Briviactista kokemuksia?

Ilmeisesti aika uusi lääke, Kepprasta ”jalostettu” ja ei pitäisi olla niin paljon haittavaikutuksia. Keppra ei ole aiemmin sopinut, joten nyt kokeilussa Briviact kolmantena lääkkeenä.

Nyt toinen eka päivä menossa ja karmea väsymys. Ei kuitenkaan mitään pahempaa. Samalla toinen lääke puretaan pois, joten kahdessa viikossa tapahtuvan vaihtohässäkän odotankin tekevän jotain.
Mutta nyt siis lähinnä pitkäaikaiskäytössä oleva Briviactin vaikutus kiinnostaa ja kuinka normaali aloitus vaikuttaa ( ilman että seassa on samanaikaisesti muuta hässäkköä). Haittavaikutuslista on ennen näkemättömän lyhyt pakkaukseen kirjoitettuna.

-Vaihtari-
139472
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 13

Vanhimmat

Väsymystä piisaa niin kauan kun briviact lääkettä syöt. Nimimerkillä on kokemusta.

Äänestä
  • Kepprassa väsymys meni ohi noin kuukauden käytön jälkeen, kun karbamatsepiineissa ja okskarbatsepiinissa sitä jatkui koko käytön ajan.

    Äänestä

  • Anonyymi kirjoitti:

    Kepprassa väsymys meni ohi noin kuukauden käytön jälkeen, kun karbamatsepiineissa ja okskarbatsepiinissa sitä jatkui koko käytön ajan.

    Itsellä okskarbatsepiini ei väsytä yhtään, mutta tuo Briviact väsyttää aivan karmeasti se onkin menossa sen takia vaihtoon.

    Äänestä

  • Anonyymi00009 kirjoitti:

    Itsellä okskarbatsepiini ei väsytä yhtään, mutta tuo Briviact väsyttää aivan karmeasti se onkin menossa sen takia vaihtoon.

    Haluaisin vaihtaa mutta neurologi/sairaala ei suostu siihen. Minulle on syötetty ainakin kymmenen eri lääkettä, kaikki psyykkisiin sairauksiin, nyt lukittuna laatikossa ja hoitajat tulevat jos muistavat.

    Ensin yritin soittaa itse mutta mitään ei tapahtunut. Sain kohtauksia toisensa perään monta kertaa päivässä kun ei ollut mitään lääkettä.

    Yksi (useammat) neurologit ovat määränneet Hydantinia ja olen käynyt kaikissa kokeissa vuosien ajan, syönyt lääkettä 40 vuotta ja saanut kohtauksia yhden vuodessa. Nämä uudet ovat aiheuttaneet muiden haittavaikutusten lisäksi kohtauksia ainakin yhden viikossa, ripulia ollut jo vuoden ajan ja muuta mukavaa. Hydantinia eivät anna vaan haluavat että kokeilen näitä "uusia" lääkkeitä.

    Nyt olen sairaseläkkeellä, istun ja tuijotan eteeni ja kuljen rollaattorilla kotona. Aikaisemmin tein töitä ja pidin hyvää huolta hygieniasta ja kaikesta muusta. Nyt on yksi ajatus päässä koko päivän ja illan aikana, joku tyhmä ja yksinkertainen laskutehtävä josta ei pääse eroon, makaan lattialla kun olen saanut niin monta kohtausta ja ulostan kohtausten aikana kaikkialle.

    Viimeksi sain kohtauksen eilen, en uskaltanut ottaa sairaalaan yhteyttä (neurologi lupasi soittaa mutta ei ole soittanut) ja isä lupasi maksaa yksityisen neurologin jotta saisin sen vanhan ja hyväksi todetun lääkkeen takaisin, tämä uusi ei suostu sitä tekemään vaan hän on päättänyt että testaa kaikki uudet lääkkeet ja määrää niitä mielivaltaisesti. Minulla on luukato ja sisätautilääkäri määräsi kalkkia ja luulääkettä, tämä uusi neurologi päätti ettei minulla ole osteoporoosia ja hän otti myös pois kalkin ja luulääkkeen. Nyt on määrätty kalkkia vähäksi aikaa mutta se otetaan kohta pois taas kerran. Kokeilumielessä....

    Voiko joku kertoa miten saisin takaisin Hydantinin?

    Äänestä

Maha jatkuvasti ummetuksella vaikka vain 25mg ja nostettu 50 mg:n! Vielä pitäisi muka nostaa 100mg asti🤔

Äänestä

Itselläni uutena mainittu Briviact kolmantena lääkkeenä testissä ja täytyy sanoa että tämä vaihtokausi aikaisemmasta (Vimpat) on karmeeta aikaa eli kahta päällekkäin aamuin illoin.

Ei ole enään "mitään oikeeta elämää" vaan aina "muissa maailmoissa" .

Väsymys aivan järkyttävä vaikka vaihdon jälkeen piti olon korjautua,toivottavasti muilla paremmat kokemukset ja hyvää kesää.

Äänestä
  • Oma kokemukseni järkyttävä,toisena lääkkeenä Briviact toukokuusta lähtien Vimpatin rinnalla ja sanoisin kuten edellinen "ei mitään normioloa ja poissaolevainen olo".

    Väsymys aivan käsittämätön suurimman osan päivästä joudun olemaan vaakatasossa.

    Tämä siis vain minun kokemukseni toisille voi sopia hyvinkin ilman sivuvaikutuksia olemmehan yksilöitä.

    Äänestä

Miten tämä eroaa Kepprasta? Kun se tuli markkinoille aikanaan käytin hetken aikaa ja olin hulluuden partaalla. Ahdistus, levottomuus, paniikkikohtaukset, pakkoajatukset ja muuta mukavaa tupsahti Keppran mukana elämääni. Jätti ihan oikeat traumat se lääke. Joku kerta ohimennen kun ei ollut enää Keppra käytössä lääkärille muistelin näitä oireita. Sanoi ettei alussa tiedetty se olevan niin haittavaikutuksellinen, ja että nykyään (tästä jo oli 5v aikaa) sitä ei niin helpolla anneta kuten ennen. Pitää olla hankalampi saada kohtauksettomuutta.

Kysynkin mielenkiinnosta. Onko täällä Keppran käyttäneitä, jotka käyttävät/ovat käyttäneet tätä uutta lääkettä? Kertokaa tuntemuksia näiden välillä, erot?


Mietin onki psykiatrin polille hakeutunut Keppean käyttäjiä vai miten ovat muuttaneer hoitoauositusta sen suhteen.

Äänestä
  • Tytär aloitti Keppralla ja ahdistus paheni niin että päätyi viiltelemään itseään. Vaihdettiin Briviactiin, sopii paljon paremmin. Väsymys tasaantunut myös.

    Äänestä

Briviactia syönyt nyt 4kk annoksella 75mg aamu ja 75mg ilta, vaihto Keppraan koska väsymys on niin kovaa.

Äänestä

Mulla on ollu käytössä vajaa 2kk. Lopetan ilman lääkärin lupaa, kun painoo tuli 8kg lisää ja öisin en saa nukutuksi

Äänestä
  • Itsellä Briviact x 100mg Aamu + ilta
    Rinnalla Vimpat.
    Keppra aiheutti aikanaan todella voimakkaita mielialamuutoksia.
    Keppran tilalle siksi Vimpat.
    Vimpatin ongelma valonarkuus.
    Siis aiheuttaako tuo Briviact voimakasta väsymystä?
    Tietääkö, joku missä epilepsialääkkeistä olisi vähiten haittavaikutuksia? Lääkäri ei haittavaikutuksista puhu.

    Äänestä

  • Anonyymi00012 kirjoitti:

    Itsellä Briviact x 100mg Aamu + ilta
    Rinnalla Vimpat.
    Keppra aiheutti aikanaan todella voimakkaita mielialamuutoksia.
    Keppran tilalle siksi Vimpat.
    Vimpatin ongelma valonarkuus.
    Siis aiheuttaako tuo Briviact voimakasta väsymystä?
    Tietääkö, joku missä epilepsialääkkeistä olisi vähiten haittavaikutuksia? Lääkäri ei haittavaikutuksista puhu.

    Hyvä kysymys.
    Itsellä Vimpat 200mg ja rinnalla Briaviact 100mg.
    Nyt annoskoon pienennys 75mg toivottavasti lieventää haittavaikutuksia.
    Haittavaikutukset näistä.
    - Unettomuus.
    - Väsymys (voimattomuus)
    - Päänsärky.
    Mikäli joku tietää miten lieventää merkittävästi yllämainittujen lääkkeiden haittoja jakakaa tietoa.
    Tiedoksi Briviact on 10 x voimakkaampaa kuin Keppra.
    100mg Briviactia vastaa 1000mg Keppra annosta!
    Kiitos tiedoista etukäteen.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti aika uusi lääke, Kepprasta ”jalostettu” ja ei pitäisi olla niin paljon haittavaikutuksia. Keppra ei ole aiemmin sopinut, joten nyt kokeilussa Briviact kolmantena lääkkeenä.

Nyt toinen eka päivä menossa ja karmea väsymys. Ei kuitenkaan mitään pahempaa. Samalla toinen lääke puretaan pois, joten kahdessa viikossa tapahtuvan vaihtohässäkän odotankin tekevän jotain.
Mutta nyt siis lähinnä pitkäaikaiskäytössä oleva Briviactin vaikutus kiinnostaa ja kuinka normaali aloitus vaikuttaa ( ilman että seassa on samanaikaisesti muuta hässäkköä). Haittavaikutuslista on ennen näkemättömän lyhyt pakkaukseen kirjoitettuna.

-Vaihtari-

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu