Ms vai paniikkikohtaus?

Anonyymi

Mikä on fatiikki? Voiko se tulla yhtäkkiä kuin kohtauksena vai alkaako se pikku hiljaa?

Minulla ms aika tuore juttu. Joitain kertoja tullut et oon keskustellut jonku kans ja yhtäkkiä tuntuu et ajatukset menee jotenkin sekaisin ja sumuksi. En kykene enää keskittyyn toisen puheeseen, en jaksa "ymmärtää" sitä, se tulee korvasta sisään ja toisest ulos. En jotenkin tajua sisäistä toisen puhetta. Tuntuu et oma puhekykykin menee, en osaa sanoa mitään järkevää, vastaan ympäripyöreesti/epämääräisesti. Yritän pikaisesti pois rauhoittuun, hieman paniikinomainen tunne. Niin ja myös pyörryttävä tunne. Tästä jää sumuinen olotila vielä tunneiksi ja tuntuu et pitäis päästä makuulleen "nollaantuun". Onko tutun kuulosta?,

Onko tämä ms vai jokin paniikkikohtaus?

7

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselläni fatiikki tulee "kohtauksena" vain saunomisen (tai muun lämpöaltistuksen) tai fyysisen rasituksen jälkeen. Muuten se "hiipii" aika salakavalasti kimppun vähitellen.

      • Anonyymi

        Tähän tapaan myös omalla kohdalla. Joskus myös aamusta lähtien on tuota, mutta silloinkin yleensä tätä on edeltänyt runsas fyysinen rasitus, pidempikestoisesti huono uni tai vaikkapa riittämätön juominen sekä huono syöminen.

        Monisairas


    • Anonyymi

      On tuttua juu ja juuri tuota se fatiikki tekee. Ei ole MS-diagnoosia, mutta lukuisia sille tyypillisiä oireita. Jos niissä tilanteissa ei ole mielekästä syytä panikoitua, tuskinpa se sitä on, eikä se kai kestäisikään tuntikausia. Ehkä se paniikin tunne on enemmän seurausta kuin itse syy. Joitain syitä oireille: juuri MS, tulehdus, kilpirauhasen vajaat, glukoosi tai natrium pielessä, vitamiinien puute, rauta vähissä, kova univaje, stressi, masennus, aivovammat. Omalla kohdalla ei tule kohtauksena, vaan tunnen etukäteen, koska on erityisesti fatiikkia ja joskus vältän keskusteluja, toisinaan en. Auttaa jos juttuporukka on tuttua ja tarpeeksi pieni sekä aiheet itselle tuttuja tai mieluisia.

      Monisairas

      • Anonyymi

        Kommenttina aloittajalle, että jos pyörrytystä niin se kyllä sopisi paniikkiin. Aloittaja myös kertoo miten on pakko päästä makuulle nollantuun. Itsellä ei tämmöstä ole esiintynyt paitsi jos aitoa väsymystä. Pyörrytystä kyllä toisinaan, mutta se voi iskeä koska vaan ja missä vaan, eikä kyllä paniikkia ole ollut niissä tilanteissa kuin harvoin. Viimeksi yksi aamu sängystä herätessä kova väsymys ja uupumus. Noustessa alkoi vimmattu huimaus ja hetken päästä kylmä hiki ja vähän tuskainen olo sekä hengenahdistusta. Eikös nuo ole sopivia paniikkioireita. Lasi maitoa ja vettä sekä vähäksi aikaa makoileen auttoi, joten ehkäpä syy elimellinen , mutta fatiikkimainen olo oli oikeastaan koko päivän. Väsymykseen ja jossain määrin lihasväsymykseenkin auttaa makoilu ja uni, mutta fatiikki on enemmänkin sellaista uupumusta ettei jaksa keskittyä, ei muista, on poissaoleva, ei jaksa jutella yms. ja näitä voi esiintyä vaikkei olisi sinänsä väsynyt.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Ehkä syynä on valmis väsymys ja ku juttu alkaa menee liian intensiiviseks niin sit jokin "napsahtaa" ja keskittyminen katoaa jne. Varsinkin oudon kans on hankala vaan yhtäkkii lopettaa keskustelu ja siks tulee paniikinomainen tunne et päästävä pois. Näin ny ku jälkikätee mietin tota asiaa. Tää kerta oli jotenkin pahin mitä ollut, ennen oon saanu skarpattua mut nyt en.

      Onko sulta Monisairas tätä tutkittu? Hyvin tunnut kuvaavan oireita, siihen nähden jos sul ei oo diagnoosia.

      • Anonyymi

        Joo on, mutta tiettyjä epävarmuustekijöitä on syistä mitkä selittää juuri näitä oireita. Hypotalamus-aivolisäkeakseli ei toimi kunnolla eli lyhyesti sanottuna hormonaalinen toiminta käy vajaateholla, on mm. diabetes insipidus ja hypotyreoosi. On käytännössä tullut huomattua selvää hyötyä mm. riittävällä syömisellä ja juomisella ennen fyysistä rasitusta ja sen aikana ja jälkeen. Onhan se kaikilla näin, mutta perusterveellä ero ei niin suuri. Tiedän sen ihan siksi, kun on kokemusta siitä normaalitilasta tässä suhteessa. Aivoissa ei ole plakkeja, ei ruhjeita, ei ollut tulehduksia, mutta sen sijaan on ollut, ja sopii myös ajallisesti yhteen, lievää aivovammaa ja kerran nukutuksen kanssa oli isoja ongelmia, ainakin kertoman mukaan on annettu runsaasti lisähappea ja suoneenkin jotain laitettu. Tämä onkin mielenkiintoista, sillä nettitiedon mukaan hypotalamus voi kärsiä jo pienestä hapen puutteesta. Hypotalamus on paljoa muutakin kuin hormoneita, mutta itsellä lähinnä tuo osa rikki.

        On myös pientä vuotoa ollut, mutta sillä ei ole suoraa syy-seurauskytköstä em. oireisiin, vaan se vaikuttaa "vain" kädessä ja jalassa siten, että niitä voi käyttää lähinnä apuna. Tästä seuraa kyllä sitä, että elimistö rasittuu tervettä enemmän mikä aiheuttaa omat uupumisensa, mutta minulla nämä oireet enemmän lihaksissa ellei sitten kyseessä ole nesteen, natriumin tms. puutosta myös. On myös selkäytimen kanssa ongelmansa, jotka toki aiheuttaa myös väsymistä ja uupumista ja tätä esiintyy risti-lanneselästä reisiin ja toisessa jalassa aina varpaisiin asti.

        Kun on näin, ei ole ihme jos tulee vielä huonosti nukuttua, on stressiä ja depistä, syö Panacodia minkä seurauksena on melkeinpä normaalia jos smalltalk ei kulje. Aina ei ole kyse etteikö itse ymmärtäisi, mutta vastaus voi olla vähän laiska. Joskus kyse on siitäkin, että keskustelijat lähestyy asioita niin eri näkökulmasta kuin itse ja tapa ajatella on eri tai sitten aihe vaan on niin vieras ja epäkiinnostava. Fatiikissa voi jaksaa keskutella jonkun mielestä vaikka kuinka vaikeista asioista, kunhan ne on itselle tuttuja tai mieluisia eli voi jutella ikäänkuin ulkomuistista. Tätä ei sitten saa sekoittaa siihen miten toisten pitää toimia kaavamaisen rutinoiduksi tai menee pasmat sekaisin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo on, mutta tiettyjä epävarmuustekijöitä on syistä mitkä selittää juuri näitä oireita. Hypotalamus-aivolisäkeakseli ei toimi kunnolla eli lyhyesti sanottuna hormonaalinen toiminta käy vajaateholla, on mm. diabetes insipidus ja hypotyreoosi. On käytännössä tullut huomattua selvää hyötyä mm. riittävällä syömisellä ja juomisella ennen fyysistä rasitusta ja sen aikana ja jälkeen. Onhan se kaikilla näin, mutta perusterveellä ero ei niin suuri. Tiedän sen ihan siksi, kun on kokemusta siitä normaalitilasta tässä suhteessa. Aivoissa ei ole plakkeja, ei ruhjeita, ei ollut tulehduksia, mutta sen sijaan on ollut, ja sopii myös ajallisesti yhteen, lievää aivovammaa ja kerran nukutuksen kanssa oli isoja ongelmia, ainakin kertoman mukaan on annettu runsaasti lisähappea ja suoneenkin jotain laitettu. Tämä onkin mielenkiintoista, sillä nettitiedon mukaan hypotalamus voi kärsiä jo pienestä hapen puutteesta. Hypotalamus on paljoa muutakin kuin hormoneita, mutta itsellä lähinnä tuo osa rikki.

        On myös pientä vuotoa ollut, mutta sillä ei ole suoraa syy-seurauskytköstä em. oireisiin, vaan se vaikuttaa "vain" kädessä ja jalassa siten, että niitä voi käyttää lähinnä apuna. Tästä seuraa kyllä sitä, että elimistö rasittuu tervettä enemmän mikä aiheuttaa omat uupumisensa, mutta minulla nämä oireet enemmän lihaksissa ellei sitten kyseessä ole nesteen, natriumin tms. puutosta myös. On myös selkäytimen kanssa ongelmansa, jotka toki aiheuttaa myös väsymistä ja uupumista ja tätä esiintyy risti-lanneselästä reisiin ja toisessa jalassa aina varpaisiin asti.

        Kun on näin, ei ole ihme jos tulee vielä huonosti nukuttua, on stressiä ja depistä, syö Panacodia minkä seurauksena on melkeinpä normaalia jos smalltalk ei kulje. Aina ei ole kyse etteikö itse ymmärtäisi, mutta vastaus voi olla vähän laiska. Joskus kyse on siitäkin, että keskustelijat lähestyy asioita niin eri näkökulmasta kuin itse ja tapa ajatella on eri tai sitten aihe vaan on niin vieras ja epäkiinnostava. Fatiikissa voi jaksaa keskutella jonkun mielestä vaikka kuinka vaikeista asioista, kunhan ne on itselle tuttuja tai mieluisia eli voi jutella ikäänkuin ulkomuistista. Tätä ei sitten saa sekoittaa siihen miten toisten pitää toimia kaavamaisen rutinoiduksi tai menee pasmat sekaisin.

        Monisairas

        Lisätään edelliseen vielä ja vastaukseksi ylempänä esitettyyn kysymykseen mistä tiedän mitäkin, että olen hakenut oireiden ja löydösten pohjalta tietoa vuosien mittaan vähintäänkin sadoista suomalaisista ja englanninkielisistä nettilinkeistä.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe