Painosta,vielä..
On totta että vanhempien olisi syytä opettaa lapsiaan käyttäytytymään,ketään ei saa pilkata ulkonäön vuoksi.Myös vanhempien on syytä noudattaa samaa linjaa,ei ulkomaalaisvihaa,ei kateutta...vaan myönteisyyttä,vanhempien antamasta mallistahan lapsi oppii.
Mutta painoasialla on toinenkin puoli,missä on vanhempien vastuu lapsen ruokahuollosta?
totuushan on ,että ylipainoisella äidillä on yleensä myös ylipainoinen lapsi...ruokailutavat ja tottumukset kulkevat käsikädessä ostotottumusten kanssa.Ja aiheuttavat ylipainoisuutta,koska ruokakori sisältää liiaksi turhaa,ravintoarvoltaan köyhää ruokaa.
Kun näkee kaupassa perheitä joiden ostoslistalle jatkuvasti kuuluvat:valmiit pakastepizzat, vanukkaat,limsat,pullat, keksit,paneroidut valmiit tuotteet..yms.
Ei tarvitse kaukaa hakea ylipainon syytä!Uskon että moni ylipainoinen kyllä vilpittömästi haluaa laihtua,mutta ei ole perehtynyt siihen MITÄ VOI tai täytyy syödä että paino putoaisi, siis tietoa ei ole itsensä auttamiseen ja sama vääristynyt ruokailutottumus ja ostotottumus malli siirretään sitten lapsille.
Sehän sopii kyllä pikaruokateollisuudelle...annoskoot vain suurenevat...ihmiset eivät viitsi laittaa enää yksinkertaista kotiruokaa...äidit eivät enää osaa opettaa lapsiaan tekemään ruokaa...ruoka haetaan kaupasta ja laitetaan mikroon.
Amerikan malli on ovella,supermarketit täynnä ylilihavia ihmisiä jotka kulkevat ostoksilla moottoroiduilla ostoskärryillä,koska eivat painoltaan jaksa kävellä.
Painorajoituksista
7
469
Vastaukset
- japanitar
kaikkea, ja tuon esiin myös tottumuksissani terveellisyyttä. Olen kuitenkin huomannut, kuinka vaikeata on ainakin minun pitää 17-vuotias tyttäreni tällä samalla linjalla..En pysty tuputtamaan, en motkottamaan enkä muuta kuin antamaan oman esimerkkini..? Tyttö syö ja juo kaikkea sitä, mistä varoitetaan..Onkohan muilla vanhemmilla samanlaisia kokemuksia..
meidän nuorimmainen tyttö.
Poika kyllä sitten syö kaiken mahdollisen,mitä eteen tuodaan.Tosin mäkkärin tuotteet ei kelpaa,mutta pitzat ja kebabit kyllä sujuvasti hoituu.
nuorin tyttö 173/49 19v
Poika 178/82 21v
vanhin tyttö 174/56 25v
Itse 185/80
Vaimo 170/65
Kyllä ainakin tytöt ovat painostaan ja syömisistään itsellisiä.
Poika vähät välittää mitä ja kuinka paljon syö.- japanitar
emw34 kirjoitti:
meidän nuorimmainen tyttö.
Poika kyllä sitten syö kaiken mahdollisen,mitä eteen tuodaan.Tosin mäkkärin tuotteet ei kelpaa,mutta pitzat ja kebabit kyllä sujuvasti hoituu.
nuorin tyttö 173/49 19v
Poika 178/82 21v
vanhin tyttö 174/56 25v
Itse 185/80
Vaimo 170/65
Kyllä ainakin tytöt ovat painostaan ja syömisistään itsellisiä.
Poika vähät välittää mitä ja kuinka paljon syö.poikien kanssa aina pärjää.. sama pätee vaatteisiin..Minullakin on tullut mieleen, että tytöt välittäisivät ulkonäkönsäkin takia enemmän syömisistään. Mutta, jospa Se aika koittaa sitten kuitenkin myöhemmin:)) Ennemmin katsoisin todella reissumiestä ja tomaattiviipaleita sillä kuin pitsaa ja cocista..
- Animus
Mä olen ylipainoinen äiti. Mun esikoinen on liian laiha ja kuopus normaalivartaloinen.
Kysy keneltä tahansa ylipainoiselta ihmiseltä: saat tietää miten ihminen parhaiten laihtuu. Laihduttamisen asiantuntija ei ole hoikka vaan lihava ihminen. Ongelman nimi on "älä tee kuten minä, tee kuten sanon" ;)
Mä pidän hyötyliikuntaa tärkeämpänä kun einesten hysteeristä välttämistä. Kun kävelee/pyöräilee usemman kilometrin päivässä ja sen lisäksi harrastaa jotain pallopeliä/taistelulajia pari kertaa viikossa voi ottaa rennommin syömisten kanssa.
Jenkkien ylipainoon kuuluu olennaisesti auton käyttäminen ovelta ovelle -tyyliin. Se on lapsille pahinta mitä voi tehdä! - yksinkertaista
Siis niinhän se menee, että jos kuluttaa enemmän kuin syö, niin painokäyrä laskee eli ihminen laihtuu. Ja taas päinvastoin, jos kuluttaa vähemmän kuin syö, niin paino tuppaa nousemaan.
Se mitä syö taas vaikuttaa terveyteen yleensä eli
(verenpaineeseen, diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ym.).
Ja perusasiat täytyisi opettaa jo nuorena, eli vitamiinit, kuidut, vähärasvaisuus, säännöllinen liikunta ym. Painoon vaikuttaa niin monet seikat, ei ainoastaan ruoka. Myös eri lääkkeillä on vaikutuksensa (esim. reumalääkkeet), kuten myös ihmisen perimällä (aineenvaihdunta).Meilläkin poika harrasti fyysisesti rankkaa urheilua jopa sm-tasolla useita vuosia,eli ravintoon kiinnitettiin paljon huomiota,mutta ruokatottumus suhteessa kulutukseen ei ole muuttunut,vaikka hänenkin tiedossaan on hyvin tarkkaan eri ruokalajien energia yms.tiedot.
Nyt,kitara ja tietokone ovat hänen elämänsä,niin muu liikuntaharrastus on jäänyt vähiin.
Aivan tämän talven aikana tosin muutosta parempaan suuntaan on havaittavissa.Vuosien kovan harjoittelun tuoma verenkierron ja sydämmen/keuhkojen"riittoisuus"antaa hyvän pohjan lihaskunnon ja pitkäkestoisen rasituksen harjoittamiseen vielä myöhemminkin.
Sydäntä ja verisuonistoa voidaan vain kasvuiässä laajentaa ja aikuisiällä aloitettu liikunta ei pysty näihin seikkoihin vaikuttamaan.
Olevassa olevia "järjestelmiä"kyllä harjoittelulla voidaan kuntouttaa ja lisätä niiden kapasiteettia ja ylläpitää niiden toimintaa,mutta lasten ja nuorten liikunta on parasta säästämistä tulevaisuuteen.Silloin luodaan elimistöön sellainen taso,että aikuisiän ja vanhenemisen tuoma "rappeutuminen"lähtee korkeammalta tasolta ja on enemmän mistä voidaan 'ammentaa'.
Ja ehkä nuorena harrastettu liikunta tulee luonnollisempana vaihtoehtona mukaan,kunhan nuoruuden huumasta selviää.
- Hyvä asia
Minä aloitin tuon aika raflaavan jutun otsikolla surkeaa tarjontaa.
Hyvä asia, koska nyt ylipainosta, sen ongelmista ja siitä eroon pääsystä, nyt sitten keskustellaan jo monissa jutuissa täällä.
Tähän osioon tulleet jutut ovat tosi hyviä ja asiallisia. Hattua teille nostan, vaikka muuten olenkin hiukan huonotapainen:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943792
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473175Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002807- 1342457
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572450- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172377Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212304Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232296- 642080