Rumpujarrut? Ja mekaaninen käsijarru?
Onko 2020 dacioissa vielä takana
101
965
Vastaukset
- Anonyymi
Taitaa olla ja vielä alumiinistä valettua mallia, että kannattaa herkistellä ajoissa noitakin!!
- Anonyymi
Rumpujarrut ainakin vaatii paljon vähemmän huoltoa kuin levyt joten se olisi pelkästään positiivinen asia. Kyllä pieni auto pysähtyy ihan riittävän hyvin vaikka on rummut takana.
- Anonyymi
Olen täsmälleen samaa mieltä. Omassa (eri merkkisessä) autossani on rumpujarrut takana ja niille ei tarvitse tehdä mitään.
Samaa autoa on valmistettu myös takana olevilla levyjarruilla ja niiden omistajat saavat herkistellä satuloita vuosittain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä. Omassa (eri merkkisessä) autossani on rumpujarrut takana ja niille ei tarvitse tehdä mitään.
Samaa autoa on valmistettu myös takana olevilla levyjarruilla ja niiden omistajat saavat herkistellä satuloita vuosittain.Olen kyllä täysin eri mieltä rumpujarruista takana. Aivan hanurista,säätö,toimivuus. Kyllä niitä pitää herkistellä, muuten jää kengät kantamaan ja linkut jumittuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kyllä täysin eri mieltä rumpujarruista takana. Aivan hanurista,säätö,toimivuus. Kyllä niitä pitää herkistellä, muuten jää kengät kantamaan ja linkut jumittuu.
Olen tuon edellisen kirjoittaja.
Peugeot 406 on autoni. Siihen vaihdoin jarrukengät vuonna 2008, kun ne oli kuluneet loppuun. Voitelin nuo mainitsemasi linkut ja säädin kengät lähelle rumpuja. Ei ole tarvinut herkistellä, talvellakin vetäsen käsijarrun päälle aina, ei jäädy, toimii herkästi. Koskaan ei ole ollut jarruissa huomautettavaa katsastuksessa.
Jos nyt jotakin valittamisen aihetta pitää keksiä niin käsijarruvaijeria on joutunut pari kertaa tiukkaamaan kun kahva on alkanut nousemaan turhan ylös. Ilmeisesti automaattisäätö ei toimi niinkuin pitäisi.
Varmasti voi olla toisenkinlaisia kokemuksia, mutta oma kokemukseni rumpujarruista on erittäin hyvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tuon edellisen kirjoittaja.
Peugeot 406 on autoni. Siihen vaihdoin jarrukengät vuonna 2008, kun ne oli kuluneet loppuun. Voitelin nuo mainitsemasi linkut ja säädin kengät lähelle rumpuja. Ei ole tarvinut herkistellä, talvellakin vetäsen käsijarrun päälle aina, ei jäädy, toimii herkästi. Koskaan ei ole ollut jarruissa huomautettavaa katsastuksessa.
Jos nyt jotakin valittamisen aihetta pitää keksiä niin käsijarruvaijeria on joutunut pari kertaa tiukkaamaan kun kahva on alkanut nousemaan turhan ylös. Ilmeisesti automaattisäätö ei toimi niinkuin pitäisi.
Varmasti voi olla toisenkinlaisia kokemuksia, mutta oma kokemukseni rumpujarruista on erittäin hyvä.Kyllä jäätyy, varsinkin kun vesi menee rummun ja kenkien väliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jäätyy, varsinkin kun vesi menee rummun ja kenkien väliin.
Muistelenpa kun omistin joskus aikoinaan 626 mazdan niin siinähän oli toisen takarenkaan jumissa olo pakkasilla ihan normaalia touhua, liekö sitten johtunut vaijeriin menneestä kosteudesta vaiko kenkien jäätymisestä.
Mutta eipä ole pösössä vielä sen 12 vuoden aikana jäätynyt, minkä olen auton omistanut. Käsijarruvaijereiden se osa, joka menee pyörälle, ei ole vaijeria vaan jonkinlaista nailonia (?), liekö tuolla joku vaikutus tuon hyvään toimintaan.
No, varmasti eroja on autoissa, tuossa ne toimii, erittäin hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jäätyy, varsinkin kun vesi menee rummun ja kenkien väliin.
jäätyy ne levyjarrytkin, vesi pääsee helpommin levyn ja jarrupalan väliin kuin rumpujarrussa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jäätyy ne levyjarrytkin, vesi pääsee helpommin levyn ja jarrupalan väliin kuin rumpujarrussa
Ja lähtee myös helpommin pois kuin umpinaisen rummun sisältä.
- Anonyymi
Minulla oli yaris t sport levyjarruilla, menin sitten vaihtamaan suzukiin jossa oli rumpujarrut takana. Suurinpiirtein polkimella sai seistä että pysähtyy kunnolla. Viisastuneena vaihdoin sitten taas autoon jossa on levyjarrut myös takana, kyllä taas pysähtyy ihan jarrupoljinta hivottelemalla. Rumpujarruista ei saa hyvää vaikka niitä kuinka koittaisi kehua.
- Anonyymi
Daciassa on hyvin toimivat jarrut. Mitä muuta pitäisi olla?
- Anonyymi
Eikö kaikki seisontajarrut ole mekaanisia?
- Anonyymi
Jossakin junissa on magneetti jarru.
- Anonyymi
Nykyään sähköisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään sähköisiä.
Mekaaninen se sähkökäyttöinen käsijarrukin on. Mieti hieman!!
- Anonyymi
Tuttavalla oli sähköinen käsijarru uudehkossa Volvossaan. Peruutti venetrailerin rampille, lukitsi käsijarrun ja nousi autosta.
Painavanpuoleisen miehen nouseminen autosta sai aikaan liikettä senverran, että käsijarrua ohjaava "äly" päätteli, että ollaan lähdössä liikkeelle ja käsijarru on vapautettava.
Auto lähti valumaan ramppia alas, ja auki oleva etuovi lanasi kaverin maata vasten niin, että kolme kylkiluuta ja solisluu murtuivat. Aineksia oli vakavampaankin loukkaantumiseen, oli hyvää tuuria, että keuhkot säilyivät ehjinä.
Tällaista on, kun ihmisäly yritetään korvata tekoälyllä. - Anonyymi
Auriksen halvimmissa malleissakin oli takana rumpujarrut.
- Anonyymi
Väitän, että rumpujarrut takana ovat paremmat talvisissa suolaränneissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitän, että rumpujarrut takana ovat paremmat talvisissa suolaränneissä.
Tottakai ne on, rummun välistä pääsevällä kuravedellä on paikka muhia ja jumiuttaa paikat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ne on, rummun välistä pääsevällä kuravedellä on paikka muhia ja jumiuttaa paikat.
Pysyn väitteessäni. On niin paljon kokemusta levyjarruista takana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pysyn väitteessäni. On niin paljon kokemusta levyjarruista takana.
Samoin, levyjarrut on parhaimmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin, levyjarrut on parhaimmat.
Mutta vaativat huomattavasti enemmin huoltoa ja remonttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vaativat huomattavasti enemmin huoltoa ja remonttia.
Ei vaadi. Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaadi. Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle.
nykyaikaisissa (aiemmissakin) rumpujarruissa on automaattisäätö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nykyaikaisissa (aiemmissakin) rumpujarruissa on automaattisäätö
Niin on, jumiutuessa se ei säädä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaadi. Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle.
"Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle."
Jostakin syystä, kun Neuvostoliitto etsi itselleen "kansanautoa" ja otti koeajoon Fiat 124 malleja, auto kelpuutettiin, mutta pienin muutoksin.
Takana olleet levjarrut vaihdettiin rumpujarruiksi.
Olisi outoa jos Neuvostoliiton insinöörit olisi vaihtaneet Siperian pakkasiin ja tundran mutaisiin olosuhteisiin ja muutenkin kuoppaisille teille huonommat ja heikommin kestävät jarrut.
Autostahan tuli siis Lada, jota lienee valmistettu kymmeniä miljoonia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle."
Jostakin syystä, kun Neuvostoliitto etsi itselleen "kansanautoa" ja otti koeajoon Fiat 124 malleja, auto kelpuutettiin, mutta pienin muutoksin.
Takana olleet levjarrut vaihdettiin rumpujarruiksi.
Olisi outoa jos Neuvostoliiton insinöörit olisi vaihtaneet Siperian pakkasiin ja tundran mutaisiin olosuhteisiin ja muutenkin kuoppaisille teille huonommat ja heikommin kestävät jarrut.
Autostahan tuli siis Lada, jota lienee valmistettu kymmeniä miljoonia.Kustannussyistä vaihdettiin ja myös sen takia että kansalaisilla ei ollut varaa huoltaa autojaan, rumpujarruilla pääsee pidemmän matkaa ennen ensimmäistä remonttia. Levyjarruissa on sitten karmaiseva 15 minuutin palojen vaihto 50-100tkm välein, mutta ovat muuten kaikin puolin paremmat.
- Anonyymi
Kun on levyjarrut takana niin rahanreikää riittää: Joku tuolla sanoi että ainoastaan rumpujarrut jäätyy talvella , joissain harvoissa merkeissä käy näin ja myös joissain harvoissa levyjarruissa käy näin . Rahanreikä on siinä kun suola ruostuttaa takalevyt pilalle kerran sadassa tuhannessa kilometrissä ja myös satula alkaa jumittaa käsijarrun palautuksen käyttökelvottomaksi. Toinen rahanreikä on siinä jos jarrulevy on kiinteä keskiön kanssa jossa on myös laakeripesät ja kaikki samassa köntissä. Laskekaa nuo yhteen mitä nämä autoonne maksaa laakereineen päivineen. Suola ei syö jarrurumpua pilalle , sylinterit vaihdetaan kerran kahdessa sadassa tuhannessa kilometrissä ja ne maksaa noin kymmenes osan satulan hinnasta ja sinne uudet hihnat 20-30e siis saman kuin palat . Työaika on suurin piirtein sama. Tässä ei pitäis olla mitään väittelyä kun käyttää laskupäätä oikein eikä vasten tahtoaan. Tämä kai se Daciankin ratkaisu käyttökuluihin !!!
- Anonyymi
Täyttä asiaa. Ei lisättävää. Ammattilainen asialla.
- Anonyymi
Jarrulevyt ruostuu kyllä, jos halvimmat mätänetin levyt laittaa. Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. Minulla on sitten sattunut harvinaiset levyt taakse, kohta 200tkm pyörineet mukana, ei ruostetta. Jarrusylinterit vaihdetaan silloin kun ne on vaihtokunnossa, ei 200tkm ole ohje.
- Anonyymi
Kun on Dacia, rahareikä alkaa takuuajan jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarrulevyt ruostuu kyllä, jos halvimmat mätänetin levyt laittaa. Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. Minulla on sitten sattunut harvinaiset levyt taakse, kohta 200tkm pyörineet mukana, ei ruostetta. Jarrusylinterit vaihdetaan silloin kun ne on vaihtokunnossa, ei 200tkm ole ohje.
" Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. "
No siinäpä se ero onkin, rumpujarruja ei tarvitse huoltaa, ne toimii, toimii toimii ja toimii, kunnes hihnat on lopussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. "
No siinäpä se ero onkin, rumpujarruja ei tarvitse huoltaa, ne toimii, toimii toimii ja toimii, kunnes hihnat on lopussa.Johan vitsin murjaisit. Todellakin tarvitsee huoltaa. Linkut jumiutuu. Jarrusylinterinkumit hapristuu, sylinterit jumittuu. Huolto tarpeettomia jarruja ei ole olemassakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan vitsin murjaisit. Todellakin tarvitsee huoltaa. Linkut jumiutuu. Jarrusylinterinkumit hapristuu, sylinterit jumittuu. Huolto tarpeettomia jarruja ei ole olemassakaan.
et sitten ymmärrä eroa levyjarruihin
-rumpujarru on paremmin suojattu kuralta
-rumpujarrussa on isommat voimat (palautusjouset)
tuon vuoksi toimivuus on noin 10 kertaa parempaa pitkässä juoksussa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
et sitten ymmärrä eroa levyjarruihin
-rumpujarru on paremmin suojattu kuralta
-rumpujarrussa on isommat voimat (palautusjouset)
tuon vuoksi toimivuus on noin 10 kertaa parempaa pitkässä juoksussaEt sinäkään, rumpujarrut on paremmin suojattu, mutta se jarrupöly jää juurikin sinne jarrurummunsisälle jumittamaan linkut ja muut. Jouset väsyy ja ruostuu poikki. Vesi jäätyy kenkiihin ja sitten taotaan vanteita jarrun vapauttamiseksi. Koettu on monesti joskus.
- Anonyymi
Oikealla asialla olet, hyvin selventävä kommentti, harvinaista tällä palstalla, KIITOS!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinäkään, rumpujarrut on paremmin suojattu, mutta se jarrupöly jää juurikin sinne jarrurummunsisälle jumittamaan linkut ja muut. Jouset väsyy ja ruostuu poikki. Vesi jäätyy kenkiihin ja sitten taotaan vanteita jarrun vapauttamiseksi. Koettu on monesti joskus.
Olet ihan oikeassa, mutta ei se sitä faktaa poista että siitä huolimatta ne toimii sen 10 vuotta ongelmatta, kun ne on kerralla laitettu kuntoon.
- Anonyymi
Kyllä on kovin liioiteltua tekstiä. Etulevyt menee useammin vaihtoon kuin takalevyt. Kun jarrruja käyttää, niin ne toimii ja joskus hieman voitelee oikeita paikkoja. Rummut on vaan pikkuautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on kovin liioiteltua tekstiä. Etulevyt menee useammin vaihtoon kuin takalevyt. Kun jarrruja käyttää, niin ne toimii ja joskus hieman voitelee oikeita paikkoja. Rummut on vaan pikkuautoihin.
" Rummut on vaan pikkuautoihin."
Sun täytyy ottaa välittömästi yhteys linja-autojen ja kuorma-autojen valmistajiin ja kertoa heille että laittavat autoihinsa vääränlaisia jarruja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, mutta ei se sitä faktaa poista että siitä huolimatta ne toimii sen 10 vuotta ongelmatta, kun ne on kerralla laitettu kuntoon.
Ja huollettu säännöllisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja huollettu säännöllisesti.
Niinno, säännöllinen huolto voi tarkoittaa kerran kymmenen vuoden välein, uusien jarrukenkien vaihto. Samalla ne ruosteiset jousetkin toki vaihtuu uusiin.
- Anonyymi
Jarrulevyt laakereilla ovat 30€/kpl autooni ja palat ovat 15€ pari. Missä se kallis hinta oli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on Dacia, rahareikä alkaa takuuajan jälkeen.
Kun on Dacia, rahareikä alkaa takuuajan jälkeen...... kumma vain että minä en sitä ole huomannut vaikka mittarissa jo on 399800km !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarrulevyt laakereilla ovat 30€/kpl autooni ja palat ovat 15€ pari. Missä se kallis hinta oli?
Jarrulevyt laakereilla ovat 30€/kpl autooni ja palat ovat 15€ pari........Mihin ne satulanvaihdot unohtui ???
- Anonyymi
Jossakin junissa on magneetti jarru. EI OLE !!
- Anonyymi
Googlaa kiskojarru...
- Anonyymi
Dacia on premium-luokan laatuauto.
- Anonyymi
Dacia on premium-luokan II-laatuauto.
- Anonyymi
Dacia on premium-luokan II-laatuitäauto. Skoda edustaa itäautojen laatustandardia nykyään, johon muita itäautoja verrataan.
- Anonyymi
Skodissa taitaa olla vielä keppijarru. Kun vetää kahvasta, keppi raapii maata toivoen jarrutusta. Joskus keppi on jumissa. Siksi skodia on pitkin ojia ja sitoja?
- Anonyymi
Kirjoitusvirhe paljasti taas sen saman heppulin, joka saa paniikkikohtauksia Skodan menestyksestä ja traumoja Tohjolooran onnettoman huonoista ominaisuuksista.
- Anonyymi
Näitä autoja joissa on takana rumppujarrut. Tulee näköjään enenmän ja enenmän nykyään markkinoille.
- Anonyymi
En tiedä, en ole koskaan kuullutkaan rumppujarruista. Sähköautoissa joku uutuus jarru?
- Anonyymi
Kerro toki mihin n tullut levyjen tilalle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki mihin n tullut levyjen tilalle?
Pienet / keskikokoiset autot, valmistajina mm. toyota, rellu, skoda, opel ym ym
- Anonyymi
Minullapa on takana sekä levyjarrut että rumpujarrut. Levyjarruja käytetään kuljettajan jalkatilassa sijaitsevalla polkimella. Rumpujarru taas pelaa vetämällä etuistuinten välissä olevaa kahvaa ylöspäin. Eiköhän autotehtaalla ole joku insinööri tai muu henkilö joka miettii näitä jarruasioita. Tämä henkilö luultavasti suunnittelee toimivan jarruttelusysteemin kohtuullisin kustannuksin. Turha kai täällä suoli24-osastolla on niitä takapyöriä keksiä uudelleen?
- Anonyymi
Vielä tuosta sähköisestä käsijarrusta että he jotka vaihtavat auton ennen kuin korjauksia tulee niin sähköinen kässäri on tietenkin paikallaan mutta he jotka ostaa vanhan auton uuden Dacian hinnalla ja käsijarrusatulat on rikki niin ei takuulla tunnu hauskalta lunastaa uusia . Hintoja voi tutkia netistä !!!!!
- Anonyymi
Muutaman kympin kappale.
- Anonyymi
Muutaman kympin kappale.
- Anonyymi
Sähköinen käsijarru on /C:stä, ei voi tehdä käppärikäännöstä tarvittaessa, yäk, turhuuden turhuus, siitä ei ole mitään iloa.
- Anonyymi
Tottakai, nehän kasataan vuoden 1990 renun ylijäämäosista.
- Anonyymi
Rönön koiteltua tekniikkaa... Näin kerrotaan olevan.
- Anonyymi
Muutaman kympin kappale p....kele . Ja vihaisen risumiehen äänen painotteella
- Anonyymi
Älä suotta rupea risumiehen vihaisella äänen painotteella riehumaan täällä, vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä, olisi se sinun jo ostaessa pitänyt tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä suotta rupea risumiehen vihaisella äänen painotteella riehumaan täällä, vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä, olisi se sinun jo ostaessa pitänyt tietää.
"Älä suotta rupea risumiehen" Oli tiedossa jo ennen !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä suotta rupea risumiehen vihaisella äänen painotteella riehumaan täällä, vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä, olisi se sinun jo ostaessa pitänyt tietää.
"vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä"
Aivan loistavaa. Uudempi tekniikka kun ei tuota kuin ongelmia. Asioista tehdään liian monimutkaisia ja kun korjauksen hetki koittaa, kustannus pomppaa pilviin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä"
Aivan loistavaa. Uudempi tekniikka kun ei tuota kuin ongelmia. Asioista tehdään liian monimutkaisia ja kun korjauksen hetki koittaa, kustannus pomppaa pilviin.Niin, ämpärimuovia kojelautaan, onhan ämpäreitä tehty iät ja ajat. Uudempi muovihan tuottaa kestävyyttä, ämpäri muovi natisee mukavasti ja halkeaa. Kahvoissa jää mukavasti käteen. Juu, ranskalaiset autonvalmistajat ovat kautta aikojen tehneet liian monimutkaisia ratkaisuja, pyöräkin kannattaa keksiä uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä"
Aivan loistavaa. Uudempi tekniikka kun ei tuota kuin ongelmia. Asioista tehdään liian monimutkaisia ja kun korjauksen hetki koittaa, kustannus pomppaa pilviin.Niin, sitähän ne dacia kauppiaat toitottaa. Koeteltua tekniikkaa täynnä. Saisivat edes kahvat kestämään ja raidetangonpäät yhden pakkasjakson.
- Anonyymi
Levyjarrut pysyy parhaiten takana kunnossa kun jarruttelee käsijarrulla ! eli tullessa pihaan niin vetää jarrua mutta ei lukkoon.
Mäntä saa liikettä, levy puhdistuu kuten palatkin ja liut liikkuu.
Käsijarruvipu jota käytetään kädellä on se paras tapa tehdä seisontajarru.
sähkökäyttäyttöinen on hyppäyv tekniikassa taaksepäin eli huonompi.- Anonyymi
"Levyjarrut pysyy parhaiten takana kunnossa kun jarruttelee käsijarrulla ! eli tullessa pihaan niin vetää jarrua mutta ei lukkoon.
Mäntä saa liikettä, levy puhdistuu kuten palatkin ja liut liikkuu."
Jos käsijarru on toteutettu erillisellä rumpujarrulla, on mainitsemasi toimenpide aivan turhaa.
- Anonyymi
Rumpujarru on käsijarruun hyvä mekanismi, jos se on ainoastaan käsijarruun. Autossani on rumpumallinen käsijarru takapyöriin, ja jokaisessa kulmassa jäähdytetyt levyjarrut.
Eli levyjarrun sisällä on rumpu. Erittäin tehokas takarenkaiden lukitsija, jos sellaista tarvitsee.- Anonyymi
"Rumpujarru on käsijarruun hyvä mekanismi." Se yleensä toimii mutta Volvon 142 oli aivan muuta, siinä oli harvoin tarvittavaa tehoa . Tietääköhän monikaan enää missä autossa oli ensimmäisenä levyjarrut kaikissa pyörissä. Älkää vainkaan vastatko Volvo !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rumpujarru on käsijarruun hyvä mekanismi." Se yleensä toimii mutta Volvon 142 oli aivan muuta, siinä oli harvoin tarvittavaa tehoa . Tietääköhän monikaan enää missä autossa oli ensimmäisenä levyjarrut kaikissa pyörissä. Älkää vainkaan vastatko Volvo !!
Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.
En jaksa nyt googlesta tarkistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.
En jaksa nyt googlesta tarkistaa.Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.:::: kyllä tuo on tottakin,,Jaguarin urheiluauto. Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.:::: kyllä tuo on tottakin,,Jaguarin urheiluauto. Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10
"Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10"
Ei pidä paikkaansa. Rellua alettiin valmistaa vasta 1965.
Ensimmäinen sarjatuotantoauto neljällä levyllä oli Citroen DS, vuonna 1955. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10"
Ei pidä paikkaansa. Rellua alettiin valmistaa vasta 1965.
Ensimmäinen sarjatuotantoauto neljällä levyllä oli Citroen DS, vuonna 1955.neljällä levyllä oli Citroen DS, ......Ei idä paikkaansa !!!
- Anonyymi
VW id3 sähköautossa on takana rumpujarrut.
- Anonyymi
"Levyjarrut pysyy parhaiten" Tuossa on varmaan tottakin ja tuo sähköinen käsijarru on vähän kuin nainen joka ei saa miestä koskaan niin hankkii itselleen muovi sauvan pästäkseen määränpäähän !!
- Anonyymi
Sähkösuristin on nykyään suositumpi ja varmempi, kuin vanhat epävarmat ratkaisut haittoineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkösuristin on nykyään suositumpi ja varmempi, kuin vanhat epävarmat ratkaisut haittoineen.
"Sähkösuristin on nykyään suositumpi " Onneksi ne ei käytä kännyköiden akkuja kun joissain kännyköisää niitä silloin tällöin paukahteli !!
- Anonyymi
Tätä tilastoa dasistit ei hyväksy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä tilastoa dasistit ei hyväksy.
Ilmankos 3-5 v vanhempia Dacioita näkee todella vähän liikenteessä. Ompa karmea lukema, siispä Dacian ostaja iloitsee uudesta autostaan sen parisen vuotta ja sitten alkaa akselistot pettämään ja muut.
Asiakastyytyväisyyden Daciaa kohtaan selittää se, että mikään autokauppa ei tahtoisi ottaa
Daciaa vaihdossa, joten asiakkaan on pakko vaihtaa taas toinen Dacia Dacia-liikkeestä ja taas sitten 3-5 v päästä toinen ja jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmankos 3-5 v vanhempia Dacioita näkee todella vähän liikenteessä. Ompa karmea lukema, siispä Dacian ostaja iloitsee uudesta autostaan sen parisen vuotta ja sitten alkaa akselistot pettämään ja muut.
Asiakastyytyväisyyden Daciaa kohtaan selittää se, että mikään autokauppa ei tahtoisi ottaa
Daciaa vaihdossa, joten asiakkaan on pakko vaihtaa taas toinen Dacia Dacia-liikkeestä ja taas sitten 3-5 v päästä toinen ja jne.Juurikin näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmankos 3-5 v vanhempia Dacioita näkee todella vähän liikenteessä. Ompa karmea lukema, siispä Dacian ostaja iloitsee uudesta autostaan sen parisen vuotta ja sitten alkaa akselistot pettämään ja muut.
Asiakastyytyväisyyden Daciaa kohtaan selittää se, että mikään autokauppa ei tahtoisi ottaa
Daciaa vaihdossa, joten asiakkaan on pakko vaihtaa taas toinen Dacia Dacia-liikkeestä ja taas sitten 3-5 v päästä toinen ja jne.Juurikin näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin.
Ootko opettaja kun tykkäät kerrata asioita.
- Anonyymi
Autot joissa on levyjarrut takana ja paloilla toimiva kässäri aluvanteet : Ensimmäinen viisas huoltotoimenpide olisi heti tehtaan portilla jo että puretaan takaa levyt ja satulat ja lähetetään ne sulattamoon aluvanteineen päivineen. Kiitos
- Anonyymi
Levyjarrut on paskakerääjiä ja pikkukivet särkee niitä helposti.
- Anonyymi
Autot jossa on rumpujarrut, pakkasta kestämättömät muovi, nivelet, puslat, lopetetaan koko tuotantolinja. Tarvittaessa koko tehdas määrätään suljettavaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autot jossa on rumpujarrut, pakkasta kestämättömät muovi, nivelet, puslat, lopetetaan koko tuotantolinja. Tarvittaessa koko tehdas määrätään suljettavaksi.
Autot jossa on rumpujarrut, pakkasta kestämättömät muovi, nivelet, puslat,??????????? Tarkenna vähän , uskon että et tiedä juuri mitään noista mainitsemista osista !!
- Anonyymi
Siis onko Dacioissa oikeesti myös takapyörissä jarrutkin ?
- Anonyymi
Siis onko Dacioissa oikeesti myös takapyörissä jarrutkin ?.....On ja myös varapyörässäkin !!
- Anonyymi
Levyjarrut kyllä Suomessa sitten ihan monati toimimattomat.Pelkästään suolasumut tunkeutuu käsijarru mekanismeihin ja eräiden autojen sähköisten käsijarrujen solenoidit kestä myöskään suolavesiä ja sitten jopa 1500 euron remontit kun rumpujarruun riittää herkistelyt.
- Anonyymi
Levyjarrut on ihan yliarvostettuja muutenkin. Rumpujarrut, ja jos ne ei riitä, kengänpohjat jarrutehostimeksi. Toimii hyvin kun avaa vähän kuljettajan ovea. Sorapinnalla tietysti vähän huonompi pito, ellei sitten ole maastokengät.
- Anonyymi
Piti vanhassa V70 :ssa oikea takasatula vaihtaa, sekä öljynvaihto maksoi 250€ :(
- Anonyymi
Sie oot nyt 250€ köyhempi. LOL.
- Anonyymi
Prööt prööt. Onkx sulla kaikki hyvin. Luulen ettei ole.
- Anonyymi
Ei ole ei. Palkka on pieni, auto on vanha ja vaimo lähti naapurin penan matkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ei. Palkka on pieni, auto on vanha ja vaimo lähti naapurin penan matkaan.
Otan osaa. Tv. Naapurin pena.
- Anonyymi
Jos olisit ajan tasalla niin tietäisit että kyllä, rumpujarrut tulee takaisin.
Monet uudet sähköautot on rumpujarruilla.
Laikat takana on vanhanaikaiset.- Anonyymi
Ei ne levyjarrut ole vanhanaikaiset vaan tarpeettomat ja huonompi vaihtoehto.
Kun sähköauton jarrutus tapahtuu pääosin generoimalla sähköä akkuihin ja tarvittaessa jarruilla, ja sekin pääosin etujarruilla, ei takapäähän tarvita tehokkaita jarruja vaan jarrut jotka toimii luotettavasti, satunnaisessa käytössä.
Siksi rumpujarrut.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko841746- 431389
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu1191180Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja2791115Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.841115- 63942
- 56932
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20900Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!39865- 34844