Minne vajaatoiminta katosi?

Anonyymi

Sain vajaatoiminta diagnoosin vuonna 2016. Varsinkin raskauden aikana oli pahasti vajaalla vaikka lääkitystä kokoajan nostettiin. Nyt synnytyksestä 4kk ja monesta eri syystä olen ollut 2kk ilman thyroxinia. Nyt kävin kokeissa ja vähän ihmetyttää kuinka mulla voi olla suht normaali arvot vaikka en ota thyroxinia. Tsh 1.95 t4v oli 13. Eikö mulla ole enää vajaatoimintaa? Oireiden perusteella olin varma että olen pahasti vajaalla...

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla oli keskenmenon jälkeen tsv 11,4,lääkäri määräs thyroxiinia kun kuulema on alarajoilla. Söin sitä noin kymmenen vuotta mutta ei tehonnut millään lailla. Lopetin sen. Arvo on edelleen sama mutta en käytä enää thyroxiinia koska ei vaikuta mitenkään.

    • Anonyymi

      Mä en oikein ymmärrä tätä kun 19.11.2019 lopetin thyroxinin.

      4.11 otettiin kokeet ja sillon tsh 2.39 t4v 9.

      Miten mulla voi olla huonot arvot thyroxinin kanssa? Ja nyt ku lopetin niin arvot on ihan normaalit? Kyllähän sen thyroxinin olis jo pitäny tässä kohtaa olla poistunut elimistöstä.

      Lopetin thyroxinin sillon 19.11 koska oli liikatoiminnan oireita. Sydämentykytystä ja paniikkikohtauksia. Jos ne nyt oli thyroxin istua johtuvia. Onhan ne voinut olla jotain hormonaalisia juttuja kun synnytys oli 9.9.2019.

      • Anonyymi

        Sinulla on siis T4v noussut, kun jätit tyroksiinin pois?
        Sehän on sitten hyvä asia, mutta varmaan kannattaa jossain vaiheessa mittauttaa uudestaan ja konsultoida lääkäriäkin.

        Miten te, jotka olette jättäneet tyroksiinin pois, olette toimineet lopettaessanne?
        Siis kerrasta poikki vai miten vähentäen? Oletteko saaneet jotain ohjetta asiaan?

        Minusta on myös alkanut tuntua siltä, että syön turhaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on siis T4v noussut, kun jätit tyroksiinin pois?
        Sehän on sitten hyvä asia, mutta varmaan kannattaa jossain vaiheessa mittauttaa uudestaan ja konsultoida lääkäriäkin.

        Miten te, jotka olette jättäneet tyroksiinin pois, olette toimineet lopettaessanne?
        Siis kerrasta poikki vai miten vähentäen? Oletteko saaneet jotain ohjetta asiaan?

        Minusta on myös alkanut tuntua siltä, että syön turhaan...

        Niin no en tiedä mitä mun elimistö touhuaa.. Mulla yleensäkin nuo arvot heittää ihan hurjan paljon...

        Minä ainakin lopetin kerrasta poikki tyylillä. En olis kestänyt enää noita oireita. Ja vaikka kerrasta poikki lopetin oireet kesti sen 3viikkoa ja sitten alkoi helpottaa.

        Toisaalta ehkä mun nämä viimeisimmät arvot ei oo ihan vertailu kelpoisia koska yleensä menen labraan heti herättyäni klo 7. Nythän mä olin herännyt yöllä syöttämään vauvaa ja aamulla olin hereillä 6 aikaan kunnes lähdin labraan klo 9.00. Arvothan paranee mitä pidemmälle päivää mennään...


      • Anonyymi

        Onpas tosiaan vähän kummallista, mutta ehkäpä raskaus ja synnytys selittää, sillä kilppariarvoihin vaikuttaa monet tekijät. Lopetitko vain omalla päätöksellä? Hyvä muistaa, että lääkehormonit voi heikentää ihmisen omaa hormonituotantoa jopa pysyvästi ja siksi ei saa lopettaa käyttöä noin vain. Kannattaa kyllä niitä arvoja vielä tarkistaa. Arvoista sen verran, että T4V saisi olla 20 kieppeillä ja TSH 2 kieppeillä, lääkityillä lähellä nollaa.

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas tosiaan vähän kummallista, mutta ehkäpä raskaus ja synnytys selittää, sillä kilppariarvoihin vaikuttaa monet tekijät. Lopetitko vain omalla päätöksellä? Hyvä muistaa, että lääkehormonit voi heikentää ihmisen omaa hormonituotantoa jopa pysyvästi ja siksi ei saa lopettaa käyttöä noin vain. Kannattaa kyllä niitä arvoja vielä tarkistaa. Arvoista sen verran, että T4V saisi olla 20 kieppeillä ja TSH 2 kieppeillä, lääkityillä lähellä nollaa.

        Hashimoto

        Ei terveillä, siis ilman tyroksiinilääkitystä olevilla, T4v:n pidä olla missään "20 kieppeillä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no en tiedä mitä mun elimistö touhuaa.. Mulla yleensäkin nuo arvot heittää ihan hurjan paljon...

        Minä ainakin lopetin kerrasta poikki tyylillä. En olis kestänyt enää noita oireita. Ja vaikka kerrasta poikki lopetin oireet kesti sen 3viikkoa ja sitten alkoi helpottaa.

        Toisaalta ehkä mun nämä viimeisimmät arvot ei oo ihan vertailu kelpoisia koska yleensä menen labraan heti herättyäni klo 7. Nythän mä olin herännyt yöllä syöttämään vauvaa ja aamulla olin hereillä 6 aikaan kunnes lähdin labraan klo 9.00. Arvothan paranee mitä pidemmälle päivää mennään...

        Olikohan lääkitys liian pieni, kun labra-arvot oli huonommat silloin? Miten paljon sitä käytit?
        Pieni annos kuulemma voi pahentaa vajaatoiminnan oireita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikohan lääkitys liian pieni, kun labra-arvot oli huonommat silloin? Miten paljon sitä käytit?
        Pieni annos kuulemma voi pahentaa vajaatoiminnan oireita...

        100 mikrog ja se oli mulle näköjään liikaa koska sain liikatoiminnan oireita. Siksi lopetin. En enää jaksanut sitä sydämen tykytystä, käsien tärinää ja paniikkikohtauksia. Tää 100mikrog oli siis mun raskauden aikainen annostus. Ennen raskautta söin alksi 50mikroa mutta myöhemmin enimmäkseen 25mikrog. Mulle jätettiin tuo 100mikron annos kun jälkitarkastuksessa tsh oli 2.39 ja t4v 9.

        Nyt mietin onko järkeä edes aloittaa uudestaan tsh on kuitenkin nyt ihan hyvä ja t4v on jopa 13.
        Huomasin jo muutama vuosi sitten että mulle ei sovi jos tsh pääsee laskemaan alle 1.5. Tai t4v nousee yli 16. Mun tän hetkiset oireet ei välttämättä liity edes kilpirauhaseen. Esim mulla raskauden jälkeen aika huono ferritiinit. Hemoglobiini oli kyllä jo lähtenyt nousuun mutta ferritiini ei paljon parantunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe