Länsigermaanisen ryhmän tärkein kieli on englanti, jonka juuret ovat nykyisen Saksan ja Tanskan Slesvigissä asuneiden anglien ja saksien kielessä; 400-luvulla jKr. he (sekä jyllantilaiset juutit) valloittivat kelttiläis-roomalaisesta Isosta-Britanniata nykyisen Englannin (alkuaan Anglaland' anglien maa'). 800-1000-luvulla viikingit toivat muinaisenglantiin voimakkaan skandinaavisen vaikutuksen: monet nykyenglannin perussanat ovat skandinaavisia lainoja. Normannivalloitus v. 1066 aloitti kolmisensataa vuotta kestäneen kauden, jonka aikana maan hallitseva luokka puhui ja varsinkin kirjoitti ranskaa; tänä aikana englantiin tulvi suurin määrin ranskalaislainoja, joista melkoinen osa on jäänyt elävään käyttöön, ja tässä kielikontaktissa myös englannin muoto-oppi yksinkertaistui huomattavasti.
Englanti on Tanskasta ja Saksasta kotoisin
Anonyymi
0
56
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774652- 1801957
- 1241630
- 1341202
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161121- 351056
- 78953
- 52926
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78882- 4848