käyttövoimaveron poisto

Anonyymi

Haluan käyttövoimaveron poistamista diesel H-autoista.

23

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se on farmarimalli, poista takapenkit ja rekisteröi pakettiautoksi. Pakun vero on hieman pienempi. Lankaomies osti käytetyn Volvo farkun ja teki tuollaisen kolttosen. takapenkkien tilalle piti hitsata peltikotelo, siinä voi pitää vaikka työkaluja.

    • Anonyymi

      Minäkin haluan kaikenlaista, kuten alkoholi- ja tupakkaveron pois.

    • Anonyymi

      Verosta pääsee eroon, kun hankkiudutaan eroon saastuttavista dieselhenkilöautoista.

      • Anonyymi

        Kaikilla muilla käyttövoimilla on käyttövoimavero (= dieselvero, kun dieselautoista puhutaan) paitsi bensa-autoilla.

        Jos taas vaihdat dieselin bensa-autoon, niin sitten saastutat enemmän ja maksat pumpulla tankatessaai tuota dieselin käyttövoimaveroa vastaavan veron.

        Ei verosta millään pääse eroon, muoto ja perintätapa vain muuttuu.


      • Anonyymi

        Dieselit on juuri saatu vähemmän saastuttaviksi, niin nyt yhtä-äkkiä ne eivät muka sitten enää kelpaa. Outoa toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselit on juuri saatu vähemmän saastuttaviksi, niin nyt yhtä-äkkiä ne eivät muka sitten enää kelpaa. Outoa toimintaa.

        Johtuu siitä, että dieselit saatiin puhtaiksi vain paperilla, ei käytännössä.

        Bensakoneiden katalysaattorien ilmaantuminen liki 30 vuotta sitten näkyi kaupunkien ilmanlaadun paranemisena. Samaa odotettiin, kun nokilekojen NOx päästöjä ryhdyttiin rajoittamaan. Toisin kävi, ei pienintäkään parannusta havaittavissa.

        Raskaan kaluston päästöjä on saatu pienennettyä. Ratkaisuina mm. uraliuosta käyttävä katalysaattori. Sitä liuosta kuluu näissä kohtuu paljon. Henkilöautoissa ei - tätä tekniikkaa käytetään harvassa mallissa ja niissäkin liuoksen määrässä pihdataan, että saadaan parin litran tankki kestämään jopa 60 tkm.

        Lopputulos: raskaan liikenteen päästöt ovat pienentyneet, mutta nokilekojen yleistyminen henkilöautojen keulalla on syönyt hyödyn.

        Yksi nokileka henkilöauto tuottaa mittausten mukaan yhtä paljon NOx päästöjä kuorma-auto.

        Luonnollisesti asiaan vaikuttaa sekin, että nokilekakuskien yleisiä harraustuksia ovat saatelaitteiden deletointi. NOx päästöjä vähentävä EGR tulpataan ja hiukkassuodatin poistetaan "ennakoivina huoltotoimenpiteinä". Jos siis ei ole valmistajan toimesta huijaukset käytössä...

        Nokilekojen hiukkaspäästöt ovat suuret myös siitä paljon mainostetusta hiukkassuodattimesta huolimatta. Kaupunkien keskustassa leijuu koko ajan kitkerä haju, joka tulee jokin nokilekan puhtaaksipoltosta. Kun lähistöllä on satoja autoja, niin aina vähintään yksi näistä tuuttaa syöpähiukkasia putken täydeltä.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla muilla käyttövoimilla on käyttövoimavero (= dieselvero, kun dieselautoista puhutaan) paitsi bensa-autoilla.

        Jos taas vaihdat dieselin bensa-autoon, niin sitten saastutat enemmän ja maksat pumpulla tankatessaai tuota dieselin käyttövoimaveroa vastaavan veron.

        Ei verosta millään pääse eroon, muoto ja perintätapa vain muuttuu.

        Tiesittekö että sähköautossa on saman nimikkeinen vero, kuin dieselissä, tosin pienempi, onko reilua, kun tuo dieselin verotuksen perusta on vero kompensointi vs bensanverotus.

        Sähkössä on oma veronsa joten veroa veron veron päälle!


    • Anonyymi

      En halua masentaa aloittajaa, mutta asiassa näyttää käyvän juuri päinvastoin, kun olit toivonut! Toivottavasti osaat seuraavalla kerralla äänestää oikein. Kommunismi kun ei ole enää oikein muodissa......

      https://www.is.fi/autot/art-2000006379608.html

      • Anonyymi

        Fossiilisten polttoaineiden verottaminen on parempi idea kuin auton omistamisen verottaminen.

        Omistamisen verotus halpa polttoaine johtaa siihen, että ajokilometrin hinta on sitä alempi, mitä enemmän ajat. Ei oikein kannusta turhan autoilun vähentämiseen.... päinvastoin, laskutaidottomat (nokilekojen kuskit) voivat jopa kuvitella, että tienaavat itselleen rahaa, kun ajavat "yli kannattavuusrajan" eli jokun essonbaarissa kekkoslovakian aikaan päättämän esim. 20 tai 30 tkm/vuosi lukeman.

        Kalliit vuotuiset käyttömaksut saastuttavan dieselin kevyt verotus ohjaa tyhmempää kansanosaa juuri tällaiseen toimintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilisten polttoaineiden verottaminen on parempi idea kuin auton omistamisen verottaminen.

        Omistamisen verotus halpa polttoaine johtaa siihen, että ajokilometrin hinta on sitä alempi, mitä enemmän ajat. Ei oikein kannusta turhan autoilun vähentämiseen.... päinvastoin, laskutaidottomat (nokilekojen kuskit) voivat jopa kuvitella, että tienaavat itselleen rahaa, kun ajavat "yli kannattavuusrajan" eli jokun essonbaarissa kekkoslovakian aikaan päättämän esim. 20 tai 30 tkm/vuosi lukeman.

        Kalliit vuotuiset käyttömaksut saastuttavan dieselin kevyt verotus ohjaa tyhmempää kansanosaa juuri tällaiseen toimintaan.

        No onko sinusta auton omistamisen verottaminen suomessa jotenkin keventynyt vai?
        Hinnat ihan samaa tasoa, kuin aikaisemminkin, ja nyt tulee vielä nuo hallituksen kaavailemat korotukset tuon kakun päälle. Joten mietippä sinäkin vaan sitä omaa äänestyskäyttäytymistäsi, ja äänestä seuraavaksi vaikka Kokkareita. Saadaan edes hitunen jotain muutosta aikaiseksi tähän iänikuiseen kommunismiin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onko sinusta auton omistamisen verottaminen suomessa jotenkin keventynyt vai?
        Hinnat ihan samaa tasoa, kuin aikaisemminkin, ja nyt tulee vielä nuo hallituksen kaavailemat korotukset tuon kakun päälle. Joten mietippä sinäkin vaan sitä omaa äänestyskäyttäytymistäsi, ja äänestä seuraavaksi vaikka Kokkareita. Saadaan edes hitunen jotain muutosta aikaiseksi tähän iänikuiseen kommunismiin....

        > No onko sinusta auton omistamisen verottaminen suomessa jotenkin keventynyt vai?

        Ei ole. Nykyistä verotusta perustellaan ympäristösyillä, mutta se on silkkaa valetta.

        Verotus on ensijaisesti omistamisen verotusta - sisältäen auton hintaan upotetun veron lisäksi myös "tilapäisen" vuotuisen veron.

        Näin on tehty omistamisesta kallista ja hidastettu autokannan uusiutumista.

        Toki tätä omistamisen verotustakin viherpestään ympäristön suojelulla, koska veron määrään vaikuttaa auton nimellinen OC2 päästö. Tosin se päästölukema on vähän vanhempien autojen tapauksessa ihan huuhaata ja vielä vanhempien kohdalla sitäkin enemmän huuhaata, kun vero lasketaan auton massan pohjalta.

        Jos oikeasti haluttaisiin päästöt alas, verotettaisiin vain ja ainoastaan fossiilisia polttoaineita. Bensan ja dieselin hinta nousisi selvästi -> sitten jengi saisi tosissaan miettiä, että kannattaako työmatkaa ajaa omalla autolla, joka ruuhkassa hörppii 7 l dieseliä tai 9 l bensaa vai pitäisikö siirtyä joukkoliikenteeseen tai vaihtaa auto uudempaan tai siirtyä biopolttoaineeisiin. Vaikutus kohdistuisi juuri sinne, missä polttoainetta käytetään eniten = suurimmat päästöt per km.

        Toisaalta sitten joku harrasteauto tai vain satunnaisesti tarvittava pakettiauto, maastoauto tms. eli olisi 15 l/100 km kulutuksesta huolimatta kallis pidettävä, kun sen seisottamisesta pihalla ei enää tarvitsisi maksaa melkein tonnia vuodessa.


    • Anonyymi

      ajaako joku vielä dieselillä 2020?????????????

      • Anonyymi

        Oikeampi kysymys lienee, hankkiiko joku vielä v 2020 uutena vähänkin pikkuautoa isomman bensa-auton, jossa on vain bensamoottori? Hyvbridi, siis lataus, voi jotenkn vielä ymmärtää, jos ajot koostuvat lyhyehköistä matkoista, pidempiä vain poikkeustapauksissa, ja kotona/työpaikalla on latausmahdollisuus.

        Kuulisin kyllä mielellään perusteluita hankinnastaan niiltä, jotka näin tekevät?


    • Anonyymi

      Esim. lapissa ei ole mitään järkevästi toimivaa julkista liikennettä. Ei ole junia eikä ratikoita tai muuta niiden tilalle. Etäisyydet ovat erittäin pitkät ja pakkaset kovia eikä latauspisteitä ole montakaan. Sähköautolla ei tee yhtään mitään lapissa. Diesel on ainoa järkevä vaihtoehto lapin kaltaisessa ympäristössä.

      • Anonyymi

        Diesel on kyllä järkevin kaikkialla paitsi jos päivittäinen ajomatka on korkeintaan muutama kymmenen kilometriä ja pelkästään kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel on kyllä järkevin kaikkialla paitsi jos päivittäinen ajomatka on korkeintaan muutama kymmenen kilometriä ja pelkästään kaupungissa.

        Jos laitettaisiin bensa ja diesel samalla viivalle eli verotus lasketaan päästöistä ja litroista mitä auto kuluttaa co2 . Niin dieseleitä olisi huimasti enemmän kaikenlaisessa käytössä.

        Jos katsotte lava-autoja, matkailuautoja, maastureita niin bensamoottoreita ei ole koska diesel on taloudellisempi. Sama auto korvattuna bensalla ja kulutus pomppaa jopa 5L lava-autossa sadalle.

        Eli jos Toyota Hilux vie 10L sadalla kuorman kanssa niin bensakoneella hörppää 15L

        Kallista ajamista ja kylkiäisenä co2 putkestä roimasti lisää taivaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laitettaisiin bensa ja diesel samalla viivalle eli verotus lasketaan päästöistä ja litroista mitä auto kuluttaa co2 . Niin dieseleitä olisi huimasti enemmän kaikenlaisessa käytössä.

        Jos katsotte lava-autoja, matkailuautoja, maastureita niin bensamoottoreita ei ole koska diesel on taloudellisempi. Sama auto korvattuna bensalla ja kulutus pomppaa jopa 5L lava-autossa sadalle.

        Eli jos Toyota Hilux vie 10L sadalla kuorman kanssa niin bensakoneella hörppää 15L

        Kallista ajamista ja kylkiäisenä co2 putkestä roimasti lisää taivaalle.

        > Niin dieseleitä olisi huimasti enemmän kaikenlaisessa käytössä.

        Ei, vaan vähemmän. Nokilekoja suositaan nyt halvan polttoaineen muodossa. Jos verotus perustuisi päästöihin, dieselin litrahinta olisi korkeampi - kas kun litrasta dieseliä tulee enemmän CO2 grammoja kuin litrasta bensaa. Se kulutuserokin johtuu osittain siitä, että litrassa dieseliä on enemmän energiaa kuin litrassa bensaa...

        Jos CO2 lisäksi huomioidaan myös muut saasteet, etenkin NOx, niin pitäisi dieselille lätkäistä vielä saastemaksut päälle!

        Eikä ne todelliset kulutuserotkaan huimia ole. Nokipäät vaan kusettaa aina kun voivat. Kuten sinäkin juuri yritit! Eli verrataan nokilekaa, jolla ajetaan pelkkää maantieajoa bensakoneiseen autoon, jolla ajetaan paljon pätkä/kaupunki/ruuhka-ajoa.


    • Anonyymi

      Byrokratiaa tuollaiset perse maksut, vanhuksilta voi ottaa kovista eläkkeistä katetta valtion kassaan!

      • Anonyymi

        Keskimääräinen työeläke lienee tällä hetkellä jotain 1700€/kk nurkilla. Suurin osa tuon alle. Eipä niistä paljon ole otettavissa. Kovia eläkkeitä maksetaan niin harvoille, ettei niillä ole mitään merkitystä valtion menoja paikkaamaan, vaikka koko eläke otettaisiin. Nythän isoja eläkkeitä verotetaan mukavasti ja paikkaavat siten omalta osaltaan valtion menoaukkoja.


    • Anonyymi

      Nyt on aika pitää pyörät pyörimässä.
      Dieselveron, käyttövoimaveron poisto on suora selkeä tuki.

      • Anonyymi

        Ilman dieseleita ei Suomessa pyörät pyöri. Se on totta. Vaihtoehtoa ei ole.

        Jos dieselvero eli käyttövoimavero dieselautoissa, poistetaan, niin se ei ole tuki ammattiliikenteelle, vaan päinvastoin eli lisää kustannuksia. Näin jos ja kun tuon dieselvero lisättäisiin pumppuhintaan. Se nostaisi dieselin pumppuhinnan veroa hieman vajaat 26senttiä, näin joku on laskenut.

        Tuki se olisi Moottorilehden tekemien selvitysten mukaan niille, jotka ajavat alle 20tkm/vuosi ja lisäkustannus niille, jotka ajavat yli 20tkm/vuosi. Tuon noin 20tkm/vuosi ajaville muutos olisi neutraali kustannusten osalta. Nuo selvitykset tehtiin Octavia 2.0tdi:llä. Pientä vaihtelua on varmasti eri merkeillä.
        Jos tuo muutos johtaisi bensa-autojen lisääntymiseen paljon ajavien keskuudessa, mitä kyllä suuresti epäilen, niin se olisi tuhoisaa ilmastotavoitteille ja tietysti ilmastollekin kasvavien päästöjen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman dieseleita ei Suomessa pyörät pyöri. Se on totta. Vaihtoehtoa ei ole.

        Jos dieselvero eli käyttövoimavero dieselautoissa, poistetaan, niin se ei ole tuki ammattiliikenteelle, vaan päinvastoin eli lisää kustannuksia. Näin jos ja kun tuon dieselvero lisättäisiin pumppuhintaan. Se nostaisi dieselin pumppuhinnan veroa hieman vajaat 26senttiä, näin joku on laskenut.

        Tuki se olisi Moottorilehden tekemien selvitysten mukaan niille, jotka ajavat alle 20tkm/vuosi ja lisäkustannus niille, jotka ajavat yli 20tkm/vuosi. Tuon noin 20tkm/vuosi ajaville muutos olisi neutraali kustannusten osalta. Nuo selvitykset tehtiin Octavia 2.0tdi:llä. Pientä vaihtelua on varmasti eri merkeillä.
        Jos tuo muutos johtaisi bensa-autojen lisääntymiseen paljon ajavien keskuudessa, mitä kyllä suuresti epäilen, niin se olisi tuhoisaa ilmastotavoitteille ja tietysti ilmastollekin kasvavien päästöjen vuoksi.

        > Ilman dieseleita ei Suomessa pyörät pyöri. Se on totta. Vaihtoehtoa ei ole.

        Raskas kalusto on eri juttu. Siellä käytetään myös paljon tehokkaampaa puhdistustekniikkaa. Minkä seurauksena päästöt ovat kulutettua polttoainelitraa kohti paljon pienemmät.

        Tosin siinä sivussahan löytyi syy kieltää saastuttavat dieselhenkilöautot! Eihän siinä ole mitään tolkkua, että yksi henkilöauto saastuttaa yhtä paljon kuin rekka tai 10 bensakäyttöistä autoa!
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        https://yle.fi/uutiset/3-8836746

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d


    • Anonyymi

      Jos hallituksen herrat eivät suostu otta dieselveroa pois ( ihan sen takia koska miliionat ovat tärkeä tuki valtiolle ) niin ne voi tehdä toisen päin nyky aikana!!! Vaikka otta Bensa vero nyt kaikista Bensa autoista!!!
      Just tankattu 50€ diiseli alle 21 lt🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe