terveesti itsekäs

Anonyymi

Tällä palstalla ihmisillä on jo paljon elämänkokemusta ja viisautta...

Siis kertokaa minulle, mitä ymmärrätte termillä "olen terveesti itsekäs"

Tuli esiin tilanteessa jossa avauduin vaikeista asoista... Pilasin kuuntelijani päivän. Hän halusi olla terveesti itsekäs...

Kai se on niin että minun pitäisi kantaa itse vaikeuteni ja tarvittaessa mennä ammattiauttajalle eikä kuormittaa lähimmäisiäni..

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koetahan leveänpää rulla-tuolia.
      Saat itsekkyytesi siinä väljenpään tilaan.

      H.

    • Anonyymi

      On aivan oikein sanoa noin "Olen terveesti itsekäs".

      Kyllä se on parasta mennä ammattiauttajalle kertomaan vaikeista asioistaan.
      Ite kullakin on omat ongelmansa eikä ole voimia eikä osaamistakaan auttaa kovin vaikeissa asioissa tuttavaa.
      Vehnäjauhoja voi lainata, tietty. Ja sokeria kupposen, jos tuttava huomaa kesken leipomisen, että niitä puuttuu.

      • Anonyymi

        No eihän noin, tietenkin ystävät purkavat toisilleen pahaa oloa, mutta pitää itse huomata jos kertoo aina vain samalla ja usein. Oma kokemus: aikanaan avioeroani helpotti kun kerroin tuntemuksiani n. kerran viikossa ehkä parin kuukauden ajan samalle ystävälle. Kysyin aina, onko liikaa. Hän sanoi että soita aina kun pakahdut, se on just oikea tie. Hän meni omassa erossaan minua just niin paljon edellä että oli lohduttamisessa ja järkeni kasassa pysymisessä paras. Kun yritin puhua toiselle, hän tokaisi; mitä tuota paskapäätä kaipailet - potkase perseelle. Hänestä ei siis tullut kuulijaa. Varmaa hänkin sitten terveesti itsekäs.
        Itsellä on neljä henkilöä, jotka kertovat yleensä tavallisia kuulumisia, mutta myös vaikeuksistaan, ei niistä yhteensä usein tule, hyvin kestän ja on minulle ihan ok. auttaa. Jos soittaisivat kukin kerran viikossa vain vaikeutensa niin sitten sanoisin etten jaksa ja olisin terveesti itsekäs.
        Minua on aina auttanut vertaistuki, kaksi kertaa käynyt ammattiauttajalla, ei apua. Lääkkeitä ei ole halunnut. Mutta en mitenkään koulutettuja ammattiauttajia väheksy, varmaan monelle sopii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No eihän noin, tietenkin ystävät purkavat toisilleen pahaa oloa, mutta pitää itse huomata jos kertoo aina vain samalla ja usein. Oma kokemus: aikanaan avioeroani helpotti kun kerroin tuntemuksiani n. kerran viikossa ehkä parin kuukauden ajan samalle ystävälle. Kysyin aina, onko liikaa. Hän sanoi että soita aina kun pakahdut, se on just oikea tie. Hän meni omassa erossaan minua just niin paljon edellä että oli lohduttamisessa ja järkeni kasassa pysymisessä paras. Kun yritin puhua toiselle, hän tokaisi; mitä tuota paskapäätä kaipailet - potkase perseelle. Hänestä ei siis tullut kuulijaa. Varmaa hänkin sitten terveesti itsekäs.
        Itsellä on neljä henkilöä, jotka kertovat yleensä tavallisia kuulumisia, mutta myös vaikeuksistaan, ei niistä yhteensä usein tule, hyvin kestän ja on minulle ihan ok. auttaa. Jos soittaisivat kukin kerran viikossa vain vaikeutensa niin sitten sanoisin etten jaksa ja olisin terveesti itsekäs.
        Minua on aina auttanut vertaistuki, kaksi kertaa käynyt ammattiauttajalla, ei apua. Lääkkeitä ei ole halunnut. Mutta en mitenkään koulutettuja ammattiauttajia väheksy, varmaan monelle sopii.

        "Anonyymi"

        Minä olen jo nuorukaisesta alkaen nauttinut Alkoholia säänmnölliseti, mutta säädyllisesti.
        Olen aina ollut Alkoholissa itsekäs.
        Ja siksi nautin Alkoholia hieman Tammikuussakin.
        Suosittelen siis Alkoholia.
        Se auttaa kaikkiin vaivoihin.
        Uskoisin rulla-tuolisiinkin ihmisiin.

        H.


    • Ymmärrän tuolla termillä sitä, ettei anna käyttää itseään hyväksi.
      Jos hän koki murhettesi kertomisen taakaksi, miksi ei sanonut sitä heti, ettei halua/jaksa paneutua huoliisi.
      Kertomasi perusteella sain sen käsityksen, ettei tuo henkilö ollut ´´terveesti itsekäs´´ vaan itsekäs.
      Jos ihminen tuntee umpikujassa olevansa huolineen, ammattiauttajaa kannattaa harkita.
      Mahdollisesti myös joku vertaistuki voisi auttaa.

      • Anonyymi

        Mitä ystävyyttä sellainen on, ettei saa surujaan ja murheitaan kertoa, puolin ja toisin !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ystävyyttä sellainen on, ettei saa surujaan ja murheitaan kertoa, puolin ja toisin !

        Ei niin mitään.


    • Anonyymi

      Vaikkei toinen sitä tiedä, ystävällä voi itselläkin olla murheita juuri samaan aikaan,
      ei aina ole otollinen aika. Ehkä se oli vain niin ja pitää itsekin vuorostaan muistaa myös kysyä miten ystävä voi ja kuunnella ystävää.
      Joskus on niin omissa murheissaan, ettei huomaa toisen mielialoja.

    • Anonyymi

      Ihmiset eivät ole aina tilanteen tasalla puolin ja toisin
      eikä kaikilla ole kykyä kuunnella ja myötäelää toista.
      Sellainen ihminen, joka on itse ollut samassa tilanteessa
      hoksaa paremmin, että nyt voi pelkällä kuuntelemallakin
      olla avuksi.

    • Minä tiedä onko "tervettä" itsekkyyttä olemassakaan tai siis mitä sillä tarkoitetaan. Tasapainoisella normaalilla ihmisellä jolla on tunne-elämä kohdallaan ja ns. tunneälykkyyttä riittävästi, on myös kyky myötäelää ja kuunnella ystäviensä ja läheistensä suruja. Mennä sanomaan että "kuules nyt Tyyne, emmä jaksa sun juttujasi nyt kuunnella kun mulla on omiakin huolia" kuulostaa niin epäkurantilta kuin vain voi. Ei niin voi ihmiselle sanoa, varsinkin jos on ystävä ja tietää että toisella on vaikeeta. Ei se ole tervettä eikä hyväksyttävää.
      Minulla on yksi ystävä joka ottaa yhteyttä joka aamu ja kertoo surunsa ja murheensa, yleensä aika pieniä juttuja ja aina välillä tulee muitakin kuulumisia ja oikeestaan ei se rasita, eikä hän varmaan odotakaan että minä osaisin ratkaista hänen ongelmiaan, mutta saapahan kerrottua jollekin. Olemme tunteneet toisemme neljäkymmentä vuotta ja riittää kunhan vain "lainaan korvaani" hetkeksi, se on pieni hinta ystävyydestä.

      • Anonyymi

        Niiih, se onkin ihan eri asia, jos jaksaa. Mutta jos "Tyyne" soittaa joka päivä ja avautuu elämänsä suurista ja isoista probleemoista kerta toisensa jälkeen, etkä voi häntä mitenkään auttaa ja helpata, niin kyllä siinä rupeaa tavallisen tallaajan eväät loppumaan.

        Ei kukaan jaksa eikä tarvitsekaan. Tyynelle voi kertoa, että ammattiapua saa ja sitä täytyy hakea, jos oman elämän ongelmat eivät ratkea, vaikka aika ja vuodet kuluvat. Ystävät eivät ole sitä varten, että kantavat toistensa ristejä. Vaikka voihan joku tuntea itsensä paremmaksi tyypiksi, kun kantaa / jaksaa kantaa.

        Riippuu tietysti myös kantajasta. Toiset osaavat laskea Tyynen jutut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, joten paljon kannettavaa ei jää. - Nm. Erimielinen


      • Anonyymi

        Miten tuollaisella Eturivin Eetlalla on ystävänä Takarivin Tyyne ? Vaikka eipä tuo nyt häääppöstä elämää olla suoli 24 palstan kuuluisin henkilö. Mutta jollekkin riittää näköjään näkyä ja kuulua palstalla, elämästä ei niin väliä.


    • Anonyymi

      Khih, tai... terveenä itsekriittisesti. Hömps

      • Anonyymi

        Moi sini.s !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moi sini.s !

        Moi moi ! Enpä ollut osallistunutkaan vielä juttuun, olen tosin sitä mieltä, että rajansa on huoliensa vyöryttämiselläkin! Toki lähimmilleen voi uskoutua tarvittaessa, mutta elämäntavaksi ei sitä pidä ottaa!


    • Anonyymi

      Ystävät ovat juuri sitä varten, ettei ammattiauttajille tarvitse mennä.
      Hyvä ystävä on parempi kuin tuntematon "kallonkutistaja" 300 euroa 40 min.
      Puolin ja toisin on ihanaa ja lohdullista saada kuunnella ja tulla itsekin kuulluksi
      vastavuoroisesti.
      Auttaa ja tulla autetuksi. En ole ikinä kokenut taakaksi auttaa.
      Kun joskus apua saa, sitä itse tajuaa myös antaa.
      Ei se ole raskasta mitenkään.

      • Anonyymi

        Toivon sulle siis 'oikein hyviä' ystäviä. Oletko koskaan ikinä tullut ajatelleeksi, että ehkä sulla on hyvin 'kevyitä' ja ongelmattomia tyyppejä ystävinä ja että kaikki eivät ole semmoisia. - Nm. Suhteellisuudentajua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivon sulle siis 'oikein hyviä' ystäviä. Oletko koskaan ikinä tullut ajatelleeksi, että ehkä sulla on hyvin 'kevyitä' ja ongelmattomia tyyppejä ystävinä ja että kaikki eivät ole semmoisia. - Nm. Suhteellisuudentajua

        Ehkä jokainen tuntee ystävänsä ja heidän ongelmansa ja tasonsa paremmin kuin joku idiootti
        Nm. "Mikä milloinkin"


    • Anonyymi

      Hyvä lukea terveitä vastauksia.

      da.

    • Anonyymi

      Ploma "ns. tunneälykkyyttä riittävästi"

      tieteellinen nimi on etulohko lobulo frontal

    • Anonyymi

      Turhaa pohtimista (liioittelua), koska todellisuudessa
      tuskin on kellään on tuttua/ystävää joka
      joka päivä vuodesta toiseen vyöryttää kaikki ongelmansa toiselle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe