Käytätkö itsepalvelukassaa?

Minä käytän, jos ei ole kuin muutama ostos. Tunnen hieman huonoa omaatuntoa sen vuoksi, että nämäkin laitteet vievät jonkun työpaikan. Onneksi vielä näillä kassoilla on opastajat, joten työllistää siinä mielessä ainakin vielä jonkun.

Itsepalvelukassa on kyllä näppärä vai mitä mieltä olet?

82

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Not.

      Kannatan ip-kassoja, nopeita ja käteviä, kunhan ihmiset oppii käyttään niitä. Tokikin automaattikaupat automaattirahastuksineen on sitten tulevaisuus, tai niitä iteasiassa on kai jo suomessakin..

      Niin, mä siis en käytä, syystä että ip- kassoilta ei voi ostaa tupakkia, eikä keskikaljaa. Kuitenkin vähintään toista pitää ostaa joka kauppareissulla. Käyn aika harvoin kaupassa.

      Tässä yhteydessä pitää mainostaa Alepan kauppakassia. Noh, ei sieltäkään tosin saa tupakkia, eikä kaljaa. Mutta jos niitten osalta on varautunut, se ylivoimaisesti paras tapa hoidella kauppa asioita. Nettitilaus, sovittuna aikana poika nostaa ostokset tuulikaappiin. Maksaa kympin. Ei kulu pensaa, ei kulu aikaa, ei tarvi kierrellä kaupassa, ei tarvi pakkailla, ei roudata kasseja, ei kuunnella kirkuvia kakaroita, kunhan siirtää ostokset kaappeihin.

      Tollanen kotiintoimitus menee tulevaisuudessa automaattiseksi. Tekoäly seuraa jääkaapin sisältöä, oppimisen kautta osaa tilata tavarat, joku robo käy pakkaan net kaappiin himassa. Lasku menee automaattisesti tililtä.

      Muistui mieleen. Joitamia vuosia sitten olin motissa mökillä, hirveesti lunta ja auto kiinni kinoksessa. Ekana loppui kaljat. Sitten loppui tupakit. No ruokaa oli rutkasti, mutta kun vessapaperi loppui, piti tilata taksi kujansuuhun ja lähteä kahlaamaan kelkan kanssa.

      Ostoksia voi tehdä monilla tavoilla. Ip- kassat ihan ok.

      =DW=

      • Taas tuli yksi hyvä syy, miksi kannatti lopettaa tupakanpoltto. Itse tein tällaisen oivalluksen 8 vuotta sitten ja uskon jo olevani kuivilla.

        Itsepalvelukassa on tosi helppo ja ennen kaikkea nopea, kun useimmiten meikäläisella ei ole kuin muutama ostos. Rouva hoitaa ruokapuolen ja tulee kauppaan pidemmän ostoslistan kanssa.

        Tärkeysasioitahan suomi-miehelle on monasti kaljat, tupakat ja makkarat. Mutta vielä niitäkin tärkeämpää on vessapaperi, hehee.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Taas tuli yksi hyvä syy, miksi kannatti lopettaa tupakanpoltto. Itse tein tällaisen oivalluksen 8 vuotta sitten ja uskon jo olevani kuivilla.

        Itsepalvelukassa on tosi helppo ja ennen kaikkea nopea, kun useimmiten meikäläisella ei ole kuin muutama ostos. Rouva hoitaa ruokapuolen ja tulee kauppaan pidemmän ostoslistan kanssa.

        Tärkeysasioitahan suomi-miehelle on monasti kaljat, tupakat ja makkarat. Mutta vielä niitäkin tärkeämpää on vessapaperi, hehee.

        Laiskuuteni huippuvaiheessa käytän surutta k-marketin verkkopalvelua; valitsen kamat netissä, klick, valitsen toimituspäivän ja kellonajan, klick ja maksu lähetystä vastaanotettaessa.
        Seuraavana päivänä tai ylihuomenna soi ovikello ja kauppias kantaa laatikot sisälle, olen varannut tasarahan esim 124,55 ja annan ne kauppiaalle. Se on siinä.
        Ostokset tulevat 15 kilometrin päästä.

        Toinen, käyn tuossa kylillä fillarilla (jopa potkurilla jos kelit sallii) (1.4 km) jommassa kummassa puljussa ja ostan mitä ostan. Maksan kassalla, käteisellä.

        Kolmas, otan vetokärryn, hyppään bussiin ja menen lähikaupungin Cittariin. Kärryn reppu täyteen, maksan käteisellä.

        Neljäs, sosiaalisena eläimenä olen verkostoitunut lähiympäristöön, joten minulle on tarjolla jopa neljä autokyytiä, pyyteettä ilman korvauksia lähteä asioille.

        Tottakai teen vastapalveluitakin tai huomioin ihmisiä eri tavoin vaikka matkatuliaisina. Tupakka ja viina ovat varmoja sisäänveto tuotteita niin sanoakseni. Tosin en tiedä milloin ihmiset ylipäätään juo. Olen asunut tässä lähiössä reilun vuoden enkä ole nähnyt yhtään humalaista tässä enkä kylillä. Ehkä täällä on sitten ankarasti kaappijuoppoja.


    • Juu, jos vain muutama ostos ehdottomasti käytän. Pääsee nopeammin kassalle.

      • Varmasti nopeuttavat asiointia. Itse en viitsi alkaa suurempi ostoskärryllisiä naputtamaan niiden kautta, vain pikaostokset.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Varmasti nopeuttavat asiointia. Itse en viitsi alkaa suurempi ostoskärryllisiä naputtamaan niiden kautta, vain pikaostokset.

        Sama täällä. Maitopurkin, hedelmien ja leivän kana ei viitsi jonottaa palvelukassalle vaan näpytän itse tuotteet itsepalvelukassaan. Eilen esimerkiksi pääsin satunnaistarkastukseen kun kassa ilmoitti että kutsutaan myyjä paikalle satunnaistarkistusta varten. :D.


      • siilivain kirjoitti:

        Sama täällä. Maitopurkin, hedelmien ja leivän kana ei viitsi jonottaa palvelukassalle vaan näpytän itse tuotteet itsepalvelukassaan. Eilen esimerkiksi pääsin satunnaistarkastukseen kun kassa ilmoitti että kutsutaan myyjä paikalle satunnaistarkistusta varten. :D.

        Yllättävän hyvät ohjeet itsepalvelukassoilla ja tällainen vanha mieskin osaa tehdä sen oikein. Satunnaistarkastukseen en ole koskaan joutunut.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Yllättävän hyvät ohjeet itsepalvelukassoilla ja tällainen vanha mieskin osaa tehdä sen oikein. Satunnaistarkastukseen en ole koskaan joutunut.

        Mun kohdalle nakki on napsahtanut pariinkin otteeseen mutta mikäpä siinä. Saahan ne muutamat ostokset tarkistaa kun omatunto on puhdas ja kassissa ne tavarat mitkä on maksanutkin :).


    • Anonyymi

      En käytä. Maksan mielelläni hieman enemmän että saan kauniin kassaneidin kanssa vaihtaa katseita. Ja siinä samalla työllistää neidin.

      Eikä ne hinnat siitä mihinkään tipu vaikka kassaneidit laitettaisiin pihalle, omistaja käärii vaan isomman bonuksen.

      • En ole missään nähnyt luvattavan hintojen laskemista itsepalvelukassojen vuoksi. Eiköhän ne tule meitä palvelemaan ja nopeuttamaan ostosten tekoa.

        Kassaneidin kanssa pitää aina myös vähän jutella, ei pelkästään katsella. Mikäli saa hymyn irtoamaan, tuntee itsensä lähes nuoreksi mieheksi.


      • Anonyymi

        Oletan.

        Jossain vaiheessa palvelukassoille tulee palvelumaksut. Tolleenhan automatisointi alkoi pankeissakin.

        =DW=


      • No kuka se on kuvitellutkaan et sen takia hinnat tippuis. Henkilökunnan palkoissa siinä on tarkoitus säästää.


      • Uein he kyllä ovat rouvia ja kassalla saattaa istua partanaamainen mies :). Haluatteko saada hänet hymyilemään ja vaihtaaan katseita :DD.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletan.

        Jossain vaiheessa palvelukassoille tulee palvelumaksut. Tolleenhan automatisointi alkoi pankeissakin.

        =DW=

        On mahdollista, mutta en kuitenkaan pysty näkemään kauppaa, jossa kaikki kassat olisivat itsepalvelukassoja.


      • siilivain kirjoitti:

        Uein he kyllä ovat rouvia ja kassalla saattaa istua partanaamainen mies :). Haluatteko saada hänet hymyilemään ja vaihtaaan katseita :DD.

        Eikä niiden kauniisti hymyilevien neitojenkaan sukupuolesta voi ihan varma, nykyään pojat ovat tyttöjä ja tytöt poikia ja on jopa niitä, jotka eivät ole kumpaakaan sukupuolta.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        On mahdollista, mutta en kuitenkaan pysty näkemään kauppaa, jossa kaikki kassat olisivat itsepalvelukassoja.

        Nyt näet:

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.439631

        Toi tosin kai meni vuodessa konkurssiin, mutta jaappanissa jne noita on paljonkin. Ihan nykypäivää.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt näet:

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.439631

        Toi tosin kai meni vuodessa konkurssiin, mutta jaappanissa jne noita on paljonkin. Ihan nykypäivää.

        =DW=

        Ohhoh!

        Enpä olisi uskonut. Ehkä muitakin kyynisiä suomalaisia, jos on kerran mennyt konkkaan? Ihan varmaan on tulevaisuutta, en epäile yhtään.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Eikä niiden kauniisti hymyilevien neitojenkaan sukupuolesta voi ihan varma, nykyään pojat ovat tyttöjä ja tytöt poikia ja on jopa niitä, jotka eivät ole kumpaakaan sukupuolta.

        Maailma muuttuu........................



      • siilivain kirjoitti:

        Toivottavasti kuitenkin sitten säilyttävät kauppojen infopisteet.

        Niin ja yleensäkin henkilökunnan, koska melkein joka reissulla joutuu jotain kysymään. Ei tahdo löytää hyllyistä tavaroita, kun kaupoilla on sellainen ihmetapa, että vaihtelevat järjestystä aika ajoin ja siinä sitten ollaan vähän aikaa sormi suussa, heh.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Niin ja yleensäkin henkilökunnan, koska melkein joka reissulla joutuu jotain kysymään. Ei tahdo löytää hyllyistä tavaroita, kun kaupoilla on sellainen ihmetapa, että vaihtelevat järjestystä aika ajoin ja siinä sitten ollaan vähän aikaa sormi suussa, heh.

        Mitä? Voidaanhan sitäkin tehtävää varten laittaa joku pääte johon näppäilemällä saa hyllynumerolla tietää että missä mitäin tavaraa on. Eihän siihen nyt inhimillistä ihmistä vaadita :).


      • siilivain kirjoitti:

        Mitä? Voidaanhan sitäkin tehtävää varten laittaa joku pääte johon näppäilemällä saa hyllynumerolla tietää että missä mitäin tavaraa on. Eihän siihen nyt inhimillistä ihmistä vaadita :).

        Heh, olen muutaman kerran käynyt Ikeassa ostoksilla ja kyllä minua ihan oikeasti harmittaa etsiä sieltä alakkerrasta koodien kanssa sitä oikeata tavaraa. Sitten vielä sen joutuu kokoamaan itse kotona huonosti tehdyillä ohjeilla. Maailma muuttuu tosiaan.

        Kyllä se on tärkeätä, että ruokakaupoista löytyy henkilökuntaa ja soisi sitä löytyvään muualtakin. Itse en vielä ole valmis menemään kokonaan nettiin ostoksien yms kanssa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Heh, olen muutaman kerran käynyt Ikeassa ostoksilla ja kyllä minua ihan oikeasti harmittaa etsiä sieltä alakkerrasta koodien kanssa sitä oikeata tavaraa. Sitten vielä sen joutuu kokoamaan itse kotona huonosti tehdyillä ohjeilla. Maailma muuttuu tosiaan.

        Kyllä se on tärkeätä, että ruokakaupoista löytyy henkilökuntaa ja soisi sitä löytyvään muualtakin. Itse en vielä ole valmis menemään kokonaan nettiin ostoksien yms kanssa.

        Juu kyllä ainaski liha- ja kalatiskillä on kiva jos siellä on asuiantuntija tiskin takana myymässä ja neuvomassakin ja antamassa vinkkejä.


    • Anonyymi

      1eero

      Voi olla että opettelen käyttämään, käyn kaupassa kahdenviikon välein jolloin kärri on tännä tavaraa, ei kokemusta kuinka sujuu ettei sekoile.
      Voi myös tulla kysymykseen tilata ruuat kotiin kuljetettuna, ei tule sen kalliimmaksi mitä taksi, oon ollut jonkun vuoden ilman omaa autoa. Vähän tutkinut tuota tilaamista se käy kätevästi eikä tarvii raahata kassikuormaa kerrostalon rappuja kun ei hissiä.

      • Käyttö ei todellakaan ole vaikeata, mutta itse en käytä silloin, kun ostoskärryssä on enemmän. Laitan siitä itsepalvelukassasta ostokset suoraan omaan kassiini. Jos olisi enemmän voisi mennä sähläämiseksi, eikä ole mukava jos kaupassa tulee hiki ostoksia tehdessä.

        Työkaveri on nuoren perheen isä ja kehuu kovasti tuota kotiinkuljetusta. Yhtä tuskaa kuulemma käydä kaupassa lasten kanssa, säästyy monelta itkulta ja hammasten kiristelyltä. Itsellä ei silti koskaan ollut jälkikasvun kanssa mitään ongelmaa kaupassa. Yksilöllistä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Käyttö ei todellakaan ole vaikeata, mutta itse en käytä silloin, kun ostoskärryssä on enemmän. Laitan siitä itsepalvelukassasta ostokset suoraan omaan kassiini. Jos olisi enemmän voisi mennä sähläämiseksi, eikä ole mukava jos kaupassa tulee hiki ostoksia tehdessä.

        Työkaveri on nuoren perheen isä ja kehuu kovasti tuota kotiinkuljetusta. Yhtä tuskaa kuulemma käydä kaupassa lasten kanssa, säästyy monelta itkulta ja hammasten kiristelyltä. Itsellä ei silti koskaan ollut jälkikasvun kanssa mitään ongelmaa kaupassa. Yksilöllistä.

        Noilla itsepalvelukassoilla on laskutilaa postimerkin verran joten sekään ei innosta itsepalvelukassoille isompien tavaramäärien kanssa.


      • Nuoremmalle väelle tuo ruokien kotiinkuljetus on ihn tätä päivää, tilaavat yksittäisiä aterioitakin tuosta vaan. Varmaan tuolla systeemillä heräteostoksetkin loppuvat ja pitää miettiä tarkemmin mitä pitää ostaa.


      • siilivain kirjoitti:

        Nuoremmalle väelle tuo ruokien kotiinkuljetus on ihn tätä päivää, tilaavat yksittäisiä aterioitakin tuosta vaan. Varmaan tuolla systeemillä heräteostoksetkin loppuvat ja pitää miettiä tarkemmin mitä pitää ostaa.

        Just niin, joutuu valikoimaan tarkemmin. Ihan samalla tavalla siinä noukitaan ostokset erilaisista listoista ja täytyy harkita ihan oikeasti mitä tarvitsee. Kaupassa sentään voi viedä takaisin hyllyyn ostoskorista, jos tulikin sellaista mitä ei halua.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Nuoremmalle väelle tuo ruokien kotiinkuljetus on ihn tätä päivää, tilaavat yksittäisiä aterioitakin tuosta vaan. Varmaan tuolla systeemillä heräteostoksetkin loppuvat ja pitää miettiä tarkemmin mitä pitää ostaa.

        1eero

        Joo monasti käy kun menee kauppaan ja aatellu ostavansa vähän mutta on käynyt toisin.

        Joo, alan tosissaa käyttää kotiin kuljetusta ainakin välillä, usein kun käyn kandenviikon välein on tavaraa niin ettei saa yhdellä kertaa kannettua kerrostalon kolmanteen kerrokseen, se mikä menee taksiin riittää kotiin kuljetus hintaan, voi senkin ajan löhötä sohvalla.
        Erikois juttuja voi ostaa pakkaseen kun käy omatoimisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        1eero

        Joo monasti käy kun menee kauppaan ja aatellu ostavansa vähän mutta on käynyt toisin.

        Joo, alan tosissaa käyttää kotiin kuljetusta ainakin välillä, usein kun käyn kandenviikon välein on tavaraa niin ettei saa yhdellä kertaa kannettua kerrostalon kolmanteen kerrokseen, se mikä menee taksiin riittää kotiin kuljetus hintaan, voi senkin ajan löhötä sohvalla.
        Erikois juttuja voi ostaa pakkaseen kun käy omatoimisesti.

        Niin tai jääpi ostamatta sekin mitä olisi pitänyt kun ei tehnyt kauppalistaa :D.

        Kotiinkuljetus on jees mutta on muitakin vaihtoehtoja kuin löhötä soffalla :). "Sekin aika" :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Nuoremmalle väelle tuo ruokien kotiinkuljetus on ihn tätä päivää, tilaavat yksittäisiä aterioitakin tuosta vaan. Varmaan tuolla systeemillä heräteostoksetkin loppuvat ja pitää miettiä tarkemmin mitä pitää ostaa.

        Hyvä muistutus.

        Kehuin tossa ylempänä kotiintilaamista. Mutta tosi on, siinä helpolla säästää paljonkin rahaa, kun miettii tilauksen, eikä heräteostona roudaa himaan mitään tarpeetonta.

        Sitäpaitsi, kun tässä muutenkin tilaa netistä melkein kaiken, miks pitäis hikoilla päivittäisostosten kans? Ja vaikka hyvin monet ylempänä hehkuttaneet "asiakaspalveluhenkilöitä". mä en ole kiinnostunut myyjistä mitenkään. Voihan se joillekin olla viikon tähtihetki ja ainoo sosiaalinen kontakti, mutta jos ite tarvin seuraa, en hae sitä kaupasta.

        Ai niin. Koitin äsken ostaa sittarista sytkärin kiviä infosta. Piti ensin selittää tyttöiselle, mitä net on ja miltä pakkaus näyttää. Ei kuulunut tuotevalikoimiin. Se toi tuotetieto on myyjillä erittäin usein aivan katteluksessa, koitappa ostaa jotain vempelettä ja utele ominaisuuksista, hö. Myyjä avaa maahantuojan kotisivun ja alkaa sieltä lukemaan, saman voi tehdä ite kotona sohvalla ja jopa vertailla eri tuotteita keskenään.------

        Niinno, pitää ostaa yks läppäri, ei tulis mieleenkään mennä mihinkään liikkeeseen katteleen ja neuvottelemaan "asiakaspalveluhenkilöitten" kanssa. Koneesta valittu muutma vaihtoehto muutamasta kaupasta, niistä teen valinnan. Ja tilaan netistä.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä muistutus.

        Kehuin tossa ylempänä kotiintilaamista. Mutta tosi on, siinä helpolla säästää paljonkin rahaa, kun miettii tilauksen, eikä heräteostona roudaa himaan mitään tarpeetonta.

        Sitäpaitsi, kun tässä muutenkin tilaa netistä melkein kaiken, miks pitäis hikoilla päivittäisostosten kans? Ja vaikka hyvin monet ylempänä hehkuttaneet "asiakaspalveluhenkilöitä". mä en ole kiinnostunut myyjistä mitenkään. Voihan se joillekin olla viikon tähtihetki ja ainoo sosiaalinen kontakti, mutta jos ite tarvin seuraa, en hae sitä kaupasta.

        Ai niin. Koitin äsken ostaa sittarista sytkärin kiviä infosta. Piti ensin selittää tyttöiselle, mitä net on ja miltä pakkaus näyttää. Ei kuulunut tuotevalikoimiin. Se toi tuotetieto on myyjillä erittäin usein aivan katteluksessa, koitappa ostaa jotain vempelettä ja utele ominaisuuksista, hö. Myyjä avaa maahantuojan kotisivun ja alkaa sieltä lukemaan, saman voi tehdä ite kotona sohvalla ja jopa vertailla eri tuotteita keskenään.------

        Niinno, pitää ostaa yks läppäri, ei tulis mieleenkään mennä mihinkään liikkeeseen katteleen ja neuvottelemaan "asiakaspalveluhenkilöitten" kanssa. Koneesta valittu muutma vaihtoehto muutamasta kaupasta, niistä teen valinnan. Ja tilaan netistä.

        =DW=

        No voipi olla että kaikilla ei netin käyttötaito ole samaa luokkaa kuin sinulla. Varsinkaan vanhemmalla ikäryhmällä. Ja moni varmaan asioi mieluiten jonkin henkilön kuin netin kanssa. Meitä on niin moneen lähtöön.


      • siilivain kirjoitti:

        Noilla itsepalvelukassoilla on laskutilaa postimerkin verran joten sekään ei innosta itsepalvelukassoille isompien tavaramäärien kanssa.

        Tuo on ihan totta siitä tilasta, joka on varattu ostoksia varten itsepalvelukassoilla. Todella pieni ja olematon läntti. Se voi olla tietysti ihan tarkoituksellakin, ettei juututtaisi niiden isompien tavaramäärien kanssa itsepalvelukassalle.


    • Anonyymi

      joskus tulee käytettyä kun ei ole paljoa ostoksissa, hyvin nopeaa ja sujuvaa on silloin eikä tarvitse jonoissa aikaansa kuluttaa. Ja samasta syystä en maksa käteisellä, hidasta ja aikaavievää ja omat kulunsa siitä kauppiaallekin tulee.

      • PorvoonParoni

        En vielä ole siirtynyt vakikäyttäjäksi, kuten käytän myös rahaa enkä oikein tiedä tuleeko siitä loppujen lopuksi kauppiaalle pankkikorttia enemmän kuluja? Ihan hyvä hakea välillä automaatista rahaa, kun vielä sitä jossakin tarvitaan. Vähemmän tosin!


    • Anonyymi

      Käytän itsepalvelukassaa.Se on aivan hyvä asia että poistuu sellaiset työpaikat joihin valitaan sukupuolen tai nuoren iän perusteella.Vanhempana sitä huomaa että ikärasismin takia ei löydy töitä.

      • Lähikaupassani isossa merketissa on kyllä vanhempiakin kassaneitoja ja jopa ihan karvaperse miehiäkin. En usko että varsinaisesti valitaan nuorempia, vaan vanhemmille on muutakin työtä.


    • Anonyymi

      Seuraavaksi tulee lentokenttien turvatarkastus tyylinen kassa jossa kärryt työnnetään portin läpi ja ostoskorit kulkee hihnaa pitkin. Ostosten viivakoodit luetaan yhtäaikaa ja maksupääte odottaa toisella puolen ja ulospääsy portti aukeaa kun maksu hyväksytty. Kamerat valvoo toimintaa ja tarvitaan kauppaan vain yksi työntekijä vuoroon ongelmatilanteita varten.

      • Onhan niitä kokeilussa jo ettei tarvita edes kärryjä vaan ostokset poimitaan suoraan kassiin, sillä jo nyt on Amazonilla kauppoja USA:ssa, jossa kauppaan astuva asiakas tunnistetaan älypuhelimeen asennetulla sovellutuksella, jonka jälkeen asiakas kerää ostoksensa, jolloin se tunnistetaan valvontakameroiden avulla ja kun hän lähtee kaupasta pois niin ostosten hinta veloitetaan automaattisesti.

        Tosin itse en henkilökohtaisesti usko ihmisten olevan vielä valmiita tällaiseen, eikä tule lyömään läpi ihan lähiaikoina. Toisaalta suomalaiset ovat joskus yllättävän hätäisiä omaksumaan kaikenlaista uutta esim. teknologiapuolella.


    • Anonyymi

      Hyvin ja kuuliaisesti oppineita yli kuusikymppisiä!

    • Anonyymi

      Hyvin ja kuuliaisesti oppineita yli kuusikymppisiä!

      • Riippuu tilanteesta ja ihmisten lukumäärästä. Jos minulla ei ole mitään hoppua, niin menen tavalliselle kassalle.


    • Anonyymi

      en käytä, kassan kanssa saa helpommin selvitettyä asiat. ja tarjoustuotteet menneep varmast oikein. työllistääpi ja.

      • Kassa on luotettavampi, jos ei ihan luota itseensä ja osaamiseensa.


    • "Onko meillä kiire vai käytämmekö Pikakassaa?"

      Siihenhän se kiire tyssää, kun ostosten joukossa on alkoholijuomia tai "eläkeläisalennuksia". Jos on vielä tupakkimiehiä, niin aikaa saakin varata melkoisesti.

      • Ihmisillä tuppaa olemaan aina kiire, monasti erityisesti eläkeläiset jopa etuilevat, yllättävää sinänsä. Ehkä se kiire on rakennettu meihin sisälle, usein auttaisi kun miettisi mihin tässä on kiire.

        Olen huomannut kuinka tupakkimiehiä sorretaan, kun ei enää voi ottaa hyllystä mitä haluaa ja kuinka paljon, vaan kassalta pitää "oikein" pyytää.

        Kyllä muutkin kuin eläkeläisalennukset kannattaa hoitaa kassarouvan kautta, silloin ne ainakin tulevat hoidettua.


    • Anonyymi

      Jos ostaa muutaman tuotteen niin meneehän se mutta kerran ostin tolokusti, niin olin helisemässä kun ei ollu mihin tavaroita työntää.

      Mua niin nolotti ja kaikki kattoa ja tyrski naurua. Limppuja oli pitkin lattiaa ja yksi maitopurkkikin rupesi vuotamaan.

      • Minulla itsellä on sääntö, että alle kymmenen tuotetta menee. Sen jälkeen pelkään sählääväni ja mikään ei ole yhtä noloa kuin joutua naurunaiheeksi kassajonossa. Tai ehkä sentään jokin...


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Minulla itsellä on sääntö, että alle kymmenen tuotetta menee. Sen jälkeen pelkään sählääväni ja mikään ei ole yhtä noloa kuin joutua naurunaiheeksi kassajonossa. Tai ehkä sentään jokin...

        Mulla maksimi on 5 tuotetta. SEn jälkeen siirryn palvelukassalle.


    • Anonyymi

      Ne muutamat kerrat joita olen itsepalvelukassoilla ollut, ovat osoittaneet ettei itsepalvelukassa ainakaan vähennä työvoiman tarvetta. Siinä ainakin viime kerralla seisoskeli kaksi työntekijähenkilöä vahtina/apuna/minälie. Ja en ole kertaakaan käynyt, ettei siinä ainakin yksi henkilö ole ollut.

      • Kyllä sitä toimintaa on varmistamassa henkilökuntaa, että ei mene asiakkaalle sormi suuhun. Mielestäni ihan hyvä asia, vaikka en olekaan tarvinnut. Tässä asiassa olen itseoppinut, hehee.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä sitä toimintaa on varmistamassa henkilökuntaa, että ei mene asiakkaalle sormi suuhun. Mielestäni ihan hyvä asia, vaikka en olekaan tarvinnut. Tässä asiassa olen itseoppinut, hehee.

        Minä luulin, että ne myyjät on alussa neuvomassa isepalvelukassan käyttöä kun alkoi ilmestyyn näitä kauppoihin, mutta nehän jäikin sinne pysyvästi kyttäämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä luulin, että ne myyjät on alussa neuvomassa isepalvelukassan käyttöä kun alkoi ilmestyyn näitä kauppoihin, mutta nehän jäikin sinne pysyvästi kyttäämään.

        Ei ne meillä ainakaan täällä Porvoossa mitään kyttää. Tyylikkäästi vähän sivussa seuraavat ja rientävät auttamaan, jos pieniken ele osoittaa jotakin hämmennystä.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei ne meillä ainakaan täällä Porvoossa mitään kyttää. Tyylikkäästi vähän sivussa seuraavat ja rientävät auttamaan, jos pieniken ele osoittaa jotakin hämmennystä.

        Käytän, mutta harvoin eli silloin, jos tavallisilla kassoilla kovasti jonoa eikä ole sillä kertaa tarvis tupakkia ostaa eikä itsepalvelukassoilla jonoa.
        Eka kerrasta, kun selvisin vähän myyjän jelppaamana menettelyihin, niin sen jälkeenhän se on sitten sujunutkin.
        itse asiassa vasta yhdessä sittarissa olen tommosen itsepalvelumahdollisuuden hoksinut. En ole niitä varta vasten haeskellut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytän, mutta harvoin eli silloin, jos tavallisilla kassoilla kovasti jonoa eikä ole sillä kertaa tarvis tupakkia ostaa eikä itsepalvelukassoilla jonoa.
        Eka kerrasta, kun selvisin vähän myyjän jelppaamana menettelyihin, niin sen jälkeenhän se on sitten sujunutkin.
        itse asiassa vasta yhdessä sittarissa olen tommosen itsepalvelumahdollisuuden hoksinut. En ole niitä varta vasten haeskellut.

        Ei siinä käytössä mitään vaikeata olekaan, kaikki oppivat kyllä. Suuremmissa kaupungeissa niitä vasta on, eikä kauppaketjuilla luultavasti ole mitään syytä jouduttaa niiden tekemistä.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei siinä käytössä mitään vaikeata olekaan, kaikki oppivat kyllä. Suuremmissa kaupungeissa niitä vasta on, eikä kauppaketjuilla luultavasti ole mitään syytä jouduttaa niiden tekemistä.

        Enempi säälittää, jos he joutuvat istumaan kassalla. On maailmassa mielekkäämpiä töitä, pyrkimys korvata ikävät, yksitoikkoiset työt. Nuoren kannattaa asettaa rima paljon korkeammalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enempi säälittää, jos he joutuvat istumaan kassalla. On maailmassa mielekkäämpiä töitä, pyrkimys korvata ikävät, yksitoikkoiset työt. Nuoren kannattaa asettaa rima paljon korkeammalle.

        Tuskin kaupan kassa kenenkään nuoren ihanneammatti on, mutta arvostan sitä työnä siinä missä muitakin. Yritän olla kohtelias ja vaihtaa aina muutaman sanan kassan kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enempi säälittää, jos he joutuvat istumaan kassalla. On maailmassa mielekkäämpiä töitä, pyrkimys korvata ikävät, yksitoikkoiset työt. Nuoren kannattaa asettaa rima paljon korkeammalle.

        Kyllä siellä kaupan kassoilla istuu akateemisesti koulutettujakin, heitä jotka eivät saa oman alansa töitä.


    • Anonyymi

      Automaatio ja tekoäly jyllää voimalla. Niitä "tekeviä käsiä" tarvitaan aina vaan vähemmän ja vähemmän, eli minkäänlaiseen täystyöllisyyteen ei tule olemaan mahdollisuuksia enää ikinä. Ihmisiä liikaa jo meissä Eurooppalaisissakin, saati sitten miljoonien ryntäys tulevaisuudessa.

      Pankit hoitelivat oman osuutensa tuosta tekevien käsien vähentämisestä suorastaan kiitettävästi, uskoisin palstoilta löytyvän useampiakin entisiä pankkihenkilöitä..

      Kaupat, kaikki suurvarastot ja jakelutoiminnat automatisoitu jo yllättävän pitkälle, ihmistä tarvitaan lähinnä tarkkailuun enää.
      Eipä tarvitse ihmetellä työttömien armeijaa.
      Mutta,,suosikaa ihmeessä IP kassaa, teette karhunpalveluksen itsellenne.

      • En usko niiden itsepalvelukassojen boikotoimisen auttavan mihinkään. Kehitys tulee edelleen jatkumaan olimme sinä tai minä mitä mieltä tahansa.


    • Anonyymi

      Periaatteen vuoksi en käytä, paitsi muutaman kerran poikkeuksellisesti Ikeassa kun on ollut karmivat jonot tavallisilla kassoilla. En myöskään vie lounaspaikoissa astioitani itse pois, sillä eihän minulle kukaan maksa siitä että teen henkilökunnan työt ja näin ollen saattaisin olla osana aiheuttamassa jonkun potkut. Kärryjen kerääjät taitavat olla jo kokonaan menneisyyttä, nekin työpaikat olisivat olleet esimerkiksi opiskelijoille tarpeen.
      RealistiN

      • En todellakaan mene Ikeassa enää itsepalvelukassalle, riittää kun jo joudun itse hakemaan pahvilaatikot sieltä varastoista koodien mukaan.

        En myöskään kerää astioita pois kahviloissa, ainoastaan työpaikan ruokalassa vien, koska siellä kaikki tekevät niin ja ovat aina tehneet niin.

        Itse niitä kärryjä joutuu palauttelemaan. Kirjastossa suoritan itse lainaamisen ja kirjojen palauttamisen jne.


      • Minä kyllä vien lounaspaikoissa omat astiani pois jos on sellainen mahdollisuus ja sitä edellytetään.


      • siilivain kirjoitti:

        Minä kyllä vien lounaspaikoissa omat astiani pois jos on sellainen mahdollisuus ja sitä edellytetään.

        Toimit juuri niin kuin tunnollisten suomalaisten odotetaan tekevän. Itselle sen verran kapinahenkeä tallella, että jätän ikäänkuin vahingossa paikoilleen. Ulkopuolinen varmaan ajattelee, että tuo vanha äijä ei huomannut viedä astioitaan pois?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Toimit juuri niin kuin tunnollisten suomalaisten odotetaan tekevän. Itselle sen verran kapinahenkeä tallella, että jätän ikäänkuin vahingossa paikoilleen. Ulkopuolinen varmaan ajattelee, että tuo vanha äijä ei huomannut viedä astioitaan pois?

        Noja, en tidä mitä ajatteöevat mutta jos siellä on hyllykkö mihin toivotaan ihmisten viesän astiansa en kehtaa olla viemättä. Siis kokisin noloksi jättää ne pöytään. Eri asia jos palautushyllykkö on täynnä eli siihen ei sovi, silloin jätän kyllä astiat suosiolla pöytään.

        Minä säästän kapinahenkeni itselleni tärkeämpiin kohteiiin :D.


    • Anonyymi

      Mää ole jo vanhaäijä.Mää mittää itsepalvelukassaa osaa käyttää.Mikä se on?
      Ei meirä kyläkaupass sellast ol.

      • Mikä vanha sinä olet? Luin jostain, että 90-vuotias vanhus käytti itsepalvelukassaa, joten kyllä sinäkin siihen opit, jos haluat. Toimit tavallaan itse kassaneitinä ja annat laitteen lukea viivakoodit, jonka jälkeen maksat normaalisti.


      • Anonyymi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Mikä vanha sinä olet? Luin jostain, että 90-vuotias vanhus käytti itsepalvelukassaa, joten kyllä sinäkin siihen opit, jos haluat. Toimit tavallaan itse kassaneitinä ja annat laitteen lukea viivakoodit, jonka jälkeen maksat normaalisti.

        Käytän välillä itsepalvelukassaa. Varsinkin silloin, kun ostoksia ei ole paljon.
        Jos on tullut pula, vieressä on ollut palvelualttiita myyjiä? ja nopeasti on sujunut.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytän välillä itsepalvelukassaa. Varsinkin silloin, kun ostoksia ei ole paljon.
        Jos on tullut pula, vieressä on ollut palvelualttiita myyjiä? ja nopeasti on sujunut.

        Beng

        Ei siinä mitään ongelmaa ole, helppo ja nopea käyttää. Ja apua saa aina.


    • Anonyymi

      Voisin käyttää jos siitä saisin jonkulaisen palkan, en pidä asioista joita joutuisin ilmaiseksi tekemään, en ole mikään kaupan kassa "kiky tuntejaan" tekemässä.
      Niinpä en käytä tuollaisia asioita, ja tuohon monessa mukana olleeseen astioiden palautukseen: Ei ole minun työni.

      • Minä en tykkää jonottamisesta, siksi käytän.


    • Anonyymi

      No en kyllä käytä. Miksi tekisin ilmaista duunia kauppiaalle. Sitä varten on henkilökuntaa.
      Pohjois-Amerikassa asuessani totuin siihen, että siellä oli kassan lisäksi henkilö joka pakkasi tavarani. Samaa toivoisin myös Suomeen.

      • Olen käynyt jenkeissä ja muistan tuon kassaoilla tapahtuneen tavaroinen pakkaamisen. Minun mielestä se oli oikein toimiva ja hyvä systeemi. Minulla on vaikeuksia saada tavarat mahtumaan kassiin, mutta työkseen tätä tehneet laittoivat kyllä ne nätisti. Heille piti muistaakseni maksaa tippiä.


    • Anonyymi

      Käytän aina kun kohdalle osuu. Miksi ihmeessä jonottaisin palvelukassalle kun itse asioiden sujuu mukavammin. Ip-kassat ovat tätä päivää ja tulevaisuutta, ei kehitystä muutamat mummot ja papat pysty hidastamaan.

      • Itselleen tekevät hallaa nuo vastustajat.


    • Anonyymi

      En käytä en kä aio käyttää.

    • Anonyymi

      Kerran käytin, mutta ostoksissani oli olutta ja jouduin sitten odottamaan henkilökuntaa kun kassa ei sitä ilman henkilökunnan kuittausta päästänyt läpi. Ymmärrän kyllä tuon, eihän alkoholituotteita saa kenelle tahansa myydä, muuten olis kakarat siideritölkkineen itsepalvelukassalla, mutta oli jotensakin nöyryyttävää siinä odotella.

      • Kuitenkin säännöt ovat melko selvät ja yksinkertaiset? Ei tupakka, ei alkoholia eikä tarjoustuotteet välttämättä päivity.


    • Anonyymi

      Minulle kaupat ovat myös hupikeskuksia. Voisin tehdä vaikka tikusta asiaa saadakseni nähdä hölmöjä ja kiireisiä ihmisiä, niiden touhotusta, kiilaamista, kassajonon vaihtamista, hikoilua, naaman ilmeitä...

      Edes työelämän aikaan minulla ei ollut kiire mihinkään. Elimistö ja hermot ovat hyvässä kunnossa. Ei sappea suussa.

      • Onneksi alkaa olla kohta työelämä ehtoopuolella, on ollut kiirettä ja stressiä. Itse välttelen kaupoissa käyntiä, valitsen jos mahdollista, hiljaisemman ajankohdan ja ripeästi haen mitä tarvitsen. Minulla on paikkakunnalla paljon tuttuja ja välillä jää suustaan kiinni, mutta mukava se on tavata ainakin, jos pidempi aika viime näkemisestä.


    • Anonyymi

      Ainakin näkee että tuote maksaa sen mitä hyllyssä on. Meillä hutiloivat hinnoittelun kanssa, eli kun joulun loput lanttupussit oli alennettu 40 senttiin kappale, kassatietoa ei oltu korjattu ja veloitus oli 1,75 euroa. Korjautin.
      Kerran otin Vartapattereita ja hinta oli kolmisen eruoa, kun tarkoitus oli ottaa 99 sentin Reinbow-patterit. Kävin vaihtamassa.
      Pääasiassa käytän ip-kassaa, paitsi silloin kun on olutta tai 30%-alennustarvaraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe