Eli mitä kaikkia poliisi kirjaa ylös tietoihinsa? Näkyykö siellä epäilyt joistain rikoksista tai jos poliisi on jotain henkilöä haeskellut vaikka jonkin ilmoituksen perusteella.
Esim. työpaikkaa haettaessa voidaan tehdä turvallisuusselvitys, niin huomioidaanko siinä vain pelkät tuomiot vai myös jotain muita tietoja.
Poliisin rekisterit ihmisistä
11
2935
Vastaukset
- Susi
Rippuen millainen turvallisuusselvitys osaltasi tehdään (perusmuotoinen, suppea tai laaja) voidaan käyttää hyvinkin laajasti erilaisia rekistereitä ei ainoastaan poliisin.
- Tuomioistuimien käsittelyt ja asiakirjat, sekä päätökset.
- Poliisin päike-rekisteri.
- Aiemmat asiointisi ja asiasi eri viranomaisissa.
- Puolustusvoimien rekisterit ja tiedot.
- etc.
Rikosrekisterissä tiedot säilyvät vai rajoitetun ajan, samat asian näkyvät kuitenkin huomattavasti pidempään muissa rekistereissä ja asiakirjoissa. Esim. rikosasioissa yleensä ennen oikeudenkäyntiä edeltänyt esitutkinta ja kuulustelut.
On mahdollista että samalla selvitetään myös yksityisten tahojen tiedot henkilöstä, ei ole tavatonta että pankkitiedot yms. selvitetään huolellisesti, ei kuitenkaan aina välttämättä turvallisuusselvityksen yhteydessä.
Tarvittaessa selvitetään myös selvitettävän henkilön lähipiirin tiedot ja taustat.- caveat.emptor
Siinä nyt ei ole uutta että kaikkia poliisin tietoja voidaan käyttää taustatietoina, samoin kuin puolustusvoimien tietoja.
Mutta tämä kohta:
"- Aiemmat asiointisi ja asiasi eri viranomaisissa."
Ihan kaikkiko? Haloo? Mistähän poliisi yleensä saa tietää missä viranomaisissa on asioinut, ja mitä se yleensä edes tekisi joillain sosiaali- ja terveyden huollon rekisteritiedoilla. Verottajaltakin annetaan lähinnä näitä massarekisteritietoja, eli tietoja lähinnä joistain kiinteistö- ja yhtiöomistuksista. Mutta muuten poliisit eivät ole juurikaan edes kiinnostuneita näistä. Pääasiassa tämä lainkohta joka viittaa hallinnollisiin rekistereihin tarkoittaa siis lähinnä näitä väestötietorekistereitä.
"- Tuomioistuimien käsittelyt ja asiakirjat, sekä päätökset."
Joo, poliiseillahan ei ole muuta tekemistä kuin käydä lukemassa vaikkapa monisatasivuisia perintö- ja lastenhuoltajuuskiistojen asiakirjoja. Siis näihin tutustutaan silloin jos esim. rikosrekisteristä löytyy jokin erikoinen tai vanha merkintä, jolloin näistä haetaan tarkempia tietoja, muuten näihin ei erityisesti kosketa, tai ehkä tuossa laajassa selvityksessa voidaan vähän tarkemmin näitä kartoittaa, mutta silloinkaan se ei ole väistämätöntä. Kysymys ei siis ole tiedoista sinänsä, joita varmasti löytyy rekistereistä hurjasti, vaan siitä onko niiden tarjoama tieto oleellista ja riittävän tuoretta riskiarvioinnan kannalta.
- caveat.emptor
"Näkyykö siellä epäilyt joistain rikoksista"
Näkyy, mutta näitä epäilytietoja ei käytetä turvallisuusselvityksessä, koska ne epävarmoja, yleensäkin näissä turvallisuusselvityksissä käytetään tietoja, jotka ovat varmoja, (kuten tuomiot) ja oleellisia (esim. sakot ja pidätykset), eli tietoja jotka kertovat olennaista henkilön käyttäytymishistoriasta ja sen perusteella arvioiduista riskeistä.
Lisäksi yli kymmenen vuotta vanhoja tietoja ei käytetä, samoin kuin nuorena henkilönä tehtyjä rötöksiä, lukuunottamatta törkeitä rikoksia. - Pena82
Kiitos.
Tässä tulikin jo aika mukavasti tietoa. Jostain löysin itsekin sellaisen pätkän, että "turvallisuusselvitystä tehtäessä ei käytetä vihjeitä eikä ilmiantoja eikä merkintöjä, joiden mukaan henkilön voidaan epäillä syyllistyvän rikokseen".
Eli mun kohdalla on sellainen tapaus, että pienen erehdyksen takia paikalliset poliisit kävivät etsimässä ja kyselemässä missä olen, mutta myöhemmin siitä ei mitään tullut. Eli en ollut mukana "pahanteossa", vaan kyseessä oli väärinkäsitys.
Mites muuten Puolustusvoimat tekee noi selvitykset. Itse, vai tilaavat poliisilta?
Kun jos sinne joskus hakee töihin niin vaativat tuon myös. AUK:ta varten eivät varmaan silti mitään ihmeempiä katso?- Evp.
En tietystikään ala luettelemaan, mitä kaikkea
poliisi kirjaa tietokantoihinsa, mutta rikos-
rekisterijärjestelmässä tiedot kestävät ns.
historiatietoina 50 vuotta. - kyllä
Evp. kirjoitti:
historiatietoina 50 vuotta.Se mua eniten kiinnostaisi, että mikä vaikuttaa siinä turvallisuusselvityksessä. Sellaisen kuvan ainakin sain, että pelkät epäilyt eivät vaikuttaisi niin plajon. Vai?
- Nimetön
Evp. kirjoitti:
historiatietoina 50 vuotta.Mikäli henkilö on kärynnyt ratista esim. 3 kertaa ja saanut ehdonalaista niin kysytäänkö/tarkistetaanko terveydenhuoltoalan työhön/sijaisuuteen pyrittäessä rikosrekisteriä? Jos muita rikkeitä ei ole niin vaikuttaako rattijuopumuksen ehdonalaisuus työstä epäämiseen? Kysyn sukulaiseni puolesta, joka ei pääse nettiin...
- \m/
Nimetön kirjoitti:
Mikäli henkilö on kärynnyt ratista esim. 3 kertaa ja saanut ehdonalaista niin kysytäänkö/tarkistetaanko terveydenhuoltoalan työhön/sijaisuuteen pyrittäessä rikosrekisteriä? Jos muita rikkeitä ei ole niin vaikuttaako rattijuopumuksen ehdonalaisuus työstä epäämiseen? Kysyn sukulaiseni puolesta, joka ei pääse nettiin...
Ensinnäkään turvallisuusselvitystä ei voi tehdä, vaan ainoastaan voidaan vaatia esittää tämä rikosrekisteriote, jos on työssä lasten ja nuorten kanssa. Siinäkin näkyvät vain huume-, väkivalta ja seksuaalirikokset.
Lisäksi tätä rekisteriä ei saa vaatia näyttämään etukäteen, vaan sitä voidaan vaatia vasta sitten kun on jo valittu työhön, eli vain valittu on velvollinen esittämään rikosrekisteriotteensa. Lisäksi päätöksen palkkaamisesta tekee aina työnantaja.
Siis ratit eivät vaikuta ja luultavasti koko rikosrekisteriä ei edes tulla kysymään. - Nunnu
\m/ kirjoitti:
Ensinnäkään turvallisuusselvitystä ei voi tehdä, vaan ainoastaan voidaan vaatia esittää tämä rikosrekisteriote, jos on työssä lasten ja nuorten kanssa. Siinäkin näkyvät vain huume-, väkivalta ja seksuaalirikokset.
Lisäksi tätä rekisteriä ei saa vaatia näyttämään etukäteen, vaan sitä voidaan vaatia vasta sitten kun on jo valittu työhön, eli vain valittu on velvollinen esittämään rikosrekisteriotteensa. Lisäksi päätöksen palkkaamisesta tekee aina työnantaja.
Siis ratit eivät vaikuta ja luultavasti koko rikosrekisteriä ei edes tulla kysymään.Kuinka kauan poliisin tiedostoissa näkyy merkintä juopumuspidätyksestä ja säilöönviennistä, jos kyseessä on pelkkä juopumus eikä asiaan liity mitään rikosta tai rähinöintiä.
- tri
Nunnu kirjoitti:
Kuinka kauan poliisin tiedostoissa näkyy merkintä juopumuspidätyksestä ja säilöönviennistä, jos kyseessä on pelkkä juopumus eikä asiaan liity mitään rikosta tai rähinöintiä.
Saa näkyä 15-vuotta, ei välttämättä ole käytännössä kuin 10-vuotta.
- 50 vuotta
Evp. kirjoitti:
historiatietoina 50 vuotta.eihän ihmisillä ole mitään tulevaisuutta? ja toisekseen olemassa asioita joissa toinen voi provosoida toisen tekemään sellaista mitä toinen voi katua, mutta päätökset on tehty esim. hatarin perustein ei ole tutkittu asioiden oikeaa näkökulmaa ja siinä saattaa saada rangaistuksen syyttömät ihmiset...tiedän todella törkeän tapauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685