Koko elämä pilalla

Anonyymi

Mä oon alkoholisti. Enpä kyllä tiedä mitä tekis. No juon itteni hautaan. Tälle tielle lähdettiin jo 20v sitten ja pilasin kaiken. Kohta oon keskiikänen eikä mikään paremmaksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi laivaa ohjata. Olis voinu olla hieno elämä eikä pään hakkaaminen mäntyyn auta. Elämää ymmärrän jo hyvin mutta itteäni en voi sillä tiedolla enää auttaa. Kuula kalloon vai eikö sittenkään. No viinaa koneeseen. Tauko on tärkeetä. Sillon tarvii iopetella vaan olemaan.

27

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä kanssa alkoholisti, yli keski-iän.
      Voin sanoa että aina on toivoa niin kauan kuin on elämää.
      Mullakin meni elämä tosi pohjalle, kerkesin juoda parikymmentä vuotta. Seassa oli kyllä muutakin kuin pelkkä alko.
      Vastoinkäymisten kautta, valitettavasti, mutta sain kuitenkin onnekseni uuden mahdollisuuden ja mennyt elämä on jäänyt taakse.

      Tosin on aika outo tilanne kun koko maailma aukeaa edessä selvin päin, eikä loppujen lopuksi tiedä ns. normi-elämästä paljon pa...kaan.
      Mutta se just tekee tästä mielenkiintoista. Vielä on mahdollisuus seurata tätä aikaa ja maailmanmenoa ja jopa osallistua kaikenlaiseen toimintaan ihan selvin päin.

      Mulla oli ainakin todella kova työ päästä sieltä montusta ylös mutta olen sitä mieltä että kyllä kannatti.
      Kaikki lähtee ihmisestä itsestään, onko halua lähteä yrittämään rakentaa jotain uutta.
      Tsemppiä sulle, älä luovuta!

      • Anonyymi

        Näitä onnistumia on kiva lukea. Itsekin alkon kanssa painiskelin liki 25 vuotta, mutta nyt saanut olla selvin päin kymmenisen vuotta. Itsestä se selviytyminen lähtee.


    • Anonyymi

      Älkää olko liian ankaria itsellenne. Minulla ei ole alkoholinongelmaa, mutta eräs toinen addiktio oli. Selvisin kun sain eräitä ihmissuhdeasioita kuntoon, sellaisia,jotka oli jäytäneet koko elämän. Minulle oli tapahtunut lapsena ja nuorena pahoja asioita, joista kannoin syyllisyyttäkin, vaikkeivat ne olleet syytäni. Kävin sitten terapiassa. Terapia ei ole hokkuspokkusjuttu, mutta se toimii, kun löytää ihmisen joka jaksaa kuunnella ja jonka kanssa synkkaa.

      Minulta oli puuttunut perusturvallisuutta, ja oli tukahdutettuja tunteita, ja tästä johtuvaa ahdistusta, joka aikoinaan aiheutti että koin ettei ollut muuta mihin turvautua kuin se addiktio.

      Luulen että moni addiktiosta kärsivä on tottunut kantamaan jotain ahdistusta johon on jossain vaiheessa tottunut yhdistämään muka-ratkaisuna addiktion. Josta sitten kärsii, terveys menee, rahat, ja saa lisäksi yhteiskunnan tuomion.

      Se tuomio on ihan turha, koska syy ei ole sinun. Jokaiselle voi tulla elämässä tilanteita, joista ei voi selvitä yksin. Jos ei saa tukea mitä tarvii, läheisiltä ihmisiltä, voi olla todella vaikea ratkaista tilannetta.

      Moni saa kuulemma AA-sta tarvitsemansa tukiryhmän. Jollekin löytyy joku muu elämää kannatteleva asia. Minulle se oli terapia.

      Turha itsen syyllistäminen pois. Jokainen kamppailee koko ajan kuitenkin, saadakseen elämänsä parhaaseen mahdolliseen kuntoon.

    • Alle keski-ikäisen on vaikea "pilata kaikkea". Se voi siltä tuntua pimeissä viinarotkoissa, liskojen öinä, mutta ei sitä ole. Alko pitäisi saada - tietenkin - ensin poikki ja sitten aikaa rauhoittumiselle. Jos poikkaiseminen ei omin voimin onnistu, ulkoista apua on saatavissa; ihan lähimmästä terveyskeskuksesta alkaen, auttavasta puhelimesta tai AA-ryhmästä. Tai luottamuksellinen keskustelu alkosta eroon päässeen luotettavan ihmisen kanssa; sellainen on melkein varmasti valmis auttamaan kollegaa. Rohkea päätös ulkoisen avun hakemiseksi on ehkä merkittävin virstanpylväs tiellä raitistumiseen. Niin että siitä vaan - ainakaan siinä ei menetä mitään!

      Jos määrätään pameja, niitä voi aikansa syödä, helpottaa, mutta ei aiheuta alkomallisia ongelmia ja kun psyykkinen riippuvuus alkoon vähenee tarpeeksi, pamitkin jäävät.

      Pitkälle alkoholisoitunutkin voi raitistua jos paneutuu asiaan tosissaan. Uuden elämän alkuun pääsy ei kyllä tapahdu nopeasti, mutta tapahtuu kuitenkin. Avautuu uusia näkymiä, mahdollisuuksia, sellaisia joita ei olisi uskonut olevan olemassakaan. Addiktio vähenee hiljalleen ja tulee aika jolloin huomaa etyylialkoholin olevan vain yksi kemiallinen yhdiste muiden sellaisten joukossa - ei muuta. Minulla se aika alkoi neljänkymmenenseitsemän ikäisenä yli kaksikymmentä vuotta sitten, kolmenkymmenen vuoden juomisen jälkeen.

      • Anonyymi

        Alle keski-ikäisen on vaikea " pilata kaikkea ", ei se ole vaikeaa, mulla on kokemusta.
        Olin vasta 20-vuotias kun istuin pusikoissa ryyppäämässä vanhojen " spurgujen " kanssa. Mulla ei ollut kämppää, ei työtä, ei rahaa, ei yksinkertaisesti mitään.
        Itsehän siihen vaikutin, tavallaan siihen kuitenkin ajautui kun antoi itsensä ajautua.
        Ei ollut helppoa etenkään henkisesti, korjaantuminen vei monta vuotta.
        Nyt on elämä onneksi palannut raiteilleen ja tiedän että paluuta entiseen ei ole, en enää halua.

        Mutta tiedän sen kuilun miltä tuntuu ja kuinka ahdistaa oma juominen, ne jatkuvat itsesyytökset, pelkotilat krapulassa ollessa ja kaikki muu mahdollinen siinä mukana.

        Oikein mieltä lämmittää lukea juttuja kun joku aina välillä kirjoittaa että haluaisi päästä viinapirusta eroon ja miettii keinoja siihen. Se on jo valtavan iso askel että ylipäänsä alkaa miettiä että pitäisköhän tehdä jotain että pääsisi eroon.
        Vielä isompi on se kun siitä kirjoittaa tai jopa puhuu jollekkin.
        Tuntuuhan toki nöyryyttävältä mennä itsetunto alhaalla jollekkin kertomaan että hei mulla on ongelma ja haluaisin sille jotain tehdä.
        Avun pyytämisestä usein ajatellaan että se on heikkous, mutta päinvastoin se on vahvuus.


    • Anonyymi

      "Jos määrätään pameja, niitä voi aikansa syödä, helpottaa, mutta ei aiheuta alkomallisia ongelmia ja kun psyykkinen riippuvuus alkoon vähenee tarpeeksi, pamitkin jäävät...."

      Ei uskoisi että elämme Suomessakin vuotta 2020, ja joku kehtaa kirjoitella tuollaisia.
      Mutta ikävä kyllä, vieläkin lähes kaikilla alkoholismin takia hoitoon menevillä/pääsevillä on benzot päällä. Näin on vaikka viralliset sairaanhoitajat toista yrittävät väittää.

      Olen joskus todennut, että sekakäyttäjä pääsee benzoista eroon alkoholin avulla, mutta sitten on jäljellä vielä se alkoholi.
      A klinikka-säätiön ylilääkäri totesi kerran tv:ssä asiasta, että Suomessa ei ole virallista benzojen alasajo-ohjelmaa! Meillä sivuutetaan koko ongelma siteeraamalla lääketeollisuuden mainoskirjeistä ylimalkaisesti, että: "laskevilla annoksilla, laskevilla annoksilla..."
      Itse en tunne ketää joka olisi onnistunut pääsemään benzo-koukusta tuolla tavalla itseään kusettamalla.

      • Anonyymi

        Käsittääkseni pameja määrätään helpottamaan irtipääsyä alkoholista joten kai niistä jotain hyötyä katsotaan olevan. "benzoista eroon alkoholin avulla" - Ei uskoisi että elämme Suomessakin vuotta 2020, ja joku kehtaa kirjoitella tuollaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni pameja määrätään helpottamaan irtipääsyä alkoholista joten kai niistä jotain hyötyä katsotaan olevan. "benzoista eroon alkoholin avulla" - Ei uskoisi että elämme Suomessakin vuotta 2020, ja joku kehtaa kirjoitella tuollaisia.

        Juu, on niistä kyllä alkoholistille hyötyä sillä ne auttavat krapulaan, ja mahdollistavat siten juomisen jatkamisen vielä muutamalla vuodella. Mutta sitten sekakäyttäjäkin joutuu jo hakemaan apua jostain muualta.

        Niitä ei (toivottavasti) yksikään lääkäri enää määrää alkoholismiin "korvaus"-päihteeksi, ja siksi alkoholistit valittavatkin lääkärille ahdistusta, unettomuutta, masennusta, paniikkihäiriötä jne.. joihin lääkäri sitten määrää benzoja.
        Meillä ajelee aamuruuhkissa hirvittävä määrä sekakäyttäjiä, jotka ovat napanneet aamukaljan sijaan aamubenzon, ja sekoilevat sitten liikenteessä tajuamatta ja näkemättä mitään. Pitkään benzoja napostellut on kuin zompie, joka ei näe eikä kuule mitään, ja reagoi tilanteisiin valtavan suurella viiveellä.

        Joskus 50-luvulla lääketehtaat ajoivat läpi ohjeen jonka mukaan alkoholistille pitää syöttää benzoja "korvaus"-päihteenä. Tämä suositus otettiin Suomessakin säännöksi, ja jotkut (ehkä itsekin alkoholisoituneet) lääkärit määräävät niitä vieläkin hyvin helposti.
        Lääketeollisuuden järjettömän suosituksen ymmärtää hyvin, sillä lääketeollisuus haluaa ehdottomasti mukaan jakamaan niitä miljardeja, joita alkoholiteollisuus saa muuten yksin kahmia.

        Alkoholistille ei siis missään nimessä voi "määrätä" benzoja "korvaus"-päihteeksi, sillä benzoista tulee välittömästi lisäpäihde alkoholin rinnalle, ja siinä meillä on taas yksi sekakäyttäjä lisää.
        Benzoja ei lääketeollisuuden ohjeen mukaan saa syöttää kuin kuukauden tai kaksi, ja sitten tulee pitää tauko. Mutta mites pidät taukoa kun olet benzo-koukussa, ja aamulla on heti herättyäsi saatava päivän ensimmäinen pami poskeen.
        Benzoista vierottuminen on todella, todella paljon vaikeampaa kuin alkoholista, ja siksi suosittelenkin alkoholia benzojen korvauslääkkeeksi!

        Minä itse ajauduin Suomen virallisen päihdehoito-ohjeen mukaisesti sekakäyttäjäksi, eli lääkäri määräsi minulle benzoja alkoholismin aiheuttamaan unettomuuteen ja "paniikkihäiriöön". Sekoilin sekakäyttäjänä usean vuoden ajan, kunnes lopulta sain apua sekakäyttöön. Tosin jostain aivan muualta kuin terveyskeskuksesta tai lääketeollisuuden sponsoroimalta lääkäriltä.
        Benzoista vierottuminen oli siksi vittumaista aikaa, että olen valmis tuomitsemaan jokaisen joka tarjoaa benzoja "korvaus"-päihteeksi alkoholistille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, on niistä kyllä alkoholistille hyötyä sillä ne auttavat krapulaan, ja mahdollistavat siten juomisen jatkamisen vielä muutamalla vuodella. Mutta sitten sekakäyttäjäkin joutuu jo hakemaan apua jostain muualta.

        Niitä ei (toivottavasti) yksikään lääkäri enää määrää alkoholismiin "korvaus"-päihteeksi, ja siksi alkoholistit valittavatkin lääkärille ahdistusta, unettomuutta, masennusta, paniikkihäiriötä jne.. joihin lääkäri sitten määrää benzoja.
        Meillä ajelee aamuruuhkissa hirvittävä määrä sekakäyttäjiä, jotka ovat napanneet aamukaljan sijaan aamubenzon, ja sekoilevat sitten liikenteessä tajuamatta ja näkemättä mitään. Pitkään benzoja napostellut on kuin zompie, joka ei näe eikä kuule mitään, ja reagoi tilanteisiin valtavan suurella viiveellä.

        Joskus 50-luvulla lääketehtaat ajoivat läpi ohjeen jonka mukaan alkoholistille pitää syöttää benzoja "korvaus"-päihteenä. Tämä suositus otettiin Suomessakin säännöksi, ja jotkut (ehkä itsekin alkoholisoituneet) lääkärit määräävät niitä vieläkin hyvin helposti.
        Lääketeollisuuden järjettömän suosituksen ymmärtää hyvin, sillä lääketeollisuus haluaa ehdottomasti mukaan jakamaan niitä miljardeja, joita alkoholiteollisuus saa muuten yksin kahmia.

        Alkoholistille ei siis missään nimessä voi "määrätä" benzoja "korvaus"-päihteeksi, sillä benzoista tulee välittömästi lisäpäihde alkoholin rinnalle, ja siinä meillä on taas yksi sekakäyttäjä lisää.
        Benzoja ei lääketeollisuuden ohjeen mukaan saa syöttää kuin kuukauden tai kaksi, ja sitten tulee pitää tauko. Mutta mites pidät taukoa kun olet benzo-koukussa, ja aamulla on heti herättyäsi saatava päivän ensimmäinen pami poskeen.
        Benzoista vierottuminen on todella, todella paljon vaikeampaa kuin alkoholista, ja siksi suosittelenkin alkoholia benzojen korvauslääkkeeksi!

        Minä itse ajauduin Suomen virallisen päihdehoito-ohjeen mukaisesti sekakäyttäjäksi, eli lääkäri määräsi minulle benzoja alkoholismin aiheuttamaan unettomuuteen ja "paniikkihäiriöön". Sekoilin sekakäyttäjänä usean vuoden ajan, kunnes lopulta sain apua sekakäyttöön. Tosin jostain aivan muualta kuin terveyskeskuksesta tai lääketeollisuuden sponsoroimalta lääkäriltä.
        Benzoista vierottuminen oli siksi vittumaista aikaa, että olen valmis tuomitsemaan jokaisen joka tarjoaa benzoja "korvaus"-päihteeksi alkoholistille.

        No kerropa mikä sinut pelasti viinasta ja bentsoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerropa mikä sinut pelasti viinasta ja bentsoista.

        No mitäpä jos en kerro.

        Benzoja juopolle on kuin heittäisi bensaa liekkeihin, lopullinen tuho on varma ja melko nopea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitäpä jos en kerro.

        Benzoja juopolle on kuin heittäisi bensaa liekkeihin, lopullinen tuho on varma ja melko nopea.

        "Benzoja juopolle on kuin heittäisi bensaa liekkeihin, lopullinen tuho on varma ja melko nopea."

        On niillä helpotettu monen juopon kuoleman krapuloita ja palautettu alkoholipsykoosissa olevia takaisin todellisuuteen.
        Sinun kaltaisille itsetuhoisille väärinkäyttäjille ne ei tietenkään sovi, alkoholista puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Benzoja juopolle on kuin heittäisi bensaa liekkeihin, lopullinen tuho on varma ja melko nopea."

        On niillä helpotettu monen juopon kuoleman krapuloita ja palautettu alkoholipsykoosissa olevia takaisin todellisuuteen.
        Sinun kaltaisille itsetuhoisille väärinkäyttäjille ne ei tietenkään sovi, alkoholista puhumattakaan.

        Niin, tarkoitat varmaan että alkoholistille ne eivät sovi :)

        Niistä ei siis todellakaan ole jopa vuosia kestäväksi "korvus"-päihteeksi. Sairaalassa tapahtuvasta elvytyksestä en puhunut mitään.
        Tämän päivän IL:n verkkolehdessä on jälleen yksi tarina alkoholistista, jolle näitä 1-2 viikkoa syötäväksi tarkoitettuja mömmöjä syötettiin usean vuoden ajan.
        Millainen on lääkärien ammattitaito tai -etiikka, kun syöttävät/määräävät benzoja jopa vuosien ajan henkilölle, josta pitäisi nähdä jo kauas, että alkoholi on se ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tarkoitat varmaan että alkoholistille ne eivät sovi :)

        Niistä ei siis todellakaan ole jopa vuosia kestäväksi "korvus"-päihteeksi. Sairaalassa tapahtuvasta elvytyksestä en puhunut mitään.
        Tämän päivän IL:n verkkolehdessä on jälleen yksi tarina alkoholistista, jolle näitä 1-2 viikkoa syötäväksi tarkoitettuja mömmöjä syötettiin usean vuoden ajan.
        Millainen on lääkärien ammattitaito tai -etiikka, kun syöttävät/määräävät benzoja jopa vuosien ajan henkilölle, josta pitäisi nähdä jo kauas, että alkoholi on se ongelma.

        "Tämän päivän IL:n verkkolehdessä on jälleen yksi tarina alkoholistista, jolle näitä 1-2 viikkoa syötäväksi tarkoitettuja mömmöjä syötettiin usean vuoden ajan."

        No ei kai siitä mitään hyvää seuraa jos psyykeongelmainen lääkitsee itseään alkoholin ja bentsojen sekakäytöllä. Se on jatkuvaa tasapainoilua hyvän ja huonon olotilan välillä.
        Siitähän tässä ja useimmissa väärinkäyttö tapauksissa on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän päivän IL:n verkkolehdessä on jälleen yksi tarina alkoholistista, jolle näitä 1-2 viikkoa syötäväksi tarkoitettuja mömmöjä syötettiin usean vuoden ajan."

        No ei kai siitä mitään hyvää seuraa jos psyykeongelmainen lääkitsee itseään alkoholin ja bentsojen sekakäytöllä. Se on jatkuvaa tasapainoilua hyvän ja huonon olotilan välillä.
        Siitähän tässä ja useimmissa väärinkäyttö tapauksissa on kyse.

        Tuo sinun inttämisesi todistaa hienosti oikeaksi erään alan miehen, eli entisen kollegani sanonnan:
        "Jos lääketiedettä pitää ihan välttämättä sotkea alkoholismin hoitoon, niin hyväksyn ortopedian ja alkoholismin sotkemisen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sinun inttämisesi todistaa hienosti oikeaksi erään alan miehen, eli entisen kollegani sanonnan:
        "Jos lääketiedettä pitää ihan välttämättä sotkea alkoholismin hoitoon, niin hyväksyn ortopedian ja alkoholismin sotkemisen."

        Ymmärsit sitten tahallaan väärin. En ole maininnut sanallakaan alkoholismin hoitamisesta lääkkeillä.
        Tuskinpa sinullekaan on kirjoitettu psyykelääkkeitä (bentsoja) ensisijaisesti alkoholismin hoitoon.
        Se mikä on alkuperäinen syy, on vain sinun itsesi tiedossa ja johon vetoamalla olet onnistunut lääkäreitä ylipuhumaan jatkaaksesi sekakäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämän päivän IL:n verkkolehdessä on jälleen yksi tarina alkoholistista, jolle näitä 1-2 viikkoa syötäväksi tarkoitettuja mömmöjä syötettiin usean vuoden ajan."

        No ei kai siitä mitään hyvää seuraa jos psyykeongelmainen lääkitsee itseään alkoholin ja bentsojen sekakäytöllä. Se on jatkuvaa tasapainoilua hyvän ja huonon olotilan välillä.
        Siitähän tässä ja useimmissa väärinkäyttö tapauksissa on kyse.

        Täällä on eräs joka lääkitsi itseään kaikella mahdollisella, alkoholi ja lääkkeet.
        Jatkuvasta tasapainoilusta ei ollut puhettakaan, kyllä se oli ihan jatkuvaa huonoa olotilaa.
        Senkin verran huonoa jopa etten osannut edes siitä hyvästä usein haaveilla.
        Se oli sellaista tavallaan tiedostettua sekakäyttöä jota ehkä ajatteli tiedostamattomaksi, vaikka hyvin tiesi mitä teki.
        Olihan se ok niin kauan kun halusi olla sekaisin mutta sitten ei enää ollut ok kun ei olisi halunnut olla sekaisin mutta oli pakko olla. Monimutkainen juttu mutta onneksi se on pätkä historiaa meikäläisen elämässä, vaikkakin aika pitkä pätkä.
        Melkein voisi kirjan kirjoittaa mutta en jaksa tai viitsi tai ihan miten vaan....
        Kiinnostaisiko edes ketään sen vertaa että vaivautuisi lukemaan.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sinun inttämisesi todistaa hienosti oikeaksi erään alan miehen, eli entisen kollegani sanonnan:
        "Jos lääketiedettä pitää ihan välttämättä sotkea alkoholismin hoitoon, niin hyväksyn ortopedian ja alkoholismin sotkemisen."

        Mitä sotketaan sitten kun aletaan lääketieteellä hoitaa alkoholismin aiheuttamia mielen ongelmia kun alkoholismi samalla vaan jatkuu?
        No joo, sillä tavalla taidettiin sotkea koko ihminen.


    • Anonyymi

      "Jos tietäisin että huomenna tulee maailmanloppu, niin istuttaisin silti tänään omenapuun". Jotenkin noin asian ilmaisi Martin Luther King.
      Koskaan ei siis ole liian myöhäistä aloittaa uutta elämää, sillä elämähän kuitenkin tapahtuu tässä ja nyt, eikä missään menneisyydessä tai tulevaisuudessa.

      Kun aloittaja on päättänyt aikaisemmin lopettaa juomisen, niin se päätös ei ole pitänyt, joten ehkä se oikea hetki on nyt, jolloin päätös myös pitää.Päätös on alkoholistille vaikea, sillä juomisen lopettaminen on todella rankka luopuminen kaikkein rakkaimmastaan, eli pullosta. Se on kuitenkin ollut elämän keskipiste.
      Ja alkoholistilla ei todellakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaminen, sillä kohtuukäyttöön tähtäävä itsekusetus syö alkoholistin loputkin vähäiset voimavarat päästä kuiville.

      Aloittaja kirjoitti: "Kohta oon keskiikänen eikä mikään paremmaksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi laivaa ohjata. "
      Omasta (ja monen muun) kokemuksesta tiedän, että tuo asenne ei toimi. Minä ainakin jouduin juomaan niin kauan, kuin yritin itse epätoivoisesti hallita elämääni ja juomistani.
      Onnistuin lopettamaan juomisen vasta sitten kun tajusin, että elämäni soljuu eteenpäin ilman minun ohjaustani, halusin sitä tai en. Ja kun vihdoin aloin luottamaan siihen, että elämäni menee eteenpäin vaikka en sitä yritäkään hallita tai ohjata, niin vasta sitten pystyin lopettamaan juomisen. Tämän asenteen oppimiseen minä tarvitsin ulkopuolista apua, ja sitä sain muualta kuin terveyskeskuksesta.
      Alkoholimin hoitamisessa ei tarvita mitään hidasta terapiaa, jossa perataan lapsuuden traumoja. Niitä traumoja on meillä kaikilla, eivätkä ne saa ketään juomaan alkoholistisesti.
      Eli neuvoni aloittajalle on, hakeudu hoitoon.

      • "Jos tietäisin että huomenna tulee maailmanloppu, niin istuttaisin silti tänään omenapuun". Jotenkin noin asian ilmaisi Martin Luther King.

        - On saattanut hänkin niin sanoa, mutta häntä ennen Martti Lutherin kerrotaan sanoneen sen. Hänen julkaisuista teksteistään sitä ei kyllä löydy.


      • Anonyymi
        6000-päivää kirjoitti:

        "Jos tietäisin että huomenna tulee maailmanloppu, niin istuttaisin silti tänään omenapuun". Jotenkin noin asian ilmaisi Martin Luther King.

        - On saattanut hänkin niin sanoa, mutta häntä ennen Martti Lutherin kerrotaan sanoneen sen. Hänen julkaisuista teksteistään sitä ei kyllä löydy.

        Oletko selvin päin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko selvin päin?

        Syötkö sinä lihapullia?



    • Anonyymi

      Miksi alkoholiriippuvaiset ei ole kiinnostuneita perustamaan yhdistystä tai kokoontumaan yhteen?
      Ite otan kuppia yksin kun en tiedä muita jotka sinnittelee tai on luovuttaneet.

      • Anonyymi

        No onhan se AA ryhmä semmonen just.


    • Anonyymi

      Huumattuna nykyään.

      Kessu tekee terää välillä.

      Kessuks sanon siìs väkevää tupakkaa.

    • Anonyymi

      Kokeilin pari kertaa tätä AA-kerhoa. Siellä vain roskalaatikoissa asuneita deekuja joiden juttuja piti kuunnella kuinka rankkaa se elämä oli. Ja en kyllä ihmettele, ei siinä mitään.Mutta alkoholismi koskee myös meitä ns.tavallisia duunareita.En pitänyt itseäni parempana mutta kolmas kerta jäi käymättä.

    • Anonyymi

      Vaikutti nuo alkuviestit saman kirjottajan tekstiltä. Sitä se tekee joskus päiväkaudet. Vastailee itselleen. Kai se jotaa terapiaa tuokin on?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe