Saako silloin, jos hän ei ole silminnäkijä omasta tahdostaan?
Eli jos vaikka henkilö on aavistanut ikävyyksiä ja yrittänyt poistua paikalta ENNEN kuin on varsinaisesti edes alkanut se tappelu tai muu asia, jota poliisit sitten ryhtyvät tutkimaan, mutta joku hyypiö on laittomasti estänyt häntä poistumasta, tietenkin 'kansalaisvelvollisuuteen' vedoten, oletettavasti koska on uskonut itse hyötyvänsä, jos tapauksella on mahdollisimman paljon todistajia, jotka näkevät vain tappelun, mutta eivät tiedä tapauksen taustaa, esimerkiksi.
Milloin silminnäkijä saa kieltäytyä todistamasta oikeudessa?
3
147
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kelpaa.
Lähinnä vain lähisukulaisuus ja itsekriminointisuoja (ja läheisen kriminointisuoja) oikeuttavat kieltäytymään. Lähtökohtaisesti liike- tai ammattisalaisuutta ei myöskään tarvitse paljastaa, eikä median lähdesuojaa murtaa, mutta nuo suojat voidaan tuomioistuimen päätöksellä murtaa.
Mutta aihanan muisti voi pätkiä...- Anonyymi
Tuo muistin pätkiminen on arveluttavaa, sillä sekä syyttäjä, että poliisit kyllä osaavat esittää todistajalle kysymyksiä, jotka silloin saattavat todistajan itsensä syytteen vaaraan. Todistajan vakuutuksessa kerrotaan näin, mitään siihen lisäämättä, salaamatta, tai muuttamatta.
Tarkoittaa sitä, että jos jättää jotain kertomatta väittäen, että muisti pätkii voi syyllistyä salaamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo muistin pätkiminen on arveluttavaa, sillä sekä syyttäjä, että poliisit kyllä osaavat esittää todistajalle kysymyksiä, jotka silloin saattavat todistajan itsensä syytteen vaaraan. Todistajan vakuutuksessa kerrotaan näin, mitään siihen lisäämättä, salaamatta, tai muuttamatta.
Tarkoittaa sitä, että jos jättää jotain kertomatta väittäen, että muisti pätkii voi syyllistyä salaamiseen.Onhan se niinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569