Kotimaiset Kuoma jalkineet eivät kestä Suomen talvessa

Tunnetusti Kuomat sopivat suomalaisen jalkaan tosi hyvin, mutta ne eivät kestä enää Suomen talvessa. Syynä tähän ei todellakaan ole ilmastonmuutos vaan laadun heikkeneminen. Ilmaston lämpenemisen johdosta talvikenkien voisi olettaa kestävän paremmin, koska pakkasia on vähemmän ja näin pakkasen kielteinen vaikutus materiaalien kulutuskestävyyteen on pienempää.

Kotimaiset Kuoma Kari Soft Shell jalkineet (hinta 80 €) eivät kestä ja rikkoontuvat käyttökelvottomaksi jo alle 5 kk:n aikana tapahtuvan noin 70 käyttötunnin (jalassa olon) jälkeen. Minulla on rikkoontunut jo kaksi ko. kenkäparia lyhyen ajan sisällä. Tämän johdosta on nähtävissä, että kyseessä ei ole yksittäistapaus vaan ko. kenkämallia koskeva laatuongelma.

Kenkien valmistaja Kuomiokoski Oy on luokitellut tämän trekking-kengän talvisesongin kengäksi. Trekking eli suomeksi trekkaus tarkoittaa useita päiviä, jopa kuukausia kestävää vaellusta usein vaikeakulkuisessa maastossa.

Rohkenen sanoa, että Kuoma Kari Soft Shell kenkiä valmistava Kuomiokoski Oy huijaa kuluttajia, luokittelemalla kengän talvisesongin trekking-kengäksi. Miten tällä kenkäparilla rohkenisi lähteä vaeltamaan kun se ei kestä edes normaalia kävelyä, kevyenliikenteen väylällä?

Kummankin rikkoontuneen kenkäparin käyttömäärä minulla on tarkasti tiedossa, koska hankin kengät pelkästään yhtä tarkoitusta varten ja jossa ne ovat yksinomaan olleet. Käyttö on ollut kävelyä kevyenliikenteen väylällä noin 3,5 tuntia viikossa, talvi- ja myös pakkaskelillä. Korostan, että talvi- ja myös pakkaskelillä eli myös oikeassa Suomen talvessa.

Ensimmäisen kenkäparin kohdalla reklamoin kenkien valmistajaa Kuomiokoski Oy:tä rikkoontuvien nauhakoukkujen osalta ja pyysin heitä vaihtamaan kengissä olevat muoviset koukut metallisiin koukkuihin. Valmistajan pyynnöstä lähetin kengät tehtaalle, nauhakoukkujen vaihtoa varten. Suutarin tarkastettua kenkäparin, se totesi kummankin kengän olevan nauhakoukkujen rikkoontumisen lisäksi niin liestynyt, että niitä ei enää ollut järkevää korjata. Kenkäpari kesti siis vain noin 70 käyttötuntia, kävelyä kevyenliikenteen väylällä. Valmistaja lähetti minulle samanlaisen uuden kenkäparin, mutta suostui pyynnöstäni vaihtamaan kenkiin metalliset nauhakoukut, muovisten tilalle.

Kun myös tälle toiselle kenkäparille tuli noin 70 käyttötuntia täyteen, molemmat kengät ratkesivat (murtuivat) liestymän kohdalta, joka sijaitsi molemmissa kengissä samalla kohtaa, jalkapöydän ulkosivulla, pohjan kiinnityskohdassa. Ensimmäiselle kenkäparillehan oli käymässä samoin eli kengät olivat ratkeamispisteessä liestymien kohdalta, minkä johdosta valmistaja päätyi lähettämään minulle uuden kenkäparin, niiden sijasta.

Onko suunnittelussa, materiaalivalinnoissa ja tuotetestauksessa otettu riittävästi huomioon todelliset talviolosuhteet ja ensinnäkin pakkasen vaikutus materiaalivalintoihin? Väitän, että ei ole otettu huomioon vaan valmistuskustannukset painavat vaakakupissa näitä enemmän, laadun kustannuksella. Muistutan, että täällä Suomen lapissa on vielä ihan oikea talvi ja pakkastakin.

Tunnetusti Kuoma kengät istuvat hyvin suomaisen jalkaan, tarpeeksi leveän lestin johdosta. Minunkin jalkaan Kuoma Karit istuivat tosi hyvin, mutta en suosittele niitä kuin seisoskeluun, pyörätuolia käyttäville tai pieneen siirtymiseen kävellen, mikäli niitä on tarkoitus käyttää talvikelillä. Näihin tarkoituksiin on varmaan järkevämpää ostaa kolmenkympin halpiskengät.

Viite: Tunnemme vastuun vähintään vuoden, sanoo Kuoma-merkkisiä jalkineita tekevän Kuomiokoski Oy:n toimitusjohtaja Antti Puttonen. Vantaan Sanomat 12.12.2017. ( https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/588987-kengillakin-voi-olla-takuuaika-kolmenkympin-kengista-ei-viitsita-valittaa ).

Edellistä viitettä voidaan tulkita niin, että Kuoma-merkkisten jalkineiden tulisi kestää normaalikäytössä vähintään yhden vuoden ajan. Kokemukseni perusteella edes kaksi Kuoma Kari kenkäparia ei kestä yhden vuoden käyttöä! Talvikäytössä kaksi kenkäparia voi kestää yhden kalenterivuoden ajan kun otetaan huomioon, että talvikenkiä ei käytetä kesällä. Siis yhdessä talvessa kuluu loppuun lähes kaksi Kuoma Kari kenkäparia, kun käyttö on 3,5 tuntia kävelyä viikossa.

Minulle tämä oli ainakin suuri yllätys ja pettymys, koska mielikuva kotimaisten kenkien korkeasta laadusta oli tähän saakka lähes myytti. Nyt tämä myytti murtui ja sortui kuin korttitalo. En osta enää Kuoma-merkkisiä jalkineita, vaikka ”takuun” tai tuotevastuun johdosta saa valmistajalta käytettäväkseen kaksi kenkäparia yhden hinnalla.

Kuomiokoski Oy on pessyt omat kätensä tässä asiassa. Se ei ole antanut edes vastausta yhteydenotto- ja vastauspyyntöihini, koskien tämän toisen kenkäparin rikkoontumista, lyhyen ajan sisällä. Tarkoittaisiko tämä jo kolmatta kenkäparia yhden hinnalla ja sitten neljättä ja sitten…jne?

”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas”!

103

12393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Outoa, itselläni aivan päinvastainen kokemus kyseisen yrityksen kengistä.
      No mutta, hyvä kun sait varmaankin sisintäsi kalvavan asian kerrotuksi.
      Kotimaista teollisuutta kannattaakin mollata, ja ostaa tarvittavat tuotteet kiinasta.
      Siellä riittää ahkeria lapsia tekemään huippukengät sinullekkin. 👍😎

      • Anonyymi

        Kotimaista kenkäteollisuutta saa mollata jos on tarvetta. Itse ostin muutama vuosi sitten, nyt molemmista kengistä tulee vesi läpi varpaiden kohdalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotimaista kenkäteollisuutta saa mollata jos on tarvetta. Itse ostin muutama vuosi sitten, nyt molemmista kengistä tulee vesi läpi varpaiden kohdalta.

        Jalkasi hikoilee ja syytät Kuoman kenkiä heikosta laadusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotimaista kenkäteollisuutta saa mollata jos on tarvetta. Itse ostin muutama vuosi sitten, nyt molemmista kengistä tulee vesi läpi varpaiden kohdalta.

        Mene hyvä ihminen lääkärille, jotakin on vialla jos varpaitten kohdalta tulee vettä. Onko varvas kokonaan irti, vaiko vain haava. Vertahan siitä pitäisi tulla, toisaalta jos on yhteys päähän saakka, silloin kylläkin pitäis tulla ruskeaa vettä.


    • Anonyymi

      Vain oikea ja kokemukseen perustuva palaute antaa myös kotimaisen kengän valmistajalle rajan mistä alkaa harmaa alue, kenkien valmistuskustannusten polkemiselle, laadun kustannuksella. Hyvä avaus!

      • Anonyymi

        Tuntuu olevan samaa ongelmaa nykyisin vähän valmistajalla kuin valmistajalla!


    • Anonyymi

      Minulla Kuoma putkimallisiin varsikenkiin pohja mureni läpi puhki viime syksyllä.
      Lähetin valokuvat tehtaalle Ristiinaan ja vastaukseksi tuli että kengät on 7 v vanhat.
      En tuota tietoa ihan sulattanut mutten viitsinyt enempää kiistää.
      On nyt kuitenkin taas uudet kuomat. Näen niin paljon etuja käytettävyydessä .

      • Anonyymi

        Olen ostanut ja käyttänyt Kuoman lenkkareita aina kesäisin; hemmetin hyvät jaloille. Niissäkin pohjat murenevat kahdessa kesässä mutta muutoin rungot virheettömät, sen takia harmittaa. Olen kysynyt asiaa ja vastauksena ollut vain "häiriö prosessissa sähköjännitteiden takia tms". Mutta ei ole parempiakaan hintaluokassa viiskymppiä löytynyt niin uudet samanlaiset olen ostanut ja vanhoja jo neljät parit. Ehkä sadallaviidelläkympillä voisi löytyä yhtä hyvät jalaoille ja kestävämmät, pitää katsoa koska näkyy jo viime kevään kengissä murentumisilmiötä. HARMI! Onko pohjamassan valmistus noin vaikeaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostanut ja käyttänyt Kuoman lenkkareita aina kesäisin; hemmetin hyvät jaloille. Niissäkin pohjat murenevat kahdessa kesässä mutta muutoin rungot virheettömät, sen takia harmittaa. Olen kysynyt asiaa ja vastauksena ollut vain "häiriö prosessissa sähköjännitteiden takia tms". Mutta ei ole parempiakaan hintaluokassa viiskymppiä löytynyt niin uudet samanlaiset olen ostanut ja vanhoja jo neljät parit. Ehkä sadallaviidelläkympillä voisi löytyä yhtä hyvät jalaoille ja kestävämmät, pitää katsoa koska näkyy jo viime kevään kengissä murentumisilmiötä. HARMI! Onko pohjamassan valmistus noin vaikeaa?

        Kuomat ovat hyviä kenkiä niin kauan, kuin kestävät. Eli niilä on hyvä kävellä routaisellakin, siis kovalla maalla. Pohja joustaa. Esim. tämä syksynä polvet olivat kovilla ihan nähin päiviin saakka, kunnes taas tuli lumi askeleita vaimentamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostanut ja käyttänyt Kuoman lenkkareita aina kesäisin; hemmetin hyvät jaloille. Niissäkin pohjat murenevat kahdessa kesässä mutta muutoin rungot virheettömät, sen takia harmittaa. Olen kysynyt asiaa ja vastauksena ollut vain "häiriö prosessissa sähköjännitteiden takia tms". Mutta ei ole parempiakaan hintaluokassa viiskymppiä löytynyt niin uudet samanlaiset olen ostanut ja vanhoja jo neljät parit. Ehkä sadallaviidelläkympillä voisi löytyä yhtä hyvät jalaoille ja kestävämmät, pitää katsoa koska näkyy jo viime kevään kengissä murentumisilmiötä. HARMI! Onko pohjamassan valmistus noin vaikeaa?

        Kuomat ovat aivan paskaa. Pohja murenee hajalle verrattain lyhyessä ajassa. En suosittele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostanut ja käyttänyt Kuoman lenkkareita aina kesäisin; hemmetin hyvät jaloille. Niissäkin pohjat murenevat kahdessa kesässä mutta muutoin rungot virheettömät, sen takia harmittaa. Olen kysynyt asiaa ja vastauksena ollut vain "häiriö prosessissa sähköjännitteiden takia tms". Mutta ei ole parempiakaan hintaluokassa viiskymppiä löytynyt niin uudet samanlaiset olen ostanut ja vanhoja jo neljät parit. Ehkä sadallaviidelläkympillä voisi löytyä yhtä hyvät jalaoille ja kestävämmät, pitää katsoa koska näkyy jo viime kevään kengissä murentumisilmiötä. HARMI! Onko pohjamassan valmistus noin vaikeaa?

        Osta vaikka Eccobkengät, minulla on ollut 4-5,kukin pari kestänyt jotkin 4 vuotta, kesäkengät, mutta pidän paljon talvellakin töissä käydessä kun autolla matkan kuljen, töissä ovat koko päivän jalassa. Jaa, yhdet ei kestänyt, hajosivat, kun ostivat meille koiranpennu, sain korjatoksi liimalla ja nahkapaloilla niistä arkikengät.


    • Anonyymi

      Ongelmana on usein se että pohjat hankitaan tehtaalle alihankintana ulkomailta ja materiaalia ei ole edes tarkoitettu suomalaisiin oloihin. Jo yksi kovalla pakkasella kävely voi hajottaa pohjan kun materiaali kovettuu.

      • Anonyymi

        Väärin. Kuoman pohjat valetaan ruiskuvaluna tehtaalla. Ei niitä mistään ulkomailta tilata. Terveisin tehtaantyttö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Kuoman pohjat valetaan ruiskuvaluna tehtaalla. Ei niitä mistään ulkomailta tilata. Terveisin tehtaantyttö

        Siksi ne juuri menee rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Kuoman pohjat valetaan ruiskuvaluna tehtaalla. Ei niitä mistään ulkomailta tilata. Terveisin tehtaantyttö

        Mitä sie niihin pohjiin oikein ruiskutat, omia nesteitäsikö tehtaantyttö?


    • Anonyymi

      Tässä pari kolme vuotta sitten anoppi osti Kuoman talvisaappaat, joiden pohjat olivat aivan äärettömän liukkaat lumella ja jäällä. Jossain oli valmistajan ohje, että ne pohjat pitää hiekkapaperilla tai jollain karhentaa, niin liukkaus vähenee. Lähetin tehtaalle kirjeen, jossa kysyin, miksei pohjia karhenneta valmiiksi jo tehtaalla, jos niiden liukkaus tiedetään. Mitään vastausta en koskaan saanut.

      • Anonyymi

        Käväisin kerran Mikkelissä ohikulku matkalla. Oli hyvännäköistä kun kaikilla oli Kuomat jalassa. Oli punaista, mustaa, ruskeeta ja pinkkiä. Farkkujen päällä kuomat, minihame ja Kuomat,tuulipuku ja Kuomat, naisella suorat housut ja mustat Kuomat, vasta naineet auton perässä useatkin Kuomat, Hääyönä morsian muuten alasti mutta jalassa.....KUOMAT! Jukuri peliin menin illalla, Jukurit hävisi koska jalassa oli luistinten sijaan Kuomat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käväisin kerran Mikkelissä ohikulku matkalla. Oli hyvännäköistä kun kaikilla oli Kuomat jalassa. Oli punaista, mustaa, ruskeeta ja pinkkiä. Farkkujen päällä kuomat, minihame ja Kuomat,tuulipuku ja Kuomat, naisella suorat housut ja mustat Kuomat, vasta naineet auton perässä useatkin Kuomat, Hääyönä morsian muuten alasti mutta jalassa.....KUOMAT! Jukuri peliin menin illalla, Jukurit hävisi koska jalassa oli luistinten sijaan Kuomat .

        Mikkelin torilla järjestetään vuosittain useita yleisötapahtumia. Edellistä keskustelijaa kompaten esitän, että ohjelmistoon otettaisiin lisäksi kotimaista kenkätuotantoa julkistava tapahtuma, jonka nimi voisi olla vaikka: "KUOMA SEISOSKELU" tai "MIKKELIN SEISOSKELIJAT", ihan kuten Imatralla on "Imatran ajot". Ehdottomasti odotetaan, että torille saavutaan Kuoma kengät jalassa. Muitakin nimiehdotuskia toivotaan, mutta nimestä pitää ehdottomasti käydä ilmi, että torilla seisotaan. Tämä kuvaa hyvin sitä käyttöä, johon hyvältä jalassa tuntuvat Kuomat ovat omiaan. Mitään kävelemiseen tai liikuntaan viittavaa, ei nimessä saa esiintyä.


      • Miksi kengän valmistaja Kuomiokoski Oy ei anna vastausta, kuluttajien kyselyihin ja "reklamaatioihin"? Ongelmia vastauksen saannissa näyttää olevan muillakin kuin alustuksen tehneellä nimimerkillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikkelin torilla järjestetään vuosittain useita yleisötapahtumia. Edellistä keskustelijaa kompaten esitän, että ohjelmistoon otettaisiin lisäksi kotimaista kenkätuotantoa julkistava tapahtuma, jonka nimi voisi olla vaikka: "KUOMA SEISOSKELU" tai "MIKKELIN SEISOSKELIJAT", ihan kuten Imatralla on "Imatran ajot". Ehdottomasti odotetaan, että torille saavutaan Kuoma kengät jalassa. Muitakin nimiehdotuskia toivotaan, mutta nimestä pitää ehdottomasti käydä ilmi, että torilla seisotaan. Tämä kuvaa hyvin sitä käyttöä, johon hyvältä jalassa tuntuvat Kuomat ovat omiaan. Mitään kävelemiseen tai liikuntaan viittavaa, ei nimessä saa esiintyä.

        Up! Toivoisin asiallista ja kokemukseen perustuvaa keskustelua. Jätetään toripileet sikseen, vaikka eihän pieni huumorikaan ole pahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käväisin kerran Mikkelissä ohikulku matkalla. Oli hyvännäköistä kun kaikilla oli Kuomat jalassa. Oli punaista, mustaa, ruskeeta ja pinkkiä. Farkkujen päällä kuomat, minihame ja Kuomat,tuulipuku ja Kuomat, naisella suorat housut ja mustat Kuomat, vasta naineet auton perässä useatkin Kuomat, Hääyönä morsian muuten alasti mutta jalassa.....KUOMAT! Jukuri peliin menin illalla, Jukurit hävisi koska jalassa oli luistinten sijaan Kuomat .

        Onko sinun nimi Kuoma?


      • Anonyymi

        Kuoman kengistä:
        Itse sain Kuoma kengät lahjaksi pari vuotta sitten.
        Ne ovat parhaita talvikenkiä, mitä minulla on ollut.
        Pohja on kestänyt hyvin.
        Mutta liukkaalla Suomessa ei voi näillä kävellä.
        Olen ratkaissut ongelman sillä, että laitan niihin kantoihin liukuesteet.
        Mutta en käytä näitä peilikirkkailla jäillä.
        Vaan Ice bugeja.
        Aion ostaa itselleni uudet Kuoma, punaiset sellaiset.
        On hyvä, että talvikengistä jaetaan kokemuksia.
        Näin säästytään monelta liukkausonnettomuudelta.
        Työn iloa, teille sinne kenkätehtaaseen.


    • Anonyymi

      Kotimaisia keskustelupalstoja seuranneena voin kertoa, että ei kotimaisen kengänvalmistaja Sievin vapaa-ajan jalkineillakaan mene kovin hyvin. Sievin jalkineissakin näyttää olevan pääongelmana pohjien mureneminen.

      • Anonyymi

        Kallista suomalaista paskalaatua, kierrän kaukaa.


    • Anonyymi

      Sama aloitus on lukuisilla palstoilla...

      • Miksi näin ja vastaus siihen on tässä

        Olen esittänyt SUOMI24 kehitystiimille, että SUOMI24:ään lisätään uusi keskustelun aihealue Kulutustavarat ja sen alle luettelo yleisimmistä kulutustavaroista. Mm. Kengät kuuluisivat tähän aihealueeseen. SUOMI24 aihealueista löytyi Kengät vain Muoti ja kauneus – aihealueen alta. Kun keskustellaan esim. työ- tai vaelluskengistä, ei ko. aihealue oikein käy.

        SUOMI24:n vastaus tässä

        Moikka!

        Olen välittänyt viestisi kehitysideana sekä palautteena eteenpäin Suomi24 kehitystiimille, jotta he voivat ottaa sen huomioon kehittäessään palvelua ja sen ominaisuuksia.

        Ystävällisin terveisin

        Lydia
        www.suomi24.fi


      • Anonyymi
        Walkerman kirjoitti:

        Miksi näin ja vastaus siihen on tässä

        Olen esittänyt SUOMI24 kehitystiimille, että SUOMI24:ään lisätään uusi keskustelun aihealue Kulutustavarat ja sen alle luettelo yleisimmistä kulutustavaroista. Mm. Kengät kuuluisivat tähän aihealueeseen. SUOMI24 aihealueista löytyi Kengät vain Muoti ja kauneus – aihealueen alta. Kun keskustellaan esim. työ- tai vaelluskengistä, ei ko. aihealue oikein käy.

        SUOMI24:n vastaus tässä

        Moikka!

        Olen välittänyt viestisi kehitysideana sekä palautteena eteenpäin Suomi24 kehitystiimille, jotta he voivat ottaa sen huomioon kehittäessään palvelua ja sen ominaisuuksia.

        Ystävällisin terveisin

        Lydia
        www.suomi24.fi

        Kuomakengistä tuli mieleen edesmennyt Pekka Klén,hänen isänsä tunnettiin Kuomio Oy:ssä. Seurustelin Pekan kanssa 15 vuotta, ei sellaista toista Pelle Pelotonta löydy! Olimme molemmat tavallamme luontoihmisiä ja nautimme elämästä. Pekka menehtyi lokakuussa 2019.Elän Pekan muistoissa, ei tule koskaan samanlaista Pekka-Pösöä minun elämääni. Toivottavasti kaikki, jotka Pekan tunsivat, muistelevat hauskoja, hulvattomia retkiä hänen kanssaan! En koskaan unohda hänen hattujaan! 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuomakengistä tuli mieleen edesmennyt Pekka Klén,hänen isänsä tunnettiin Kuomio Oy:ssä. Seurustelin Pekan kanssa 15 vuotta, ei sellaista toista Pelle Pelotonta löydy! Olimme molemmat tavallamme luontoihmisiä ja nautimme elämästä. Pekka menehtyi lokakuussa 2019.Elän Pekan muistoissa, ei tule koskaan samanlaista Pekka-Pösöä minun elämääni. Toivottavasti kaikki, jotka Pekan tunsivat, muistelevat hauskoja, hulvattomia retkiä hänen kanssaan! En koskaan unohda hänen hattujaan! 😁

        Minä seurustelin myös Pekan kanssa jotakuinkin tuon 15. Hän oli paljon poissa, kävi usein vain seksiä harrastamassa, sitten suhteen lopulla hän kertoi että hänellä on kaksi muutakin naista joiden luona käy. Niin ihana mies olisi ollut, mutta leipälapion kanssa ajoin pois kun tuli taas vonkaamaan.


    • Anonyymi

      Saisitte olla tyytyväisiä ja kiitollisia että pääsette liikkumaan edes paikasta toiseen.
      Turhaa valitusta, pienet on Teillä murheet.

      • Anonyymi

        Pitäisikö meidän vielä paikallaan mököttää, sinähän hitler olet.


      • Anonyymi

        Mitähän tuolla maassa , ja lumessa on, kun kenkien pohjat ei kestä, eikä koirien tassut. Koirat kiljuu joskus kävellessään, todella sydäntä särkevästi.


    • Anonyymi

      Tosiaan, kymmenkunta topiccia, joissa aivan sama teksti. Olisiko joku mustamaalauskampanja käynnissä.

      • Anonyymi

        Asialliselta ja tarkasti yksilöityyn kokemukseen sekä vain yhtä kenkämallia koskevaltahan tuo aloitus näyttää. Aloitus näyttää herättävän tunteita, joten sehän on vain hyvä asia. Mikäli keskuteluun tuotaisiin esille lisää myös Kuoma-kenkien hyviä ominaisuuksia, voitaisiin puhua jostakin kirkastamiskampanjasta. Vaikka keskustelua katsottaisiin kuinka Suomi-sinivalkoisten lasien läpi, ei totuuden paljastaminen kenkien toistuvasta rikkoontumisesta, yksittäisen kotimaisen kenkämallin osalta ole väärin. Ei myöskään ole väärin jos tuo julki, että miksi asiakapalvelu ei anna lainkaan vastausta, kuluttajan useista vastauspyynnöistä huolimatta. Vain perille mennyt palaute ohjaa valmistajaa pysymään oikealla tiellä. Annetaan keskustelun jatkua ja sävytetään sitä niin mustalla kuin kirkaillakin värisävyillä.


    • Anonyymi

      Kyllä. Todellakin suoli palsta on ainoa ja oikea osoite reklamaatiolle. Onnittelut onnistuneesta ahdistuksesi purkamisesta 👍😂

      • Anonyymi

        Minä en ala kenkiä syömään.


    • HYVÄ KUOMIOKOSKI OY, HYVÄ!

      Tämä on loppulausuma, aloituskirjoituksen laatineelta Kuoma-jalkineiden käyttäjältä. Nyt yllättäen sain ja hain postista Kuomiokoski Oy:n lähettämän paketin, joka sisälsi uudet Kuoma-jalkineet.

      Tämä oli jo toinen maksuton ja korvaava kenkäpari, rikkoontuneiden kenkien tilalle. Tämä kenkäpari oli valmistajan ilmoituksen mukaan uusimmasta tuotantoerästä. Kengät vaikuttivat jo heti ensi näkemältä kestävämmältä ja laadukkaammalta kuin ensimmäiseksi hankkimani kenkäpari.

      Uskon, että asiallinen ja perusteltu palaute ohjaa valmistajaa pitämään laadun ja valmistuskustannukset tasapainossa. On mentävä laatu edellä.

      Eli kuten avauksessa kirjoitin, ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas”!

      Sanoisin, että erittäin hyvää asiakaspalvelua jos se olisi vähän nopeampaa. Nyt jätän ”erittäin” sanan pois, joten HYVÄÄ ASIAKASPALVELUA!

    • Anonyymi

      Lämpöösemmät nee on kun eteläisen keinonahkantuottajien louferit.

    • Anonyymi

      Aika outoa! Onkohan kirjoitus tottakaan vai valeuutinen.
      Itselläni ollut useita vuosia Kuoma kenkiä ja saappaita, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Kestäneet monet talvet oikein hyvin. Ja aivan varmasti hankin Kuomat seuraavaksikin kunhan entiset sitten joskus menevät rikki.

    • Anonyymi

      Minua harmittanut paljon kun Kuoman valmistamissa kengissä narujen metallipidikkeet murtuvat ja suutariin on useamman kerran pitänyt kengät viedä korjaukseen.
      Harmi. Kengissä hyvä lesti, joka ratkaisi oston.

    • Anonyymi

      Ei niitä enää Suomessa tehdä vaikka laitetaan merkintä suomi

      • Anonyymi

        Kyllä tehdään!


      • Anonyymi

        Vai ei kuomaa tehdä Suomessa.. Lööperipuhetta! Mäntyharjulla niitä valmistetaan. Miksi levittää valheita täällä.
        Asiaan.. Itsellä on ollut eri malleja koeajossa : Tuo puolivarrellinen talvikenkä katkeaa vanhemmiten. Mutta itsellä ne kestäneet toki normi kengän iän,eli kolmisen vuotta.
        ( Samoin katkesi joskus Sieviläinen turvajalkine).
        Tuo Jänkä (mulla kai joku prototyyppi), kestää pohjasta, vaikka sama pohjakuvio.
        Se paljon käytettynä kuluu vanhemmiten päkiän kohdalta sivuista.
        Niitä käytetty hitsaustöissä, mottimetsässä.
        Mutta edelleen haluan Kuomat, sillä edes uusinta hottia olevissa turvakengissä (talvimallia), ei ole noin hyvää pitoa,vaikka kuinka kumipaloja pohjissa. Kotimainen talviturvajalkineen pohja kopisee jo muutaman asteen pakkasella. Mitälie muovia.
        Kuoman pohjassa hiton hyvä pito myös pakkasella.. josta syystä varmaan koetuksella tuo kestävyys.
        Mutta heti paras pito jälkeen nastapohjien!
        Tuo pitkävarsisen huopikkaan sivujen muotoilu vahvistuksineen auttaisi.
        Kuoman kengät, lenkkareista tavikenkiin, ovat ainakin itsellä äärettömän mukava jalassa.
        En ole mitenkään firmassa kiinni, eikä luskka sopassa vaikka kehun .
        Mua ihmetyttää ihmisten valitus liukkaudesta. Jos mulla ois Marinin valta, määräisin jokaiselle yhdet kuoman talvikkaat, vähenisi ensiapuun jonottava venähdysten/murtumien jono.


    • Anonyymi

      Lisää Kuomakeskusteluun. Mulla on vanhat Kuomat, koko 45 ja hyvät ja lämpimät talvella. Ostettu n. 15 v. sitten. Tänä talvena pohjat alkoi murenemaan niin, että keväällä ne on roskiskamaa. Tutkin pohjia ja mieleen tuli sekä Jalaksen että Sievin kengät, joita mulla on ollut useita turva -ym. kenkinä. Niiden pohjat murenevat ihan samalla tavalla! Kysyin aikanaan molemmilta, mitä tehdään kun pohjat murenee. Ette varmaan usko, mutta vastaus oli: -''Ei niiden ole tarkoituskaan kestää kuin kaksi vuotta, se on laskettu niiden käyttöiäksi.''
      Voidaan siis todeta, että em. suomalaiset tehtaat käyttävät härskisti hyväkseen meitä kotimaisten suosijoita laadun kustannuksella.
      Ehdotankin uudeksi Kuoman myynninedistämislauseeksi: Osta Kuomat, mukavat jalassa, pohjat peetä!

      • Kyllä Kuomalla jotkut kenkämallit kestää, vaikka pohja samaa mallia/kuvioo. Ehkä tuo pohjan materiaali kompromissi pidon/kestävyyden kanssa. Ne ei tosiaankaan ole muovia.
        Tais tuohon puolivarsikenkään tulla pohja kiinasta jossainvaiheessa. Koska sama pohja muissa kestää. Tuokin nirunarupuolivarsi kestää paremmin.
        Itsekin harmitellut noiden pohjien murenemista, jos ois huonommat jalassa, heittäisin niitä ilomielin menemään.
        Mutta Kuoma ei kopise pakkasella. Italiaanon pissiluistin (talvikenkäkin) ,luistaa parketillakin, kuoma ei. Joskus Pomar teki myös hyvällä pohjalla kävelykenkää. Kotimainen.
        Ensiavun jonossa pitäis olla kysely, mitkä kengät jalassa turvalleen vedettäessä.
        Enkä ymmärrä, kuinka kengän pitäisi tukea jalkaa. Mun nimenomaan jalan lihasten se lättänä pitäis koossa pitää.


      • Anonyymi

        Eu määrää nykyään että kengän pohjan pitää murentua käyttämättönänä. Ideana on että aikoinaan kaatopaikalle joutuessaan ne hajoaa lopullisesti. Minulla ei ole ollut ongelmia ainakaan Sievin eikä Jalaksen kenkien kanssa. Tällä hetkellä kesäkenkinä käytössä enimmäkseen Kuomat.


    • Anonyymi

      Suutari sanoi että joku kaatopaikkadirektiivi määrää että niitten pitää maatua ja niihin laitetaan joku aine joka haprastuttaa ne.Itsellä on pohjat murentuneet kaksista kuomista vaikka muuten kenkä on ollut ihan ehjä.Pari vuotta ovat kestäneet ja sitten roskiin.

    • Anonyymi

      Olipas kerrassaan outo kirjoitus aloittajalta! Itselläni Kuomat ovat kestäneet useita vuosia, liki kymmenen, ennenkuin ostin uudet Kuomat.
      Mikä lienee kirjoituksen tarkoitus, mutta paikkaansa se ei ainakaan pidä. Kuomat ovat edelleen hyviä ja kestäviä kenkikä nimenomaan talvisissa olosuhteissa.

      • Anonyymi

        Valitettavasti ei näin ole. Itselläni Kuomat joista pohjat muurentuneet huomasin juuri kun kävellessä outo pohjatuntuma. Aiemmin muun merkkisiä kenkiä talvi ulkoilussa/ lenkkeilyssä mutta samaista ongelmaa ei ole ollut. Nyt odotellaan mitä tehdas vastaa reklamaatioon.


    • Anonyymi

      Moi. Noin on käynyt minullakin. Huonoja selityksi tulee Kuomalta ( kuten autonrenkaat kumilenkit ym, hapertumisesta ) Kahdet Kuomat murtuneet pohjasta todella lyhyessä ajassa ! No takuu on 2 vuotta, todella pitkä ottaen tuotteen laadun huomioon. Mitä mutta tehtäis kun ei enään ikinä osteta Kuomia. Olisi varmaan järkevää ilmoitta ihmisille ,etteivät mene enään tähän halpaan (kalliiseen ) niin kuin me.

    • Anonyymi

      Ostakaa Pomaria.

    • Anonyymi

      Olipa asiallinen kommentti joka sopii just minun käyttö kokemukseeni Kuoma talvikengistä. Vaimolla todella vähän kävellyt Kuomat, pohjan kuviointi kun uusissa silti pohjat ovat murtuneet miltei poikki ! Ensin alkuun ei tarvinnut kuittia ei muuta kun lähetti vaan kengät tehtaalle, tulivat takaisin pohjat vaihdettuna. Eivät ne kuitenkaan kahtavuotta enempää kestäneet. Sitten tuli seinä vastaan tehtaalla, rupesivat pyytämään kuitteja kuvia saappaista ja sisäpohjasta. Vastaus oli että ovat liian vanhat emme korvaa. Nyt eräs tuttava oli ostanut Kuomat 1. 03. 2019. ja pohjat murtuivat, ei vaadittu kuittia vann sisäpohjasta kuva ( harmittelivat että juuri tässä kenkässä on ollut materiaalivirhe ). Materiaalivirhe on ollut jo liki 10v ! Joten turha on selitellä kuomien valmistajan jotai ihan paskaa !! Korvaisi vaan reilusti kalliilla hinnalla ostetut Suomalaiset tuotteet

    • Anonyymi

      Minulla kuoma WALKERPROHIGHHUSKY talvikenkä. Ostin kengät numeroa isomma mitä normaslisti käytän. Näin saan sopimasn villadukat myös hyvin jalkaan eikä purista. Pohjallisilla pystyy myös sisäkokoa sovittamaan. Kengät kestivät 4 talvea olivat päivittäin käytössä talvi aikana. Erittäin lämpimät ja pitävät kengät ei tarvitse nastakenkiä ostella. Nyt toiset samanlaiset ostin keväällä. Onkohan kenelläkään kokemusta näistä PATRIOT kengistä?

    • Anonyymi

      Jalkani hikoilevat ja haisevat Kuoman talvijalkineissa. Joka kesäinen riesa ja ongelma. Mitä teen?

    • Anonyymi

      En voi kehua Kuomia. Äitini sai takuuseen uudet kuomat vuosi sitten pohjien murennuttua. Nyt alle vuoden vanhoilla kengillä toistuu sama ongelma. Kengät muuten hyvässä kunnossa ja mukavat kävellä, mutta pohjat murenevat. Mielestäni kenkien tulisi kyllä kestää vuotta pidempään. Lisäksi Kuoman asiakaspalvelu on ala-arvoista. Tuntuu että he eivät arvosta kuluttajia, jotka kuitenkin haluaisivat käyttää kotimaisia kenkiä. Äitini totesi että hän ei enää Kuomia jalkaansa laita.

    • Anonyymi

      Olen uskollinen kuomien käyttäjä kesät talvet vaikka pohjat murenevatkin 1-2 vuodessa päkiän kohdalta ja se kyllä harmittaa. Pohjan materiaali yhden tutun kenkäkauppiaan mukaan vain on sen tyyppistä että se pitempään kestä. En ole kuitteja säästellyt enkä valmistajalle valittanut. Ehkä seuraavalla kerralla sitten.

    • Anonyymi

      HARMITTAA!! SORRUIN OSTAMAAN TOISET KUOMAT. ENSIMMÄISTEN POHJAT ALKOIVAT MURENTUA MUUTAMAN KÄYTTÖKERRAN JÄLKEEN. JA NYT SAMA JUTTU. TYKKÄISI MUUTEN. LESTI ON MINULLE SOPIVAN LEVEÄ. KÄYTÄN NÄITÄ AINOASTAAN PAKKASLUMELLA.

    • Anonyymi

      No on se kumma jos suomalaiset kengät ei kestä suomen oloissa.

      • Anonyymi

        Outoja ovat kirjoitukset! Itsellä varsikuomat kestäneet pohjineen päivineen vuosikausia vaikka ovat talvisin ainoat jalkineet joita käytän.


    • Anonyymi

      Kahdet uudenveroiset kuomat olisi, mutta pohjat murenee. Tekisikä suutari pohjat.

    • Anonyymi

      Olen myötäkärsijä ko kenkien suhteen.Pohjat eivät kestäneet " pyhätöntä viikkoa" .Jalkinesuutarille tarjpsin korjattavaksi ,huonolla menestyksellä.Ei voi korjata ja evästyksellä,etten ole ainut asiakas ko asiassa.

    • Anonyymi

      Kuoma kari kengät surkeinta laatua mitä nähnyt kengässä. Päällinen tehty jostain askarteluhuovasta. Kesti käyttöä 2kk.

    • Anonyymi

      No olen saanut takuuseen kuomalta 3kengätjanäissö 3nissakin pohjat halkee leveys suunnassa,noin 5.-8 kk kestävät. Kuoma ei luvannut lähettää neljännsiä kenkiä ,ja eikä he
      ole enää vastanneet reklamaatioihin.

      • Anonyymi

        Ala-arvoista toimintaa kuomalla. Boikotoin tätä lafkaa.


    • Anonyymi

      Meilläkin Kuomien pohjat murenivat käyttökelvottomiksi. Valmistaja ei ottanut vastuuta. Ei enää Kuomia meille. Ei laatua, ei vastuuta. 70 euroa on iso summa vuoden kestävistä kengistä.

    • Anonyymi

      Kuoma merkki on täyttä kuraa nykypäivänä. Olen ostanut itselle ja tytälle kuoma merkkiaiä kenkiä ja ei todellakaan ole muuta kuin kiinashaissee. Liimaukset irtoaa ja kumipohjat murtuu. Kengännauhat ovat täysin ala arvoista materiaalia. Nyt loppu tämän merkin osto!

    • Anonyymi

      Ei Suomessa osata kenkiä tehdä. Sievin ja Kuoman kengistä murenee pohjat ja Sievin kumisaappaat ei kestä pikkupakasessa kävelyä. Sievistä asiakaspelvelu vastas että ne pohjat on tehtykin niin heikoksi että maatuvat kaatopaikalla. Ei kait kukaan laita kaatopaikalle kenkiä,eikö ne polttokelpoiseen roskikseen ja polttoon. Ja Kuomlta sain asiakapalvelta vastauksen että kaks vuotta pitäs kestää. Nyt ostan vain ulkomaissa tehtyjä.

      • Anonyymi

        Tuo pohjien pakollinen mureneminen EU:n järjettömyyksiin takia on ihan faktaa. Voi mennä huonolla tuurilla jo parissakin vuodessa muusiksi, jos niitä ei huolla hyvin ja ovat pitkiäkin toveja käyttämättä, kuten kausikengät tuppaavat olemaan. Kauhulla olen lukenut joittenkin vaellusharrastajien blogeja, joissa paljastuu miten pahasti laiminlyövät vaelluskenkiensä huoltoa. Puhdistus, kuivaus, hoitoaineet (materiaalin mukaan) ja oikea säilytys ovat ihan perusasioita joilla kengän käyttöikä pitenee. Samoin se, että on aina useammat kengät käytössä, jotta kosteus ehtii haihtua kengistä käyttökertojen välillä.


    • Anonyymi

      Itsellä ollut ensimmäiset kuomat jo 15 vuotta. Pidon todennut niissä talvella loistavaksi, paremmaksi kuin vibram pohjilla olevat. Ovat olleet lämpimät, kevyet ja kestävät. Pohjat eivät ole murtuneet, eikä kuvio pohjissa juurikaan kulunut. Pieni repeämä tuli "kumirantin ja varsiosan saumaan ja sekin vain siitä syystä, että putosin lumipeitteen alla olevaan vetiseen kiven koloon ja jouduin väkisin vetämään jalkani terävän kivelohkareen puristuksesta. Vesi ei mennyt silti saappaaseen ja kotiin pääsin kuivin jaloin. Edelleen nuo saappat ovat pakkaskeleillä käytössä. Nyt ostin uudet kuomat leveämmällä lestillä ja pidemmällä varrella. Nähtäväksi jää ovatko samaa hyvää laatua.

    • Anonyymi

      Ostin uudet kuomat, kun ei-kumipintaisten talvisaappaiden tarjonta on aika vähäistä. Edellisistä pohjat murentuivat ja rupesivat vuotamaan, toki useamman vuoden käytön jälkeen. Muuten olisivat vielä hyvät, mutta ne pohjat ovat huonolaatuiset. Uusissa lesti on kapeahko, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Katotaan miten nopeasti näistä pohjat pettää.

      • Anonyymi

        Kuomasaapas on yllättänyt minutkin.
        Pohjat murenee, kosteus pääsee sisään.
        Tehtaan pitää tehdä vaihto pohjia.
        Tai tuplat, kun eka putoo pois, on vielä toinen käyttökelpoinen.
        Tulisi rahalle vastinetta.
        Kyllä Suomessa vielä talvisaappaat tarvitaan.
        Me tarvitaan teollisuutta, ei kaikkia töitä Kiinaan.


    • Anonyymi

      Kuorma kengät joka päivä kun niitä käyttää pitää kaikki kivet poistaa kenkien pohjasta.

    • Anonyymi

      Kuoman pohjat menee pakkasessa kovaksi ihan kuin olisi puukengät jalassa. Laadun viimeistelyssä tingitty, 2laatua ykkösenä myyntiin.

    • Anonyymi

      Ihmettelen miksi tehdas ei tee mitään tuotteidensa parantamiseksi, minulla hajosi jo toiset Kuomat pohjat rikki .

      • Anonyymi

        Mulla on kolmesta parista murtuneet pohjat. Muuten ne olivat aivan ok.


    • Anonyymi

      Olen kuullut vähintään 4 ihmisen kokemuksia Kuoma kengistä. Niissä ei pohjat kestä. Omat meni tosi äkkiä. Nauhalenkkarit olivat. Ostettiin vanhalle miehelle lenkkarit vuosi sitten. Hän ei kävele edes paljoa. Piti löytää jalalle hyvät. Nyt näissä pohjat täysin murentuneet. Pinnat vielä aivan hyvät. Kuomat on paskat kengät. En suosittele ketään ostamaan. Rahat menee aivan hukkaan. Crocsit maksaa 5e ja niilläkin tarpoo puolet kauemman kuin kuoma-kengillä!

    • Anonyymi

      Ostin aikoinaa kahdet Kuomat yhtä aikaa, ekat ja vikat. Paskat kengät, ihmettelen kelle ne sopii.

    • Anonyymi

      Klabbeissa on mulla aidot kuomat.
      Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen.
      Joskus mä stygen niille tsungaan,
      silloin kun mä muille tsungaa en.
      Monen vuoden jälkeen mä Mikkelissä luudaan
      ja dallaan sinne minne kuomat kuljettaa.
      Snagarilla hodarin mä skruudaan,
      ja rundaan kohti koobeen kuppilaa.

    • Anonyymi

      Paljon käyttävät mikkeliläiset Kuoman talvilenkkareita kesäisin.
      Vanha akka, haapanen aidanseiväs, sekä Kuoma jalkineet. Loppua niistä ei tahdo tulla millään.

    • Anonyymi

      Jalka-asennot, sekä ihmisten kävelytyylit ovat merkittävässä asemassa jalkineiden kestoon.

    • Anonyymi

      Mulla on tosta pohjien laadusta valittamusta Jalaksen ja Sievinkin kanssa. Sievin pohja halkesi parissa kuukaudessa. Jalaksen kesti kyllä, mutta muuttui puuksi pakkasella ja oli hengenvaarallisen liukas.

      Vähän harmi ku suomalaiseen leveeseen räpylään harva ulkomainen mahtuu. Joten suomalaiseen laatuun joutuu tyytymään usein.

    • Anonyymi

      Minkä ikäisenä Mikkeliläis lapsi yleensä saa ensimmäiset kuomansa? Onko haittaa jos liian aikaisin aloittaa kuomailun? Kun kerran kokeilee niin on kuoma koukussa. Ymmärtäähän sen, jos kaveritkin käyttää ja haluaa pysyä porukassa.

    • Anonyymi

      Eivät tosiaan kestä. Pohjat jäätyy koppuroiksi.

    • Anonyymi

      Omalla teinillä kestivät viimeiset 2 talvea ihan hyvin, vaikka olivat pääsääntöisessä käytössä päivittäin. Olisivat menneet kolmannenkin talven, mut nyt eivät enää mahdu kasvaneeseen jalkaan.

      Onkohan sun käyttötavoissa joku juttu, joka niitä kuluttaa väärin?

    • Anonyymi

      Tehdäänkö niitä enää Suomessa?
      Laatu niissä on kaikin puolin huonontunut täydeksi paskaksi. Älkää missään nimessä ostako, sama kun rahat heittäis kaivoon.

    • Anonyymi

      Virossa osa ja loppu Suomessa. Ainakin ennen.

      • Anonyymi

        Paskaa nää ovat suoltaneen viimeset 2 vuotta,


    • Anonyymi

      Minullakin on kaksista putkimallisista kuomista huonoa sanottavaa.
      Vähäisellä normikäytöllä kenkien pohjat mureni ryyneiksi,Kantapäähänkin tuli iso kuoppa.Lähetin valokuvat tehtaalle kuomiokoskelle,ja vastauksena tuli että kenkäni ovat 7 vuotta vanhat.
      Pani ajattelemaan.
      Sinä vuonnako tehdas oli epäonnistunut materiaalivalinnoissaan täysin.

    • Anonyymi

      Pohjat täälläkin murenee. Eivät kestä 2v.

    • Anonyymi

      Pitäsköhän niitä pohjia oikeasti alkaa suunnittelemaan, kun Venäläisiäkään ei nyt ole ostamassa. Itse tuotehan on hyvä pohjia lukuunottamatta.

      • Anonyymi

        Eu rajoittanut eri aineiden käyttöä ja tästä hyvästä ei kestäviä Kuomia enää voi valmistaa. Ekohippeily tekee kaikesta hyvästä ja kestävästä täyttä sontaa.


    • Anonyymi

      Oli pakko tulla kertomaan että tein tänään uuden penkkiennätykseni. Lumitöiden jälkeen ajattelin etten jaksa vaihtaa urkkavehkeitä päälle että vähän vaan fiilistelen penkkiä. Rauta tuntui kevyemmältä kuin koskaan, oli hyvä lämpö ulkotöistä, mutta äsken sen ehkä tajusin miksi se ennätys parani jopa 7,5 kilolla, jalassa oli KUOMAT!! Onko muilla kokemuksia että kuomat antanut lisäbuustia suorituksiin?

      • Anonyymi

        Kyllä vanhan testamentin mukaan Jeesuksella oli kuomat jalassa kun hän käveli vetten päällä ja kaanaan häiden jälkeen kun kaikki viini oli juotu ja Jeesus sammui oliivipuun alle niin maria magdalena olisi riisunut kuomat Jeesuksen jalasta ja öljynnyt Jeesuksen jalat.


    • Anonyymi

      minulle sanottiin kengät on 2017 tuotantoerää vaikka ostin ne 2022 keväällä.pohja repesi irti joulukuussa 2023.muutaman kerran kerkesin pitää jossain mättää ja kuka "sumuttaa"muttei enää meidän perheen rahoilla,

      • Anonyymi

        Minulle kengä hornia rahoilla sanottiin epäselvää horinaa rahalla 2016 halpa 2023.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kengä hornia rahoilla sanottiin epäselvää horinaa rahalla 2016 halpa 2023.

        Älä ota enempää, anna lapsille selvä Joulu.


    • Anonyymi

      Kovalla hinnalla heikko laatu, itsellä ei kestänyt edes 70 tuntia

    • Anonyymi

      Idiootti!
      "Trekking eli suomeksi trekkaus tarkoittaa useita päiviä, jopa kuukausia kestävää vaellusta usein vaikeakulkuisessa maastossa."
      Ei todellakaan tarkoita, suomen kielen sana on vaellus, tai vaihtoehtoisesti retkeily, älä kirjoittele tuollaisia jo et tunne suomenkieltä tai haluat koreilla vierasperäisillä sanoilla. Sama jos käytät sanaa, mutta älä sano että se on suomea. Ihme tuhkamuna, tuo sana on kiinaa.

    • Anonyymi

      Kuoma tekee kenkiä jo kolmankessa polvessa, ei ne polvet sen kummemmin kuin pohjallisetkaan kovin kauaa kestä, pian ovat mäsänä.

    • Anonyymi

      Kuomien kehujat ylistää kotimaisuutta ja se olisi laadun tae . Sitten heillä on negatiivisia kokemuksia ulkomaisista kengistä . Ulkomailta tulee kaikentasoisia tuotteita huonoista huipputuotteisiin ja kaikkea siltä väliltä . Parhaat ulkomaiset voittaa kuoman 10 - 0

    • Anonyymi

      olen täysin samaa mieltä kuoma-kenkien heikosta laadusta. olen ns.putkimallisten saappaiden käyttäjänä saanut murentuneiden pohjien johdosta outoja selityksiä,kuten :on vanha kenkä käyttöaikaa kengillä ei ole ollut kuin muutamia tunteja. kahdet saappaat tuli näin testattua ja huonolaatuisiksi todettua.
      walkermanin asialliseen ja tuiki tarpeelliseen huomiointiin kotimaisen tuotannon huonosta laadusta yhdyn täysin.
      ei vain taida olla kuomalla halua ja resursseja tuotekehitykseen laadun parantamiseksi.

    • Anonyymi

      Ensimmäiset Kuoma Karit kestivät vajaan vuoden. Sain takuuna uudet, ne kestäneet puoli vuotta ja liimaukset irronneet. Ensimmäisisyä mureni pohjat. Eivät kestä edes 73v mummon köpöttelyä!

    • Anonyymi

      Minä olen käyttänyt Kuoman kenkiä n.15 vuotta. Ovat kyllä hyvät sen aikaa, kun kestää. Pitävät melkein kelillä, kun kelillä. Mutta.. tosiaan kolme vuotta noille on jo pitkä ikä. Vaikka olisivat varastossa käyttämättömänä, niin pohja murenee 2-3v jälkeen. Siinä ajassa myös nauhat rispaantuu. Yksi murhe noissa on surkea kangas kantapään kohdalla. Se menee rikki heti alussa ja alta paljastuva karkea materiaali syö sukkia puhki rotan lailla. Jos ostaa Kuomat, niin kannattaa asennoitua niin, että ne kestää kaksi vuotta, kunhan liimaa niihin tarkoitetun paikkakankaan kantapäähän. Ehdottomasti tällaisessa tuoretavarassa kannattaa katsoa laatikosta valmistuskuukausi. Jos ostaa vuosi sitten valmistetut kengät, niin se on vuosi pois käyttöajasta. Vaikka myyjä toki väittää muuta. Kolmas vuosi noilla on jo extraa. Juuri katsastin pohjat kolmen talven jälkeen. Omissa ja vaimon samanikäisissä kengissä kaikissa pohja menossa poikki hyvää vauhtia. Syksyllä taas ostettava uudet paistoöämpimät Kuomat.

    • Anonyymi

      Tällainen ohje löytyi Kuoman sivulta:

      PU-POHJA

      PU eli polyuretaani. Polyuretaania käytetään paljon jalkineiden ulkopohjamateriaalina. Kuomalla käytetään PU:ta koska sillä on hyvät iskunvaimennusominaisuudet. Materiaalina PU on myös kevyttä sekä joustavaa ja se kestää kulutusta hyvin. PU-pohjaisten jalkineiden kausisäilytyksessä tulee kiinnittää huomiota säilytystapaan. Valitse kenkälaatikko muovipussin sijaan. Muovipussi on niin tiivis, ettei PU-pohjiin kertynyt kosteus pääse haihtumaan. Tämä taas aiheuttaa reaktion, jossa PU reagoi kosteuden kanssa, molekyylit pilkkoutuvat ja samalla muodostuu happoa, joka hajottaa kengän pohjaa. Kenkälaatikossa kosteus pääsee haihtumaan. Samasta syystä kenkiä kannattaa käyttää säännöllisesti, koska kävellessä pohjiin syntyy kitkaa, joka muodostaa lämpöä. Lämpö taas haihduttaa kosteutta pohjista, jolloin happoa ei pääse syntymään eli pohja pysyy hyvänä. Eli kenkiä käyttämällä ja oikealla säilytystavalla estät siis PU-pohjien haurastumista ja pidennät kenkiesi käyttöikää!
      PU-pohja ei siedä hyvin lämpötilan vaihteluja, joten niitä ei kannata kuivattaa lattialämmityksen tai patterin päällä. Esimerkiksi pakkassäällä ulkoa sisälle tullessa Kuoma kenkien kannattaa antaa kuivua huoneenlämmössä. Pohjallisten poisto nopeuttaa kuivumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe