Minne vajaatoiminta katosi?

Anonyymi

Sain vajaatoiminta diagnoosin vuonna 2016. Varsinkin raskauden aikana oli pahasti vajaalla vaikka lääkitystä kokoajan nostettiin. Nyt synnytyksestä 4kk ja monesta eri syystä olen ollut 2kk ilman thyroxinia. Nyt kävin kokeissa ja vähän ihmetyttää kuinka mulla voi olla suht normaali arvot vaikka en ota thyroxinia. Tsh 1.95 t4v oli 13. Eikö mulla ole enää vajaatoimintaa? Oireiden perusteella olin varma että olen pahasti vajaalla...

8

128

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla oli keskenmenon jälkeen tsv 11,4,lääkäri määräs thyroxiinia kun kuulema on alarajoilla. Söin sitä noin kymmenen vuotta mutta ei tehonnut millään lailla. Lopetin sen. Arvo on edelleen sama mutta en käytä enää thyroxiinia koska ei vaikuta mitenkään.

• Anonyymi

Mä en oikein ymmärrä tätä kun 19.11.2019 lopetin thyroxinin.

4.11 otettiin kokeet ja sillon tsh 2.39 t4v 9.

Miten mulla voi olla huonot arvot thyroxinin kanssa? Ja nyt ku lopetin niin arvot on ihan normaalit? Kyllähän sen thyroxinin olis jo pitäny tässä kohtaa olla poistunut elimistöstä.

Lopetin thyroxinin sillon 19.11 koska oli liikatoiminnan oireita. Sydämentykytystä ja paniikkikohtauksia. Jos ne nyt oli thyroxin istua johtuvia. Onhan ne voinut olla jotain hormonaalisia juttuja kun synnytys oli 9.9.2019.

• Anonyymi

Sinulla on siis T4v noussut, kun jätit tyroksiinin pois?
        Sehän on sitten hyvä asia, mutta varmaan kannattaa jossain vaiheessa mittauttaa uudestaan ja konsultoida lääkäriäkin.

Miten te, jotka olette jättäneet tyroksiinin pois, olette toimineet lopettaessanne?
        Siis kerrasta poikki vai miten vähentäen? Oletteko saaneet jotain ohjetta asiaan?

Minusta on myös alkanut tuntua siltä, että syön turhaan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on siis T4v noussut, kun jätit tyroksiinin pois?
        Sehän on sitten hyvä asia, mutta varmaan kannattaa jossain vaiheessa mittauttaa uudestaan ja konsultoida lääkäriäkin.

Miten te, jotka olette jättäneet tyroksiinin pois, olette toimineet lopettaessanne?
        Siis kerrasta poikki vai miten vähentäen? Oletteko saaneet jotain ohjetta asiaan?

Minusta on myös alkanut tuntua siltä, että syön turhaan...

Niin no en tiedä mitä mun elimistö touhuaa.. Mulla yleensäkin nuo arvot heittää ihan hurjan paljon...

Minä ainakin lopetin kerrasta poikki tyylillä. En olis kestänyt enää noita oireita. Ja vaikka kerrasta poikki lopetin oireet kesti sen 3viikkoa ja sitten alkoi helpottaa.

Toisaalta ehkä mun nämä viimeisimmät arvot ei oo ihan vertailu kelpoisia koska yleensä menen labraan heti herättyäni klo 7. Nythän mä olin herännyt yöllä syöttämään vauvaa ja aamulla olin hereillä 6 aikaan kunnes lähdin labraan klo 9.00. Arvothan paranee mitä pidemmälle päivää mennään...

• Anonyymi

Onpas tosiaan vähän kummallista, mutta ehkäpä raskaus ja synnytys selittää, sillä kilppariarvoihin vaikuttaa monet tekijät. Lopetitko vain omalla päätöksellä? Hyvä muistaa, että lääkehormonit voi heikentää ihmisen omaa hormonituotantoa jopa pysyvästi ja siksi ei saa lopettaa käyttöä noin vain. Kannattaa kyllä niitä arvoja vielä tarkistaa. Arvoista sen verran, että T4V saisi olla 20 kieppeillä ja TSH 2 kieppeillä, lääkityillä lähellä nollaa.

Hashimoto

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onpas tosiaan vähän kummallista, mutta ehkäpä raskaus ja synnytys selittää, sillä kilppariarvoihin vaikuttaa monet tekijät. Lopetitko vain omalla päätöksellä? Hyvä muistaa, että lääkehormonit voi heikentää ihmisen omaa hormonituotantoa jopa pysyvästi ja siksi ei saa lopettaa käyttöä noin vain. Kannattaa kyllä niitä arvoja vielä tarkistaa. Arvoista sen verran, että T4V saisi olla 20 kieppeillä ja TSH 2 kieppeillä, lääkityillä lähellä nollaa.

Hashimoto

Ei terveillä, siis ilman tyroksiinilääkitystä olevilla, T4v:n pidä olla missään "20 kieppeillä".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin no en tiedä mitä mun elimistö touhuaa.. Mulla yleensäkin nuo arvot heittää ihan hurjan paljon...

Minä ainakin lopetin kerrasta poikki tyylillä. En olis kestänyt enää noita oireita. Ja vaikka kerrasta poikki lopetin oireet kesti sen 3viikkoa ja sitten alkoi helpottaa.

Toisaalta ehkä mun nämä viimeisimmät arvot ei oo ihan vertailu kelpoisia koska yleensä menen labraan heti herättyäni klo 7. Nythän mä olin herännyt yöllä syöttämään vauvaa ja aamulla olin hereillä 6 aikaan kunnes lähdin labraan klo 9.00. Arvothan paranee mitä pidemmälle päivää mennään...

Olikohan lääkitys liian pieni, kun labra-arvot oli huonommat silloin? Miten paljon sitä käytit?
        Pieni annos kuulemma voi pahentaa vajaatoiminnan oireita...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olikohan lääkitys liian pieni, kun labra-arvot oli huonommat silloin? Miten paljon sitä käytit?
        Pieni annos kuulemma voi pahentaa vajaatoiminnan oireita...

100 mikrog ja se oli mulle näköjään liikaa koska sain liikatoiminnan oireita. Siksi lopetin. En enää jaksanut sitä sydämen tykytystä, käsien tärinää ja paniikkikohtauksia. Tää 100mikrog oli siis mun raskauden aikainen annostus. Ennen raskautta söin alksi 50mikroa mutta myöhemmin enimmäkseen 25mikrog. Mulle jätettiin tuo 100mikron annos kun jälkitarkastuksessa tsh oli 2.39 ja t4v 9.

Nyt mietin onko järkeä edes aloittaa uudestaan tsh on kuitenkin nyt ihan hyvä ja t4v on jopa 13.
        Huomasin jo muutama vuosi sitten että mulle ei sovi jos tsh pääsee laskemaan alle 1.5. Tai t4v nousee yli 16. Mun tän hetkiset oireet ei välttämättä liity edes kilpirauhaseen. Esim mulla raskauden jälkeen aika huono ferritiinit. Hemoglobiini oli kyllä jo lähtenyt nousuun mutta ferritiini ei paljon parantunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1320
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      901
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      726
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      129
      674
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      473
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      470
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      458
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      457
    13. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    15. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      447
    16. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      445
    17. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      438
    18. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      84
      438
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52
      403
    20. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42