Kahden veljen kuolema jätti epäuskoisen ystäväni sisimpään kuolemanpelon.
Kuuntelin hänen kertomustaan siitä, miten hän löysi Jumalan rauhan. Hän oli ollut lapsuudestaan asti heränneellä tunnolla.
– Uskovaisen pyhäkoulunopettajan sanat ja puheet jättivät sisimpääni kaipauksen omantunnon rauhaan. Myöhemmin etsin hengellistä kotia. Minulla oli hätä sieluni tilasta.
Kipeä kysymys
Nuoren perheensä kanssa hän muutti paikkakunnalle, jolla asui ystäväni uskovaisia sukulaisia.
– Kun heidän kanssaan tuli puhetta uskonasioista, minulla oli paljon kysymyksiä. He pyysivät seuroihin, ja vähän vastahakoisesti menin. Viimeiseen asti kipuilin, onko se niin yksinkertainen asia: vain uskoa synnit anteeksi!
– Lähdin seuroista kotiin, mutta saman tien minun oli palattava sukulaistaloon. Halusin uskoa. En osaa kuvata tuntemisiani, mutta muistan, miten helpottunut ja onnellinen olin, kun minulle saarnattiin synnit anteeksi.
Kuolemanpelosta rauhaan ja rakkauteen
4
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Usko on Jumalan lahja
Etsijä sai rauhattomalle tunnolleen Jumalan rauhan ja tunsi iloa löytämästään.
Tuota iloa ihastelee myös lauluntekijä: ”Mikä armosi mitta, oi Herra, minun kohdalle määrätty. Ole kiitetty, Herrani Jeesus ” (Sl. 295:4.)
Kun syntiensä vuoksi Jumalasta erossa elänyt ihminen uskoo syntinsä anteeksi, hän palaa Jumalan yhteyteen, hänen Henkensä osallisuuteen, ja hänestä tulee vanhurskas, Jumalalle kelpaava.
Apostoli Paavali kiteyttää Jumalan armojärjestyksen seuraavasti: ”Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.” (Room. 3:22–24.)
Oma ideat ja ponnistukset eivät auta
Jumalan vanhurskauden saavat omakseen ne, jotka uskovat.
Usko on Jumalan lahja, ei ihmisen omien pyrkimysten ja päätelmien tulos.
Uskon lahjan saanut elää Jumalan armon varassa, aina uudestaan evankeliumiin turvautuen. Siitä hän saa voimaa.
Paavali, joka aikanaan vahvisti Filippin kristittyjä, rohkaisee tämänkin päivän kilvoittelijoita: ”älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” (Fil. 4:6–7.)- Anonyymi
Matka evankeliumin hoidossa
Edelleen apostoli kehottaa: ”Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.” (Kol. 3:15).
Kristuksen ruumiin, Jumalan seurakunnan, syvin olemus on ”vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa” (Room. 14:17).
Kun rauhaa etsinyt ystäväni otti uskolla vastaan anteeksiantamuksen evankeliumin, hän pääsi kokemaan Jumalan valtakunnan rakastavaa huolenpitoa.
Vaikka tuntemiset matkalla vaihtelevat ja epäilykset tahtovat estää uskomasta vapaasti, Jumalan lapsen sydämen pohjavire on vanhurskautta, rauhaa ja iloa. Se on sitä siksi, että hänen turvansa on Jumalan armotyössä: ”Ei siis alla kiusausten epäillä nyt tarvitse, eikä tiellä huokausten epätoivo vallitse, kun on täysi sovitus, sielun turva, pelastus” (Vk. 301:4).
Puhutteleva vanhus
Minua puhuttelee viesti vanhuksesta, joka oli saanut uskoa syntinsä anteeksi ja palata lapsuutensa uskoon.
Kun joku kysyi, eikö hän ole katkera menneistä eriseuran ajoista, hän sanoi: ”Anteeksiantamus on sitä varten.”
Usko anteeksiantamukseen oli tuonut hänelle Jumalan rauhan ja rakkauden mielen. Rauhan ja rakkauden evankeliumin kuuluttaminen on Jeesuksen omilleen antama tehtävä, joka on yhä voimassa.
Teksti: Marja-Liisa Sivula
Höpöjargonia. Hohhoijaa...
- Anonyymi
Tosi vl ei kirjoita sanaa "epäuskoinen" tällä palstalla. Ehkä omissa piireissä käyttää sanaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437798
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684363
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363163Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2433068Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452706Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262665- 372433
- 412006
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807