Hirmuinen kalansaalis

Olimme kolmatta viikkoa mökillä Turun saaristossa syöneet haukea, jota isäntä innolla kalasti. Samoin kalakaverinsa, joiden huippusaalis oli 4 mieheen viikonloppuna 63 haukea. Paikallinen kalastaja Valter oli vain tyytyväinen kehuessaan miehiä.
Meille, lapset ja minä jätettiin veeneen sumppuun 2-3 haukea, ja söimmehän me, keitimme paistoimme ja savustimme.

Lopulta huokasin, että maistuisi silakkakin välillä, ja hädin tuskin ehdin henkäistä ajatukseni, kun jo ukkoni hyppäsi veneeseen ja lähti toimittamaan asiaa.

Huh, parin päivän perästä ankkuroi kalastajavene kalloin kupeeseen, ja rannan kallionkoloon valutettiin nuotasta yli 50 kg silakkaa,...kysyen:* Är frugan nöijd med det här?*
miesten nauraessa tyrmistyneelle ilmeelleni.

Apua, vähempikin olisi riittänyt, mutta ei kun mies jakamaan kesänaapureille saalista tuoreenaan, ja minä loppuja perkaamaan.

Herranen Jumala, oletteko peranneet pyyntituoreita silakoita ? Pää irti ja etusormi vatsaan ja tyhjäksi,...joo, kyllä se puolen ämpärillistä kestää., mutta jo alkaa kirvelemään toista ämpäriä aloittaessa.

Sulavedessä liottuaan siirtyi ne savustettaviksi, ja minä paistoin ja rullasin silakkarullia henkeni kaupalla. Eihän niitä kesälämmössä voinut seuraavaan päiväänkään jättää.

Illalla vielä oli meillä pitopöytä täynnä silakkaruokia, ja nestekaasu jääkaapissa tupaten täynnä savusilakoita.
Silakoista, joista tuon kokemuksen jälkeen en hiiskahtanut sanaakaan enään. Nyt voisin tosin napostella kalliolla istuen, savunlämpimiä silakoita, mutta sitä tuskin saan enään kokea ! 😊))

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauskasti kirjoitettu juttu. Ihan pisti naurattamaan tuo ´´rullasin ja paistoin, henkeni kaupalla.´´
      Tuli ihan kesä mieleen.
      Kesäisin käyn kalassa. Vieläkin on pakkasessa viime kesän haukea.
      Isoin minkä sain oli 4kg. Ennätykseni on 9kg kala.
      Silloin tällöin tulee silakotakin ostettua. Kyllä kala on hyvää ruokaa, aika paljon sitä syönkin.
      Pakasteesta olen ostanut kotimaista järvikalapuikkoo.

      • Kyllä kalaa tulikin syötyä saaristoaikoina. Vieläkin syön 2-3 kertaa viikossa kalaa, joskaan en haukea.

        Suuren hauen oletkin saanut, minulla heittouistimella noin 5 kiloinen riittää. Vanhin tyttöni sai 7 kilon hauen, uunikalana täytettynä kun laitoin sen, oli otettava pyrstöstä osa pois.

        Nuo isot kampelat, joita kutsuimme *vessan kansiksi* oli herkullisia savustettuina,
        Valkean vatsanahan kun veti syrjään, oli mehevä ja rasvainen liha pehmeä ja maukas.
        Eihän niitä isoja enää näe kuin unissaan!


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Kyllä kalaa tulikin syötyä saaristoaikoina. Vieläkin syön 2-3 kertaa viikossa kalaa, joskaan en haukea.

        Suuren hauen oletkin saanut, minulla heittouistimella noin 5 kiloinen riittää. Vanhin tyttöni sai 7 kilon hauen, uunikalana täytettynä kun laitoin sen, oli otettava pyrstöstä osa pois.

        Nuo isot kampelat, joita kutsuimme *vessan kansiksi* oli herkullisia savustettuina,
        Valkean vatsanahan kun veti syrjään, oli mehevä ja rasvainen liha pehmeä ja maukas.
        Eihän niitä isoja enää näe kuin unissaan!

        Millä maustat haukea.
        Itse suolaan merisuolalla. Sitten laitan sitruunapippuria voita ja tilliä.


      • Eliaana kirjoitti:

        Millä maustat haukea.
        Itse suolaan merisuolalla. Sitten laitan sitruunapippuria voita ja tilliä.

        Keitetty hauki piparjuurikastikkeella, tai munakastikkeella ruohosipulin kanssa.
        Paistettuna voin ripauttaa sitruunapippuria tai puristaa sitruunamehua.

        Kalastaja Valterin vaimo, opetti keittämään *pälsabborrea* turkisahvenia.
        Niitäkin kun saattoi tulla ryppäinä ja verkossa isoja ahvenia, niin aukaisin ja vain tyhjensin suolet ja annoin olla pari tuntia merisuolassa.
        Sitten huuhtelin ja perunoiden päälle kypsymään hyvin hitaasti. Sitten vain selkä alaspäin lautaselle ja levität sen, ja valkoinen liha on syötävänä. Suomut on pystyssä kuin turkki, ja jää nahkoineen jäljelle.
        Tuo perunavesi tulee ihan keltaiseksi rasvasta, ja käy hyvin liemestä perunan kanssa.

        Nykyään graavaan siian tai lohen ohuiksi viipaleiksi tuoreeltaan, siroittelen kevyesti suolaa alumiinifolioon ja levitettyjen viipaleiden päälle. Tillisilppua ja painon alle käärö, niin 3-tunnin kuluttua on herkku sopivasti suolaantunut.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Keitetty hauki piparjuurikastikkeella, tai munakastikkeella ruohosipulin kanssa.
        Paistettuna voin ripauttaa sitruunapippuria tai puristaa sitruunamehua.

        Kalastaja Valterin vaimo, opetti keittämään *pälsabborrea* turkisahvenia.
        Niitäkin kun saattoi tulla ryppäinä ja verkossa isoja ahvenia, niin aukaisin ja vain tyhjensin suolet ja annoin olla pari tuntia merisuolassa.
        Sitten huuhtelin ja perunoiden päälle kypsymään hyvin hitaasti. Sitten vain selkä alaspäin lautaselle ja levität sen, ja valkoinen liha on syötävänä. Suomut on pystyssä kuin turkki, ja jää nahkoineen jäljelle.
        Tuo perunavesi tulee ihan keltaiseksi rasvasta, ja käy hyvin liemestä perunan kanssa.

        Nykyään graavaan siian tai lohen ohuiksi viipaleiksi tuoreeltaan, siroittelen kevyesti suolaa alumiinifolioon ja levitettyjen viipaleiden päälle. Tillisilppua ja painon alle käärö, niin 3-tunnin kuluttua on herkku sopivasti suolaantunut.

        Mulla tuota ruohosipulia tulee laiteltua moneen ruokaan.
        Tuota haukea kun on, niin paistan uunissa tai pannulla. Myös kalakeittoa teen siitä usein.
        Muutaman isomman ahvenen sain kesällä, ne paistuivat ihan grillissä saman tien.


    • Anonyymi

      Juupa juu, kyllä minäkin kalaa syön, mutta pari kertaa viikossa , eikä yhtään enempää.
      Kyllästyn ja pakko on eri päivinä syödä erilaisia ruokia.
      Okei kalaa voi pakastaa, mutta ei nuo ylläolevat määrät taida säilyä pakkasessakaan kovin pitkään. Ja suolakala on epäterveellistä.
      Mutta, kukin taplaa tyylillään.

    • Anonyymi

      Kateeksi käy, kyllä tykkäisin saada vastanostettua kalaa. Olen kotikylältä kysellyt, maksaisin siitä. Silakoita ja muikkuja, fileitä en, on huuhdottu mauttomiksi. Lohen syönti vähän pelottaa, tiedä mitä hormonia niihin lykkäävät. Eilen fileerasin lohen maustumaan ja roippeet höyrytin kypsäksi kattilassa. Kun kalusin lihat ruodoista ja söin ne roippeet, tuli oudon paha olo.

      • Anonyymi

        Listeria ? Ethän ostanut vacuum-pakattua lohta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Listeria ? Ethän ostanut vacuum-pakattua lohta ?

        Cittarin tiskin takana iso laatikko, jossa lohet jäämurskassa. Sanoinkin kassalle että älä jäitä myy vaikka tarjouksessa onkin, kun selvästi oikein varovasti nosti, että tulisi paljon jäitä vaa´alle.


    • Innokkaana harraste kalastajana opin jo varhain, vaikka mukava kalastaa niin liika liikaa kalan määrässä.
      Verkko kalastus siinä ei voinut säädellä muuten kuin silmäkoolla, alkuaikana muikun pyynnissä tuli kerran viidellä verkolla 90 kiloa nii meinasi itku päästä, yksi päivä meni yksin ennenkuin oli päästelty, sitten vielä jaella kelle kelpasi.
      Uistelu tai muu kalastelu vain sen verran minkä syö, pakastuksessa maku kärsii jollei valmiiksi kypsennä.

      • No Pertikki tietää mitä on joutua selvittämään tuollaista määrää kaloja! Muistuu mielee kun kalasta heitti joskus minulle simppuja rannalla ja kehoitti keittämään kalasoppaa. No, keitinhän minä, vaikka niin rumia kaloja isone päineen ja mulkosilmineen en ollut ennen nähnyt.

        Niillä oli iso maksa oranssin keltainen, josta muhensin 1/2 vuotiaalle vauvalleni perunan kera. Lapsi tykkäsi kovin siitä, ja miks'ei keittokin tullut vahvaa ja hyvää. Muuten ruma kuin 'fan' oli simput, pthyi olkoon!


      • sini-sirkku kirjoitti:

        No Pertikki tietää mitä on joutua selvittämään tuollaista määrää kaloja! Muistuu mielee kun kalasta heitti joskus minulle simppuja rannalla ja kehoitti keittämään kalasoppaa. No, keitinhän minä, vaikka niin rumia kaloja isone päineen ja mulkosilmineen en ollut ennen nähnyt.

        Niillä oli iso maksa oranssin keltainen, josta muhensin 1/2 vuotiaalle vauvalleni perunan kera. Lapsi tykkäsi kovin siitä, ja miks'ei keittokin tullut vahvaa ja hyvää. Muuten ruma kuin 'fan' oli simput, pthyi olkoon!

        P.o. Kalastaja heitti simppuja


    • Anonyymi

      Taitaa olla kohta jo 40 vuotta siitä, kun Espoonlahdelta sai vedellä syvänteistä turskia pilkillä kuin siimaa vaan. Valkolihainen turska on herkkukala, tulee sitä kalatiskistäkin haettua. Meillä oli joskus kampelasiimakin, ja tuollaiset Sinisirkun kuvaamat pytynkannen kokoiset ne vasta ihanilta maistuivat, savustettuina vallankin ja saihan niistä hienoa uunikalaa ja paistettavaa. Pieniä lätysköjä tarttui jiskus esimerkiksi siikaverkkoihin.

      Silakoita pyydettiin kerran pari keväin syksyin verkolla, mutta tahtoi tulla liikaa yhdestäkin verkosta. Tuttua on tuo ämpärillisen perkaus kerralla , fileitten irrotus vastapyydettyjen silakoiden ruodoista koetteli käsiä. Muutenhan silakan rasva on mitä parhainta käsihoitoa, jos merellisestä tuoksusta pitää :). Hyvin niitä sai jaetuksi ystäville ja naapureille, silakan savustuksen tuoksu veti puoleensa meidän pihalle ja usein jo saaressa hiillostettiin, laakealla kalliolla ne oli hyvä päästellä verkosta. Haukia on noussut enimmäkseen lasten virveleillä, ja toki ne on pitänyt aina laittaa ruuaksi hartaudella. Paperikääreissä hiillostettuna on monet hauet saarissa naposteltu suoraan paketista.

      Ramoona

    • Kalamuistoni ovatSisä-Savosta, silloinpyydettiin murokasta syksyisin, ämpärillisiä niitä tuli, olivat mukavan kokopisia ja helppoja putsattavia. Niistä keitettiin, paistettiin ja savustettiin: Savustuspöntöstä suoraan, kun ne sai, niin parhailta maistuivat. Savustettuna ne pakastin pieniin nyssäköihin, helppoa ottaa sitten särpimeksi.

      Naapurin emännyys pakasti murokkaat pestyihin maitopurkkeihin, ensin täytti purkin kalalla ja sitten kylmällä vedellä , pakkaseen talven varaksi. Kuljetteli sitten kevätpuolella pitkin kyliä niitä maitopurkkeja, kun niin paljon yli oman tarpeen tuli.

      Iäkäs appiukkoni oli kerran opastamassa, eli rannan puista se matikka rysän paikka tarkkaan katsottiin ja jään alle sitten laitettiin ja avannon päälle vain styroks levy suojaksi. Helppoa oli sitten käydä kokemassa ja matikat repussa kotiin kantaa,.
      Kohtahan taas olisi matikka rysän aika vaan eipä ole enää perheessä matikan pyytäjää.

      Nyt vain perattuja silakoita...
      ostan prismasta, kyselen aina mistä päin nämä silakat ovat uineet , viimeksi sain vastauksen, että saaristomereltä on pyydetty.
      teen niistä Paistetut silakat uunissa- reseptillä, jota sovellan milloin mitenkin.
      … tai sitten ostan kuhafileitä, niistä saa hyviä paistettuna tai keittona.
      Kala on kyllä niiiin hyvääääää ruokaaaa.

    • Viljo 130 kg maailman suurin saimaan norppa löydettiin jokupäivä sitten kuolleena, ruumiin avauksessa todettiin suolisto sairaus, Viljon veli Mulju-norppa on vähän pienempi, liekkö nyt muailman suurin saimaan norppa.
      Enskuun loppupuolella norpat synnyttää kuutin, hankala talvi kun jäätyminen ollut niin ja näin, ja lunta olisi tultava roimasti pesää varten, vielä ei ole kirvestä heitetty kaivoon, voi olla tarvitaan immeisiä kolamaan lumikekoja pesiksi,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2954
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      109
      1692
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1501
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      89
      1288
    5. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      49
      1235
    6. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1203
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1105
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1080
    9. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1051
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1039
    Aihe