Ihon jatkuvaa kutinaa

ottaa päähän

Nyt vuoden alusta asti jatkuvaa ihon kutinaa, allergiatestit otettu, joitakin pieniä reaktioita tuli, allergialääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että ei varsinaista allergiaa ja dieettikään ei kutinaa poistanut. Ihotautilääkäri puhui dermografismuksesta ja jostakin herkkyysreaktiosta, sairastin vieusflunssan ja san useita antibioottikuureja samoihin aikoihin ku kutinat alkoivat. Kutinaa esiinty kauttaaltaan ja se on ikäänkuin voimakasta pistelyä paikkaa vaihtaen. Ihottumaa ja punoitusta, ihottuma pientä syheröä esiintyy lähinnä kasvoilla ja kaulalla ajoittain. SUP- valohoitoa käyty jo 9 kertaa, ei tuo apua. Xyzal allergilääke ei myöskään poista kutinaa. maksakokeet ja verikokeet muutenkin ok. Hermot menee, kutina hallitsee elämää ja mieli jo maassa. Loppuuko tämä ikinä? Aikaisemmin ei ikinä ole mitään vastaaaa ollut, eikä myös mitään allergiaa tms. Pesuaineista ja rasvauksesta tämä ei johdu, iho ei ole kuiva eikä atooppinen, tämän yös totesi ihotautilääkeäri. kertokaa kokemuksistanne vastaavassa tilanteessa! KIITOS!!

19

5258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hartsa

      mulla alkoi samanlaiset oireet noin vuosi sitten kun aloin syömään verenpainelääkkeitä.... välillä on duunikavereilla hauskaa kun alkaa puoli naamaa punottaa...

      asia minkäkanssa on vain opittava elämään

    • L_P

      Onko Xyzal ainoa antihistamiini jota olet kokeillut. Telfast eli feksofenadiini 1,5 tabletilla voisi olla tehokkaampi sekä illalla Ataraxia 2 tablettia. Onko kokeiltu, jos ei, kannattaisi. Joskus jos kutinan syytä ei löydetä, mutta syy voi olla allergiaperäinen, lyhyt sisäinen kortisonikuuri voi auttaa.

    • Eulalia

      Kiinnitin huomiota tuohon että olit syönyt antibiottikuureja kutinan alkamisen aikoihin. Olisivatkohan ne tappaneet hyödylliset bakteerit kehostasi ja iholtasi? Naiset saavat herkästi inhottavia hiivatulehduksia antib.kuurien jälkeen, kun kaikki hyvät bakteerit ovat kuolleet ja hiivaa aiheuttavat sienet pääsevät jylläämään. Silloin suositellaan maitohappobakteerituotteita.

      Lähinnä tulee mieleen, että josko siirtyisit pesuaineena käyttämään maitohappobakteeria sisältävää pesuainetta (niitä saa kaupoistakin nykyään, ja apteekeista ainakin). Kenties voisi jopa ajatella kutisevan ihon kevyttä sivelyä rahkalla tai maustamattomalla jogurtilla. Ei kyllä hyvälle tuoksu, mutta jos sivelisi illalla ja pesisi aamulla pois?

      Hunajaakin jotkut tykkäävät kroppaansa lotrata, en ole aivan varma, mutta luulen että hunaja estää haitallisten bakteerien leviämistä?

    • myös kutiseva

      Hei! Minulla on aika lailla samanlainen vaiva eli jatkuvat kutinat, ihottumat, punoitus, nokkosrokko, dermografismus, melasmat ja vitiligo alkoivat pari vuotta sitten sairastetun influenssan jälkeen. Inhottavin noista on tietyti tuo jatkuva ja kamala kutina. Söin siihen ensin Clarityniä, mutta siitä ei ollut oikein apua. Nyt olen syönyt Zyrteciä ja välillä Ataraxia, mutta kutinoita on silti. Käytän perusvoiteita ihon rasvaamiseen ja varsinkin kutinakohtiin, mutta siitä huolimatta iho kutiaa. Jokin aika sitten söin lyhyen kortisonikuurin, mutta sekään ei helpottanut. Joitakin allergiatestejä on tehty, mutta mitään selkeää aiheuttajaa ei ole löytynyt, myös labra-arvot pitäisi olla kunnossa kutinoiden odalta. UVB-valohoitoa sain pari vuotta sitten, mutta sekään ei auttanut. Eri pesuaineita on kokeiltu ja ruokia on jätetty pois ja vaihdettu toisiin. Olisin valmis tekemään mitä tahansa muutoksia ja noudattamaan niitä pilkuntarkasti, kunhan vain saisin selville sen, mikä aiheuttaa tuota kutinaa.

      Tuntuu aika toivottomalle ajatus, että tähän on vain totuttauduttava ja opittava elämään tämän kanssa. Jatkuva kutinahan on täysin verrattavissa jatkuvaan kipuun. Tuntuu myös oudolle, että hoitava taho (allergiasairaala) ei omalla kohdallanikaan "osaa" enää antaa hoitoa tai neuvoja vai onkohan kyse paremminkin jonkinlaisesta haluttomuudesta, kun vaiva vaatisi hieman enemmän perehtymistä asiaan ja kenties lisätutkimuksia? Itselläni riittäisi tutkijaluonnetta, mutta yksin ja omin avuin kutinoiden syyn selvittäminen ei onnistu, vaan tarvitsisin siihen apua, johon taas hoitopaikan resurssit tai mikä sitten lieneekin, eivät riitä.

      Jatkuva kutina on aika sietämätön oire ja varmasti monen on vaikea käsittää sitä, jos ei ole itse vaivaa kokenut - yleinen käsitys taitaa olla, että helppohan se on itseään rapsuttaa, jos jostain kutittaa.

      • Hajusteintolerantti

        ''Jatkuva kutina on aika sietämätön oire''

        Tiedän, mitä on jatkuva kutina ja mitä on nokkosrokko. Itse reagoin voimakkaalla nokkosrokolla valkosipuliin, lievemällä antibiootteihin ja moniin särkylääkkeisiin.
        Lisäksi sain kutisevan ekseeman jostain lisä- ja/tai säilöntäaineista, mitä oli koiran ruoassa (pojan koira). Ensin reaktio oli astma-tyyppinen, voimakas, sitten iho kutisi ja 'kukki'. Kesti jonkun aikaa selvittää, mille reagoin. Muuta valmisruokaa en syö kuin makkaroita ja leikkeleitä, niitä ei voinut syödä pariin vuoteen.
        Jos kokeili, kutisi. Kananmunat (myös luomu) joutuivat myös pannaan tuolloin.

        Ihovoiteissa on säilöntäaineita. Hajusteettomia kannattaa käyttää ehdottomasti.
        Apteekista saatava Ceridal on hajusteeton, säilöntä- ja väriaineeton.

        Kerran sain kamalan ja pitkään jatkuneen kutinan luontaistuotteesta, minkä 'piti auttaa' hengitystieoireisiin.

        Mausteet?

        Voi olla, että mikään mainituista ei ole sinun kohdallasi syynä, mutta voisit testata eri vaihtoehtoja.
        Karsi kaikki turha pois ruoastasi, syö vain itse valmistettua, jolloin tiedät, mitä se sisältää.
        Sama koskee juomia. Limsat ja 'aromikivennäisvedet' pois.

        Se että kutina alkoi influenssan jälkeen voisi antaa suuntaviittoja, jos olisi asiantuntija.
        Tuli mieleen 'mastocytosis' tai toiselta nimeltään
        'Mast cell disorder'. Jos sillä on suomalainen käännös, en tiedä.
        Jos haluat joka kiven ja kannon kääntää (mitä en yhtään ihmettele, INHOAN kutinaa), mene sivulle.
        http://www.niaid.nih.gov/factsheets/masto.htm
        Mastocytosis

        ja
        http://tmsforacure.org/patientinfo.shtml
        Mastocytosis/ Mast Cell Activation Disorders


      • myös kutiseva
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

        ''Jatkuva kutina on aika sietämätön oire''

        Tiedän, mitä on jatkuva kutina ja mitä on nokkosrokko. Itse reagoin voimakkaalla nokkosrokolla valkosipuliin, lievemällä antibiootteihin ja moniin särkylääkkeisiin.
        Lisäksi sain kutisevan ekseeman jostain lisä- ja/tai säilöntäaineista, mitä oli koiran ruoassa (pojan koira). Ensin reaktio oli astma-tyyppinen, voimakas, sitten iho kutisi ja 'kukki'. Kesti jonkun aikaa selvittää, mille reagoin. Muuta valmisruokaa en syö kuin makkaroita ja leikkeleitä, niitä ei voinut syödä pariin vuoteen.
        Jos kokeili, kutisi. Kananmunat (myös luomu) joutuivat myös pannaan tuolloin.

        Ihovoiteissa on säilöntäaineita. Hajusteettomia kannattaa käyttää ehdottomasti.
        Apteekista saatava Ceridal on hajusteeton, säilöntä- ja väriaineeton.

        Kerran sain kamalan ja pitkään jatkuneen kutinan luontaistuotteesta, minkä 'piti auttaa' hengitystieoireisiin.

        Mausteet?

        Voi olla, että mikään mainituista ei ole sinun kohdallasi syynä, mutta voisit testata eri vaihtoehtoja.
        Karsi kaikki turha pois ruoastasi, syö vain itse valmistettua, jolloin tiedät, mitä se sisältää.
        Sama koskee juomia. Limsat ja 'aromikivennäisvedet' pois.

        Se että kutina alkoi influenssan jälkeen voisi antaa suuntaviittoja, jos olisi asiantuntija.
        Tuli mieleen 'mastocytosis' tai toiselta nimeltään
        'Mast cell disorder'. Jos sillä on suomalainen käännös, en tiedä.
        Jos haluat joka kiven ja kannon kääntää (mitä en yhtään ihmettele, INHOAN kutinaa), mene sivulle.
        http://www.niaid.nih.gov/factsheets/masto.htm
        Mastocytosis

        ja
        http://tmsforacure.org/patientinfo.shtml
        Mastocytosis/ Mast Cell Activation Disorders

        Kiitos hyvistä neuvoista ja linkeistä. Täytyisi varmaan siirtyä vähäksi aikaa sellaiseen hyvin yksinkertaiseen ruokasysteemiin, mikä ei taatusti aiheuta mitään allergioita, vai onkohan sellaista olemassakaan? Jotenkin tuntuu niin toivottomalle kokeilla itse vuorotellen eri aineita. Olen tähän asti tehnyt ruoan pääasiassa itse ja mausteina käytän yleensä vain suolaa, kikkomania ja pippuria.

        Ihon rasvaukseen olen käyttänyt allergialääkärin kirjoittamia perusvoiteita (essex, decubal). Nuo voiteet tuntuvat auttavan hieman, kun laittaa tarpeeksi paksun kerroksen.

        Toisaalta tuntuu, että kutinat tulevat ihan miten sattuvat eikä esim. heti syömisen tai rasvaamisen jälkeen.

        Yöt on tähän asti menneet hyvin eikä silloin kutia joitakin harvoja lieviä kutinoita lukuun ottamatta. Samoin jalat on säästyneet kutinoilta ja nokkospateilta, mutta melkein kaikkialla muualla niitä onkin ollut.


      • Kiitos

        Kuinka olet päässyt allergiasairaalan tutkimuksiin? Pitääkö olla pääkaupunkiseudulla asuva vai miten? Itse käyn ihotautilääkärillä Nurmijärvellä, yksityisellä. Oletteko sitä mieltä, että kun kohta olen käynyt ne 15 kertaa SUP- valohoidossa ja lääkäri sanoi, että sillä pitäisi rauhoittua ja kun ei ole rauhoittunut niin painelenko vaan uudelleen vastaanotolle vai mitä pitäisi tehdä? Hyvää pääsiäistä kaikille teille kutinoista huolimatta!P.S. Onko teillä kutinat ns. aaltoilevaa eli jonain päivänä lievempää ja ihan siedettävää ja sitten taas jostain syystä, mitä en saa itse selvitettyä, jonain toisena päivänä kutina paljon voimakkaampaa ja iho- oireilu tosissaan hankalaa?


      • myös kutiseva
        Kiitos kirjoitti:

        Kuinka olet päässyt allergiasairaalan tutkimuksiin? Pitääkö olla pääkaupunkiseudulla asuva vai miten? Itse käyn ihotautilääkärillä Nurmijärvellä, yksityisellä. Oletteko sitä mieltä, että kun kohta olen käynyt ne 15 kertaa SUP- valohoidossa ja lääkäri sanoi, että sillä pitäisi rauhoittua ja kun ei ole rauhoittunut niin painelenko vaan uudelleen vastaanotolle vai mitä pitäisi tehdä? Hyvää pääsiäistä kaikille teille kutinoista huolimatta!P.S. Onko teillä kutinat ns. aaltoilevaa eli jonain päivänä lievempää ja ihan siedettävää ja sitten taas jostain syystä, mitä en saa itse selvitettyä, jonain toisena päivänä kutina paljon voimakkaampaa ja iho- oireilu tosissaan hankalaa?

        Minä pääsin allergiasairaalaan yksityisen sisätautilääkärin lähetteellä. Valitettavasti käynnit allergiasairaalassa oli toisaalta pieni pettymys, kun tuli tunne, että siellä ei otettu vaivojani ihan tosissa, kun kutinat eivät sattuneet olemaan juuri silloin päällä, kun oli vastaanottoaika, useita valokuvia ihottumista oli kuitenkin mukana. Lääkkeitä ja rasvoja oltiin valmiita antamaan ja seuraavalla kerralla vaihtamaan, jos vaivat jatkuivat, mutta varsinaisen syyn selvittämiseen ei tuntunut halukkuutta olevan. Joitakin allergiatestejä otettiin, kun ensin itse pyysin niitä.

        Myös minulle sanottiin valohoidon auttavan, mutta kovin suurta apua en saanut siitä ja kertoja oli 2x15.

        Minä ainakin menisin uudelleen vastaanotolle, onhan lääkärinkin hyvä saada palautetta valohoidon tehosta kohdallasi. Allergiasairaala kuuluu HUSin piiriin, joten uskoisin, että sinne pääsee muualtakin kuin vain pääkaupunkiseudulta. Tuleehan HUSiin potilaita ympäri Suomea.

        Minulla kutinat tulevat myös välillä tiuhempaan ja välillä saattaa mennä päivä tai joskus parikin, ettei kutia, kun syön Zyrteciä. Eilen ja vielä tänä aamunakin vatsa oli tulipunainen, kuumotti ja kutisi aivan tajuttomasti, otin Zyrtecin puolikkaan ja sen jälkeen ei ole ainakaan vielä pahemmin kutissut. Eilen illalla tosiaan kutisi aika lailla vatsasta, selästä ja nivuksista, kävin suihkussa, rasvasin ihon ja menin peiton alle ottamatta Zyrteciä ja kutinat helpottivat itsestään ja sain nukuttua yön hyvin. En tiedä mikä aiheuttaa tuon, että yöt saan nukuttua hyvin ja kutinat loppuvat miltei samantien, kun menen peiton alle.

        Vaivaako sinulla kutinat myös yöllä?

        Myös sen olen huomannut, että ainakin light-juomat aiheuttavat kutinaa.


      • SoTa

        Minulle tuli tammikuussa lomamatkan jälkeen ihokutina.Aivan samanlainen.Yöllä on raapinut unissaan.Kutina oli alussa niin paha ettei saanut nukuttua.Menen taas uudelleen ihotautilääkärin vastaanotolle.Hänkin on ihan ihmeissään.Kyllä alkaa tuntua epätoivoiselta.Nyt luullaan sellaista,että tämä liittyy jotenkin keliakiaan,joka puhkesi puoli vuotta sitten.Onneksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä,mutta ei se paljon lohduta.Lääkkeitä olen syönyt ja kaikenlaisia voiteita käyttänyt.Mutta en näytä olevan yksin kun lukee netistä näyta juttuja.Ja sitten vanha sanonta että ei kaks ilman kolmatta.Mikähän se sitten mahtaa olla.


    • vaan

      nauti keinotekoisesti makeutettuja juomia, makeisia, jotain hermesetasta tai vastaavia? Myös jotkut ternimaito kapseli valmisteet aiheuttavat reaktioita. Itsellä loppui kutinat kun lopetin edellä mainittujen syömisen. Apteekin lactophilusta suoleen, ja odotteleen vaikutusta.

      • raaps

        Joinpa juuri 2 tölkkiä light siideriä. Nyt sitten raavitaan. Minulle normaali siiderit ei tätä tee. Taitavat olla myrkkyjä nuo kevyt tuotteet. Varsinkin yläkroppa kutkaa.


    • Myös kutiseva

      Hei,

      Minulla on krooninen nokkosihottuma. Sitä lieventävät kalaöljykapselit (omega 3) 4 kertaa vuorokaudessa ja depot-muotoinen C-vitamiini 2 krt vuorokaudessa (vapauttaa C:tä tasaisesti). Kysy apteekista.

      Suosittelin työkaverillekin jolle tuli akuutti ihottuma ja sanoi että sai siitä apua.

      • myös kutiseva

        Minä poistaisin miluummin kutinoita aiehuttavan lähteen elämästäni kuin lähtisin siihen kierteeseen, että ottaisin kutinaan jotain lääkkeitä tai vitamiineja, jotka puolestaan saattavat ajan kanssa aiheuttaa ainakin suurina annoksina jotain uusia vaivoja.


      • Vitamiinit
        myös kutiseva kirjoitti:

        Minä poistaisin miluummin kutinoita aiehuttavan lähteen elämästäni kuin lähtisin siihen kierteeseen, että ottaisin kutinaan jotain lääkkeitä tai vitamiineja, jotka puolestaan saattavat ajan kanssa aiheuttaa ainakin suurina annoksina jotain uusia vaivoja.

        Hei,

        Olen supistanut ruokavalioni niin kapeaksi kuin mahdollista (hedelmät pois, vihannekset pois, osa viljoista pois), koira annettiin toiseen perheeseen jne. Jotakin on pakko syödä jos hengissä meinaa pysyä. Vitamiinihoito auttaa minua tässä epätoivoisessa tilanteessa. Kalaöljystä ei ole haittaa, päinvastoin. C-vitamiinia voi myös hyvin ottaa 2 päivässä, se ei varastoidu elimistöön.


    • Punkkeri

      Syyhy punkki sanon minä!

    • Khorppiheii

      Syötkö sokeria paljon? Entä valkosta vehnää? Itellä alkaa heti kutina seuraavana päivänä jos on erehtyny syömää kakunpalasen tai muuta herkkua. Myös jos kokonaisen pizzan syön niin silloin kans seuraavanapäivänä saa raapia. Puolikkaasta pizzasta ei nii reagoi. Kokeile siis jättää sokeri ja valkoiset jauhot pois viikoksi pariksi, ja tietenki syö edellisten kommentoijien neuvomia vitamiineja..

    • mitä_tähän_nyt_laittais

      Jos olet vaihdevuosi-iässä niin estrogeeni-lääkitys voi auttaa. Näin tapahtui puolisolleni, hänen iho-oireet poistuivat lähes kokonaan.

    • kunnonlääkärille

      Sulla on urticariaa joka leiskataa esim. homealtistuksesta. Monet pitävät urticariaa "viattomana" iho-oireena, mutta se on aidosti merkki allergiasta ja "varoittaa" jostain alkavasta reaktiosta.
      Onko IgE vastaaineeet testattu ja kosteusvauriopaneeli 5-6?
      Mulla tytär oireili ensin "viattomalla" päänsäryllä, sitten tuli urticariaa ja lopulta pahin eli anafylaksia. Tyttärellä vakava homeallergia.

    • Anonyymi

      Minua on vaivannut kiusallinen kutina ja rasvasyylien kasvu jo vuosikymmeniä. Käytän illtaisi Aguela voidetta, se vähä helpottaa. Syyllä on poistettu satamäärin se on osaltaan auttanut. Olen jo yli 80 vuotias.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe