Letrozolesta kokemuksia?

Onko kellää jääny ylimääräseks kyseistä lääkettä?
Kiinostais..

26

12642

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi hakuat ko.lääkettä? Jos tarvitset, niin lääkäri antaa reseptin. Sitten voit kokeilla.

• Anonyymi

Olen syönyt letrozoleja yli 5 vuotta (reseptin loppuun), koska olen iäkäs ja sairastanut rintasyövän. Ehkäisee rintasyövän uusiutumista ja aiheuttaa keinotekoisen "kuumeen" eli on hirveä hiki koko ajan. Katsoin australialaista ohjetta siitä, että annos, minkä lääkäri Suomessa määrää, on ihan liian iso ja aiheuttaa todella karsean kuumotuksen, annoksen voi aussien mukaan vähentää neljäsosataplettiin ja siltikin teho on sama ja elinikäodote on hyvä. Jotkut käyttävät lääkettä laihdutukseen, mutta ainakin minulla lääke kerää nestettä kehoon ja kun olen palannut pätkätöihin sote-alalle, niin yksikin työnantaja varmaan luuli kaappijuopoksi!

• Anonyymi

Jos ei muilla niin ainakin sote-alalla työskentelevällä on saletisti sen verran järkeä päässä, ettei lähde reseptilääkkeitä muille toimittamaan.

• Klikkaa mun profiilia ja kirjoita suoraan mun sähkikseen .. Jutellaan aiheesta.

• Anonyymi

Mulle sanottiin, että hyvin voi välillä pitää 2-3 viikon taukoja lääkkeestä, jos haittavaikutuksia, mitä ei pysty kärsimään!

Uskaltaako olla ottamatta?

Resepti 5 vuotta.

• Anonyymi

Kamala tökötti. Älä ilman syytä mene syömään - vai haluatko itsellesi vaihdevuodet ja lisänä luuston hajoamisen sekä kaameat lihaskivut

• Anonyymi

Kyllä on kokemusta. Letrozol on rintasyövän estolääke. Söin sitä muutaman kuukauden ja se riitti. Pari viikkoa aloituksen jälkeen alkoivat nivelkivut. Yöllä sormet jumittuivat koukkuun ja ne piti aukaista joka aamu palloa puristamalla ja sormia venyttämällä. Se sattui. Jos yritti leikata veitsellä vaikkapa tomaattia tai perunaa, niin vihlaus saattoi tulla yllättäen ranteeseen. Eli ihan mitä vaan leikkasi, niin saattoi vihlaus tulla. Paistinpannua tai mitään muutakaan kuumaa ei uskaltanut nostella. Kun vihlaus tuli, niin se lamautti käden ja pannu tai lautanen putosi lattialle aivan varmasti. Niitä vihlasukipuja ei pystynyt ennakoimaan. Kauppakasseja ei voinut kantaa, koska kädet yksinkertaisesti olivat niin kipeät ja puristusvoima oli olematon. Vihloi ja sattui aina ja kokoajan. Lisäksi ne nostivat mulla maksan arvot kattoon.

Letrozol vaihdettiin mulla sitten Tamofeniin ja sen kanssa on mennyt ihan hyvin.

• Anonyymi

No, ei ole. Mutta on helvetillinen lääke siinä mielessä, että olen puoli vuotta syönyt ja edelleen uni on ihan sekaisin. Nukun nukahtamislääkkeillä nelisen tuntia kerrallaan, sitten pyörin monta tuntia ja sitten nukun taas melatoniinilla tai muulla sen loppu nelisen tuntia, jonka tarvitsen Eli nukkumisprojektiin menee puoli vuorokautta ja täytyy käyttää tosi vahvaa nukkumisaineiden arsenaalia, että se jotenkin toimii.

Unodin pariksi päiväksi ottaa, niin ihan hyvin pelitti vanha nukkumistapani. Oikein ihmettelin ja sitten hoksasin, että olen unohtanut ottaa Letrozolin. Sitten kun otin, niin oli kyllä helvetillinen yö, taas.

Syöpikseltä sanotaa, että vaihda ottamisaikaa. No, olen vaihtanut eikä se auta. Missään lääkettä koskevissa selosteissa ei -tietenkään! -kerrota, miten tällaisia haittoja voi koittaa vähentää.

Joku kirjoitti, että australialisilla on pienempi annos. Sitä minäkin olen ajatellut, että voisiko kokeilla puolikasta lääkkeestä tai joka toinen päivä. Vähän ihmetyttää, kun on uutisoitu miten Syöpistä on palkittu täsmähoidon kehittämisestä rintasyöpään. Sitten kuitenkin kaikille määrätään ihan samat lääkeannokset ja sädetysmäärät, näköjään. Tietenkin hoidosta saa olla kiitollinen.

On se vähän rankkaa, kun olin ihan perusterve ihminen ja löydettiin perusmammossa pieni syöpäkasvain, niin sitten elämä menee vuosiksi ihan sekaisin. Onko se sen väärti kuusikymppisellä, mietin.

• Anonyymi

Mikä on määrätty päiväannos?

• Anonyymi

Minulla ihan sama tilanne, paitsi että olen ottanut lääkkeen vasta kahtena päivänä, joten ei vielä tietoa haittavaikutuksista. Yksilöllisiä? Miten pian niitä alkaa tulla?

Myös minä olin täysin terve, reipas ja liikunnallinen ennen pienen kasvaimeni (n. 1 cm) löytymistä. Olen lähes 70 v. ja harkitsen kyllä Letrozolista luopumista, mikäli pahoja haittoja ilmaantuu. En todellakaan halua viittä vuotta (ehkä viimeisiäni) kärsiä lääkkeen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ihan sama tilanne, paitsi että olen ottanut lääkkeen vasta kahtena päivänä, joten ei vielä tietoa haittavaikutuksista. Yksilöllisiä? Miten pian niitä alkaa tulla?

Myös minä olin täysin terve, reipas ja liikunnallinen ennen pienen kasvaimeni (n. 1 cm) löytymistä. Olen lähes 70 v. ja harkitsen kyllä Letrozolista luopumista, mikäli pahoja haittoja ilmaantuu. En todellakaan halua viittä vuotta (ehkä viimeisiäni) kärsiä lääkkeen takia.

Nyt olen syönyt Letrozolia n. 4 kk ja joka paikka on kipeä. Aamuisin pitelen seinistä kiinni, että pääsen liikkeelle. Sormet ihan tönkköinä turvoksissa. Ranteita särkee. Ennenkin huonosti nukkuneena, jokainen yö on huonompi ja on pakko turvautua nukahtamislääkkeeseen, että jaksaa olla. Hikoilukohtautukset tulevat säännöllisin väliajoin, tietenkin useimmiten yöaikaan.

Ystäväni oli syönyt Letrozolia jo yli 4 vuotta (+ kalkki + C), kun testattiin luutiheys. Ja kappas, osteoporoosi. Miksi ei testata aikaisemmin/useammin, jotta joku ehkäisyhoito voitaisiin aloittaa?

Todellakin, miten kestää viisi vuotta tätä kipua ja kankeutta! Silloin olen jo 75 v. ja vaivoja varmaan ihan normaalistikin, mutta nyt olisin terve ja reipas ilman tätä hoitavaa "myrkkyä"

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt olen syönyt Letrozolia n. 4 kk ja joka paikka on kipeä. Aamuisin pitelen seinistä kiinni, että pääsen liikkeelle. Sormet ihan tönkköinä turvoksissa. Ranteita särkee. Ennenkin huonosti nukkuneena, jokainen yö on huonompi ja on pakko turvautua nukahtamislääkkeeseen, että jaksaa olla. Hikoilukohtautukset tulevat säännöllisin väliajoin, tietenkin useimmiten yöaikaan.

Ystäväni oli syönyt Letrozolia jo yli 4 vuotta ( kalkki C), kun testattiin luutiheys. Ja kappas, osteoporoosi. Miksi ei testata aikaisemmin/useammin, jotta joku ehkäisyhoito voitaisiin aloittaa?

Todellakin, miten kestää viisi vuotta tätä kipua ja kankeutta! Silloin olen jo 75 v. ja vaivoja varmaan ihan normaalistikin, mutta nyt olisin terve ja reipas ilman tätä hoitavaa "myrkkyä"

Sehän on selvä, että naisilla menee terveys kun ajetaan estrogeeni tonttiin Letrozolen kaltaisilla lääkkeillä. Osteoporoosi, sydän ja verisuonitaudit, vaihdevuosioireet jne.

Jos teillä on kasvain rinnassa, niin leikkaushoito siihen..Ei muuta.

Letrozole ei sinällään ole mikään syöpää parantava lääke. Se vain blokkaa tuon estrogeenin kun estrogeenin ajatellaan olevan rintasyöpää provoava hormooni..

Teilläkin kun ikä jo ehtoopuolella, niin en käsitä miksi tuhotaan elämänlaatu ja terveys tuollaisella myrkyllä viimeisinä vuosinaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei!
        Mikäli haittavaikutuksia ilmaantuu, lääke kannattaa vaihtaa. Syöpälääkärit ovat syövänhoidon ammattilaisia ja osaavat asiansa.
        Minulle lääke niveloireiden vuoksi vaihdettiin. Nyt kauppanimeltä Exemestan. Niveloireet ovat poissa. Olen 67v.
        Kuitenkin kannatan lääkehoitoa tulevien vuosien terveyttä tukemaan.
        Tsemppiä kaikille rintasyövän sairastaneille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eka kas viikkoa meni ihan hyvin.
        Kolmannella alkoi tulla kaikenlaista kipua ja turvotusta. Pysty edes kävelemään. Uni sekaisin. Järkyttävää hikoilua.

Pakko ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysyä jatkosta.

• Anonyymi
        CamelBoots kirjoitti:

Sehän on selvä, että naisilla menee terveys kun ajetaan estrogeeni tonttiin Letrozolen kaltaisilla lääkkeillä. Osteoporoosi, sydän ja verisuonitaudit, vaihdevuosioireet jne.

Jos teillä on kasvain rinnassa, niin leikkaushoito siihen..Ei muuta.

Letrozole ei sinällään ole mikään syöpää parantava lääke. Se vain blokkaa tuon estrogeenin kun estrogeenin ajatellaan olevan rintasyöpää provoava hormooni..

Teilläkin kun ikä jo ehtoopuolella, niin en käsitä miksi tuhotaan elämänlaatu ja terveys tuollaisella myrkyllä viimeisinä vuosinaan.

70 ei ole vielä elämän ehtoossa.

Oma äitinikin paremmassa toimintskunnossa kuin minä, kun olen tuota aromataasiestäjää syönyt.

Kunto ja jaksaminen on mennyt alas leikkauksen, sytojen ja sädehoidon jälkeen, kun tämä hoito alkoi.

Ei tätä voi kestää 5 vuotta.

Kaikki, mitä tämä määkitys tekee ei vielä varmasti ole vielä edes tullut ilmi.

• Anonyymi

Kahden päivän taukoko jo helpotti oloa?
        Oikeasti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei!
        Mikäli haittavaikutuksia ilmaantuu, lääke kannattaa vaihtaa. Syöpälääkärit ovat syövänhoidon ammattilaisia ja osaavat asiansa.
        Minulle lääke niveloireiden vuoksi vaihdettiin. Nyt kauppanimeltä Exemestan. Niveloireet ovat poissa. Olen 67v.
        Kuitenkin kannatan lääkehoitoa tulevien vuosien terveyttä tukemaan.
        Tsemppiä kaikille rintasyövän sairastaneille.

Kauanko söit lääkkeitä, Letrotsoli, kun oireet ilmenivät?
        Kauanko siedit vaivoja, ennen kuin lääke vaihdettiin?
        Nopeastiko helpotti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauanko söit lääkkeitä, Letrotsoli, kun oireet ilmenivät?
        Kauanko siedit vaivoja, ennen kuin lääke vaihdettiin?
        Nopeastiko helpotti?

Olen kyseistä lääkettä syönyt kohta kaksi vuotta nyt on valtavat hiki vaivat tulleet.
        Hiki virtaa joka paikasta ei mitään tolkkua olo on sitten se ettei jaksa tehdä yhtään mitään pientäkään asiaa. Kuuma helteinen kesä takana aurinko ja lamput tekee olosta kärsimystä.
        Mitähän tässä enää auttaa kun tietäisi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kyseistä lääkettä syönyt kohta kaksi vuotta nyt on valtavat hiki vaivat tulleet.
        Hiki virtaa joka paikasta ei mitään tolkkua olo on sitten se ettei jaksa tehdä yhtään mitään pientäkään asiaa. Kuuma helteinen kesä takana aurinko ja lamput tekee olosta kärsimystä.
        Mitähän tässä enää auttaa kun tietäisi?

Pää märkänä, kuin ois suihkussa käynyt.

Ei tässä tilassa voi töihin mennä.

• Anonyymi

11 vuotta söin. Ei tullut osteoporoosi tuosta lääkkeestä, vaan siitä kun söin 6 vuotta kalkki+d-vitaminia. Sain siis aivan liikaa kalsiumia, ei imeytynyt. Mittauttakaa ensin veren kalsium-pitoisuus ennenkuin alatte syödä purkista kalsiumia.

• Anonyymi

Eikö ylimäärä kalkkia poistu? Saattaa aiheuttaa ripulia.

D vitamiini varastoituu. Aika harvininaista saada ylliannostus kuitenkin.

• Anonyymi

Kyllä tota miehetkin saa ihan reseptillä.

• Anonyymi

...Terveillä postmenopausaalisilla naisilla 0,1 mg letrotsolikerta-annos pienentää seerumin estroni- ja estradiolipitoisuutta 75 %, 0,5 mg annos pienentää näitä pitoisuuksia 78 % ja 2,5 mg annos 78 % lähtötilanteeseen nähden. Maksimaalinen suppressio saavutetaan 48-78 tunnissa.

Pitkälle edennyttä rintasyöpää sairastavilla postmenopausaalisilla potilailla 0,1-5 mg vuorokausiannokset pienensivät estradiolin, estronin ja estronisulfaatin pitoisuuksia plasmassa 75-95 % lähtötilanteeseen nähden kaikilla hoidetuilla potilailla. Vähintään 0,5 mg annoksilla monet estronin ja estronisulfaatin arvot olivat alle havaitsemisrajan, mikä osoittaa, että näillä annoksilla saavutetaan tehokkaampi estrogeenisuppressio. Estrogeenisuppressio säilyi koko hoidon ajan kaikilla näillä potilailla...
      Femar
      Pharmaca Fennica

Miksi päivittäinen lääkeannos on 2,5 mg?

• Onko kellään ylimääräisiä jäänyt laatikon pohjalle?
      Kiinnostais myöskin..

• Anonyymi

Jos tarvii lääkkeen rintasyöpään, niin reseptin saa hoitavalta lääkäriltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      165
      6685
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2018
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      45
      1909
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1172
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      351
      1167
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      51
      1115
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1041
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      940
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      928
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      917
    Aihe