Mikä on hälyttävä Pef-arvo?

Maarika

Iältäni olen 23vee ja pituutta ON 164. Olis kiva kuulla, jos joku osaa vastata, että mikä arvo on hälyttävä? entä mitä arvoja te muut olette saanu(ilman lääkettä)?

44

92238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L_P

      Oikein muistaakseni karkea mittari on tämä:
      100% kaikkien aikojen paras eli normaali PEF-arvosi
      75% normaaliarvostasi kertoo jo pahenevasta astmasta. Tällöin olisi syytä tuplata hoitavan kortisonin määrä
      50 % hälyttävä arvo, joka kertoo jo todella akuutista stman pahentumisesta, lisää steroidikuuri
      25% mene päivystykseen

    • pituuden

      ilmoittelulla ei pitkälle pötkitä, vaikka sitä PEF-mit. kaaviossa käytetäänkin.
      Eli, millaisia arvoja NORMAALISTI puhaltelet?

      • zivago

        Sukupuolikin vaikuttaa viitearvoihin.


      • Maarika

        Puhaltelen 365-(395paras)
        Ymmärrän, että tää mun kysymys ei varmaa ole helppo, mutta se kyllä kiinnostaa, jos vaan siihen pystyy vastaamaan.


      • jep?
        Maarika kirjoitti:

        Puhaltelen 365-(395paras)
        Ymmärrän, että tää mun kysymys ei varmaa ole helppo, mutta se kyllä kiinnostaa, jos vaan siihen pystyy vastaamaan.

        Jep, eli se riippuu iästä, pituudesta ja sukupuolesta. Allergia ja astmaliitosta saa sellaisen kaavion missä on nämä eri lukemat. 20v naisen 160cm pitäisi pystyä puhaltamaan 470, 25v - 480, 30v - 480 ja risat, 35v - 480 ja risat, 40v - vähän alle 480 jne. Jos olet pitempi niin sinun pitää pystyä puhaltamaan enemmän. Esim 180 cm pitkän 25v naisen tulisi puhaltaa 500.
        Eli jos tuloksesi on todella paljon alempi kuin pitäisi niin on syytä käydä lääkärissä.
        Itse olen 161cm, 23v ja alarajaksi on asetettu 280. Jos tulos alkaa tippumaan 350 niin pitää jo ottaa käyttöön kortikosteroidit.


      • Maarika
        jep? kirjoitti:

        Jep, eli se riippuu iästä, pituudesta ja sukupuolesta. Allergia ja astmaliitosta saa sellaisen kaavion missä on nämä eri lukemat. 20v naisen 160cm pitäisi pystyä puhaltamaan 470, 25v - 480, 30v - 480 ja risat, 35v - 480 ja risat, 40v - vähän alle 480 jne. Jos olet pitempi niin sinun pitää pystyä puhaltamaan enemmän. Esim 180 cm pitkän 25v naisen tulisi puhaltaa 500.
        Eli jos tuloksesi on todella paljon alempi kuin pitäisi niin on syytä käydä lääkärissä.
        Itse olen 161cm, 23v ja alarajaksi on asetettu 280. Jos tulos alkaa tippumaan 350 niin pitää jo ottaa käyttöön kortikosteroidit.

        Kiitos vastauksestasi, kun antaa toi jo vähän suuntaa. Niin siis iältäni olen 23vee ja pituut 164cm. Paras arvo on 400!


      • jep?
        Maarika kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, kun antaa toi jo vähän suuntaa. Niin siis iältäni olen 23vee ja pituut 164cm. Paras arvo on 400!

        Nyt kun kaikki tiedossa niin arvosi pitäisi olla siinä 470 paikkeilla. Eli hieman alhainen on arvosi. Lääkäri sanoi että oikealla lääkityksellä arvo pitäisi olla lähellä "terveen" arvoa eli tuo 470. Arvelisinpa että sinulla joko on flunssa joka huonontaa tai sitten lääkitys ei ole kohdallaan. Ai niin kolmaskin vaihtoehto on että poltat. Itse "normaali olotilassa" puhallan 440-470. Kun flunssa iskee niin arvo putoaa 350. Mikä on lääkityksesi ja diagnoosisi (rasitus/allerginen/ei syytä astma)? Mulla tuo ei syytä. Onhan mulla vähän noita kaikkea, mutta lähinnä tuota ei syytä. Niin ja mulla keskivaikea astma, en polta. Lääkitys seretide 50/250 1hv x2 ja singulair 10mg tabletti iltaisin.


      • Maarika
        jep? kirjoitti:

        Nyt kun kaikki tiedossa niin arvosi pitäisi olla siinä 470 paikkeilla. Eli hieman alhainen on arvosi. Lääkäri sanoi että oikealla lääkityksellä arvo pitäisi olla lähellä "terveen" arvoa eli tuo 470. Arvelisinpa että sinulla joko on flunssa joka huonontaa tai sitten lääkitys ei ole kohdallaan. Ai niin kolmaskin vaihtoehto on että poltat. Itse "normaali olotilassa" puhallan 440-470. Kun flunssa iskee niin arvo putoaa 350. Mikä on lääkityksesi ja diagnoosisi (rasitus/allerginen/ei syytä astma)? Mulla tuo ei syytä. Onhan mulla vähän noita kaikkea, mutta lähinnä tuota ei syytä. Niin ja mulla keskivaikea astma, en polta. Lääkitys seretide 50/250 1hv x2 ja singulair 10mg tabletti iltaisin.

        Niin voi hitsi, en huomannu mainita tilannettani elikkä mulla vasta tarkkaillaan/tutkitaan onko Astmaa.? eli ei vielä tietoo olenko terve vai sairastanko Astmaa. Tarkoittaisko noi mun arvot sit sitä, että Astma hyvinkin mahdollinen?


      • jep?
        Maarika kirjoitti:

        Niin voi hitsi, en huomannu mainita tilannettani elikkä mulla vasta tarkkaillaan/tutkitaan onko Astmaa.? eli ei vielä tietoo olenko terve vai sairastanko Astmaa. Tarkoittaisko noi mun arvot sit sitä, että Astma hyvinkin mahdollinen?

        Vain niin :O). Eli jos et polta niin kyllä tuo hyvinkin tarkoittaa sitä. Kohtuuhyvä puhallus lääkitsemättömään astmaan - joten sulla lienee joko rasitusastma tai astman lievempi muoto. Mutta vastaukseksi kysymykseesi ei tuo arvoi ei ole normaali, eli jotain jossain on vialla. Jos poltat niin silloin alhainen arvosi selittyy sillä.
        Vaikka astman saisitkin diagnoosiksi, se ei ole mailman loppu. Syö kuitenkin lääkkeesi AINA, älä jätä väliin yhtäkään. Oli 12 kuin rasitusastmaa epäiltiin. Sain lääkkeen, en kuitenkaan sitä ottanut. Astma diagnoosini sain -98. En silloinkaan ottanut lääkkeitä aina. Joskus jos huvitti vain. Astma paheni ja paheni. Olin kipeenä melkein kaikki talvet. Söin antibioottia suurentelematta 20 kuuria vuodessa. Vasta kun toinen sairaus pysäytti n.2v sitten aloin ottamaan kaikki lääkkeet säännöllisesti. En ole ollut kipeenä enää. Omaa tyhmyyttä siis kaikki..
        Tässä testi missä vaiheessa astmasi (mahdollinen) on:
        www.astmatesti.fi


      • Maarika
        jep? kirjoitti:

        Vain niin :O). Eli jos et polta niin kyllä tuo hyvinkin tarkoittaa sitä. Kohtuuhyvä puhallus lääkitsemättömään astmaan - joten sulla lienee joko rasitusastma tai astman lievempi muoto. Mutta vastaukseksi kysymykseesi ei tuo arvoi ei ole normaali, eli jotain jossain on vialla. Jos poltat niin silloin alhainen arvosi selittyy sillä.
        Vaikka astman saisitkin diagnoosiksi, se ei ole mailman loppu. Syö kuitenkin lääkkeesi AINA, älä jätä väliin yhtäkään. Oli 12 kuin rasitusastmaa epäiltiin. Sain lääkkeen, en kuitenkaan sitä ottanut. Astma diagnoosini sain -98. En silloinkaan ottanut lääkkeitä aina. Joskus jos huvitti vain. Astma paheni ja paheni. Olin kipeenä melkein kaikki talvet. Söin antibioottia suurentelematta 20 kuuria vuodessa. Vasta kun toinen sairaus pysäytti n.2v sitten aloin ottamaan kaikki lääkkeet säännöllisesti. En ole ollut kipeenä enää. Omaa tyhmyyttä siis kaikki..
        Tässä testi missä vaiheessa astmasi (mahdollinen) on:
        www.astmatesti.fi

        Kiitos vastauksistasi,niistä on ollut paljon apua. Juu en kyllä polta! Joo sitä mä itteki oon miettiny, että alhaiset on arvot. Toivottavasti tää pian selviää, että mikä on vialla.


      • Sairu
        Maarika kirjoitti:

        Puhaltelen 365-(395paras)
        Ymmärrän, että tää mun kysymys ei varmaa ole helppo, mutta se kyllä kiinnostaa, jos vaan siihen pystyy vastaamaan.

        Niin... Mulla tosin on keuhkovaurio, ollu 13weestä lähtien... Että silleen...


      • chev
        jep? kirjoitti:

        Jep, eli se riippuu iästä, pituudesta ja sukupuolesta. Allergia ja astmaliitosta saa sellaisen kaavion missä on nämä eri lukemat. 20v naisen 160cm pitäisi pystyä puhaltamaan 470, 25v - 480, 30v - 480 ja risat, 35v - 480 ja risat, 40v - vähän alle 480 jne. Jos olet pitempi niin sinun pitää pystyä puhaltamaan enemmän. Esim 180 cm pitkän 25v naisen tulisi puhaltaa 500.
        Eli jos tuloksesi on todella paljon alempi kuin pitäisi niin on syytä käydä lääkärissä.
        Itse olen 161cm, 23v ja alarajaksi on asetettu 280. Jos tulos alkaa tippumaan 350 niin pitää jo ottaa käyttöön kortikosteroidit.

        Itse olen 18v tyttö, jonka astma diagnisoitiin vuosi sitten. Keskivaikea astma.
        Puhallan 350. Eli 70% normaalista.

        Mulle on asetettu tälläset arvot:
        310-360: Astma hyvässä tilassa, lääkitys ennallaan
        310> tuplaa symbocortin määrä ja pidä pef-taulukkoa.
        250< lääkitykseen lisäksi kortisonitablettikuuri ja yhteys TK:hin
        200< Välittömästi päivystykseen/Ensiapuun

        Eli hälyyttävä on tuo 200 ja vähemmän :)
        Mutta se vaihtelee vissiin ihmisestä ihmiseen?


      • minäminämyös
        chev kirjoitti:

        Itse olen 18v tyttö, jonka astma diagnisoitiin vuosi sitten. Keskivaikea astma.
        Puhallan 350. Eli 70% normaalista.

        Mulle on asetettu tälläset arvot:
        310-360: Astma hyvässä tilassa, lääkitys ennallaan
        310> tuplaa symbocortin määrä ja pidä pef-taulukkoa.
        250< lääkitykseen lisäksi kortisonitablettikuuri ja yhteys TK:hin
        200< Välittömästi päivystykseen/Ensiapuun

        Eli hälyyttävä on tuo 200 ja vähemmän :)
        Mutta se vaihtelee vissiin ihmisestä ihmiseen?

        Niinpä, sinulle on annettu omat, yksilölliset huomio-arvot, jos alkaa tuntua, että ne eivät pidä paikkaansa voinnin kanssa, pyydettävä tarkistamaan. Hyvä kuitenkin, että on noteerattu, ite en ole saanut erikoislääkäriltä, ensin astma oli vaikeahoitoinen, seuraavalle läääkärille rutiinihoitoinen, kolmas sanoi, että kyllä terv.keskus tästä selviää, ei selvinnyt, keuhkopolikaan ei antanut ohjearvoja. Joten se siitä. Taidan tietää itse paremmin, terkkari kirjoittaa mitä ehdotan.


      • tiedosta kiitollinen
        jep? kirjoitti:

        Jep, eli se riippuu iästä, pituudesta ja sukupuolesta. Allergia ja astmaliitosta saa sellaisen kaavion missä on nämä eri lukemat. 20v naisen 160cm pitäisi pystyä puhaltamaan 470, 25v - 480, 30v - 480 ja risat, 35v - 480 ja risat, 40v - vähän alle 480 jne. Jos olet pitempi niin sinun pitää pystyä puhaltamaan enemmän. Esim 180 cm pitkän 25v naisen tulisi puhaltaa 500.
        Eli jos tuloksesi on todella paljon alempi kuin pitäisi niin on syytä käydä lääkärissä.
        Itse olen 161cm, 23v ja alarajaksi on asetettu 280. Jos tulos alkaa tippumaan 350 niin pitää jo ottaa käyttöön kortikosteroidit.

        Mutta paljoko 60v 190cm pitää puhaltaa ?


    • Tiksu

      Aika yksilöllinen asia tuo PEFkin on. Itse puhalsin vasta terveystarkastuksessa huomattavasti matalamman arvon kun olisi pitänyt, mutta ikinä minulla ei mitään astman oireita ole ollut enkä tupakoi. Että ei se huono PEF automaattisesti astmaa tarkoita, mutta tietysti antaa jotain viitteitä.

      • Päivänkakkara

        Minulla on ollut matalat PEF-arvot, mutta mistään
        oireista en kuitenkaan kärsi. Tupakoinnin lopetin reilu puoli vuotta sitten ja ehdin polttaa noin 9 vuotta. Olen menossa allergia-ja
        astmatutkimuksiin matalien arvojen vuoksi. Saa nähdä löytyykö mitään muuta selitystä kuin tupakointi. Ajoittaista nuhaa on välillä, että lievää yliherkkyyttä jollekin varmaan on, mutta ei mitään hengenahdistusta koskaan. Oikein kovan rasituksen (juoksun) jälkeen saattaa yskittää vähän.


      • jep?
        Päivänkakkara kirjoitti:

        Minulla on ollut matalat PEF-arvot, mutta mistään
        oireista en kuitenkaan kärsi. Tupakoinnin lopetin reilu puoli vuotta sitten ja ehdin polttaa noin 9 vuotta. Olen menossa allergia-ja
        astmatutkimuksiin matalien arvojen vuoksi. Saa nähdä löytyykö mitään muuta selitystä kuin tupakointi. Ajoittaista nuhaa on välillä, että lievää yliherkkyyttä jollekin varmaan on, mutta ei mitään hengenahdistusta koskaan. Oikein kovan rasituksen (juoksun) jälkeen saattaa yskittää vähän.

        Yksilölliset ne kuitenkin on, mutta lähelle "normaalia" pitää päästä. Jos ei pääse, se ei vältämättätarkoita astmaa mutta sitten on muu sairaus tai allegia. Tämä ainoastaan siis niillä jotka eivät koskaan ole polttaneet.


      • Cheva
        jep? kirjoitti:

        Yksilölliset ne kuitenkin on, mutta lähelle "normaalia" pitää päästä. Jos ei pääse, se ei vältämättätarkoita astmaa mutta sitten on muu sairaus tai allegia. Tämä ainoastaan siis niillä jotka eivät koskaan ole polttaneet.

        mulla siis ollu syntymästä astiastma, mutta se tutkittiin vasta 2005, eli olin sillon 17.
        Noin matalat arvot viittaavat kyllä astmaan, ei mullakaan mitään oireita OMASTA mielestä ollut, en yskinyt paljon, ei kohtauksia jne. ei pitkittynyttä flunssaa. Hengästyin vain ikätovereihin verrattuna nopeammin, enkä oo koskaan pystyny esim. juoksemaan pitkiä matkoja, luulin, et se johtu paskasta kunnosta, mut totuus tuli ilmi.

        Alussa en käyttäny lääkkeitä paljon, koska uskoin, ettei mulla mitään astmaa oo, ku omasta mielestä olen ollu ihan normaali ja näin.
        Nyt oon sitten syksystä asti parhaani mukaan lääkitystä ottanu ja se on vaihdettukin välillä. Ehkä joku kaunis päivä saan arvon nousemaan haluttuun 148, mut nyt se kieppuu 330-360 välillä.


      • Nassukka
        Cheva kirjoitti:

        mulla siis ollu syntymästä astiastma, mutta se tutkittiin vasta 2005, eli olin sillon 17.
        Noin matalat arvot viittaavat kyllä astmaan, ei mullakaan mitään oireita OMASTA mielestä ollut, en yskinyt paljon, ei kohtauksia jne. ei pitkittynyttä flunssaa. Hengästyin vain ikätovereihin verrattuna nopeammin, enkä oo koskaan pystyny esim. juoksemaan pitkiä matkoja, luulin, et se johtu paskasta kunnosta, mut totuus tuli ilmi.

        Alussa en käyttäny lääkkeitä paljon, koska uskoin, ettei mulla mitään astmaa oo, ku omasta mielestä olen ollu ihan normaali ja näin.
        Nyt oon sitten syksystä asti parhaani mukaan lääkitystä ottanu ja se on vaihdettukin välillä. Ehkä joku kaunis päivä saan arvon nousemaan haluttuun 148, mut nyt se kieppuu 330-360 välillä.

        olen 28v ja polttanut liiankin kauan.puhaltelin pef tuloksia haitarilla 390-440,oli kylläkin flunssa loppuajasta..tänään soittivat et kuulemma minun ikäinen ja 161 pituinen pitäisi puhallella 600!!!??? huomen aamulla soittavat et mitäs sitten,spirometriin vai mitä...
        Minä luulotautinen kävin googlettamassa ja sieltäkö tuli vastauksia sepelvaltimotaudista,keuhkosyöpään ni paniikkihan mulla on...


      • nennnnnnah
        Nassukka kirjoitti:

        olen 28v ja polttanut liiankin kauan.puhaltelin pef tuloksia haitarilla 390-440,oli kylläkin flunssa loppuajasta..tänään soittivat et kuulemma minun ikäinen ja 161 pituinen pitäisi puhallella 600!!!??? huomen aamulla soittavat et mitäs sitten,spirometriin vai mitä...
        Minä luulotautinen kävin googlettamassa ja sieltäkö tuli vastauksia sepelvaltimotaudista,keuhkosyöpään ni paniikkihan mulla on...

        Nassukka - nainen?
        Jos olet, niin en olisi huolissani. Mulla astma, parhaimillani puhallan 450, sun ikäinen ja pituinen.
        Tupakointi huonontaa tulosta h u o m a t t a v a s t i, joten sun tulos on suht. ok, varsinkin kun sanoit flunssaisena olleesi.

        Pef-arvoista muutenkin. Te joilla on huonoja tuloksia, osaatteko VARMASTI puhaltaa oikein, onhan teitä opetettu? Väärällä tekniikalla saa todella huonoja tuloksia ja voitte pelästyä turhaan. Mittari siis suorana (ei alaspäin), napakka lyhyt, nopea , puhallus. Ei mitään pitkiä hönkäyksiä. Parhaan tulokseen saa seisaaltaan.

        Spirometria on tarkin mittari.


      • tihu
        nennnnnnah kirjoitti:

        Nassukka - nainen?
        Jos olet, niin en olisi huolissani. Mulla astma, parhaimillani puhallan 450, sun ikäinen ja pituinen.
        Tupakointi huonontaa tulosta h u o m a t t a v a s t i, joten sun tulos on suht. ok, varsinkin kun sanoit flunssaisena olleesi.

        Pef-arvoista muutenkin. Te joilla on huonoja tuloksia, osaatteko VARMASTI puhaltaa oikein, onhan teitä opetettu? Väärällä tekniikalla saa todella huonoja tuloksia ja voitte pelästyä turhaan. Mittari siis suorana (ei alaspäin), napakka lyhyt, nopea , puhallus. Ei mitään pitkiä hönkäyksiä. Parhaan tulokseen saa seisaaltaan.

        Spirometria on tarkin mittari.

        Multa on pariinkin otteeseen tutkittu kaikki allergiat, nenä- ja kurkkusairaudet astma jne. Kärsin siis ainoastaan paniikkihäiriöstä joka johtuu serotoniinin vajaatuotannosta. Mitään muuta ei ole ikinä löytynyt. Ja puhallan parhaimmillani 400. En ole ikinä puhaltanut enempää. Mulle on vain sanottu että mulla on pienemmät keuhkot. Ja ainakin parilla ystävälläni on sama tilanne. Pituutta on 165cm ja ikää tällä hetkellä 27-vuotta mutta samat tulokset sain 10-vuotta sitten. Enkä siis tupakoi. Liikunnan jälkeen/paniikkikohtauksen jälkeen, saatan puhaltaa vähän ylikin. Mutta nyt flunssassa laskenut tonne 360. Mutta lohduttava lukea että sekin on vielä normaalia ja mä olen kyllä sitä mieltä että niin on tuo normi 400 myös.


      • ja köhhhhhh
        nennnnnnah kirjoitti:

        Nassukka - nainen?
        Jos olet, niin en olisi huolissani. Mulla astma, parhaimillani puhallan 450, sun ikäinen ja pituinen.
        Tupakointi huonontaa tulosta h u o m a t t a v a s t i, joten sun tulos on suht. ok, varsinkin kun sanoit flunssaisena olleesi.

        Pef-arvoista muutenkin. Te joilla on huonoja tuloksia, osaatteko VARMASTI puhaltaa oikein, onhan teitä opetettu? Väärällä tekniikalla saa todella huonoja tuloksia ja voitte pelästyä turhaan. Mittari siis suorana (ei alaspäin), napakka lyhyt, nopea , puhallus. Ei mitään pitkiä hönkäyksiä. Parhaan tulokseen saa seisaaltaan.

        Spirometria on tarkin mittari.

        Parhaan tuloksen saa kyllä seisaallaan, mutta ohjeistuksessa -niin suullisessa kuin kirjallisessakin- käsketään puhaltamaan istuen!!


      • 18
        ja köhhhhhh kirjoitti:

        Parhaan tuloksen saa kyllä seisaallaan, mutta ohjeistuksessa -niin suullisessa kuin kirjallisessakin- käsketään puhaltamaan istuen!!

        Minua taas on aina ohjeistettu puhaltamaan seisaalteen, puhallan omat kotimittaukset aina seisaalteen ja lääkärissä myös.

        Ilmeisesti käytännöt vaihtelevat tässäkin asiassa.


      • Peffii yes...
        18 kirjoitti:

        Minua taas on aina ohjeistettu puhaltamaan seisaalteen, puhallan omat kotimittaukset aina seisaalteen ja lääkärissä myös.

        Ilmeisesti käytännöt vaihtelevat tässäkin asiassa.

        puhaltelen seisaaltaan aina.
        Pef arvot ovat täysin yksilölliset ja viitearvot ovat nimensä mukaisesti vain viitearvoja.
        Jokaisen täytyy ensin puhallella pef arvoja esim. pari viikkoa ja sitten näiden arvojen perusteella voi päätellä mikä on oma maksimi pef arvo.
        (Nämä puhallukset tietysti flunssattomana.)
        Siihen maksimi arvoon sitten jatkossa vertaillaan pef puhallusten arvoja.
        Ei pelkän viitearvotaulukon perusteella voi paljon päätellä.
        Pef mittarit esiin ja puhaltelemaan:)


      • Anonyymi
        Nassukka kirjoitti:

        olen 28v ja polttanut liiankin kauan.puhaltelin pef tuloksia haitarilla 390-440,oli kylläkin flunssa loppuajasta..tänään soittivat et kuulemma minun ikäinen ja 161 pituinen pitäisi puhallella 600!!!??? huomen aamulla soittavat et mitäs sitten,spirometriin vai mitä...
        Minä luulotautinen kävin googlettamassa ja sieltäkö tuli vastauksia sepelvaltimotaudista,keuhkosyöpään ni paniikkihan mulla on...

        Mikä oli


    • astmaatikon muija

      asiallinen juttu

    • halley haleyy

      puhasin ennen astmaatikkona 400-420..nyt olen sairastunut työpaikan sisäilmasta ja puhallan ke:350n.Kun viime talvena oli pahakausi puhalsin 220..varmaan.

      Takana 3v yskä.tulehduskierteet jatkuivat..Yksityisen lekuriaseman mielestä ei vialla ollut mikään.Oma lekuri pisti kiireellä asioihin vauhtia ja onneksi..Nyt jäi päivittäinen astma..kohtailen,vinkuu...
      ennen oireet kohtaukset oli harvoin..ennen tuota työpaikkaa..nyt mennyt kohtauslääkettäkin 3-4 kpl..
      kun ennen meni 2-3vuodessa 1..2...Tohon lääkelisäykset tosi suuret... saikulla ja en palaa entisiin töihini enää ikinä..Sos.ja terv.hoitoala.

    • Astma-nainen

      Itse olen sairastanut astmaa kohta 15 vuotta. Kun menin ensimmäisen kerran lääkäriin, PEF oli 220 ja oli todella kipeä. Tällä hetkellä puhallan 280-300 joten tuohon aloitukseen nähden parannusta on tullut, mutta edelleenkin on huono olla. En jaksa juosta, kävellä portaita, en jaksa kantaa mitään painavaa ym. Olen nyt 42 vuotias nainen, 160 cm pitkä ja painan 55 kg. Minulla on keskivaikea astma ja tulevaisuudesta lääkäri sanoi, että happiviikset odottavat minua vanhemmalla iällä. Eli minun kohdalla ei ole parannusta enään tiedossa.

      • Anonyymi

        Minä nyt pian viikon puhallellut ja paras lukema lääkkeen jälkeen 210. Ilman lääkettä 120-150. Ahdistaa paljon, hengästyttää. Astma ollut noin 40vuotta ja suht hyvässä kunnossa ollut, mutta nyt pidemmän aikaa pahana. Kohtauspiippua menee ja ihan kun ei oikein apua siitäkään. Olin sairaalassa muun syyn vuoksi toimenpiteessä ja happiviiksiä pitivät minulla useamman päivän. Sairaalassa olin aivan tukossa sekä silmät rähmi ja turposi, ilmanvaihtoa epäilen. Sairaalasta käskivätkin tilata astmahoitajalle aikaa ja puhalluksiin. Ikää minulla 67, pituutta enää 145, paino noin 46kg.


    • Eana

      Heippa. Suvussani on astmaa ja minulla astmarasite. Olen puhallellut äitini PEF-mittarilla ja aiemmin saanut aina vähintään 500 ja ylikin (ikää 32v, pituus 167 cm). Olin maidottomalla ruokavaliolla, koska tutkimuksissa on osoitettu sen pahentavan astman oireita. Aloin kuitenkin käyttää maitotuotteita jälleen, ja keuhkoni ovat alkaneet rohista ja niissä tuntuu olevan vähemmän tilaa. Pyysin äitiäni tuomaan minulle mittarin tullessaan kylään viikko sitten, ja puhalsin hädin tuskin 400! Jätin maituotteet pois ja nyt viikon jälkeen puhallukset ovat nousseet arvoon 500. Kehotin äitiänikin testaamaan samaa (hänellä erittäin paha astma sekä keuhkoahtauma). Nyt hän raportoi, että astmaoireet ovat merkittävästi vähentyneet. Aiemmin puhallukset ovat olleet hädin tuskin 250 (ikää 64v), vain harvoin 300. Muutama päivä ilman maitotuotteita ja hän puhalsi 350. Kehotin häntä jatkamaan kokonaan maidottomalla ja raportoimaan tuloksia. Saapi nähdä, paraneeko tulokset entisestään :) Kokeilkaa ja kertokaa, onko vaikuttanut teillä!

    • pohjoosen akka

      Itse olen 55v nainen, pituus 147cm ja painoa n90kg. Puhalsin eilen 350.....mielestäni olisin voinut puhaltaa paremmin, kun esim minulla oli aivan samana päivänä saadut prootesit,enkä oikein osannut pitää suu kappaletta. Myöskin kärsin vakavasta pelko tilasta ja jännittämisestä. Voiko lihavuus t ai muu ulkoinen tekijä vaikuttaa puhallus arvoon? Minulla on myös yskää,joka pahenee illalla, jos olen rasittunut fyysisesti. Lisäksi keuhkoissanion pieniä arpikudoksia.

    • Isomies =D

      Paino 142kg pituus 204cm Puhallus tulos kokeilin 6 kertaa kaikki about 700-800

    • Moottoriturpa

      173 cm nainen ja ikä 32wee puhallukset välillä 550-600 painoa alle 90kg

    • astmaako

      Juuri tässä kävin lääkärillä ja pisti 2 viikon PEF-seurannan kanssa kotiin. Olen 165cm pitkä 26v nainen. Vastaanotolla sain puhallettua 350, tänään aloitin kotimittaukset. Aamu ja ilta täysin samat arvot, ennen lääkettä 310-320, lääkkeen jälkeen tasan 340. Olo on hyvin väsynyt ja hengästyn pienestä.

      Olen aina ollut huono liikkumaan rankasti, en ole ikinä pystynyt juoksemaan pitkiä matkoja. Kävellen olen tähän asti pystynyt menemään vaikka koko päivän. Nyt on vuoden verran ollut rasittavaa kantaa kauppakassit ja koiran kanssa kävellessä pitää välillä pysähdellä lepäämään että jaksaa jatkaa lenkkiä.

    • Kdkkdkfkkgk

      Oon 13v ja painoa 48kg pituus 16,5cm ja puhalsin 360 onko ihan ok?

    • Anonyymi

      Hei olen 26 vuotias nainen. Olisi yks kysymys astmasta ku mulle on tehty joskus testi nii mä puhalsin vaan 315-330

    • Anonyymi

      ite olen lopettanut pef puhallukset pari vuotta sitten olen nuori 16 vuotias poika
      pitäisikö vielä jatkaa lääkkeiden käyttöä paina 56kg ja olen 164cm pitka ja pef puhallukseni on sellaista 410.

    • Anonyymi

      Itse lapsena/nuorena kärsin astmasta harkittiin jopa hengityskonehoitoa, jollei lääkitys lähde auttamaan. 15-16 vuotiaana aloitin tupakanpolton ja oireet tuntuivat katoavan ja samalla lopetin pikkuhiljaa lääkityksen. Avaavaa lääkitystä olen saanut edelleen jatkettua, koska pahimpina pakkasina tai esim. heinän kukinnan aikaan oireet tuntuvat salpaavan hengitystieni ja siihen riittää tuo avaava lääkitys. Muistan ennen tupakanpolton aloitusta puhaltaneeni toistuvasti 350-450 väliltä. Nyt nelikymppisenä kiinnostus lopettaa tupakanpoltto ja hirvittää palaako nuoruuteni astma yhtä pahana kun aikeenani on lopettaa tupakointi. Pef-mittariin tulee puhallettua 510 - 580 arvot, korkeimmat tietenkin avaavan lääkityksen jälkeen, eli lähelle normaalia 171 cm hoikalla miehellä. Tai näin olen käsittänyt. Lääkäri totesi, että tupakointi voi näennäisesti tuntua auttavan oireilussa, eikä usko oireiden palaavan tupakan lopettamisen suhteen. Kenelläkään kokemusta?

      • Anonyymi

        Oireet helpottavat useimmilla lapsuusiän astmaatikoilla 15-18-vuoden iässä ja tästä on todellisuudessa kohdallasi kyse. Astamasi tulee kyllä palaamaan takasin n 40-50-vuoden iässä ja todennäköisesti entistä pahempana, jos jatkat tupakointia. Eli kannataa kokeilla tupakoinnin lopettamista. Runsaalla liikunnalla voi tietty ehkäistä keuhkojen toimintakapasiteetin laskua, joten sekin kannattaa.


    • Anonyymi

      Olen 160 sent.pitkä . 75 v. Vasemman kammion vajaa toimintaa ,rasittaessa pahenee. Astma oireeton 25 v .kehkoista ei kuulu rahinaa !. Nyt puhallus arvot 140 -170 . Mitä teen !!!!

    • Anonyymi

      Oon mies 20v ja 177cm… puhalsin 390-430
      Mitä se meinaa ? Astma ?

    • Anonyymi

      Pituus 162 ikä 76 paino 75 mikä puhalluslukema on normaali ,puhalsin 320

      • Anonyymi

        Ei voi tietää.
        Itse pituus 176 ikä 57 paino 86 ja puhallan hyvässä kunnossa siinä 750-800 ja kun oikein tukossa 400.
        Kun vielä vasen pallea halvaantunut niin kapasiteetti vähän vajaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe