Omistusoikeustestamentista

Anonyymi

Isäni ja äitipuoli tekivät keskenään omistusoikeustestamentin.
Epäilen tosin että äitipuoleni painosti siihen, oli velmua tyyppiä.

Isäni kuoli ensin ja sain lakiosuuteni. Nyt kuoli äitipuoleni ja kaikki varat menevät nyt hänen lapsilleen aikaisemmasta avioliitostaan..
Tuntuu aika keljulta.
Saanko edes mitään irtaimistosta, joitain esineitä tms jos on jäljellä?

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No sä sait lakiosuutesi isäsi jälkeen ja olit ilmeisen tyytyväinen?

      Äitipuolesi perii hänen lapset ja mahdolliset testamentinsaajat...

    • Anonyymi

      Jos äitipuolesi olisikin menehtynyt ensin, niin olisitko pitänyt isäsi jälkeen kaiken vai jakanut sisarpuoltesi kesken.

      • Anonyymi

        Olen reilu ihminen ja katsoisin tilannetta miten asiat olisivat oikein.
        Pärjään omillani eli en minä taloudellista ole kysellyt, vaan olen enemmänkin kiinnostunut
        isäni suvun vanhoista valokuvista ja sellaisesta mitkä jäivät äitipuolen haltuun, ja jotka mielestäni kuuluvat minulle.
        Jos äitipuoleni olisi ollut reilu, hän olisi luovuttanut ne jo minulle eläessään.
        Tässä taustalla on paljon velmuilua, johon en puutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen reilu ihminen ja katsoisin tilannetta miten asiat olisivat oikein.
        Pärjään omillani eli en minä taloudellista ole kysellyt, vaan olen enemmänkin kiinnostunut
        isäni suvun vanhoista valokuvista ja sellaisesta mitkä jäivät äitipuolen haltuun, ja jotka mielestäni kuuluvat minulle.
        Jos äitipuoleni olisi ollut reilu, hän olisi luovuttanut ne jo minulle eläessään.
        Tässä taustalla on paljon velmuilua, johon en puutu.

        Entäs jos olisi perinyt ensin kuolleelta vanhemmalta esim jonkun sukukalleuden, lapsillahan oli oikeus isänsä irtaimistoon, - mutta jättänyt sen elossa olleen vanhemman hallintaan, koska sillä oli tunnearvoa hänelle, ja ajatellut että perii sen sitten sen toisenkin vanhemman kuoltua.

        Tämä vanhempi meni sitten uusiin naimisiin ja kuoli sittemmin. Uusi puoliso hävitti tai möi pois tämän sukukalleuden.

        1) Saiko myydä tai hävittää sen omin luvin? Sehän kuului ainakin puoliksi lapselle, eikä kuulunut missään nimessä uudelle puolisolle.
        2) Voiko saada tämän hävitetyn tai myydyn sukukalleuden arvon takaisin perunkirjoituksessa? Tämä sukukalleus on dokumentoitu.

        Tällä sukukalleudella oli suuri tunnearvo.


    • Anonyymi

      Onneksi en saa perintöä, itse ansaitsen ne mitkä koen tärkeäksi elämässä.
      Perintöveroa pitää korottaa silleen alle 100.000€ perintö verovapaata siitä ylimenevältä aletaan vasta periä veroa, 1%-70%
      No tietenki joku rupiaa tästäkin kirjoituksesta itkemään...

    • Anonyymi

      Entäpä isäsi 1. avioliitto, päättyikö se äitisi kuolemaan? Jos päättyi, oliko äitisi kuoltua toimitettu omaisuuden ositus sinun (eli äitisi perillisen) ja isäsi välillä? Jos ei ollut, se isäsi kuoltua olisi tullut toimittaa ennen kuin nähtäisiin, mitä isäsi omistuksessa / hallinnassa olevasta omaisuudesta olisi kuulunut sinulle ja mitä isän testamentin nojalla olisi siirtynyt äitipuolesi omistukseen.

      Ositusvaade ei vanhene. Jos mainitut ositukset ovat toimittamatta, voit vaatia niiden toimittamista ja tarvittaessa pyytää käräjäoikeutta määräämään pesänselvittjän ja -jakajan huolehtimaan asiasta.

      • Anonyymi

        Hyvä tietää, kiitos todella paljon tiedosta!

        Olin silloin vielä alaikäinen lapsi ja en tiennyt näistä asioista, mutta ei toimitettu silloin ositusta.
        Omistivat talon ja kaiken muunkin puoliksi.
        Perunkirjoituksessakin on jopa mainittu että ositusta ei ole toimitettu.
        Eli voin vaatia sen osituksen nyt toimitettavaksi?

        Sain monen mutkan kautta käsiini entisen kauppakirjan, millä sitten talo myytiin uusille omistajille. Olisiko puolet talon voittosummasta kuulunut minulle?
        En saanut sitä silloin, voinkohan vaatia sitä nyt jälkikäteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä tietää, kiitos todella paljon tiedosta!

        Olin silloin vielä alaikäinen lapsi ja en tiennyt näistä asioista, mutta ei toimitettu silloin ositusta.
        Omistivat talon ja kaiken muunkin puoliksi.
        Perunkirjoituksessakin on jopa mainittu että ositusta ei ole toimitettu.
        Eli voin vaatia sen osituksen nyt toimitettavaksi?

        Sain monen mutkan kautta käsiini entisen kauppakirjan, millä sitten talo myytiin uusille omistajille. Olisiko puolet talon voittosummasta kuulunut minulle?
        En saanut sitä silloin, voinkohan vaatia sitä nyt jälkikäteen?

        Kuten kirjoitin, ositusvaade ei vanhene eli jos ositus on toimittamatta, voit vaatia sen toimitettavaksi milloin vain. Jos ositus olisi toimitettu sinun ollessasi alaikäinen, sinua olisi tullut edustaa määrätty edunvalvoja. Sin on parasta ottaa yhteys lakimieheen.

        Jos ok-talo omistettiin puoliksi, ei leski sitä yksin olisi voinut myydä. Ja sinun alaikäisenä ollessa myymiseen olisi vaadittu maistraatin lupa. Puolet kauppahinnasta olisi kuulunut sinulle. Lesken olisi tullut tehdä maistraatille vuosittain tili sinun omaisuutesi hoitamisesta alaikäsyytesi ajalta.

        Sinun on parasta ottaa yhteys lakimieheen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, ositusvaade ei vanhene eli jos ositus on toimittamatta, voit vaatia sen toimitettavaksi milloin vain. Jos ositus olisi toimitettu sinun ollessasi alaikäinen, sinua olisi tullut edustaa määrätty edunvalvoja. Sin on parasta ottaa yhteys lakimieheen.

        Jos ok-talo omistettiin puoliksi, ei leski sitä yksin olisi voinut myydä. Ja sinun alaikäisenä ollessa myymiseen olisi vaadittu maistraatin lupa. Puolet kauppahinnasta olisi kuulunut sinulle. Lesken olisi tullut tehdä maistraatille vuosittain tili sinun omaisuutesi hoitamisesta alaikäsyytesi ajalta.

        Sinun on parasta ottaa yhteys lakimieheen.

        Vielä yksi kysymys:
        Kun tämä ositus tehdään, niin otetaanko siinä huomioon jo saatu lakiosuus?

        Entä lasketaanko se rahalaskurilla sen päivän mukaan, jolloin ositus tehdään?
        Yleensähän talojen arvo on noussut vuosien varrella.

        Jos vaikka sen talon myyntiarvo oli vuonna 1985 vaikkapa 20 000 markkaaa, niin sen arvo olisi kai rahalaskuria käyttäen vuonna 2020 noussut, ja olisi silloin 6774 euroa?

        Meneekö siitä myös perintövero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä yksi kysymys:
        Kun tämä ositus tehdään, niin otetaanko siinä huomioon jo saatu lakiosuus?

        Entä lasketaanko se rahalaskurilla sen päivän mukaan, jolloin ositus tehdään?
        Yleensähän talojen arvo on noussut vuosien varrella.

        Jos vaikka sen talon myyntiarvo oli vuonna 1985 vaikkapa 20 000 markkaaa, niin sen arvo olisi kai rahalaskuria käyttäen vuonna 2020 noussut, ja olisi silloin 6774 euroa?

        Meneekö siitä myös perintövero?

        Se lasketaan siitä päivästä kun se ositus tehdään.
        Pitää maksaa perintövero.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe