Corpus Pineaalin Kysta

lisämuistiako vain?

MRIssä havaittiin pieni (bout 3 mm x 5 mm) Corpus Pineaalin kysta. Sitä ei etsitty eikä odotettu joten aika ihmeissäni olen nyt ja kaipaisin kaikkea mahdollista lisätietoa.

Mikä oikeastaan on kysta, ihan vaan kasvain? Mitä harmia ko. kystasta voi olla jos se alkaa vaikka kasvamaan? Tarvitsisiko tätä kontrolloida vai voiko sen unohtaa hyvillä mielin kun ei nyt kerta mitään oireita ole? Mikä paikka tämä Corpus Pineaali nyt oikeastaan on (näin kyllä kuvista etta siellä tasan keskellä päätä se on)? Kuinka yleinen tällainen on ja onko tämä periytyvää?

Varmasti on vielä paljon mitä en edes osaa kysyä, joten jos teillä on tietoa tai linkkejä tietolähteisiin niin kuulisin niistä mielelläni!

15

11845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epilepsia partialis general...

      Löysin http://www.tohtori.fi/laakarikirja/ seuraavasta selitykset kysymillesi sanoille

      corpus pineale (epiphysis cerebri käpylisäke , käpyrauhanen) = väliaivojen takapinnalla oleva rauhanen, joka erittää vereen mm. melatoniinia

      kysta = rakkula, rakkulakasvain, nestettä tai puolikiinteää ainetta sisältävä epänormaali ontelo

      Miksi yleensä menit MRI:hin ei selviä tekstistäsi, mutta uskoisin lähetteen antaneen lääkärin osaavan ohjata sinut tarkempiin tutkimuksiin.

      • lisämuistiako vain?

        Voikohan tuollainen vaikuttaa tai olla vaikuttamatta sitten esim. tuohon melatoniinin tuotantoon? Vaikuttikos tuo melatoniini nyt sitten jotenkin masennuksiin ja mielialoihin? Olisiko tuossa kystassa syy yleiseen onnellisuuteeni? :-)

        Minulle ei oikeastaan sanottu muuta kuin että tällaisia ei enää seurata (onko niin yleinen ja harmiton, pieni tai jotain?) joten mihinkään jatkotutkimuksiin en ole menossa. Olisi vain mukavaa itse tietää tarkemmin näistä lisäpalikoista mitä aivoistani on löydetty.

        Kuinka yleisiä tällaiset ovat? Jossain luki että joka sadannella ihmisellä on tällainen, voiko pitää näin korkea luku paikkansa???

        Juuri vielä kiinnostaa perinnöllisyys, eli voisiko mahdollisesti vanhempiani ja sisaruksiani vaivaavat migreenit johtua jollain satunnaista suuremmalla todennäköisyydellä mahdollisesta aivo kystasta nyt kun sellainen kerta heidän sukulaisellaan on havaittu?

        Selvennetään vielä että MRIssä olin ihan vain koehenkilönä, eli mitään epäiltyjä sairauksia, oireita, hoitavia lääkäreitä tai lähetteitä ei ole. Tuli kyllä löydöksen jälkeen punkkupullo korkattua ja mietittyä elämän syvimpiä tarkoituksia ja tätä tuuria ettei pahemmasta ole kysymys :-)


      • Epilepsia partialis general...
        lisämuistiako vain? kirjoitti:

        Voikohan tuollainen vaikuttaa tai olla vaikuttamatta sitten esim. tuohon melatoniinin tuotantoon? Vaikuttikos tuo melatoniini nyt sitten jotenkin masennuksiin ja mielialoihin? Olisiko tuossa kystassa syy yleiseen onnellisuuteeni? :-)

        Minulle ei oikeastaan sanottu muuta kuin että tällaisia ei enää seurata (onko niin yleinen ja harmiton, pieni tai jotain?) joten mihinkään jatkotutkimuksiin en ole menossa. Olisi vain mukavaa itse tietää tarkemmin näistä lisäpalikoista mitä aivoistani on löydetty.

        Kuinka yleisiä tällaiset ovat? Jossain luki että joka sadannella ihmisellä on tällainen, voiko pitää näin korkea luku paikkansa???

        Juuri vielä kiinnostaa perinnöllisyys, eli voisiko mahdollisesti vanhempiani ja sisaruksiani vaivaavat migreenit johtua jollain satunnaista suuremmalla todennäköisyydellä mahdollisesta aivo kystasta nyt kun sellainen kerta heidän sukulaisellaan on havaittu?

        Selvennetään vielä että MRIssä olin ihan vain koehenkilönä, eli mitään epäiltyjä sairauksia, oireita, hoitavia lääkäreitä tai lähetteitä ei ole. Tuli kyllä löydöksen jälkeen punkkupullo korkattua ja mietittyä elämän syvimpiä tarkoituksia ja tätä tuuria ettei pahemmasta ole kysymys :-)

        En osaa kyllä mennä sanomaan juuta enkä jaata tuohon melatoniinin vaikuttamiseen, yleisyyteen tai perinnöllisyyteen. Pahoittelen. Toivottavasti joku muu osaisi valaista hieman asiaa.

        Sen verran löysin netistä sanalla melatoniini, että se vaikuttaa mielialaan, vuorokausirytmiin, toimii antioksidanttina ja hidastaa ikääntymisen aiheuttamia muutoksia elimistössä. Nämähän tietty pitäisi muistaa sieltä biologian tunneilta jo, mutta kun on jo vähän vierähtänyt siitäkin aikaa ;)

        Itselläni on myös kysta, tosin silmässä. Sitä seurattiin varmaan 10 vuotta Meilahdessa ja miksikään se ei siitä muuttunut koko aikana. Siellä on ja pysyy. Jos se kasvaisi, niin kuulemma huomaisin sen heti näkökentän huononemisena. Onneksi ei ole muuttunut :) Olisi nimittäin leikkaus sen jälkeen edessä. Jaiks! Sanoivat, että on mahdollisesti ollut siellä syntymästä saakka :)


      • lisämuistia...
        Epilepsia partialis general... kirjoitti:

        En osaa kyllä mennä sanomaan juuta enkä jaata tuohon melatoniinin vaikuttamiseen, yleisyyteen tai perinnöllisyyteen. Pahoittelen. Toivottavasti joku muu osaisi valaista hieman asiaa.

        Sen verran löysin netistä sanalla melatoniini, että se vaikuttaa mielialaan, vuorokausirytmiin, toimii antioksidanttina ja hidastaa ikääntymisen aiheuttamia muutoksia elimistössä. Nämähän tietty pitäisi muistaa sieltä biologian tunneilta jo, mutta kun on jo vähän vierähtänyt siitäkin aikaa ;)

        Itselläni on myös kysta, tosin silmässä. Sitä seurattiin varmaan 10 vuotta Meilahdessa ja miksikään se ei siitä muuttunut koko aikana. Siellä on ja pysyy. Jos se kasvaisi, niin kuulemma huomaisin sen heti näkökentän huononemisena. Onneksi ei ole muuttunut :) Olisi nimittäin leikkaus sen jälkeen edessä. Jaiks! Sanoivat, että on mahdollisesti ollut siellä syntymästä saakka :)

        Eli nyt mulla on hyvä tekosyy valvoa öisin ja nukkua pitkään aamulla kun 'mulla vähän noi melatoniini tasot heittelee'. Mahtaiskohan pomo ymmärtää? ;-)

        Sulla se onni varmaan että luulisi silmään pääsevän käsiksi helpommin kuin että jos pitäisi aivoja ronkkia. Olenkin miettinyt että jos tuo pitäisi tuolta keskeltä päätä joskus poistaa, mentäisiinkö sinne kitalaesta (lyhyempi matka?) vai ihan päälaen kautta? Hrrr, aika karsea ajatus tuollainen leikkaus tosin ja onneksi ymmärtääkseni aika kaukainenkin.

        Ja aika hauskakin ajatus on, että voikohan tollaisesta kasvustosta edes teoriassa olla mitään hyötyä esim. juuri niin että vaikka blokkaisi jonkun masennus aineen tuotoksen kehossa? Onkohan tuon olemassa olo vaikuttanut jotenkin persoonallisuuteeni? Ei kai siellä mitään täysin tyhjää tilaa ole joten jotain tuollainen kysta varmasti painaa ja johonkin vaikuttaa??

        Sanoivat että tuo minunkin 'lisämuisti palikka' on voinut olla asennettuna jo syntymästä asti.


      • tpi
        lisämuistia... kirjoitti:

        Eli nyt mulla on hyvä tekosyy valvoa öisin ja nukkua pitkään aamulla kun 'mulla vähän noi melatoniini tasot heittelee'. Mahtaiskohan pomo ymmärtää? ;-)

        Sulla se onni varmaan että luulisi silmään pääsevän käsiksi helpommin kuin että jos pitäisi aivoja ronkkia. Olenkin miettinyt että jos tuo pitäisi tuolta keskeltä päätä joskus poistaa, mentäisiinkö sinne kitalaesta (lyhyempi matka?) vai ihan päälaen kautta? Hrrr, aika karsea ajatus tuollainen leikkaus tosin ja onneksi ymmärtääkseni aika kaukainenkin.

        Ja aika hauskakin ajatus on, että voikohan tollaisesta kasvustosta edes teoriassa olla mitään hyötyä esim. juuri niin että vaikka blokkaisi jonkun masennus aineen tuotoksen kehossa? Onkohan tuon olemassa olo vaikuttanut jotenkin persoonallisuuteeni? Ei kai siellä mitään täysin tyhjää tilaa ole joten jotain tuollainen kysta varmasti painaa ja johonkin vaikuttaa??

        Sanoivat että tuo minunkin 'lisämuisti palikka' on voinut olla asennettuna jo syntymästä asti.

        Tuollaisia kystia aina joskus löytyy ihan sattumalta, ja mitään yhteyttä oman kokemuksen mukaan sillä minkä vuoksi pään kuvaus on tehty ja kystan löytymisellä ei ole, eli yhtä usein löytyy kystia on kuvaus tehty sitten tapaturman vuoksi, aivoverenkiertohäiriöiden tai päänsäryn vuoksi - eli tuskin mihinkään näistä oireista kystalla on yhteyttä. Lääketieteessähän ei mikään ole 100% varmaa, mutta on erittäin epätodennäköistä että tuollaisella kystalla olisi vaikutusta melatoniiniaineenvaihduntaan, ja käytännösää lähes varmaa, että migreeneihin sillä ei ole mitään vaikutusta. Pahentuminenkin tai kasvaminen on erittäin epätodennäköistä, tavallisesti ei katsota olevan mitään aihetta seurantakuvauksiin tai muihin tutkimuksiin.


      • lisämuistia...
        tpi kirjoitti:

        Tuollaisia kystia aina joskus löytyy ihan sattumalta, ja mitään yhteyttä oman kokemuksen mukaan sillä minkä vuoksi pään kuvaus on tehty ja kystan löytymisellä ei ole, eli yhtä usein löytyy kystia on kuvaus tehty sitten tapaturman vuoksi, aivoverenkiertohäiriöiden tai päänsäryn vuoksi - eli tuskin mihinkään näistä oireista kystalla on yhteyttä. Lääketieteessähän ei mikään ole 100% varmaa, mutta on erittäin epätodennäköistä että tuollaisella kystalla olisi vaikutusta melatoniiniaineenvaihduntaan, ja käytännösää lähes varmaa, että migreeneihin sillä ei ole mitään vaikutusta. Pahentuminenkin tai kasvaminen on erittäin epätodennäköistä, tavallisesti ei katsota olevan mitään aihetta seurantakuvauksiin tai muihin tutkimuksiin.

        Vaikka aina sanotaan ettei netistä löytyvää tietoa pitäisi uskoa, niin minä kyllä olen valmis tuon tpi:n kirjoituksen täysin sisäistämään, kiitos siitä :-)

        Varsinkin tuo migreeniyhteyden poisto on sikäli huojentavaa ettei tarvitse sen puhkeamista pelätä (kun on sivusta paria migreenipotilasta seurannut niin ei todellakaan tee siihen osaan mieli).


      • Anonyymi
        lisämuistiako vain? kirjoitti:

        Voikohan tuollainen vaikuttaa tai olla vaikuttamatta sitten esim. tuohon melatoniinin tuotantoon? Vaikuttikos tuo melatoniini nyt sitten jotenkin masennuksiin ja mielialoihin? Olisiko tuossa kystassa syy yleiseen onnellisuuteeni? :-)

        Minulle ei oikeastaan sanottu muuta kuin että tällaisia ei enää seurata (onko niin yleinen ja harmiton, pieni tai jotain?) joten mihinkään jatkotutkimuksiin en ole menossa. Olisi vain mukavaa itse tietää tarkemmin näistä lisäpalikoista mitä aivoistani on löydetty.

        Kuinka yleisiä tällaiset ovat? Jossain luki että joka sadannella ihmisellä on tällainen, voiko pitää näin korkea luku paikkansa???

        Juuri vielä kiinnostaa perinnöllisyys, eli voisiko mahdollisesti vanhempiani ja sisaruksiani vaivaavat migreenit johtua jollain satunnaista suuremmalla todennäköisyydellä mahdollisesta aivo kystasta nyt kun sellainen kerta heidän sukulaisellaan on havaittu?

        Selvennetään vielä että MRIssä olin ihan vain koehenkilönä, eli mitään epäiltyjä sairauksia, oireita, hoitavia lääkäreitä tai lähetteitä ei ole. Tuli kyllä löydöksen jälkeen punkkupullo korkattua ja mietittyä elämän syvimpiä tarkoituksia ja tätä tuuria ettei pahemmasta ole kysymys :-)

        Hei. Jos ikinä saat tän, niin keskustelisin mielelläni kanssasi tästä ”kystastasi”, jonka oletan olevan ennenkin ”organ”. ”Oireet” olivat myös tosi erikoiset...


      • Anonyymi
        lisämuistia... kirjoitti:

        Eli nyt mulla on hyvä tekosyy valvoa öisin ja nukkua pitkään aamulla kun 'mulla vähän noi melatoniini tasot heittelee'. Mahtaiskohan pomo ymmärtää? ;-)

        Sulla se onni varmaan että luulisi silmään pääsevän käsiksi helpommin kuin että jos pitäisi aivoja ronkkia. Olenkin miettinyt että jos tuo pitäisi tuolta keskeltä päätä joskus poistaa, mentäisiinkö sinne kitalaesta (lyhyempi matka?) vai ihan päälaen kautta? Hrrr, aika karsea ajatus tuollainen leikkaus tosin ja onneksi ymmärtääkseni aika kaukainenkin.

        Ja aika hauskakin ajatus on, että voikohan tollaisesta kasvustosta edes teoriassa olla mitään hyötyä esim. juuri niin että vaikka blokkaisi jonkun masennus aineen tuotoksen kehossa? Onkohan tuon olemassa olo vaikuttanut jotenkin persoonallisuuteeni? Ei kai siellä mitään täysin tyhjää tilaa ole joten jotain tuollainen kysta varmasti painaa ja johonkin vaikuttaa??

        Sanoivat että tuo minunkin 'lisämuisti palikka' on voinut olla asennettuna jo syntymästä asti.

        Mä näkisin et meit on useampi ihmislaji kuten aina ollutkin. Nyt ois vallitsevana Homo Sapiens, sit Homo Neandralis (sen verran halliseva geeni, että tarpeex ku on ni edustaa jo eri lajii... ) ja sit Ois viel tää Homo Deus....


    • sonata

      miks kukaan ei anna oikeita vastauksia? sain vasta titää et sellanen on päässä!!

      • päässä

        Itsellänikin on sellainen päässä. Ei kuulemma aiheuta jatkotoimenpiteitä. Soittakaa vaan rohkeasti tutkimuksen tehneelle ja kysykää onko syytä huoleen. Jos olisi niin kyllä ne yleensä ohjaa jatkotutkimuksiin.


      • Sirkkeli84
        päässä kirjoitti:

        Itsellänikin on sellainen päässä. Ei kuulemma aiheuta jatkotoimenpiteitä. Soittakaa vaan rohkeasti tutkimuksen tehneelle ja kysykää onko syytä huoleen. Jos olisi niin kyllä ne yleensä ohjaa jatkotutkimuksiin.

        Minulla myös todettu 1,4cm pineaali kysta. Paljon en ole tietoa saanut. Epilepsia myös todettu, mutta asialla ei kuulema ole yhteyttä.. Ihmetyttää kyllä jos normaali käpyrauhanen on vain 0,2cm.. niin miten se sittenmahtuukin aivoissa olemaan.


    • mimmu-rouva

      Se mahtuu sielä olemaan ja sen annetaan olla koska ei ole syytä sitä leikata/kontrolloida.
      Kystä on ihan vaan nesterakkula. Se tulee ja menee omia aikojaan, ja todella harvoin aiheuttaa mitään ongelmaa. Varsinkin kun se on sielä käpytumakkeessa niin sillä on tilaa olla ja vaikka kasvaakkin sielä. Ei vaikuta mihinkään hormooneihin yms.
      Olen tästä keskustellut töölössä neurokirurgin kanssa joka leikkasi mulla chiarin takia päätä.

      Ole huoleti. Se on sielä ja anna sen olla. Voi olla että se on ollut sielä jo kun oot ollut äitees masussa.

      ELi unohda ja jatka eloa sen osalta.

    • Aulis

      Mitä tarkoittaa orakysta silmässä?

    • Anonyymi

      Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itselläni löydetty myös. Miten ihmeessä kysta on paikkansa valinnut? Miten ja milloin se on sinne syntynyt, ja miksi? Syyllinen unettomuuteeni? Syntynyt lääkeaineista? Onko se kiltisti? blaah.

    • Anonyymi

      Näitä on leikattu maailmalla hyvin tuloksin. Ei se ole aina niin yksioikoista kuin mitä oppikirjoissa on opetettu. Jos pineaalinystan poistoperaatioista on raportoitu hyviä tuloksia niin ei niitä voi vaan jättää huomiotta. Jos vuosikausien kärsimys häviää tai lievenee yhdellä leikkauksella niin silloin niissä on oltava perää. Kustannussyiden ja leikkaamattomuusperinteen takia näitä ei todennäköisesti lähdetä leikkaamaan vaikka sillä voitaisiin helpottaa potilaiden päänsärkyjä ja muita oireita sillä tästä on kliinisiä todisteita runsaasti.

      Aiemmin aivoleikkaukset olivat ennen riskialttiimpia jolloinka jokaista pienempää vaivaa ei kannattanut lähteä operoimaan. Kuitenkin onko elämää invalidisoiva jatkuva päänsärky, muistiongelmat, lukemisvaikeudet enää pikkuvaivoja joita voidaan assosioida pineaalikystaan? Kyllä asiaa tulisi tutkia enemmän. Lääketiede muuttuu uuden tarkemman tutkimustiedon perusteella.

      https://muschealth.org/health-professionals/progressnotes/2018/spring/features/pineal-cysts

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe