Mitä työhaastattelussa kannattaa kertoa?

Oon viimeisen 10 vuoden aikana päässyt liki kaikkiin hakemiini työpaikkoihin. Viimeksi 2,5 vuotta sitten. Nyt olen hakemassa toiseen päähän Suomea, ekaa kertaa kahden pienen lapsen yksinhuoltajana. Ammattitaitoni puolesta tiedän sopivani työhön, mutta kannattaako minun kertoa yksityiselämästäni? Eikö nykyisin trendi ole se, että siviilielämä ei kuulu työnantajalle? Tiedän tietysti sen, että minä tulen olemaan kotona lasten sairaspäivät jne. Haluaisin olla avoin tilanteestani, mutta kannattaako se? Ja onko se ylipäätään työnhakijan velvoite? Haluan myös tosissani sekä saada ammatillisia haasteita, että muuttaa jonnekin ihmisten ilmoille.

7

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      turhaan liikoja kertoilet ja avaudut henk. koht. asioillasi. Jätät väliin jos ei varta vasten udella. Valveutunut työnantaja kykenee selvittämään halutessansaan perhesuhteesi sun muutkin yleisjuttusi.

      • Ai? Miten työnantaja niitä asioita pystyy selvittämään?


      • Anonyymi
        Impula kirjoitti:

        Ai? Miten työnantaja niitä asioita pystyy selvittämään?

        Varmaan tässä tarkoitettiin, että tietenkin ihan perus Googlettamalla pystyy löytämään helposti ja vaivattomasti henkilöiden tietoja, esim uutisartikkelit, sosiaalinen media yms. Tämä tietysti tarvitsee sen, että omalla nimelle löytyy netistä uutisartikkeleita taikka löydyt facesta, twitteristä yms.

        Mutta mitä voisin antaa neuvoa, niin varmaan ei kannata kuin yleisesti kertoa henk koht asioista. Varmaan ihan perustietoihin kuuluu, että on lapsia ja missä asut yms.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan tässä tarkoitettiin, että tietenkin ihan perus Googlettamalla pystyy löytämään helposti ja vaivattomasti henkilöiden tietoja, esim uutisartikkelit, sosiaalinen media yms. Tämä tietysti tarvitsee sen, että omalla nimelle löytyy netistä uutisartikkeleita taikka löydyt facesta, twitteristä yms.

        Mutta mitä voisin antaa neuvoa, niin varmaan ei kannata kuin yleisesti kertoa henk koht asioista. Varmaan ihan perustietoihin kuuluu, että on lapsia ja missä asut yms.?

        Ei kaikista taviksista suinkaan löydy normigooglettamalla yhtään mitään tietoja. Ja mikä tavistyönantaja näin tekee? Siihen tarvitsee hieman enemmän, että voi lukea kaikki kirjoitetut whats upit, facet, suomi24-viestit, puhelutiedot, käydyt keskustelut, tarkastaa sijainnit, turvakamerakuvat jne. Vai vuodatteko nämä tiedot jokaiselle tavistyönantajalle ihan ilman lupia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikista taviksista suinkaan löydy normigooglettamalla yhtään mitään tietoja. Ja mikä tavistyönantaja näin tekee? Siihen tarvitsee hieman enemmän, että voi lukea kaikki kirjoitetut whats upit, facet, suomi24-viestit, puhelutiedot, käydyt keskustelut, tarkastaa sijainnit, turvakamerakuvat jne. Vai vuodatteko nämä tiedot jokaiselle tavistyönantajalle ihan ilman lupia?

        Jos ihmisestä ei saa googlettamalla ja muilla tietokantahauilla mitään tietoa esille niin työnhakijan kannalta varsin huono homma. Kukaan ei palkkaa täysin näkymätöntä ihmistä. Riski huonolle rekrytoinnille on liian iso.


    • Anonyymi

      Ei kai voi valehdella, jos työhaastattelussa kysytään perheestä, terveydestä tms. asioista, jotka voivat vaikuttaa työntekoon. Jos on pienten lasten yh, pitäähän se kysyttäessä kertoa, mutta ei sitä nyt sentään tarvitse työhakemuksessa ensimmäisenä kertoa.

      • Anonyymi

        Laittomaan, epäasialliseen kysymykseen voi vastata valehtelemalla ja kannattaakin. Jos työnantaja on tunnettu ja tiedetty vaikkapa jonkun fudisjengin kannattaja niin voi ihan miellyttääkseen työnantajaa valehdella olevansa suuri jalkapallofani ja kannattavansa samaa joukkuetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      835
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      62
      756
    4. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    5. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      685
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      583
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    9. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      168
      550
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      538
    Aihe