Kuuntelin ja katselin alueuutisia tuossa aamupäivällä. Minua kiinnosta erityisesti saamelaisten uutiset. Sieltä kuulee ihan uutta ja mielenkiintoista Lapin asioista. Uutiset käsittävät Norjan, Ruotsin ja Suomen saamelaisten asioita.
Tänään kerrottiin tutkimuksesta, joka on tehty saamelaisten kesken. Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa esiintyy paljon, ja huolestuttavaa on, että saamelaisnaisille ei ole järjestetty turvaa eikä keskusteluapua asiassa. Väkivallasta ei ole tiedetty.
Itse en ole oikeastaan ikinä tavannut perhettä, jossa väkivaltaa esiintyy, tai sitten se on niin salattua, ettei sitä muut huomaa, varsinkaan, jos ei edes tule asiaa ajatelleeksi..
Muistan, että nuoruudessa ja lapsuudessa luettiin kirjoja ja romaaneja, joissa nimenomaan korostettiin naisrauhaa. Maailmankuvani muodostui totta kai lapsuuden ritarikirjoista ja olin siinä hurskaassa luulossa, että ihmiset ovat toisilleen jaloja ja ymmärtäväisiä. Väkivalta liittyi sotaan ja muissa maissa tapahtuneisiin ihmisarvon loukkauksiin. Tätä käsitystä myös kotonani korostettiin.
Omille lapsilleni olen yrittänyt kertoa maailmasta niin kuin se on. Minun lapsuudessani lapsia "suojeltiin", ja se teki monista helposti manipuloitavan ja liian luottavaisen. Uskoin ihan oikeasti, että ihminen ei aikuisena ikinä tee virheitä.
Tämän päivän lapsilla on toivottavasti realistisempi kuva maailmasta kun omilleen lähtevät.
Salatut elämät
Anonyymi
1
<50
Vastaukset
Saamelaisilla on Saamelais-käräjät.
Käräjillä he vaativat hallintaansa puoli-Suomea.
Vaikka ovat ja asuvat Suomessa.
Suomalaisin eduin.
Otahan siis sellainen Greta Thunberg-olemus ja mene pitämään asiastasi joikhu.
Seuraavilla käräjillä.
Älä joikhaa sitten yhtään huumorilla.
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6873634Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002768Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211751Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771642Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531621- 811567
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3741539Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101520- 281379
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901283