Turkish airline

Lensin 8.1 Helsingistä Istanbulin kautta Bangkokiin. Väli HKI-Istanbul yksi ateria ja ilmaiset ruokajuomat. Tuli otettua punaviiniä ja kahvin kanssa tupla viskit. Istanbul-Bangkok kaksi erinomaista ateriaa ja ilmaiset ruokajuomat, punaviinit ja tuplaviskit. Kone oli A330 ja paikat 2-4-2.. olin ostanut istumapaikat reunasta hintaan 10€/kpl.
Edestakaiset liput maksoivat 440€/henkilö. Hintaero Finskiin on iso. Hintaeroa kasvattaa ilmaiset ruokajuomat, joista Finskillä pitää maksaa.
Mikäli hinta-laatusuhde pysyy samana niin tulen vastaisuudessakin käyttämään Turkkilaista.

18

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän tämä jo ole tullut selväksi. Matkustit Bangkokiin ja TK:lla. Pidät TK:ta hyvänä lentoyhtiönä, koska kokemuksesi on toistaiseksi hyvin rajoittunutta. En puolusta kotimaista, mutta kunhan lennät useammin TK:lla, niin tulet huomaamaan, että TK:lla on omat kommervenkkinsä.

      • Mitä on nämä mainitsemasi kommervenkit? Voitko tarkentaa ?


      • Anonyymi
        thaimaanystävä kirjoitti:

        Mitä on nämä mainitsemasi kommervenkit? Voitko tarkentaa ?

        Voin. Koneeseen päästyä aina joku tilaa itselleen juoman ja tätä juomaa saa nauttia vapaasti koko nousun ajan. Nousun aikana oluen särpimistä ei sallita muissa yhtiöissä. Ennen lentoon lähtöä putkipiiat ovat tarkastavinaan että kaikilla on turvavyö kiinni. Tarkastus on pekkkää teatteria. Ympärillä näkyy yleensä aina ihmisiä joilla on turvavyö auki. Ruokailun aikana monella aasialaisella on penkki kallistettuna. Putkipiiat eivät korjaa tilannetta edes pyydettynä. Huomauttavat ehkä, mutta jos huomautus ei tehoa, tai kiinalainen ei ymmärrä englantia, siihen se jää. Lähtöportilla on aina kaaos. Toisinaan aikovat ottaa sisälle koneeseen ryhmissä, mutta hyvin pian jonottamisesta muodostuu härdelli. Jos jonoja on vaikka kolme, henkilökunnalla usein jää avaamatta kahden jonon portti. Koko massa valuu sisälle yhtä köysillä erotettua linjaa pitkin. Kahdessa muussa seistään maailmna tappiin saakka. TK usein lähtee kaikista kauimmaisista porteista, jonne on bussikuljetus. Busseja lähtee ihan ok, mutta koneen viereen päästyä selviää ettei koneeseen päästä. Seisottavat täpötäydessä bussissa esim 45 min. Vettä sataa ja ikkunoiden huurtumisen estämiseksi kuski avaa kaikki ovet, mutta kieltää poistumasta bussista. Ulkona on lähes nollakeli. Lähtöportti voi muuttua puolen tunnin aikana neljä kertaa. Portinvartijat kertovat seuraavaksi lähtöportiksi yhtä ja kentän monitorit toista. Toisinaan koneeseen nousua siirretään esim reilut 2 h, ilman että kukaan henkilökunnasta edes kysyttäessä osaa sanoa miksi. Yleisesti ottaen kun ongelmia tulee eteen, turkkilaisilta katoaa kielitaito heti. Joskus baggage droppiin jonottaessa kaikilta kysytään elopainot. Toisinaan liimaavat tarroja rintaan. TK:n pistejärjestelmä on huono ja sekava. TK:n palvelualttius ei ole edes välttävällä tasolla. Lennon aikataulua muutetaan useasti, vaikkakin vain vähän karrallaan. Muutosten vuoksi jossakin vaiheessa lippu ei enää kelpaa. Silloin on soitettava Istanbuliin. Soittamalla hyvin harva on onnistunut ratkaisemaan asiansa. TK:lla on salaista palvelua, mutta en kerro missä. Parempi on itsekunkin itse kokea joku ongelmatilanne ja selvityttää ongelmansa. Sen jälkeen tietää mikä on TK-laisten kielitaidon taso ja palveluhalukkuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin. Koneeseen päästyä aina joku tilaa itselleen juoman ja tätä juomaa saa nauttia vapaasti koko nousun ajan. Nousun aikana oluen särpimistä ei sallita muissa yhtiöissä. Ennen lentoon lähtöä putkipiiat ovat tarkastavinaan että kaikilla on turvavyö kiinni. Tarkastus on pekkkää teatteria. Ympärillä näkyy yleensä aina ihmisiä joilla on turvavyö auki. Ruokailun aikana monella aasialaisella on penkki kallistettuna. Putkipiiat eivät korjaa tilannetta edes pyydettynä. Huomauttavat ehkä, mutta jos huomautus ei tehoa, tai kiinalainen ei ymmärrä englantia, siihen se jää. Lähtöportilla on aina kaaos. Toisinaan aikovat ottaa sisälle koneeseen ryhmissä, mutta hyvin pian jonottamisesta muodostuu härdelli. Jos jonoja on vaikka kolme, henkilökunnalla usein jää avaamatta kahden jonon portti. Koko massa valuu sisälle yhtä köysillä erotettua linjaa pitkin. Kahdessa muussa seistään maailmna tappiin saakka. TK usein lähtee kaikista kauimmaisista porteista, jonne on bussikuljetus. Busseja lähtee ihan ok, mutta koneen viereen päästyä selviää ettei koneeseen päästä. Seisottavat täpötäydessä bussissa esim 45 min. Vettä sataa ja ikkunoiden huurtumisen estämiseksi kuski avaa kaikki ovet, mutta kieltää poistumasta bussista. Ulkona on lähes nollakeli. Lähtöportti voi muuttua puolen tunnin aikana neljä kertaa. Portinvartijat kertovat seuraavaksi lähtöportiksi yhtä ja kentän monitorit toista. Toisinaan koneeseen nousua siirretään esim reilut 2 h, ilman että kukaan henkilökunnasta edes kysyttäessä osaa sanoa miksi. Yleisesti ottaen kun ongelmia tulee eteen, turkkilaisilta katoaa kielitaito heti. Joskus baggage droppiin jonottaessa kaikilta kysytään elopainot. Toisinaan liimaavat tarroja rintaan. TK:n pistejärjestelmä on huono ja sekava. TK:n palvelualttius ei ole edes välttävällä tasolla. Lennon aikataulua muutetaan useasti, vaikkakin vain vähän karrallaan. Muutosten vuoksi jossakin vaiheessa lippu ei enää kelpaa. Silloin on soitettava Istanbuliin. Soittamalla hyvin harva on onnistunut ratkaisemaan asiansa. TK:lla on salaista palvelua, mutta en kerro missä. Parempi on itsekunkin itse kokea joku ongelmatilanne ja selvityttää ongelmansa. Sen jälkeen tietää mikä on TK-laisten kielitaidon taso ja palveluhalukkuus.

        Olipahan tarina. Kaikki tämä on tietenkin sattunut sinulle lukuisten lentojesi aikana, riko niin vai oliko satusedän asialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipahan tarina. Kaikki tämä on tietenkin sattunut sinulle lukuisten lentojesi aikana, riko niin vai oliko satusedän asialla.

        Itse koettuja kaikki. Kaikesta huolimatta olen lähiaikoina taas menossa TK:lla, puutteet tiedostaen. Jos hinta on sopiva, huonompikin palvelu kelpaa. Minun juttuja ei tarvi uskoa, ellei halua. Kannattaa kuitenkin pohtia kiistattomia faktoja, kuten miksi TK lentää sotatoimialueiden läpi silloin kun kaikki muut yhtiöt kiertävät sotatoimialueet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse koettuja kaikki. Kaikesta huolimatta olen lähiaikoina taas menossa TK:lla, puutteet tiedostaen. Jos hinta on sopiva, huonompikin palvelu kelpaa. Minun juttuja ei tarvi uskoa, ellei halua. Kannattaa kuitenkin pohtia kiistattomia faktoja, kuten miksi TK lentää sotatoimialueiden läpi silloin kun kaikki muut yhtiöt kiertävät sotatoimialueet.

        Pääosin näyttää tarina olevan potaskaa. Ainoa mihin ikinä olen törmännyt on ollut tuo lippujen päivitystarve, jos lentoaikataulu muuttuu, tätä olen täällä aikaisemminkin kommentoinut. Omalla kohdalla asia on selvinnyt helposti suomalaiseen asiakaspalvelunumeroon soittamalla (englanninkielinen palvelu pääosan aikaa).

        Priority boarding Turkishilla hoituu todella hyvin, toisin kuin esimerkiksi Finnairilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipahan tarina. Kaikki tämä on tietenkin sattunut sinulle lukuisten lentojesi aikana, riko niin vai oliko satusedän asialla.

        TK lentää Kiinaan ja takaisin, vaikka muut yhtiöt peruvat lentonsa. IST on iso lentoliikenteen solmukohta maailmankin mittakaavassa. Lentoja tulee ja lähtee Kiinaan. Kaikissa muissa maissa alkaa olla Corona-tapauksia, mutta Turkissa ei. Turkki on säästynyt tartunnoilta poliittisesti tehokkaan tilastointinsa avulla.


      • Anonyymi
        thaimaanystävä kirjoitti:

        Mitä on nämä mainitsemasi kommervenkit? Voitko tarkentaa ?

        Olen itsekin lentänyt Turkish:lla. Mutta se, mikä ei miellytä, on, että tunkevat kananmunaa jossain muodossa jokaiseen ateriaan. Ehkäpä lennän jatkossa Qatar Airways:lla.

        Hyvä, kun tuli lisää kilpailua alalle, kun Qatar Airways aloitti lennot Helsingistä.

        Dohassa en ole itse käynyt, Istanbulissa raivostuttaa se, että ravintola-alueella on vain 2 monitoria, kun muualla lentoasemalla kolme:

        tästä seuraa se haitta, että jos olet ravintola-alueella, ensin et näe lentoasi lainkaan, ja kun näet, on jo todella kiire, ettet myöhästy lennoltasi.

        Tämä toki ei suoraan ole Turkish:n vika, vaan Istanbulin lentokentän.
        Mutta toki Turkish voisi omalta osaltaan painostaa Istanbulin lentokenttää korjaamaan tämä puute, eli asentaa se puuttuva 3. monitori myös ravintola-alueelle.

        Istanbulistahan lähtee lento joka 2. - 3. minuutti, eli liikennettä o todella paljon !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itsekin lentänyt Turkish:lla. Mutta se, mikä ei miellytä, on, että tunkevat kananmunaa jossain muodossa jokaiseen ateriaan. Ehkäpä lennän jatkossa Qatar Airways:lla.

        Hyvä, kun tuli lisää kilpailua alalle, kun Qatar Airways aloitti lennot Helsingistä.

        Dohassa en ole itse käynyt, Istanbulissa raivostuttaa se, että ravintola-alueella on vain 2 monitoria, kun muualla lentoasemalla kolme:

        tästä seuraa se haitta, että jos olet ravintola-alueella, ensin et näe lentoasi lainkaan, ja kun näet, on jo todella kiire, ettet myöhästy lennoltasi.

        Tämä toki ei suoraan ole Turkish:n vika, vaan Istanbulin lentokentän.
        Mutta toki Turkish voisi omalta osaltaan painostaa Istanbulin lentokenttää korjaamaan tämä puute, eli asentaa se puuttuva 3. monitori myös ravintola-alueelle.

        Istanbulistahan lähtee lento joka 2. - 3. minuutti, eli liikennettä o todella paljon !

        täsmennys:
        tuo ravintola-alueen puuttuva 3. monitoritieto siis koski Atatürk -lentoasemaa, joka näköjään on suljettu ( ! ) uuden tieltä 2018 !

        Luulisi täysin uuden lentoaseman rakentaminen ja vanhan hylkääminen olevan todella kallis operaatio.

        Ehkä jo ennestään vilkas ja edelleen kasvava lentoliikenne vaan oli kertakaikkiaan liikaa Atatürk -lentoasemalle !

        Uudella Istanbulin lentokentällä (joka korvasi tuon Atatürkin) en ole käynyt.
        Toivottavasti siellä ei ole noin törkeitä suunnitteluvirheitä!


    • Anonyymi

      Reitti tais kulkea Iranin läpi, kattelitko ikkunasta ohjuksia, vai miksi reunapaikat?

      • Anonyymi

        Onko sitten reitti Irakin yli parempi? Tai Intian ja Pakistanin jotka viime vuonna ampuivat alas toistensa lentokoneita?


      • Tälle nimeään tietämättömälle peräkamaripojalle voin kertoa suuren salaisuuden. Reitti kulki pohjoista reittiä, eli Kaspian meren poikki länteen.


    • Anonyymi

      Mulla on noin 50 TK lentoa takana ja kaikki sujunut erinomaisesti. Ymmärrän että täällä kaikki jotka lentää muulla ku AY on maanpettureita. Peejaskalla mennään ja maksetaan vielä siitä ylimääräistä.

      • Anonyymi

        Onko TK Kia joku pistesysteemi? Ero esim Finnairin?


      • Anonyymi

        On täällä muitakin TK:lla kymmeniä lentoja lentäneitä. TK:lla turvallisuuskulttuuri on ajoittain kaukana länsimaisista käytännöistä.


    • Unohdin kertoa, että otimme Finskillä tulleiden kanssa viereisiltä hihnoilta yhtä aikaa matkalaukkuja. Tosin Finskiläset lähtivät muutaman tunnin myöhemmin Helsingistä.

      • Anonyymi

        Aivan lopussa muistit sen asian, miksi moni suomalainen mielellään matkustaa Finnairilla ja maksaa siitä mielellään hieman extraa. Lähdet liikkeelle myöhemmin mutta olet samaan aikaan perillä....sitä kutsutaan suoraksi lennoksi ja se on aika mukava juttu sekin. Bonuksena suorasta lennosta saa myös 4000 pointsia, joilla voi halutessaan lunastaa ruokajuomaksi oluen ja konjakin veloituksetta, ei sillä känniä saa, mutta ei koneessa kännäämistä muutenkaan kovin tyylikkääksi voi sanoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan lopussa muistit sen asian, miksi moni suomalainen mielellään matkustaa Finnairilla ja maksaa siitä mielellään hieman extraa. Lähdet liikkeelle myöhemmin mutta olet samaan aikaan perillä....sitä kutsutaan suoraksi lennoksi ja se on aika mukava juttu sekin. Bonuksena suorasta lennosta saa myös 4000 pointsia, joilla voi halutessaan lunastaa ruokajuomaksi oluen ja konjakin veloituksetta, ei sillä känniä saa, mutta ei koneessa kännäämistä muutenkaan kovin tyylikkääksi voi sanoa.

        Turkkilaisen hinta oli kahdelta hengeltä 880€ sisltäen lisäkulut mm istuinpaikkamaksut.
        Pelkän lennon hinta 396€ per matkustaja.
        Finskillä hinta 672€ per matkustaja. Lisäkulut istuinpaikoista noin 120€. Yhteensä 1464€. Säästö välilaskullisesta lennosta noin 584€. Ruokajuomat kuuluivat lennon hintaan. Otin punaviiniä ja viskiä, lisäättäköön tämä boonuksena Turkkilaiselle.
        Jokainen voi mielessään laskea kummalla kannattaa lentää. Tämä on ainoastaan minun kokemukseni Turkkilaisesta. Jos matka-ajalla ei ole väliä niin kanttaa lentää Turkkilaisella Bangkokiin ja nähdä uusi ja hieno Istanbulin lentoasema


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe