Syitä liittyä veneseuraan Turun seudulla?

Anonyymi

Löytyykö Turun seudulta järkeviä seuroja johon liittyä? Reipas 10 vuotta on tullut omilla veneillä veneiltyä ja pärjätty ilman seuroja. Nykyään kun kiinnostusta hieman olisi ja asioita on tullut tutkittua ns. hyvät seurat joissa rahalle jotain vastinetta on tarjolla, ovat sisäpiirien omia kerhoja. Toisin sanoen jossei seuraan kuuluvia tunne ei sinne asiaakaan ole.
Suoraan liityttävissä seuroissa nimiä mainitsematta maksut ovat sitä luokkaa että jopa kaupungin tarjoamat riistohinnat tuntuvat halvoilta.

Onko siis olemassa mitään hyviä syitä liittyä näihin kalliisiin seuroihin?

(Katsastus tietenkin mutta tuleepahan sillekkin sitten hintaa eikä juuri mitään käytännön hyötyä.)

32

924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Seurat on olemassa sitä varten, että tuottavat jäsenilleen jotain jäseniä hyödyttäviä tai miellyttäviä palveluita tai hyödykkeitä. Tällainen voi olla esim laituripaikka seuran kotisatamassa, seuran saunasaari, kilpailutoiminta, muuten vaan yhteisöllisyys, tms. Veneilijän joka ei löydä seurojen toiminnasta ja sitä kautta jäsenyydestä mitään etua tai iloa itselleen, on kertakaikkiaan kaikkien kannalta parempi pysyä omillaan. Vaihtoehtona on luonnollisesti se, että kerää samoin ajattelevat yhteen ja perustaa oman seuran.

      Se, että "hyviin" seuroihin ei tavan tallaaja pääsisi taitaa olla kukkua. Suurten ikäluokkien ikääntyminen ja siirtyminen muihin harrastuksiin johtaa väistämättä siihen, että seuroissa on aktiivijäsenistä pulaa.

    • Anonyymi

      "Toisin sanoen jossei seuraan kuuluvia tunne ei sinne asiaakaan ole."
      Turun seudulla on useita seuroja, joihin pääsee tuntematta ainuttakaan seuran jäsentä. Käy läpi seurojen kotisivut ja katso sinulle parhaiten sopivat. Soita suoraan kommodorille ja esitä asiasi. Kommodori tenttaa sinut samalla ja kertoo miten haet jäsenyyttä. Jos tähän pystyt, pääset ns. sisäpiiriin alta aikayksikön. hallitus ym. paikkoihin ei ole hirvittävää tunkua.

    • katsoisin turun urheilukalastajat läpi saaripaikkojen osalta ja meriseura turku telakka saaret valttina.

    • Anonyymi

      Samoilla linjoilla olen aloittajan kanssa. Ne on täyttä rahastus-huuhaata nämä veneyhdistykset. Muutama narsistinen yhdistyspäsmäri rakentanut ympärilleen oman valtakuntansa. Normaalit kaupalliset venesatamat saman hintaisia tai edullisempia, eikä vaadita mitään "yhdistyksen tarkastajan katsastusta" saadakseen pitää venettä laiturissa.

    • Anonyymi

      Jos ihan vakavasti harkitset veneilyseuraan liittymistä, niin tutustu Veneilyseura Merituuleen.
      Seuralla ei ole omaa kotisatamaa, mutta kaksi retkisatamaa löytyy.
      Kerhossa on mukava rento meininki ja kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
      Mitään pakkotalkoita ei ole. Parit talkoot kyllä kesässä on, mutta niissä on runsaasti porukkaa ihan vapaaehtoisesti.

      Liittymismaksu ja vuosimaksu ei kyllä päätä huimaa. Sen kun täytät hakemuksen netissä, niin asia etenee.

      Jos jotain negatiivista hakemalla hakee, niin seuran viralliset saunasäännöt eivät salli saunavuorojen varaamista vaan perustuvat johonkin vanhaan käsitykseen kaikkien halusta saunoa sekasaunassa. Tosin käytännössä kaikki saaressa olevat sopivat omat saunavuoronsa sovussa, mutta se varauskirja olisi paljon selkeämpi juttu.

      • Anonyymi

        Kotisatama on käytännössä ainoa järkisyy veneyhdistykselle. Jos sekin puuttuu, yhdistyksen pitäisi pikemminkin maksaa veneilijälle liittymisestä. Autiosaariin pääsy on kaikille ilmaista


    • Anonyymi

      Turun ympäristökuntien veneseurat ovat nuorempia, eikä niissä ole samalla tavalla vanhoja tradiitioita jäykistämässä tunnelmaa. Tosin, jos edes jotenkin kykenee yhteistyöhön muiden kanssa, kaikki seurat ovat kelvollisia.

    • Anonyymi

      En itsekään kuulu veneseuraan, mutta olen pähkäillyt Airiston veneilijöihin liittymistä. Tuntuu aika mutkattomalta seuralta,ei ole mitään kommodoreja eikä muodollisuuksia. Toki liittymismaksu kirpaisee,muttei silti ole lähellekään useimpia muita. Käy katsomassa sivuilta...

      • Anonyymi

        Aikanaan oltiin kaveriperheen vieraana heidän veneseuran saaressa, ja jäi niin paska maku suuhun että en ikinä harkitse veneilyseuraan liittymistä!

        Tultiin illalla noin 19.00 aikoihin saaren edustalle, otettiin lahdesta vapaa poiju ja siitä tarkoitus tulla jollalla saareen. Saaren laiturissa oli todella tyhjää, mutta tiedettiin seurojen säännöistä niin ajateltiin että poijussa olessa vähemmän haittaa. En saanut kuin koneen sammutettua niin rannalla yksi purjehtia jo heilui ja möykkäsi pää punaisena että painu helvettiin sieltä, se on heidän poijunsa.
        No siirryttiin 50metriä ja ankkuri pohjaan. Siitä jollalla saareen, kaveri perhe kun oli siellä ja samalla kävimme kuuntelemassa tämän tärkeän purjehtian valitusta. Ei käytetty saaren palveluita, ulkohuussia lukuunottamatta, mut eipä siellä kuulemma oltaisi saatu ollakkaan. Jäi todella paska maku tästä pursiseurasta ja varmisti kantani että en yhtään seuraa tukemaan lähde, liittymällä jäseneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan oltiin kaveriperheen vieraana heidän veneseuran saaressa, ja jäi niin paska maku suuhun että en ikinä harkitse veneilyseuraan liittymistä!

        Tultiin illalla noin 19.00 aikoihin saaren edustalle, otettiin lahdesta vapaa poiju ja siitä tarkoitus tulla jollalla saareen. Saaren laiturissa oli todella tyhjää, mutta tiedettiin seurojen säännöistä niin ajateltiin että poijussa olessa vähemmän haittaa. En saanut kuin koneen sammutettua niin rannalla yksi purjehtia jo heilui ja möykkäsi pää punaisena että painu helvettiin sieltä, se on heidän poijunsa.
        No siirryttiin 50metriä ja ankkuri pohjaan. Siitä jollalla saareen, kaveri perhe kun oli siellä ja samalla kävimme kuuntelemassa tämän tärkeän purjehtian valitusta. Ei käytetty saaren palveluita, ulkohuussia lukuunottamatta, mut eipä siellä kuulemma oltaisi saatu ollakkaan. Jäi todella paska maku tästä pursiseurasta ja varmisti kantani että en yhtään seuraa tukemaan lähde, liittymällä jäseneksi.

        Kumma miten pursiseuroja karttaville aina ja poikkeuksetta sattuu sellaisia kokemuksia seuroista, joita ei jäsenille käytännössä koskaan satu. otain hylkimisreaktioita puolin ja toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma miten pursiseuroja karttaville aina ja poikkeuksetta sattuu sellaisia kokemuksia seuroista, joita ei jäsenille käytännössä koskaan satu. otain hylkimisreaktioita puolin ja toisin.

        olisin saanut ja saisin edelleen todella vahvat suositukset kyseiseen seuraan jos aikoisin liittyä, vaan enpä ole asiaa edes miettinyt tuon tapahtuman jälkeen.
        Antaa tärkeiden siellä tärkeillä keskenään ja me läydään suosiolla jossain muualla.


    • Anonyymi

      vähän samanlaisia kokemuksia näistä veneseurojen asenneongemista. Siellä ilmeisesti käydään joku pitkä intiaanien ja afrikkalaisten miehuusrituaaleihin verrattava nokintajärjestyseteneminen, jossa pari vuotta ensin otetaan pskaa niskaan kaikilta ylikommodoreilta ja paremmilta jäseniltä. Sitten menee 2-4 vuotta kun vähitellen saa tulla oman makkarapaketin kanssa nuotion äärelle ilman että nöyryytetään ja "ojennetaan". KUn on kulunut vajaa 10 vuotta, niin on jo sisäänkirjoitettu elämäntapa soittaa suuta kaikille uusille tulokkaille samalla mitalla, mitä itse on saanut. Aurinko nousee lännestä ennen kuin minä tai kukaan lähipiirissä liittyy yhteenkään veneseuraan. Tiedetään niiden touhut ihan riittävästi kiertää kaukaa, ja suosittelen muitakin.

      • Anonyymi

        Täällä ihan sama juttu,olen melkein 40v veneillyt ei ole tarvetta
        ollut liittyä mihinkään martta kerhoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ihan sama juttu,olen melkein 40v veneillyt ei ole tarvetta
        ollut liittyä mihinkään martta kerhoon

        Ei ole täälläkään ollut tarvetta liittyä mihinkään marttakerhoon, eikä veneseuraan vaikka veneilyä on takana yli 20 vuotta, mutta silti on muutamasta Saaristomerellä vaikuttavasta veneseurasta kautta linjan positiivisia kokemuksia kun olen niiden tukikohdissa muutaman kerran vieraillut. Liittymismaksut ovat kuitenkin sellaisia etten ole kokenut saavani vastinetta rahoilleni kun mieluimmin kiertelen luonnonsatamia. Missä tahansa voi tulla vastaan yksittäisiä outoja lintuja, oli kyse sitten yhdistystoiminnasta, työyhteisöstä, politiikasta tai muista harrastuksista, mutta jos niitä tulee suurin joukoin vastaan vähän kaikkialla niin lienee syytä katsoa peiliin.


      • Anonyymi

        ”vähän samanlaisia kokemuksia näistä veneseurojen asenneongemista.”

        Sinulla on kova tarve leuhkia sillä, ettet omaa edes alkeellisia sosiaalisia taitoja muutamaa ihmistä suuremmassa ympäristössä. Veneseura, jossa on ihmisiä yhteiskunnan eri alueilta laidasta laitaan, on jo näköjään liian haastava yhteisö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”vähän samanlaisia kokemuksia näistä veneseurojen asenneongemista.”

        Sinulla on kova tarve leuhkia sillä, ettet omaa edes alkeellisia sosiaalisia taitoja muutamaa ihmistä suuremmassa ympäristössä. Veneseura, jossa on ihmisiä yhteiskunnan eri alueilta laidasta laitaan, on jo näköjään liian haastava yhteisö.

        Maissa saa ihan tarpeeksi olla muitten seurassa,
        vesillä ei seura kiinnosta tippaakaan


      • Anonyymi

        "Siellä ilmeisesti käydään...", silleen sitä kuvitelmat aina todellisuuden voittaa. Aika monta seuraa tunnen, eikä missään niistä ole nokkimisjärjestystä. Tietenkin, jos vastakarvaan muita lähestyy, tulee vastakarvaista palautettakin.


      • Anonyymi

        "vähän samanlaisia kokemuksia näistä veneseurojen asenneongemista. Siellä ilmeisesti käydään joku....."

        No mikä on ongelmasi? Häh? Kuvittelit olevasi iso ja tärkeä kun ostit veneen, ja sitten huomasitkin, että olet kuitenkin pelkkä mitätön paska!!!

        Ota lusikka kauniiseen käteen ja tottele ylempiäsi, surkimus. Mitä oikein kuvittelet???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vähän samanlaisia kokemuksia näistä veneseurojen asenneongemista. Siellä ilmeisesti käydään joku....."

        No mikä on ongelmasi? Häh? Kuvittelit olevasi iso ja tärkeä kun ostit veneen, ja sitten huomasitkin, että olet kuitenkin pelkkä mitätön paska!!!

        Ota lusikka kauniiseen käteen ja tottele ylempiäsi, surkimus. Mitä oikein kuvittelet???

        Edistääkö tuo alla lainattu teksti asiallista ja harmonista keskustelua?
        Jos vastaat myöntävästi, niin suosittelen pikaista hakeutumista ammattiavun piiriin.

        ”No mikä on ongelmasi? Häh? Kuvittelit olevasi iso ja tärkeä kun ostit veneen, ja sitten huomasitkin, että olet kuitenkin pelkkä mitätön paska!!!

        Ota lusikka kauniiseen käteen ja tottele ylempiäsi, surkimus. Mitä oikein kuvittelet???”

        Hätäneuvon antoi Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edistääkö tuo alla lainattu teksti asiallista ja harmonista keskustelua?
        Jos vastaat myöntävästi, niin suosittelen pikaista hakeutumista ammattiavun piiriin.

        ”No mikä on ongelmasi? Häh? Kuvittelit olevasi iso ja tärkeä kun ostit veneen, ja sitten huomasitkin, että olet kuitenkin pelkkä mitätön paska!!!

        Ota lusikka kauniiseen käteen ja tottele ylempiäsi, surkimus. Mitä oikein kuvittelet???”

        Hätäneuvon antoi Provon tarkastaja

        "Edistääkö tuo alla lainattu teksti asiallista ja harmonista keskustelua?"

        Ei edistä, koska asiallista ja harmonista keskustelua ei täällä alkujankaan ole. Sen sijaan se edistää sitä kusipäistä ja provosoivaa paskaa, jota tämä palsta on täynnä.

        Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.


    • Anonyymi

      Seuroja en itsekään ole tarvinnut. Kotisatama on tietysti veneelle tarpeen. Itse löysin tämän: https://polpy.fi/

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen pikku lammikko varsinkin, jos paatti mahtuu Satavan sillan alta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen pikku lammikko varsinkin, jos paatti mahtuu Satavan sillan alta.

        Täh? Lammikko? Tanskaan asti pääsee eikä tarvitse alittaa yhtään siltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh? Lammikko? Tanskaan asti pääsee eikä tarvitse alittaa yhtään siltaa.

        Onhan se satama aika pieni lammikoksi. Mutta näyttää sinne ihan reilun kokoisella soutuveneellä pääsevän, ei kuitenkaan millään kirkkoveneellä.


    • Anonyymi

      Järkeviä syitä liittyä veneseuraan - saako rahoille vastinetta. Kysymyksiä mihin jokainen löytää vastauksensa itse. Yksi lähestymistapa aloittajan esittämään kysymykseen on toki se, mitä jäsen saa seuralta rahaa vastaan. Toinen kysymys voisi olla, mitä seura saa jos ottaa uuden jäsenen ja tästä edelleen johdannaisena, mitä aloittajalla on tarjottavana jotta pääsee heti mukaan seuratoimintaan?

      Veneseura on siis aatteellinen yhdistys, minkä toimintaa pyörittävät jäsenet luottamustehtävissään. Seurat eivät siis kilpaile kaupungin venepaikkojen tai oman rantapalstan omistavien kanssa, vaan lähtökohtaisesti tarjoavat erilaisia veneilyyn, vesiurheiluun ja venematkailuun liittyviä teemoja yhdessä tekemisen kautta.

      Itse olen jäsenenä useassa yhdistyksessä, joista muutamat ovat veneily- tai saaristoteemoihin suuntautuvia. Muutama vuosi sitten tuli kohdallani ajankohtaiseksi etsiä kätevä vaihtoehto pitää Turussa venettä muutamia viikkoja per. purjehduskausi ja kenties jatkossa pitää venettä Turussa pidempiäkin jaksoja. Tällaiseen malliin pidin itse kätevimpänä vaihtoehtona nimenomaan liittymistä veneseuraan, millä on tarjolla vieraspaikkoja joko laajemmin tai ainakin satunnaisesti pistäytyville omille jäsenille. Kävin lävitse kaikki Turun seudun venekerhot ja kaupungin venesatamat. Tutustuin ensin näiden kaikkien kotisivuihin netissä ja valitsin niistä omien kriterioiden pohjalta kiinnostavimmat. Sitten varasin pari viikonvaihdetta ja kävin pikkuveneellä ajamassa satamat lävitse katsoen laiturijärjestelyt ja luotaamassa satamasyvyydet ja jututtamassa kerholaisia, jotka sattuivat olemaan satamassa paikalla. Loppusuoralle jäi 3 seuraa, mihin tutustuin tarkoin, ja kävin jututtamassa kustakin joko kommodorin tai ainakin jonkun hallitusviskaalin. Ykkösvaihtoehtoni tipahti pois koska ao. seura olisi edellyttänyt , että olisin valinnut heidät veneeni lippuseuraksi. kakkonen ja kolmonen olivat seuratoiminnan kannalta tasaväkisiä. Valitsin sen, minkä satamaan kulkeminen oli omista lähtökohdistani joustavinta. Ennen lopullista päätöksentekoani kävin vielä osallistumassa ao. seuran saaritalkoisiin, mistä sitten tuli suosittelijat.

      Mielestäni kaikki läpikäymäni Turun seudun venekerhot on ok kukin omalla tavallaan. Kysymys on lähinnä omista arvostuksista ja arvomaailmasta mitkä kriteriat ovat itselle tärkeitä. Itse pidän keskeisenä vapaa-ajan veneilyn edunvalvontaa ja seurojen tarjoamaa matalaa kynnystä niin nuorille kuin meille varttuneemmillekin päästä edullisesti tutustumaan veneilyyn eri muodoissaan ennen kuin joutuu tekemään suuria investointeja oman kaluston hankintaan.

    • Anonyymi

      Turun Pursiseura on varmasti yksi hyvistä vaihtoehdoista - perinteinen seura mutta ilman mitään turhaa nipotusta. Venekanta enemmän purkkareita. Kotisatama on kiva Ruissalossa ja saaritukikohdat hyvin varusteltuja. Soita toimistolle tai mene käymään, varmaan kertovat lisää. www.turunpursiseura.fi

    • Anonyymi

      Vaikka keskustelu koskeekin vain Turun alueen veveilyseuroja ja niiden vertailua, sopii tämä ihan yleisellä tasolla pohdinnaksi veneilyseuroihin liittymisen perusteista. Jos liittymisen ainoana motiivina on vain se, mitä minä saan jos liityn, ollaan mielestäni vähän sivussa itse asiasta. Vähintään yhtä tärkeä asia on mitä minä voin tai haluan tuoda seuralle kun liityn siihen. Liittyminen on aina vapaaehtoista ja kaikissa seuroissa on ns. aktiivijäseniä jotka haluavat olla mukana aktiivisesti seuran toiminnassa ja sitten ns. hiljaisia jäseniä, jotka saavat jäsenmaksua vastaan käyttää seuran tukikohtia, katsastuttaa veneensä jne. Molempia tarvitaan, jotta seura saa tarvittavan rahoituksen palvelujensa ylläpitämiseksi ja kokonaisuus toimii hyvin. Itse kuulun varmaan enemmän aktiivisten jäsenten puolelle, koska toimin seuramme katsastajana. Katsastajana toimiminen on antanut minulle aivan uuden näkökulman erilaisiin veneisiin ja veneilyyn. Katsastuksen tärkein tehtävä on mielestäni veneilyturvallisuuden lisääminen. Tervetuloa vain jäseneksi johonkin alueesi veneilyseuraan ja oman harkintasi mukaan myös toimintaan mukaan. Saat varmasti vastinetta jäsenmaksullesi :).

      • Anonyymi

        Onhan siinä aina kyse siitä mitä saat. Saat olla aktiivinen, saat seuraa, saat oppia, saat auttaa muita. Jos haluat osallistua talkoisiin ja maksaa jäsenmaksua niin sittenhän kyseessä on win - win. Jäsenmaksu ei minua ole houkutellut, mutta silti olen välillä huvikseni osallistunut paikallisen seuran talkoisiin, win - win sekin.


    • Anonyymi

      Itse liityin n. 10 vuotta sitten Turun Meriseuraan. Oman telakan takia liityin. Saarissa vähemmän tulee käytyä. Ei mitään valittamista. Kai siellä vanhojen partojen kanssa saa riidan aikaiseksi, jos on itse samanlainen jästipää. Mutta ihan rauhassa saa olla niin halutessaan. Toki politiikkaan pääsee mukaan missä tahansa yhdistyksessä missä on ihmisiä, ja silloin pääsee vääntämään asioista. Vähän sama kuin taloyhtiönhallituksessa.

      Telakalla nosto ja lasku säilytyspaikka ulkona 10x3,5 m 7000kg veneelle noin 250€ Yhteensä. Tuo jo yksinään maksaa liittymismaksun takaisin melkein ensimmäisen vuoden jälkeen vrt. kaupalliset toimijat.

    • Anonyymi

      Onko siellä vielä semmoinen sääntö
      ettei hiabiautolla saa omaa venettä laskea veteen,
      joskus oli,perseestä koko Meriseura

      • kyllä se taitaa noin olla, ettei hiab-auto ole sallittu puupaalutetulla rantalaiturilla, ettei se hajoa.
        miksi ihmeessä pitäisi tulla hiabilla pukkinosturin viereen? onhan sitä monta muuta betonista laituria lähistöllä, josta operoida hiabilla vene veteen ja ylös.


      • Anonyymi
        SRD kirjoitti:

        kyllä se taitaa noin olla, ettei hiab-auto ole sallittu puupaalutetulla rantalaiturilla, ettei se hajoa.
        miksi ihmeessä pitäisi tulla hiabilla pukkinosturin viereen? onhan sitä monta muuta betonista laituria lähistöllä, josta operoida hiabilla vene veteen ja ylös.

        Juu ei saa. Miksei käytä sitä nosturia 20€ kerta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe