Olen sairastanut jo yli 15-vuotta toistuvaa masennusta. Viimeksi minulla on diagnosoitu vaikea masennus.
Välillä tulee pirteämpiä kausia. Nyt viimeksi en ole saanut kahtena yönä juurikaan unta ja päässä jyllää vain paljon ideoita ja on touhukas olo. Sitten pimahti totaalisesti. Siivosin ihan raivopäisesti ja olin todella levoton. Meinasin myös varata matkan ulkomaille ja oli ajatus lähteä seikkailemaan. Tuota superenergistä jaksoa kesti 2 päivää jonka jälkeen iski armoton masennus. Voisikohan tässä olla kyse sekamuotoisesta biposta? Onko kokemuksia?
Tällainen mielialan aaltoilu tuntuu tosi raskaalta ja väsyttävältä. Välillä tuntuu, että pystyn mihin vain ja ajatukset sinkoilee kovalla draivilla ja välillä masentaa niin, että olen itsetuhoinen.
Onkohan minulla bipo?
9
143
Vastaukset
- Anonyymi
Mielialan aaltoilu? Aaltoileeko mieliasi omasta mielestäsi jotenkin sairaalloisesti, jos välillä olet energisempi?
Mitä hyvää sinulle tuo diagnoosin koventaminen?
Muokatun lääkityksen, jolla ne energisemmät jaksot saadaan tainnutettua pois niin että on vain koko ajan joko apea tai lattea olo?- Anonyymi
Tämä. Kaksisuuntaisen lääkkeet ovat kovempaa tavaraa kuin masennuslääkkeet. Enemmän sivuvaikutuksia ja sivuvaikutukset on vakavampia. Ovatko nuo energisemmät päivät oikeasti niin iso ongelma, että haluaisit vaihtaa kovempiin lääkkeisiin?
- Anonyymi
Kuulostaa enemmänkin normaalilta masennukselta, jossa on parempia päiviä välissä. Ja tosiaan, miksi haluat diagnoosin biposta??
- Anonyymi
Kannattaa Googlettaa seueaava: Rapport 16. 1. 2020 Miten masennuksesta leivottiin kaikkien aikojen Bisnes?
Oletko muuten kuullut Temperamenttiopista? On ollut järkevä ja hyvä oppi, jossa kerrotaan, miten eriluonteisia me kaikki ihmiset olemme ja meillä on omanlaisemme hermostonopeus, jne. Toiset meistä ihmisistä ovat tunteellisempia kuin toiset niin sanotut kovikset ehkä. Mieliala muuttuu, se vaihtelee kaikilla temperamenttityypin mukaan.
Jotkin ihmiset säikähtävät kovempia kolahduksia, toiset reagoivat valolle, toiset musiikille, toiset väreille, toiset nähdessään kaunista luontoa, toiset reagoivat liikenteen äänille ja vilinälle kaupungissa helpommin kuin toiset jne.
Aika hurjaa, kun on alettu lääkkeillä hoitamaan terveitä ihmisiä, eikä ajatella miten läheisen kuolema esimerkiksi muuttaa ihmisen surulliseksi ja masentuneeksi joksikin aikaa, mutta edesmennyttä läheistään ei unohda milloinkaan. Se ei tarkoita, että jotain lääkettä pitää sitten syödä loppuikänsä vaan siksi, kun läheiseni kuoli.
Lääkkeen aloittaminen mihin tahansa psyykkiseen häiriöön muuttaa koko elimistön toimintoja negatiiviseksi eli mm. hormonitoiminta muuttuu, elimistö hidastuu jne.
Myöskin psyykenlääkkeet muuttavat aivoissa tiettyjä asioita mm proteiinin kertyminen aivojen hermosoluihin ja sitä myöden tulee plakkimuodostumia, myöhemmin dementiaa, toisilla jopa Alzheimerin tautia. - Anonyymi
Masennus ei le sairaus, vaan ihan normaali mielentila.
- Anonyymi
Ehkä normaali iloisuus ja innostuminen tuntuu sinusta sairaalta sen tapahtuessa keskellä masennusta? Kun olet niin tottunut masentuneeseen oloon, voi tuntua oudolta olla iloinen?
- Anonyymi
Minä käytän biboa talvella aina. Hyvä ja lämmin lakki talvella.
bipon talvikäyttäjä - Anonyymi
Kato hattuhyllylles! Siel sun popos on taisit jossaan komeron hyllyllä.
- Anonyymi
tarkotin tietty pipos eikä popos.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428