Onko 2020 dacioissa vielä takana

Anonyymi

Rumpujarrut? Ja mekaaninen käsijarru?

101

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taitaa olla ja vielä alumiinistä valettua mallia, että kannattaa herkistellä ajoissa noitakin!!

    • Anonyymi

      Rumpujarrut ainakin vaatii paljon vähemmän huoltoa kuin levyt joten se olisi pelkästään positiivinen asia. Kyllä pieni auto pysähtyy ihan riittävän hyvin vaikka on rummut takana.

      • Anonyymi

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Omassa (eri merkkisessä) autossani on rumpujarrut takana ja niille ei tarvitse tehdä mitään.

        Samaa autoa on valmistettu myös takana olevilla levyjarruilla ja niiden omistajat saavat herkistellä satuloita vuosittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Omassa (eri merkkisessä) autossani on rumpujarrut takana ja niille ei tarvitse tehdä mitään.

        Samaa autoa on valmistettu myös takana olevilla levyjarruilla ja niiden omistajat saavat herkistellä satuloita vuosittain.

        Olen kyllä täysin eri mieltä rumpujarruista takana. Aivan hanurista,säätö,toimivuus. Kyllä niitä pitää herkistellä, muuten jää kengät kantamaan ja linkut jumittuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kyllä täysin eri mieltä rumpujarruista takana. Aivan hanurista,säätö,toimivuus. Kyllä niitä pitää herkistellä, muuten jää kengät kantamaan ja linkut jumittuu.

        Olen tuon edellisen kirjoittaja.

        Peugeot 406 on autoni. Siihen vaihdoin jarrukengät vuonna 2008, kun ne oli kuluneet loppuun. Voitelin nuo mainitsemasi linkut ja säädin kengät lähelle rumpuja. Ei ole tarvinut herkistellä, talvellakin vetäsen käsijarrun päälle aina, ei jäädy, toimii herkästi. Koskaan ei ole ollut jarruissa huomautettavaa katsastuksessa.

        Jos nyt jotakin valittamisen aihetta pitää keksiä niin käsijarruvaijeria on joutunut pari kertaa tiukkaamaan kun kahva on alkanut nousemaan turhan ylös. Ilmeisesti automaattisäätö ei toimi niinkuin pitäisi.

        Varmasti voi olla toisenkinlaisia kokemuksia, mutta oma kokemukseni rumpujarruista on erittäin hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuon edellisen kirjoittaja.

        Peugeot 406 on autoni. Siihen vaihdoin jarrukengät vuonna 2008, kun ne oli kuluneet loppuun. Voitelin nuo mainitsemasi linkut ja säädin kengät lähelle rumpuja. Ei ole tarvinut herkistellä, talvellakin vetäsen käsijarrun päälle aina, ei jäädy, toimii herkästi. Koskaan ei ole ollut jarruissa huomautettavaa katsastuksessa.

        Jos nyt jotakin valittamisen aihetta pitää keksiä niin käsijarruvaijeria on joutunut pari kertaa tiukkaamaan kun kahva on alkanut nousemaan turhan ylös. Ilmeisesti automaattisäätö ei toimi niinkuin pitäisi.

        Varmasti voi olla toisenkinlaisia kokemuksia, mutta oma kokemukseni rumpujarruista on erittäin hyvä.

        Kyllä jäätyy, varsinkin kun vesi menee rummun ja kenkien väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jäätyy, varsinkin kun vesi menee rummun ja kenkien väliin.

        Muistelenpa kun omistin joskus aikoinaan 626 mazdan niin siinähän oli toisen takarenkaan jumissa olo pakkasilla ihan normaalia touhua, liekö sitten johtunut vaijeriin menneestä kosteudesta vaiko kenkien jäätymisestä.

        Mutta eipä ole pösössä vielä sen 12 vuoden aikana jäätynyt, minkä olen auton omistanut. Käsijarruvaijereiden se osa, joka menee pyörälle, ei ole vaijeria vaan jonkinlaista nailonia (?), liekö tuolla joku vaikutus tuon hyvään toimintaan.

        No, varmasti eroja on autoissa, tuossa ne toimii, erittäin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jäätyy, varsinkin kun vesi menee rummun ja kenkien väliin.

        jäätyy ne levyjarrytkin, vesi pääsee helpommin levyn ja jarrupalan väliin kuin rumpujarrussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jäätyy ne levyjarrytkin, vesi pääsee helpommin levyn ja jarrupalan väliin kuin rumpujarrussa

        Ja lähtee myös helpommin pois kuin umpinaisen rummun sisältä.


      • Anonyymi

        Minulla oli yaris t sport levyjarruilla, menin sitten vaihtamaan suzukiin jossa oli rumpujarrut takana. Suurinpiirtein polkimella sai seistä että pysähtyy kunnolla. Viisastuneena vaihdoin sitten taas autoon jossa on levyjarrut myös takana, kyllä taas pysähtyy ihan jarrupoljinta hivottelemalla. Rumpujarruista ei saa hyvää vaikka niitä kuinka koittaisi kehua.


    • Anonyymi

      Daciassa on hyvin toimivat jarrut. Mitä muuta pitäisi olla?

    • Anonyymi

      Eikö kaikki seisontajarrut ole mekaanisia?

      • Anonyymi

        Jossakin junissa on magneetti jarru.


      • Anonyymi

        Nykyään sähköisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään sähköisiä.

        Mekaaninen se sähkökäyttöinen käsijarrukin on. Mieti hieman!!


    • Anonyymi

      Tuttavalla oli sähköinen käsijarru uudehkossa Volvossaan. Peruutti venetrailerin rampille, lukitsi käsijarrun ja nousi autosta.

      Painavanpuoleisen miehen nouseminen autosta sai aikaan liikettä senverran, että käsijarrua ohjaava "äly" päätteli, että ollaan lähdössä liikkeelle ja käsijarru on vapautettava.

      Auto lähti valumaan ramppia alas, ja auki oleva etuovi lanasi kaverin maata vasten niin, että kolme kylkiluuta ja solisluu murtuivat. Aineksia oli vakavampaankin loukkaantumiseen, oli hyvää tuuria, että keuhkot säilyivät ehjinä.

      Tällaista on, kun ihmisäly yritetään korvata tekoälyllä.

    • Anonyymi

      Auriksen halvimmissa malleissakin oli takana rumpujarrut.

      • Anonyymi

        Väitän, että rumpujarrut takana ovat paremmat talvisissa suolaränneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitän, että rumpujarrut takana ovat paremmat talvisissa suolaränneissä.

        Tottakai ne on, rummun välistä pääsevällä kuravedellä on paikka muhia ja jumiuttaa paikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai ne on, rummun välistä pääsevällä kuravedellä on paikka muhia ja jumiuttaa paikat.

        Pysyn väitteessäni. On niin paljon kokemusta levyjarruista takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysyn väitteessäni. On niin paljon kokemusta levyjarruista takana.

        Samoin, levyjarrut on parhaimmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin, levyjarrut on parhaimmat.

        Mutta vaativat huomattavasti enemmin huoltoa ja remonttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vaativat huomattavasti enemmin huoltoa ja remonttia.

        Ei vaadi. Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaadi. Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle.

        nykyaikaisissa (aiemmissakin) rumpujarruissa on automaattisäätö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyaikaisissa (aiemmissakin) rumpujarruissa on automaattisäätö

        Niin on, jumiutuessa se ei säädä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaadi. Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle.

        "Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle."

        Jostakin syystä, kun Neuvostoliitto etsi itselleen "kansanautoa" ja otti koeajoon Fiat 124 malleja, auto kelpuutettiin, mutta pienin muutoksin.

        Takana olleet levjarrut vaihdettiin rumpujarruiksi.

        Olisi outoa jos Neuvostoliiton insinöörit olisi vaihtaneet Siperian pakkasiin ja tundran mutaisiin olosuhteisiin ja muutenkin kuoppaisille teille huonommat ja heikommin kestävät jarrut.

        Autostahan tuli siis Lada, jota lienee valmistettu kymmeniä miljoonia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Levyjarrut on nopea puhdistaa ja herkistellä. Rumpujarrunosat muhii ja jumiutuu rummun sisällä. Sitten uusitaan jouset ja linkut. Ja se säätämis ruletti, saada ne ottamaan tasaisesti. Vesi talvella rummun sisällä jäätyy ja kengät tiukassa kiinni,lekalla pitää pieksätä vanteet pilalle."

        Jostakin syystä, kun Neuvostoliitto etsi itselleen "kansanautoa" ja otti koeajoon Fiat 124 malleja, auto kelpuutettiin, mutta pienin muutoksin.

        Takana olleet levjarrut vaihdettiin rumpujarruiksi.

        Olisi outoa jos Neuvostoliiton insinöörit olisi vaihtaneet Siperian pakkasiin ja tundran mutaisiin olosuhteisiin ja muutenkin kuoppaisille teille huonommat ja heikommin kestävät jarrut.

        Autostahan tuli siis Lada, jota lienee valmistettu kymmeniä miljoonia.

        Kustannussyistä vaihdettiin ja myös sen takia että kansalaisilla ei ollut varaa huoltaa autojaan, rumpujarruilla pääsee pidemmän matkaa ennen ensimmäistä remonttia. Levyjarruissa on sitten karmaiseva 15 minuutin palojen vaihto 50-100tkm välein, mutta ovat muuten kaikin puolin paremmat.


    • Anonyymi

      Kun on levyjarrut takana niin rahanreikää riittää: Joku tuolla sanoi että ainoastaan rumpujarrut jäätyy talvella , joissain harvoissa merkeissä käy näin ja myös joissain harvoissa levyjarruissa käy näin . Rahanreikä on siinä kun suola ruostuttaa takalevyt pilalle kerran sadassa tuhannessa kilometrissä ja myös satula alkaa jumittaa käsijarrun palautuksen käyttökelvottomaksi. Toinen rahanreikä on siinä jos jarrulevy on kiinteä keskiön kanssa jossa on myös laakeripesät ja kaikki samassa köntissä. Laskekaa nuo yhteen mitä nämä autoonne maksaa laakereineen päivineen. Suola ei syö jarrurumpua pilalle , sylinterit vaihdetaan kerran kahdessa sadassa tuhannessa kilometrissä ja ne maksaa noin kymmenes osan satulan hinnasta ja sinne uudet hihnat 20-30e siis saman kuin palat . Työaika on suurin piirtein sama. Tässä ei pitäis olla mitään väittelyä kun käyttää laskupäätä oikein eikä vasten tahtoaan. Tämä kai se Daciankin ratkaisu käyttökuluihin !!!

      • Anonyymi

        Täyttä asiaa. Ei lisättävää. Ammattilainen asialla.


      • Anonyymi

        Jarrulevyt ruostuu kyllä, jos halvimmat mätänetin levyt laittaa. Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. Minulla on sitten sattunut harvinaiset levyt taakse, kohta 200tkm pyörineet mukana, ei ruostetta. Jarrusylinterit vaihdetaan silloin kun ne on vaihtokunnossa, ei 200tkm ole ohje.


      • Anonyymi

        Kun on Dacia, rahareikä alkaa takuuajan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrulevyt ruostuu kyllä, jos halvimmat mätänetin levyt laittaa. Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. Minulla on sitten sattunut harvinaiset levyt taakse, kohta 200tkm pyörineet mukana, ei ruostetta. Jarrusylinterit vaihdetaan silloin kun ne on vaihtokunnossa, ei 200tkm ole ohje.

        " Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. "

        No siinäpä se ero onkin, rumpujarruja ei tarvitse huoltaa, ne toimii, toimii toimii ja toimii, kunnes hihnat on lopussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tottakai jarrusatulat saa jumiin jos niitä ei huolleta, eikä jarrunesteitä vaihdeta. "

        No siinäpä se ero onkin, rumpujarruja ei tarvitse huoltaa, ne toimii, toimii toimii ja toimii, kunnes hihnat on lopussa.

        Johan vitsin murjaisit. Todellakin tarvitsee huoltaa. Linkut jumiutuu. Jarrusylinterinkumit hapristuu, sylinterit jumittuu. Huolto tarpeettomia jarruja ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan vitsin murjaisit. Todellakin tarvitsee huoltaa. Linkut jumiutuu. Jarrusylinterinkumit hapristuu, sylinterit jumittuu. Huolto tarpeettomia jarruja ei ole olemassakaan.

        et sitten ymmärrä eroa levyjarruihin

        -rumpujarru on paremmin suojattu kuralta
        -rumpujarrussa on isommat voimat (palautusjouset)

        tuon vuoksi toimivuus on noin 10 kertaa parempaa pitkässä juoksussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et sitten ymmärrä eroa levyjarruihin

        -rumpujarru on paremmin suojattu kuralta
        -rumpujarrussa on isommat voimat (palautusjouset)

        tuon vuoksi toimivuus on noin 10 kertaa parempaa pitkässä juoksussa

        Et sinäkään, rumpujarrut on paremmin suojattu, mutta se jarrupöly jää juurikin sinne jarrurummunsisälle jumittamaan linkut ja muut. Jouset väsyy ja ruostuu poikki. Vesi jäätyy kenkiihin ja sitten taotaan vanteita jarrun vapauttamiseksi. Koettu on monesti joskus.


      • Anonyymi

        Oikealla asialla olet, hyvin selventävä kommentti, harvinaista tällä palstalla, KIITOS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinäkään, rumpujarrut on paremmin suojattu, mutta se jarrupöly jää juurikin sinne jarrurummunsisälle jumittamaan linkut ja muut. Jouset väsyy ja ruostuu poikki. Vesi jäätyy kenkiihin ja sitten taotaan vanteita jarrun vapauttamiseksi. Koettu on monesti joskus.

        Olet ihan oikeassa, mutta ei se sitä faktaa poista että siitä huolimatta ne toimii sen 10 vuotta ongelmatta, kun ne on kerralla laitettu kuntoon.


      • Anonyymi

        Kyllä on kovin liioiteltua tekstiä. Etulevyt menee useammin vaihtoon kuin takalevyt. Kun jarrruja käyttää, niin ne toimii ja joskus hieman voitelee oikeita paikkoja. Rummut on vaan pikkuautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on kovin liioiteltua tekstiä. Etulevyt menee useammin vaihtoon kuin takalevyt. Kun jarrruja käyttää, niin ne toimii ja joskus hieman voitelee oikeita paikkoja. Rummut on vaan pikkuautoihin.

        " Rummut on vaan pikkuautoihin."

        Sun täytyy ottaa välittömästi yhteys linja-autojen ja kuorma-autojen valmistajiin ja kertoa heille että laittavat autoihinsa vääränlaisia jarruja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, mutta ei se sitä faktaa poista että siitä huolimatta ne toimii sen 10 vuotta ongelmatta, kun ne on kerralla laitettu kuntoon.

        Ja huollettu säännöllisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja huollettu säännöllisesti.

        Niinno, säännöllinen huolto voi tarkoittaa kerran kymmenen vuoden välein, uusien jarrukenkien vaihto. Samalla ne ruosteiset jousetkin toki vaihtuu uusiin.


      • Anonyymi

        Jarrulevyt laakereilla ovat 30€/kpl autooni ja palat ovat 15€ pari. Missä se kallis hinta oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on Dacia, rahareikä alkaa takuuajan jälkeen.

        Kun on Dacia, rahareikä alkaa takuuajan jälkeen...... kumma vain että minä en sitä ole huomannut vaikka mittarissa jo on 399800km !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrulevyt laakereilla ovat 30€/kpl autooni ja palat ovat 15€ pari. Missä se kallis hinta oli?

        Jarrulevyt laakereilla ovat 30€/kpl autooni ja palat ovat 15€ pari........Mihin ne satulanvaihdot unohtui ???


    • Anonyymi

      Jossakin junissa on magneetti jarru. EI OLE !!

      • Anonyymi

        Googlaa kiskojarru...


    • Anonyymi

      Dacia on premium-luokan laatuauto.

      • Anonyymi

        Dacia on premium-luokan II-laatuauto.


      • Anonyymi

        Dacia on premium-luokan II-laatuitäauto. Skoda edustaa itäautojen laatustandardia nykyään, johon muita itäautoja verrataan.


    • Anonyymi

      Skodissa taitaa olla vielä keppijarru. Kun vetää kahvasta, keppi raapii maata toivoen jarrutusta. Joskus keppi on jumissa. Siksi skodia on pitkin ojia ja sitoja?

      • Anonyymi

        Kirjoitusvirhe paljasti taas sen saman heppulin, joka saa paniikkikohtauksia Skodan menestyksestä ja traumoja Tohjolooran onnettoman huonoista ominaisuuksista.


    • Anonyymi

      Näitä autoja joissa on takana rumppujarrut. Tulee näköjään enenmän ja enenmän nykyään markkinoille.

      • Anonyymi

        En tiedä, en ole koskaan kuullutkaan rumppujarruista. Sähköautoissa joku uutuus jarru?


      • Anonyymi

        Kerro toki mihin n tullut levyjen tilalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki mihin n tullut levyjen tilalle?

        Pienet / keskikokoiset autot, valmistajina mm. toyota, rellu, skoda, opel ym ym


    • Anonyymi

      Minullapa on takana sekä levyjarrut että rumpujarrut. Levyjarruja käytetään kuljettajan jalkatilassa sijaitsevalla polkimella. Rumpujarru taas pelaa vetämällä etuistuinten välissä olevaa kahvaa ylöspäin. Eiköhän autotehtaalla ole joku insinööri tai muu henkilö joka miettii näitä jarruasioita. Tämä henkilö luultavasti suunnittelee toimivan jarruttelusysteemin kohtuullisin kustannuksin. Turha kai täällä suoli24-osastolla on niitä takapyöriä keksiä uudelleen?

    • Anonyymi

      Vielä tuosta sähköisestä käsijarrusta että he jotka vaihtavat auton ennen kuin korjauksia tulee niin sähköinen kässäri on tietenkin paikallaan mutta he jotka ostaa vanhan auton uuden Dacian hinnalla ja käsijarrusatulat on rikki niin ei takuulla tunnu hauskalta lunastaa uusia . Hintoja voi tutkia netistä !!!!!

      • Anonyymi

        Muutaman kympin kappale.


      • Anonyymi

        Muutaman kympin kappale.


      • Anonyymi

        Sähköinen käsijarru on /C:stä, ei voi tehdä käppärikäännöstä tarvittaessa, yäk, turhuuden turhuus, siitä ei ole mitään iloa.


    • Anonyymi

      Tottakai, nehän kasataan vuoden 1990 renun ylijäämäosista.

      • Anonyymi

        Rönön koiteltua tekniikkaa... Näin kerrotaan olevan.


    • Anonyymi

      Muutaman kympin kappale p....kele . Ja vihaisen risumiehen äänen painotteella

      • Anonyymi

        Älä suotta rupea risumiehen vihaisella äänen painotteella riehumaan täällä, vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä, olisi se sinun jo ostaessa pitänyt tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä suotta rupea risumiehen vihaisella äänen painotteella riehumaan täällä, vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä, olisi se sinun jo ostaessa pitänyt tietää.

        "Älä suotta rupea risumiehen" Oli tiedossa jo ennen !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä suotta rupea risumiehen vihaisella äänen painotteella riehumaan täällä, vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä, olisi se sinun jo ostaessa pitänyt tietää.

        "vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä"

        Aivan loistavaa. Uudempi tekniikka kun ei tuota kuin ongelmia. Asioista tehdään liian monimutkaisia ja kun korjauksen hetki koittaa, kustannus pomppaa pilviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä"

        Aivan loistavaa. Uudempi tekniikka kun ei tuota kuin ongelmia. Asioista tehdään liian monimutkaisia ja kun korjauksen hetki koittaa, kustannus pomppaa pilviin.

        Niin, ämpärimuovia kojelautaan, onhan ämpäreitä tehty iät ja ajat. Uudempi muovihan tuottaa kestävyyttä, ämpäri muovi natisee mukavasti ja halkeaa. Kahvoissa jää mukavasti käteen. Juu, ranskalaiset autonvalmistajat ovat kautta aikojen tehneet liian monimutkaisia ratkaisuja, pyöräkin kannattaa keksiä uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vanhentunutta tekniikkaa dacia täynnä"

        Aivan loistavaa. Uudempi tekniikka kun ei tuota kuin ongelmia. Asioista tehdään liian monimutkaisia ja kun korjauksen hetki koittaa, kustannus pomppaa pilviin.

        Niin, sitähän ne dacia kauppiaat toitottaa. Koeteltua tekniikkaa täynnä. Saisivat edes kahvat kestämään ja raidetangonpäät yhden pakkasjakson.


    • Anonyymi

      Levyjarrut pysyy parhaiten takana kunnossa kun jarruttelee käsijarrulla ! eli tullessa pihaan niin vetää jarrua mutta ei lukkoon.

      Mäntä saa liikettä, levy puhdistuu kuten palatkin ja liut liikkuu.

      Käsijarruvipu jota käytetään kädellä on se paras tapa tehdä seisontajarru.

      sähkökäyttäyttöinen on hyppäyv tekniikassa taaksepäin eli huonompi.

      • Anonyymi

        "Levyjarrut pysyy parhaiten takana kunnossa kun jarruttelee käsijarrulla ! eli tullessa pihaan niin vetää jarrua mutta ei lukkoon.

        Mäntä saa liikettä, levy puhdistuu kuten palatkin ja liut liikkuu."

        Jos käsijarru on toteutettu erillisellä rumpujarrulla, on mainitsemasi toimenpide aivan turhaa.


    • Anonyymi

      Rumpujarru on käsijarruun hyvä mekanismi, jos se on ainoastaan käsijarruun. Autossani on rumpumallinen käsijarru takapyöriin, ja jokaisessa kulmassa jäähdytetyt levyjarrut.
      Eli levyjarrun sisällä on rumpu. Erittäin tehokas takarenkaiden lukitsija, jos sellaista tarvitsee.

      • Anonyymi

        "Rumpujarru on käsijarruun hyvä mekanismi." Se yleensä toimii mutta Volvon 142 oli aivan muuta, siinä oli harvoin tarvittavaa tehoa . Tietääköhän monikaan enää missä autossa oli ensimmäisenä levyjarrut kaikissa pyörissä. Älkää vainkaan vastatko Volvo !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rumpujarru on käsijarruun hyvä mekanismi." Se yleensä toimii mutta Volvon 142 oli aivan muuta, siinä oli harvoin tarvittavaa tehoa . Tietääköhän monikaan enää missä autossa oli ensimmäisenä levyjarrut kaikissa pyörissä. Älkää vainkaan vastatko Volvo !!

        Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.

        En jaksa nyt googlesta tarkistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.

        En jaksa nyt googlesta tarkistaa.

        Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.:::: kyllä tuo on tottakin,,Jaguarin urheiluauto. Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaguar se oli, joskus vuoden 1952 paikkailla.:::: kyllä tuo on tottakin,,Jaguarin urheiluauto. Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10

        "Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10"

        Ei pidä paikkaansa. Rellua alettiin valmistaa vasta 1965.

        Ensimmäinen sarjatuotantoauto neljällä levyllä oli Citroen DS, vuonna 1955.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ensimmäinen sarjavalmisteinen perheauto neljällä levyllä oli Renault 10"

        Ei pidä paikkaansa. Rellua alettiin valmistaa vasta 1965.

        Ensimmäinen sarjatuotantoauto neljällä levyllä oli Citroen DS, vuonna 1955.

        neljällä levyllä oli Citroen DS, ......Ei idä paikkaansa !!!


    • Anonyymi

      VW id3 sähköautossa on takana rumpujarrut.

    • Anonyymi

      "Levyjarrut pysyy parhaiten" Tuossa on varmaan tottakin ja tuo sähköinen käsijarru on vähän kuin nainen joka ei saa miestä koskaan niin hankkii itselleen muovi sauvan pästäkseen määränpäähän !!

      • Anonyymi

        Sähkösuristin on nykyään suositumpi ja varmempi, kuin vanhat epävarmat ratkaisut haittoineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkösuristin on nykyään suositumpi ja varmempi, kuin vanhat epävarmat ratkaisut haittoineen.

        "Sähkösuristin on nykyään suositumpi " Onneksi ne ei käytä kännyköiden akkuja kun joissain kännyköisää niitä silloin tällöin paukahteli !!


      • Anonyymi

        Tätä tilastoa dasistit ei hyväksy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä tilastoa dasistit ei hyväksy.

        Ilmankos 3-5 v vanhempia Dacioita näkee todella vähän liikenteessä. Ompa karmea lukema, siispä Dacian ostaja iloitsee uudesta autostaan sen parisen vuotta ja sitten alkaa akselistot pettämään ja muut.
        Asiakastyytyväisyyden Daciaa kohtaan selittää se, että mikään autokauppa ei tahtoisi ottaa
        Daciaa vaihdossa, joten asiakkaan on pakko vaihtaa taas toinen Dacia Dacia-liikkeestä ja taas sitten 3-5 v päästä toinen ja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos 3-5 v vanhempia Dacioita näkee todella vähän liikenteessä. Ompa karmea lukema, siispä Dacian ostaja iloitsee uudesta autostaan sen parisen vuotta ja sitten alkaa akselistot pettämään ja muut.
        Asiakastyytyväisyyden Daciaa kohtaan selittää se, että mikään autokauppa ei tahtoisi ottaa
        Daciaa vaihdossa, joten asiakkaan on pakko vaihtaa taas toinen Dacia Dacia-liikkeestä ja taas sitten 3-5 v päästä toinen ja jne.

        Juurikin näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos 3-5 v vanhempia Dacioita näkee todella vähän liikenteessä. Ompa karmea lukema, siispä Dacian ostaja iloitsee uudesta autostaan sen parisen vuotta ja sitten alkaa akselistot pettämään ja muut.
        Asiakastyytyväisyyden Daciaa kohtaan selittää se, että mikään autokauppa ei tahtoisi ottaa
        Daciaa vaihdossa, joten asiakkaan on pakko vaihtaa taas toinen Dacia Dacia-liikkeestä ja taas sitten 3-5 v päästä toinen ja jne.

        Juurikin näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Ootko opettaja kun tykkäät kerrata asioita.


    • Anonyymi

      Autot joissa on levyjarrut takana ja paloilla toimiva kässäri aluvanteet : Ensimmäinen viisas huoltotoimenpide olisi heti tehtaan portilla jo että puretaan takaa levyt ja satulat ja lähetetään ne sulattamoon aluvanteineen päivineen. Kiitos

      • Anonyymi

        Levyjarrut on paskakerääjiä ja pikkukivet särkee niitä helposti.


      • Anonyymi

        Autot jossa on rumpujarrut, pakkasta kestämättömät muovi, nivelet, puslat, lopetetaan koko tuotantolinja. Tarvittaessa koko tehdas määrätään suljettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot jossa on rumpujarrut, pakkasta kestämättömät muovi, nivelet, puslat, lopetetaan koko tuotantolinja. Tarvittaessa koko tehdas määrätään suljettavaksi.

        Autot jossa on rumpujarrut, pakkasta kestämättömät muovi, nivelet, puslat,??????????? Tarkenna vähän , uskon että et tiedä juuri mitään noista mainitsemista osista !!


    • Anonyymi

      Siis onko Dacioissa oikeesti myös takapyörissä jarrutkin ?

      • Anonyymi

        Siis onko Dacioissa oikeesti myös takapyörissä jarrutkin ?.....On ja myös varapyörässäkin !!


    • Anonyymi

      Levyjarrut kyllä Suomessa sitten ihan monati toimimattomat.Pelkästään suolasumut tunkeutuu käsijarru mekanismeihin ja eräiden autojen sähköisten käsijarrujen solenoidit kestä myöskään suolavesiä ja sitten jopa 1500 euron remontit kun rumpujarruun riittää herkistelyt.

      • Anonyymi

        Levyjarrut on ihan yliarvostettuja muutenkin. Rumpujarrut, ja jos ne ei riitä, kengänpohjat jarrutehostimeksi. Toimii hyvin kun avaa vähän kuljettajan ovea. Sorapinnalla tietysti vähän huonompi pito, ellei sitten ole maastokengät.


    • Anonyymi

      Piti vanhassa V70 :ssa oikea takasatula vaihtaa, sekä öljynvaihto maksoi 250€ :(

      • Anonyymi

        Sie oot nyt 250€ köyhempi. LOL.


    • Anonyymi

      Prööt prööt. Onkx sulla kaikki hyvin. Luulen ettei ole.

      • Anonyymi

        Ei ole ei. Palkka on pieni, auto on vanha ja vaimo lähti naapurin penan matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ei. Palkka on pieni, auto on vanha ja vaimo lähti naapurin penan matkaan.

        Otan osaa. Tv. Naapurin pena.


    • Anonyymi

      Jos olisit ajan tasalla niin tietäisit että kyllä, rumpujarrut tulee takaisin.
      Monet uudet sähköautot on rumpujarruilla.
      Laikat takana on vanhanaikaiset.

      • Anonyymi

        Ei ne levyjarrut ole vanhanaikaiset vaan tarpeettomat ja huonompi vaihtoehto.

        Kun sähköauton jarrutus tapahtuu pääosin generoimalla sähköä akkuihin ja tarvittaessa jarruilla, ja sekin pääosin etujarruilla, ei takapäähän tarvita tehokkaita jarruja vaan jarrut jotka toimii luotettavasti, satunnaisessa käytössä.

        Siksi rumpujarrut.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe