Thyroxin ei tunnu toimivan

Anonyymi

Minulla aloitettiin thyroxin lääkitys viime keväänä vaikean vajaatoiminnan hoitoon. Lääke alkoi auttamaan nopeasti ja lääkitystä on veivattu ylös alas. Yhdessä vaiheessa 100mikrogrammaa vuorokaudessa oli liikaa ja myöhemmin liian vähän. Nyt kuitenkin muutaman viimeisen annosnoston yhteydessä on alkanut tuntumaan ettei lääkitys tepsi. Syön tällä hetkellä 175mikrogrammaa per vuorokausi; tsh 2 ja t4 15 ja tekisi mieli nostaa lääkitystä.Käsittääkseni paljon yli 200mikrogrammaa vuorokaudessa ei voi syödä tai syitä täytyy jo alkaa etsimään muualta. B12, d vitamiini, hemoglobiini yms ok, ei keliakiaa.
Tuntuu siis että kehoni sietäisi roimasti lisää thyroxinia ja vaikea ajatella että annosnosto jäisi tuohon 200mikrogrammaan.
Kysymys kuuluu onko 250mikrogramman annokset aivan tavattomia? Mitä sairauksia voi olla taustalla jos isolla thyroxin-annoksella ei saada arvoja sopivalle tasolle? Arvot on nyt toki viitteessä mutta eivät ihanteelliset. Lääkityksen alussa tv4 saatiin 20 ja tsh alle 1 ja olo oli mainio.

18

1199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä kilpirauhasen vajaatoiminnan vaivoja oli ennen lääkitystä ja mitä niistä on edelleen?
      Kannattaa syödä pitempään yhtä annosta eikä jatkuvasti tehdä muutoksia ylös ja alas. Voi tasoittua olo ihan itsestään. En ole lääkäri, vaan olen huomannut tämän ihan itse tyroksiininkäyttäjänä.

      • Anonyymi

        Aivan. Aloittaja pallottelee turhan paljon pelkkien lukujen kanssa, mutta niitä kun pitäisi verrata oireisiin. Kaikkien oireiden poistuminen tai lieveneminen ottaa aikansa ja lääkitystä on hyvä katsoa kaikessa rauhassa, alussa labroja vähän tiheämmin ja sitten harvemmin.

        Itsellä on pitkään ollut annostaso 200 mikrogrammaa. Minullakin on se mielikuva ettei yli 250 olisi enää hyötyä, mutta en ole tätä tarkastanut mikä näkemys tällä hetkellä. Jos viime keväänä todettu, katsoisin vielä rauhassa oireiden lievittymistä ja labroja. Aloittaja on kyllä periaatteessa ihan oikeassa, että syytä voi olla muuallakin.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Aloittaja pallottelee turhan paljon pelkkien lukujen kanssa, mutta niitä kun pitäisi verrata oireisiin. Kaikkien oireiden poistuminen tai lieveneminen ottaa aikansa ja lääkitystä on hyvä katsoa kaikessa rauhassa, alussa labroja vähän tiheämmin ja sitten harvemmin.

        Itsellä on pitkään ollut annostaso 200 mikrogrammaa. Minullakin on se mielikuva ettei yli 250 olisi enää hyötyä, mutta en ole tätä tarkastanut mikä näkemys tällä hetkellä. Jos viime keväänä todettu, katsoisin vielä rauhassa oireiden lievittymistä ja labroja. Aloittaja on kyllä periaatteessa ihan oikeassa, että syytä voi olla muuallakin.

        Hashimoto

        Kiitos vastauksistanne.
        Ennen lääkitystä menetin ruokahaluni täysin ja söin pelkkää paahtoleipää monta vuotta. Olin niin väsynyt etten jaksanut laittaa ruokaa. Vajaatoiminnasta en lihonut koska en syönyt väsymykseltäni kuin ehkä alle 1000 kaloria päivässä. Oireina oli väsymyksen lisäksi hillitön turvotus joka lähti muutaman viikon sisällä lääkityksen aloituksesta 5kg. Lisäksi oireina oli epänormaalin kuiva iho, ihottuma, sydämen muljahtelut,väsymys,jatkuva vesiripuli sekä kasvoissa isoja pattimaisia finnejä. Nekin lähti heti lääkityksen jälkeen. Lisäksi minulla oli vaikeita uniapneaoireita ja nielemisoireita ja palan tunne kurkussa.
        Nyt tilanne on se että olo on jo henkisesti tosi hyvä ja etenkin lääkityksen noston aikaan seuraavat 3 viikkoa menee hyvin. Sitten huomaan vähitellen että turvotus alkaa ja niitä isoja patteja tulee kasvoihin. Normaalisti jos juon kupin kahvia joudun käymään tiuhaan vessassa kun neste poistuu mutta kun turvotus alkaa niin vessassa käynti vähenee ja nesteet kertyy kroppaan. Esim. Jalat alkaa turpoamaan niin että tutut lenkkarit jotka oli viikko sitten sopivat alkaa tuntumaan pieniltä ja vaatteet kiristää. Lisäksi turvotusta tulee poskiin ja silmäluomiin ja se häiritsee koska olen aina huolehtinut ulkonäöstäni. Jos nostan lääkitystä oireet katoaa taas vähäksi aikaa. T3 on 4.8. Syön e-pillereitä ja olen ajatellut voiko ne nostaa lääkityksen tarvetta noin paljon? Olen syönyt samaa merkkiä 10 vuotta. Olen ollut aina hoikka ja urheilullinen jos sillä nyt merkitystä. En hikoile edelleenkään kuin harvoin, mutta palelu on onneksi loppunut.
        Keliakiaa ja allergioita on suvussa ja keliakia verikoe otettiin, se oli ok. Tähystystä ei ole tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne.
        Ennen lääkitystä menetin ruokahaluni täysin ja söin pelkkää paahtoleipää monta vuotta. Olin niin väsynyt etten jaksanut laittaa ruokaa. Vajaatoiminnasta en lihonut koska en syönyt väsymykseltäni kuin ehkä alle 1000 kaloria päivässä. Oireina oli väsymyksen lisäksi hillitön turvotus joka lähti muutaman viikon sisällä lääkityksen aloituksesta 5kg. Lisäksi oireina oli epänormaalin kuiva iho, ihottuma, sydämen muljahtelut,väsymys,jatkuva vesiripuli sekä kasvoissa isoja pattimaisia finnejä. Nekin lähti heti lääkityksen jälkeen. Lisäksi minulla oli vaikeita uniapneaoireita ja nielemisoireita ja palan tunne kurkussa.
        Nyt tilanne on se että olo on jo henkisesti tosi hyvä ja etenkin lääkityksen noston aikaan seuraavat 3 viikkoa menee hyvin. Sitten huomaan vähitellen että turvotus alkaa ja niitä isoja patteja tulee kasvoihin. Normaalisti jos juon kupin kahvia joudun käymään tiuhaan vessassa kun neste poistuu mutta kun turvotus alkaa niin vessassa käynti vähenee ja nesteet kertyy kroppaan. Esim. Jalat alkaa turpoamaan niin että tutut lenkkarit jotka oli viikko sitten sopivat alkaa tuntumaan pieniltä ja vaatteet kiristää. Lisäksi turvotusta tulee poskiin ja silmäluomiin ja se häiritsee koska olen aina huolehtinut ulkonäöstäni. Jos nostan lääkitystä oireet katoaa taas vähäksi aikaa. T3 on 4.8. Syön e-pillereitä ja olen ajatellut voiko ne nostaa lääkityksen tarvetta noin paljon? Olen syönyt samaa merkkiä 10 vuotta. Olen ollut aina hoikka ja urheilullinen jos sillä nyt merkitystä. En hikoile edelleenkään kuin harvoin, mutta palelu on onneksi loppunut.
        Keliakiaa ja allergioita on suvussa ja keliakia verikoe otettiin, se oli ok. Tähystystä ei ole tehty.

        Ap lisää vielä että koen siis että oireet palaa jos en nosta lääkitystä. Turvotus ja iho-ongelmat ovat siis vielä oireet, joista kärsin. Vatsa minulla on aina ollut koko elämäni joko ummetuksella tai löysällä, harvoin normaali.
        Kilpirauhasen vasta-aineet oli muistaakseni 1300 ja d vitamiini 79, hemoglobiini 124. Nykyään syön vitamiinilisiä ja olen harkinnut auttaisiko gluteeniton dieetti vatsan kanssa. Vanhemmillani on helikobakteeri, olen lukenut että se voi vaikuttaa thyroxinin imeytymiseen mutta helikoa ei ole minulta testattu. Thyroxinin otan aamulla tyhjään vatsaan 30min ennen maitokahvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap lisää vielä että koen siis että oireet palaa jos en nosta lääkitystä. Turvotus ja iho-ongelmat ovat siis vielä oireet, joista kärsin. Vatsa minulla on aina ollut koko elämäni joko ummetuksella tai löysällä, harvoin normaali.
        Kilpirauhasen vasta-aineet oli muistaakseni 1300 ja d vitamiini 79, hemoglobiini 124. Nykyään syön vitamiinilisiä ja olen harkinnut auttaisiko gluteeniton dieetti vatsan kanssa. Vanhemmillani on helikobakteeri, olen lukenut että se voi vaikuttaa thyroxinin imeytymiseen mutta helikoa ei ole minulta testattu. Thyroxinin otan aamulla tyhjään vatsaan 30min ennen maitokahvia.

        Ok, kyllä sulla on ollut selvät ja tyypilliset vajaatoiminnan oireet ehkä vesiripulia lukuunottamatta, sillä ummetus on paljon tyypillisempää. Ylipainokin hyvin tyypillistä, mutta varmasti kohdallasi juuri noin kuin kerrot. Vasta-aineet reilusti koholla mikä viittaa vahvasti autoimmuunitautiin, yleisimpään vajaatoiminnan muotoon. Labra-arvojen ja oireiden perusteella voisi olla paikallaan vähän nostaa lääkitystä, esimerkiksi 200 mikrogrammaan päivässä. Maha-suolivaivat voi haitata lääkkeiden imeytymistä, kun niitä on. Kyllä tuo 30 minuutin varoaika pitäisi riittää. Hyvä, kun sulta on myö katsottu noita muita vaihtoehtoja.

        Monisairas


    • Hei,
      mielenkiintoista lukea kuinka monelta otettu laajasti labroja...vasta-aineet, T3, B-12, jne.. Minulle lääkäri sanoi, ettei ole tarpeellista otattaa kuin TSH!? Kesäkuussa olin onnellinen kun em arvo oli 0,68, tänään otettu TSH olikin jo sitten 12! Seuraava kontrolli 8 viikon päästä, lisäsi pyynnöstäni sentään myös T4V:n.Itse syön 100-150 mikrogrammaa Thyroxin lääkettä, tänään annostusta muutettiin 125mikrogr kuudesti viikossa ja yhtenä 150mikrogrammaa.. saas nähdä miten käy, muuttuuko olotila mitenkään. Tsemppiä kaikille saman asian kanssa kamppailevat!

      • Anonyymi

        Käyn yksityisellä ja osa testeistä on otettu omasta pyynnöstäni. Maksaahan se ja kirpaisee kukkarossa mutta halusin kartoittaa tilanteeni täysin heti alusta alkaen koska tiesin 100% ettei kyse ole masennuksesta. En halunnut lähteä julkiselle selvittämään syytä väsymykseeni tai muuten olisin nyt masennuslääkkeet kourassa.
        Loppujen lopuksi yksityisellä kilpirauhassairauden hoito ei ole niin kallista. Tapasin yleislääkärin siellä viime keväänä (maksoi muistaakseni 120e käynti) jonka jälkeen labroja tiheästi ja aina soittoaika lääkärille tuloksista. Seuraava lääkärin tapaaminen oli viime syksynä. Tsh ja tv4 maksaa myös satasen luokkaa. Mutta nyt kun alun tiheät käynnit ovat jo ohi niin kyllä talous kestää kontrollit, seuraava vasta toukokuussa.
        Sinullakin vaikuttaa olevan aika tuhti annostus kuten minulla. 100 mikrogrammaa on yleensä annostus henkilölle jolla on poistettu koko kilpirauhanen. Mutta ilmeisesti näissäkin ihmiskohtaisia eroja. Hyvä kun lääkitystäsi nostettiin, ylläpitoannos oli selvästi liian pieni.
        Oma oloni on nyt 85 % kunnossa lukuun-ottamatta ylempänä kertomiani oireita. Myös mustelmia minulla on edelleen paljon mutta nekin vähenemään päin. Ilmeisesti tämän sairauden kanssa tarvitaan malttia mutta eniten minua inhottaa se turvotus kun se on niin kokonaisvaltaista ja tekee raskaan olon.


    • Anonyymi

      Entäpä jos aloittaja kuuluu siihen viiteentoista prosenttiin joka ei pärjää ilman yhdistelmälääkitystä?

      Onhan varastorauta tutkittu ja kunnossa?

      • Anonyymi

        Hei, nyt tuntuu että annos 175 mikrogrammaa toimii. Toimii itseasiassa niinkin vahvasti että sydän tykyttelee välillä. Olin hyvin yllättynyt, sillä ehdin jo ajatella, ettei thyroxin toimi minulla. Kaksi aiempaa annosnostoa ei ole helpottaneet oloa mutta nyt tämä viimeisin alkaa vähitellen vaikuttamaan. Liikatoiminnan muita oireita ei ole paitsi sydämen tykyttelyt. Toisaalta myös vajaatoiminnassa minulla oli oireena tykyttelyt mutta nämä ovat nyt alkaneet ihan viikon sisällä. Pitäisikö annostusta sitten lähteä laskemaan? Onko tykyttelyt vaarallisia? Aikamoista hakemista tämä touhu annoksen kanssa. Muuten kyllä olo ollut nyt aika hyvä.
        Ferritiini oli ok, muistaakseni 80 paikkeilla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä hyvä video ... eka potilas tosin palkällä T3:lla, mutta edokrinologin määräämänä

        https://www.youtube.com/watch?v=DnRPcjvYpk8

        Kuuluu sikälikin kummia, että T3-lääkitystä verisesti vastustaneet endokrinologit ovat itse alkaneet määrätä jä eräät suurinkin annoksin.
        Hyvä että ovat kokeilleet ja huomanneet hyvät hoitotulokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu sikälikin kummia, että T3-lääkitystä verisesti vastustaneet endokrinologit ovat itse alkaneet määrätä jä eräät suurinkin annoksin.
        Hyvä että ovat kokeilleet ja huomanneet hyvät hoitotulokset.

        Kelvottomasta vajishoidosta kärsiville tiedoksi että jotain hyvää on tekeillä.
        Ville Pöntynen kertoi, että Krista Kiuru on järjestänyt kuulemisen, johon hänkin pääsee muutaman muunkin oikean asiantuntijan kanssa mukaan. Vaihteen vuoksi näinkin.

        Seuratkaapa Villen tiedotteita.
        Eri asia sitten halutaanko keskeneräistä asiaa päästää vielä julkisuuteen.
        Alla hyvää katsausta tilanteeseen.

        https://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/osa-suomalaisista-kilpirauhaspotilaista-pakotettuja-hankkimaan-laakkeensa-ulkomailta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä hyvä video ... eka potilas tosin palkällä T3:lla, mutta edokrinologin määräämänä

        https://www.youtube.com/watch?v=DnRPcjvYpk8

        Hyvä että korvat eivät tipahtaneet lattialle ... T3-monoterapia Suomi-endolta!

        Nyt siis myönnetään yhdistelmähoidon tarpeelisuus ja joskus T3-monoterapia, vaikka suositeltavaa ei ole "ajaa jarruttomalla autolla"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että korvat eivät tipahtaneet lattialle ... T3-monoterapia Suomi-endolta!

        Nyt siis myönnetään yhdistelmähoidon tarpeelisuus ja joskus T3-monoterapia, vaikka suositeltavaa ei ole "ajaa jarruttomalla autolla"

        Suomen paras endo ilvesmäki suhtautui ihan rauhallisesti kun potilas kertoi jättäneensä yhdistelmähoidosta tyroksiinin pois ja olon parantuneen huomattavasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen paras endo ilvesmäki suhtautui ihan rauhallisesti kun potilas kertoi jättäneensä yhdistelmähoidosta tyroksiinin pois ja olon parantuneen huomattavasti

        No ihanko totta. Hui.
        Ja että ihan aamuviideltä joku pyörittelee tällaisia päässään...


    • Anonyymi

      Itsellä on ollut yli 30 vuotta sitten tehdyn kilpirauhasleikkauksen jälkeen koko ajan thyroxinlääkitys 100 mikrogrammaa eli yksi tabletti aamuisin. Sillä on menty.

      En koskaan kuvitellut leikkauksen jälkeen, että olo olisi enää koskaan sama kuin ennen sairastumista. Ei ole ollut eikä tietenkään yli 30 vuoden takainen olo voi enää palata millään lääkityksellä. Mutta hyvin olen pärjännyt ikääni vastaavasti sekä opiskelussa, työssä, vapaalla, perhe-elämässä että viimein eläkkeellä.

      Hellitä vähän noiden kilpirauhasarvojen kanssa ja elä elämääsi!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa "suosituksessa" pyritään monipuolisesti luikertelemaan yhdistelmähoidosta teettämällä kalliisti monenlaisia tutkimuksia.
        Jos yhdistelmää käytetään on annos kaksi tai kolme viiden milligramman erää päivässä

        Kahdella tutulla on keväästä 2015 alkaen 40µg ja netissä kerrotaan suomiendojenkin neljääkymmentä määränneen ihan näinä aikoina


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe