Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme.

Roomaliskirjeen 14 luvussa on väkevää kirjoitusta tuomitsemisesta. Luther selittää tämän päivän mannassa jaetta 4 mm. näin:

"Varo siis tuomitsemasta ketään, ellet selvästi näe ja kuule hänen puhuvan ja uskovan evankeliumia vastaan."

Samaisen luvun jakeissa 12 ja13 kirjoitetaan:
"Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme.
Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta."

Kuinka voin tämän(kään) tekstin jälkeen tuomita toista uskovaa? Tuomita ylipäätään, vaikken olisi tuota tekstiä lukenut, vaikka minulla olisi erilainen ymmärrys eri asioista toisen kanssa?

On vaikeaa olla tuomitsemasta toista, vaikkei ääneen sanoisi, mutta farisealaisessa aivoissa kävisi tuomitsevia ajatuksia. Olen tuomari, mutta minulla ei ole tuomarin pätevyyttä, joten epäkelpo olen sellaiseen.

11

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toista uskovaa, kyllä. Ja tuomittujahan me kaikki olemme, tuomittua ei toista kertaa tarvitse tuomita, helvetti odottaa kun henki ruumiista poistuu. Sen sijaan vapauttava tuomio on saatavissa Jeesukselta Kristukselta. Harmi vaan että niin harvat ottavat Jeesuksen vastaan syntiensä sovittajana. Sen sijaan hyvin monet synnintuntoon tulleet ryhtyvät omin toimin, mm. katumisin ja parannuksen teoin sovittamaan itseään Jumalan kanssa. Näin he jäävät lain eli tekojen alle vangeiksi ilman sitä vapautta jonka usko Jeesukseen Kristukseen lahjoittaa syntiselle, - ILMAN TEKOJA!!

      • Anonyymi

        Juu, on huomattu noista uskovien teoista ja tekemättä jättämisistä, että elävät melko lain ulkopuolella verrattuna tavalliseen rahvaaseen, jotka edes yrittävät elää ihmisiksi


    • Anonyymi

      Mutta emme ole saaneet tämän maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka Jumalasta on, että me tietäisimme, mitä meille Jumalalta annettu on, Jota me myös puhumme, ei niillä sanoilla, joita inhimillinen viisaus opettaa, vaan niillä, joita Pyhä Henki opettaa, ja me tuomitsemme hengelliset asiat hengellisesti. Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan. Mutta hengellinen tuomitsee tosin kaikkia, vaan ei hän keltäkään tuomita.
      1. Korinttilaiskirje 2:12‭-‬15 FI1776
      https://bible.com/bible/60/1co.2.12-15.FI1776

      • Anonyymi

        Raamattua tuntemattomat henkilöt vääntelevät Raamatun tekstit omaan korvasyyhyynsä.
        Tästä heikkoudesta johtuen Raamatusta on tehty kirja jossa joka toinen lause lyö joka toista korvalle. Tätähän piru haluaa, että Kristuksen evankeliumi saastutetaan tuhnasilla ihmisopeilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamattua tuntemattomat henkilöt vääntelevät Raamatun tekstit omaan korvasyyhyynsä.
        Tästä heikkoudesta johtuen Raamatusta on tehty kirja jossa joka toinen lause lyö joka toista korvalle. Tätähän piru haluaa, että Kristuksen evankeliumi saastutetaan tuhnasilla ihmisopeilla.

        Mihin tämä sinun kommenttisi liittyy, vai sanot vain sen noin yleisesti?

        Eikös Raamatun tekstiin paneutuva lue tekstiä oman tuntemisiensa, ymmärryksensä, rukouksien tai Pyhän Hengen johdatuksen mukaan?

        Jokaisella on oma syy ottaa Raamattu käteen ja lukea sitä. Ei kai monikaan ota joitan jakeita siitä tarkoituksena väitellä jakeista "oman korvasyyhyn" pohjalta?

        Puhutaan paljon korvasyyhystä. Mitä se on? Olen ymmärtänyt, että hyvin helposti toinen painetaan alas "oman korvasyyhyn" takia. Aika halpamaista.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Mihin tämä sinun kommenttisi liittyy, vai sanot vain sen noin yleisesti?

        Eikös Raamatun tekstiin paneutuva lue tekstiä oman tuntemisiensa, ymmärryksensä, rukouksien tai Pyhän Hengen johdatuksen mukaan?

        Jokaisella on oma syy ottaa Raamattu käteen ja lukea sitä. Ei kai monikaan ota joitan jakeita siitä tarkoituksena väitellä jakeista "oman korvasyyhyn" pohjalta?

        Puhutaan paljon korvasyyhystä. Mitä se on? Olen ymmärtänyt, että hyvin helposti toinen painetaan alas "oman korvasyyhyn" takia. Aika halpamaista.

        Juuri näin. ✝

        Silloin kun Jeesuksen Kristuksen täydellisen lunastustyön lahjaksi saaminen uskon ja kasteen kautta kielletään, - silloin alkavat nämä korvasyyhyjutut. Jos ihminen ei tajua sitä, että hän on JOKA HETKI KOKO LAIN rikkoja, niin siitä seuraa hyvin monimutkainen kujanjuoksu, toisten tuomitsemiset omien syntien kieltäminen ja selittelyt.

        Ihminen joka on jo tiedostanut sen, että hän on KOKO VIKA, silloiin ei jää jäljelle kuin yksi tie. Jeesus Kristus, joka on sovittamut kaikki syntini ristillä Golkatalla.


    • Anonyymi

      Esikoislestadiolaisuuden kammottavin synti on nimittää Kristuksen vanhurskautta omavanhurskaudeksi ja omavanhurskauden hajoitusta nimitetään "tämä kristillisyys".

      • Anonyymi

        Jaaha, no niin!


    • Anonyymi

      Rahaa ja omaisuutta ei siis tyrkätä Jumalan helmaan sinä ja tänä päivänä.

    • Anonyymi

      Onkos tuo niin?
      Että pakanat saavat kuolla rauhassa ja sen jälkeen ovat oikeasti kuolleita!

      Kun taas kristityt ovat joko ikuisesti Taivaan ilossa tai Helvetin tulessa?
      Entäs sitten nämä Allah' iin uskovat? Muhametin täydentävien oppien avulla sekopäiseksi saatetut?

      Mistähän varastosta niitä "henkiä" riittää, kun Aatamin ja Eevan jälkeläisiä on jo kohta 10 miljardia?

    • Anonyymi

      Ihminen ei LUONNOSTAAN ota lahjavanhurskautta vastaan. Tämä lahjavanhurskaus on evankeliumin ilosanoma. Kristus ei vapauta paholaisen vankeja ehdonalaiseen vapauteen, vaan synnyttää heidät Jumalan lapsiksi.

      1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,

      Jokainen joka on jonkun lapsi ja jokainen joka on jonkun vanhempi, isä tai äiti ymmärtää mitä jonkun lapsena oleminen tarkoittaa. Menettääkö lapsi oikeuden olla isänsä ja äitinsä lapsi? Ei! Lapsi on lapsi likaisenakin ja vanhin puhdistaa likaisen lapsen taas puhtaaksi.

      Suomen Evankelumikoulun Jouko Nieminen selvittää monia asioita selkokielellä.

      Erityisesti tämä Jumalan armon varassa eläminen kannattaa jokaisen kuunnella.
      https://www.evankeliumikoulu.fi/Luennot/ecd-2335-jouko-nieminen-elama-armon-varassa-16-3-2014-kuopio-mp3/

      Tässä on useita tärkeitä asioita kuultaviksi ja uskottaviksi.
      -> https://www.evankeliumikoulu.fi/preacher/jouko-nieminen/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe