Ei sitä uskois kuinka paljon...

Anonyymi

...tämäkin poikkeama on pilannut elämäni monen muun haasteen lisäksi. Omaa erilaisuutta saanut hävetä koko ikänsä. Vanhemmille myös ollut tosi raskasta. Lopputuloksena kolmekymppisenä ollaan alkoholistina ja yhteiskunnan pohjasakassa. Ainakin tässä vaiheessa on myönnettävä etten ole niinkuin muut. Sori vanhemmat! Olin pettymys. Kuten Ari Behn sanoi: Kasvoin siksi mieheksi joka en tosiaan halunnut olla.

27

1830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun noin hyvin kirjoitat, et ole autisti vaan enintään asperger. Se on oikeasti lievä erilaisuus. Aattel vaikka raajoiltaan erilaisia ihmisiä.
      Ite olen asperger, nyt jo gamla gubbe. Tänäänkin ihmiset katsoivat kaupassa häpeämättä mua ja surkeita ostoksiani kun olen köyhä ja vähän epäsiisti jo habitukseltani.
      Minuu nimiteltiin kylähulluksi jo seudun aluelehdessäkin. Valitsin omaehtoisesti avautumisen polun. Kirjoitin samaan lehteen omalla nimelläni, mitä on käynyt...että on pahempiakin fiboja ihmisissä globaalisti kuin aspergersyndrooma on.

Kun naamani on kuin p-läpi, ei isänikään puhtaana "arjalaisena" koskaan päässyt inhostaan, että hän on tollasen kyyssänkin tehnyt.

Viinapiru piti ensin siedättää pois, sen liikakäyttö. Lohtusyömisen ja läskien kantamisen suitsiminenkin onnasi. Totta kai se vituttaa kun kymmenvuotiaat koululaisetkin haistattelevat ja huutelevat homoksi.
      Lapsia ei ole, mutta 30 vuotta olin aviossa. Aivoverenvuoto halvaannutti vaimoni. Hän se suitsi viinan käytön. Otan sitä vain terveydekseni.

Itsesääliä olen nyt nyppimässä, piruperkele tikku tikulta nahkastani pois. Vaikeeta, kun enin niistä on nahkan alla.
      Lähe ap opiskelemaan omilla ehdoillasi tätä tilapäistä elämää täällä pilvien alla. Joka sorkka itikasta ihmiseen muututaan kvarkkimaailmapilveksi kuoltuamme.

Toivo Lång 82v. Inkeroinen

• Anonyymi

Kyllä autismi on pirullinen sairaus. Poikamme autistisuus on pilannut avioliittomme. Jokainen ihminen haaveilee ajasta, jolloin lapset muuttaneet kotoa omilleen. Poikamme ei muuta koskaan. Nyt 30-vuotiaana talutamme häntä yhä kädestä pitäen siihen asti kun jompikumpi meistä vanhemmista muuttaa pois ja toinen kuolee. Ei valoa tunnelin päässä.

• Anonyymi

On melko tyypillistä että autistisen lapsen vanhemmat eroavat, koska tilanne on niin sietämätön. Nostan hattua niille, jotka jaksavat oman (mielen)terveyden uhallakin. Minäkään en jaksanut.

• Anonyymi

Älä ajattele noin negatiivisesti. Monella on asiat paljon huonommin. esim. iltalehdes luki et joku lapsi käveli metron alle ja nyt halvaantuneena sairaalassa, pelkästään silmät liikkuu eikä Suomessa ole eutanasiaa sallittu. Tuosta huonommin ei voisi olla asiat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä ajattele noin negatiivisesti. Monella on asiat paljon huonommin. esim. iltalehdes luki et joku lapsi käveli metron alle ja nyt halvaantuneena sairaalassa, pelkästään silmät liikkuu eikä Suomessa ole eutanasiaa sallittu. Tuosta huonommin ei voisi olla asiat.

No niin toki huonomminkin voisi olla, mutta jos on halvaantuneena sairaalassa, on kuitenkin hiukan eri juttu, kuin että on aina elämämme loppuun asti kanssamme talutettavana. Hänen vanhemmillaan on sentään yhteistä keskinäistä aikaa silloin, kun eivät ole lapsensa luona sairaalassa. Meillä kahdenkeskistä aikaa ei tule olemaan koskaan.
        Ulospäin lapsemme, 30 v. miehemme näyttää melko normaalilta, on kyllä tourettea ja ulkopuolisin silmin outoa käytöstä, käsien läpsyttelyä yms. mikä herättää ihmetystä julkisilla paikoilla. Tietysti pitäisi olla iloinen, että hän on fyysisesti hyvin terve, vaikkakin ravitsemustilanne on hyvin yksipuolinen (pullaa, leipää ja perunaa). Henkinen, neurologinen sairaus voi olla omaisille fyysistä sairautta raskaampi. Vähän sama kuin alzheimer on omaisen sairaus, niin sitä on myös autismi mitä suuremmissa määrin.
        Miksi tällä palstalla aspergerin syndrooman omaavat kehuvat kuinka yli-ihmisiä he ovat? Totuus autismista on kuitenkin jotain aivan muuta.

• Anonyymi

Ei kenenkään ihmisen pitäisi joutua olemaan autismin kirjolla. Muut pitää vaan turhan outona vaikka tajuavatkin että olet hyvä tyyppi. Sorsittu on ihan niin pienestä kuin muistan. Ei tällainen ole oikeaa elämää. Via dolorosa, kärsimyksen tie.

• Anonyymi

Älä puhu tommosta! syytä niitä helkutin vanhempias eläkä itteäs.

Anna niille kunnolla köniin ja mee vankilaan juhlimaan. Haistata pitkä p**** velalla eläjä päättäjä kommareille samalla.

• Anonyymi

Autismin kirjon mukaanlukien Aspergerin synnyssä perimän vaikutus yli 80% ettei siinä paljon porukoita voi syyttää. Kakka tuuri on kakka tuuri.

• Anonyymi

1) autismi ei ole sairaus
      2) asperger ja autismi on samaa kirjoa
      3) autismi ei ole tragedia
      4) jos haluat lapsen, niin olet hyväksynyt mahdollisuuden autistisesta/muuten kehitysvammaisesta lapsesta
      5) oikealla tuella ja ymmärryksellä autisti voi elää yhtä hyvää elämää kuin muutkin
      6) jos autistinen lapsi "rikkoo" avioliiton, on vika teidän suhteessa eikä lapsessa. lapsen käytökseen ja muuhun vaikuttaa myös vanhemmat ja miten lasta kohdellaan ja ymmärretään

muistakaahan että autistitkin ovat ihmisiä :-) on ihan peruskohtuus, että heitä kohdellaan kuin ihmisiä.

• Anonyymi

Kyllä autismi on mitä suurimmassa määrin neurologinen sairaus, siinä missä alzheimerkin. Ja autismi on suuri tragedia koko perheelle. Sen avioliiton rikkoo yhteisen ajan puute, kun toinen vanhemmista on kokoaja "kiinni" lapsessa - sittenkin kun lapsi on kohta jo keski-ikäinen. Miten tätä on niin mahdotonta käsittää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä autismi on mitä suurimmassa määrin neurologinen sairaus, siinä missä alzheimerkin. Ja autismi on suuri tragedia koko perheelle. Sen avioliiton rikkoo yhteisen ajan puute, kun toinen vanhemmista on kokoaja "kiinni" lapsessa - sittenkin kun lapsi on kohta jo keski-ikäinen. Miten tätä on niin mahdotonta käsittää?

Autismia on hyvin monenlaista ja monen tasoista. Sinun viesteissä on nyt vähän sellainen sävy, että yleistät omat ongelmasi koskemaan kaikkia autisteja ja heidän perheitä. Silloin, jos tehdään omien subjektiivisten kokemusten perusteella yleistyksiä jostakin isosta ihmisryhmästä, ollaan aina vaarallisilla vesillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autismia on hyvin monenlaista ja monen tasoista. Sinun viesteissä on nyt vähän sellainen sävy, että yleistät omat ongelmasi koskemaan kaikkia autisteja ja heidän perheitä. Silloin, jos tehdään omien subjektiivisten kokemusten perusteella yleistyksiä jostakin isosta ihmisryhmästä, ollaan aina vaarallisilla vesillä.

Kyllä tällä 30 vuoden kokemuksella, jona aikana olemme olleet yhteydessä muihin perheisiin, joilla on autistisia lapsia kokemukset ovat olleet hyvin samansuuntaiset.

Kuulutko autismiyhdistykseen, mitä ylipäätään tiedät autisteista ja nimenomaan aikuisista autisteista, joilla diagnoosi on tehty noin 2 vuotiaana, kun on huomattu että lapsen kehitys on jäänyt jälkeen ikäisistään? Kun puhetta ala tulla ja kun sitä vihdoin tulee, siinä ei ole päätä eikä häntää, vaan hokemia. Kaksivuotiaasta asti jokapäiväistä kuntoutusta 28 vuotta ilman minkäänlaista mahdollisuutta ikinä minkäänlaiseen itsenäiseen elämään.

Sitten jollain on otsaa sanoa, ettei kyseessä ole sairaus. No ei tämä lapsuuden autismi ainakaan ole "parantunut" vaan pikemminkin pahentunut, kun kuilu terveiden ja autistisen välillä kasvaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

autismi EI ole sairaus. se on neurobiologinen kehityshäiriö. alzheimer on etenevä sairaus, joka aiheuttaa aivojen harmaan aineen tuhoutumista ja aivojen surkastumista. tarkistahan faktat. autistinen aikuinen voi asua tuetusti palveluyksikössä. jos et ole valmis kasvattamaan autistista lasta, sinun ei tulisi hankkia lapsia ollenkaan. autisteille ja muille kehitysvammaisille on olemassa päivähoitoa ja muuta, jotta vanhemmille jää omaa aikaa. sinun laisesi ihmiset loukkaavat autistisia ihmisiä ja ovat haitallisia.

ja selvennykseksi, minä sain lapsuusajan autismi -diagnoosin n. 3-vuotiaana. puhumaan opin n. 8-vuotiaana, silloinkin vain toistelin muiden sanoja. nykyään kommunikoin kommunikointilaitteella ja viittomalla. puheeni on vaikeasti ymmärrettävää muille, läheiset ymmärtävät paremmin. asun avustetusti palveluyksikössä ja olen onnellinen. ymmärrän asioita kuten muutkin, vaikka en pysty juuri puhumaan tai elämään itsenäisesti. minulla on hyvät vanhemmat. sain heiltä tukea lapsena, enkä minä rikkonut heidän avioliittoa, vaikka sanottiinkin, että olen "syvästi autistinen", sain päivittäisiä raivokohtauksia ja en pystynyt viestimään muille, mikä oli hätänä. osaan kirjoittaa ja lukea. kirjoittamisessa tarvitsen vähän apua. olen kiitollinen minun vanhemmistani. harmi, että jotkut muut autistit joutuvat olemaan tuollaisessa ympäristössä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

autismi EI ole sairaus. se on neurobiologinen kehityshäiriö. alzheimer on etenevä sairaus, joka aiheuttaa aivojen harmaan aineen tuhoutumista ja aivojen surkastumista. tarkistahan faktat. autistinen aikuinen voi asua tuetusti palveluyksikössä. jos et ole valmis kasvattamaan autistista lasta, sinun ei tulisi hankkia lapsia ollenkaan. autisteille ja muille kehitysvammaisille on olemassa päivähoitoa ja muuta, jotta vanhemmille jää omaa aikaa. sinun laisesi ihmiset loukkaavat autistisia ihmisiä ja ovat haitallisia.

ja selvennykseksi, minä sain lapsuusajan autismi -diagnoosin n. 3-vuotiaana. puhumaan opin n. 8-vuotiaana, silloinkin vain toistelin muiden sanoja. nykyään kommunikoin kommunikointilaitteella ja viittomalla. puheeni on vaikeasti ymmärrettävää muille, läheiset ymmärtävät paremmin. asun avustetusti palveluyksikössä ja olen onnellinen. ymmärrän asioita kuten muutkin, vaikka en pysty juuri puhumaan tai elämään itsenäisesti. minulla on hyvät vanhemmat. sain heiltä tukea lapsena, enkä minä rikkonut heidän avioliittoa, vaikka sanottiinkin, että olen "syvästi autistinen", sain päivittäisiä raivokohtauksia ja en pystynyt viestimään muille, mikä oli hätänä. osaan kirjoittaa ja lukea. kirjoittamisessa tarvitsen vähän apua. olen kiitollinen minun vanhemmistani. harmi, että jotkut muut autistit joutuvat olemaan tuollaisessa ympäristössä.

Kukaan ei ole valmis kasvattamaan autistista lasta, etkä voi sanoa, ettei pitäisi sitten hankkia lapsia ollenkaan. Se on tuomitsevaa.
        Olen varmasti vähemmän haitallinen tälle yhteiskunnalle kuin moni muu, vaikka pidänkin neurobiologista kehityshäiriötä sairautena. Tämä kehityshäiriö kuitenkin oireilee kuten sairaus.
        Sinun vanhemmillesi täytyy nostaa hattua. Ehkä olette asuneet paikkakunnalla, jossa apua on runsaasti saatavilla. Meidän yhteinen aikamme on nolla. Se, että lapsi on päivähoidossa ei tuo vanhemmille yhteistä aikaa vai eikö sinun mielestäsi vanhempien tarvitse käydä lainkaan töissä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei ole valmis kasvattamaan autistista lasta, etkä voi sanoa, ettei pitäisi sitten hankkia lapsia ollenkaan. Se on tuomitsevaa.
        Olen varmasti vähemmän haitallinen tälle yhteiskunnalle kuin moni muu, vaikka pidänkin neurobiologista kehityshäiriötä sairautena. Tämä kehityshäiriö kuitenkin oireilee kuten sairaus.
        Sinun vanhemmillesi täytyy nostaa hattua. Ehkä olette asuneet paikkakunnalla, jossa apua on runsaasti saatavilla. Meidän yhteinen aikamme on nolla. Se, että lapsi on päivähoidossa ei tuo vanhemmille yhteistä aikaa vai eikö sinun mielestäsi vanhempien tarvitse käydä lainkaan töissä?

Autismi, aspergerinakaan, ei ole vamma tai sairaus, joka olisi kuntoutuksin ja terapioin parannettavissa. Autistin sisällä ei lymyile "normaali-ihmistä", joka olisi sieltä "esiin" houkuteltavissa. Kovasti annettiin omallekin, kohta 3-kymppiselle Asperger-lapselle kuntoutuksia. Ohjattiin, autettiin, jopa lääkittiin pahimmissa vaiheissa. Lapsi on edelleen, mikä on ollutkin. Räjähtelevä kaikentietäjä, päällepuhuja, raivohullu. Ei osaa huolehtia hygieniastaan, hampaustaan, syömisistään, asioistaan, taloudestaan. Ei ole kuitenkaan holhouksen alla, ja on omasta mielestään ihan normaali. On vietävissä, on sekaantunut rikollisiin toimiinkin houkuteltuna. Ei ole ollut päiväökään töissä, kun "emmä jaksa herätä aamulla". Nukkuu iltapäivään, käyttää illat ja yöt ihme tyyppien kanssa ajeluun ja erityismielenkiinnon kohteeseensa parissa harrastamiseen. On hirveän jyrkkä ja aina päinvastaista mieltä kuin muut. Nyt kun esim. tulivat korona-tiesulut, hän rupesi heti suu vaahdossa meltuamaan, että hän kyllä pääsee niiden sulkujen ohi , jos vain haluaa. Hän kyllä tietää paremmin jaikesta kaiken yleensäkin. Tämä on raivostuttavin piirre. Onneksi sitä on oppinut vuosien saatossa itse hillitsemään itseään laosen neuviessa, opastaessa, tietäessä paremmin. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Perheemme muut lapset terveitä, ei ole muilla mitään diagnooseja tai omituista käytöstä ilmennyt koskaan. Kyllä autistin vanhempana on ihan hekevetin rankkaa. Onneksi terveiden lasten huumoripitoinen, iloinen, keskusteleva, joustava seura käy hermolevosta. Kiitos heille <3

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kukaan" on aika perätön ilmaisu.
        Jos saisin autismin kirjolla olevan lapsen niin rakastasin häntä ihan yhtälailla.
        Autismi ei ole tragedia, se on poikkeavuus ja sitä esiintyy eriasteisena.

• Anonyymi

Taitaa olla niin, ettei vanhemmat, jotka ovat saaneet lapselleen autismidiagnoosin halua lukea tällaista, että he 30 vuoden kuluttua ovat lapsensa kanssa vielä samassa jamassa, kuin silloin kun diagnoosi tuli. Moni haluaa uskoa kuntoutuksen "parantavan" lapsen, niin että hänestä on aikuisena itsenäiseen elämään.
      Kyllähän autismin kirjo on laaja, mutta melko varhaisessa vaiheessa näkee mikä on lapsen tulevaisuus. Hyvin vähän puhutaan aikuisista autisteista ja heidän elämästään lapsuuden kodin seinien sisäpuolella yli 80-vuotiaiden vanhempiensa hoivissa.

• Anonyymi

No äläs nyt. Aina voi muuttaa elämänsä kulun. Oot just hyvä tuollasena ku olet. Vaikeuksista selvittään, ei tää elämä nii vakavaa ole.

• Anonyymi

Nykyäänhän kaikki käyttätyy autistisesti, ei siinä enää mitään hävittävää ole . Käyhyys ehkä, mietin itse tässä kehtaisko mennä kauppaan ostamaan yhtä punajuurta mineraalivesipullon palautuksella.

"poiuytrdfghj"

• Anonyymi

Miten köyhyys liittyy autismiin? Ei mitenkään.

• Anonyymi

Isäsi iso talo rakennettiin Hellari seurakunnan työllä isolta osin. Sen jouduit pilkkahinalla myymään.
        Uudessa paikassasi olit kunnon kyläläinen lähes kaikkien mielestä. Tulipalon, jonka itse suhmuroit - jälkeen aloit valitsemaan hyviä ja huonoja asukkaita.
        Kuulemma kirjoitat "poiju....."viestejäsi Tor-selaimella. Elät hyvällä opettajan palkallasi hulppeasti.
        Ei sinun tarvitse ostaa tuotteita panttipullojen palautus centeillä.
        ..........

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten köyhyys liittyy autismiin? Ei mitenkään.

Siten että vaikka olisi lahjakas on todennäköisemmin köyhä koska ei sumpli itselleen asemaa joka tuottaisi rahaa asenan kiinnostuksen puutteessa

"poiuytfdfgh"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isäsi iso talo rakennettiin Hellari seurakunnan työllä isolta osin. Sen jouduit pilkkahinalla myymään.
        Uudessa paikassasi olit kunnon kyläläinen lähes kaikkien mielestä. Tulipalon, jonka itse suhmuroit - jälkeen aloit valitsemaan hyviä ja huonoja asukkaita.
        Kuulemma kirjoitat "poiju....."viestejäsi Tor-selaimella. Elät hyvällä opettajan palkallasi hulppeasti.
        Ei sinun tarvitse ostaa tuotteita panttipullojen palautus centeillä.
        ..........

Kaikki pötyä tuossa viestissäsi

"poiuygfdcfghj"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki pötyä tuossa viestissäsi

"poiuygfdcfghj"

Mun mielestä aivan käsittämätöntä että joku voi syyllistää omaa lastaan siitä millaiseksi hän on syntynyt.

"poiuytfdfghj"

• Anonyymi

Ikävää jos koet poikkeamasi noin ja jos olet saanut siitä haittaa.

Itsekkin olen autismin kirjolla, mutta en ole koskaan kokenut sitä negatiivisena asiana vaan osana minua enkä haluaisikaan muuttaa sitä puolta itsestäni.

• Anonyymi

Ympäristö sen ongelman aiheuttaa vouhottamalla ja liioittelemalla asiaa.
        Väitän että jos nyt norminentti alkaisi vain väittää itseään Aspergeriksi, kohta kaikki kokevat hänet kauheen ongelmalliseksi pelkän sanan takia. Kokeilkaa vaikka...

"poiuytrdfghj"

• Anonyymi

Mitä erikoisia oireita lapsillanne oli 3-4 vuotiaina?
      Miten puhe kehittyi?
      Oliko raivokohtauksia?
      Millaista oli heidän kanssaan ulkoilut, kauppareissut, kyläilyt?

Lapsi nyt kohta 4 jo. Mutta käyttäytyy kuin pienemmät lapset, kuin olisi kehityksestä jäljessä. Tuttavien 2 vuotiaat kommunikoi vanhempiensa kanssa jopa paremmin.
      Meidän saa kiukkukohtauksia , ja kommunikointi vaikeaa. Ei osaa odottaa, ei malta olla. Välillä parempia päiviä toki on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe