Päivän puuro

Anonyymi

Puurot ovat halpaa, terveellistä ruokaa. Vaikka kaura on nyt päivän sana, pelkkään kaurapuuroon kyllästyy. Itse tykkään eniten ruispuurosta voisilmän kanssa. Syön usein puuroa iltaruokana. Mikä on sinun lemppari puurosi ?

30

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aamulla syön ruispuuron ja illalla kaurapuuron.

      Kaurapuuro illalla pitää verensokerin hyvin tasapainossa.

    • Anonyymi

      Minä syön Saarioisten vispipuuroa aamuisin. Sopivan kevyttä lääkkeiden kanssa nautittuna.

    • Anonyymi

      Tuorepuuron syön aamuisin: Illalla lautaselle 2 rkl sekä täysjyväkaura- että täysjyvävehnähiutaleita, 1rkl ruisjauhoja, vähän leseitä, auringonkukansiemeniä ja rusinoita, tuoreita pakkasmarjoja ja kaksi rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä. Sen kaiken päälle piimää reilusti. Jääkaappiin turpoamaan. Aamulla on valmista vaikka jo kolmen tunnin aikakin riittää.
      Kaikkiruokaisena tekaisen usein illalla maitoon manna-, kaura- tai grahamvellin, tulee vatsaan niin lämmin ja nukuttava olo. Hyvä kun muistui tuo ruispuuro mieleen, palautan ruokavalioon.

    • Kaurapuuro kolmena aamuna viikossa, noin suunnilleen. Lisään kanelitangon veteen ja otan sen pois kun laitan kauraleseet. Lisään ohuita omenarenkaita ja auringonkukan siemeniä. Tarjoan saksanpähkinärouheen, maidon ja vähäsokerisen omenahillon kanssa.

    • Anonyymi

      Tästä ketjusta saa hyviä vinkkejä puurojen vaihteluun. Lempeää kaurapuuroa minun tulee useimmin aamulla keitettyä ja eri lisäkkeillä sekin saa uutta ilmettä. Vispipuuroa pitääkin laittaa ihan pian, on kauramannaa kaapissa ja marjoja paljon pakkasessa. Mustaherukastakin saa kivan makuisen, raparperista myös. Jos haluaa sileää ja superkuohkeaa, voi marjat siivilöidä pois, mutta samalla hukkaa vitamiineja. Tuorepuuroa olen joskus kokeillut, mutta en piimän kanssa, ja se pitäisi muistaa ennakoida edellisiltana seuraavaa aamua varten. Päivittäiseen viilikulhoon kyllä ripottelen siemeniä, pähkinärouhetta, mysliä, marjoja ja hedelmänpaloja vaihdellen . Sehän käy eräänlaisesta tuorepuurosta. Iltapalaksi sopisi meidän huushollissa ruispuuro, koska aamulla herätään niin myöhään, ei ehdi haudutella.

      Etelärannikolla herättiin valkeaan aamuun, terveisin Ramoona

      • Anonyymi

        Ohra- ja riisipuuro uunissa ovat mieleeni, mutta myös kaura- ja ruispuurot mikrossa arkipäivinä , joihin lisään raejuudtoa , pähkimnöitä sekä marjasoppaa sekaan.


    • Kukaan ei ole vielä tainnut mainita ruispuolukkapuuroa. Se on minun herkkuani.
      Laitan sen uunissa. Sisko valmisti sitäkin Aromapesässä, siis styroksrasisassa.
      Ensin pieni kiehautus, sitten rasiaan hautumaan.
      Ihan joka päivä tätä puuroa ei tule tehtyä ja terveysaikutuksetkin ovat vähän niin ja näin, jos tuolla sokerimäärällä mittaa. Sitähän myös tuo manna/puolukkapuuro vaatii.

      Kyllä se vakipuuro meilläkin on kaurapuuro, tai sitten nämä moniviljasekoitukset. Mustikoita mukaan niin se on siinä. Ei voita eikä sokeria..))

      • Anonyymi

        Onko tuo kuin sitä vanhanajan marjamämmiä ? Imellettiin kauan, kun ei sokeria ollut. Ruis ja puolukka on kyllä niin tymäkkä pläjäys, että jää kokeilematta. Maksaa se sähkökin, pitää kauan kypsyttää uunissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo kuin sitä vanhanajan marjamämmiä ? Imellettiin kauan, kun ei sokeria ollut. Ruis ja puolukka on kyllä niin tymäkkä pläjäys, että jää kokeilematta. Maksaa se sähkökin, pitää kauan kypsyttää uunissa.

        En tienyt paistetun ruispuuron olevan niin hyvää, eilen illalla kun paistoin loput hauduttamastani satsista. Harvoin sitä keitänkään, minulla kun ei ole kuin uuni riisipuuro toisena puurona.

        Ihaillen luin monipuolisista aamiaisistanne, pitänee ostaa mysliä minunkin, marjoja syön toki lähes päivittäin. Aamun aloitan yleensä lasillisella tuoremehua, ja kahvi voileipineen kuuluu siihen. Myös rapea salaatinlehti ja silputtu keltasipuli leikkeleen alle, ja tuorekurkkua ja tomaattia ylimpänä.

        Tänä aamuna tosin oli valkosipuli aromivoita jäänyt eilisestä, jonka levitin leivälleni, meni kyllä alas alta aikayksikön 😊))

        Tein pienen lohilaatikon lopusta graavilohesta, joten valmiiseen pöytään pääsenkin tänään. Lähdössä etsiskelemään valkoisia suoralahkeisia kesähousuja joustovyötäröllä. Eipä tässä talvea tunnu tulevan, niin kesävarustelut alkaa jo houkuttamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo kuin sitä vanhanajan marjamämmiä ? Imellettiin kauan, kun ei sokeria ollut. Ruis ja puolukka on kyllä niin tymäkkä pläjäys, että jää kokeilematta. Maksaa se sähkökin, pitää kauan kypsyttää uunissa.

        Hyvä kun muistutit marjamämmistä, Anonyymi 13.28. Sen olin ihan unohtanut, vaikka sitä meillä kotona (Etelä-Pohjanmaa) harrastettiin. Suuritöistähän se oli. Tuskin tulee ihan heti laitettua..))
        Sellainen ruispuolukkapuuro oli jossain mainittu, ettei "puuroa", keitetty., aineet vain sekoitettiin kuumaan veteen. Säästäisi sähköä ainakin..)) Taisin kyllä pari kertaa sitä kokeillakin, mutta siihen se jäi.


    • Anonyymi

      Jokainen päiväni alkaa kaurapuurolla, suolalla ja tilkkasella öljyä maustettuna. Joko hiutaleista tai rouhituista kaurajyvistä valmistettuna. (Viimeksi mainuttuun laitan rouhitut jyvät likoamaan kylmään veteen yöksi, ei tarvitse keittää niin kauaa aamulla).
      Puuron seuraksi maustamatonta jugurttia, mustikoita, luumuja ja mukillinen kahvia.
      Johan pääsee päivä hyvään alkuun.

      Tuo antaa energiaa reippaaseen kävelylenkkiin tunnin, parin päästä.

    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

      • Anonyymi

        Entä se päivän puuro, et maininnut? Aloitus koski puuroa, ei sun jankku ruokaasi.


      • huruksz
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä se päivän puuro, et maininnut? Aloitus koski puuroa, ei sun jankku ruokaasi.

        "Anonyymi"

        Minulla on Puuro-aineksia vanhoilta ajoilta.
        Kaikki Täys-Jyvää.
        Niin vanhaa tavaraa että on alettava etsiä Sikala.
        Jouluna niitä taas kaivataan tai tarvitaan.
        Minä vaan en ole syönyt Puuroa vuosiin.
        Pysyttelen eläimissä, en Hiili-Hydraateissa.
        Mieluummin lihakset, kuin läskit.
        -
        Joten ymmärrettäväti jankutin tännekin.
        Ruoka-aloituksia on paljon ja vähän-väliä täällä.

        H.


    • Luomukaurapuuroa tulee keitettyä usein, se kun on niin nopatekoista.
      Siihen maitoa voin silmä tai puolukkahilloa.
      Kyllä muitakin puuroja aina välillä.
      Demeter mainitsi tuon ruispuolukkapuuron.
      Äiti sitä teki, kun olin lapsi, se oli kyllä hyvää.

      • Anonyymi

        Oletko huomannut jotain eroa luomukauran ja tavallisen kauran välillä, muuta kuin hinta ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko huomannut jotain eroa luomukauran ja tavallisen kauran välillä, muuta kuin hinta ?

        Joo, pehmeämpää, tasalaatuisenpaa.
        Kun ekapaketin ostin, en enää palannut tavalliseen.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Joo, pehmeämpää, tasalaatuisenpaa.
        Kun ekapaketin ostin, en enää palannut tavalliseen.

        Onko hiekkaa ollut seassa, silloin vasta oikeaa luomua.


      • Anonyymi

        "ruispuolukkapuuron.
        Äiti sitä teki, kun olin lapsi, se oli kyllä hyvää."

        Minä keittelen aika useinkin tuota ruispuolukkapuuroa, mutta jotenkin "oikotietä", sillä ostan kaupasta ruisleipää ja sitten vain keitän puolukoiden ja nykyisin on kyllä karpaloitakin, koska ovat hieman halvempia.

        No, kerran sattui moka, kun ostin tarjouksesta ruisleipää ja se olikin kuminalla maustettu, jota minä inhoan, eikä se kumina häipynyt siitä puurostakaan pois. Maltaat olisin viellä hyväksynyt tuohon puuroon, mutta yökötys oli kuminasta.

        Kemiöläinen työkaverini kertoi, että siellä keitetään ruispuuro, johon lisätään perunasosetta ja sitäkin olen laittanut joskus ja on todella hyvää, jotenkin pehmeämmän makuista.


    • Anonyymi

      syön kaurahiutaleita keittämättä, maitoa rusinoita joskus omenaraastetta sekaan, niin ja hunajaa.
      Riisipuuroa tulee keiteltyä silloin tällöin
      njjjj

    • Anonyymi

      Tästä ketjusta innostuneena aloin keittää ruispuuroa, edellisestä on aikaa enemmän kuin 15 v. Jauho kotimaista-Ruisjauho, suomalaisesta täysjyvärukiista, kuitupitoisuus 18 %. Sen muistin vanhastaan että ensin puuro pitää olla sakeaa, se liestyy keittämisen aikana ja keittoaika pitkä.
      Jo väri oli oudon harmaa, minusta se ennen oli ruskeampaa. Eikä makukaan hääppöinen. Nostin kattilan jääkaappiin ja katson josko tänään iltaruoaksi söisin, pois en heitä. Sen verran lievää ettei paistaakaan voi. Olisiko pitänyt olla karkea ruisjauho. Vilja on tärkeä raaka-aine ruokavaliossani ja puolukkapöperö herkkuani. Olipa yllätys ja pettymyskin. Lapsuudesta muistan ruispuuron olleen hyvää, ´isäni pitkän pellon´ jauhoista.

      • Anonyymi

        Ruisjauhoissa eroja, osa jauhettu niin hienoksi kuin pölyä.
        Lidl myi aiemmin karkeaksi jauhettua ruisjauhoa. Mutta paikallinen kkauppa lopettanut ruisjauhon myynnin huonomenekin takia.


    • huruksz

      Apetit valmistaa, huhujen-mukaan ainakin tuotteita joista tehdään Puuroakin.
      Herneet ovat tuoreina pakastettuja.
      Eikä niitä ole mitenkään jauhettu saati rouhittu.
      Eli, kaadetaan Purkillinen/Pussillinen Puuro-Kattilaan.
      Lisätään tippa vettä.
      Ei liikaa, silloin tulee velli.
      Sekaan pilkotaan ruskistettua Sian-Kylki-Sipuli-Silppua, Suolaa ja Pippuria.
      Myönnetään, Pippuri on hieman eksoottinen mauste puurossa.
      -
      Seos keitetään, kunnes se on mieleisen paksua ja muhevaa.
      Tähän Puuroon ei laiteta Sokeria eikä Hilloa.
      Voi-silmä sopii hyvin.

      H.

      • Anonyymi

    • "Siinä täytyy olla rakkautta, siinä täytyy olla unelmii, mannapuuroa ja mansikkaa, juuri oikeenlaista kemiaa...sen täytyy voida naurattaa..."

      https://www.youtube.com/watch?v=tjkNgg4BnqE

      "Harakka huttua keittää, hännällänsä hämmentää, käyttää sulkakämmentään, suolat mukaan heittää. Antaa tuolle pojalle, tuolle ja tuolle ...mutta tuollepa ei riitäkään. Lähtee vettä hakemaan. Tuossa on kivi...autsss, tuossa on kanto... hupsista, tuossa oja...uppss...tuollapa kaivo kainalossa...hihihiiii !"

      Sitten on vielä hämmästyshuttu : talkkunajauhoja, kermavaahtoa ja/tai rahkaa ja mustikkaa tai puolukkaa, sokeria maun mukaan. Ihana hämäläinen anoppini hämmästytti minut sillä.

    • Anonyymi

      Kaupoissa en ole vielä nähnyt mämmiä....kyllä sitä varmaan kohtapuoliin tulee...
      Vuosia vuosia sitten USAn varapresidentti oli vieirailulla Suomessa ....pääsiäisen aikaan.. Hän otti puhelun USAn presidentille ...."herra presidentti ...lähettäkää kiireesti apua suomeen....täällä joudutaan syömään viljakin kahteen kertaan "

      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Minäpä syön tosi terveellisesti - pelkkää olkea ja petäjäistä. Näitä olen syönnyt jo kolmekymmentävuotta. Ei ole tarvinnut nälkää nähdä eikä muitakaan nykyajan kotkotuksista kärsiä. Nahkavyönikin olen liottanut vesisaavissa saaden täten maittavan ja terveellisen aterian. Seuraavaksi alan jyrsimään kynsiäni sekä kynsinauhojani.

    • Anonyymi

      Oi, meinasin nauruun kuolla!!

      • "Anonyymi"

        Mihin?
        Miksi?

        H.


    • Anonyymi

      Kävin edestakas Suomess Mariellan ka , oli hyvä puuro aamiaisella.- Mikähän lie resepti ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      383
      8609
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2364
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1722
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1599
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      84
      1355
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      356
      1173
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1045
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1012
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      121
      1004
    Aihe