Luetteko dekkareita.

Anonyymi

Minä luen vaihtelevasti. Viimeaikoina olen lukenut vanhoja dekkareita. Uusiakin olen lukenut aika pinon vuosien mittaan.
Minkälainen teidän mielestänne on hyvä dekkari? Saako olla pinnallinen tarina vai pitääkö löytyä taiteellisuutta ja olla syvällinen?
Onko teillä lempikirjailijaa tai parasta lukemaanne dekkaria?

37

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähemmän nykyisin.

      Noin yleensäkin lueskelu jäänyt aika vähälle. Olen kuitenkin lukenut myös dekkareita suuret pinot aikanaan. Oikeastaan dekkareissa kiehtoo eniten, kun koittaa itse pähkäillä keissiä. Se niinkuin pitää jännitettä yllä. Tokikin kirjailijoissa on eroja, jotkut kirjoittaa pirun hyvin ja hyvää kieltä, jotkut koittaa olla nokkelia ja näppäriä jne. Mutta nimenomaan sisältö edellä pitäis mun mielestä mennä.

      Tässä tullut sellainenkin, telkkarissa aivan hitosti rikossarjoja ja kaikenlaista dekkarijuttua. Aikanaan tykästyin saksalaisiin sarjoihin, nykyisin tosin esitetään lähinnä jenkkikamaa. Se mainittava, kotimaassa kyllä osataan tehdä niitä hyvin. Jostain syystä kotimaiset kirjat ei ole hirveesti iskeneet, hö lähinnä kait Jerry Cotton. Pakko myöntää, itellä jäänyt nykypolven kotimaiset dekkaristit pahasti väliin, niitä kyllä on paljonkin ja kovasti kehutaankin. Jotenkin kai sellanen fiilis, suomeen sijoitettu dekkari tuntuu jotenkin liikaa keksityltä, koska suomi nyt on suomi. Paljon helpompi tempautua mukaan jonnekin ulkomaile sijoittuvaan tarinaan.

      Koitin oikein miettiä, ei tullut suosikkeja mieleen, mutta jotain Agatha Christietä en ikinä ole jaksanut lueskella, liian pikkunäppärää tai jotain. Pitääpi olla jotenkin todellisemman tuntuista, tai jotain.

      Päätän dekkaripoliittisen kommenttini tähän, hyvä dekkari on hyvä dekkari, kuten kaikki hyvät kirjat omissa lajeissaan.

      =DW=

    • Anonyymi

      Vain ruotsalaisia, toiset hyviä toiset huonoja.

    • Anonyymi

      Parikin hyvää suomalaista naispuolista dekkarikirjailijaa: Leena Lehtolainen ja nyt on menossa Kati Hiekkapelto.

      • Tuo edellinen oli minun. Olen lukenut paljon dekkareita ja yleensäkin rikoskirjallisuutta, mutta ruotsiksi. Iltalukemisiksi ihan sopivia ja en kaipaa niihin mitään taiteellisuutta, ainoastaan sujuvaa kerrontaa. Hiekkapelto kuvaa lisäksi yhteiskunnan huono-osaisia ja syrjäytyneitä, sekä ulkomaalaistaustaisia.


    • Luen myös dekkareita, aloittamista vaille on Anna Janssonin uusin Maria Wern sarjan kirja. Kirjailijoita joiden teoksista pidän on paljon, lähinnä kotimaisia ja muita pohjoismaisia, dekkareita ajatellen.
      Toinen lukemista odottava kirja on Timo Polarin tositapahtumiin perustuva Murhenäytelmä pohjoisnavalla.

      • Anonyymi

        Donna Leon on mieleinen kirjailija, kirjoittaa hyvää ja sujuvaa tekstiä.
        Sain juuri loppuun "tuntematon ihailija".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Donna Leon on mieleinen kirjailija, kirjoittaa hyvää ja sujuvaa tekstiä.
        Sain juuri loppuun "tuntematon ihailija".

        Olen vuosia sitten lukenut pari Donna Leonin kirjoittamaa dekkaria, täytyy etsiä kirjastosta uudempia.
        Myös aiemmin mainitun Kati Hiekkapellon kirjat ovat tuttuja, pidin niistä.


    • Anonyymi

      Vesku Loirin uusimpia muistelmia (Tervo) olen lukenut siitä saakka kun ilmestyi noin 3 kk sitten. Olen sivulla....(pitää luntata)... 240-241. Sivuja 719.

      Joskus 2003 - 2005 olen lukenut dekkareita matkoilla. Enkä niitäkään kokonaan eli jätin suosiolla. Eihän matkoille mennä lukemaan, lähinnä lentokoneessa luin.

      Ei. Tässä elämässä ei ole aikaa. Tärkeämpääkin vaikka ei tekisi mitään, ajattelisi vain.

      Kirjallisuudesta tiedän kyllä paljon ja kaikki huippu nimet. Suvussani luetaan.

    • Anonyymi

      Seuraan noin murha päivässä tosikertomuksia jotka ovat tyyliä Agatha Christie
      Niitä julkaistaan eniten USA:ssa ja sitten Englannissa ja Australiassa ... eli angloamerikkalaisissa lähteissä

      Annan esimerkin. Murha. Epäilty aivan selvä A. Kaikki aihetodisteita mutta lujia. Sitten ilmenee että onkin B joka on lavastanut

      sotkuisia oikeudenkäyntejä
      jossa pääväite on että A on lavastanut B:n näyttämään siltä että A on suoraviivainen murhaaja ja että A on sittenkin syyllinen

      B tuomitaan. Uhrin sisarista ainakin kaksi uskoo että oma sukulainen A on murhaaja ja väärä nuori nainen B istuu linnassa 23 vuotta

      Poirot kalpenee rinnalla? No tietenkään

      • Anonyymi

        Monissa menneisyyden salapoliisi romaaneissa sarjaa SAPO taisi hovimestari olla murhaaja melkein usein.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hän leikkii vaikeasti tavoitettavaa.
        Tai sitten monen vuoden terapian ja parisuhteiden ristiriitojen jälkeen pää hajonnut totaalisesti?
        Onhan tyyppi tehnyt itsestään kattavan diagnoosin, että ei ole normaali, edes seksuaalisessa mielessä. Joku äitipus kompleksi.


    • Anonyymi

      Georges Simenonin rikostarinoita luin aikoinaan. Ne on ainoat dekkareista, joissa oli mielestäni itua eli vähän muutakin kuin pelkkä rikos ja selvittely.

    • Anonyymi

      Luen hirvittävästi, olen koko ikäni lukenut. 4-vuotiaana aloitin.
      Ruotsalaiset ja norjalaiset rikossarjat ovat hyviä ja kirjailijoitakin on aika paljon.
      Kotimaisia olen lukenut, mm. Lehtolaista, Jokista, Pakkasta ym.ym.ym., mutta eivät yllä ulkomaisten tasolle alkuunkaan.
      En muista kirjailijoitten nimiä, ainakaan oikein, mutta mm. Karin Slaugther (tai jotain sinne päin ja Emilia Schepp tulivat heti mieleen. Niistä pidän ja satoja muita kirjailijoita, joitten kaikki kirjat on tullut luettua.

    • Anonyymi

      Kyllä perinteitä täytyy kunnioittaa. Käyn divarista hakemassa pari Jerry Cottonia. On kevyttä lukemista.

      • Anonyymi

        Pentuna tuli luettua Jerry Cottonia ja Larry Kenttiä :))
        Sekä Tex Willeriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pentuna tuli luettua Jerry Cottonia ja Larry Kenttiä :))
        Sekä Tex Willeriä.

        Samat raamatut olen tavannut. Unohtamatta Pecos Billiä ja Robin Hoodia. Myös sarjakuvahahmo Musta Naamio oli kova sana, vähän kuin Batmannin edeltäjä. Hänen koiransa nimi ei ollut Rin Tin Tin vaan Devil.


    • Anonyymi

      multa jäi ykkönen lukematta kun en tiennyt että se lehtenä alkaa
      enkä osannut hankkia ajoissa

      mitä siinä tapahtui
      g-miehiä ja gangstereita vastaan

      • Anonyymi

        FBI:n Hoover pidätti kaikki ja pisti sähkötuoliin. Jerry Cotton sai maailman ensimmäisen sähköhammasharjan.


      • Anonyymi

        Cotton oli tosi viihdyttävää luettavaa 60-luvun nuoruusvuosina, ja 70-luvulla tuli suosituksi kioskikirja Morgan Kane ranger .
        Samoin brittikirjailija David Home;n Mick Cardby kirjat yksityisetsivä Lontoossa.


      • Anonyymi

        Cotton oli tosi viihdyttävää luettavaa 60-luvun nuoruusvuosina, ja 70-luvulla tuli suosituksi kioskikirja Morgan Kane ranger .
        Samoin brittikirjailija David Home;n Mick Cardby kirjat yksityisetsivä Lontoossa.


      • Anonyymi

        Cotton oli tosi viihdyttävää luettavaa 60-luvun nuoruusvuosina, ja 70-luvulla tuli suosituksi kioskikirja Morgan Kane ranger .
        Samoin brittikirjailija David Home;n Mick Cardby kirjat yksityisetsivä Lontoossa.


      • Anonyymi

        Cotton oli tosi viihdyttävää luettavaa 60-luvun nuoruusvuosina, ja 70-luvulla tuli suosituksi kioskikirja Morgan Kane ranger .
        Samoin brittikirjailija David Home;n Mick Cardby kirjat yksityisetsivä Lontoossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cotton oli tosi viihdyttävää luettavaa 60-luvun nuoruusvuosina, ja 70-luvulla tuli suosituksi kioskikirja Morgan Kane ranger .
        Samoin brittikirjailija David Home;n Mick Cardby kirjat yksityisetsivä Lontoossa.

        Sylkee sarjana kommenttia, mistä johtunee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cotton oli tosi viihdyttävää luettavaa 60-luvun nuoruusvuosina, ja 70-luvulla tuli suosituksi kioskikirja Morgan Kane ranger .
        Samoin brittikirjailija David Home;n Mick Cardby kirjat yksityisetsivä Lontoossa.

        Sylkee sarjana kommenttia, mistä johtunee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sylkee sarjana kommenttia, mistä johtunee.

        Sinulla on menossa maaninen vaihe, ilman lääkitystä, taot enteriä sarjatulella tai hiiren nuolella, silloin käy noin :D R a u h o i t u. Vedä henkeä.


    • Anonyymi

      Usein väitetään, että suomalaiset dekkarit ovat huonoja. Pitääkö mielestänne paikkansa? Mistä niiden huonous tai hyvyys johtuvat?
      Tosiasia kuitenkin on, että suomalaiset dekkaristit eivät menesty maailmalla, kuten muiden Pohjoismaiden dekkaristit.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Suomalaisten dekkarien rivien välistä paljastuu junttius, masennus, alakuloisuus, piilevä alkoholismi ja tosi surkea seksi. Ja tietenkin puuttuva juoni.
        Siksi ne eivät menesty.


      • Anonyymi

        Suomalaiset dekkarit ovat pinnallisia. Yleisesti ajatellaan, että keski-ikäiset naiset lukevat pajon dekkareita, ja pidetään tätä kuviteltua kohderyhmää automaattisesti tyhmänä, mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa.
        Älykkäät suomalaiset dekkarit loistavat poissaolollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisten dekkarien rivien välistä paljastuu junttius, masennus, alakuloisuus, piilevä alkoholismi ja tosi surkea seksi. Ja tietenkin puuttuva juoni.
        Siksi ne eivät menesty.

        Eikö muka vastaavia ole jenkkilästä: juoppous, vainoharhaisuutta, sadismia, panemista malliin rojut sisään . Huokaus.


    • Anonyymi

      Lukekaa Arttu Tuomista. Se on porista. On tuttuja paikkoja.

      • Anonyymi

        Hah hoijaa- Tutut paikat eivät tee dekkarista bestselleriä. Esimerkiksi
        "Pysähdyin hetkeksi Jokikadun ja Lepakkotien kulmaan. Siinä seisoi suojeltu Rythäsen talo. Jatkoin matkaani torille."
        Vain kouralliselle lukijoita joku Ryhäsen talo saattaisi olla tuttu. Ulkoa päin. Kun kirjoittaja ei kerro talon historiasta mitään.
        Kirjan nimi: Raato Ryhäsen talossa herättäisi täyden kiinnostuksen; talon historia olisi esim leipomo, ilotalo, hoitola, yömaja, holistien koti jne.


    • Anonyymi

      En lue dekkareita, pitää olla parempaa kerrontaa jotta viitisn vaivautua, ja luen paljon.

    • Anonyymi

      En ymmärrä, että halutaan lukea murhista ja muista kamalista asioista, mitä se ihmisestä kertoo.

      • Anonyymi

        Monikin.

        Dekkareissa kyse niinkuin arvoituksen ratkaisemisesta saatavilla olevien vihjeiden kautta. Yleensähän ratkaisu selviää vasta lopussa ja siihen asti lukija pähkäilee ja miettii asiaa. Arvailla voi, mutta usein arvaus menee pieleen. Siinä kai suurin syy dekkarien suosioon.

        Palstalla tuntui olevan muitakin Jerry Cotton faneja. Ehkä Cotttonit ei leimaudu varsinaisesti perinteisiksi dekkareiksi, mutta sangen viihdyttävää lukemista. En muista, liekö mökillä niitä jossain jemmassa, pitää joskus kuitenkin pistäytyä jossain divarissa, vieläkö niillä ois kiertoa.

        Tässä yhteydessä mainittava. Olen eläissäni koittanut kuunnella yhtä äänikirjaa. Se oli just joku Cotton. Vaan, sen luki Ossi Ahlapuro ja se oli todella tympeä kuunnella, meni niinkuin omat mielikuvat henkilöistä nurin ja vitsitkin kuulosti typerimmiltä kuunneltuna.

        Niinsiis. Nykyisin ollut noita tv-sarjoja tapahtuneista rikoksista ja niiden ratkaisemista. Usein poliisilla täysin pimeä juttu edessä, harvoin tekijä tiedossa, eikä ainakaan tunnusta. Kun lukee dekkaria, se ite asiassa aikas samaa, kuin poliisin tutkijoilla. Pitääpi miettiä vihjeitä, todisteita, ihmetellä ja tehdä päätelmiä.

        Dekkarit mielletään viihteeksi, mutta kun jotain kertomusta lukee ja sitä miettii, net myös aika mukaansa tempaavia, eivätkä edes kovin kevyttä luettavaa. Siis just ton miettimisen takia. Hyvä dekkari on hyvä dekkari. Edelleen mieltä, kyllä suomessakin kirjoitetaan hyvää dekkaria. Mua vaan jotenkin häiritsee tapahtumien sijoittuminen suomeen. Helpompi lukea jossain muualla tapahtuvia kertomuksia, niissä niinkuin oma mielikuvitus toimii miellyttävämmin. Vrt, äänikirja.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monikin.

        Dekkareissa kyse niinkuin arvoituksen ratkaisemisesta saatavilla olevien vihjeiden kautta. Yleensähän ratkaisu selviää vasta lopussa ja siihen asti lukija pähkäilee ja miettii asiaa. Arvailla voi, mutta usein arvaus menee pieleen. Siinä kai suurin syy dekkarien suosioon.

        Palstalla tuntui olevan muitakin Jerry Cotton faneja. Ehkä Cotttonit ei leimaudu varsinaisesti perinteisiksi dekkareiksi, mutta sangen viihdyttävää lukemista. En muista, liekö mökillä niitä jossain jemmassa, pitää joskus kuitenkin pistäytyä jossain divarissa, vieläkö niillä ois kiertoa.

        Tässä yhteydessä mainittava. Olen eläissäni koittanut kuunnella yhtä äänikirjaa. Se oli just joku Cotton. Vaan, sen luki Ossi Ahlapuro ja se oli todella tympeä kuunnella, meni niinkuin omat mielikuvat henkilöistä nurin ja vitsitkin kuulosti typerimmiltä kuunneltuna.

        Niinsiis. Nykyisin ollut noita tv-sarjoja tapahtuneista rikoksista ja niiden ratkaisemista. Usein poliisilla täysin pimeä juttu edessä, harvoin tekijä tiedossa, eikä ainakaan tunnusta. Kun lukee dekkaria, se ite asiassa aikas samaa, kuin poliisin tutkijoilla. Pitääpi miettiä vihjeitä, todisteita, ihmetellä ja tehdä päätelmiä.

        Dekkarit mielletään viihteeksi, mutta kun jotain kertomusta lukee ja sitä miettii, net myös aika mukaansa tempaavia, eivätkä edes kovin kevyttä luettavaa. Siis just ton miettimisen takia. Hyvä dekkari on hyvä dekkari. Edelleen mieltä, kyllä suomessakin kirjoitetaan hyvää dekkaria. Mua vaan jotenkin häiritsee tapahtumien sijoittuminen suomeen. Helpompi lukea jossain muualla tapahtuvia kertomuksia, niissä niinkuin oma mielikuvitus toimii miellyttävämmin. Vrt, äänikirja.

        =DW=

        Kävin myös katsomassa yhden Cotton leffan, vaan ei se oikein sytyttänyt, koska huumori ja leukailu on lehdissä niin oleellinen osa.


    • Anonyymi

      En lue dekkareita (teoreettisesti mahdollista vieraan kielen opiskelun tarkoituksessa). Luen mieluummin aidon tosipohjaisia juttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe