaikka bunkan alle. Samoin kerrotaan, että varastotiloissa ja kylmissä tiloissa putki kannataa eristää huolellisesti, koska pienikin eristys vaikuttaa todella paljon toimivuuteen. Mitään virtaus ja ominaispaino mittauksia ei tehty, eikä ne tässä tapauksessa ole tarpeen. Useimmat tuskailee tuon lämmön leviämisen kanssa ja jälkikäteen tehty lisäeristys ei myöskään ole kovin tieteellistä. Tuon artikkelin katsomalla vaan tajuaa, että pienikin virittely auttaa.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Luitko artikkelin vai haluatko vain viisastella?

        Mene muualle mainostamaan kauppaasi ja palveluitasi!

        Otan kyllä yhteyttä jos kiinnostaa tietämyksesi ja kaupan olevat tuotteesi ja palvelut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mene muualle mainostamaan kauppaasi ja palveluitasi!

        Otan kyllä yhteyttä jos kiinnostaa tietämyksesi ja kaupan olevat tuotteesi ja palvelut.

        Kylläpä se nyt ottaa luonnolle niin kovasti. Tämä Suomi on jännä maa, joka on väärällään katkeria ja ja unpimielisiä ihmisiä. Selvästikin olet jo muodostanut asenteesi siihen malliin, että tuskin asiakkaaksi tulet, vaikka tarvekin olisi.

        Ihmettelen silti, että pitääkö kaikkien juttujen olla vain amatöörien tekemiä ja eikö työkseen näitä hommia tekevä saisi blogata ja keskustella aiheesta? Suomessa on kannalla monilla yrittäjillä jopa pelko siitä, uskaltavatko he mennä esimerkiksi someen tai kommentoida mitään. Tunnen monia Euroopassa työskenteleviä kollegoita, jotka bloggaajat ja videoivat ahkerasti, sekä osallistuvat keskusteluihin. Ammattilaisten tietotaitoa osataan arvostaa. Samalla myöskään usein itse arvokasta tietoa asiakaskunnasta siitä, mitä he haluavat tehdä ja käyttää, samoin esimerkiksi lämpökameramittauksista sain vinkkejä seuraavaan kertaan niiden tekemiseen niiden kanssa pelanneita ihmiseltä.

        Nämä anonyymit keskusteluareenojen paskalaarit viljelevät juuri kaltaisiasi pönttöpäitä, jotka puskista huutelevat mitä sattuu. Onneksi olen tottunut näihin.

        Jos sinulla ei ole asiaan mitään fiksua lisättävää, voit olla myös kommentoimatta ja myös lukematta.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Kylläpä se nyt ottaa luonnolle niin kovasti. Tämä Suomi on jännä maa, joka on väärällään katkeria ja ja unpimielisiä ihmisiä. Selvästikin olet jo muodostanut asenteesi siihen malliin, että tuskin asiakkaaksi tulet, vaikka tarvekin olisi.

        Ihmettelen silti, että pitääkö kaikkien juttujen olla vain amatöörien tekemiä ja eikö työkseen näitä hommia tekevä saisi blogata ja keskustella aiheesta? Suomessa on kannalla monilla yrittäjillä jopa pelko siitä, uskaltavatko he mennä esimerkiksi someen tai kommentoida mitään. Tunnen monia Euroopassa työskenteleviä kollegoita, jotka bloggaajat ja videoivat ahkerasti, sekä osallistuvat keskusteluihin. Ammattilaisten tietotaitoa osataan arvostaa. Samalla myöskään usein itse arvokasta tietoa asiakaskunnasta siitä, mitä he haluavat tehdä ja käyttää, samoin esimerkiksi lämpökameramittauksista sain vinkkejä seuraavaan kertaan niiden tekemiseen niiden kanssa pelanneita ihmiseltä.

        Nämä anonyymit keskusteluareenojen paskalaarit viljelevät juuri kaltaisiasi pönttöpäitä, jotka puskista huutelevat mitä sattuu. Onneksi olen tottunut näihin.

        Jos sinulla ei ole asiaan mitään fiksua lisättävää, voit olla myös kommentoimatta ja myös lukematta.

        Aika ristiriitaista, jos olet tottunut, niin vedät herneen nenääsi, mitättömän puskista huutajan viestistä.

        Toistaiseksi Suomessa on hieman rajoitettu sanan vapaus ja kauppias toivoisi sanan olevan vielä rajoitetumpaa.

        Kauppias alentui jopa loukkaamaan kunniaa nimittelemällä "ahadasmieliseksi, katkeraksi ja pönttöpääksi" todella kertoo oikeasta asenteestasi palvellaasiakkaitasi vaikka hankalaakin.

        Toivottavasti mainospuheillasi sait uusia asiakkaita, yhden vanhan menetit.

        Itselläni putket on jo tehtaalla eristetty asiankuuluvasti ja D5 lämmittää aluksen moitteetta ja useimmat veneilijät eivät muutaman viikon vesillä olo aikana tarvitse koko lämmityslaitetta ja me jotka veneilemme sesongin ulkopuolella jolloin todella tarvitaan lämpöä tedämme kyllä nämä vinkit.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Kylläpä se nyt ottaa luonnolle niin kovasti. Tämä Suomi on jännä maa, joka on väärällään katkeria ja ja unpimielisiä ihmisiä. Selvästikin olet jo muodostanut asenteesi siihen malliin, että tuskin asiakkaaksi tulet, vaikka tarvekin olisi.

        Ihmettelen silti, että pitääkö kaikkien juttujen olla vain amatöörien tekemiä ja eikö työkseen näitä hommia tekevä saisi blogata ja keskustella aiheesta? Suomessa on kannalla monilla yrittäjillä jopa pelko siitä, uskaltavatko he mennä esimerkiksi someen tai kommentoida mitään. Tunnen monia Euroopassa työskenteleviä kollegoita, jotka bloggaajat ja videoivat ahkerasti, sekä osallistuvat keskusteluihin. Ammattilaisten tietotaitoa osataan arvostaa. Samalla myöskään usein itse arvokasta tietoa asiakaskunnasta siitä, mitä he haluavat tehdä ja käyttää, samoin esimerkiksi lämpökameramittauksista sain vinkkejä seuraavaan kertaan niiden tekemiseen niiden kanssa pelanneita ihmiseltä.

        Nämä anonyymit keskusteluareenojen paskalaarit viljelevät juuri kaltaisiasi pönttöpäitä, jotka puskista huutelevat mitä sattuu. Onneksi olen tottunut näihin.

        Jos sinulla ei ole asiaan mitään fiksua lisättävää, voit olla myös kommentoimatta ja myös lukematta.

        Anna näiden kateellisten paskalaarien länkyttää. Jatka tätä hyvää duunia ja tiedon jakamista. Mitäs siitä, jos tiedon jakamisen lisäksi tulee kaupallisuus esiin (kyseisessä tekstissä mielestäni sitä ei ollut lainkaan). Se kaupallisuus on tavallaan maailman luonnollisin asia. Ja miten se poikkeaa perinteisen lehdistön tekemistä jutuista????. Ja kaikki fiksut osaavat ottaa tämän kaupallisuuden huomioon - hyässä ja pahassa. Rriippuen aina vastaanottajasta kummasta on kyse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anna näiden kateellisten paskalaarien länkyttää. Jatka tätä hyvää duunia ja tiedon jakamista. Mitäs siitä, jos tiedon jakamisen lisäksi tulee kaupallisuus esiin (kyseisessä tekstissä mielestäni sitä ei ollut lainkaan). Se kaupallisuus on tavallaan maailman luonnollisin asia. Ja miten se poikkeaa perinteisen lehdistön tekemistä jutuista????. Ja kaikki fiksut osaavat ottaa tämän kaupallisuuden huomioon - hyässä ja pahassa. Rriippuen aina vastaanottajasta kummasta on kyse.

        Vanhami. Älä väitä, näitä ihmisiä riittää. Ovat ajaneet tämän palstan alas. Näppituntumaa tässä haetaan ei absoluuttista totuutta.


    • Anonyymi

      Veden lämmittämisestä veneen ympärillä ei ole varmasti hyötyä.
      Toisaalta jo parin asteen läpmpötilan nousu estää kondension niissä osissa venettä, joiden läpi putket kulkevat.

      Tuli mieleeni, että kondensoituu vettä veneeseen enemmän ilman putkien hukkaa. Sekin taitaa olla kovin tapauskohtaista.

      Kokonaisuutena veneiden ilmanvaihto tuntuu olevan joko täysin suunnitelmaton tai sitten vain vähän suunniteltua. Monessa veneessä on sisälle puhaltava lämmitin ilman mitään poistoja. Silloin sisälle tulee ylipaine, jota taas yritetään välttää asuintaloissa kosteusvaurioiden ja homeriskin takia.

      • "Tuli mieleeni, että kondensoituu vettä veneeseen enemmän ilman putkien hukkaa. Sekin taitaa olla kovin tapauskohtaista."

        Nimenomaa ne kylmässä varastotilassa olevat putket kannattaa eristää. Bunkan ja penkin alla kulkevat ei aina. Jo pari metriä varastotilassa kulkeva putki luovuttaa lämpöä todella paljon pois.


    • Anonyymi

      Rippunee paljon minne se lämpö häviää. Itse olen eristänyt lämpöpukia valikoiden. Punkkien alustan, sadevaatekaapin ja astiankuivauskaapin lämmitys on hyödyksi ja hukkalämpö jää lämitettävään tilaan. Jääkaapin tai ulkotilan lämmitys sen sijaan ei ole varsin suotavaa.

    • Anonyymi

      Tuo eristys varmaankin kannattaisi (ja "labraoloissa" ihan käteväkin), mutta on vaan veneessä niin pirkuleen työlästä. Valmiissa veneessä putket kulkevat tosi ahtaissa paikoissa, ja usein joltain reunalta nojaavat rakenteisiin. Mutkia löytyy, ja laipioiden, kaapinseinien jne läpi mennään yhtenään. Itse ei mahdu luukkuihin, eikä kädet riitä. Tuo eristys tulisi tehdä jo rakennusvaiheessa tai käyttää eristettyä putkea.
      Toisena vaihtoehtona, aika pienellä hintaerolla saa isomman lämmittimen, mikäli sen uusinta sattuu kohdalle.
      Kolmantena vaihtoehtona olen miettinyt putkiston halkaisijan pienentämistä ja työntämällä nykyputken sisään koaksiaalisesti ohuemman. Luulisi jo tuon ilmavaipan eristävän jonkunverran? Tosin siinäkin tulisi miettimistä haaroituksien kanssa, mutta olisi eristystä yksinkertaisemmin "viriteltävissä".

      • Tuo Sati Arctic on ihan hyvä vaihtoehto siihen. Ei vie paljon enempää tilaa kuin tavallinen putki ja eristää akka hyvin.


      • Anonyymi

        Väittäisin, että lämmitystarvetta voi helpoiten pienentää sillä, että suunnittelee ja toteuttaa poistuvan likaisen ilman reitin. Kuuman ilman puhaltaminen umpiperään, josta se poistuu sattumanvaraisesti rakojen kautta, ei ole minkään mittapuun mukaan järkevää.

        Odottelen innolla, että markkinoille tulisi oikea lämmitysjärjestelmä eikä pelkästään kuumailmapuhallin, joka komponenttina on korkeintaan puolet minimistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väittäisin, että lämmitystarvetta voi helpoiten pienentää sillä, että suunnittelee ja toteuttaa poistuvan likaisen ilman reitin. Kuuman ilman puhaltaminen umpiperään, josta se poistuu sattumanvaraisesti rakojen kautta, ei ole minkään mittapuun mukaan järkevää.

        Odottelen innolla, että markkinoille tulisi oikea lämmitysjärjestelmä eikä pelkästään kuumailmapuhallin, joka komponenttina on korkeintaan puolet minimistä.

        Ei tuollaista pysty myymään. Ne kokonaiset lämmitysjärjestelmät on aina niin venekohtaisia, että sellainen on liki mahdottomuus suunnitella yleispäteväksi. Toisekseen kun tekee kokonaisen paketin, jossa on kaikki, hinta väkisinkin nousee korkeaksi ja paketissa voi olla tarpeetonta tavaraa sitten monille. Yleensä homma menee niin, että järjestelmä on katsottava aina tapauskohtaisesti. Siksi paketit on aina vajaita. Toisekseen tänä päivänä jälkimarkkinalla myytävät lämmittimet on 90%:sti vanhan lämmittimen korvaajia. Silloin osaa vanhoja osia voi jo hyödyntää. tämänkin vuoksi myydään vajaita paketteja.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Ei tuollaista pysty myymään. Ne kokonaiset lämmitysjärjestelmät on aina niin venekohtaisia, että sellainen on liki mahdottomuus suunnitella yleispäteväksi. Toisekseen kun tekee kokonaisen paketin, jossa on kaikki, hinta väkisinkin nousee korkeaksi ja paketissa voi olla tarpeetonta tavaraa sitten monille. Yleensä homma menee niin, että järjestelmä on katsottava aina tapauskohtaisesti. Siksi paketit on aina vajaita. Toisekseen tänä päivänä jälkimarkkinalla myytävät lämmittimet on 90%:sti vanhan lämmittimen korvaajia. Silloin osaa vanhoja osia voi jo hyödyntää. tämänkin vuoksi myydään vajaita paketteja.

        En usko etteikö pystyisi myymään, mutta asiakuntaa ei ole kovin paljoa.

        Kyseessä ei ole mikään uusi tai mullillistava asia, mutta putkia pitäisi olla yhden sijasta kaksi ja lisänä LTO. Poistuva ilma lämmittää tulevaa ilmaan niin kuin oikeissakin asumuksissa.

        Pienillä muutoksilla nykyisestä pulloon puhaltamisestakin saa toimivamman. Se ei tarvitse kuin poistoilmaventtiilit oikeaan paikkaan. Kätevä ihminen poraa doradet kannelle ja vetää putket aamupäivän aikana. Samalla moni pääsee eron septin tai polttoaineen hajuista, kun ilma kulkee suunnitellusti eikä ainoastaan huonojen liitosten läpi.

        Katselin tuossa kuvia uudesta 35ft jalkaisesta purjeveneestä. Mihinkään kuvaa ei eksynyt yhtään ilmanvaihtoräppänää, jos ei ikkunoita ja luukkuja lasketa. Sama asia olisi niin ulko- kuin sisäkuvissakin. Jos sinne laittaa lämmittimen, niin se on sama kuin puhaltaisi ilmaa täyteen pulloon.

        Jos puhutaan lämmittimistä, niin pelkkä lämminilmapuhaltimen asentaminen on tökeröä. Tämä siitä riippumatta onko maidän parhaat "osaajat" sillä tasolla vai ei. Joskus paraskin tekee sutta ja uskoo tekevänsä hyvää, kun ei paremmasta tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittäisin, että lämmitystarvetta voi helpoiten pienentää sillä, että suunnittelee ja toteuttaa poistuvan likaisen ilman reitin. Kuuman ilman puhaltaminen umpiperään, josta se poistuu sattumanvaraisesti rakojen kautta, ei ole minkään mittapuun mukaan järkevää.

        Odottelen innolla, että markkinoille tulisi oikea lämmitysjärjestelmä eikä pelkästään kuumailmapuhallin, joka komponenttina on korkeintaan puolet minimistä.

        > Odottelen innolla, että markkinoille tulisi oikea lämmitysjärjestelmä
        > eikä pelkästään kuumailmapuhallin, joka komponenttina on korkeintaan
        > puolet minimistä.

        Ratkaisu tähän lähtee veneen suunnittelusta, ei lämppärin myyjästä. Lämppäri tuo vain yhden osan kokonaisuuteen. Veneen tuuletus pitäisi jo alun perin olla oikein suunniteltu. Ja kun on, niin lämppäri toimii sen kanssa.

        Kun vähän katsottte millaisia veneitä ostatte, niin selviää helpommalla. Toki jos ostatte jonkun "muotiveneen", niin saatte sitten juuri sitä. teknisesti paska, mutta muodikas (vrt pystykeula-säie).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Odottelen innolla, että markkinoille tulisi oikea lämmitysjärjestelmä
        > eikä pelkästään kuumailmapuhallin, joka komponenttina on korkeintaan
        > puolet minimistä.

        Ratkaisu tähän lähtee veneen suunnittelusta, ei lämppärin myyjästä. Lämppäri tuo vain yhden osan kokonaisuuteen. Veneen tuuletus pitäisi jo alun perin olla oikein suunniteltu. Ja kun on, niin lämppäri toimii sen kanssa.

        Kun vähän katsottte millaisia veneitä ostatte, niin selviää helpommalla. Toki jos ostatte jonkun "muotiveneen", niin saatte sitten juuri sitä. teknisesti paska, mutta muodikas (vrt pystykeula-säie).

        Kyllä se on kiinni myös umpipuhaltimien asentajista, joita ei kiinnosta muu kuin nopea raha. Ratkaisun sijaan myydään pönttö, joka lisää ilmanpainetta ja kasvihuonepäästöjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko etteikö pystyisi myymään, mutta asiakuntaa ei ole kovin paljoa.

        Kyseessä ei ole mikään uusi tai mullillistava asia, mutta putkia pitäisi olla yhden sijasta kaksi ja lisänä LTO. Poistuva ilma lämmittää tulevaa ilmaan niin kuin oikeissakin asumuksissa.

        Pienillä muutoksilla nykyisestä pulloon puhaltamisestakin saa toimivamman. Se ei tarvitse kuin poistoilmaventtiilit oikeaan paikkaan. Kätevä ihminen poraa doradet kannelle ja vetää putket aamupäivän aikana. Samalla moni pääsee eron septin tai polttoaineen hajuista, kun ilma kulkee suunnitellusti eikä ainoastaan huonojen liitosten läpi.

        Katselin tuossa kuvia uudesta 35ft jalkaisesta purjeveneestä. Mihinkään kuvaa ei eksynyt yhtään ilmanvaihtoräppänää, jos ei ikkunoita ja luukkuja lasketa. Sama asia olisi niin ulko- kuin sisäkuvissakin. Jos sinne laittaa lämmittimen, niin se on sama kuin puhaltaisi ilmaa täyteen pulloon.

        Jos puhutaan lämmittimistä, niin pelkkä lämminilmapuhaltimen asentaminen on tökeröä. Tämä siitä riippumatta onko maidän parhaat "osaajat" sillä tasolla vai ei. Joskus paraskin tekee sutta ja uskoo tekevänsä hyvää, kun ei paremmasta tiedä.

        joo, voi olla että poistoilma on tärkeä. Meille asensin 2 kW lämmittimen viime keväänä. "likainen" ilma poistuu kuomun välistä tai ties mistä. Se korjaantuu (mikäli tarvitaan) kääntämällä potikkaa enemmän kaakkoon. Edes tätä lämmitintä ei voi pitää täysillä. Sen tein että eristin lämppäristä lähtevän putken maakuualustasta tehdystä putkesta, noin metrin verran. Seinä ei lämpene enää yhtä paljon. Mittausdataa ei ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko etteikö pystyisi myymään, mutta asiakuntaa ei ole kovin paljoa.

        Kyseessä ei ole mikään uusi tai mullillistava asia, mutta putkia pitäisi olla yhden sijasta kaksi ja lisänä LTO. Poistuva ilma lämmittää tulevaa ilmaan niin kuin oikeissakin asumuksissa.

        Pienillä muutoksilla nykyisestä pulloon puhaltamisestakin saa toimivamman. Se ei tarvitse kuin poistoilmaventtiilit oikeaan paikkaan. Kätevä ihminen poraa doradet kannelle ja vetää putket aamupäivän aikana. Samalla moni pääsee eron septin tai polttoaineen hajuista, kun ilma kulkee suunnitellusti eikä ainoastaan huonojen liitosten läpi.

        Katselin tuossa kuvia uudesta 35ft jalkaisesta purjeveneestä. Mihinkään kuvaa ei eksynyt yhtään ilmanvaihtoräppänää, jos ei ikkunoita ja luukkuja lasketa. Sama asia olisi niin ulko- kuin sisäkuvissakin. Jos sinne laittaa lämmittimen, niin se on sama kuin puhaltaisi ilmaa täyteen pulloon.

        Jos puhutaan lämmittimistä, niin pelkkä lämminilmapuhaltimen asentaminen on tökeröä. Tämä siitä riippumatta onko maidän parhaat "osaajat" sillä tasolla vai ei. Joskus paraskin tekee sutta ja uskoo tekevänsä hyvää, kun ei paremmasta tiedä.

        Olen kahlannut ammattimessuja tässä useammat vuodet läpi, siis puhutaan komponenttitason näyttelyistä, jossa myydään tavaraa veneiden rakentamisene. Lisäksi sekä suomalaisia, että kansainvälisiä venenäyttelyitä jossa on isoja ja pieniä veneitä ihan aluskokoon asti. Niin isossa en vielä ole käynyt, että veneeseen olisi asennettu LTO laite tai kenelläkään toimittajalla olisi tällaista tarjota. Ensinnäkään veneitä ei lämmitetä, kuin täällä pohjoisella pallonpuoliskolla tietyllä vyöhykkeellä ja sitten tietenkin ausseissa ja uudessa seelannissa. Toisekseen veneiden lämmittämisen hiilidioksidipäästöt suhteessa koko veneen päästöihin on häviävän pieni osa. Lämmitin kuluttaa keskimäärin desilitran per kilowatti per tunti. Yössä voi mennä litra - kaksi dieseliä, jos lämmitin on ylipäätään päällä.

        Tehokkain tapa järjestää se ilmanvaihto tällaisissa suomalaisten kokoluokan veneissä on yksinkertaisesti laittaa tavallisia tuuletusventtiileitä katolle sopiviin kohtiin ja puhalluslämmitin puhaltamaan mahdollisimman alhaalta ilmaa. Kun ilma lämpenee, se poistuu kyllä ihan painovoimaisesti niistä räppänöistä ulos. Samoin ovien alareunoihin riittävä määrä korvausilmaventtileitä olosuhteissa, joissa veneitä ei erikseen lämmitetä. Näin on tehty talojen ilmanvaihto jo iäisyyksien ajan.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Olen kahlannut ammattimessuja tässä useammat vuodet läpi, siis puhutaan komponenttitason näyttelyistä, jossa myydään tavaraa veneiden rakentamisene. Lisäksi sekä suomalaisia, että kansainvälisiä venenäyttelyitä jossa on isoja ja pieniä veneitä ihan aluskokoon asti. Niin isossa en vielä ole käynyt, että veneeseen olisi asennettu LTO laite tai kenelläkään toimittajalla olisi tällaista tarjota. Ensinnäkään veneitä ei lämmitetä, kuin täällä pohjoisella pallonpuoliskolla tietyllä vyöhykkeellä ja sitten tietenkin ausseissa ja uudessa seelannissa. Toisekseen veneiden lämmittämisen hiilidioksidipäästöt suhteessa koko veneen päästöihin on häviävän pieni osa. Lämmitin kuluttaa keskimäärin desilitran per kilowatti per tunti. Yössä voi mennä litra - kaksi dieseliä, jos lämmitin on ylipäätään päällä.

        Tehokkain tapa järjestää se ilmanvaihto tällaisissa suomalaisten kokoluokan veneissä on yksinkertaisesti laittaa tavallisia tuuletusventtiileitä katolle sopiviin kohtiin ja puhalluslämmitin puhaltamaan mahdollisimman alhaalta ilmaa. Kun ilma lämpenee, se poistuu kyllä ihan painovoimaisesti niistä räppänöistä ulos. Samoin ovien alareunoihin riittävä määrä korvausilmaventtileitä olosuhteissa, joissa veneitä ei erikseen lämmitetä. Näin on tehty talojen ilmanvaihto jo iäisyyksien ajan.

        Ilmalämmitin lämmittää tyypillisesti täydellä teholla tuloilmaa n. 80 C ja osatehollakin yli 50 C.

        Jos oletetaan, että kaikki ilma tulee sisään lämmittimen kautta, hukkulämpö ulos on helppo laskea. Jos sisälämpö on 20 C ja ulkolämpö 0 C, menee täydellä teholla 20/80 eli 25% tehosta ilman mukana harakoille. Osateholla mahdollisesti 20/50 eli 40%.

        10 C ulkolämmössä 12,5 ja 20% eli jo aika vähän.

        Kai tilannetta voisi vähän parantaa ottamalla poistoilman jostain viileästä kohdasta eikä katosta. Toisaalta silloin ei ilmanvaihto toimisi ilman puhallinta ja kosteudenpoisto ei olisi yhtä tehokasta puhaltimellakaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      236
      16771
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      28
      2155
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1950
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1730
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      121
      1457
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      972
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      741
    Aihe